eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
326 دنبال‌کننده
52 عکس
45 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5913481049542756170.mp3
4.27M
‍ ✳️ عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه: کارهای خدا آدمیزادی نیست. ✳️ یکی از مؤیدات بیان فوق این دعای حیرت‌انگیز که اگر از لسان امام معصوم نبود انسان جرئت نمی‌کرد چنین دعا کند. خدا را شکر بابت نعمت چنین امامانی... 💠 بخوانید فقره‌ی پنجاه از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام در صحیفه‌ی سجادیه را و التماس دعا... ✅ اللّهمّ و من رعی هذا الشّهر حقّ رعایته، و حفظ حرمته حقّ حفظها، و قام بحدوده حقّ قیامها، و اتّقی ذنوبه حق تقاتها، او تقرّب الیک بقربة اوجبت رضاک له، و عطفت رحمتک علیه، 👈👈 فهب لنا مثله من وجدک، و اعطنا اضعافه من فضلک، فاّن فضلک لا یغیض، و ان خزائنک لا تنقص بل تفیض، و انّ معادن احسانک لا تفنی، و انّ عطاک للعطاء المهنّا. ⬅️ بار الها هر کس که این ماه را آن‌طور که بایسته است رعایت کرده، و احترامش را آن‌چنان که باید حفظ نموده، و حدودش را به بهترین صورت بپاداشته، و از گناهانش به نحو صحیح پرهیز کرده، یا به وسیله کار خیر به تو تقرب جسته که موجب خشنودیت از وی گشته، و رحمتت را متوجه او نموده‌ای، 👈 پس مانند آنچه به او بخشیدی از فضل و بی‌استحقاق بخشی‌ات به ما ببخش و تفضّل فرما، 👈👈 و چندین برابر آن را از فضل خود به ما عطا فرما، چرا که فضل و بی‌استحقاق بخشی‌ات کاستی نگیرد، و خزائنت نقصان نپذیرد بلکه افزون می‌شود، و معادن احسانت از بین نمی‌رود، و همانا عطای تو گوارا عطایی است. 📚 صحیفه سجادیه: دعای ۴۵ (دعای وداع با ماه مبارک رمضان)، فقره‌ی ۵۰ ✳️ تقریر زیبا و دلنشین استاد میرباقری از این فراز در فایل صوتی پیوست... @justhadis110
4_5884510258180656802.mp3
3.85M
‍ ✳️ اگر امام معصوم چنین دعا نمی‌کردند، هرگز جرأت نمی‌کردم که این‌چنین دعا کنم، خدا را شکر که امامانی داریم که به ما می‌آموزند چگونه از خدایی که دریغ در ساحتش راه ندارد باید درخواست نمود و چه باید درخواست کرد. 💠 بخوانید فقره چهل و پنج از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام را و التماس دعا... ✅ اللَّهُمَّ فَلَکَ الْحَمْدُ إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ، وَ اعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَةِ، وَ لَکَ مِنَ قُلُوبِنَا عَقْدُ النَّدَمِ، وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ الِاعْتِذَارِ، فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِیهِ مِنْ التَّفْرِیطِ أَجْراً نَسْتَدْرِکُ بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِیهِ، وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الذُّخْرِ الْمَحْرُوصِ عَلَیْهِ. ⬅️ خداوندا! تو را سپاس می‌گوییم؛ در حالی که به بدی‌هایمان اقرار و به ضایع کردن ماه مبارک و هم چنین به تباه کردن اعمالمان، اعتراف داریم؛ و برای تو در دل‌هایمان، پشیمانی پا برجا و ثابت است؛ و در زبانمان، عذر صادقانه قرار دارد؛ 👈👈 بر این اساس (از درگاه فضل و بی‌استحقاق‌بخشی‌ات مسئلت داریم که) در برابر تقصیر و تفریطی که در این ماه گریبان‌گیر ما شده، پاداشی عنایت کنی که در پرتو آن پاداش که از سر فضل و بی‌استحقاق بخشی‌ات است، فضیلت دلخواهمان را در این ماه به دست آوردیم و اندوخته‌های گوناگون مورد علاقه را، عوض بستانیم. 📚 صحیفه سجادیه: ص۱۹۲ - بند ۴۵ از دعای ۴۵ (دعای وداع ماه مبارک رمضان) ✳️ توضیحات تأمل‌برانگیز استاد عالی درباره‌ی این فقره از دعای وداع صحیفه سجادیه @justhadis110
✳️ یا به رسیدن به ماه رمضان آینده یا به آمرزش خدا و رحمت بی انتها. 💠 دعای بسیار مهمی که رسول خدا صلی الله علیه و آله برای جمعه‌ی آخر ماه مبارک رمضان به جابر بن عبدالله انصاری آموزش دادند: ✅ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا أَبْصَرَنِي [بَصُرَ بِي‌] قَالَ لِي يَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلْ: اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً. فَإِنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِكَ ظَفِرَ بِإِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ إِمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ وَ إِمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ. ⬅ شیخ صدوق از جابر بن عبد الله انصاری روایت کرده‌اند که گفت: رفتم به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله در جمعه آخر ماه رمضان چون نظر آن حضرت بر من افتاد فرمود که ای جابر این آخر جمعه‌ای است از ماه رمضان پس آن را وداع کن و بگو: اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً. بارخدایا! این ماه را آخرین دوران روزه‌داری ما قرار مده و اگر قرار دهی، پس مرا بخشیده شده بگردان و محرومم قرار مده. پس به‌راستی که هر که این دعا را در این روز بخواند از دو خصلت نیکو ظفر می‌یابد. یا به رسیدن به ماه رمضان آینده یا به آمرزش خدا و رحمت بی انتها. 📚 مفاتیح الجنان (شیخ عباس قمی): بخش وداع با ماه مبارک رمضان - اقبال الاعمال (سید بن طاووس): ج۱، ص۲۴۳ @justhadis110
✳️ چقدر مولای ما مظلوم است تیتر زدند، تیتر خوبی هم زده‌اند با عنوان: قدرت شب عید فطر، به اندازه‌ی جمع تمام شب‌های ماه رمضانه! این سخنشان هم مستند است به حدیث شریف ذیل: 💠 حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله: ✅ أنّ الله عزَّ وجلَّ يعتق في آخر كُلِّ يَوم مِن أيام شَهر رَمَضان عِندَ الافطار ألف ألف رقبة مِن النّار، فإذا كانَت لَيلَة الجمعة و نهارها أعتق الله مِن النّار في كُلِّ ساعة ألف ألف رقبة ممّن قَدْ أستوجب العَذاب، و يعتق في اللّيلة الاخَيرة مِن الشّهر و نهارها بَعدد جَميع مَن أعتق في الشّهر كلّه. ⬅️ به‌راستی که خداوند در پایان هر روز از ماه رمضان به هنگام افطار هزار هزار بنده را از آتش آزاد می‌کند و چون شب جمعه و روز جمعه شود در هر ساعتی از آن هزار هزار نفر را از آتش آزاد سازد که همگی مستحق عذاب می‌باشند، 👈 و چون شب و روز آخر ماه رمضان فرا رسد خداوند در آن شب و روز به تعداد افرادی که از اول تا آخر آن ماه آزاد ساخته آزاد می‌نماید. 📚 امالی (شیخ مفید): مجلس۲۷، حدیث۳ اما اما اما بنگرید به حدیث ذیل که گوشه‌ای از عظمت و در عین حال مظلومیت عظمای مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عید الله الاکبر عید غدیرشان را نمایان می‌سازد: 💠 حضرت امام رضا علیه السلام خطاب به یکی از اصحابشان به نام ابی‌نصر بزنطی: ✅ یابن ابی نصر، أینما کنت فاحضر یوم الغدیر عند امیرالمؤمنین علیه السلام... فان الله تبارك و تعالى ... يعتق من النار ضعف ما أعتق في شهر رمضان و ليلة القدر و ليلة الفطر. ⬅️ ای پسر ابی نصر! هر کجا که باشی بکوش روز عید غدیر نزد قبر مطهّر حضرت امیر المؤمنین حاضر شوی. 👈👈 به راستی که خداوند در روز غدیر ... دو برابر آنچه که در شب‌های ماه رمضان، شب‌های قدر و شب عید فطر می‌آمرزد از آتش دوزخ آزاد می‌کند. 📚 بحارالانوار (علامه مجلسی): ج۱۰۰، ص۳۵۸ @justhadis110
✳️ سید بن طاووس علیه الرحمه می‌نویسد: ⬅️ یکی از اعمال شب آخر ماه رمضان، غصه‌خوردن بر فراق حضرت مهدی عج‌الله‌فرجه‌الشریف است که فراق او برای مؤمنان از فراق ماه رمضان سخت‌تر است. ✅ و من وظائف الشيعة الإمامية بل من وظائف الأمة المحمدية أن يستوحشوا في هذه الأوقات و يتأسفوا عند أمثال هذه المقامات على ما فاتهم من أيام المهدي الذي... فالمصيبة بفقده على أهل الأديان أعظم من المصيبة بفقد شهر رمضان فلو كانوا قد فقدوا والدا شفيقا... و مصلح أمور جميع من تحت السماء... 📚 اقبال الاعمال (سید بن طاووس): ج۱، ص۲۶۰ 💠 حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداه: ✅ أکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فإنّ ذلک فرجکم. ⬅️ براى تعجيل در فرج بسيار دعا كنيد، كه فرج خود شما نيز در آن هست. 📚 كمال الدّين (شیخ صدوق): ص ۴۸۵ @justhadis110 ‍ 🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه می‌فرمودند: 🔸 [در رابطه با ظهور] إن‌شاءالله خيلی اميدوار باشيد، منتهی دعا هم بكنيد، تضرّع كنيد، التماس كنيد؛ 🔹 هر حاجتی داريد داشته باشيد، ولی [آن حاجت را] فدای امام زمان كنيد، خواست خودتان را فدای خواست امام زمان كنيد، 🔹 آن حضرت آقاست، گذشت دارد، آن وقت كار خودتان هم درست می‌شود. 🔸 اگر حالی داشتيد، دلِ شكسته‌ای داشتيد [فرج آن حضرت را] از خدا بخواهيد؛ 🔹 من كه يكی از نوكرانشان هستم دعايم اين است كه: 💠 اللهم فَرِّج عني و عَن جميعِ المؤمنين و المؤمنات، بِفَرَجِ مولايَ وَ سَيدي صاحبَ الزمان ۹۵-۰۸-۲۷ 🌐 @sadeghin_ir 🌐 کانال رسمی حضرت آیت الله یعقوبی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه
✳️ عید فطر و اندوه اهل بیت علیهم السلام... 💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام: ✅ ما مِن یَومِ عَیدٍ لِلمُسلِمینَ اَضحَىً وَلا فِطرٍ اِلّا و هُوَ یُجَدِّدُ اللهُ لآلِ مُحَمَّدٍ فِیهِ حُزناً قالَ قُلتُ وَ لِمَ ذلِك قالَ اِنَّهُم یَرَونَ حَقَّهُم فى اَیدى غَیرِهِم. ⬅️ هیچ عید فطر و قربانی نیست، مگر آن كه با آمدن آن غم و اندوه آل محمد صلی الله علیه و آله تجدید مى‌‏‌شود. راوى گفت: چرا در روز عید غمگین مى‌‌شوند؟ امام فرمود: زیرا آنان حق خود را در دست دیگران مى‌‌بینند. 📚 تهذیب الاحكام (شیخ طوسی): ج۳، ص۲۸۹ @justhadis110 ‍ 🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه می‌فرمودند: 🔸 [در رابطه با ظهور] إن‌شاءالله خيلی اميدوار باشيد، منتهی دعا هم بكنيد، تضرّع كنيد، التماس كنيد؛ 🔹 هر حاجتی داريد داشته باشيد، ولی [آن حاجت را] فدای امام زمان كنيد، خواست خودتان را فدای خواست امام زمان كنيد، 🔹 آن حضرت آقاست، گذشت دارد، آن وقت كار خودتان هم درست می‌شود. 🔸 اگر حالی داشتيد، دلِ شكسته‌ای داشتيد [فرج آن حضرت را] از خدا بخواهيد؛ 🔹 من كه يكی از نوكرانشان هستم دعايم اين است كه: 💠 اَللّهُمَّ فَرِّج عَنّي و عَن جَميعِ المؤمنينَ و المؤمنات، بِفَرَجِ مولايَ وَ سَيدي صاحبَ الزمان ۹۵-۰۸-۲۷ 🌐 @sadeghin_ir 🌐 کانال رسمی حضرت آیت الله یعقوبی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه
💠 مولی الموحدین امام العارفین سید المتقین امیر المؤمنین یعسوب الدین حب الله المتین جنب الله المکین وصی رسول رب العالمین قائد الغُرِّ المُحَجَّلین قسیم الجنة و النار نعمة الله علی الابرار نغمة الله علی الفجار رکن الاولیاء عماد الاصفياء اخ الرسول زوج البتول سیف الله المسلول مولانا و مولی الکونین ابا الحسنین اسد الله الغالب غالب کل غالب علی بن ابی‌طالب علیهما السلام: ✅ مَنْ تَتَبَّعَ خَفِيَّاتِ اَلْعُيُوبِ حَرَّمَهُ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ مَوَدَّاتِ اَلْقُلُوبِ. ⬅️ هر کس به دنبال عیب‌های نهفته‌ی مردم باشد، خداوند بر قلوب حرام می‌کند که او را دوست بدارند‌‌. (نمی‌گذارد هیچ قلبی او را دوست بدارد!) 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۳۸ پ.ن: غیبت از مهمترین مصادیق عیب‌جویی هست؛ طرف دائم پشت سر عالم و آدم غیبت می‌کند، بعد برایش سؤال می‌شود چرا کسی از من خوشش نمیاد؟! من که رفتارم با طرف مقابلم خوبه! @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ قالَ رَجُلٌ لعليِّ بنِ الحسينِ عليهما السلام: إنَّ فُلانا يَنسُبُكَ إلى أنّكَ ضالٌّ مُبتدِعٌ! فقالَ لَهُ عليُّ بنُ الحسينِ عليهما السلام: ما رَعَيتَ حقَّ مُجالَسَةِ الرجُلِ حيثُ نَقَلتَ إلَينا حَديثَهُ، و لا أدَّيتَ حَقِّي حيثُ أبلَغتَني عن أخي ما لَستُ أعلَمُهُ! ··· إيّاكَ و الغِيبَةَ فإنّها إدامُ كِلابِ النارِ، وَ اعلَمْ أنّ مَن أكثَرَ مِن ذِكرِ عُيوبِ الناسِ شَهِدَ علَيهِ الإكثارُ أنّهُ إنّما يَطلُبُها بقَدرِ ما فيهِ. ⬅️ مردى به على بن الحسين عليهما السلام گفت: فلانى به شما نسبت مى‌دهد كه گمراه و بدعت‌گذار هستى. على بن الحسين به او فرمود: حقّ همنشينى با آن مرد را پاس نداشتى؛ زيرا سخن او را به ما منتقل كردى. حقّ مرا نيز به جا نياوردى زيرا از برادرم چيزى به من رساندى كه من آن را نمى‌دانستم!··· از غيبت بپرهيز، كه آن خورش سگ‌هاى دوزخ است و بدان كسى كه از مردم زياد عيب‌گويى كند، اين عيب‌گويىِ زياد بر اين نكته گواهى دهد كه او اين عيب‌ها را به همان اندازه‌اى كه در خودش هست، مى‌جويد (به همان اندازه آن عيب را در خودش می‌یابد). 📚 بحار الأنوار (علامه مجلسی): ج۷۵، ص۲۴۶ @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ يُبصِرُ أحَدُكُمُ القَذى في عَينِ أخيهِ، و يَنسى الجِذعَ في عَينِه. ⬅️ بعضى از شما خاشاك را در چشم برادرش مى‌بيند، ولی تنه‌ی درخت را در چشم خود نمى‌بيند. (کنایه از دیدن عیوب کوچک مردم و ندیدن عیوب بسیار بزرگ‌تر خود نسبت به عیوب مردم) 📚 کنز العمّال (متقی هندی):‌ ج۱۶،‌ ص۱۲۲ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ لَا تَكُنْ مِمَّنْ ...يَخَافُ عَلَى غَيْرِهِ بِأَدْنَى مِنْ ذَنْبِهِ وَ يَرْجُو لِنَفْسِهِ بِأَكْثَرَ مِنْ عَمَلِهِ ...يَصِفُ الْعِبْرَةَ وَ لَا يَعْتَبِرُ وَ يُبَالِغُ فِي الْمَوْعِظَةِ وَ لَا يَتَّعِظُ ...يَسْتَعْظِمُ مِنْ مَعْصِيَةِ غَيْرِهِ مَا يَسْتَقِلُّ أَكْثَرَ مِنْهُ مِنْ نَفْسِهِ ...فَهُوَ عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ وَ لِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ ...يَحْكُمُ عَلَى غَيْرِهِ لِنَفْسِهِ وَ لَا يَحْكُمُ عَلَيْهَا لِغَيْرِهِ... ⬅️ از كسانى مباش كه ...براى ديگران كه گناهى كمتر از او دارند نگران، و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است. ...در پند دادن مبالغه مى‌كند، امّا خود پندپذير نمى‌باشد. در نصیحت‌کردن دیگران زیاده‌روی می‌کند، اما خودش موعظه‌پذیر نیست! ...گناه ديگرى را بزرگ مى‌شمارد، امّا گناهان بزرگ خود را كوچك مى‌پندارد، ...مردم را سرزنش مى‌كند، امّا خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه برخورد مى‌كند و در حق خودش مسامحه روامی‌دارد ...به نفع خود بر زيان ديگران حكم مى‌كند، امّا هرگز به نفع ديگران بر زيان خود حكم نمی‌کند... 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازهایی از حکمت ۱۵۰ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ وَ ايْمُ اللَّهِ لَئِنْ لَمْ يَكُنْ عَصَاهُ فِي الْكَبِيرِ وَ عَصَاهُ فِي الصَّغِيرِ لَجَرَاءَتُهُ عَلَى عَيْبِ النَّاسِ أَكْبَرُ. ⬅️ به خدا سوگند حتى اگر (شخصی) خدا را در گناهان کبيره عصيان نکرده باشد، و تنها صغيره‌اى مرتکب شده باشد، همين جرأتش بر عيب‌جويى مردم (از همه‌ی گناهان کبیره‌ی دیگرانی که از آن‌ها عیب‌جویی می‌کند)‌ گناه بزرگترى است! 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه‌ی ۱۴۰ 🔷 فرازی از کتاب سفینة الصادقین در باب مسئله‌ی نهی از منکرِ صحیح برادران ایمانی و عموم مردم: ⬅️ «ضع امر اخیک علی احسنه حتی یاتیک ما یغلبک منه و لا تظنن بکلمة خرجت من اخیک سوا و انت تجد لها فی الخیر محملا.» 🔹 تا جایی که یقین به خلاف برادر ایمانی‌ات نکرده‌ای حمل بر صحت کن و بگو: شاید غرض خاصی داشته باشد که من ندانم. و چنانچه هیچ جای حمل بر صحت نبود از لغزش او بگذر که بسا از تذکر دادن بهتر باشد. و اگر جای گذشت هم نبود چنانچه احتمال تاثیر دادی مبادا به برادرت خودیت بفروشی که اثر معکوس دارد و او را نیز به انتقام‌جویی وا می‌دارد، بلکه با لسانی نرم و با شفقت، مخفیانه به او بگو: برادر! بنده خود سر تا پایم پر از عیب و نقص است و هیچ‌کس خالی از نقص نیست. آن‌گاه بگو: من چنین مطلبی را در شما دیده‌ام اگر غرض صحیحی داشته‌اید که هیچ، و الا آن را اصلاح کنید. با این ترتیب او نیز که در مقام اصلاح خود می‌باشد از تو شاکر و ممنون خواهد شد. 🔹 به یاد دارم روزی برای مسافرتی در یک اتوبوس نشسته بودم و جز حقیر کسی با لباس روحانیت در آن اتوبوس نبود. راننده موسیقی روشن کرد. ناگهان هیجان عجیبی در بنده به وجود آمد و به شدت عصبانی شدم. خواستم بگویم آن را خاموش کن، لکن از همان کسی که از درون به من می‌گفت: نهی از منکر بکن سؤال کردم: اگر زن نامحرمی در اینجا باشد آیا امکان دارد مخفیانه به او نگاه کنی؟ پاسخ مثبت بود. با تعجب دیدم همان کسی که الآن در ظاهر به خاطر خدا عصبانی شده، حاضر است مخفیانه مرتکب معصیت شود. و به این نتیجه رسیدم که در واقع این غضب برای خدا نیست، بلکه به جناب نفس برخورد کرده است که چرا در مقابلش موسیقی روشن کرده‌اند. از این رو صبر کردم تا آن حالت فروکش کرده و غبارها فرو بنشیند. غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد. پس از گذشت لحظاتی با خود گفتم: موسیقی حرام است و من در مجلس معصیت نشسته‌ام؛ لذا تصمیم گرفتم برای خدا نهی از منکر کنم. سپس با زبانی نرم و آرام گفتم: آقای راننده! همین‌که او را صدا زدم، از آنجایی که نفس در کار نبود، بلکه خالصا و از روی شفقت تذکر می‌دادم فورا تاثیر کرد؛ لذا پیش از آنکه کلمه‌ی دیگری به زبان آورم بلافاصله آن را خاموش کرد و اصلا نه پشت سر خود را نگاه کرد و نه پرسید چه می‌گویی. «قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله.» این یک دستور کلی است و در تمام امورات جاری می‌باشد. 📚 سفینة الصادقین (شرح حال زندگانی ۵۰ سال نخست عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه): فصل در محضر عارف مجذوب آیة الله انصاری همدانی قدّس‌سرّه، ص۱۶۷ @justhadis110
✳️ استجابت دعا بدون تحقّق خارجی: 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ لَيْسَ اَلْغِنَى عَنْ كَثْرَةِ اَلْعَرَضِ وَ لَكِنَّ اَلْغِنَى غِنَى اَلنَّفْسِ. ⬅️ بی‌نیازی از زیادی مال و حطام دنیا به‌دست نمی‌آید، بلکه غنای حقیقی، بی‌نیازی نفس است. 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۵۷ 🔷 قسمت‌هایی از توضیحات عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه پیرامون حدیث شریف فوق: ⬅️ هرگاه انسان نماز يا دعايى را كه مثلاً براى وسعت رزق يا نجات از گرفتارى وارد شده، بخواند و به دنبال آن باطناً خود را بى‌نياز ببيند يا فكرش از آن ناراحتى آزاد شود و نفسش از قيد [رنج] آن [گرفتاری] خلاصى يابد، در حقيقت به نتيجه‌ى مطلوب رسيده و به گونه‌اى دعايش مستجاب شده است. 📚 سفینة الصادقین: فصل تأثیر اعمال بر نفس، ص۴۳۸ کانون دعا پژوهی صادقین در ایتا@dua_sadeqin پ.ن: یعنی، ولو که شرایط خارجی تغییری نکرده باشد، همین وسعت وجودی که پس از دعا و یا نماز پیدا کرده و آن شرایط را برایش قابل تحمّل‌ کرده است، در حقیقت نوعی از مراتب استجابت دعا، برایش محقق شده است. @justhadis110
✳️ آثار حیرت‌انگیز فورواردها، لایک‌ها و اظهارنظرهای ما در فضای مجازی... 💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام: ✅ يُحْشَرُ اَلْعَبْدُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ مَا نَدِيَ دَماً فَيُدْفَعُ إِلَيْهِ شِبْهُ اَلْمِحْجَمَةِ أَوْ فَوْقَ ذَلِكَ فَيُقَالُ لَهُ هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِ فُلاَنٍ فَيَقُولُ يَا رَبِّ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ أَنَّكَ قَبَضْتَنِي وَ مَا سَفَكْتُ دَماً فَيَقُولُ بَلَى سَمِعْتَ مِنْ فُلاَنٍ رِوَايَةَ كَذَا وَ كَذَا فَرَوَيْتَهَا عَلَيْهِ فَنُقِلَتْ حَتَّى صَارَتْ إِلَى فُلاَنٍ اَلْجَبَّارِ فَقَتَلَهُ عَلَيْهَا وَ هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِهِ. ✅ بنده‌ی خدا در روز قيامت محشور می‌شود و درحالى‌كه خونى به گردن او نيست (و مرتکب قتلی نشده) ولى به اندازه‌ی يك حجامت يا بيشتر به دست او خون می‌دهند و می‌گویند اين سهم تو از خون (و قتل) فلان‌كس است، او در پاسخ می‌گويد: پروردگارا! به‌راستى تو مى‌دانى كه در حالی جان مرا قبض کردی که من خون كسى را نريخته بودم، در پاسخ مى‌گويند: آرى، ولی! تو درباره‌ی فلانى حرفی چنين و چنان شنيدى و آن را به ضرر او برای دیگران نقل كردى و آن سخن را درباره‌ی آن شخص پراکنده ساختی، آن سخن دست به دست نقل شد تا به گوش فلان شخص جبّار رسيد و او متأثر از سخن تو (و سخن برخی دیگر) او را كشت و اين سهم و بهره‌ی توست از خون او. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۷۰ 🔷 حدیث فوق را بگذارید کنار حدیث ذیل: 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ اِنَّ حُرمَةَ عِرض المُؤمِنِ كَحُرمَةِ دمِهِ و مالِهِ. ⬅️ به‌راستی که حرمتِ آبروی مؤمن همانند حرمتِ خون (و جان) و مال اوست. 📚 لئالی الاخبار (تویسرکانی): ج۵، ص۲۲۶ پ.ن: آن‌قدر دست به دست کنید، شاید برسد به دست برخی سلبریتی‌هایی که هر کامنتشان در حکم بنزینی است بر روی آتش فتنه‌ها‌‌‌‌... و یادمان باشد که هر کنش و واکنش و حتی عدم واکنش ما در فضای مجازی نیز جزو اعمالمان است..‌. و این کنش‌ها و واکنش‌ها در فضای مجازی حالا حالاها باقی می‌ماند و حالا حالاها در معرض دید بسیاری خواهد بود... @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ مَنْ عَلَّمَ شَخْصاً مَسْأَلَةً فَقَدْ مَلَكَ رَقَبَتَهُ. فَقِيلَ لَهُ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَ يَبِيعُهُ؟ فَقَالَ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و آلِه: لاَ وَ لَكِنْ يَأْمُرُهُ وَ يَنْهَاهُ. ⬅️ هرکس مسئله‌ای را به کسى یاد دهد، پس محقّقاً مالک او شده است. از حضرتشان پرسیده شد: آیا این استاد می‌تواند شاگردش را – به عنوان بنده - بفروشد؟! ایشان پاسخ دادند: «نه، اما حق امر و نهی به او را دارد». 📚 عوالی اللئالی (ابن ابی جمهور): ج۴، ص۷۱ ✳️ روز معلّم بر همه معلّمان شریف و مؤمن تبریک و تهنیت باد و به خصوص بر همه‌ی آن معلمان و اساتید عزیزی که حق حیات به گردن من دارند... @justhadis110