eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
326 دنبال‌کننده
52 عکس
45 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: ✅ اُذْكُرْ قَبْرَكَ. ⬅ به یاد قبرت باش! 📚 نهج البلاغه (سید رضی): ص۵۴۶ - حکمت۳۹۸ @justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام: ⬅ خداوند برای هریک از مخلوقات خود خانهای در بهشت و خانهای را در جهنّم بنا کرده است. هنگامیکه بهشتیان به بهشت و جهنّمیان به جهنّم درمیآیند، منادی ندا میدهد: «ای اهالی بهشت! پیش بیایید و بنگرید». آن‌ها میآیند و به دوزخ مینگرند. جایگاه‌هایشان به آنان نشان داده میشود و بعد به ایشان گفته میشود: «این‌ها منازلی است که اگر نافرمانی خدا را میکردید، به آن منازل میرفتید». حضرت فرمود: «اگر قرار باشد کسی از خوشحالی بمیرد، اهل بهشت در آن روز به خاطر عذابی که از آن‌ها برطرف شده، از خوشحالی میمیرند». سپس منادی ندا می‌دهد: «ای اهل آتش! سرهای خود را بالا بگیرید». آن‌ها سر خود را بالا میگیرند و به جایگاه خود در بهشت و نعمتهای آن مینگرند. به آن‌ها میگویند: «این منازلی است که اگر خدا را اطاعت میکردید، به آن وارد میشدید». حضرت فرمود: «اگر قرار باشد که کسی به‌واسطه‌ی اندوه بمیرد، جهنّمیان باید از حزن بمیرند. این‌گونه می‌شود که هر کدام از دو گروه بهشتیان و جهنّمیان منازل گروه مقابل را [که از آن محروم شده‌اند] به ارث می‌برند [و مالک می‌شوند] جای میگیرند و این است معنای سخن خداوند که فرمود: أُولئِکَ هُمُ الْوارِثُونَ، الَّذینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فیها خالِدُون (مؤمنون:۱۰و۱۱) آن‌ها وارثان حقیقی هستند؛ [وارثانى] كه بهشت برين را ارث مى‌برند، و جاودانه در آن خواهند ماند.» ✅ مَا خَلَقَ اللَّهُ خَلْقاً إِلَّا جَعَلَ لَهُ فِی الْجَنَّهًِْ مَنْزِلًا وَ فِی النَّارِ مَنْزِلًا فَإِذَا سَکَنَ أَهْلُ الْجَنَّهًِْ الْجَنَّهًَْ وَ أَهْلُ النَّارِ النَّارَ نَادَی مُنَادٍ یَا أَهْلَ الْجَنَّهًِْ أَشْرِفُوا فَیُشْرِفُونَ عَلَی النَّارِ وَ تُرْفَعُ لَهُمْ مَنَازِلُهُمْ فِیهَا ثُمَّ یُقَالُ لَهُمْ هَذِهِ مَنَازِلُکُمُ الَّتِی لَوْ عَصَیْتُمُ اللَّهَ دَخَلْتُمُوهَا قَالَ فَلَوْ أَنَّ أَحَداً مَاتَ فَرَحاً لَمَاتَ أَهْلُ الْجَنَّهًِْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ فَرَحاً لِمَا صُرِفَ عَنْهُمْ مِنَ الْعَذَابِ ثُمَّ یُنَادِی مُنَادٍ یَا أَهْلَ النَّارِ ارْفَعُوا رُءُوسَکُمْ فَیَرْفَعُونَ رُءُوسَهُمْ فَیَنْظُرُونَ إِلَی مَنَازِلِهِمْ فِی الْجَنَّهًِْ وَ مَا فِیهَا مِنَ النَّعِیمِ فَیُقَالُ لَهُمْ هَذِهِ مَنَازِلُکُمُ الَّتِی لَوْ أَطَعْتُمْ رَبَّکُمْ دَخَلْتُمُوهَا قَالَ فَلَوْ أَنَّ أَحَداً مَاتَ حُزْناً لَمَاتَ أَهْلُ النَّارِ حُزْناً فَیُورِثُ هَؤُلَاءِ مَنَازِلَ هَؤُلَاءِ وَ یُورِثُ هَؤُلَاءِ مَنَازِلَ هَؤُلَاءِ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ أُولئِکَ هُمُ الْوارِثُونَ* الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیها خالِدُونَ. 📚 ثواب الأعمال (شیخ صدوق): ص۲۵۸ @justhadis110
💠 حضرت امام‌ جعفر صادق علیه السلام: ✅ مَنْ أَحَبَ لِلَّهِ، وَ أَبْغَضَ لِلَّهِ، وَ أَعْطَی لِلَّهِ، وَ مَنَعَ لِلَّهِ فَهُوَ مِمَّنْ کَمُلَ إِیمَانُه. ⬅️ هر کس برای خدا دوستی کند (و نزدیک شود) و برای او دشمنی نماید (و دوری کند)، برای رضای خدا عطا کند و برای رضای او منع نماید، او از کسانی است که ایمانش کامل است. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۱۲۴ پ.ن۱: یکی از اولیای الهی تبعید شده بود؛ تبعیدی در تبعیدگاهش باید هر روز برود و حضور خود را به افسر مربوطه اعلام نماید و اصطلاحاً حاضری بزند. ایشان نقل می‌کردند که در یکی از این دفعاتی که رفته بودند برای اعلام حضور؛ سلامی که به آن افسر مربوطه کرده بودند، فقط سلام نبوده! و در آن سلام، اندکی نیتِ جز سلام هم بوده. می‌گفتند: ۳۰ سال برای این سلام استغفار کردم تا فهماندند که بخشیدیم. حالا تمام عمر ما مشحون است از این سلام‌ و خداحافظی‌ها و دور و نزدیک‌شدن‌ها و اخم و لبخندهایی که... پ.ن۲: علماء أمتي أفضل من أنبياء بني إسرائيل» (أوائل المقالات (شیخ مفید): ص۱۷۸ [[وَ قَالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ* ﴿ یوسف :۴۲﴾]] @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: ✅ اِحذَر كُلَّ الحَذَرِ أن يَخدَعَكَ الشَّيطانُ فَيُمَثِّلَ لَكَ التَّوانِيَ في صورَةِ التَّوَكُّلِ ويورِثَكَ الهُوَينى بِالإِحالَةِ عَلَى القَدَرِ، فَإِنَّ اللّهَ أمَرَ باِلتَّوَكُّلِ عِندَ انقِطاعِ الحِيَلِ و بِالتَّسليمِ لِلقَضاءِ بَعدَ الإعذارِ. ⬅ به تمام معنا بپرهيز از اين كه شيطان تو را بفريبد و سستى را در چهره توكّل، برايت نمايان سازد و تنبلى را به وسيله احاله به تقدير، برايت به ارمغان آورد؛ همانا خداوند متعال هنگام فقدان چاره به توكّل فرمان داده و هنگام معذور بودن به تسليم بر قضا. 📚 شرح نهج البلاغة (ابن ابى الحديد): ج۲۰، ص۳۰۶ @justhadis110
💠 امام حسین عليه‌السلام در عصر عاشورا رو به سوى آن قوم كرده به راست و چپ نگريستند و هيچ‌يك از اصحاب و ياران خود را نديدند، مگر آن بر خاك افتادگانى را كه پيشانى به خاك ساييده و مرگ صدايشان را بريده بود. پس صدا زدند: ⬅️ اى مسلم بن عقيل! اى هانى بن عروه! اى حبيب بن مظاهر! اى زهير بن قين! ...اى مسلم بن عوسجه! اى داود بن طرمّاح! اى حرّ رياحى! اى على بن الحسين! شما اى دلاور مردان پايدار و اى سواران عرصه پيكار! چرا شما را صدا مى‏‌كنم و پاسخم نمى‏‌دهيد و فرا مى‏‌خوانم و از من نمى‏‌شنويد؟! آيا شما خوابيد كه به بيدارى‏‌تان اميدوار باشم يا محبّتتان از امام خود برگشته كه به يارى‏‌اش نمى‏‌شتابيد؟! اينك اين (كودكان و) بانوان پيامبرند كه از فقدان شما (در هراس افتاده) ناتوان گشته‏‌اند. اى بزرگواران غيور! از خواب خود برخيزيد و اين سركشان پست را از حرم پيامبر صلّى‌اللّه‌عليه‌و‌آله برانيد! ولى (افسوس!) به خدا سوگند مرگ شما را به خاك افكنده و روزگار دغل‏ با شما بى‏‌وفايى كرده است وگرنه شما از پاسخ دعوت من كوتاهى نمى‏‌كرديد و از يارى من ناپيدا نمى‏‌شديد. هان! اينك ما از فقدان شما داغداريم و به شما مى‏‌پيونديم كه ما از آن خداييم و به سوى او بازمی‌گردیم. و در روايت ديگرى آمده است كه: (در روز عاشورا) چون كار بر حسين عليه السّلام سخت شد و تنهاى تنها ماند، به خيمه‏‌هاى برادرانش نگريست و آنها را خالى ديد، به خيمه‏‌هاى فرزندان عقيل نگاه كرد و آنها را خالى ديد، به خيمه‏‌هاى اصحاب نگاه كرد و كسى را نديد و فراوان مى‏‌فرمود: لا حول و لا قوّة الّا باللّه العلىّ العظيم. سپس به خيمه‏‌هاى بانوان رفت و پس از آن به خيمه‌ی فرزندش زين العابدين عليه‌السّلام آمده او را ديد كه بر روى پوست خشنى افتاده و زينب عليها‌السّلام از او پرستارى مى‏‌كند. زين العابدين عليه‌السّلام چون امام عليه‌السّلام را ديد خواست برخيزد، نتوانست. به عمّه خود گفت: [عمّه‌جان] مرا به خود تكيه ده، اين فرزند رسول خدا است كه آمده! زينب عليها‌السّلام پشت او نشسته او را به خود تكيه داد. امام عليه‌السّلام از حال او جويا شد و او خدا را سپاس گفت. سپس عرض كرد: پدر جان! امروز با اين منافقان چه كردى؟ فرمود: فرزندم! شيطان بر ايشان چيره گشته و خدا را از يادشان برده است. جنگ ميان ما و آنان چنان شعله‏‌ور شد كه زمين از خون ما و ايشان به جوش آمد» زين العابدين عليه السّلام عرض كرد: پدر جان! عمويم عبّاس كجاست؟ ديده‏‌هاى زينب عليها‌السّلام اشكبار شد و به برادرش نگريست تا چه پاسخ مى‏‌دهد، زيرا او زين العابدين عليه‌السلام را از شهادت عمويش عباس سلام‌الله‌علیه آگاه نكرده بود تا مبادا بيمارى‏‌اش سخت‏‌تر شود. امام فرمود: فرزندم! عمويت كشته شد و كنار فرات دستانش را بريدند. علىّ بن الحسين عليهماالسلام چنان گريست كه بيهوش شد‌. چون به هوش آمد از يكايك عموها و عموزادگانش مى‏‌پرسيد و امام عليه السّلام مى‏‌فرمود: شهيد شد پرسيد: برادرم على، حبيب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه و زهير بن قين چه شدند؟ فرمود: فرزندم! بدان كه در خيمه‏‌ها مرد زنده‏‌اى جز من و تو نمانده است. همه آنان كه مى‏‌پرسى اينك كشته بر روى خاك‏‌اند. امام سجّاد عليه السّلام سخت گريست. سپس به عمّه خود زينب عليها السّلام فرمود: شمشير و عصايى به من ده. امام عليه السّلام فرمود: «براى چه مى‏‌خواهى»؟! عرض كرد: تا بر عصا تكيه كنم و با شمشير از حريم فرزند رسول خدا صلّى‌اللّه‌عليه‌و‌آله، پاسداری کنم، كه ديگر خيرى در زندگى دنيا نيست. امام عليه‌السلام او را بازداشته به سينه چسبانيد و فرمود: فرزندم! تو پاك‏ترين ذريّه و برترين عترت منى، تو جانشين من بر اين كودكان و بانوانى، ايشان غريب و تنهايند كه خوارى و يتيمى و شماتت دشمنان و حوادث تلخ روزگار آنان را فرا گرفته است، هرگاه فريادشان بلند شد آرامشان كن، هرگاه به هراس افتادند مونسشان باش و با (مهربانى و) سخنان نرم خود خاطرشان را آسوده ساز، زيرا آنان غير از تو مرد ديگرى ندارند تا به او انس گيرند و غم و غصه‏‌هايشان را به او گويند. بگذار ايشان تو را ببويند و تو آنان را ببويى و آنان بر تو بگريند و تو بر آنان بگريى. سپس دست او را گرفته و با صداى بلند فرمود: «اى زينب! امّ كلثوم! سكينه! رقيّه! فاطمه! سخنم را بشنويد و بدانيد كه فرزندم على جانشين من بر شماست و او امام مفترض‌الطّاعه است. سپس به دخترش سکینه خاتون فرمود: فرزندم! از من به شيعيانم سلام برسان و بگو: پدرم غريبانه به شهادت رسيد، بر او سوگوارى و گريه كنيد. ✅ ...يا بنيّ اعلم انّه ليس في الخيام رجل حيّ إلّا أنا و أنت، و أمّا هؤلاء الّذين تسأل عنهم فكلّهم صرعى على وجه الثّرى... 📚 فرهنگ جامع سخنان امام حسين علیه‌السلام (نشر پژوهشگاه باقرالعلوم): ص۵۳۹تا۵۴۲ @justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ لاَ يَنْجُو اَلْمُجْتَرِئُ عَلَى اَلذُّنُوبِ اَلْوَاثِقُ بِرَحْمَةِ اَللَّهِ. ⬅ کسی كه با تكيه به رحمت (و بخشش) الهى گستاخانه و بی‌باکانه معصیت کند، نجات پیدا نمی‌کند. 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۳۰۱ 🔷 توضیح عالم ربّانی، عارف بالله، آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رضوان‌الله‌علیه مرتبط با حدیث شریف فوق: ⬅ ای برادر من! بدان که آنچه روایات به آن دلالت می‌کند این است که کسی به خداوند گمان نیکو و حسن نمی‌برد، مگر اینکه خداوند با او بنا به آنچه گمان برده، معامله می‌کند. ولی بسیاری از مردم مغرور گشته، چنین پنداشته‌اند که: عدم مبالات در دین، «حسن ظن» داشتن به غفران و رحمت خداوند است. بی‌شک از او دلیل خواسته شده و گفته خواهد شد: اگر چنین است، پس چرا در امر رزقت به خداوند حسن‌ظن نداری؟ حال آن‌که خداوند در قرآن آن را ضمانت نموده و آن را با «سوگند مؤکد» یاد نموده است. و اگر چنین است که حسن‌ظنّت به لطف و کرم و رحمت و عنایت خداوندی است، این صفت‌ها تنها به امور اخروی اختصاص ندارد. و اگر در امر دنیایت به کَرَمش اعتقاد داری، پس چرا به هنگام فقدان اسباب رزق دچار اضطراب شده، به کَرَمش اتکاء نمی‌کنی؟ و این همه اندوه و هم و غم به خاطر حاجت‌ها چه دلیلی دارد؟ اگر پدری توانا داری و عنایت داشته باشی که روزی‌ات را عهده‌دار شده باشد، آیا به ضمانتش رضایت داده و اطمینان حاصل می‌کنی؟ آیا تو به‌راستی عنایت خداوندی را از عنایت پدرت کمتر می‌دانی، یا از ناتوانی‌اش می‌ترسی، یا اینکه احتمال می‌دهی درباره‌ات بخل روا دارد؟ آیا هنوز اعتقاد نیافته‌ای که اوست ارحم الراحمین و اقدر القادرین و اجود الاجودین؟ ☑ اعلم یا اخی ان الذی یدل علیه الاخبار انه ما ظن احد بالله ظنا حسنا الا عامله بما ظن، و لکن قد یغتر الاکثرون، و یحسبون عدم المبالاة فی الدین حسن الظن بالله، و العاقل لا یغتر، فاذا قال له الشیطان: ان معصیتک من حسن الظن بمغفرة الله، یطالبه بالدلیل، و یقول لنفسه: لو کان الامر کما تقول فکیف لا تحسن الظن فی امر رزقک... 📚 المراقبات (میرزا جواد آقا ملکی تبریزی): ص۱۸۹ - فصل نه (مراقبت‌های ماه مبارک رمضان)؛ عنوان حسن ظن به خداوند و شرایط قبولی دعا @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام: ✅ لاَ إِيمَانَ لِمَنْ لاَ حَيَاءَ لَهُ. ⬅️ کسی که حیا ندارد، ایمان ندارد. 📚 الکافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۱۰۶ @justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه‌السلام: ✅ ...اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِي التَّحَفُّظَ مِنَ الْخَطَايَا، وَ الِاحْتِرَاسَ مِنَ الزَّلَلِ فِي الدُّنْيَا وَ الآْخِرَةِ فِي حَالِ الرِّضَا وَ الْغَضَبِ، حَتَّى أَكُونَ بِمَا يَرِدُ عَلَيَّ مِنْهُمَا بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ، عَامِلًا بِطَاعَتِكَ، مُؤْثِراً لِرِضَاكَ عَلَى مَا سِوَاهُمَا فِي الْأَوْلِيَاءِ وَ الْأَعْدَاءِ، حَتَّى يَأْمَنَ عَدُوِّي مِنْ ظُلْمِي وَ جَوْرِي، *وَ يَاْيَسَ وَلِيِّي مِنْ مَيْلِي وَ انْحِطَاطِ هَوَايَ...* ⬅ خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست و پرهیز از خطاها و خویشتن‌داری از لغزش‌ها را در این جهان و جهان واپسین، در خشنودی و خشم، روزی‌ام کن، چنان که در هر دو حال، یکسان در کارِ فرمانبرداری از تو باشم. و در مورد دوستان و دشمنانم، فرمانبرداری از تو و خشنودی تو را بر غیر آن ترجیح دهم تا دشمنم از ستم و بیداد من در امان باشد و دوستم از اینکه به سود او و به هواخواهی از او، از حق منحرف شوم و به پَستی گِرایم، ناامید گردد. 📚 صحیفه سجادیه: فقره۱۳ از دعای۲۲ ⚫ شهادت حضرت امام سجاد، زین العابدین، علی بن الحسین علیهما‌السلام تسلیت باد... @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ مَن أكثَرَ ذِكرَ المَوتِ سَلا عَنِ الشَّهَواتِ و مَن سَلا عَنِ الشَّهَواتِ، هانَت عَلَيهِ المُصيباتُ و مَن هانَت عَلَيهِ المُصيباتُ، سارَعَ فِي الخَيراتِ. ⬅ كسى كه زياد به ياد مرگ باشد، از شهوت‌ها جدا مى‌شود و كسى كه از شهوت‌ها جدا شود، مصيبت‌ها بر او آسان مى‌گردد و كسى كه مصيبت‌ها بر او آسان شد، در خيرات شتاب مى‌گيرد. 📚 مسند زيد: ص۳۸۶ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ إِنَّا وَجَدْنَا اَلصَّبْرَ عَلَى طَاعَةِ اَللَّهِ أَيْسَرَ مِنَ اَلصَّبْرِ عَلَى عَذَابِهِ. اِصْبِرُوا عَلَى عَمَلٍ لاَ غِنَى لَكُمْ عَنْ ثَوَابِهِ وَ اِصْبِرُوا عَلَى عَمَلٍ لاَ طَاقَةَ لَكُمْ عَلَى عِقَابِهِ. ⬅️ به‌راستی که ما صبر بر سختی بندگی خدا را آسان‌تر از صبر بر عذابش یافتیم. بر آن کاری که از مزد و پاداشش بی‌نیاز نیستید شکیبایی ورزید و بر آن کرداری که توان تحمل مجازاتش را ندارید نیز صبر پیشه کنید. 📚 ارشاد القلوب (دیلمی): ج۱، ص۱۲۶ @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ لَو تَعلَمونَ مِنَ الدُّنيا ما أعلَمُ لاَستَراحَت أنفُسُكُم مِنها. ⬅️ اگر از دنيا، آنچه را من مى‌دانم، شما هم مى‌دانستيد، جان‌هاى شما از آن، احساس راحتى مى‌كرد. 📚 كنز العمّال (متقی هندی): ج۳، ص۱۹۴ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ مَن عَرَفَ الدُّنيا لَم يَحزَن عَلى ما أصابَهُ. ⬅️ كسى كه دنيا را بشناسد، به‌خاطر مصيبت‌هاى آن غمگين نمى‌شود. 📚 عیون الحکم (لیثی واسطی): ج۱، ص۴۳۵ ✳️ در توضیح دو حدیث شریف فوق چنین بیان شده: ⬅️ حضرت نمى‌فرمايد كه دنيا بايد جاى خوشى‌ها باشد و نمى‌فرمايد كه تصوّر كنيد دنيا پر از خوشى و راحتى است؛ بلكه مى‌فرمايد اگر دنياشناسى‌تان واقعى باشد، با وجود سختى‌ها و با اقرار به وجود آنها، باز هم احساس ناراحتى و نارضايتى به شما دست نخواهد داد. آموزه‌هاى زندگى‌ساز دين، انسان را به گونه‌اى تربيت مى‌كند كه در اوج سختى‌ها و در عمق گرفتارى‌ها نيز نااميد و افسرده نخواهد شد. و در عمل نشان می‌دهد که تلازمى ميان سختى و ناخرسندى نيست! 📚 هنر رضایت از زندگی (عباس پسندیده - دفتر نشر معارف): ص۱۴و۱۵ @justhadis110
✳ چقدر زیبا... 💠 مولی الموحّدین امام العارفین سید المتّقین امیر المؤمنین رکن الاولیاء عماد الاصفیاء اسد الله الغالب غالب کل غالب علی بن ابی‌طالب علیهما‌ السلام: ✅ إذا لَم يَكُن ما تُريدُ، فَأَرِد ما يَكونُ. ⬅ هر گاه آنچه را خواستى نشد، آنچه را شد، بخواه. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۲۸۵ @justhadis110