💠 رسول خدا صلوات الله علیه و آله:
✅ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی
فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی ذَلِكَ الْمَلَكُ كُلَّ لَیْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ
طُوبَى لِلذَّاكِرِینَ
طُوبَى لِلطَّائِعِینَ
وَ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى
أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی
وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی
وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی
الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِی
فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ
وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ
وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ
وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ.
⬅️ خداوند در آسمان هفتم فرشتهای به نام "داعی" [فراخواننده] قرار داده است
كه هرگاه ماه رجب فرا میرسد، در تمام شبهای این ماه تا صبح ندا در میدهد:
خوشا به حال ذاكران!
خوشا به حال اطاعت كنندگان!
[سپس ذات اقدس الهی میفرماید]:
🔹 من همنشین كسی هستم كه همنشینم باشد
🔹 و مطیع كسی هستم كه مرا اطاعت كند
🔹 و آمرزنده كسی هستم كه از من آمرزش بخواهد.
🔸 ماه، ماهِ من
و بنده، بندۀ من
و رحمت، رحمتِ من است؛
پس
هركس در این ماه مرا بخواند اجابتش میكنم
و هركس از من بخواهد به او عطا میكنم
و هركس از من هدایت بخواهد هدایتش میكنم.
و این ماه را ریسمانی بین خود و بندگانم قرار دادهام
كه هركس به آن چنگ زند به من میرسد.
📚 بحارالأنوار: ج۹۵، ص۳۷۷
💠 حضرت در سخن دیگری میفرمایند:
✅ سُمِّيَ شَهرُ رَجَبٍ شَهرَ اللّهِ الأَصَبَّ؛ لِأَنَّ الرَّحمَةَ عَلى اُمَّتي تُصَبُّ صَبّا فيهِ.
⬅️ ماه رجب، ماه خدا را «أصَبّ (پر ريزشتر)» ناميدهاند؛ چرا كه رحمت پروردگار در اين ماه، بر امّتم به شدت میبارد.
📚 بحار الأنوار: ج ۹۷، ص ۳۹
💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام:
✅ رَجَبٌ شَهرٌ عَظيمٌ، يُضاعِفُ اللّهُ فيهِ الحَسَناتِ و يَمحو فيهِ السَّيِّئاتِ.
⬅️ رجب، ماه بزرگى است. خداوند در اين ماه، حسنات را مىافزايد و گناهان را مىزدايد.
📚 من لا يحضره الفقيه: ج ۲، ص ۹۲
✳️ عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه:
🔹 حافظ که میگوید:
نگویمت که همه ساله مِی پرستی کن،
سه ماه مِیخور و نُه ماه پارسا میباش
🔹 رجب و شعبان و رمضان را میگوید.
🔹 [میگوید] سه ماه عبادت [کن و] بقیه سال را هم از آن نگهداری کن و آن را خراب نکن.
🔹 [این ماه] وقت عبادت است. ما که [دیگر توانش را نداریم.]
🔹 آنهایی که میتوانند [این ماه را] ضایع نکنند و وقتشان را حرام نکنند.
🔹 یک کاری بکنید. ماه رجب، [ماهی است که] رحمت می بارد.
🔹 [بعضیها هی میخواهند] این خرابه [دنیا] را آباد کنند؛ خرابه که آباد نمیشود.
🔹 امیرالمومنین صلوات الله علیه [این دنیا را] شناخت که به آن پشت پا زد و فرمود:
✅ دار بالبلاء محفوفة، و بالغدر معروفة ...
🔹 هر چه [در دنیا خواهی] جلوتر بروی هلاکتر میشوی.
🔹 دنیا به مکر و حیله شناخته شده است و به هیچ کس هم کام نداده است.
🔻زیارت ماه رجب 👈از غنائم است👉
در دعا داریم که:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَشْهَدَنَا مَشْهَدَ أَوْلِيَائِهِ فِي رَجَبٍ
حمد و سپاس خدایی را که توفیق زیارت مشاهده مشرفهی اولیائش را در این ماه رجب نصیب کرد.
🔹 [در این ماه] خروارهای گناه را میبخشند...
📖 فرمایشات درباره ماه رجب، مورخ:
۹۵/۱/۱۹
@justhadis110
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ ما بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ اِلاّ قِلَّةُ الْعَقْلِ.
قيلَ: وَ كَيْفَ ذلِكَ يَابْنَ رَسولِ اللّهِ؟
قالَ: اِنَّ الْعَبْدَ يَعْمَلُ الْعَمَلَ الَّذى هُوَ لِلّهِ رِضا فَيُريدُ بِهِ غَيْرَ اللّهِ، فَلَو اَنَّهُ اَخْلَصَ لِلّهِ لَجاءَهُالَّذى يُريدُ فى اَسْرَعَ مِنْ ذلِكَ.
⬅️ ميان حق و باطل جز كمعقلى فاصله نيست.
عرض شد: چگونه، اى فرزند رسول خدا؟
فرمودند: انسان كارى را كه موجب رضاى خداست براى غير خدا انجام مىدهد، در صورتى كه اگر آن را خالص براى رضاى خدا انجام مىداد، زودتر به (همان) هدف (مادی و دنیوی) خود مىرسيد تا (انجام آن عمل) براى غير خدا (که گناه ریا را نیز برایش ثبت خواهد کرد).
📚 المحاسن (برقی): ج۱، ص۲۵۴
🔆 حلول ماه پربرکت و سرشار از رحمت رجب و ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام تبریک و تهنیت باد...
@justhadis110
✳️ پاداش شوقانگیز نماز حضرت سلمان سلاماللهعلیه:
💠 سلمان سلاماللهعلیه میگوید:
روز آخر جمادی الاخری در وقتی که پیش از آن هیچگاه در آن وقت به دیدن رسول خدا صلّیاللّهعلیهوآله نرفته بودم، به دیدنشان رفتم.
حضرت فرمودند: سلمان تو از ما اهل بیت هستی. نمیخواهی تو را از چیزی آگاه نمایم؟
گفتم: چرا، میخواهم، پدر و مادرم فدای شما باد، ای رسول خدا -
حضرت فرمود: ای سلمان هیچ مرد مؤمن یا زن مؤمنهای نیست که در این ماه (ماه رجب) سی رکعت نماز گزارد -که در هر رکعتی، فاتحه الکتاب را یک بار، قل هو اللّه احد را سه بار و قل یا أیها الکافرونرا سه بار بخواند- مگر این که:
خداوند متعال هر گناهی را که در خردسالی یا بزرگسالی مرتکب شده، برای او پاک کرده
و مانند پاداش کسی که تمام این ماه را روزه گرفته به او عطا میکند،
در نزد خداوند تا سال آینده از نمازگزاران نوشته شده
و هر روز عمل شهیدی از شهدای بدر برای او بالا میرود.
و در عوض هر روز از آن که روزه میگیرد، عبادت یک سال برای او نوشته شده و هزار درجه بالا میرود.
و اگر تمام ماه را روزه بگیرد خداوند او را از آتش نجات داده و بهشت را برای او قرار میدهد.
ای سلمان اینها را جبرئیل به من اطلاع داد. و گفت: ای محمد این علامتی بین شما و منافقین است زیرا منافقین این نماز را نمیخوانند.
کیفیت خواندن نماز در روز اول رجب
ده رکعت بجا میآوری، در هر رکعت سوره «فاتحه» یک بار و «قل هو اللّه احد» سه بار و «قل یا أیها الکافرون» را سه بار میخوانی و هنگامی که سلام - نماز را - دادی، دستهایت را (به دعا) بلند میکنی و میگویی:
«لاٰ إِلٰهَ إِلاَّ اَللّٰهُ وَحْدَهُ لاٰ شَرِيكَ لَهُ - لَهُ اَلْمُلْكُ وَ لَهُ اَلْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لاَ يَمُوتُ بِيَدِهِ اَلْخَيْرُ وَ هُوَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ اَللَّهُمَّ لاَ مَانِعَ لِمَا أَعْطَيْتَ وَ لاَ مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ وَ لاَ يَنْفَعُ ذَا اَلْجَدِّ مِنْكَ اَلْجَدُّ» سپس دستهایت را به صورتت بکش».
کیفیت خواندن نماز در وسط رجب
ده رکعت نماز مشابه روز اول رجب خوانده اما بعد از هر سلام دعای زیر بخواند:
«لاٰ إِلٰهَ إِلاَّ اَللّٰهُ وَحْدَهُ لاٰ شَرِيكَ لَهُ - لَهُ اَلْمُلْكُ وَ لَهُ اَلْحَمْدُ - يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لاَ يَمُوتُ بِيَدِهِ اَلْخَيْرُ وَ هُوَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ - إِلٰهاً وٰاحِداً أَحَداً فَرْداً صَمَداً لَمْ يَتَّخِذْ صٰاحِبَةً وَ لاٰ وَلَداً» سپس دستهایت را به صورتت بکش.
کیفیت خواندن نماز در آخر رجب
ده رکعت نماز مشابه روز اول رجب خوانده اما بعد از هر سلام دعای زیر بخواند:
لاٰ إِلٰهَ إِلاَّ اَللّٰهُ وَحْدَهُ لاٰ شَرِيكَ لَهُ - لَهُ اَلْمُلْكُ وَ لَهُ اَلْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لاَ يَمُوتُ بِيَدِهِ اَلْخَيْرُ وَ هُوَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَلطَّاهِرِينَ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِيِّ اَلْعَظِيمِ. سپس دستهایت را به صورتت بکش.
سپس حاجت خود را طلب کن که دعایت مستجاب میشود
و خداوند بین تو و دوزخ هفت خندق قرار میدهد که فاصلهی هر خندق میان آسمان و زمین است
و برای هر رکعت هزار هزار رکعت مینویسند
و برائت از از آتش و جواز عبور از صراط برایت ثبت میشود
سلمان میگوید: زمانی که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله از بیان این حدیث فارغ گشت، به زمین افتادم و سجدهی کردم و از اشک شوق ریختم و برای شنیدن این حدیث خدای را شکر کردم.
📚 مصباح المجتهد (شیخ طوسی): ج۲، ص۸۱۷
@justhadis110
💠 حضرت امام هادی علیه السلام:
✅ العقوق یعقب القلة و یؤدی الی الذلة.
⬅️ نارضایتی پدر و مادر، کم توانی را به دنبال دارد و آدمی را به ذلت میکشاند.
📚 مسند الامام الهادی: ص۳۰۳
⚫️ شهادت حضرت علی النقی امام هادی علیه السلام صادر کنندهی زیارت جامعهی کبیره منشور امامشناسی تسلیت باد...
@justhadis110
✳️ روزه پنجشنبه، جمعه و شنبهی ماه رجب
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ مَنْ صَامَ مِنْ شَهْرٍ حَرَامٍ الْخَمِيسَ وَ الْجُمُعَةَ وَ السَّبْتَ، كَتَبَ اللَّهُ لَهُ عِبَادَةَ تِسْعِمِائَةِ سَنَةٍ.
⬅️ رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود:
هر کس در یکی از ماههای حرام (از جمله ماه رجب)، روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه را (متوالیاً) روزه بگیرد،
خداوند عبادت نهصد سال را برای او مینویسد.
📚 وسائل الشيعة (شیخ حر عاملی): ج۱۰، ص۴۶۹
✅ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّه عليه و آله قالَ:
مَنْ
صَامَ هَذِهِ الثَّلاثَةَ اَيّام كَتَبَ اللَّهُ تَبارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ عِبَادَةَ تِسْعِمِائَةِ سَنَةٍ، صِيامَ نَهارِهَا وَ قِيامَ لَيلِهَا.
⬅️ هرکس سه روز پنجشنبه، جمعه و شنبه را در ماههای حرام (از جمله ماه رجب) روزه بگیرد، خداوند عبادت نهصد سال را برای او مینویسد، در حالی که روزها را روزه داشته، و شبها را به عبادت پرداخته است.
📚 اقبال الاعمال (سید بن طاووس): ص۶۱۵
✅ @safine_s
@justhadis110
✳️ لیلة الرغائب ✳️
⬅️ بدان كه اولين شب جمعه ماه رجب را «ليلة الرغاب» میگويند و براى آن عملى است با فضيلت بسيار
💠 از حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله وارد شده كه آن را سيّد بن طاووس در كتاب «اقبال» و علاّمه حلى در «اجازه بنى زهره» نقل كردهاند،
و رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله درباره فضیلت این عمل فرمودهاند:
قسم به خدایی که جان من در دست او است، کسی این نماز را نمیخواند، مگر آنکه خداوند تمام گناهان او را میبخشد حتی اگر گناهان او مثل کف روی دریا و به عدد شنها و به وزن کوهها و به عدد برگهای درختان باشد،
و روز قیامت از هفتصد نفر از خویشان خود که سزاوار آتش باشند، شفاعت میکند.
و در شب اول قبر خداوند ثواب آنرا به بهترین صورت، با روى گشاده و خندان و زبانی گویا به سوی او مىفرستد تا به او بگوید:
اى حبيب من، تو را بشارت باد كه از هر شدّت و سختى نجات يافتى.
بنده میگويد تو كيستى؟
به خدا سوگند من چهرهاى زيباتر از چهره تو نديدم، و سخنى شيرينتر از سخن تو نشنيدم، و بويى بهتر از بوی تو نبوييدم!
پاسخ میدهد: من ثواب آن نمازم كه در فلان شب، از فلان ماه، از فلان سال به جاى آوردی امشب نزد تو آمدم تا حقّت را ادا كنم، و مونس تنهايى تو باشم، و هراس را از تو برگيرم و هنگامی كه در صور (شيپور قيامت) دميده شود، در عرصه قيامت سايهاى بر سرت خواهم افكند، پس خوشحال باش كه خير هرگز از تو جدا نخواهد شد.
كيفيت اين نماز چنين است:
اولين پنجشنبه ماه رجب را روزه میدارى،
چون شب جمعه داخل شود، ما بين نماز مغرب و عشا، دوازده ركعت نماز بجاى مى آورى، هر دو ركعت با يك سلام
به اين ترتيب كه در هر ركعت يك مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده مرتبه «سوره توحيد» میخوانى و هنگامى كه از نماز فارغ شدى
هفتاد مرتبه مىگويى:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ عَلَى آلِهِ
سپس به سجده میروى و هفتاد مرتبه ميگويى:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ
آنگاه سر از سجده بر میدارى و هفتاد مرتبه مىگويى:
رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ
دوباره به سجده مىروى و هفتاد مرتبه مىگويى:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ
سپس حاجت خود را میطلبى كه به خواست خدا (انشاءالله) برآورده خواهد شد.
📚 اقبال الاعمال (سید بن طاووس): ج۳، ص۱۸۶ - مفاتیح الجنان (شیخ عباس قمی): در اعمال ماه رجب
پ.ن: ✳️ فرازی از بیانات آیت الحق، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رضوان الله علیه در مقدمه کتاب شریف المراقبات مرتبط با حدیث فوق:
⬅️ ای کسی که ادعای ایمان به وعدههای خداوند متعال را داری، درباره این منافع بزرگ و بسیار با ارزش چه میگویی؟
آیا میتوانی قیمتی مانند منافع دنیوی و نعمتهای پست دنیا بر آن بگذاری
آنچه خدای متعال در قبال این عمل ناچیز وعده فرموده را آیا میتوانی قیمت گذاری کن،
آیا بهای آن را میدانی؟
بالاتر بیا و نگاه و عنایت خداوند را با ترازوی عقل اندازهگیری کن،
کسی میتواند بفهمد چه کرامتهایی در آن نگاه و عنایت نهفته است؟!
👈 سپس به حال خود بیندیش و ببین چقدر به دنیا حریص هستی
👈 چگونه بخاطر از بین رفتن کالاهای با ارزش از تأسف میمیری
همان کالاهایی که در مقابل کوچکترین کالاهای آخرت بیارزش هستند.
علت بیعلاقگی به پاداش آخرت و علاقه به نعمتهای دنیا، چیزی جز ضعف ایمان به جهان غیب و لوازم آن است؟!
اگر چنین بود، وای بر تو...
زیرا این ایمان ضعیف با علتی ناچیز و ترس کمی از بین میرود.
به خصوص در سکرات مرگ که حواس آشفته میشود. بنابراین اگر ایمان محکم و استوار نباشد، شاید امانتی بوده و در سختیهای مرگ تبدیل به کفر شود.
پس در زمان عافیت خود را برای بلا و در زمان سلامتی خود را برای بیماری آماده کن. در روزهای مهلت، فرصت را غنیمت شمار،
قبل از اینکه فرستادگان خدا بیایند
و بخواهی یک ساعت به عمرت اضافه شود
ولی جواب بدهند
📛 تمام شد 📛
و به لحظهای راضی شوی
ولی ندهند.
بنابراین برای نجات خود این اعمال مهم را انجام بده، و مانند غریق، خدا را در این وقتهای شریف بخوان، و مانند کسی که در آتش گرفتار است، به وسیله دوستان و اولیایش به او متوسل شو، زیرا کریم است و کرامت به بندگان بیچارهاش را که به درگاه او پناه آورده باشند و به دوستانش متوسل شده باشند، دوست دارد.
@justhadis110
✳️ مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام، ۱۴۰۰ سال قبل! فرمایش ذیل را بیان داشتند و مفهومی را ارائه کردند که امروزه، جدیدترین متدهای مدیریت و رهبری استراتژیک در جهان، با افتخار آن را ارائه میکنند و راهبردی حیاتی در مهارت رهبری استراتژیک قلمدادش میکنند:
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَن لم يَلِنْ لِمَن دونَهُ لَم يَنَلْ حاجَتَهُ.
⬅️ هر كه با زيردست خود نرمش به خرج ندهد، به هدف خود نرسد!
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ص۲۵۰
@justhadis110
✳️ ای کسی که عطا میکنی، حتی به کسانی که تو را نمیشناسند! از روی تَحَنُّن...
💠 در فرازی از دعای ماه رجب بعد از نمازهای واجب به نقل از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام خداوند چنین وصف میشود:
✅ يَا مَنْ يُعْطِي مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً.
⬅️ ای کسی که [حتی] به کسانی که از تو درخواست نمیکنند و [یا حتی] تو را نمیشناسند نیز از سر تحنّن و رحمت عطا میکنی.
📚 زاد المعاد (علامهی مجلسی): ج۱، ص۱۶
🔹 تحنّن نیز یکی از انبوه لغات در زبان عربی است که نمیشود با یک کلمه معنی آن را توضیح داد، لذا برای درک بهتر شدّت عظمت و لطافت این کلمه مقداری توضیح تقدیم میشود:
تحنّن از مصدر حَنَّ است. یکی از معانی آن (بازگشتن) است، اما نه بازگشت عادی، بازگشتن به سوی کسی، به جهت نگران بودن برایش از سر مهربانی.
💠 حنّان نیز که یکی از أسمای حسنای الهی است، طبق فرمایش مولی علیه السلام السلام به همین معناست، حضرت میفرمایند:
✅ قد سئل عن الحنان و المنان
فقال علیه السلام:
الحنان هو الذي يقبل على من أعرض عنه و...
⬅️ حنان کسی است که روی میآورد به سوی کسی که از او دوری میگزینند.
📚 مجمع البحرین (فخر الدین طریحی): ج۱، ص۵۹۱
🔹 حال با این توضیحات شاید بشود بهتر به معنای تحنّن در دعای ماه رجب نزدیک شد.
🔹 یعنی ای خدایی که حتی به بندگانی که از تو درخواست نمیکنند و یا تو را نمیشناسند و حتی از سر جهل و غفلت از تو دوری میکنند، از سر محبت و دلسوزی بسیار مهربانی میکنی و به ایشان عطا میکنی، نظر رحمت به سویشان میافکنی.
🤚👈 پ.ن: عزیزی میگفت: من معنی این بخش از دعا رو خوب درک نمیکردم که میگوییم:
يَا مَنْ يُعْطِي مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً.
این عطای از سر محبتِ خدا به کسی که او را نمیشناسد را درست متوجه نمیشدم.
تا اینکه کودکی را میبیند که به جهت مشکل مغزی و ذهنی، مادرش را اصلا نمیشناخت و بسیار هم نگهداری دستتنها از او مشکل بود.
آن عزیز میگوید: به مادرش گفتم: خوب او را بستری کن یا برایش پرستار بگیر، او که تو را نمیشناسد، برایش فرقی ندارد.
مادرش گفت: او مرا نمیشناسد، من که جگرگوشهام را میشناسم.
با گفتن این جمله بود که من تازه معنی این فقره از دعای ماه رجب را متوجه شدم...
@justhadis110
✳️ شیعیان از ولی نعمت خود صله گیرید...
💠 حضرت امام رضا عليه السلام درباره فرزندشان حضرت جواد علیه السلام:
📚 هذَا الْمَوْلُودُ الَّذي لَمْ يولَدْ مُوْلُودٌ اَعْظَمُ بَرَکَةً عَلي شيعَتِنا مِنْهُ.
⬅️ این مولودی است که با برکتتر از او برای شيعيان ما زاده نشده است.
📚 الكافی: ج۱، ص۳۱۲
🔷 مرحوم آیت الله حائری شیرازی رحمت الله عليه:
🔸کسی از تو محروم نشود🔸
💎 اگر کسی وضع زندگیاش خوب نیست، از امام جواد علیه السلام حاجت بگیرد.
امام جواد عليه السلام مدینه بود.
امام رضا علیه السلام در ایران و در مرو بود.
برای امام رضا عليه السلام خبر آوردند که خادمها هر وقت میخواهند پسرشان را از خانه خارج کنند از در پشتی میبرند تا فقرا نفهمند که ایشان دارد میرود و درخواستی بکنند.
💎 حضرت نامهای به پسرش امام جواد عليه السلام نوشت:
«(يَا أَبَا جَعْفَرٍ بَلَغَنِي أَنَّ الْمَوَالِيَ إِذَا رَكِبْتَ أَخْرَجُوكَ مِنَ الْبَابِ الصَّغِيرِ... (الكافي: ج۴، ص۴۳)
به من رسیده است که خادمان، تو را از درب كوچك خارج میكنند...
به حق من بر تو که بیرون نروی مگر از درب بزرگ و همراه خودت درهم و دینار فراوان بردار و هر کس در راه از تو درخواست کرد به او عطا کن».
این سفارش بابایش است که کسی از تو محروم نشود!
از این جهت وقتی محتاج هستی، گرفتار هستی، کمبود داری برو سراغ امام جواد علیه السلام.
💎 دو رکعت نماز برای امام جواد عليه السلام بخوانید و از ایشان بخواهید گرفتاریهایتان را رفع کند.
خدا برای ما، دوازده امام گذاشته. «قد علم کل أناس مشربهم؛ هر گروهی بدانند از کجا آب میخورند».
آن که بدهکار است بداند مَشربش امام جواد عليه السلام است؛
مَشکش را برود آن جا پر بکند. فقه میخواهد برود سراغ امام صادق عليه السلام و...
@haerishirazi
🔷 در كتاب مفاتيح الجنان (فصل هفتم، ص ۱۱۰) مرحوم شيخ عباس قمی، دعای توسلی ذكر كردهاند كه مورد توجّه و تأكيد ويژه عالم ربّانی آيت الله سيد حسين يعقوبی قائنی رضوان الله عليه بوده؛ ايشان در كتاب شريف انيس الصادقين در خصوص اين دعای توسل چنين بيان داشتهاند:
⬅️ با هر فقره از اين دعا به يکی از معصومين عليهم السلام برای حاجت مذکور در آن فقره، میتوان جداگانه توسل جست؛
مثلاً برای شفای مريض به حضرت موسي بن جعفر عليهما السلام متوسّل شده، [اين فقره از دعا را میخوانيم و] میگوييم:
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِيِّکَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلام اِلاّ عافَيْتَنى بِه فى جَميعِ جَوارِحى ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ يا جَوادُ يا کَريمُ
و برای سلامتی در سفر، به امام رضا عليه السلام متوسّل شده و [اين فقره از دعا را میخوانيم و] میگوييم؛
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِيِّکَ الرِّضا عَلِىِّ بْنِ مُوسى عَلَيْهِ السَّلام اِلاّ سَلَّمْتَنى بِه فى جَميعِ اَسْفارى فِى الْبَرارى وَ الْبِحارِ وَ الْجِبالِ وَ الْقِفارِ...
پس از کلمهی «سَلَّمْتَنى بِه» میتوان جملهی «وَ ما مَعى وَ مَنْ مَعى» را افزود تا همراهان نيز مشمول آن گردند.
در اين توسل، خدا را به حق آن بزرگواران قسم میدهيم و چون لازمهاش اين است که انسان حق آنان را شناخته باشد، خواصّ بهتر میتوانند از اين توسل بهره ببرند.
📚 انيس الصادقين: فصل دعاها، بخش۴
🔷 همچنين در كتاب منتهی الآمال شيخ عباس قمی در خصوص فقره مختص به امام جواد عليه السلام در دعای توسل فوق الذكر چنين بيان داشتهاند:
⬅️ علما روزها را دوازده ساعت بخش كردهاند و هر ساعتى را به امامى نسبت دادهاند و ساعت نهم روزها متعلّق به حضرت جواد عليه السلام است... و توسل به آن حضرت در اين ساعت براى وسعت رزق نافع است، و شايسته است كه در توسّل به آن حضرت اين بخش از دعای توسل را بخواند:
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلامُ إِلّا جُدْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِكَ، وَتَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ وُسْعِكَ، وَوَسَّعْتَ عَلَىَّ رِزْقَكَ، وَأَغْنَيْتَنِى عَمَّنْ سِواكَ، وَجَعَلْتَ حاجَتِى إِلَيْكَ، وَقَضاها عَلَيْكَ، إِنَّكَ لِمَا تَشاءُ قَدِيرٌ؛
خدایا! از تو میخواهم به حق ولیت محمّد بن علی [امام جواد عليهالسلام] (درود خدا بر ايشان) که بر من از سر فضلت با وجود آنكه استحقاقش را ندارم ببخشی و عطا كنی
و بر من تفضّل كنی و به جهت وسعت و گستردگی لطف و محبتت، روزیات را بر من فراوان سازی
و از غیر خودت مرا بینیاز گردانی
و حاجتم را در بارگاه خود قرار دهی
و برآوردنش را به عهده خود گذاری، كه به راستی تو بر هر آنچه بخواهی توانایی.
بعضى گفتهاند: اين دعا بعد از هر نماز به جهت اداء دين مجرب است.
📚 منتهی الآمال: ج۲، ص۳۷۲
🔆 ولادت با سعادت و موفور السرور جواد الائمه ابن الرضا امام محمد تقی علیهما السلام تبریک و تهنیت باد...
@justhadis110
💠 لزوم و وجوب داشتن پیوست رسانهای و تنویر افکار عمومی در امور حکومت بنابر فرمایش مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ ...وَ اِنْ ظَنَّتِ الرَّعِيَّةُ بِكَ حَيْفاً فَاَصْحِرْ لَهُمْ بِعُذْرِكَ، وَ اعْدِلْ عَنْكَ ظُنُونَهُمْ بِاِصْحارِكَ، فَاِنَّ فى ذلِكَ رِياضَةً مِنْكَ لِنَفْسِكَ، وَ رِفْقاً بِرَعِيَّتِكَ، وَ اِعْذاراً تَبْلُغُ بِهِ حاجَتَكَ مِنْ تَقْويمِهِمْ عَلَى الْحَقِّ...
⬅️ هرگاه رعیت گمان ستمی بر تو ببرد آشکارا عذرت را به آنان ارائه کن،
و با این در میان گذاشتن عذر با ایشان، از بدگمانی آنها نسبت به خود جلوگیری کن، چرا که اظهار عذر موجب میشود نفست را در بندگی خدا ریاضت مشروع دهی و نیز موجب رفق و مهربانی نسبت به رعیت است،
و این در میانگذاشتن عذر با رعیت تو را به خواستهات در واداشتن رعیت به پذیرش حق میرساند.
📚 نهجالبلاغه (سید رضی): نامهی ۵۳، فرازهایی از نامهی امیرالمؤمنین به مالک در حکم امارت مصر
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ داوُوا الغَضَبَ بالصَّمتِ.
⬅️ خشم را با سکوت کردن درمان كنيد.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۸۱۹
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
✅ أقرب العباد إلی الله تعالی أقولهم للحق و إن کان علیه و أعملهم به و إن کان فیه کرهه.
⬅️ نزديكترين بندگان به خداوند متعال، حقگوترين آنهاست، هر چند به زيانش باشد و عملكنندهترين آنهاست به حق، هر چند برخلاف ميلش باشد.
📚 غررالحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۲۰۸
✳️ امیرالمومنین میفرمایند: بزرگترین پاداش، پاداش انصاف است (غررالحکم:ج۱، ص۲۱۹)
و رسول خدا میفرمایند: بزرگترین پاداش برای سختترین اعمال است (بحار الانوار: ج۶۷، ص۲۳۸)
این دو حدیث شریف، مؤيد شدت سختی منصف بودن است!
🔷 بیانات 👈 بسیار تأملبرانگیز و خواندنیِ 👉 مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره) در باب انصاف:
⬅️ شرط اینکه انسان منصف باشد، این است که اول از خودش بیرون آید و از خودش آزاد شود.
از خود بیرون آمدن این است که انسان همانطوری که دیگران را میبیند بتواند خود را ببیند.
این کار بسیار دشواری است؛
...قطبنما را اگر روی زمین یا تختهای بگذارید، روی جهت اصلی خودش قرار میگیرد و راه را به شما نشان میدهد؛
اما اگر آهنی به آن نزدیک شود دیگر نمیتواند راهنما باشد و منحرف میشود.
برای ترازوی انسان و عقربهی انصاف او، تعلقات نفسانی مثل آهن است. عقربهی انصافِ انسان وقتی تحت تأثیر تعلقات نفسانی باشد روی خط طبیعی نمیایستد، مگر آنکه تعلقات نفسانی را از خود دور کند.
ترازو زمانی میتواند وزن صحیح را نشان دهد که شاهین دو کفه، بیطرف و در نصف فاصله قرار گرفته باشد؛
همانطور که قاضی باید در نصف فاصله طرفین دعوا بایستد.
اگر کسی شاهین ترازو را در ده سانتیمتری یک کفه و یک متری کفه دیگر قرار دهد، طبیعتاً وزنهی یک کیلوگرمی در این کفه با ده کیلوگرم در کفهی دیگر هم تراز میشود؛ چرا که بازوی ترازو ده برابر شده و وزن را ده برابر نشان میدهد،
کسانی که در قضاوت خود با دیگران در میانه نیستند اگر به کسی یک کیلو احسان کنند، آن را در کفهای که بازوی آن طولانی است میگذارند و آن را ده کیلو میبینند
و اگر به کسی خسارتی وارد کردند آن را در کفه کوتاه بازو قرار میدهند و یکدهم آنچه هست میبینند.
...وقتی که میخواهد خدمات مردم به خودش را اندازه بگیرد، آن خدمات را بر آن کفهای که بازویش کوتاه است میگذارد و در عوض خدمات خودش را در آن کفهای که بازویش بلند است قرار میدهد، از این رو خدمت خودش را ده برابر میبیند و ده خدمت دیگران را در حد یک خدمت خودش نمیبیند.
وقتی که رابطهاش با خدا را نیز با آن ترازو اندازهگیری کند، اگر کمی در راه خدا بر او فشار وارد شود آن را میگذارد در آن کفهی بازوی بلند و آن را صد برابر میبیند و این همه نعمت و لطفی را که خدا به او کرده است میگذارد در آن کفه بازوی کوتاه و آنها را یک صدم میبیند.
در این حالت او خودش را طلبکار هم میبیند، از همین روست که وقتی بعضیها با هم قهر میکنند، دیگر آشتیکنان صورت نمیگیرد.
دو طرفی که میخواهند با هم آشتی کنند اول باید ترازوهایشان را اصلاح کنند و حسابهایشان را با ترازوهای صحیح بکشند در آن صورت بین آنها اصلاح میشود. 1⃣
🔹 ریشهی سوءظن و اعتراض انسان به خداوند:
⬅️ وقتی انسان نسبت به خدا تخلّف میکند آثار آن خلاف در زندگیاش ظاهر میشود به جای آنکه خودش را محکوم کند که متخلف بوده است، از خدا گله میکند که چرا با من این طور کردی؟
یعنی گله انسان از خدا، به تخلّفش از او بر میگردد!
اعتراض انسان به خدا بر میگردد به انحرافی که از او کرده است؛ یعنی عیب و نقص خودش را به او نسبت میدهد و بعد شاکی میشود.
در واقع انسان با شکایت از خدا، دو کار میکند، یک سوء رفتار با خدا دارد و یک حُسنظن و تعلق به خودش دارد.
این دو وقتی در هم ضرب شد نتیجهاش اعتراض به خدا میشود؛
یعنی اعتراض به خدا حاصل جمع دو قضیه است یکی سوء رفتار بنده با حق
و دیگری حُسنظن انسان و تعلق انسان به خودش.
من وقتی به خودم تعلّق دارم اجازه نمیدهم ایرادی به خودم وارد شود. خودم را همیشه مبرا و مُنزّه میدانم، ایرادی هست ولی من هم مُنزّه هستم.
نتیجه چه میشود؟
در رابطه من و خدا بیتناسبیهایی مشاهده میشود که نتیجه سوء عمل من است و از طرفی هم من خودم را مبرا و مُنزّه میدانم، پس بر اثر حسنظن به خودم، به خدا سوءظن پیدا میکنم؛
یعنی نتیجه غرور و کبر و خوشبینی انسان به خودش به اضافه گناهانی که مرتکب شده است، بدبینی انسان به خدا میشود. 2⃣
📚 منابع:
1⃣ تمثیلات اخلاقی، تربیتی (محی الدین حائری شیرازی - دفتر نشر معارف): ج۱، ص۱۹تا۲۱
2⃣ تعلّق (محی الدین حائری شیرازی - دفتر نشر معارف): ص۲۵و۲۶
@justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ ...اَللَّهُمَّ إِلَى مَغْفِرَتِكَ وَفَدْتُ وَ إِلَى عَفْوِكَ قَصَدْتُ وَ إِلَى تَجَاوُزِكَ اشْتَقْتُ
وَ بِفَضْلِكَ وَثِقْتُ
وَ لَيْسَ عِنْدِي مَا يُوجِبُ لِي مَغْفِرَتَكَ
وَ لاَ فِي عَمَلِي مَا أَسْتَحِقُّ بِهِ عَفْوَكَ
وَ مَا لِي بَعْدَ أَنْ حَكَمْتُ عَلَى نَفْسِي إِلاَّ فَضْلُكَ
فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ تَفَضَّلْ عَلَيَ...إِنَّ نَفْسِي هَالِكَةٌ أَوْ تَعْصِمَهَا...
⬅️ ...خداوندا! به آستان آمرزش تو آمدهام و عفو و بخشش تو مقصودم است و به گذشت تو مشتاقم
و به فضل و بیاستحقاقبخشیِ تو اعتماد دارم
و چیزی نزد من نیست که باعث شود تا مرا بیامرزی
و در کارهایم عملی نیست که مرا مستحق عفو تو نماید
و بعد از حکمی که دربارهی خود نمودهام، راهگشایی جز فضل و بیاستحقاقبخشی تو ندارم،
...به راستی که نفس من در معرض هلاکت است، مگر آنکه تو آن را محافظت فرمایی.
📚 صحیفهی سجادیه: فرازهایی از دعای بیستم، دعای مکارم الاخلاق، ص۹۲
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَن طَلَبَ شَيئاً نالَهُ أو بَعضَهُ.
⬅️ آن كه چيزى را طلب كند، به همه يا قسمتى از آن، دست مىيابد.
📚 نهج البلاغه (سید رضی): حکمت ۳۶۳
@justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
💠 از اشعار مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ اِنّی وَجَدْتُ وَ فِی الاَْیامِ تَجْرِبَةٌ
لِلصَّبْرِ عاقِبَةً مَحْمودَةَ الاَْثَرِ
وَ قَلَّ مَنْ جَدَّ فی اَمْرٍ یطالِبُهُ
فَاسْتَصْحَبَ الصَّبْرَ اِلّا فازَ بِالظَّفَرِ
⬅ من این را به تجربه یافتهام که صبر، عاقبت نیکی دارد.
کم اتفاق میافتد که کسی کاری را طلب کند و در آن کار کوشش کند و صبر را همراه خود داشته باشد (به طور مستمر برای رسیدن به خواستهاش تلاش کند) اما به کامیابی و پیروز نرسد.
📚 مناقب امام امير المؤمنين علی بن أبیطالب عليه السلام (محمد بن سلیمان کوفی): ج۲، ص۵۷۷
@justhadis110
💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام:
✅ لیسَ مِن شیعَتِنا مَن خَلا ثُمّ لَم یرُعْ قلبُهُ.
⬅ شیعهی ما نیست كسى كه در تنهایى و خلوت، دلش ترسان [از خدا] نباشد.
📚 بصائر الدرجات (صفار قمی): ص۲۴۷
⚫ شهادت باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام تسلیت باد...
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ لا تُخَیِّبْ راجیکَ فَیَمْقُتَکَ اللّهُ وَ یُعادیکَ.
⬅ کسى که به تو امید بسته است را ناامیدش مگردان، که در آن صورت خداوند بر تو خشم گرفته و تو را دشمن میدارد.
📚 امالی (شیخ طوسی): ج۱، ص۲۹۹
@justhadis110
💠 حضرت امام هادی علیه السلام:
✅ مَنْ أَطَاعَ اَلْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ بِسَخَطِ اَلْمَخْلُوقِ وَ مَنْ أَسْخَطَ اَلْخَالِقَ فَأَيْقَنَ أَنْ يُحِلَّ بِهِ اَلْخَالِقُ سَخَطَ اَلْمَخْلُوقِ.
⬅️ هر كس از خالق اطاعت کند، از خشم و ناخوشنودی خلق باکی ندارد؛ و هر كس خالق را به خشم آوَرَد، مطمئن باشد که خالق او را گرفتار خشم مخلوق خواهد کرد.
📚 كشف الغمة (اربلی): ج۲، ص۳۸۶
@justhadis110
💠 مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام در وصف رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله:
✅ ﺑَﻌَﺜَﻪُ ﻭَ اﻟﻨَّﺎﺱُ ﺿُﻼَّﻝٌ ﻓِﻲ ﺣَﻴْﺮَﺓٍ ﻭَ ﺣَﺎﻃِﺒُﻮﻥَ ﻓِﻲ ﻓِﺘْﻨَﺔٍ ﻗَﺪِ اﺳْﺘَﻬْﻮَﺗْﻬُﻢُ اﻷَْﻫْﻮَاءُ ﻭَ اﺳْﺘَﺰَﻟَّﺘْﻬُﻢُ اﻟْﻜِﺒْﺮِﻳَﺎءُ ﻭَ اﺳْﺘَﺨَﻔَّﺘْﻬُﻢُ اﻟْﺠَﺎﻫِﻠِﻴَّﺔُ اﻟْﺠَﻬْﻼَءُ ﺣَﻴَﺎﺭَﻱ ﻓِﻲ ﺯَﻟْﺰَاﻝٍ ﻣِﻦَ اﻷَْﻣْﺮِ ﻭَ ﺑَﻼَءٍ ﻣِﻦَ اﻟْﺠَﻬْﻞِ ﻓَﺒَﺎﻟَﻎَ (ﺻلی اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ) ﻓِﻲ اﻟﻨَّﺼِﻴﺤَﺔِ ﻭَ ﻣَﻀَﻲ ﻋَﻠَﻲ اﻟﻄَّﺮِﻳﻘَﺔِ ﻭَ ﺩَﻋَﺎ ﺇِﻟَﻲ اﻟْﺤِﻜْﻤَﺔِ ﻭَ اﻟْﻤَﻮْﻋِﻈَﺔِ اﻟْﺤَﺴَﻨَﺔِ.
⬅️ [خداوند] او را در زمانی فرستاد كه
👈#مردم [و نه فقط اعراب عربستان!!!]👉
در حيرت و گمراهی سرگردان بودند،
و در فتنه و جهل و فساد غوطه ور،
هوا و هوسهای سركش آنها را به سوی خود جذب كرده،
تكبر و خودخواهی آنها را از جاده حق دور ساخته بود،
جهل و نادانی آنها را سبك مغز بار آورده
و در كارهای خود مضطرب و حيران ساخته
و به جهل و نادانی مبتلا گشته بودند،
در اين هنگام پيامبر (صلوات الله علیه و آله) در نصيحت و اندرز آنها كوشش كرد
و آنان را به راه راست رهنمون شد
و به سوی حكمت و دانش و موعظه نيكو دعوت كرد.
📚 نهج البلاغه: خطبه ۹۵
🔆 مبعث پیامبر نور و رحمت حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله بر همه مؤمنین و مسلمین و ارادتمندانش تبریک و تهنیت باد...
@justhadia110
✳️ از جمله مستحبات مؤکدی که...
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إِنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يَقُولُ:
مَا فَاتَنِي صَوْمُ شَعْبَانَ مُنْذُ سَمِعْتُ مُنَادِيَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يُنَادِي فِي شَعْبَانَ فَلَنْ يَفُوتَنِي أَيَّامَ حَيَاتِي صَوْمُ شَعْبَانَ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ تَعَالَى
ثُمَّ كَانَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ صَوْمُ شَهْرَيْنِ مُتَتٰابِعَيْنِ تَوْبَةً مِنَ اَللّٰهِ.
⬅️ به راستی که امیرالمؤمنین علیه السلام مکرر میفرمود:
از آن زمان که صدای منادی رسول خدا صلی الله علیه و آله را دربارهی (دعوت به روزه در) ماه شعبان شنیدم، در طول عمرم، اگر خدا بخواهد روزهی ماه شعبان از من فوت نخواهد شد.
📚 مصباح المتهجد (شیخ طوسی): ج۲، ص۸۲۵
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَا تَرَكْتُ صَلاَةَ اَللَّيْلِ مُنْذُ سَمِعْتُ قَوْلَ اَلنَّبِيِّ صَلاَةُ اَللَّيْلِ نُورٌ فَقَالَ اِبْنُ اَلْكَوَّاءِ وَ لاَ لَيْلَةَ اَلْهَرِيرِ قَالَ وَ لاَ لَيْلَةَ اَلْهَرِيرِ.
⬅️ از زمانى كه سخن پيامبر صلى الله عليه و آله را شنيدم كه فرمود: «نماز شب، نور است»، نماز شب را ترك نكردهام.
ابن كوّاء (یکی از یاران حضرت) گفت:
حتى در شب هرير (ليلة الهرير)؟
حضرت فرمود: «(بله) حتى در شب هرير».
📚 المناقب (اب شهر آشوب): ج۲، ص۱۲۳
پ.ن:
هریر به معنی زوزهی سگ در شب سرد است، و کنایه از همهمه و ناله و غوغا میباشد.
لیلة الهریر سختترین شب جنگ صفین از نظر تلفات گستردهی دو سپاه و فزونی ناله و فریاد زخمیان بود و همین فراوانی ناله و فریاد مجروحان و شدت صدای برخورد شمشیرها، باعث شد آن شب «لیلة الهریر» نامیده شود.
شبی که بر هر دو لشکر و به خصوص لشکر معاویه چنان سختگذشت که فردایش، با نیرنگ اشعث در سپاه امیرالمؤمنین علیه السلام و عمر و عاص در سپاه معاویه، خدعهی قرآن به نیزه کردن و تحمیل حکمیت به مولی علی علیه السلام واقع شد،
شبی که مورخان بزرگی چون نصر بن مزاحم و ابن مسکویه دربارهاش گفتهاند:
«آن شب چندان جنگیدند كه نیزهها همه درهم شكست و در کمانها تیری نماند، سپس دست به شمشیر بردند.»
ابن ابى الحدید معتزلی سنی میگوید:
على هر رزمجوى دلاورى را که میکُشت تکبیر میگفت و در لیلة الهریر شمارهی تکبیراتش به ۵۲۳ رسید و معلوم گردید که ۵۲۳ نفر از جنگاوران نامى سپاه معاویه را در آن شب کشته است. (کشف الغمه (اربلی): ص۷۳)
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ ...إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) أَخْبَرَنِي قَالَ: أُعْطِيتُ آيَةَ الْكُرْسِيِّ مِنْ كَنْزٍ تَحْتَ الْعَرْشِ وَ لَمْ يُؤْتَهَا نَبِيٌّ كَانَ قَبْلِي. قَالَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): فَمَا بِتُّ لَيْلَةً قَطُّ مُنْذُ سَمِعْتُهَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) حَتَّى أَقْرَأَهَا. ثُمَّ قَالَ: يَا أَبَا أُمَامَةَ، إِنِّي أَقْرَؤُهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فِي ثَلَاثَةِ أَحَايِينَ مِنْ كُلِّ لَيْلَةٍ...
⬅️ ...به راستی که رسول خدا صلی الله علیه و آله به من خبر داد و فرمود:
آیتالکرسی از گنجهای زیر عرش است که به من داده شده و به هیچ پیامبری قبل از من داده نشد.
علی علیه السلام در ادامه فرمود:
من از زمانی که این را از رسول خدا شنیدم هیچ شبی را صبح نکردم مگر اینکه آن را خواندم.
سپس فرمود: ای ابوامامه، من هر شب آن را سه بار میخوانم؛
یک بار بعد از نافلهی عشا؛
یک بار قبل از خواب؛
و یک بار هم هنگام نماز وتر در سحرگاه.
📚 بحار الانوار (علامه مجلسی): ج۸۳، ص۱۲۷
@justhadis110
✳️ قبل از ظهور:
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
✅ إِنَّهُ سَيَأْتِي عَلَيْكُمْ زَمَانٌ
لاَ يَنْجُو فِيهِ مِنْ ذَوِي اَلدِّينِ
إِلاَّ مَنْ ظَنُّوا أَنَّهُ أَبْلَهُ وَ صَبَّرَ نَفْسَهُ عَلَى أَنْ يُقَالَ [لَهُ] إِنَّهُ أَبْلَهُ لاَ عَقْلَ لَهُ.
⬅️ به راستی كه به زودی بر شما زمانی میرسد كه
از ميان دينداران كسی نجات نمیيابد!
مگر آن كسی كه مردم او را ابله بپندارند!
و خود آن شخص هم خود را آماده كرده و صبر پيشهمیدارد كه مردم به او بگويند ابله و بیعقل!
📚 الکافي (ثقة الاسلام كلينی): ج۲، ص۱۱۷
پ.ن: یعنی اگر شخص دیندار مشکل داشته باشد و ناراحت و اذیت شود که مردم به او احمق بگویند (به جهت معروف شدن منکر و منکر شدن معروف در نظرشان در آخرالزمان و اینکه او در این شرایط میخواهد طبق معروف حقیقی عمل کند و از منکر حقیقی نهی کند) چنین کسی هم دینش در معرض زوال است!!!
✳️ هنگام ظهور و قیام:
💠 مولی امير المؤمنين علی عليه السّلام هنگامى كه مردم با او بيعت مىكردند، فرمود:
✅ وَ لَمَّا بَايَعَ أَصْحَابَهُ أَخَذَ عَلَيْهِمُ اَلْعَهْدَ وَ اَلْمِيثَاقَ بِالسَّمْعِ لِلَّهِ تَعَالَى وَ اَلطَّاعَةِ لَهُ فِي اَلْعُسْرِ وَ اَلْيُسْرِ وَ عَلَى أَنْ يَقُولُوا اَلْحَقَّ أَيْنَمَا كَانُوا وَ أَنْ لاَ يَأْخُذَهُمْ فِي اَللَّهِ لَوْمَةُ لاَئِمٍ.
⬅️ بايد پیمان بندید كه
در همه حال چه در سختی و چه در آسانی از خدا اطاعت كنيد
و در هر شرايط حق را بگوييد
و به ملامت ملامتگران هیچ توجّهى ننماييد.
📚 ارشاد القلوب (دیلمی): ج۱، ص۷۰
💠 حضرت امام محمد باقر عليه السّلام:
✅ يَقُومُ اَلْقَائِمُ... لاَ يَأْخُذُهُ فِي اَللَّهِ لَوْمَةُ لاَئِمٍ.
⬅️ آن قائم قیام میکند (و در آن هنگام)
...در كار خدا از ملامت هيچ ملامتگری باك ندارد.
📚 غیبت (نعمانی): ج۱، ص۲۳۳
🔷 مرحوم آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه:
⬅️ این خیال محالی است که انسان بتواند با حفظ «آبرو» قدمی برای اسلام بردارد!...
در جنگ گرم انسان باید جمجمهاش را به خدا عاریه دهد و در «جنگ نرم» باید «آبرویش» را بدهد.
🔷 مرحوم آیت الله مصباح یزدی رحمت الله علیه:
⬅️ گاهی برخی از بین حفظ آبروی خود و از بین رفتن دین، نظام اسلامی و ارزشهای انقلاب، آبروی خود را انتخاب میکنند، باید از اینگونه مسائل به خداوند متعال پناه ببریم.
@justhadis110
📣 بیست حاجت از حوائج دنیا و بیست حاجت از حوائج آخرت...
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ أَنَّ مَنْ صَامَ يَوْمَ اَلْإِثْنَيْنِ وَ اَلْخَمِيسِ مِنْ شَعْبَانَ جَعَلَ اَللَّهُ تَعَالَى لَهُ نَصِيباً فَمَنْ صَامَ يَوْمَ اَلْإِثْنَيْنِ وَ اَلْخَمِيسِ مِنْ شَعْبَانَ
قَضَى اَللَّهُ لَهُ عِشْرِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ اَلدُّنْيَا
وَ عِشْرِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ اَلْآخِرَةِ.
⬅️ شخصی که روزهای دوشنبه و پنجشنبه ماه شعبان را روزه بگیرد خداوند برای او نصیبی قرار میدهد؛
بیست حاجت از حوائج دنیا
و بیست حاجت از حوائج آخرت او را برآورده میکند.
📚 اقبال الاعمال (سید بن طاووس): ج۳، ص۳۰۱
@justhadis110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضرت امامجعفر صادق علیه السلام:
✅ أَفْضَلُ اَلنَّاسِ مَنْ عَشِقَ اَلْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ
وَ تَفَرَّغَ لَهَا
فَهُوَ لاَ يُبَالِي عَلَى مَا أَصْبَحَ مِنَ اَلدُّنْيَا عَلَى عُسْرٍ أَمْ عَلَى يُسْرٍ.
⬅️ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
بهترين مردم كسى است كه عاشق عبادت است و آن را در آغوش كشد و در دل دوست بدارد و با اعضا و جوارحش آن را انجام دهد
و خود را براى عبادت فارغ سازد (هنگام عبادت دل به كار ديگرى مشغول نسازد)
چنين شخصى باك ندارد كه در دنيا به سختى زندگى كند يا در رفاه باشد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۸۳
💠 خدای متعالی خطال به داوود علیه السلام:
✅ يا داوودُ، لَو يَعلَمُ المُدبِرونَ عَنّي كَيفَ انتِظاري لَهُم، و رِفقي بِهِم، و شَوقي إلى تَركِ مَعاصيهِم، لَماتُوا شَوقا إلَيَّ و تَقَطّعَت أوصالُهُم مِن مَحَبّتي.
⬅️ اى داوود!
اگر رویگردانانِ از من بدانند كه چه انتظارى براى آنان مىكِشَم و چه مهرى به آنان مىورزم و چه اشتياقى به ترك معاصى از سوى آنها دارم، هر آينه از شوقِ به من میمیرند و از عشق به من بندهاى بدنشان از هم بگسلد.
📚 المحجّة البيضاء (فیض کاشانی): ج۸، ص۶۲
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
⬅️ مهم اینه که آدم بالأخره یه روزی با خدا آشتی کنه...
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ وَ اَللَّهِ مَا أَرَى عَبْداً يَتَّقِي تَقْوَى تَنْفَعُهُ حَتَّى يَخْزُنَ لِسَانَهُ...
وَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
لاَ يَسْتَقِيمُ إِيمَانُ عَبْدٍ حَتَّى يَسْتَقِيمَ قَلْبُهُ
وَ لاَ يَسْتَقِيمُ قَلْبُهُ حَتَّى يَسْتَقِيمَ لِسَانُهُ.
⬅️ به خدا سوگند! بندهی با تقوايى را نمىشناسم كه تقوايش او را سود دهد، مگر آن كه زبانش را نگه دارد...
و پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: «ايمان بندهاى استوار نگردد تا وقتی دل او استوار شود،
و دلش استوار نشود تا وقتی زبانش اصلاح گردد.»
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبهی ۱۷۶
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنين علی علیه السلام:
✅ عُقوبَةُ الكِرامِ أحسَنُ مِن عَفوِ اللِّئامِ.
⬅️ كيفر اشخاص کریم و بزرگوار، نيكوتر از گذشت فرومايگان است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۴۶۶
@justhadis110