💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ خَصْلَتَانِ مَنْ كَانَتَا فِيهِ كَتَبَهُ اَللَّهُ شَاكِراً صَابِراً وَ مَنْ لَمْ يَكُونَا فِيهِ لَمْ يَكْتُبْهُ اَللَّهُ شَاكِراً وَ لاَ صَابِراً مَنْ نَظَرَ فِي دِينِهِ إِلَى مَنْ فَوْقَهُ فَاقْتَدَى بِهِ وَ نَظَرَ فِي دُنْيَاهُ إِلَى مَنْ دُونَهُ فَحَمِدَ اَللَّهَ عَلَى مَا فَضَّلَهُ عَلَيْهِ بِهِ
كتبه اللّٰه شاكرا صابرا
و من نظر في دينه إلى من هو دونه و نظر في دنياه إلى من هو فوقه فأسف على ما فاته منه لم يكتبه اللّٰه شاكرا و لا صابرا.
⬅️ دو خصلت است كه هر كه داراى آن باشد خداوند او را در زمرهی شاكران و صابران بنويسد و اگر در او نباشد از زمره شاكرين و صابرين خارج باشد
و آن دو خصلت آن است كه:
۱) در امر دين خود به بالاتر از خود نظر کند و به ایشان اقتدا نماید
۲) و در امر دنيا به فرودستتر از خود بنگرد و حمد خدا كند به واسطهی آنچه به او زيادتر عطا كرده.
و هر كه در كار دينش به پایینتر از خود بنگرد (و از خود راضی شود)
و در كار دنيایش به فراتر از خود بنگرد و بر آنچه كمتر دارد تأسف خورَد، خدا او را در زمرهی شاکران و صابران نمینویسد.
📚 معدن الجواهر و ریاضة الخواطر (ابوالفتح کراکجی): ج۱، ص۲۶ -
محجة البيضاء (فيض کاشانی): ج۷، ص۲۲۰ -
سنن الترمذى: ج۴، ص۷۴ -
کنز العمّال (متقی هندی): ج۳، ص۲۵۶ -
نهج الفصاحة (ابوالقاسم پاینده): ص۴۵۷
پ.ن: این بخش از حدیث شریف که میفرماید:
و هر کس در امر دینش به پایینتر از خود بنگرد خدا او را در زمرهی شاکران نمینویسد!
برایم خیلی تأملبرانگیز بود!
اگر انسان در امر دینش، خودش را با پایینتر از خودش مقایسه کند، جزء ناشکرها میشود!
و با توجه به آیهی شریفهی:
و قَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ... (سبأ:۱۳)
و اندکی از بندگان من شکور هستند...
در کنار حدیث شریف فوق، شاید بشود گفت که اکثر ما مردم در امر دین، خود را با پایینتر از خود مقایسه میکنیم و از نظر خودمان اوضاع خوبی داریم و لذا در زمرهی...
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إِنَّ آه اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ قَالَ آه فَقَدِ اسْتَغَاثَ بِاللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى.
⬅️ به درستی که "آه" اسمی است از اسامی خداوند است، هر کس که "آه" بگوید، در حقیقت به خداوند تبارک و تعالی استغاثه و طلب نیاز کرده است.
📚 التوحید (شیخ صدوق): ص۲۱۹
@justhadis110
✳️ از زوال حیا تا تبدیل شدن به...
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ أَوَّلُ مَا يُنْزَعُ مِنَ اَلْعَبْدِ اَلْحَيَاءُ فَيَصِيرُ مَاقِتاً مُمَقَّتاً ثُمَّ يَنْزِعُ اَللَّهُ مِنْهُ اَلْأَمَانَةَ فَيَصِيرُ خَائِناً مَخُوناً ثُمَّ يَنْزِعُ اَللَّهُ مِنْهُ اَلرَّحْمَةَ فَيَصِيرُ فَظّاً غَلِيظاً وَ يَخْلَعُ دِينَ اَلْإِسْلاَمِ مِنْ عُنُقِهِ فَيَصِيرُ شَيْطَاناً لَعِيناً مَلْعُوناً.
⬅️ اولین چیزی که (به واسطه گناهان پیاپی) خداوند از بندهاش اخذ میکند، حیا است، پس چون حیا از او اخذ شد، (بندهی بیحیا) از خدا خشمگین خواهد بود و او نیز مورد خشم الهی واقع میشود؛
سپس خداوند از بندهی بیحیا، امانت را نیز اخذ میکند، در این حال او خیانتپیشه میشود و دیگران نیز او را خائن میشمرند
سپس خداوند از بندهی بیحیای خائن، رحمت را نیز اخذ میکند، وقتی چنین شد آن بندهی بیحیای خیانتپیشه، بددهن و تندخو میشود (و دیگر تنها مطابق هواهای نفسانیاش عمل میکند) و وقتی چنین شد خداوند دین اسلام را از او خلع میکند و (آن بندهی بیحیای خیانتپیشهی بددهنِ تندخوی مطیع هواهای نفسانی،) به شیطانی ملعون تبدیل میشود!
📚 الإختصاص (شیخ مفید): ج۱، ص۲۴۸
🔷 سلمان رحمت الله علیه:
✅ إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ هَلاَكَ عَبْدٍ نَزَعَ مِنْهُ اَلْحَيَاءَ
فَإِذَا نَزَعَ مِنْهُ اَلْحَيَاءَ لَمْ تَلْقَهُ إِلاَّ خَائِناً مَخُوناً
فَإِذَا كَانَ خَائِناً مَخُوناً نُزِعَتْ مِنْهُ اَلْأَمَانَةُ
فَإِذَا نُزِعَتْ مِنْهُ اَلْأَمَانَةُ لَمْ تَلْقَهُ إِلاَّ فَظّاً غَلِيظاً
فَإِذَا كَانَ فَظّاً غَلِيظاً نُزِعَتْ مِنْهُ رِبْقَةُ اَلْإِيمَانِ
فَإِذَا نُزِعَتْ مِنْهُ رِبْقَةُ اَلْإِيمَانِ لَمْ تَلْقَهُ إِلاَّ شَيْطَاناً مَلْعُوناً.
⬅️ هرگاه خداوند بخواهد بندهای را (به واسطه گناهانش) هلاک گرداند، حیا را از او میگیرد؛
وقتی حیا از او اخذ شد او را خائنی شهره به خیانت خواهی یافت
و هر گاه او خائنی شهره به خیانت شد، امانت نیز از او اخذ میشود
و هر گاه امانت از او اخذ شد او را بددهنی تندخو مییابی
و هر گاه بددهنی تندخو شد، رشتهی ایمان از گردنش گشوده خواهد شد
و هر گاه رشتهی ایمان از چنین شخصی گشوده شد (یعنی بیحیای خائنِ شهره به خیانتِ بددهنِ تندخو) او را شیطانی ملعون خواهی یافت.
📚 الکافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۹۱
@justhadis110
✳️ بسیار تامل برانگیز👇
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله:
✅ رغم أنفه، ثمّ رغم أنفه، ثمّ رغم أنفه من أدرك أبويه عنده الكبر أحدهما أو كليهما ثمّ لم يدخل الجنّة.
⬅️ خوار و بیعرضه و بدخت است
خوار و بیعرضه و بدخت است
خوار و بیعرضه و بدخت است
کسی که پدر و مادرش یا یکی از آن دو پیش او به سن پیری برسند و او بهشتی نشود.
📚 نهج الفصاحه: حکمت ۱۶۶۶
✳️ بدون شرح...
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ إنّ العَبدَ لَيكونُ بارّا بِوالِدَيهِ في حياتِهِما، ثُمّ يَموتانِ فلا يَقضي عَنهُما دُيونَهُما و لا يَستَغفِرُ لَهُما فيَكتُبُهُ اللّهُ عاقّا. و إنّهُ لَيكونُ عاقّا لَهُما في حياتِهِما غَيرَ بارٍّ بهِما، فإذا ماتا قَضى دَينَهُما و استَغفَرَ لَهُما فيَكتُبُهُ اللّهُ عز و جل بارّا.
⬅️ شخصی در زمان حيات پدر و مادر خود نسبت به آنان نيكوكار است،
امّا وقتى مىميرند،
نه بدهى آنان را مىپردازد و نه برايشان طلب آمرزش مىكند، در اين صورت خداوند او را جزو عاق والد محسوب میکند
و شخصی هم هست كه در زمان حيات پدر و مادرِ خود، ناخلف و نافرمان است و به آنان نيكى نمىكند،
امّا وقتى مُردند
بدهىهاى آنها را مىپردازد و براى ايشان آمرزش مىطلبد. لذا خداوند عز و جل او را نيكوكار مىنويسد.
📚 الكافی: ج۲، ص ۱۶۳
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ سَيِّدُ الْأَبْرَارِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَجُلٌ بَرَّ وَالِدَيْهِ بَعْدَ مَوْتِهِمَا.
⬅️ سرور و آقای نیکوکاران در روز قیامت، مردی است که به پدر و مادرش #بعد_از_مرگشان نیکی کند.
📚 بحارالانوار: ج۷۱، ص۸۶
💠 مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ زُورُوا مَوْتَاکُمْ فَإِنَّهُمْ یَفْرَحُونَ بِزِیَارَتِکُمْ وَ لْیَطْلُبْ أَحَدُکُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِیهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا یَدْعُو لَهُمَا.
⬅️ مردگان خود را زیارت کنید، براستى آنها از زیارت شما خرسند میشوند.
هر یک از شما باید حاجت خود را سر قبر پدر و مادرش طلب کند، پس از آنکه برای آنها دعا کرده است باشد.
📚 الکافی: ج۳، ص ۲۳۰
✳️ در روایات #حضور_هر_جمعه بر سر قبر والدین توصیه شده و ثواب آمرزش گناهان به آن داده شده و به تلاوت #سوره_یاسین بر سر #قبر_والدین نیز تاکید فراوان شده است.
@justhadis110
✳️ شهادت در رکاب امام عصر ارواحنا فداه...
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
✅ مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی کُلِ لَیْلَهًِْ الْجُمُعَهًِْ لَمْ یَمُتْ حَتَّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ فَیَکُونَ مِنْ أَصْحَابِهِ.
⬅️ هر کس در هر شب جمعه سورهی اسراء را بخواند، آنقدر زنده میماند تا قائم (عجل الله فرجه الشریف) را درک نماید و یکی از اصحاب ایشان باشد.
(و در روایت دیگری که سلمان علیه الرحمه از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده، ذکر شده که تلاوت آیات این سوره باعث میشود که اگر مرگ شخص نیز فرا رسید، هنگام ظهور و قیام حضرت، برای یاری ایشان به دنیا رجعت کند؛ حدیثی که سلمان پس از شنیدن آن به شدت اشک شوق میریزد و میگوید دیگر برایم فرقی ندارد که مرگ مرا در یابد یا من با سراغ مرگ بروم (دلائل الإمامة: ج۱، ص۴۴۷)
و
✅ مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْکَهْفِ فِی کُلِ لَیْلَهًِْ جُمُعَهًٍْ لَمْ یَمُتْ إِلَّا شَهِیداً وَ بَعَثَهُ اللَّهُ مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ وَقَفَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ مَعَ الشُّهَدَاءِ.
⬅️ هر کس سورهی کهف را در هر شب جمعه بخواند، فقط با شهادت از دنیا میرود و خداوند او را از جمله شهدا محشور میگرداند و روز قیامت با شهیدان [در یک صف] میایستد.
📚 ثواب الاعمال (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۰۷
✳️ قرائت این دو سوره شریف در شبهای جمعه، از توصیههای مؤکد عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه بود که کتاب شریف انیس الصادقین که مشتمل است بر توصیههایی از ایشان در زمینه اذکار و ادعیه و عبادات، در بخش اعمال شب جمعه نقل شده است.
@justhadis110
✳️ *از رفقای امیرالمؤمنین به شمار آید...*
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ مَنْ قَرَأَ فِی کُلِّ لَیْلَهًِْ جُمُعَهًٍْ سُورَهًَْ الْوَاقِعَهًِْ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ أَحَبَّهُ النَّاسُ أَجْمَعِینَ وَ لَمْ یَرَ فِی الدُّنْیَا بُؤْساً أَبَداً وَ لَا فَقْراً وَ لَا فَاقَهًًْ وَ لَا آفَهًًْ مِنْ آفَاتِ الدُّنْیَا وَ کَانَ مِنْ رُفَقَاءِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ هَذِهِ السُّورَهًُْ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) خَاصَّهًًْ لَمْ یَشْرَکْهُ فِیهَا أَحَدٌ.
⬅️ هر کس سورهی واقعه را هر شب جمعه تلاوت کند
خداوند او را دوست بدارد
و مهر و دوستی او را در دل همه مردم بیافکند
و آن تلاوتگر هرگز در این دنیا به درماندگی و تهیدستی و ناداری و آفتی از آفتهای دنیا گرفتار نیاید
و از رفیقان و همنشینان امیر مؤمنان علیه السلام باشد
و این سوره تنها از آن امیر مؤمنان علیه السلام است و هیچ کس با ایشان در این سوره شریک نیست.
📚 ثواب الاعمال (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۱۷
✳️ قرائت این سورهی شریف در شبهای جمعه، از توصیههای مؤكد عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه برای اعمال شب جمعه بود که در کتاب انیس الصادقین نیز ذکر شده است.
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ ذَنْبٍ لَحِقَنِي بِسَبَبِ عَتْبِي عَلَيْكَ فِي احْتِبَاسِ الرِّزْقِ عَنِّي وَ إِعْرَاضِي عَنْكَ وَ مَيْلِي إِلَى عِبَادِكَ بِالاسْتِكَانَةِ لَهُمْ وَ التَّضَرُّعِ إِلَيْهِمْ وَ قَدْ أَسْمَعْتَنِي قَوْلَكَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِكَ «فَمَا اسْتَكانُوا لِرَبِّهِمْ وَ ما يَتَضَرَّعُونَ (مؤمنون:۷۶)» فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِي يَا خَيْرَ الْغَافِرِينَ.
⬅️ خداوندا، از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که دامنگیرم شد، به سبب آنکه در هنگام تنگی روزی، به تو پرخاش نمودم، و از تو روی گردانده، [و در عوض] با خواری و شکستگی و تضرع به سراغ بندگانت رفتم!
در حالی که این کلام خود را در آیات محکم قرآن به گوشم رسانده بودی: «فَمَا اسْتَكٰانُوا لِرَبِّهِم وَ مٰا يَتَضَرَّعُونَ»، «آنان [متاسفانه] برای پروردگارشان فروتنی نکردند و تضرع ننمودند».
پس بر محمد و آل محمد صلوات فرست و آن گناه را بيامرز، ای بهترين آمرزندگان.
📚 بلد الأمین (کفعمی): ص۳۸ - فراز ۶۵ از استغفار هفتادبندی مولی علی علیه السلام
@justhadis110
💠 حضرت امام رضا علیه السلام:
✅ التَّواضُعُ أن تُعطِيَ النّاسَ ما تُحِبُّ أن تُعطاهُ.
⬅️ فروتنى آن است كه با مردم چنان رفتار كنى كه دوست دارى با تو رفتار شود.
📚 الکافی (کلینی): ج۲، ص۱۲۴
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ يُعَذِّبُ اللّهُ اللِّسانَ بِعَذابٍ لا يُعَذِّبُ بِهِ شَيْئا مِنَ الْجَوارِحِ، فَيَقولُ: اَى رَبِّ، عَذَّبْتَنى بِعَذابٍ لَمْ تُعَذِّبْ بِهِ شَيْئا؟!
فَيُقالُ لَهُ: خَرَجَتْ مِنْكَ كَلِمَةٌ فَبَلَغَتْ مَشارِقَ الاَرضِ وَ مَغارِبَها، فَسُفِكَ بِها الدَّمُ الْحَرامُ وَ انْتُهِبَ بِها الْمالُ الْحَرامُ وَ انْتُهِكَ بِها الفَرْجُ الْحَرامُ.
⬅️ خداوند زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد.
زبان گويد: اى پروردگار! مرا عذابى دادى كه هيچ چيز را چنان عذاب ندادى!
در پاسخش گفته شود: سخنى به واسطه تو منتشر شد و به شرق و غرب زمين رسيد که به واسطه آن خونى به ناحق ريخته شد و مالى به غارت رفت و ناموسى هتك شد.
📚 الكافى (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۱۱۵
@justhadis110
✳️ مقایسهای میان مشی رایج در بین مدیران و مسئولان با فرمان امیرالمؤمنین علیه السلام در این خصوص:
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ وَ لْيَكُنْ أَبْعَدَ رَعِيَّتِكَ مِنْكَ وَ أَشْنَأَهُمْ عِنْدَكَ أَطْلَبُهُمْ لِمَعَايِبِ اَلنَّاسِ...
ثُمَّ لْيَكُنْ آثَرُهُمْ عِنْدَكَ اَقْوَلَهُمْ بِمُرِّ الْحَقِّ لَكَ، وَ اَقَلَّهُمْ مُساعَدَةً فيما يَكُونَ مِنْكَ مِمّا كَرِهَ اللّهُ لاَِوْلِيائِهِ، واقِعاً ذلِكَ مِنْ هَواكَ حَيْثُ وَقَعَ.
⬅️ و باید که دورترین مردم نسبت به تو آنها باشند كه عیبجوترند.
و
...نزدیکترین افراد در حکومت به تو
باید کسی باشد که در بیان حق از همه صریحتر باشد
و تو را در کارهایی که مورد پسند خدا نیست کمتر یاری دهد،
ولو که انجام اینکارهایش (یعنی حقگویی و یاری نکردنش در اموری که مورد رضای خدا نیست) برای تو بسیار ناخوشایند باشد!
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازهایی از نامه ۵۳ نهج البلاغه، عهدنامه امیرالمؤمنین به مالک اشتر در حکم استانداری مصر، ص۴۲۳
پ.ن: در ادارات، سازمانها، نهادها و دیگر ساختارهای مدیریتی ما، اعم از دولتی و غیردولتی، آیا هر کس حرف حق را صریحتر به مدیر بالادستیاش بزند به مدیر نزدیکتر میشود؟!
اکتفا میشود به یک بیت:
اسلام به ذات خود ندارد عیبی
هر عیب که هست، از مسلمانی ماست
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ لاَ تُغَالِبِ اَلْجَاهِلَ فَيَمْقُتَكَ وَ عَاتِبِ اَلْعَاقِلَ يُحِبُّكَ.
⬅️ از جاهل انتقاد مكن، كه دشمنت مىدارد و از عاقل انتقاد كن، كه دوستت مىدارد.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۷۴۶
پ.ن: با این ملاک، چند مدیر و مسئول عاقل در ممکلت داریم...؟!
👈 و از آن مهمتر آیا خود ما با این ملاک جزو عاقلان هستیم...؟!
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ «شاطِىءُ الْوادِى اْلأيْمَنِ (قصص:۳۰)» الذَّى ذَكَرَهُ اللّه ُفِى الْقُرآنِ، هُوَ الْفُراتُ
وَ «الْبُقْعَةُ الْمُبارَكَةُ (قصص:۳۰)» هِىَ كَرْبَلا.
⬅️ آن «کرانهی سرزمین ایمن (قصص:۳۰)» كه خدا در قرآن ياد كرده فرات است
و آن «بارگاه با ببركت (قصص:۳۰)» که خداوند از آن یاد کرده نيز كربلا است.
📚 تهذيب الأحکام (شیخ طوسی): ج۶، ص۳۸
⚫️ شهادت رئیس مذهب، شیخ الائمه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد...
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ لا تُتبِع أخاكَ بَعدَ القَطيعةِ وَقيعةً فيهِ، فَتَسُدَّ عَلَيهِ طَريقَ الرُّجوعِ إلَيكَ، و لَعَلَّ التَّجارِبَ أن تَرُدَّهُ إلَيكَ.
⬅️ پس از بريدن از دوست از او بدگويى مكن كه راه بازگشت را مىبندى،
در حالى كه شايد تجربهها او را به سوى تو بازگرداند.
📚 نزهة الناظر (حلوانی): ص۱۷۲
@justhadis110