به مناسبت عید سعید غدیر:
نامه ابوبكر به پدرش و پاسخ پدر به او:
أبا قحافة كان بالطائف لما قبض رسول الله صلى الله عليه وآله وبويع لأبي بكر، فكتب ابنه إليه كتابا عنوانه " من خليفة رسول الله إلى أبي قحافة. أما بعد فإن الناس قد تراضوا بي، فإني اليوم خليفة الله، فلو قدمت علينا كان أقر لعينك " قال: فلما قرأ أبو قحافة الكتاب قال للرسول: ما منعكم من علي؟ قال:
هو حدث السن وقد أكثر القتل في قريش وغيرها وأبو بكر أسن منه. قال أبو قحافة: إن كان الأمر في ذلك بالسن فأنا أحق من أبي بكر، لقد ظلموا عليا حقه وقد بايع له النبي صلى الله عليه وآله وأمرنا ببيعته.
ثم كتب إليه " من أبي قحافة إلى ابنه أبي بكر. أما بعد فقد أتاني كتابك فوجدته كتاب أحمق ينقض بعضه بعضا، مرة تقول خليفة رسول الله صلى الله عليه وآله ومرة تقول خليفة الله ومرة تقول تراضى بي الناس، وهو أمر ملتبس فلا تدخلن في أمر يصعب عليك الخروج منه غدا ويكون عقباك منه إلى النار والندامة وملامة النفس اللوامة لدى الحساب بيوم القيامة، فإن للأمور مداخل ومخارج وأنت تعرف من هو أولى بها منك، فراقب الله كأنك تراه ولا تدعن صاحبها، فإن تركها اليوم أخف عليك وأسلم لك.
ابي قحافه (پدر ابوبكر) در زمان رحلت رسول خدا صلوات الله عليه و آله در طائف بود.
بعد از بيعت با ابوكر، او نامهاي به پدرش نوشت به اين شرح:
از طرف خليفه رسول خدا به ابي قحافه،
اما بعد، همانا مردم به من راضي شدند و امروز من خليفه خدا هستم،
پس اگر پيش ما بيايي نور چشم مايي.
پدرش بعد از خواند نامه به پيك ابوبكر گفت:
براي چه علي را از حقش منع كرديد؟
پيك ابوبكر گفت:
او جوان است و بسياري از قريش را كشته و ابوبكر از او مسن تر است.
ابوقحافه به پيك ابوبكر گفت:
اگر مسن بودن براي خلافت ملاك باشد كه من نسبت به ابوبكر براي خلافت بيشتر بر حق هستم.
حقيقتاً بر علي و حقش ظلم كرديد، در حالي كه رسول خدا خودش با او بيعت كرد و مردم را نيز امر به بيعت با علي كرد!
سپس نامهاي به فرزندش نوشت به اين شرح:
از طرف ابي قحافه به پسرش ابوبكر.
اما بعد؛ نامه تو بدست من رسيد و من آن را نامه يك احمق يافتم كه بعضي از آن بعضي ديگر را نقض ميكند!
يكبار در نامه گفتي خليفه رسول خدا و يكبار گفتي خليفه خدا و يك بار گفتي مردم به من راضي شدند (و من انتخاب شده مردم هستم؛ كنايه از اين كه تو خليفه خدا و رسول نيستي! خليفه مردم هستي)
و مشخص است كه امر بر تو مشتبه گشته؛
پس در امري داخل نشو كه خارج شدن از آن برايت بسيار سخت است و عاقبتت را به سوي آتش (جهنم) و ندامت ميكشاند و در روز قيامت ملامت خواهي شد.
محلهاي وارد شدن و خارج شدن از امور دنيا بسيار است و تو خود ميداني كه در اين كار از تو سزاوارتر كيست!
پس از خدا بپرهيز و اين كار را به صاحبش واگذار و اگر اينكار را امروز ترك كني برايت مجازات سبكتري به دنبال دارد. والسلام عليكم.
احتجاج طبرسی: جلد:1 صفحه:115
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَنْ فَطَّرَ مُؤْمِناً فِي لَيْلَتِهِ فَكَأَنَّمَا فَطَّرَ فِئَاماً وَ فِئَاماً يَعُدُّهَا بِيَدِهِ عَشَرَةً فَنَهَضَ نَاهِضٌ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَا الْفِئَامُ قَالَ مِائَةُ أَلْفِ نَبِيٍّ وَ صِدِّيقٍ وَ شَهِيدٍ فَكَيْفَ بِمَنْ تَكَفَّلَ عَدَداً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَات ِ وَ أَنَا ضَمِينُهُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى الْأَمَانَ مِنَ الْكُفْرِ وَ الْفَقرِ.
⬅️ هر كس مؤمنى را در #غروب_روز_غدیر افطار دهد، مثل این است که صدهزار پيامبر و صدّيق و شهيد را افطار داده است.
از حضرت پرسیدند، حالا اگر یک نفر، چند نفر از مؤمنین و مؤمنات را افطاری دهد دیگر چه ثوابی دارد؟
حضرت فرمود:
من از سوى خداى متعال، #ضامنم كه از كفر و فقر، در امان باشد.
📚 مصباح المتهجد (شیخ طوسی): ج۲، ص۷۵۸
@justhadis110
✳️ برای درک بهتر عظمت عید غدیر، ابتدا باید حدیثی تقدیم شود:
💠 حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله:
✅ أنّ الله عزَّ وجلَّ يعتق في آخر كُلِّ يَوم مِن أيام شَهر رَمَضان عِندَ الافطار ألف ألف رقبة مِن النّار،
فإذا كانَت لَيلَة الجمعة و نهارها أعتق الله مِن النّار في كُلِّ ساعة ألف ألف رقبة ممّن قَدْ أستوجب العَذاب،
و يعتق في اللّيلة الاخَيرة مِن الشّهر و نهارها بَعدد جَميع مَن أعتق في الشّهر كلّه.
⬅️ به راستی که خداوند در پایان هر روز از ماه رمضان به هنگام افطار هزار هزار بنده را از آتش آزاد میکند
و چون شب جمعه و روز جمعه شود در هر ساعتی از آن هزار هزار نفر را از آتش آزاد سازد که همگی مستحق عذاب میباشند،
و چون روز آخر ماه رمضان فرا رسد خداوند در آن روز به تعداد افرادی که از اول تا آخر آن ماه آزاد ساخته آزاد مینماید.
📚 امالی (شیخ مفید): مجلس ۲۷، حدیث ۳
✳️ حال نظر کنید به حدیث ذیل:
💠 حضرت امام رضا علیه السلام خطاب به یکی از اصحابشان به نام ابینصر بزنطی:
✅ یابن ابی نصر، أینما کنت فاحضر یوم الغدیر عند امیرالمؤمنین علیه السلام...
فان الله تبارك و تعالى ... يعتق من النار ضعف ما أعتق في شهر رمضان و ليلة القدر و ليلة الفطر.
⬅️ ای پسر ابی نصر!
هر کجا که باشی بکوش روز عید غدیر نزد قبر مطهّر حضرت امیر المؤمنین حاضر شوی.
🔹 به راستی که خداوند در روز غدیر ... دو برابر آنچه که در شبهای ماه رمضان، شبهای قدر و شب عید فطر میآمرزد از آتش دوزخ آزاد میکند.
📚 بحارالانوار: ج۱۰۰، ص ۳۵۸
@justhadis110
✳️ از يك عالم سُنّی در مورد مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام سوال كردند و گفتند:
"ما تقول في عليّ؟"
(در مورد علی چه میگويی؟)
🔹 پاسخ بسيار لطيفی داد،
گفت:
"چه بگويم دربارهی كسی كه
دشمنانش از روی حسد و بغض
و دوستانش به سبب ترس و تقيّه از دشمنان،
فضائلش را #كتمان كردند،
اما از بين اين دو كتمان آنقدر فضيلت خارج شده است كه مشرق و مغرب عالم را پُر كرده است!"
⬅️ نَمی از بحر بیکران فضایل مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام از زبان کسانی که...
👈 نقل شده در #کتب_اهل_سنت❗️👇
⚫️ ابوبکر:
همانا من از پیامبر درود خدا بر او باد شنیدم که میفرمود:
✅ عَلِیٌّ خَیْرُ مَنْ طَلَعَتْ عَلَیْهِ الْشَّمسُ وَ غَرُبَتْ بَعدِی.
⬅️ علی، بعد از من بهترین کسی است که آفتاب بر او طلوع و غروب میکند.
📚 لسان المیزان (ابن حجر عسقلانی): جلد 6، ص 78
⚫️ عُمَر:
از پیامبر درود خدا بر او باد شنیدم که فرمود:
✅ لَوِ اجْتَمَعَ النّاسُ عَلی حُبِّ عَلِیِّ بْنِ أبی طالِبٍ لَما خَلَقَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ النّارَ.
⬅️ اگر مردم، بر حب علی بن ابیطالب گِرد هم میآمدند، خداوند آتش [دوزخ] را نمیآفرید‼️
📚 ینابیع المودة (قندوزی): جلد 2، صفحه 290
⚫️ عثمان:
از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود:
✅ النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ عَلِیٍّ عِبَادَةٌ.
⬅️ نگریستن به [چهره] علی، عبادت است.
📚 تاریخ دمشق (ابن عساکر): جلد 42، صفحه 350
⚫️ عایشه:
پیامبر به من فرمود:
✅ ذکرُ علیٍ عبادَةٌ.
⬅️ نام و یاد علی، عبادت به شمار میآید.
📚 البدایة و النهایة (ابن کثیر): جلد 7، صفحه 394
⚫️ معاویه:
✅ هیهات هیهات عقمت النساء أن یلدن مثله.
⬅️ هیهات هیهات که بار دیگر زنان شخصیتی چون علی بن ابیطالب را به دنیا بیاورند❗️
📚 شرح نهج البلاغه (ابن ابیالدحدید): جلد 11، ص254
🔆 عید غدیر بر خیل بیشمار شیعیان و محبین و ارادتمندانِ
مولود کعبه
مولی الموحدین
امام العارفین
سید المتقین
امیر المؤمنین
یعسوب الدین
اسد الله الغالب
غالب کل غالب
علی بن ابیطالب علیه ااسلام
تبریک و تهنیت باد...🔆
✳️ یا علی گفتیم و عشق آغاز شد
✳️ خدا را شکر که مولایم علی شد
✳️ ای دل غمگین مباش که مولای ما علیست
✳️ الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی ابن ابی طالب و اولاده المعصومین صلواة الله علیهم اجمعین
پ.ن: یاد آوری و توجه:
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ مَن وَجَدَ بَردَ حُبِّنا عَلى قَلبِهِ فَليُكثِرِ الدُّعاءَ لاُِمِّهِ، فَإِنَّها لَم تَخُن أباهُ.
⬅️ هركه خنكاى محبّت ما را در دلش يافت، براى مادرش #زياد دعا كند؛ زيرا [معلوم مى شود كه] به پدرش خيانت نكرده است.
📚 معانی الاخبار: ج۴، ص ۱۶۱
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ العجب يا باحفص لما لقي علي بن أبي طالب!،
إنه كان له عشرة آلاف شاهد لم يقدر على أخذ حقه
و الرجل يأخذ حقه بشاهدين.
⬅️ ای حفص، شگفتا از آنچه علی بن ابی طالب با آن مواجه شد!
او با ده هزار شاهد و گواه، (در روز غدیر ) نتوانست حق خود را بگیرد،
در حالیکه شخص با دو شاهد حق خود را می گیرد.
📚 بحارالانوار: ج۳۷، ص ۱۴۰
پ.ن: اگر #غدیر به سرانجام میرسید
نه #فاطیمه بود (در پشت در تمام کینههایم نسبت به علی را به خاطر آوردم...)
نه #عاشورا (بغضاً لابیک...)
نه #غیبت...
عید سعید غدیر تبریک و تهنیت باد...
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ لو أنّ عبدا عبد اللّه مثل ما قام نوح في قومه، و كان له مثل أحد ذهبا فأنفق في سبيل اللّه، و مدّ في عمره حتى يحجّ ألف عام على قدميه، ثم[سعى]بين الصفا و المروة، [ثم]قتل مظلوما، ثم لم يوالك يا علي، لم يشمّ رائحة الجنّة و لم يدخلها.
⬅️ یا علی!
اگر کسی به اندازه عمر نوح خدا را عبادت کند،
و به اندازه کوه احد طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق نماید
و به اندازهای عمرش طولانی باشد که بتواند هزار بار پیاده به حج برود،
آنگاه در (مکه) بین صفا و مروه مظلومانه کشته شود،
ولی، ولایت تو را – ای علی! – نداشته باشد،
بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید
و هرگز وارد بهشت نخواهد شد.
📚 ینابیع المودة (قندوزی حنفی؛ از علمای بزرگ اهل سنت): ج۲، ص۲۹۳
💠 همچنین قندوزی در روایتی که در فرائد السمطین جوینی ـ که استاد ذهبی است و ذهبی که خود از برجستهترین علمای اهل سنت است دربارهٔ او میگوید «الإمام الأوحد» ـ آمده،
پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمود:
⬅️ وقتی در روز قیامت، اولین و آخرین انسان در آنجا جمع میشوند و پل صراط بر روی دوزخ نصب میگردد،
کسی از آن عبور نمیکند مگر اینکه در نامه عملش ولایت علی ابن ابی طالب را داشته باشد.
📚 ینابیع المودة (قندوزی حنفی از علمای بزرگ اهل سنت): ج۱، ص۳۳۸
🔆 عید غدیر، عید ولایت و امامت، عید اکمال دین که به فرموده رسول الله مهمترین و با عظمتترین و برترین عید امت اسلام است بر خیل بیشمار شیعیان و محبان و ارادتمندان
لیث الموحدین
امام العارفین
سید المتقین
امیر المؤمنین
رکن الاولیا
عماد الاصفیا
مولانا و مولی الکونین
اسد الله الغالب
غالب کل غالب
علی بن ابیطالب علیهما السلام
تبریک و تهنیت بااااد...
@justhadis110
✳️ (چهار ذکر قرآنی) حقیقتاً کاربردی، خاصه در این دوره و زمانه...
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ -
«حَسْبُنَا اَللّٰهُ وَ نِعْمَ اَلْوَكِيلُ»
فَإِنِّي سَمِعْتُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا
«فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ»
وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اِغْتَمَّ كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ
«لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ أَنْتَ سُبْحٰانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ اَلظّٰالِمِينَ»
فَإِنِّي سَمِعْتُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا
«وَ نَجَّيْنٰاهُ مِنَ اَلْغَمِّ وَ كَذٰلِكَ نُنْجِي اَلْمُؤْمِنِينَ»
وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ
«وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ إِنَّ اَللّٰهَ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ»
فَإِنِّي سَمِعْتُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا
«فَوَقٰاهُ اَللّٰهُ سَيِّئٰاتِ مٰا مَكَرُوا»
وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ اَلدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ
«مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰهِ»
فَإِنِّي سَمِعْتُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا
« إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مٰالاً وَ وَلَداً. `فَعَسىٰ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ» وَ عَسَى مُوجِبَةٌ.
⬅️ در شگفتم از کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمیبرد!
۱. در شگفتم از کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حَسبُناالله و نِعمَ الوَکیل» (سوره آل عمران، آیه ۱۷۱) پناه نمیبرد.
در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یاد شده فرموده است:
«پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند و ترساندن شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسّک جستند)، همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی علاوه بر آن (سود در تجارت) بازگشتند و هیچگونه بدی به آنان نرسید.»
۲. در شگفتم از کسی که اندوهگین است، چگونه به ذکر «لااله الّا أنت سُبحانَک أنّی کُنتُ مِنَ الظّالِمین» (سوره انبیاء، آیه ۸۷) پناه نمیبرد؛
زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است:
«پس ما یونس را در اثر تمسّک به ذکر یاد شده، از اندوه نجات دادیم و همینگونه مؤمنان را نجات میبخشیم.» (سوره انبیاء، آیه ۸۸)
👈 ۳. در شگفتم از کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللهِ إِنَّ اللهَ بَصِیرٌ بِالْعِباد» (سوره غافر، آیه ۴۴) پناه نمیبرد؛ زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است:
«پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یاد شده) از شرّ و مکر فرعونیان مصون داشت.» (سوره غافر آیه ۴۵)
۴. در شگفتم از کسی که طالب دنیا و زیباییهای دنیاست، چگونه به ذکر «ماشاءَ اللهُ لاقُوَّةَ إِلَّا بِالله » (سوره کهف، آیه 39) پناه نمیبرد؛ زیرا خداوند بعد از ذکر یاد شده فرموده است:
«مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمتها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود میدانی، امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»
📚 امالی (شیخ صدوق): ص۶
@justhadis110
💠 مولی اميرالمؤمنين علی عليه السلام:
✅ رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَأً
رَاقَبَ رَبَّهُ
وَ تَوَكَّفَ ذَنْبَهُ
وَ كَابَرَ هَوَاهُ
وَ كَذَّبَ مُنَاهُ
زَمَّ نَفْسَهُ مِنَ اَلتَّقْوَى بِزِمَامٍ
وَ أَلْجَمَهَا مِنْ خَشْيَةِ رَبِّهَا بِلِجَامٍ فَقَادَهَا إِلَى اَلطَّاعَةِ بِزِمَامِهَا وَ قَدَعَهَا عَنِ اَلْمَعْصِيَةِ بِلِجَامِهَا
رَافِعاً إِلَى اَلْمَعَادِ طَرْفَهُ، مُتَوَقِّعاً فِي كُلِّ أَوَانٍ حَتْفَهُ
دَائِمَ اَلْفِكْرِ
طَوِيلَ اَلسَّهَرِ
عَزُوفاً عَنِ اَلدُّنْيَا كَدُوحاً لِآخِرَتِهِ
جَعَلَ اَلصَّبْرَ مَطِيَّةَ نَجَاتِهِ وَ اَلتَّقْوَى عُدَّةَ وَفَاتِهِ
وَ دَوَاءَ دَاءِ جَوَاهُ فَاعْتَبَرَ
وَ قَاسَ فَوَتَرَ اَلدُّنْيَا وَ اَلنَّاسَ
يَتَعَلَّمُ لِلتَّفَقُّهِ وَ اَلسَّدَادِ
قَدْ وَقَّرَ قَلْبَهُ ذِكْرُ اَلْمَعَادِ
فَطَوَى مِهَادَهُ وَ هَجَرَ وِسَادَهُ
قَدْ عَظُمَتْ فِيمَا عِنْدَ اَللَّهِ رَغْبَتُهُ
وَ اِشْتَدَّتْ مِنْهُ رَهْبَتُهُ
يُظْهِرُ دُونَ مَا يَكْتُمُ
وَ يَكْتَفِي بِأَقَلَّ مِمَّا يَعْلَمُ
أُولَئِكَ وَدَائِعُ اَللَّهِ فِي بِلاَدِهِ
اَلْمَدْفُوعُ بِهِمْ عَنْ عِبَادِهِ
لَوْ أَقْسَمَ أَحَدُهُمْ عَلَى اَللَّهِ لَأَبَرَّهُ -
آخِرُ دَعْوٰاهُمْ أَنِ اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ اَلْعٰالَمِينَ.
⬅️ خدا رحمت كند آن بندهای را كه
پروردگار خود را در نظر داشته باشد
و از گناه كناره گيرد،
با هواى نفس بستيزد،
آرزوى خود را دروغ پندارد،
نفس را با تقوا مهار كند،
بر دهان نفس لجام خداترسى زند، سپس مهارش را گرفته به راه طاعتش كشد و لگامش را كشيده از معصيتش باز دارد،
ديده به معاد دوزد و هر لحظه در انتظار مرگ باشد،
پيوسته در حال تفكّر باشد،
شبانگاه كمتر بخوابد (و شبزندهداریاش طولانی باشد)،
از دنيا دل برگيرد و براى آخرت رنج برد،
صبر را مركب نجات
و تقوا را ذخيرۀ آخرت كند و آن را داروى [درد] دل پرسوز و گداز خود سازد.
(از حوادث و تحولات جهان) پندگيرد و (وضع روزگار را) بسنجد،
دنيا و مردمش را ترك گويد،
آموختنش براى فهميدن و درستى [در كردار و گفتار و نيت] باشد.
قلبش از ياد قيامت وقار يافته،
بستر درهم پيچد و بالش كنار نهد،
ميل و رغبت و شوقش به آنچه نزد خداست بسيار باشد،
و خوفش از او بسيار باشد،
اندكی از آنچه در سينه دارد را فاش سازد
و (در گفتار) به كمتر از آنچه داند بسنده كند،
اين گروه از مردم امانتهاى خدا در شهرهايند كه به بركت آنها بلا را از خلق دفع نمايد،
اگر يكى از آنان خدا را قسم دهد حاجتش را بر آورد
و آخرين سخنشان «الحمد للّٰه رب العالمين» است.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۲۰۸
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ عَجِبْتُ لاِبْنِ آدَمَ أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ وَ هُوَ قَائِمٌ بَيْنَهُمَا وِعَاءً لِلْغَائِطِ ثُمَّ يَتَكَبَّرُ.
⬅️ در شگفتم از آدميزاد،
كه آغازش نطفهاى است
و فرجامش لاشهاى
و در اين ميان نیز ظرف نگهداری مدفوع
و با اين همه باز تكبّر مىورزد!
📚 علل الشرایع (شیخ صدوق): ص۲۷۵
@justhadis110
💥 نماز آخرین روز ماه ذیالحجه، روز آخر سال قمری
🔸برای آخرین روز ماه ذیالحجه که روز آخر سال قمرى نیز است، مرحوم «سیّدبن طاووس» نقل کرده است که در این روز، دو رکعت نماز مى خوانى و در هر رکعت، یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو اللّه» و ده مرتبه «آیة الکرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گویى:
🔹اللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فى هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَل نَهَیْتَنى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ،
▫️خدایا آنچه انجام دادم در این سال از اعمالى که مرا از آن نهى فرمودى و راضى بدان نبودى
🔹ونَسیتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ،
▫️و من آن را فراموش کردم ولى تو فراموشش نکردى
🔹ودَعَوْتَنى اِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلَیْکَ،
▫️و مرا به بازگشت بسویت خواندى بعد از دلیرى کردنم بر تو،
🔹اللّهُمَّ فَاِنّى اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لى،
▫️خدایا من از آن اعمال آمرزش مى طلبم پس بیامرز آنها را
🔹وما عَمِلْتُ مِنْ عَمَل یُقَرِّبُنى اِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنّى،
▫️و هر عملى که انجام دادم از اعمالى که مرا به تو نزدیک گرداند پس آن را از من قبول کن
🔹ولا تَقْطَعْ رَجآئى مِنْکَ یاکَریمُ.
▫️و قطع مکن امیدم را از خودت اى بزرگوار.
🔸وقتى چنین کردى شیطان مى گوید: واى بر من! هرچه در مدّت این سال زحمت کشیدم (و او را وسوسه کردم) با این عمل، همه را از بین برد و سالش را به خیر پایان داد!
📚 اقبال الاعمال، ج٢، ص٥١٧
✅@d_mr_Fereydooni
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَنْ ضُيِّقَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ فَلَمْ يَظُنَّ أَنَّ ذَلِكَ حُسْنُ نَظَرٍ مِنَ اَللَّهِ لَهُ فَقَدْ ضَيَّعَ مَأْمُولاً وَ مَنْ وُسِّعَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ فَلَمْ يَظُنَّ أَنَّ ذَلِكَ اِسْتِدْرَاجٌ مِنَ اَللَّهِ فَقَدْ أَمِنَ مَخُوفاً.
⬅️ كسى كه در تنگى و نادارى افتد و آن را حسن نظر خداوند نسبت به خودش نپندارد پاداشى را كه اميدش مىرفت، تباه كرده است و كسى كه خداوند در داراييش گشايش داده و آن گشايش را چون دامى پنهان نداند كه خدا براى غافلگيرى او گذاشته، خود را از حادثۀ هراس انگيزى در امان پنداشته است.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرانی): ص۲۰۶
@justhadis110
✳️ بارها شده گفتهايم توفيق نشد
توفيق نبود
توفيق نداشتيم
سلب توفيق شد؟
و...
فارغ از اينكه مفهوم دقيق توفيق چيست
مهم است كه بدانيم چه چيز در ما بيش از هر چيز در عطای توفيق از سوی خداوند تأثير دارد
و بیتوفيقیهای ما بيشتر ريشه در چه چيز دارد!
💠 مولی اميرالمؤمنين علی عليه السلام:
✅ مَن حَسُنَت نِيَّتُهُ أمَدَّهُ التَّوفيقُ.
⬅️ هركه نيّتش خوب باشد، توفيق يار او شود.
📚 غرر الحكم (تميمی آمدی): ح 9186
پ.ن: يعنی وقتی اوضاع توفيق خراب است!
به احتمال فراوان، اوضاع نيتها و دغدغههای واقعی ما...
@justhadis110