💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ قالَ رَجُلٌ لعليِّ بنِ الحسينِ عليهما السلام: إنَّ فُلانا يَنسُبُكَ إلى أنّكَ ضالٌّ مُبتدِعٌ! فقالَ لَهُ عليُّ بنُ الحسينِ عليهما السلام: ما رَعَيتَ حقَّ مُجالَسَةِ الرجُلِ حيثُ نَقَلتَ إلَينا حَديثَهُ، و لا أدَّيتَ حَقِّي حيثُ أبلَغتَني عن أخي ما لَستُ أعلَمُهُ! ··· إيّاكَ و الغِيبَةَ فإنّها إدامُ كِلابِ النارِ، وَ اعلَمْ أنّ مَن أكثَرَ مِن ذِكرِ عُيوبِ الناسِ شَهِدَ علَيهِ الإكثارُ أنّهُ إنّما يَطلُبُها بقَدرِ ما فيهِ.
⬅️ مردى به على بن الحسين عليهما السلام گفت:
فلانى به شما نسبت مىدهد كه گمراه و بدعتگذار هستى.
على بن الحسين به او فرمود: حقّ همنشينى با آن مرد را پاس نداشتى؛ زيرا سخن او را به ما منتقل كردى.
حقّ مرا نيز به جا نياوردى زيرا از برادرم چيزى به من رساندى كه من آن را نمىدانستم!···
از غيبت بپرهيز، كه آن خورش سگهاى دوزخ است و بدان كسى كه از مردم زياد عيبگويى كند، اين عيبگويىِ زياد بر اين نكته گواهى دهد كه او اين عيبها را به همان اندازهاى كه در خودش هست، مىجويد (به همان اندازه آن عيب را در خودش مییابد).
📚 بحار الأنوار (علامه مجلسی): ج۷۵، ص۲۴۶
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ يُبصِرُ أحَدُكُمُ القَذى في عَينِ أخيهِ، و يَنسى الجِذعَ في عَينِه.
⬅️ بعضى از شما خاشاك را در چشم برادرش مىبيند، ولی تنهی درخت را در چشم خود نمىبيند.
(کنایه از دیدن عیوب کوچک مردم و ندیدن عیوب بسیار بزرگتر خود نسبت به عیوب مردم)
📚 کنز العمّال (متقی هندی): ج۱۶، ص۱۲۲
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ لَا تَكُنْ مِمَّنْ
...يَخَافُ عَلَى غَيْرِهِ بِأَدْنَى مِنْ ذَنْبِهِ وَ يَرْجُو لِنَفْسِهِ بِأَكْثَرَ مِنْ عَمَلِهِ
...يَصِفُ الْعِبْرَةَ وَ لَا يَعْتَبِرُ وَ يُبَالِغُ فِي الْمَوْعِظَةِ وَ لَا يَتَّعِظُ
...يَسْتَعْظِمُ مِنْ مَعْصِيَةِ غَيْرِهِ مَا يَسْتَقِلُّ أَكْثَرَ مِنْهُ مِنْ نَفْسِهِ
...فَهُوَ عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ وَ لِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ
...يَحْكُمُ عَلَى غَيْرِهِ لِنَفْسِهِ وَ لَا يَحْكُمُ عَلَيْهَا لِغَيْرِهِ...
⬅️ از كسانى مباش كه
...براى ديگران كه گناهى كمتر از او دارند نگران، و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است.
...در پند دادن مبالغه مىكند، امّا خود پندپذير نمىباشد. در نصیحتکردن دیگران زیادهروی میکند، اما خودش موعظهپذیر نیست!
...گناه ديگرى را بزرگ مىشمارد، امّا گناهان بزرگ خود را كوچك مىپندارد،
...مردم را سرزنش مىكند، امّا خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه برخورد مىكند و در حق خودش مسامحه روامیدارد
...به نفع خود بر زيان ديگران حكم مىكند، امّا هرگز به نفع ديگران بر زيان خود حكم نمیکند...
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازهایی از حکمت ۱۵۰
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ وَ ايْمُ اللَّهِ لَئِنْ لَمْ يَكُنْ عَصَاهُ فِي الْكَبِيرِ وَ عَصَاهُ فِي الصَّغِيرِ لَجَرَاءَتُهُ عَلَى عَيْبِ النَّاسِ أَكْبَرُ.
⬅️ به خدا سوگند حتى اگر (شخصی) خدا را در گناهان کبيره عصيان نکرده باشد، و تنها صغيرهاى مرتکب شده باشد، همين جرأتش بر عيبجويى مردم (از همهی گناهان کبیرهی دیگرانی که از آنها عیبجویی میکند) گناه بزرگترى است!
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبهی ۱۴۰
🔷 فرازی از کتاب سفینة الصادقین در باب مسئلهی نهی از منکرِ صحیح برادران ایمانی و عموم مردم:
⬅️ «ضع امر اخیک علی احسنه حتی یاتیک ما یغلبک منه و لا تظنن بکلمة خرجت من اخیک سوا و انت تجد لها فی الخیر محملا.»
🔹 تا جایی که یقین به خلاف برادر ایمانیات نکردهای حمل بر صحت کن و بگو: شاید غرض خاصی داشته باشد که من ندانم.
و چنانچه هیچ جای حمل بر صحت نبود از لغزش او بگذر که بسا از تذکر دادن بهتر باشد.
و اگر جای گذشت هم نبود چنانچه احتمال تاثیر دادی مبادا به برادرت خودیت بفروشی که اثر معکوس دارد و او را نیز به انتقامجویی وا میدارد، بلکه با لسانی نرم و با شفقت، مخفیانه به او بگو: برادر! بنده خود سر تا پایم پر از عیب و نقص است و هیچکس خالی از نقص نیست.
آنگاه بگو: من چنین مطلبی را در شما دیدهام اگر غرض صحیحی داشتهاید که هیچ، و الا آن را اصلاح کنید.
با این ترتیب او نیز که در مقام اصلاح خود میباشد از تو شاکر و ممنون خواهد شد.
🔹 به یاد دارم روزی برای مسافرتی در یک اتوبوس نشسته بودم و جز حقیر کسی با لباس روحانیت در آن اتوبوس نبود. راننده موسیقی روشن کرد. ناگهان هیجان عجیبی در بنده به وجود آمد و به شدت عصبانی شدم.
خواستم بگویم آن را خاموش کن، لکن از همان کسی که از درون به من میگفت: نهی از منکر بکن سؤال کردم: اگر زن نامحرمی در اینجا باشد آیا امکان دارد مخفیانه به او نگاه کنی؟ پاسخ مثبت بود.
با تعجب دیدم همان کسی که الآن در ظاهر به خاطر خدا عصبانی شده، حاضر است مخفیانه مرتکب معصیت شود. و به این نتیجه رسیدم که در واقع این غضب برای خدا نیست، بلکه به جناب نفس برخورد کرده است که چرا در مقابلش موسیقی روشن کردهاند. از این رو صبر کردم تا آن حالت فروکش کرده و غبارها فرو بنشیند.
غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد.
پس از گذشت لحظاتی با خود گفتم: موسیقی حرام است و من در مجلس معصیت نشستهام؛ لذا تصمیم گرفتم برای خدا نهی از منکر کنم. سپس با زبانی نرم و آرام گفتم: آقای راننده!
همینکه او را صدا زدم، از آنجایی که نفس در کار نبود، بلکه خالصا و از روی شفقت تذکر میدادم فورا تاثیر کرد؛
لذا پیش از آنکه کلمهی دیگری به زبان آورم بلافاصله آن را خاموش کرد و اصلا نه پشت سر خود را نگاه کرد و نه پرسید چه میگویی.
«قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله.»
این یک دستور کلی است و در تمام امورات جاری میباشد.
📚 سفینة الصادقین (شرح حال زندگانی ۵۰ سال نخست عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه): فصل در محضر عارف مجذوب آیة الله انصاری همدانی قدّسسرّه، ص۱۶۷
@justhadis110
✳️ استجابت دعا بدون تحقّق خارجی:
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ لَيْسَ اَلْغِنَى عَنْ كَثْرَةِ اَلْعَرَضِ وَ لَكِنَّ اَلْغِنَى غِنَى اَلنَّفْسِ.
⬅️ بینیازی از زیادی مال و حطام دنیا بهدست نمیآید، بلکه غنای حقیقی، بینیازی نفس است.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۵۷
🔷 قسمتهایی از توضیحات عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه پیرامون حدیث شریف فوق:
⬅️ هرگاه انسان نماز يا دعايى را كه مثلاً براى وسعت رزق يا نجات از گرفتارى وارد شده، بخواند و به دنبال آن باطناً خود را بىنياز ببيند يا فكرش از آن ناراحتى آزاد شود و نفسش از قيد [رنج] آن [گرفتاری] خلاصى يابد، در حقيقت به نتيجهى مطلوب رسيده و به گونهاى دعايش مستجاب شده است.
📚 سفینة الصادقین: فصل تأثیر اعمال بر نفس، ص۴۳۸
کانون دعا پژوهی صادقین در ایتا
✅@dua_sadeqin
پ.ن: یعنی، ولو که شرایط خارجی تغییری نکرده باشد، همین وسعت وجودی که پس از دعا و یا نماز پیدا کرده و آن شرایط را برایش قابل تحمّل کرده است، در حقیقت نوعی از مراتب استجابت دعا، برایش محقق شده است.
@justhadis110
✳️ آثار حیرتانگیز فورواردها، لایکها و اظهارنظرهای ما در فضای مجازی...
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ يُحْشَرُ اَلْعَبْدُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ مَا نَدِيَ دَماً فَيُدْفَعُ إِلَيْهِ شِبْهُ اَلْمِحْجَمَةِ أَوْ فَوْقَ ذَلِكَ فَيُقَالُ لَهُ هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِ فُلاَنٍ فَيَقُولُ يَا رَبِّ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ أَنَّكَ قَبَضْتَنِي وَ مَا سَفَكْتُ دَماً فَيَقُولُ بَلَى سَمِعْتَ مِنْ فُلاَنٍ رِوَايَةَ كَذَا وَ كَذَا فَرَوَيْتَهَا عَلَيْهِ فَنُقِلَتْ حَتَّى صَارَتْ إِلَى فُلاَنٍ اَلْجَبَّارِ فَقَتَلَهُ عَلَيْهَا وَ هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِهِ.
✅ بندهی خدا در روز قيامت محشور میشود و درحالىكه خونى به گردن او نيست (و مرتکب قتلی نشده) ولى به اندازهی يك حجامت يا بيشتر به دست او خون میدهند و میگویند اين سهم تو از خون (و قتل) فلانكس است،
او در پاسخ میگويد: پروردگارا! بهراستى تو مىدانى كه در حالی جان مرا قبض کردی که من خون كسى را نريخته بودم،
در پاسخ مىگويند: آرى،
ولی! تو دربارهی فلانى حرفی چنين و چنان شنيدى و آن را به ضرر او برای دیگران نقل كردى و آن سخن را دربارهی آن شخص پراکنده ساختی، آن سخن دست به دست نقل شد تا به گوش فلان شخص جبّار رسيد و او متأثر از سخن تو (و سخن برخی دیگر) او را كشت
و اين سهم و بهرهی توست از خون او.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۷۰
🔷 حدیث فوق را بگذارید کنار حدیث ذیل:
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ اِنَّ حُرمَةَ عِرض المُؤمِنِ كَحُرمَةِ دمِهِ و مالِهِ.
⬅️ بهراستی که حرمتِ آبروی مؤمن همانند حرمتِ خون (و جان) و مال اوست.
📚 لئالی الاخبار (تویسرکانی): ج۵، ص۲۲۶
پ.ن: آنقدر دست به دست کنید، شاید برسد به دست برخی سلبریتیهایی که هر کامنتشان در حکم بنزینی است بر روی آتش فتنهها...
و یادمان باشد که هر کنش و واکنش و حتی عدم واکنش ما در فضای مجازی نیز جزو اعمالمان است...
و این کنشها و واکنشها در فضای مجازی حالا حالاها باقی میماند و حالا حالاها در معرض دید بسیاری خواهد بود...
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ مَنْ عَلَّمَ شَخْصاً مَسْأَلَةً فَقَدْ مَلَكَ رَقَبَتَهُ.
فَقِيلَ لَهُ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَ يَبِيعُهُ؟
فَقَالَ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و آلِه: لاَ وَ لَكِنْ يَأْمُرُهُ وَ يَنْهَاهُ.
⬅️ هرکس مسئلهای را به کسى یاد دهد، پس محقّقاً مالک او شده است.
از حضرتشان پرسیده شد: آیا این استاد میتواند شاگردش را – به عنوان بنده - بفروشد؟!
ایشان پاسخ دادند: «نه، اما حق امر و نهی به او را دارد».
📚 عوالی اللئالی (ابن ابی جمهور): ج۴، ص۷۱
✳️ روز معلّم بر همه معلّمان شریف و مؤمن تبریک و تهنیت باد
و به خصوص بر همهی آن معلمان و اساتید عزیزی که حق حیات به گردن من دارند...
@justhadis110
✳ بدون حساب وارد بهشت شوید...
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ جَمَعَ اللّه ُالخَلائِقَ في صَعيدٍ واحِدٍ...
ثُمَّ يُنادي مُنادٍ مِن عِندِاللّه ِ عز و جل يُسمِعُ آخِرَهُم كَما يُسمِعُ أوَّلَهُم، فَيَقولُ:
أينَ جيرانُ اللّهِ جَلَّ جَلالُهُ في دارِهِ؟
فَيَقومُ عُنُقٌ مِنَ النّاسِ، فَتَستَقبِلُهُم زُمرَةٌ مِنَ المَلائِكَةِ، فَيَقولونَ لَهُم: ماذا كانَ عَمَلُكُم في دارِ الدُّنيا فَصِرتُم بِهِ اليَومَ جيرانَ اللّهِ تَعالى في دارِهِ؟
فَيَقولونَ: كُنّا نَتَحابُّ فِي اللّهِ عز و جل، و نَتَباذَلُ فِي اللّهِ، و نَتَوازَرُ فِي اللّهِ. فَيُنادي مُنادٍ مِن عِندِ اللّهِ: صَدَقَ عِبادي، خَلّوا سَبيلَهُم لِيَنطَلِقوا إلى جِوارِ اللّهِ فِي الجَنَّةِ بِغَيرِ حِسابٍ، قالَ:
فَيَنطَلِقونَ إلَى الجَنَّةِ بِغَيرِ حِسابٍ.
ثُمَّ قالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام: فَهؤُلاءِ جيرانُ اللّهِ في دارِهِ، يخَافُ النّاسُ و لا يَخافونَ، و يُحاسَبُ النّاسُ و لا يُحاسَبونَ.
⬅ هنگامی که روز قیامت برپا شود، خداوند خلایق را گرد میآورد...
آنگاه منادیای از سوی خدا عز و جل ندا در میدهد (چنان ندایی که همهی مردمان در صحرای محشر آن را میشنوند) و میگوید:
کجایند همسایگان خدا در خانهاش؟
گروهى از مردم، از جاى برمىخيزند و جمعى از فرشتگان به استقبالشان مىروند و به آنان مىگويند: در دنيا چه مىكرديد كه به سبب آن، امروز همسايگان خداوند متعال در خانهاش هستيد؟
آنان پاسخ مىدهند:
ما در راه خداوند عز و جل يكديگر را دوست مىداشتيم،
در راه خدا به يكديگر مىبخشيديم
و در راه خدا و برای خدا يكديگر را يارى مىداديم.
پس از آن، مُنادىاى از سوى خداوند بانگ مىزند: بندگانم راست مىگويند:
رهايشان كنيد تا بىحسابرسى به بهشت درآيند و در جوار خداوند جاى گيرند.
پس بىحسابرسى به بهشت درمىآيند».
آنگاه امام باقر عليه السلام فرمود: «اينان، همسايگان خداوند در خانهاش هستند. مردم (در آن روز) مىترسند؛ امّا آنان ترسی ندارند.
از مردم حسابرسى مىشود؛ امّا از آنان حسابرسى نمىشود».
📚 امالی (شیخ طوسی): ص۱۰۳
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ إذا جَمَعَ اللّهُ عز و جل الأَوَّلينَ وَ الآخِرينَ قامَ مُنادٍ فَنادى يُسمِعُ النّاسَ، فَيَقولُ:
أينَ المُتَحابّونَ فِي اللّهِ؟
قالَ: فَيَقومُ عُنُقٌ مِنَ النّاسِ،
فَيُقالُ لَهُم: اِذهَبوا إلَى الجَنَّةِ بِغَيرِ حِسابٍ.
قالَ: فَتَلقاهُمُ المَلائِكَةُ فَيَقولونَ: إلى أينَ؟
فَيَقولونَ: إلَى الجَنَّةِ بِغَيرِ حِسابٍ.
قالَ: فَيَقولونَ: فَأَيُّ ضَربٍ أنتُم مِنَ النّاسِ؟
فَيَقولونَ: نَحنُ المُتَحابّونَ فِي اللّهِ.
قالَ: فَيَقولونَ: و أيُّ شَيءٍ كانَت أعمالُكُم؟
قالوا: كُنّا نُحِبُّ فِي اللّهِ،
👈👈👈 و نُبغِضُ فِي اللّهِ.
قالَ: فَيَقولونَ: نِعمَ أجرُ العامِلينَ.
⬅ چون خداوند، اوّلين و آخرينِ خلق را گرد آورد، مُنادى اى برمىخيزد و در حالى كه مردم را مىشنوانَد، مىگويد: «دوستانِ خدايى كجايند؟».
گروهى از مردم برمىخيزند. به آنان گفته مىشود:
«بىحسابرسى به بهشت درآييد».
فرشتگان، آنان را مىبينند و مىپرسند: « به كجا میروید؟».
پاسخ مىدهند: بىحسابرسى به سوى بهشت [مىرويم].
از آنان مىپرسند: «از كدام گروهِ مردمان هستيد؟».
پاسخ مىدهند: ما از کسانی هستیم که در راه خدا دوستی میکردیم.
پس مىپرسند: «اعمالتان چه بود؟».
پاسخ مىدهند:
در راه خدا دوست مىداشتيم
و در راه خدا دشمن مىداشتيم.
فرشتگان مىگويند: «چه نيك است پاداش عاملان [به خير]!».
📚 الكافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۱۲۶
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ لا يَجتَمِعُ الجُوعُ و المَرضُ.
⬅ گرسنگی و بیماری با هم جمع نمیشوند.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۷۷۲
@justhadis110
✳️ با حرف مردم چه کنیم؟!
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ قَالَ عَلْقَمَةُ فَقُلْتُ لِلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ إِنَّ اَلنَّاسَ يَنْسُبُونَنَا إِلَى عَظَائِمِ اَلْأُمُورِ وَ قَدْ ضَاقَتْ بِذَلِكَ صُدُورُنَا فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا عَلْقَمَةُ إِنَّ رِضَا اَلنَّاسِ لاَ يُمْلَكُ وَ أَلْسِنَتَهُمْ لاَ تُضْبَطُ وَ كَيْفَ تَسْلَمُونَ مِمَّا لَمْ يَسْلَمْ مِنْهُ أَنْبِيَاءُ اَللَّهِ وَ رُسُلُهُ وَ حُجَجُ اَللَّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَ لَمْ يَنْسُبُوا...
⬅️ علقمه خطاب به امام صادق علیه السلام گفت: يا ابن رسول اللّٰه، مردم به ما امور و گناهانی را نسبت میدهند که ما را آزردهخاطر و غمگین میکند و ما از اين دلتنگ هستيم؛
حضرت فرمود:
اى علقمه هرگز نمیتوان عملکردی داشت که همهی مردم از آن راضی باشند و زبانشان را نیز نمیتوان بست! (هر چه کنید، مردم حرفهای ناروا در مورد شما به زبان خواهند آورد!!)
شما چطور (از گزند زبان مردم) سالم بمانيد در حالی که نه انبیای الهی و نه رسولان الهی و نه حجتهای الهی از گزندش سالم نماندند؟!
مگر يوسف علیه السلام را به زنا متهم نكردند،
مگر ايوب علیه السلام را متهم نکردند که گرفتاریها و بلاهایش نتیجهی گناه خودش است،
مگر داود علیه السلام را متهم نكردند كه دنبال پرندهاى رفت تا زن اوريا را ديد و عاشق او شد و شوهرش را جلوی لشکر فرستاد تا كشته شد و زن او را گرفت،
مگر موسى علیه السلام را متهم نكردند كه عنين است (مردانگی ندارد) و او را آزردند تا خدا از آن بهتانی که مردم به او میزدند تبرئهاش كرد و او نزد خداوند آبرومند بود
مگر همهی انبياء را متهم نكردند كه جادوگرند و دنيا طلب،
مگر مريم دختر عمران را متهم نكردند كه از مرد نجارى بنام يوسف آبستن شده؟!
مگر پيغمبر ما صلی الله علیه و آله را متهم نكردند كه شاعر و ديوانه است!؟
مگر متهمش نكردند كه عاشق زن زيد بن حارثه شده و كوشيد تا او را بدست آورد،
مگر در روز بدر متهمش نكردند كه يك پتوى سرخ براى خود از غنيمت برگرفت تا خدا آن قطيفه را عيان كرد و او را تبرئه نمود از خيانت و در قرآن نازل كرد: ((آل عمران:۱۶۱) پيغمبرى نباشد كه از غنيمت بدزدد و هر كه از غنيمت بدزدد روز قيامت در بند آن باشد)
مگر متهمش نكردند كه در باره پسر عمش على علیه السلام از روى هوى سخن میگويد (که او جانشین من است) تا خداى عز و جل آنها را تكذيب كرد و فرمود ((نجم) هرگز از روی هوى و هوس سخن نكند، و هر آنچه گوید چیزی جز وحى كه به وى رسد نیست)،
مگر او را متهم نكردند كه به دروغ خود را رسول خدا میداند تا خدا به او این آیه را نازل فرمود ((انعام:۲۴) پيش از تو رسولانى تكذيب شدند و صبر كردند بر تكذيب خود و آزرده شدند تا يارى خدايشان آمد)
روزى فرمود مرا ديشب به آسمان به معراج بردند، به او در پاسخش گفتند: به خدا همهی شب از بسترش جدا نشده.
و آنچه دربارهی اوصياء گفتند بيش از اينست، مگر سيد اوصياء، علی علیه السلام را متهم نكردند كه دنياجو و سلطنتطلب است و آشوب را بر راحت برمىگزيند و خون مردم را مىريزد و اگر مرد خوبى بود خالد بن وليد مامور نمیشد گردنش را بزند،
مگر او را متهم نكردند كه میخواست دختر ابى جهل را بر سر فاطمه «عليها السّلام» بگيرد و رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله» سر منبر از او به مسلمانان شكايت كرد و فرمود على میخواهد دختر دشمن خدا را بر سر دختر پيغمبر خدا به زنى بگيرد، هلا فاطمه پاره تن من است و هر كه او را آزارد مرا آزرده و هر كه او را شاد كند مرا شاد كرده و هر كه او را خشمناك سازد مرا خشمناك ساخته؟!
سپس امام صادق فرمود:
اى علقمه چه گفتار عجيبى مردم در باره على «عليه السّلام» دارند يكى او را معبود داند و ديگرى عاصى معبود پندارد
و آنكه او را متهم به معصيت پروردگارد میكند بر او سهلتر است از آنكه دربارهی به ربوبيتش قائل است
اى علقمه، مگر مردم دربارهی خود خداى عز و جل نگفتند که سومى سه تاست (پدر و پسر و روح القدس)
مگر او را مانند خلقش ندانستند؟!
مگر نگفتند كه او دهر است؟
مگر نگفتند كه او چرخ است؟
مگر نگفتند كه جسم است؟
مگر نگفتند كه صورتست،
برتر است خدای عز و جل از آنچه دربارهاش میگویند
اى علقمه، آن زبانهایی كه دربارهی خدا آنچه سزاوار نیست میگویند، چگونه از نكوهش شما بدان چه شما آزرده میشوید باز ايستند
👈 از خدا يارى خواهيد و شكيبا باشيد،
بهراستى زمين از آن خداست و او را به هر كه از بندگانش خواهد بسپارد و عاقبت از آن متقيان است.
بنى اسرائيل هم به موسى گفتند پيش از آنكه تو بيایى در آزار بوديم و پس از آنهم كه آمدى در آزاريم
خداى عز و جل در پاسخشان فرمود: (بگو اى موسى اميد است كه پروردگارتان دشمنان را نابود كند و شما را در زمين به جاى او نهد و بنگرد چه كار خواهيد كرد.)
📚 امالی (شیخ صدوق): ص۱۰۲
@justhadis110
💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام:
✅ لَيْسَ شَيْءٌ أَنْكَى لِإِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ مِنْ زِيَارَةِ اَلْإِخْوَانِ فِي اَللَّهِ بَعْضِهِمْ لِبَعْضٍ
قَالَ
وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَيْنِ يَلْتَقِيَانِ فَيَذْكُرَانِ اَللَّهَ ثُمَّ يَذْكُرَانِ فَضْلَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَلاَ يَبْقَى عَلَى وَجْهِ إِبْلِيسَ مُضْغَةُ لَحْمٍ إِلاَّ تَخَدَّدُ حَتَّى إِنَّ رُوحَهُ لَتَسْتَغِيثُ مِنْ شِدَّةِ مَا يَجِدُ مِنَ اَلْأَلَمِ
فَتَحُسُّ مَلاَئِكَةُ اَلسَّمَاءِ وَ خُزَّانُ اَلْجِنَانِ، فَيَلْعَنُونَهُ حَتَّى لاَ يَبْقَى مَلَكٌ مُقَرَّبٌ إِلاَّ لَعَنَهُ، فَيَقَعُ خَاسِئاً حَسِيراً مَدْحُوراً.
⬅️ هیچ چیز برای ابلیس (لعین) و سپاهیانش، کشندهتر و جانکاهتر از این نیست که برادران دینی در راه خدا یکدیگر را زیارت کنند و در آن زیارت و دیدار، خدا و فضل ما اهل بیت را یاد کنند.
پس اگر چنین کنند، هیچ تکهگوشتی بر صورت ابلیس (لعین) باقی نمیماند مگر اینکه بشکافد و فرو ریزد و روحش چنان دچار سختی میشود که از شدّت درد، فریادی میزند که ملائکهی آسمان و خزانهداران بهشت، متوجّه او و فریادش میشوند،
پس در این هنگام هیچ ملک مقرّبی نیست مگر آنکه او را لعنت میکند و بر اثر آن، ابلیس (لعین) با ذلّت و خواری و در نهایت خستگی و درماندگی، به شدّت رانده میشود.
📚 الکافی (ثقة السلام کلینی): ج۲، ص۱۸۸
@justhadis110
✳️ انصاف به خرجدادن سختترین و سنگینترینِ اعمال برای نفس آدمی...
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ اِنَّ اَعظَمَ المَثُوبَهِ مَثُوبَهُ الاَنصافِ.
⬅️ بزرگترین پاداش، پاداش انصاف به خرج دادن است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۲۱۹
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها.
⬅️ با فضیلتترین اعمال سختترین و پرزحمتترین آنهاست.
📚 بحار الانوار (علامه مجلسی): ج۶۷، ص۲۳۸
پ.ن: «اَحْمَزَ» از ريشه «حَمْز» در لغت به معناى گزندگى و تندى و تيزى و سختى و سوزندگى چيزى است و اين تعبير نشان مىدهد كه اعمال پر زحمت و گزنده و سخت برای نفس انسان، در پيشگاه خدا ارزش بيشترى دارد.
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ لَا تَكُنْ مِمَّنْ
...يَسْتَعْظِمُ مِنْ مَعْصِيَةِ غَيْرِهِ مَا يَسْتَقِلُّ أَكْثَرَ مِنْهُ مِنْ نَفْسِهِ
...فَهُوَ عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ وَ لِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ
...يَحْكُمُ عَلَى غَيْرِهِ لِنَفْسِهِ وَ لَا يَحْكُمُ عَلَيْهَا لِغَيْرِهِ...
⬅️ از كسانى مباش كه
...گناه ديگرى را بزرگ مىشمارد، امّا گناهان بزرگ خود را كوچك مىپندارد،
...مردم را سرزنش مىكند، امّا خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه برخورد مىكند و در حق خودش مسامحه روامیدارد
...به نفع خود بر زيان ديگران حكم مىكند، امّا هرگز به نفع ديگران بر زيان خود حكم نمیکند...
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازهایی از حکمت ۱۵۰
@justhadis110
✳️ قدر و قیمت سر پایین و شرمندگی و اقرار به تقصیر در پیشگاه الهی...
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ أَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى دَاوُدَ اَلنَّبِيِّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، يَا دَاوُدُ:
إِنَّ عَبْدِيَ اَلْمُؤْمِنَ إِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً ثُمَّ رَجَعَ وَ تَابَ مِنْ ذَلِكَ اَلذَّنْبِ وَ اِسْتَحْيَا مِنِّي عِنْدَ ذِكْرِهِ
غَفَرْتُ لَهُ
وَ أَنْسَيْتُهُ اَلْحَفَظَةَ
وَ أَبْدَلْتُهُ اَلْحَسَنَةَ
وَ لاَ أُبَالِي
وَ أَنَا أَرْحَمُ اَلرَّاحِمِينَ.
⬅️ خدای عزّ و جلّ خطاب به داود پیغمبر علیه السلام وحی کرد، ای داود!
به راستی که بندهی مؤمن من هر وقت مرتکب گناهی شود، سپس با توبه به سوی من بازگردد و هنگامی که آن گناهش را به یاد میآورد، از من خجالت بکشد و حیا کند،
گناهش را مورد مغفرت قرار میدهم
و آن کردهاش را از یاد دو فرشتهی مراقب و شاهد اعمالش میبرم،
و گناهانش را نیز به حسنه و ثواب تبدیل میکنم!
و هیچ ابایی هم از انجام این کارها ندارم
چرا که من ارحم الراحمین هستم!
📚 ثواب الاعمال (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۳۰
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ يَا عِبَادَ اَللَّهِ فَاحْذَرُوا اَلاِنْهِمَاكَ فِي اَلْمَعَاصِي وَ اَلتَّهَاوُنِ بِهَا
فَإِنَّ اَلْمَعَاصِيَ يَسْتَوْلِي بِهَا اَلْخِذْلاَنُ عَلَى صَاحِبِهَا حَتَّى يُوقِعَهُ فِيمَا هُوَ أَعْظَمُ مِنْهَا،
فَلاَ يَزَالُ يَعْصِي وَ يَتَهَاوَنُ وَ يَخْذُلُ وَ يُوقِعُ فِيمَا هُوَ أَعْظَمُ مِمَّا جَنَى حَتَّى يُوقِعَهُ فِي رَدِّ وَلاَيَةِ وَصِيِّ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ دَفْعِ نُبُوَّةِ نَبِيِّ اَللَّهِ،
وَ لاَ يَزَالُ أَيْضاً بِذَلِكَ حَتَّى يُوقِعَهُ فِي دَفْعِ تَوْحِيدِ اَللَّهِ، وَ اَلْإِلْحَادِ فِي دِينِ اَللَّهِ.
⬅️ ای بندگان خدا!
بترسید از لجاجت کردن در گناهان و کوچک شمردن امر معصیت،
زیرا در چنین حالی، بیچارگی و بیتوفیقی بر آن گناهکار مستولی میشود که این نیز خودش منجر میشود به این که شخصِ معصیتکار، گرفتار گناهان بزرگتری شود، و همواره گناه میکند و آن را کوچک میشمارد، در نتیجه بیچارهتر میشود و گرفتار جنایت بزرگ میشود تا اینکه (در اثر تکرار گناه و تکرار کوچک شمردنش میرسد به جایی که) ولایت وصی بر حق رسول خدا را انکار کند، و بعد نبوت نبی خدا را رد میکند و در نهایت بر اثر تکرار معصیت و کوچک شمردن گناهانش، کارش به انکار توحید و کفر و الحاد در دین خدا میکشد.
📚 تفسیر امام حسن عسکری علیهالسلام: ص۲۶۴، تفسیر البرهان (سید هاشم بحرانی): ج۱، ص۲۲۸
❇️ ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساؤُا السُّواى أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُنَ (روم:۱۰)
سپس سرانجام كسانى كه پیاپی اعمال بد مرتكب شدند به جايى رسيد كه آيات خدا را تكذيب كردند و پيوسته آن را مسخره مىنمودند. ❇️
@justhadis110