💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ قَالَ أَتَى عَالِمٌ عَابِداً فَقَالَ لَهُ كَیْفَ صَلَاتُكَ فَقَالَ مِثْلِى یُسْأَلُ عَنْ صَلَاتِهِ وَ أَنَا أَعْبُدُ اللَّهَ مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا قَالَ فَكَیْفَ بُكَاؤُكَ قَالَ أَبْكِى حَتَّى تَجْرِیَ دُمُوعِی فَقَالَ لَهُ الْعَالِمُ فَإِنَّ ضَحِكَكَ وَ أَنْتَ خَائِفٌ أَفْضَلُ مِنْ بُكَائِكَ وَ أَنْتَ مُدِلٌّ إِنَّ الْمُدِلَّ لَا یَصْعَدُ مِنْ عَمَلِهِ شَیْءٌ.
⬅️ عالمى نزد عابدى رفت و به او گفت: نماز خواندنت چگونه و در چه حد است،
عابد گفت: مانند منى را از نمازش میپرسند؟!
در صورتیكه من از فلان زمان و فلان وقت عبادت خدا میكنم،
عالم گفت: گریه كردنت چگونه است؟
گفت: چنان میگریم كه اشكهایم روان مىشود،
عالم گفت: همانا اگر خندان باشی و در دل (از اعمالت در پیشگاه خدا) خائف (و ترسان) باشى، بهتر است از اینكه گریه كنى و به خود ببالى،
هر كس به خود ببالد، چیزى از عملش بالا نرود (و پذیرفته نشود).
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۱۵
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
11.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ اِجْعَلِ اَلدُّنْيَا دِرْهَمَيْنِ
دِرْهَماً أَنْفَقْتَهُ عَلَى عِيَالِكَ
وَ دِرْهَماً قَدَّمْتَهُ لآِخِرَتِكَ
وَ اَلثَّالِثُ يَضُرُّ وَ لاَ يَنْفَعُ لاَ تُرِدْهُ.
⬅️ آنچه از مال دنیا که به دست میآوری را دو قسمت کن؛
قسمتی برای خرج کردن برای خانوادهات
و قسمتی را برای خرج کردن در راه خدا
که راه سوم برای خرج کردن مالت به ضررت خواهد بود و به تو سودی نمیرساند، پس از آن صرفنظر کن!
📚 الخصال (شیخ صدوق): ج۱، ص۴۰
پ.ن: توضیح تاملبرانگیز رهبر معظّم انقلاب حفظه الله در باب حدیث فوق👆
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
✳️ احادیثی بسیار تأمل برانگیز درباره یکی از مبناییترین آیات قرآن کریم: (قسمت ۱)
❇️...مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً * وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِبُ وَ مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ... (طلاق:۲و۳)
...هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی بر وی میگشاید و او را *از جایی که گمان ندارد روزی میدهد* و هر کس بر خداوند توکل نماید خداوند او را کافی است...❇️
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ إِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ أَبَى أَنْ يَجْعَلَ أَرْزَاقَ عِبَادِهِ اَلْمُؤْمِنِينَ إِلاَّ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُونَ.
⬅️ به راستی که خداوند سبحان نخواسته روزى بندگان مؤمنش را از آنجایى كه گمان و انتظارش را دارند به ایشان برساند. (و این تفضلی است از خدا بر مؤمنین به جهت افزایش یقین ایشان.)
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۲۳۱
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ أَرْزَاقَ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُونَ وَ ذَلِكَ أَنَّ اَلْعَبْدَ إِذَا لَمْ يَعْرِفْ وَجْهَ رِزْقِهِ كَثُرَ دُعَاؤُهُ.
⬅️ خداوند عزّ و جلّ، روزی مؤمنین را از آنجا قرار داده که گمانش نکنند و علت این امر این است که بنده وقتی ممرّ روزی خود را نداند، دعایش بیشتر میشود!
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۵، ص۸۴
💠 حضرت امیر صلوات الله علیه خصوصیات این رزق را چنین بیان فرموده است:
✅ مَنْ اتاهُ اللَّهُ بِرِزْقٍ لَمْ یخْطُ لَهُ بِرِجْلِهِ وَ لَمْ یمُدُّ الَیهِ یدَهُ، وَ لَمْ یتَکلَّمْ فیهِ بِلِسانِهِ، وَ لَمْ یسُدَّ الَیهِ ثِیابَهُ، وَ لَمْ یتَعرَّضْ لَهُ، کانَ مِمَّنْ ذَکرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فی کتابِهِ، وَ مَنْ یتَقِّ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِبُ.
⬅️ کسی که به وی رزقی رسد که گامی برای آن پیش ننهاده، و دستی به سوی آن دراز نکرده، و زبان برای آن نگشوده، و لباسش برای آن محکم ننموده و به هیچ شکلی در پی آن نبوده، آن رزقی از روزیهایی است که خداوند در قرآن کریم در این آیه «وَ مَنْ یتَقِّ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِبُ» بیان فرموده است.
📚 تفسير نورالثقلين (ابن جمعه): ج۵، ص۳۵۶
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام خطاب به یکی از اصحابشان به نام علی بن عبدالعزیز:
✅ مَا فَعَلَ عُمَرُبْنُمُسْلِمٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَقْبَلَ عَلَی الْعِبَادَهًِْ وَ تَرَکَ التِّجَارَهًَْ فَقَالَ وَیْحَهُ أَمَا عَلِمَ أَنَّ تَارِکَ الطَّلَبِ لَا یُسْتَجَابُ لَهُ إِنَّ قَوْماً مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لَمَّا نَزَلَتْ وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ أَغْلَقُوا الْأَبْوَابَ وَ أَقْبَلُوا عَلَی الْعِبَادَهًِْ وَ قَالُوا قَدْ کُفِینَا فَبَلَغَ ذَلِکَ النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) فَأَرْسَلَ إِلَیْهِمْ فَقَالَ مَا حَمَلَکُمْ عَلَی مَا صَنَعْتُمْ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّه (صلی الله علیه و آله) تُکُفِّلَ لَنَا بِأَرْزَاقِنَا فَأَقْبَلْنَا عَلَی الْعِبَادَهًِْ فَقَالَ إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ لَمْ یُسْتَجَبْ لَهُ عَلَیْکُمْ بِالطَّلَبِ.
⬅️ «عمربنمسلم چه کار کرد»؟ عرض کردم: «فدایت شوم! به عبادت روی آورد و تجارت را رها کرد».
فرمود: «وای بر او! مگر نمیداند که ترککنندهی طلب و تلاش برای روزی، دعایش مستجاب نمیشود؟!
هنگامیکه این آیه نازل شد: وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا * وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ، گروهی از یاران رسول خدا (صلی الله علیه و آله) درها را بستند و به عبادت روی آوردند و گفتند: [خداوند] ما را بسنده است.
خبر آنان به پیامبر (صلی الله علیه و آله) رسید و دنبال آنها فرستاد و فرمود:
«چه چیزی شما را بر این کار واداشت»؟
عرض کردند: «ای رسول خدا! رزق و روزی ما تأمین خواهد شد، پس به عبادت روی آوردیم».
آن حضرت فرمود: «هر کس این کار را انجام دهد، دعایش مستجاب نخواهد شد؛ روزی را بجویید (به طلبکردن اهمیّت دهید و برای کسب آن از راه حلال تلاش کنید).
📚 من لایحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۳، ص۱۶۶
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
✳️ احادیثی بسیار تأمل برانگیز درباره یکی از مبناییترین آیات قرآن کریم: (قسمت ٢)
❇️...مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً * وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِبُ وَ مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ... (طلاق:٢و٣)
...هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی بر وی میگشاید و او را *از جایی که گمان ندارد روزی میدهد* و هر کس بر خداوند توکل نماید خداوند او را کافی است...❇️
✳️ آن توکلی که در آیه فوق بیان شده که خداوند، دارندگان آن توکّل را کفایت میکند و رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز بر آن بسیار تأکید داشتند و مکرر میخواندند مکرر بر آن تأکید میکردند (إِنِّي لَأَعْلَمُ آيَةً لَوْ أَخَذَ بِهَا اَلنَّاسُ لَكَفَتْهُمْ «وَ مَنْ يَتَّقِ اَللّٰهَ...« اَلْآيَةَ فَمَا زَالَ يَقُولُهَا وَ يُعِيدُهَا. (تفسیر صافی: ج۵، ص۱۸۸)) چه ویژگیهایی دارد؟!
پاسخ،
حدیثِ ذیل که از احادیث بسیار مورد توجه و عنایت ویژهی عالم ربّانی، آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه بود:
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمود، از جبرئیل پرسیدم:
✅ مَا اَلتَّوَكُّل
ُ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟!
فَقَالَ: اَلْعِلْمُ بِأَنَّ اَلْمَخْلُوقَ لاَ يَضُرُّ وَ لاَ يَنْفَعُ وَ لاَ يُعْطِي وَ لاَ يَمْنَعُ
وَ اِسْتِعْمَالُ اَلْيَأْسِ مِنَ اَلْخَلْقِ
فَإِذَا كَانَ اَلْعَبْدُ كَذَلِكَ لَمْ يَعْمَلْ لِأَحَدٍ سِوَى اَللَّهِ
وَ لَمْ يَرْجُ وَ لَمْ يَخَفْ سِوَى اَللَّهِ
وَ لَمْ يَطْمَعْ فِي أَحَدٍ سِوَى اَللَّهِ
فَهَذَا هُوَ اَلتَّوَكُّلُ!
⬅️ توكل چيست؟
گفت: حقيقت توكل اين است كه انسان بداند:
مخلوق، نه زيان میرساند، و نه نفع،
و نه عطا میكند و نه منع،
چشم اميد از خلق برداشتن (و به خالق دوختن)
هنگامی كه چنين شود، انسان جز برای خدا كار نمیكند، به غير او اميد ندارد، از غير او نمیترسد، و دل به كسی جز او نمیبندد،
اين است حقیقت توكل است!
📚 معانی الاخبار (شیخ صدوق): ج۱، ص۲۶۰
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
🔷 عالِم متفکر حضرت حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محییالدین حائری شیرازی رحمةالله علیه:
👈 دانه گندم را تا نکاشتهای مراقبت نمیخواهد، به محض اینکه آن را بکاری، رسیدگی باید شروع شود. انسان اگر در راه خدا ( *صراط مستقیم* ) افتاد، تازه اول مراقبت است!
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ الصِّرَاطُ الَّذِی قَالَ إِبْلِیسُ لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقِیمَ ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ الْآیَهًَْ هُوَ عَلِیٌّ (علیه السلام).
⬅️ منظور از صراطی که ابلیس گفت: «لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ المُسْتَقِیمَ، ثُمَّ لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِم؛ من بر سر راه مستقيم تو، در كمين آنها مىنشينيم...»
👈 امیرالمؤمنین علی علیه السلام است.
📚 شواهد التنزیل (حاکم حسکانیِ *حنفی مذهب از علمای بزرگ قرن ۵ اهل سنت*!): ج۱، ص۷۹
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
⬅️ زُرَارَهًَْ قَالَ: قُلْتُ لَهُ قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقِیمَ * ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرِینَ (اعراف:۱۶و۱۷)
قَالَ فَقَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام): یَا زُرَارَهًُْ إِنَّهُ إِنَّمَا صَمَدَ لَکَ وَ لِأَصْحَابِکَ فَأَمَّا الْآخَرُونَ فَقَدْ فَرَغَ مِنْهُمْ.
⬅️ زراره نقل میکند: به امام باقر علیه السلام عرض کردم:
این سخن خدای عزّوجلّ که در آن ابلیس لعین گفته است: «لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ المُسْتَقِیمَ، ثُمَّ لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمَانِهِمْ وَ عَن شَمَآئِلِهِمْ وَ لاَ تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ (اعراف:۱۶و۱۷) من بر سر راه مستقيم تو، در كمين آنها مىنشينيم. سپس از پيشرو و از پشتسر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان مىروم؛ و بيشتر آنها را شكرگزار نخواهى يافت.» یعنی چه؟
حضرت فرمودند:
ای زراره! بدون شک ابلیس به کمین تو و اصحاب تو (یعنی شیعیان که در صراط (که ولایت ائمه علیهم السلام است) هستید) نشسته است و از (گمراهکردن) دیگران فارغ شده است.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۸، ص۱۴۵
✳️ اگر کسی از صراط مستقیم خارج شد ابلیس با او چه میکند:
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ مَنْ عَمِلَ فِی بِدْعَةٍ خَلَّاهُ الشَّیْطَانُ وَ الْعِبَادَةَ وَ أَلْقَى عَلَیْهِ الْخُشُوعَ وَ الْبُکَاءَ.
⬅️ هر کس به بدعتى عمل کند، شیطان، او را با عبادت تنها میگذارد و حالت خشوع و گریه بر او میافکند.
📚 نوادر (راوندی): ص۶۹
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله خطاب به ابوذر غفاری:
✅ يَا أَبَا ذَرٍّ، لاَ يَفْقَهُ اَلرَّجُلُ كُلَّ اَلْفِقْهِ حَتَّى يَرَى اَلنَّاسَ كُلَّهُمْ *فِي جَنْبِ اَللَّهِ* أَمْثَالَ اَلْأَبَاعِرِ، ثُمَّ يَرْجِعُ إِلَى نَفْسِهِ *فَيَكُونُ هُوَ أَحْقَرَ حَاقِرٍ لَهَا*.
⬅️ انسان حقیقتاً دینشناس نمیشود مگر آنکه مردم را در جنب (عظمت) خداوند چون شتران (بیادراک و بیتأثیر) ببیند و سپس به خود نگریسته و خود را از همه مردم حقیرتر و ناچیزتر بیابد.
📚 الأمالي (شیخ طوسی): ج۱، ص۵۲۵
پ.ن: عزیزی میگفت: اما ما غالباً مردم را در مقابل خود چون شتران بیمقدار میبینیم و خود را از همه بالاتر
و البته به وقتش، اثر را از ایشان میبینیم و خوفمان از صاحبان قدرت و طمعمان به صاحبان ثروت بیش از خوف و امیدمان به خدای عظمیم است!
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ مَنْ أَرَادَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْقَلِیلِ مِنْ عَمَلِهِ، أَظْهَرَ اللَّهُ لَهُ أَكْثَرَ مِمَّا أَرَادَ
وَ مَنْ أَرَادَ النَّاسَ بِالْكَثِیرِ مِنْ عَمَلِهِ فِى تَعَبٍ مِنْ بَدَنِهِ وَ سَهَرٍ مِنْ لَیْلِهِ أَبَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا أَنْ یُقَلِّلَهُ فِى عَیْنِ مَنْ سَمِعَهُ.
⬅️ هر كه با عمل اندكش، (تنها) خداى عزوجل را قصد كند، خدا هم بیشتر از آنچه قصد كرده برایش (در نظر خلق) نمایان سازد،
و هر كه با عمل بسیار و رنجِ تن و شب بیداری، مردم را قصد كند، خداى عزوجل حتماً عملش را در نظر شنوندگان كم و ناچیز جلوه دهد.
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ.
قَالَ: وَ مَا الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ؟
قَالَ: یَصِلُ الرَّجُلُ بِصِلَةٍ وَ یُنْفِقُ نَفَقَةً لِلَّهِ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ فَكُتِبَ لَهُ سِرّاً
ثُمَّ یَذْكُرُهَا وَ تُمْحَى فَتُكْتَبُ لَهُ عَلَانِیَةً
ثُمَّ یَذْكُرُهَا فَتُمْحَى وَ تُكْتَبُ لَهُ رِیَاءً.
⬅️ نگهدارى عمل از خود عمل سختتر است،
راوى عرض كرد: نگهدارى عمل چیست؟
حضرت فرمود: مردى براى خداى یگانه بىشریك بخششى مىكند و خرجى مینماید، برایش عمل نهانى نوشته میشود (كه پذیرفته خداست و ثواب دارد)
سپس كارش را به زبان میآورد و برایش عمل آشكار مینویسند (كه ثوابش كمتر است)
باز هم به زبان میآورد، تا آنرا محو كرده، برایش ریا مىنویسد (كه علاوه بر آنكه ثواب ندارد، مستحق عقاب نیز هست).
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ مَا مِنْ عَبْدٍ یُسِرُّ خَیْراً إِلَّا لَمْ تَذْهَبِ الْأَیَّامُ حَتَّى یُظْهِرَ اللَّهُ لَهُ خَیْراً وَ مَا مِنْ عَبْدٍ یُسِرُّ شَرّاً إِلَّا لَمْ تَذْهَبِ الْأَیَّامُ حَتَّى یُظْهِرَ اللَّهُ لَهُ شَرّاً.
⬅️ بندهاى نیست كه در نهان كار خیرى كند، جز آنكه روزگارى نگذشته، خدا برایش خیرى ظاهر كند،
و بندهاى نیست كه در نهان كار شرى كند، جز اینكه روزگارى نگذشته، خدا برایش شرى ظاهر نماید.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۹۶
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى بَعْضِ أَنْبِیَائِهِ یَا ابْنَ آدَمَ... إِذَا ظُلِمْتَ بِمَظْلِمَةٍ فَارْضَ بِانْتِصَارِى لَكَ فَإِنَّ انْتِصَارِى لَكَ خَیْرٌ مِنِ انْتِصَارِكَ لِنَفْسِكَ.
⬅️ خداى عزوجل به یكى از پیغمبرانش وحى فرمود: اى پسر آدم...
هرگاه مظلوم شدى و ظلمی به تو رسید، به انتقام گرفتن من براى خود راضى باش، زیرا انتقام گرفتن من براى تو بهتر از انتقام گیرى تو براى خودت میباشد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج2، ص303
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ مَكْتُوبٌ فِی التَّوْرَاةِ فِیمَا نَاجَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مُوسَى ع یَا مُوسَى أَمْسِكْ غَضَبَكَ عَمَّنْ مَلَّكْتُكَ عَلَیْهِ أَكُفَّ عَنْكَ غَضَبِى.
⬅️ در كتاب تورات در ضمن مناجات خداى عزوجل با موسى علیه السلام است: كه:
اى موسى! خشم خود را از كسیكه تو را بر او مسلط ساختهام بازگیر، تا خشم خود را از تو باز گیرم.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج2، ص303
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ عَلَيْكُمْ بِصَلاةِ اللَّيْلِ وَلَوْ رَكْعَةً واحِدَةً، فَاِنَّ صَلاةَ اللَّيْلِ مِنْهاةٌ عَنِ اْلاِثْمِ،
وَ تُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ تَبارَكَ وَ تَعالى، وَ تَدْفَعُ عَنْ اَهْلِها حَرَّ النَّارِ يَوْمَ القِيامَةِ…
⬅️ بر شما باد به نماز شب، اگرچه يك ركعت باشد، زيرا نماز شب انسان را از گناه باز مىدارد،
و خشم پروردگار را (نسبت به انسان) خاموش مىكند و سوزش آتش را در قيامت از انسان دفع مىكند...
📚 كنز العمّال (متقی هندی): ج۷، ص۷۹۱
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ ما مَنْ عَبْدٍ يُحَدِّثُ نَفسَهُ بِقِيامِ ساعَةٍ مِنَ اللَّيْلِ، فَيَنامُ عَنْها اِلاّ كانَ نَوْمُهُ صَدَقَةً تَصَدَّقَ اللّهُ بِها عَلَيْهِ وَ كَتَبَ لَهُ اَجْرَما نَوى.
⬅️ هر بندهاى كه با خودش تصميم بگيرد، ساعتی از شب را برای نماز و عبادت برخیزد، اما خواب بماند،
خداوند خوابش را به عنوان صدقهای حساب میکند که او قصد داشته برای خدا بدهد و همان اجر را به او عطا مینماید.
📚 کنز العمّال (متقی هندی): ج۷، ص۸۰۲
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله خطاب به اصحابشان:
✅ كيف بكم إذا فسدت نساؤكم، و فسق شبابكم و لم تأمروا بالمعروف، و لم تنهوا عن المنكر؟
فقيل له: و يكون ذلك يا رسول الله؟
فقال: نعم و شر من ذلك،
كيف بكم إذا أمرتم بالمنكر و نهيتم عن المعروف؟
فقيل له: يا رسول الله و يكون ذلك؟
قال: نعم و شر من ذلك،
كيف بكم إذا رأيتم المعروف منكرا و المنكر معروفا؟!
⬅ چگونه خواهيد بود در زمانی كه زنان شما فاسد و جوانانتان فاسق میگردند ولی شما امر به معروف و نهی از منكر نمیكنيد؟
پس به آن حضرت عرض شد:
يا رسول الله! آيا چنين زمانی خواهد آمد؟
فرمود: بلی و بدتر از اين (نيز خواهد آمد)!
چگونه خواهيد بود زمانی كه امر به منكر و نهی از معروف بكنيد؟
عرض شد: يا رسول الله! آيا چنين زمانی هم خواهد آمد؟
فرمود: بله و بدتر از (نيز خواهد آمد)!
چگونه خواهيد بود، زمانی كه امور معروف در نزدتان منكر
و امور منكر در نزدتان معروف شناخته شود؟!
📚 وسائل الشيعه (شيخ حر عاملی): ج۱۶، ص۱۱۹
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
✅ إِنَّهُ سَيَأْتِي عَلَيْكُمْ زَمَانٌ لَا يَنْجُو فِيهِ مِنْ ذَوِي الدِّينِ إِلَّا مَنْ ظَنُّوا أَنَّهُ أَبْلَهُ وَ صَبَّرَ نَفْسَهُ عَلَى أَنْ يُقَالَ [لَهُ] إِنَّهُ أَبْلَهُ لَا عَقْلَ لَهُ.
⬅ بدون شک
زمانى براى شما خواهد آمد كه
از میان دينداران
کسی نجات نيابد،
مگر آنكه را مردم ابلهش دانند
و خود او هم آماده باشد و تحمل كند كه به او بگويند ابله و بیعقل.
📚 الكافی (ثقة الاسلام كلينی): ج۳، ص۳۰۹
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ وَ اَللَّهِ لَتُكْسَرُنَّ تَكَسُّرَ اَلزُّجَاجِ وَ إِنَّ اَلزُّجَاجَ لَيُعَادُ فَيَعُودُ كَمَا كَانَ وَ اَللَّهِ لَتُكْسَرُنَّ تَكَسُّرَ اَلْفَخَّارِ فَإِنَّ اَلْفَخَّارَ لَيَتَكَسَّرُ فَلاَ يَعُودُ كَمَا كَانَ وَ وَ اَللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ وَ وَ اَللَّهِ لَتُمَيَّزُنَّ وَ وَ اَللَّهِ لَتُمَحَّصُنَّ حَتَّى لاَ يَبْقَى مِنْكُمْ إِلاَّ اَلْأَقَلُّ...
⬅ به خدا سوگند بدون ترديد بسان درهم شكستن شیشه درهم خواهيد شكست،
البتّه آن شيشه (را) بعد از شکسته شدن (میتواند) به صورت اوّليه باز گردانده شود (آن را ذوب كرده از نو بسازند) و بدان صورت [اولیه] باز مىگردد (قابل ترميم و باز يافتن شكل نخستين خود است؛ یعنی در لغزش نخست قابل توبه و بازگشت)
به خدا سوگند حتماً درهم خواهيد شكست همچون شكستن سفال (گل پخته)، همانا سفال البتّه مىشكند ولى (دیگر بدان صورت نخستين) چنان كه بوده است باز نمىگردد (قابل ترميم نيست؛ یعنی لغزشش چنان است که دیگر به توبه باز نخواهد گشت و گرفتار انحراف خواهد شد)
[و] به خدا قسم حتماً غربال خواهيد شد [و] سوگند به خدا بدون شكّ از يك ديگر باز شناخته خواهيد شد [و] به خدا قسم، پاكسازى خواهيد گشت، تا جايى كه از شما جز اندكى باقى نماند!
📚 الغيبة (للنعمانی): ج۱، ص۲۰۷
💠 مولی اميرالمؤمنين علی عليه السلام:
✅ ... وَ مِنْهُمْ تَارِكُ لِإِنْكَارِ اَلْمُنْكَرِ بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ فَذَلِكَ مَيِّتٍ بَيْنَ اَلْأَحْيَاءِ.
⬅️ ... و از ميان مردم كسی كه انكار و نهی نكند منكر را، نه با عملش، نه با سخنش و نه حتی با قلبش، پس چنين كسی مردهای است در ميان زندگان!
📚 عيون الحكم و المواعظ (واسطی): ج۱، ص۳۶۰
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ مَنْ جَالَسَ لَنَا عَائِباً
أَوْ مَدَحَ لَنَا قَالِياً
أَوْ وَاصَلَ لَنَا قَاطِعاً
أَوْ قَطَعَ لَنَا وَاصِلًا
أَوْ وَالَى لَنَا عَدُوّاً
أَوْ عَادَى لَنَا وَلِيّاً
فَقَدْ كَفَرَ بِالَّذِي أَنْزَلَ السَّبْعَ الْمَثانِي وَ الْقُرْآنَ الْعَظِيم.
⬅️ هر كه مجالست کند با کسی که از ما عیبجویی میکند،
يا دشمن ما را مدح كند،
👈👈👈 يا با كسی که از ما بریده پیوند كند!!،
يا از دوستداران ما كناره گيرد،
يا با دشمن ما دوستى كند،
👈👈👈 يا با دوست ما دشمنى كند،
به کسی که سبع مثانى و قرآن عظيم را فرو فرستاده (یعنی خداوند) کافر گشته.
📚 امالی (شیخ صدوق): مجلس۱۳، ص۵۷
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ قال موسى بن عمران علیه السلام: یا رب من أهلک الذین تظلهم فی ظل عرشک یوم لا ظل إلا ظلک؟ فأوحى الله إلیه: .... " والذین یغضبون لمحارمی إذا استحلت مثل النمر إذا جرح!
⬅️ موسی بن عمران علیهما السلام به خداوند عرض کرد:
پروردگارا!
اهل تو چه کسانی هستند که در روزی که هیچ سایهای جز سایه تو نیست، آنها در سایه عرش تو هستند؟
... و کسانی که هرگاه حرامهای من حلال شمرده شوند، مانند پلنگ زخم خورده خشمناک میشوند!
📚 وسائل الشیعه (شیخ حرّ عاملی): ج۳، ص۴۱۶
💠 حضرت امام رضا علیه السلام:
✅ خْفَافٌ بِالتَّحْرِیمِ لِلْحَرَامِ وَ الِاسْتِخْفَافُ بِذَلِکَ دُخُولٌ فِی الْکُفْرِ.
⬅ بیاعتنایی به محرّمات الهی و نادیدهگرفتن خفیف کردن آن،
خود داخلشدن در کفر است [نه تنها معصیت].