💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَن كانَ عِندَ نَفسِهِ عَظيما كانَ عِندَ اللّه ِ حَقيرا.
⬅️ هر کس نزد خودش، بزرگ باشد،
نزد خداوند، ناچيز است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۲۶
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
💠 حضرت امام جواد علیه السلام:
⬅️ هرگاه به تعداد سیصد و سیزده نفر از اهل اخلاص (به تعداد یاران رسول الله صلوات الله علیه و آله در جنگ بدر) برایش جمع شدند، خداوند امر او را ظاهر میسازد... 1⃣
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
⬅️ اگر به تعداد ۳۱۳ نفر اهل بدر، برای امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف یار پیدا بشود، بر ایشان واجب میشود که قیام کند و تغییر ایجاد کند. 2⃣
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
⬅️ صاحب این امر همان
راندهشدهی
فراریِ
تک
و تنهاست. 3⃣
💠 حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام:
⬅️ او همان رانده شده یکتای غریب پنهان از خاندانش میباشد که خونخواه جدش سید الشهدا خواهد بود. 4⃣
💠 امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف:
✅ ما یحبسنا عنهم الا ما یتصل بنا مما نکرهه و لا نؤثره منهم.
⬅️ چیزی ما را از شیعیان محبوس نداشته مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان سر میزند و خبر آنها به ما میرسد و برایشان نمیپسندیم.
📚 احتجاج (طبرسی): ج۲، ص۶۵۰
📚 منابع:
1⃣✅ و هو الّذي تطوي له الأرض، و يذلُّ له كلُّ صعب [و] يجتمع إليه من أصحابه عدَّة أهل بدر: ثلاثمائة و ثلاثة عشر رجلاً، من أقاصي الأرض، ... فإذا اجتمعت له هذه العدَّة من أهل الاخلاص أظهر الله أمره، ...(کمال الدین (شیخ صدوق): ج۱، ص۳۷۸)
2⃣✅ اذا اجتمع للامام عدة اهل بدر ثلاثمائة و ثلاثة عشر وجب علیه القیام و التغییر. (بحارالانوار (علامه مجلسی): ج۹۷، ص۵۱)
3⃣✅ الاصبغ بن نباتة قال: سمعت أمير المؤمنين عليهالسلام يقول: صاحب هذا الامر الشريد الطّريد الفريد الوحيد. (کمال الدین (شیخ صدوق): ج۱، ص۳۰۳)
4⃣✅ داود بن كثير الرّقّي قال: سألت أبا الحسن موسى بن جعفر عليهماالسلام عن صاحب هذا الامر قال: هو الطريد الوحيد الغريب الغائب عن أهله، الموتور بأبيه عليهالسلام. (کمال الدین (شیخ صدوق): ج۱، ص۳۶۱)
🔷 مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه:
⬅️ سبب غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خود ما هستیم زیرا دستمان به ایشان نمیرسد، وگرنه اگر در میان ما بیاید و ظاهر و حاضر شود چه کسی او را میکشد؟! ...
ما از پیش در طول تاریخ ائمه (علیهم السلام) امتحان خود را پس دادهایم که آیا از امام تحفّظ (محافظت)، و اطاعت میکنیم و یا این که ايشان را به قتل میرسانیم؟!
انحطاط و پستی انسان به حدی است که قوم حضرت صالح (علیه السلام) ناقهی صالح را با این که وسیلهی ارتزاق و نعمت آنها بود، کشتند؛...
پس همان گونه که ممکن است عقلا خزینه و انبار نعمت خود را نابود کنند، همچنان که ناقهی صالح را کشتند،
امکان دارد که ما انسان های عاقل (!) نیز امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را که تمام خیرات از اوست و از ناقهی صالح بسیار بالاتر و پرفیضتر است برای اغراض شخصی خود به قتل برسانیم!
📚 در محضر حضرت بهجت (محمد حسین رخشاد): ص ۹۱
سالها منتظرِ سیصد و اندی مرد است
آنقَدَر مرد نبودیم که یارش باشیم
✳️ آغاز امامت آن مولایی که به فرموده جد بزرگوارشان امیر مؤمنان،
شرید (آواره)،
طرید (راندهشده)،
فرید (تک) و
وحید (تنها) است
بر همه شیعیان و محبان و ارادتمندان و امیدواران به طلوع خورشید توحید و عدالت تبریک و تهنیت باد...
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ فاستَدرِكُوا بَقيَّةَ أيّامِكُم، و اصبِرُوا لَها أنفسَكُم؛
فإنّها قَليلٌ في كثيرِ الأيّامِ التي تَكونُ مِنكُم فيها الغَفلَةُ و التَّشاغُلُ عَنِ المَوعِظَةِ.
⬅️ بقيه عمر خود را دريابيد و جانهاى خود را براى آن شكيبا سازيد؛
زيرا اين چند روز باقیمانده در مقابل روزهاى بسيارى كه در غفلت و رویگردانى از پند و اندرز گذراندهايد اندك است.
📚 نهج البلاغة (سید رضی): فرازی از خطبهی۸۶
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ فِي وَصِيَّةِ لُقْمَانَ لاِبْنِهِ يَا بُنَيَّ اِعْلَمْ أَنَّ اَلدُّنْيَا قَلِيلٌ وَ عُمُرَكَ مِنْهَا قَلِيلٌ مِنْ قَلِيلٍ وَ يَقِرُّ مِنَ اَلْقَلِيلِ قَلِيلٌ.
⬅️ لقمان در وصيتى به فرزندش فرمود:
فرزندم بدان كه دنيا كوتاه است
و عمر تو اندكی از عمر دنیاست،
که از آن اندک هم اندکی باقی مانده.
📚 مشکاة الأنوار في غرر الأخبار: ج۱، ص۵۵۹
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ الكريمُ يَشكُرُ القَليلَ، و اللَّئيمُ يَكفُرُ الجَزيلَ.
⬅️ انسان کریم و بزرگوار از (احسانهای) اندك (و ناچیز هم) قدردانی (و تشکر) مىكند
اما شخص پست و فرومايه، (احسان) بسيار (را هم) ناسپاسى مىكند.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۵
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
✳️ آیات قرآن کریم بر سه قسم است!
💠 مولی امیرالمؤمنين علی علیه السلام:
✅ ...إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِکْرُهُ بِسَعَهًِْ رَحْمَتِهِ وَ رَأْفَتِهِ بِخَلْقِهِ وَ عِلْمِهِ بِمَا یُحْدِثُهُ الْمُبَدِّلُونَ مِنْ تَغْیِیرِ کَلَامِهِ قَسَمَ کَلَامَهُ ثَلَاثَهًَْ أَقْسَامٍ
فَجَعَلَ قِسْماً مِنْهُ یَعْرِفُهُ الْعَالِمُ وَ الْجَاهِلُ
وَ قِسْماً لَا یَعْرِفُهُ إِلَّا مَنْ صَفَا ذِهْنُهُ وَ لَطُفَ حِسُّهُ وَ صَحَّ تَمْیِیزُهُ مِمَّنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ
وَ قِسْماً لَا یَعْرِفُهُ إِلَّا اللَّهُ وَ أُمَنَاؤُهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ
وَ إِنَّمَا فَعَلَ ذَلِکَ لِئَلَّا یَدَّعِیَ أَهْلُ الْبَاطِلِ مِنَ الْمُسْتَوْلِینَ عَلَی مِیرَاثِ رَسُولِ اللَّهِ مِنْ عِلْمِ الْکِتَابِ مَا لَمْ یَجْعَلْهُ اللَّهُ لَهُمْ وَ لِیَقُودَهُمُ الِاضْطِرَارُ إِلَی الِایتِمَارِ بِمَنْ وَلَّاهُ أَمْرَهُمْ
فَاسْتَکْبَرُوا عَنْ طَاعَتِهِ تَعَزُّزاً وَ افْتِرَاءً عَلَی اللَّهِ عزّوجلّ وَ اغْتِرَاراً بِکَثْرَهًِْ مَنْ ظَاهَرَهُمْ وَ عَاوَنَهُمْ وَ عَانَدَ اللَّهَ جَلَّ اسْمُهُ وَ رَسُولَهُ...
⬅️ ... به راستی که خداوند متعال به سبب رحمت گسترده و فراگیرش و رحمتش در حقّ آفریدگان و نیز از آنجا که میدانست تبدیلکنندگان (بدعتگذاران قصد میکنند) در کتابش تغییر به وجود میآورند، کلام خود را بر سه گونه قرار داد:
گونهای را چنان قرار داد که دانا و نادان متوجه آن میشوند،
گونهای را چنان قرار داد که تنها دارندگان ذهن پالوده و احساس لطیف و تشخیص درست در مییابند؛ یعنی همان کسانی که خود، سینه ایشان را از برای اسلام گشود (علمایِ عاملِ حقّه)،
و گونهای دیگر را چنان قرار داد که تنها خدا و امنای او و راسخانِ در علم (یعنی ائمه معصومین) که سلام و درود خدا بر ایشان باد در مییابند.
البته خداوند چنین کرد تا اهل باطل، یعنی همان کسانی که بر میراث رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چنگ زده و مستولی شدند (و حق جانشینان حقیقی ایشان را غصب کردند)، درباره دانش کتاب خدا ادّعای چیزی را نکنند که خداوند برای آنان قرار نداده است
و به خاطر نیازی که به دانستن علم کتاب دارند، مجبور شوند سر به آستان کسانی دیگر بگذارند و به سراغ کسانی بروند که خداوند، امر خویش را به آنان سپرده بود؛
امّا آنان تکبر کردند و از طاعت ایشان سرباز زدند و به خداوند عزّوجلّ بهتان زدند و از زیادی یاران و پشتیبانان خود و دشمنان خداوند و رسولش صلی الله علیه و آله، فریفته و به خود غرّه شدند و از این رو در برابر اطاعت از خداوند، تکبّر پیشه کردند و...
📚 احتجاج (شیخ طبرسی): ج۱، ص۲۵۳
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
یوم ندعوا حاج آقا برنا.mp3
3.92M
✳️ چرا از نظر شیعیان امامت از نماز اهمیت بیشتری دارد؟!
🔷 پاسخ حجت الاسلام علیمحمد برنا منبعث از آیات و روایات ذیل در فایل صوتی پیوست:
✳️ يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ (اسراء:۷۱)
[بهيادآور] روزى را كه هر گروهى را با امامشان مىخوانيم (و محشور میکنیم).✳️
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام به نقل از... رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ عن جبرئیل عن الله تعالی، قال: و عزتی و جلالی لاعذّبنّ كلّ رعيّة فی الاسلام دانت بولاية إمام جائر ليس من اللَّه عزّ و جلّ و إن كانت الرعيّة في أعمالها برّة تقيّة،...
⬅️ جبرئیلِ امین گفت: خداوند عزّوجلّ فرمود: به عزّت و جلالم سوگند! هر جماعتی از مسلمانان که اطاعت کنند از پیشوای باطلی که از جانب خداوند عزّوجلّ نیست را عذاب خواهم کرد، هرچند آن جماعت در کردارشان نیکوکار و پرهیزگار باشند
و هر جماعتی از مسلمانان که از پیشوایی عادل که از جانب خداوند باشد فرمانبرداری کنند را خواهم بخشید، هرچند آن جماعت، در کردارشان بدکار و گناهکار باشند.
عبدالله بن ابییعفور گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: علّت اینکه این گروه [که از پیشوای باطل پیروی میکنند با وجود کردار نیک] دین ندارند و آن گروه [که از پیشوای عادل پیروی میکنند با وجود کردار بد] سرزنش نمیشوند چیست؟
امام علیه السلام فرمود: چون گناهانِ پیشوای باطل، کارهای نیک پیروانش را
و کارهای نیکِ پیشوای عادلِ برگزیدهشده از سوی خدا، گناهان پیروانش را میپوشاند.
📚 امالی (شیخ طوسی): ص۶۳۴
@nedayhosseini
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ دَولَةُ الكَريمِ تُظهِرُ مَناقِبَهُ، دَولَةُ اللَّئيمِ تَكشِفُ مَساوِيَهُ و مَعايِبَهُ.
⬅ به قدرت رسیدن اشخاص کریم و بزرگوار مناقب و محاسن ایشان را آشكار مىسازد
و به قدرت رسیدن اشخاص پست و فرومايه بدیها و معايب آنها را هويدا مىگرداند.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۳۶۶
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ بَنَى اَللَّهُ لَهُ بَيْتاً فِي اَلْجَنَّةِ:
مَنْ آوَى اَلْيَتِيمَ وَ رَحِمَ اَلضَّعِيفَ وَ أَشْفَقَ عَلَى وَالِدَيْهِ وَ أَنْفَقَ عَلَيْهِمَا وَ رَفَقَ بِمَمْلُوكِهِ.
⬅️ چهار چیز است که در هر کس وجود داشته باشد، خداوند برای او خانهای در بهشت بنا کند؛
کسی که یتیمی را سرپرستی کند؛
بر ناتوانی ترحّم نماید (و یاری رسانَدَش)،
با والدینش با شفقت و مهرورزی رفتار نماید و برای حوائج ایشان از مالش هزینه کند،
با زیردستان خود با آسانگیری و محبت و تحمل و گذشت از خطاهایشان رفتار نماید.
📚 المحاسن (برقی): ج۱، ص۸
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی:
⬅️ انسانهای با صفت معمولاً توفیق هدایت پیدا میکنند و عاقبت به خیر میشوند و به نجات نزدیکترند...
🔷 مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه:
⬅️ توی کربلا تمام داش مشتیها رفتند کمک امام حسین علیهالسلام و شهید شدند!
مقدّسها [امثال سلیمان صرد خزاعی و...] استخاره کردند، استخارههاشون بد اومد!
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
⬅️ محمد بن سنان میگوید: عدهای از کوفیان به امام صادق علیه السلام نامه نوشتند که مفضل با افراد پست (لات) و کفتر باز و شرابخوار نشست و برخاست میکند، خوب است که نامهای به او بنویسید و به او دستور دهید با آنها ننشیند.
امام صادق علیه السلام نامهای به مفضّل نوشت و آن را مهر و موم کرد و به آنها داد، و دستور داد که نامه را به دست خود مفضّل بدهند.
آنها هم به همراه نامه آمدند پیش مفضل - در بین این جماعت اشخاصی مانند زراره و عبد الله بن بکیر و محمد بن مسلم و ابو بصیر و حجر بن زائده بودند - و نامه را دادند به مفضّل،
پس نامه را باز کرد و آن را خواند، در آن نوشته شده بود:
بسم الله الرحمن الرحیم، این را بخر و آن را و بخر فلان چیز را و...
و حضرت به چیزی از آن مطالبی که آنها به حضرت درباره مفضّل گفته بودند (که مفضّل با لات و لوتها و کفتر بازها نشست و برخواست میکند) اشاره نکرده بودند.
وقتی مفضل نامه را خواند آن را به زراره داد و زراره هم به محمد بن مسلم داد تا اینکه نامه نزد همه دست به دست شد.
مفضل گفت: چه میگویید؟
گفتند: این مال زیادی است، باید فکر و بررسی کنیم و هر چه داریم کنیم و برای تو بفرستیم، به چنین مالی دست نمییابیم مگر اینکه بعداً تو را ببینیم و در این باره با هم فکر کنیم.
همینکه خواستند بروند و شروع به شور و گفتگو کنند، مفضّل به آنها گفت: حالا ناهار را پیش من باشید (بعد بروید بشینید فکر و بررسی کنید).
مفضّل آنها را برای ناهار نگه داشت و فرستاد دنبال همان رفقایی که اینها پیش امام صادق علیه السلام بدگویی و سعایت آنها را کرده بودند. آنها هم آمدند و مفضّل نامه امام صادق علیه السلام را برای آنها خواند. آنها بلافاصله از نزد مفضّل رفتند (به دنبال تهیه پول برای خرید کالاهای مکتوب در نامه).
در حالیکه مهمانان مفضل مشغول ناهار بودند، آن جوانان لات و کفترباز برگشتند در حالیکه هر کدامشان به اندازه توانشان هزار یا دو هزار یا کمتر و بیشتر پول آورده بودند، و قبل از اینکه آنها ناهارشان تمام شود، در مجموع دو هزار دینار و ده هزار درهم آوردند.
سپس مفضل به آنها (زراره و...) گفت: آیا میگوید من این جماعت را از نزد خودم برانم و دور کنم؟
فکر میکنید خدا به نماز و روزه شما نیاز دارد؟
محمد بن سنان، ان عدة من اهل الکوفة کتبوا الی الصادق «علیه السلام» فقالوا: ان المفضل یجالس الشطار و اصحاب الحمام و قوما یشربون الشراب، فینبغی ان تکتب الیه و تامره الا یجالسهم،
فکتب الی المفضل کتابا و ختم و دفع الیهم، و امرهم ان یدفعوا الکتاب من ایدیهم الی ید المفضل،
فجاوا بالکتاب الی المفضل، منهم زرارة و عبد الله بن بکیر و محمد بن مسلم و ابو بصیر و حجر بن زائدة، و دفعوا الکتاب الی المفضل ففکه و قراه،
فاذا فیه:
بسم الله الرحمن الرحیم اشتر کذا و کذا و اشتر کذا...،
و لم یذکر قلیلا و لا کثیرا مما قالوا فیه،
فلما قرا الکتاب دفعه الی زرارة و دفع زرارة الی محمد بن مسلم حتی دار الکتاب الی الکل
فقال المفضل:
ما تقولون؟!
قالوا: هذا مال عظیم حتی ننظر و نجمع و نحمل الیک لم ندرک الا نراک بعد ننظر فی ذلک، و ارادوا الانصراف،
فقال المفضل حتی تغدوا عندی، فحبسهم لغدائه و وجه المفضل الی اصحابه الذین سعوا بهم، فجاوا فقرا علیهم کتاب ابی عبد الله «علیه السلام»، فرجعوا من عنده و حبس المفضل هؤلا لیتغدوا، عنده فرجع الفتیان و حمل کل واحد منهم علی قدر قوته الفا و الفین و اقل و اکثر، فحضروا او احضروا الفی دینار و عشرة آلاف درهم قبل ان یفرغ هؤلا من الغداة،
فقال لهم المفضل:
تامرونی ان اطرد هؤلا من عندی؟!،
تظنون ان الله تعالی یحتاج الی صلاتکم و صومکم؟!
📚 رجال کشی: ص۳۲۶
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ السَّخَاءُ يُمَحِّصُ الذُّنُوبَ وَ يَجْلِبُ مَحَبَّةَ الْقُلُوب.
مَنْ اَحْسَنَ اِلی النّاس حَسُنَتْ عَواقِبُهُ وَ سَهُلَتْ لَهُ طُرُقُهُ[1].
⬅️ صفت سخاوت انسان را از گناهان پاک میسازد و محبوب قلوب خلق میگرداند.
هر کس که به مردم نیکی کند، #عاقبتش_نیکو میشود و راههای صعب و مشکل بر او آسان میشود.
🔹 عالم ربّانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه نیز به این حقیقت مهم تأکید داشتند که صفات نیک، غالباً موجب عاقبت به خیری انسان میشود.
همانطور که بیصفتی و داشتن صفات بد منجر به سوء عاقبت انسان میشود، ولو که شخص اهل نماز و روزه و ... باشد و میفرمودند:
انسانهای با صفت معمولاً توفیق هدایت پیدا میکنند و نجات پیدا میکنند و عاقبت به خیر میشوند!
احادیث تأمل برانگیزی در همین خصوص:
✅ پیامبر صلوات الله عليه و آله دستور داد، گروهی از جنایتکاران یکی از جنگها را که قصد کشتن رسول الله را نیز داشتند و هنگام ارتکاب به جرم (با توجه به خبر غیبی جبرئیل علیه السلام به پیامبر صلی الله علیه و آله) دستگیر شده بودند به قتل برسانند، ولی یکی از آنها را استثنا کرد.
آن مرد تعجّب کرد و گفت: با این که گناه ما یکی است، چرا مرا از میان آن جمعیت جدا کردی؟
حضرت فرمودند:
خداوند به من وحی فرستاد که تو #سخاوتمند قوم خود هستی و من نباید تو را به قتل برسانم.
آن مرد پس از شنيدن اين سخن گفت:
گواهی میدهم كه خدایی جز خدای يگانه نيست و تو محمد رسول خدا هستی[2].
در حکایت فوق، صفت سخاوت آن شخصی که قصد جان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را داشته است، مقدمهای شده است برای هدایت شدن و عاقبت به خیری.
✅ يحيي بن زکريا عليهما السلام شيطان را به چهره اصلي ديد. پرسيد: ای ابليس به من بگو که محبوبترين مردم پيش تو کيست؟ مبغوضترينشان در نظر تو چه کسیست؟
ابلیس گفت:
محبوبترین مردم نزد من «مؤمن بخیل» است.
و مبغوضترین مردم نزد من «فاسق سخاوتمند»!
یحیی علیه السلام پرسید: چرا؟ ابلیس گفت:
بخل بخیل برای من کافی است (و به واسطه بخلش نهايتاً در چنگ من است)
ولی میترسم از آنکه خداوند به خاطر بخشندگی فاسق به او نظر کند و از او بگذرد[3]!
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
⬅️ بهراستی که شخص جاهلی که سخاوتمند است، از عابدی که بخیل است با فضیلتتر است[4].
🔹 عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه در خصوص معنای این حدیث میفرماید:
⬅️ علت این امر آنست که لازمه سخاوت گذشتن از پول و مادیات و به تبع آن نفس است
و کسی که از نفسش عبور میکند، انشاءالله و به فضل خدا نهایتاً از اهل نجات است.
البته توجه شود که در حدیث فوق، جاهل با عالم مقایسه نشده است! جاهل با یک شخص متنسّک (یعنی کسی که صرفاً به ظواهر عبادی دین مقید است) مقایسه شده است!
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در سخنان دیگری نیز میفرماید:
⬅️ جوانِ سخاوتمند و غرق در گناه
از یک پیر عابد خسیس تنگنظر
در نزد خداوند متعال محبوبتر است[5]!
⬅️ بخیل نباش كه هیچ مؤمن و آزادهای به آفت بخل مبتلا نمیشود.
بخل مغایر با ایمان است و با آن قابل جمع نیست[6].
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله:
سه نفر به بهشت راه ندارند:
آدمهای منّتگذار، بخیل و سخنچین[7].
📚 منابع:
[1] غرر الحکم (تمیمی آمدی): ح 8524
[2] جماعة من الاسارى جاؤابهم إلى رسول الله صلی الله عليه و آله فأمر أمير المؤمنين عليه السلام بضرب أعناقهم ثم أمره بافراد واحد لايقتله، فقال الرجل: لم أفردتني من أصحابي و الجناية واحدة؟ فقال له: إن الله تبارك و تعالى أوحى إلي أنك سخي قومك و لا أقتلك، فقال الرجل: فاني أشهد أن لا إله إلا الله، و أنك محمد رسول الله (ص). (بحار الانوار (علامه مجلسی): ج 71، ص355)
[3] و لقي يحيى بن زكريّا عليهما السّلام إبليس في صورته فقال له: يا إبليس أخبرني بأحبّ الناس إليك و أبغض الناس إليك؟ قال: أحبّ الناس إليّ المؤمن البخيل، و أبغض الناس إليّ الفاسق السخيّ، قال له: لم؟ قال: لأنّ البخيل قد كفاني بخله، و الفاسق السخيّ أخاف أن يطّلع اللّه عليه في سخائه فيقيله (فیض کاشانی): ج۶، ص۷۷)
[4] جاهِلٌ سَخِيٌّ أفضَلُ مِن ناسِكٍ بَخيلٍ. (نزهة الناظر (ورّام بن ابی فارس): ص 108)
[5] شابٌّ سَخِیٌّ مُرْهَقٌ فی الذُّنوبِ أَحَبُّ اِلی اللهِِ عَزَّوَجَلَّ مِن شَیخٍ عابِدٍ بَخیلٍ! (سفینة البحار (شیخ عباس قمی): ج ١، ص ۶۱)
[6] ایاكم و البخل فإنها عاهة لا تكون فی حر و لا مؤمن، إنها خلاف الإیمان. (بحار الانوار (علامه مجلسی): ج ۷۸، ص ۳۴۲)
[7] حُرِّمَتِ الجَنَّةُ عَلَی المَنّانِ وَ البَخیلِ وَ القَتّاتِ. (بحارالانوار (علامه مجلسی): ج ٧٣، ص ٣٠)
@justhadis110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیحات استاد عالی در باب حدیث شریف فوق!
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
✳️ این برای تو از علم نجوم و کهانت برای پیشگویی و شناخت سعد و نحس ایام بهتر است...
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
⬅️ زمينى قرار بود بين من و مردى تقسيم شود.
آن مرد از علم نجوم اطلاع داشت. كار را به تأخير مىانداخت تا ساعتى را انتخاب كند كه به اعتقاد خودش آن ساعت براى او خوش یُمن و مبارک است و براى من نحس و بد، تا در نتيجه او سود كند و من زيان.
بالاخره روز و ساعتى كه در نظر داشت رسيد، زمين تقسيم شد ولى به نفع من تمام گرديد!
منجم از روى ناراحتى دست خود بر يكديگر زده گفت (ما رايت كاليوم قط) مانند امروز را هرگز نديده بودم.
پرسيدم مگر چه شده؟
جواب داد من مردى منجم هستم در ساعت خوبى بيرون آمدم و ساعت نحس و بد را براى شما اختيار كردم. اينك مىبينم كار برعكس شد و قسمت بهتر نصيب شما گرديد.
گفتم مى خواهى تو را حديثى بياموزم كه پدرم به من فرمود؟
تقاضا كرد بگو.
گفتم پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود:
هر كه مايل است خداوند نحوست روزش را جلوگيرى كند صبحگاه آن روز صدقه بدهد.
اگر مىخواهد نحوست شبش از بين برون سر شب صدقه دهد؛
(تو راست میگویی، اما) من (صبحگاهان) ابتداى حركت و خارج شدن خود را با صدقه شروع كردم.
اين صدقه دادن برايت بهتر از علم نجوم است.
✅ كَانَ بَيْنِي وَ بَيْنَ رَجُلٍ قِسْمَةُ أَرْضٍ وَ كَانَ اَلرَّجُلُ صَاحِبَ نُجُومٍ وَ كَانَ يَتَوَخَّى سَاعَةَ اَلسُّعُودِ فَيَخْرُجُ فِيهَا وَ أَخْرُجُ أَنَا فِي سَاعَةِ اَلنُّحُوسِ
فَاقْتَسَمْنَا فَخَرَجَ لِي خَيْرُ اَلْقِسْمَيْنِ
فَضَرَبَ اَلرَّجُلُ يَدَهُ اَلْيُمْنَى عَلَى اَلْيُسْرَى
ثُمَّ قَالَ مَا رَأَيْتُ كَالْيَوْمِ قَطُّ
قُلْتُ وَيْلَ اَلْآخَرِ وَ مَا ذَاكَ
قَالَ إِنِّي صَاحِبُ نُجُومٍ أَخْرَجْتُكَ فِي سَاعَةِ اَلنُّحُوسِ وَ خَرَجْتُ أَنَا فِي سَاعَةِ اَلسُّعُودِ ثُمَّ قَسَمْنَا فَخَرَجَ لَكَ خَيْرُ اَلْقِسْمَيْنِ
فَقُلْتُ أَ لاَ أُحَدِّثُكَ بِحَدِيثٍ حَدَّثَنِي بِهِ أَبِي قَالَ
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَدْفَعَ اَللَّهُ عَنْهُ نَحْسَ يَوْمِهِ فَلْيَفْتَتِحْ يَوْمَهُ بِصَدَقَةٍ يُذْهِبُ اَللَّهُ بِهَا عَنْهُ نَحْسَ يَوْمِهِ
وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُذْهِبَ اَللَّهُ عَنْهُ نَحْسَ لَيْلَتِهِ فَلْيَفْتَتِحْ لَيْلَتَهُ بِصَدَقَةٍ يَدْفَعُ اَللَّهُ عَنْهُ نَحْسَ لَيْلَتِهِ فَقُلْتُ
وَ إِنِّي اِفْتَتَحْتُ خُرُوجِي بِصَدَقَةٍ
فَهَذَا خَيْرٌ لَكَ مِنْ عِلْمِ اَلنُّجُومِ.
📚 الکافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۴، ص۶
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04E
✳️ اگر قصد داری عاقبت به خیر شوی...
روا مدار...
مغرور مشو...
گرامی بدار...
جستجو مکن...
💠 حضرت امام موسی بن جعفر علیهما السلام:
⬅️ پدرم امام صادق علیه السلام خطاب به برخی از مردم چنین نوشت:
اگر قصد داری كه عاقبت به خیر شوی به شکلی که در حال قبض روحت در حال انجام بافضیلتترینِ اعمال باشی
پس حق خداوند را بزرگتر بدان و روا مدار كه نعمتهاى او را در معاصى صرف كنى
و (به واسطهی اینکه تو نعمتهای پروردگار را در راه معاصی صرف میکنی ولی او تو را عذاب نمیکند) به حلم (و غضب نکردن) خداوند بر خودت مغرور مشو (بلکه به قصور در بندگی و اینکه مستحق عذاب هستی و تنها فضل و بیاستحقاقبخشی و رحمت خداست که نجاتبخش توست اقرار داشته باش!)
و هر كس را كه ببينى از ما اهل بیت به خوبی یاد میکند و خود را به مودّت و محبت ما اهل بیت منتسب میکند گرامی بدار
👈 و بر تو لازم نيست كه جستجو كنى از اينكه در اين ادعا صادق است يا كاذب
نيت تو از براى تو كافى است و كذب او از براى خودش ضرر دارد.
✅ كَتَبَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِلَى بَعْضِ اَلنَّاسِ:
إِنْ أَرَدْتَ أَنْ يُخْتَمَ بِخَيْرٍ عَمَلُكَ حَتَّى تُقْبَضَ وَ أَنْتَ فِي أَفْضَلِ اَلْأَعْمَالِ
فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ أَنْ لاَ تَبْذُلَ نَعْمَاءَهُ فِي مَعَاصِيهِ
وَ أَنْ تَغْتَرَّ بِحِلْمِهِ عَنْكَ
وَ أَكْرِمْ كُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ يَذْكُرُ مِنَّا أَوْ يَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا
ثُمَّ لَيْسَ عَلَيْكَ صَادِقاً كَانَ أَوْ كَاذِباً إِنَّمَا لَكَ نِيَّتُكَ وَ عَلَيْهِ كَذِبُهُ.
📚 عیون اخبار الرضا (شیخ صدوق): ج۲، ص۴
پ.ن: در خصوص قید مغرور مشو دو حدیث ذیل بسیار قابل توجه است.
💠 حدیث نخست از رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله که از احادیث بسیار مورد توجه عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه بود:
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لاَ يَتَّكِلِ اَلْعَامِلُونَ عَلَى أَعْمَالِهِمُ اَلَّتِي يَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِي فَإِنَّهُمْ لَوِ اِجْتَهَدُوا وَ أَتْعَبُوا أَنْفُسَهُمْ أَعْمَارَهُمْ فِي عِبَادَتِي كَانُوا مُقَصِّرِينَ غَيْرَ بَالِغِينَ فِي عِبَادَتِهِمْ كُنْهَ عِبَادَتِي فِيمَا يَطْلُبُونَ عِنْدِي مِنْ كَرَامَتِي وَ اَلنَّعِيمِ فِي جَنَّاتِي وَ رَفِيعِ اَلدَّرَجَاتِ اَلْعُلَى فِي جِوَارِي
وَ لَكِنْ بِرَحْمَتِي فَلْيَثِقُوا وَ فَضْلِي فَلْيَرْجُوا وَ إِلَى حُسْنِ اَلظَّنِّ بِي فَلْيَطْمَئِنُّوا فَإِنَّ رَحْمَتِي عِنْدَ ذَلِكَ تُدْرِكُهُمْ وَ مَنِّي يُبَلِّغُهُمْ رِضْوَانِي وَ مَغْفِرَتِي تُلْبِسُهُمْ عَفْوِي فَإِنِّي أَنَا اَللَّهُ اَلرَّحْمَنُ اَلرَّحِيمُ وَ بِذَلِكَ تَسَمَّيْتُ.
⬅️ آنها که برای رسیدن به ثواب من عمل میکنند، [ضمن اینکه باید در کمیت و کیفیت عملشان بکوشند] نبايد به اعمالشان تكيه كنند،
زيرا ايشان اگر در تمام عمر خود كوشش كنند و در راه عبادتم خود را به رنج و زحمت اندازند، باز قصور خواهند داشت و در عبادت خود به كنه بندگيم نرسند و حق بندگی مرا به جا نمیآورند؛
و با تکیه بر این اعمال نمیتوانند به آنچه از من طلب میكنند، نظیر كرامتم و نعمتهای بهشتی و مقامات بلند در جوار من، برسند.
بلکه [ضمن تلاش و مجاهده در راه بندگیِ من]
تنها باید به رحمتم اعتماد كنند و به فضل و بیاستحقاق بخشیام اميدوار باشند و با حسنظن به من اطمينان نمایند.
آنگاه است كه رحمتم ايشان را دريابد و رضوانم به آنها برسد، و آمرزشم بر آنها لباس گذشت بپوشاند،
زيرا من خداى رحمان و رحيمم و بدين نامها ناميده شدهام.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۷۱
💠 حدیث دوم از حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ اِستَقلِلْ مِن نَفسِكَ كَثيرَ الطّاعَةِللّهِ، إزراءً عَلَى النَّفسِ و تَعَرُّضا لِلعَفوِ.
⬅️ هر چند نَفْسَت بسيار طاعت خدا كند، باز آن را كم شمار تا بدين وسيله نفْس را زبون سازى و خود را در معرض عفو [خدا] قرار دهى.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۲۸۵
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04E
💠 مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب علیهما السلام خطاب به یکی از فرزندانشان:
✅ إنّ اللّهَ عزّوجلّ جَعَلَ مَحاسِنَ الأخلاقِ وُصلةً بَينَهُ و بَينَ عِبادِهِ، فَبِحَسْبِ أحدِكُم أن يتمسَّكَ بِخُلُقٍ متَّصِلٍ بِاللّهِ تعالى.
⬅️ خداى عزّ و جلّ، اخلاق نيكو را رشتهای ميان خود و بندگانش قرار داده است،
پس لازم است هر يك از شما به خُلقی چنگ زند (و حداقل یکی از صفات خدا را در خود به وجود آورد)
كه متّصل به خداى متعال باشد (و مایه رستگاریاش شود).
📚 نثر الدرّ (ابو سعد آوی): ج۱، ص۳۰۴
🔷 عالم ربانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
⬅️ ظاهراً مرحوم آقای قاضی بودند که میفرمودند:
سعی کنید لااقل یکی از صفات خدای متعال در شما باشد و آن صفتِ خدای متعال را با خودتان به آن عالم ببرید که همان یک صفت، شما را نجات میدهد.
افعال، برای زاییدنِ صفات است. این افعالِ خوب برای آن است که در انسان صفات خوب پیدا شود. خودِ افعال زائل میشوند، اما صفات باقی میمانند.
بعضیها صفات خوب مثل گذشت، رحم و حس همدردی ندارند؛ و فقط برای تظاهر و ریا و تعریفِ مردم، این افعال در آنها ظاهر میشود؛ اما برای خدا نمیتوانند یک قدم بر اساس عواطف انسانی بردارند.
ما که قرار است بمیریم جوری بمیریم، که صفات خدا در ما باشد و با آن صفت به آن عالم منتقل شویم.
خدای متعال وقتی کسی با صفات خودش به نزدش میرود را تحویل میگیرد...
هنرِ شبیه شدن به خدا،
هنرِ پردهپوشی،
و [هنر دیگر صفات خدایی]... را یاد بگیریم.
انسانهای با صفت معمولاً توفیق هدایت پیدا میکنند و نجات پیدا میکنند و عاقبت به خیر میشوند!
✅@safine_s
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ السَّخَاءُ يُمَحِّصُ الذُّنُوبَ وَ يَجْلِبُ مَحَبَّةَ الْقُلُوب.
مَنْ اَحْسَنَ اِلی النّاس حَسُنَتْ عَواقِبُهُ وَ سَهُلَتْ لَهُ طُرُقُهُ.
⬅️ صفت سخاوت انسان را از گناهان پاک میسازد و محبوب قلوب خلق میگرداند.
هر کس که به مردم نیکی کند، عاقبتش نیکو میشود و راههای صعب و مشکل بر او آسان میشود.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۹۲
⬅️ پیامبر صلوات الله عليه و آله دستور داد، گروهی از جنایتکاران یکی از جنگها را که قصد کشتن رسول الله را نیز داشتند و هنگام ارتکاب به جرم (با توجه به خبر غیبی جبرئیل علیه السلام به پیامبر صلی الله علیه و آله) دستگیر شده بودند به قتل برسانند، ولی یکی از آنها را استثنا کرد.
آن مرد تعجّب کرد و گفت: با این که گناه ما یکی است، چرا مرا از میان آن جمعیت جدا کردی؟
حضرت فرمودند:
خداوند به من وحی فرستاد که تو سخاوتمند قوم خود هستی و من نباید تو را به قتل برسانم.
آن مرد پس از شنيدن اين سخن گفت:
گواهی میدهم كه خدایی جز خدای يگانه نيست و تو محمد رسول خدا هستی.
✅ جماعة من الاسارى جاؤابهم إلى رسول الله صلی الله عليه و آله فأمر أمير المؤمنين عليه السلام بضرب أعناقهم ثم أمره بافراد واحد لايقتله،
فقال الرجل: لم أفردتني من أصحابي و الجناية واحدة؟
فقال له: إن الله تبارك و تعالى أوحى إلي أنك سخي قومك و لا أقتلك،
فقال الرجل: فاني أشهد أن لا إله إلا الله، و أنك محمد رسول الله (ص).
📚 بحار الانوار (علامه مجلسی): ج۷۱، ص۳۵۵
✳️ در حکایت فوق، صفت سخاوتِ آن شخصی که قصد جان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را داشته است، مقدمهای شده است برای هدایت شدن و عاقبت به خیری او.
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04E
هدایت شده از Ali Mesbahi
✳ نه خدا توانمش خواند * **نه بشر توانمش گفت!
متحیّرم چه نامم *** شه ملک لا فتی را ✳
💠 ابن کوّاء از حضرت امیر صلوات الله علیه و آله پرسید:
سختترین آفریدگان خداوند چیست؟
مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود:
⬅ ده چیز است:
کوههای بلند و استوار؛
و آهن که بدان کوه را کنند؛
و آتش که آهن را میخورَد؛
و آب که آتش را خاموش کند؛
و ابرهایی که مین آسمان و زمین به فرمان خدایند و حامل آب هستند؛
و باد که ابرها را به حرکت در میآوَرَد؛
و انسان که بر باد غلبه مییابد و با دستهای خود آن را حفظ میکند و از پی کارِ خود میرود؛
و مستی که بر انسان چیره میشود؛
و خواب که بر مستی غلبه مییابد؛
و اندوه که بر خواب غلبه مییابد (و خواب را از انسان میگیرد).
بنابر این سختترین آفریدگانِ پروردگار تو اندوه است.
✅ قَالَ اِبْنُ اَلْكَوَّاءِ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَيُّ [شَيْءِ] خَلْقِ اَللَّهِ أَشَدُّ قَالَ إِنَّ أَشَدَّ خَلْقِ اَللَّهِ عَشَرَةٌ اَلْجِبَالُ اَلرَّوَاسِي وَ اَلْحَدِيدُ تُنْحَتُ بِهِ اَلْجِبَالُ وَ اَلنَّارُ تَأْكُلُ اَلْحَدِيدَ وَ اَلْمَاءُ يُطْفِئُ اَلنَّارَ وَ اَلسَّحَابُ اَلْمُسَخَّرُ بَيْنَ اَلسَّمَاءِ وَ اَلْأَرْضِ تَحْمِلُ اَلْمَاءَ وَ اَلرِّيحُ تَقِلُّ اَلسَّحَابَ وَ اَلْإِنْسَانُ يَغْلِبُ اَلرِّيحَ يَتَّقِيهَا بِيَدَيْهِ وَ يَذْهَبُ لِحَاجَتِهِ وَ اَلسُّكْرُ يَغْلِبُ اَلْإِنْسَانَ وَ اَلنَّوْمُ يَغْلِبُ اَلسُّكْرَ وَ اَلْهَمُّ يَغْلِبُ اَلنَّوْمَ فَأَشَدُّ خَلْقِ رَبِّكَ اَلْهَمُّ.
📚 الغارات (ابن هلال ثقفی): ج۱، ص۱۸۲
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04E
هدایت شده از Ali Mesbahi
✳ تفسیر صدای ناقوس توسط حضرت امیر...
💠 حارث اعور گوید همراه با امیرالمؤمنین با جمعی از یاران نظیر زید و صعصعه دو پسر صوحان، اصبغ بن نباته، ابن کوّاء و... بیرون شهر گذرمان به دیری افتاد که صدای ناقوس بلند شد؛
حضرت فرمود: میدانی این ناقوس چه میگوید؟
گفتم: خدا و رسول و پسر عمّش اعلماند.
حضرت فرمود: احوالات دنیا و خرابشدن و ناپایداری آن را مثل میزند و میگوید:
✅ سُبْحَانَ اللَّه حَقّاً حَقّاً، إِنَّ الْمَوْلَى صَمَدٌ یَبْقَى
⬅ حقیقتاً خدا منزّه است، مولای ما بینیازی است که باقی خواهد ماند
یَحْلُمُ عَنَّا رِفْقاً رِفْقاً، لَوْ لَا حِلْمُه کُنَّا نَشْقَى
با رفق و مدارا نسبت به کارهای ما بردباری میکند، اگر حلم و بردباری او نبود، بدبخت میشدیم
حَقّاً حَقّاً صِدْقاً صِدْقاً
حقّ است و حقیقت، صدق است و راست، اینکه:
إِنَّ الْمَوْلَى یُسَائِلُنَا وَ یُوَافِقُنَا وَ یُحَاسِبُنَا
مولا از ما سؤال خواهد کرد، با ما روبهرو خواهد شد، رفتارمان را محاسبه خواهد نمود
یَا مَوْلَانَا لَا تُهْلِکْنَا وَ تَدَارَکْنَا وَ اسْتَخْدِمْنَا
ای مولای ما، نابودمان نکن، ما را دریاب و به خدمت خود گیر
اِسْتَخْلَصَنا حِلْمُکَ عَنَّا، قَدْ جَرَّأَنَا عَفْوُکَ عَنَّا
بردباری تو ما را رها کرده، بخشش تو ما را جَری و پُررو کرده است
إِنَّ الدُّنْیَا قَدْ غَرَّتْنَا وَ اشْتَغَلَتْنَا وَ اسْتَهْوَتْنَا وَ اسْتَلْهَتْنَا وَ اسْتَغْوَتْنَا
دنیا ما را فریفته و به خود مشغولمان کرده! ما را بهسمت هوای نفس و لهو و لعب کشانده و گمراهمان کرده است
یَا ابْنَ الدُّنْیَا جَمْعاً جَمْعاً، یَا ابْنَ الدُّنْیَا مَهْلًا مَهْلًا
ای دنیا پرست، پیوسته جمع میکنی، ای فرزند دنیا کمی آرام بگیر
یَا ابْنَ الدُّنْیَا دَقّاً دَقّاً، وَزْناً وَزْناً، تَفْنَی الدُّنْیَا قَرْناً قَرْناً
ای دنیاپرستان، دنیا تکهتکه و نابود میشود، همه چیز وزن خواهد شد و سالها و قرنها فانی میشوند
مَا مِنْ یَوْمٍ یَمْضِي عَنَّا، إِلَّا أهْوَی مِنَّا رُکْناً
هیچ روزی بر ما نمیگذرد مگر اینکه دنیا رکنی از ما را خراب میکند
لَسْنَا نَدْرِي مَا فَرَّطْنَا، فِیهَا إِلَّا لَوْ قَدْ مِتْنَا
از کوتاهیهای خود در دنیا آگاه نمیشویم، مگر زمانی که مرگمان فرا برسد
قَدْ ضَیَّعْنَا دَاراً تَبْقَى وَ اسْتَوْطَنَّا دَاراً تَفْنَى
خانه باقی و همیشگی را خراب کردیم و خانه گذرا و فانی را بهعنوان خانۀ اصلی برگزیدیم
تُفْنِی الدُّنْیَا قَرْناً قَرْناً، کُلّاً مَوْتاً کُلّاً مَوْتاً، مَوْتاً نَقْلاً نَقْلاً دَفْناً
دنیا قرن در قرن رو به فنا میرود، همه خواهند مُرد، قطعاً همه خواهند مرد و همه از این جهان منتقل شده و زیر خاک دفن میشوند
یَا ابْنَ الدُّنْیَا مَهْلًا مَهْلًا، زِنْ مَا یَأْتِی وَزْناً وَزْناً
ای فرزند دنیا، قدری آرام، آهستهتر! آیندهای که در پیش داری را با میزان درستی سنجش کن
لَوْ لَا جَهْلِي مَا إِنْ کَانَتْ، عِنْدِی الدُّنْیَا إِلَّا سِجْناً
اگر نادانیِ من نبود، دنیا را جز زندانی نمیپنداشتم
خَیْراً خَیْراً شَرّاً شَرّاً شَیْئاً شَیْئاً حُزْناً حُزْناً
هر خوبی که کرده باشم با خوبی و هر بدی با بدی جزا داده خواهد شد، کمکم حزن و اندوه مرا فرا خواهد گرفت
مَا ذَا؟ مِنْ ذَا؟ کَمْ ذَا؟ أَمْ ذَا؟ هَذَا أَسْنَى! تَرْجُو تَنْجُو! تَخْشَى تَرْدَى!
تا کِیْ در اندیشههای بیارزش! او که بود؟ آن چه بود؟ آن چقدر بود؟ این بلندتر است! امید داری، نجات مییابی، میترسی، پست میشوی!
عَجِّلْ قَبْلَ الْمَوْتِ الْوَزْنَا
عجله کن! پیش از مرگ کارهای خود را حسابکتاب کن
مَا مِنْ یَوْمٍ یَمْضِی عَنَّا إِلَّا أَوْهَنَ مِنَّا رُکْناً
هر روزی که بر ما میگذرد رکنی از اعضای ما را سست میکند
إِنَّ الْمَوْلَى قَدْ أَنْذَرَنَا، إِنَّا نُحْشَرُ عُزْلًا بُهْماً
پروردگار به ما هشدار داده که تنها و جدا از آشنایانمان محشور خواهیم شد
قَالَ ثُمَّ انْقَطَعَ صَوْتُ النَّاقُوسِ فَسَمِعَ الدَّيْرَانِيُّ ذَلِكَ وَ أَسْلَمَ وَ قَالَ
إِنِّي وَجَدْتُ فِي الْكِتَابِ أَنَّ فِي آخِرِ الْأَنْبِيَاءِ مَنْ يُفَسِّرُ مَا يَقُولُ النَّاقُوسُ.
سپس صدای ناقوس قطع شد، و شخص دیرانی سخنان حضرت را شنید و بیرون آمد و گفت:
به راستی که در کتب ما از انبیای گذشته به ما رسیده است که وصی آخرین پیامبر کسی است که آنچه ناقوس میگوید را تفسیر میکند.
📚 مناقب آل أبي طالب (ابن شهرآشوب): ج2، ص56
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04E
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ تَكَثُّركَ بما لا يَبقى لكَ و لا تبقى لَهُ مِن أعظَمِ الجَهلِ.
⬅️ از بزرگترین نادانیها و جهالتها این است که آنچه را براى تو نمىماند و تو براى آن نمىمانى، زیاد جمع کنی.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۳۲۴
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04E
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬
⬅️ قسمتی از فرمایشات عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی (رضوان الله علیه)
✅ عنوان: «آفت ریا در سلوک»
#قابل_تأمل
🎥 (کلیپ شماره۲۵۷)
⏰ ../۴۸"
✅ @safine_s
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ أصْلُ الإخْلاصِ اليَأسُ مِمّا في أيْدي النّاسِ.
⬅️ ريشه اخلاص، چشم بركندن از دست مردمان است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۹۸
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04E
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
⬅ هر بندهای که به رعایت اوقات نماز اهتمام داشته باشد و در مواضع آفتاب برای وقت نمازش دقّت کند (تا نمازش را اول وقت بخواند)، من برای او
راحتی به هنگام مرگ
و قطع (و رفع) شدنِ غصهها و گرفتاریها
و نجات از آتش جهنم را ضمانت میکنم.
✅ مَا مِنْ عَبْدٍ اِهْتَمَّ بِمَوَاقِيتِ اَلصَّلاَةِ وَ مَوَاضِعِ اَلشَّمْسِ إِلاَّ ضَمِنْتُ لَهُ اَلرَّوْحَ عِنْدَ اَلْمَوْتِ - وَ اِنْقِطَاعَ اَلْهُمُومِ وَ اَلْأَحْزَانِ وَ اَلنَّجَاةَ مِنَ اَلنَّارِ.
📚 امالی (شیخ مفید): ج۱، ص۱۳۶
🔷 مرحوم آیت الله حقشناس:
⬅ من وقتی که در قم بودم، کسی برایم کاغذ نوشت که برایش معضلی پیش آمده که بر حسب عادت لاینحلّ است. خواهش کرده بود که من در خدمت حضرت معصومه سلاماللهعلیها دعایش کنم.
وقتی کاغذ ایشان آمد، قلب من ناراحت شد و یکمرتبه متوجّه حضرت معصومه سلاماللهعلیها شدم و عرض کردم:
«بیبی جان؛ من هیچ حاجتی ندارم، إلا خواهش این آقا!»
بعد شب که شد دیدم به من گفتند: «این آقا که دعایش میکنی، نماز بینالطلوعینش گاهگاهی قضا میشود! او از تو درخواست دعا کرده و تو هم دعایش میکنی، ولی به نماز صبحش ترتیب اثر نمیدهد (و به آن اهمیتِ لازم را نمیدهد.)!
... بنده ماندم چه کنم؟ دعایش کنم یا نه!
... شب بعد در عالم رؤیا دیدم که همان فرد، (سینهمیزد و) حسینحسین میگفت.
فردا صبح، وقتی که آقای حجّت تشریف آورد، من قضیه را برای ایشان عرض کردم که من برای کسی دعا کردهام که ملتزم نیست و دیشب دیدم که دارد حسینحسین میگوید.
ایشان فرمود: «اینکه دیدهای دارد سینه میزند، حالت التجاء است. پس باید دعایش کنی!»
من هم دعایش کردم...
شب سوّم به من گفتند: «ما حاجت ایشان را در اثر این دعا دادیم، اما او باید نمازهایش را اوّل وقت بخواند!
هر وقت که نمازهایش را اوّل وقت نخواند، پیچ و مهره دست ماست؛ ما هم دوباره همین قضیه و ابتلا را برمیگردانیم!»
(سخنان در ۳ شهریور ۱۳۷۱)
📚 به نقل از کتاب مواعظ [سلسله مباحث اخلاقی مرحوم آیة الله حقشناس] (تهیه و تنظیمِ مؤسسه ایمان ماندگار؛ نشر مطیع): ص۱۳۹و۱۴۰
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04E
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ مَن قَبِلَ اللّه ُ مِنهُ صَلاةً واحِدَةً لَم يُعَذِّبْهُ، و مَن قَبِلَ مِنهُ حَسَنَهً لَم يُعَذِّبْهُ.
⬅️ هر كس خداوند يك نماز از او بپذيرد، عذابش نكند و از هر كه يك كار خوب بپذيرد عذابش نكند.
📚 الکافی (ثقة الاسلام كلينی): ج۳، ص۲۶۶
#کلیپ 🎬
⬅️ قسمتی از فرمایشات عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی (رضوان الله تعالی علیه)
✅ عنوان: «تأثیر عمل مخلصانه در نامه اعمال»
🔸 محبت خداوند متعال به تمام مخلوقاتش حتی حیوانات
🔸داستان نجات عارف...
#بسیار_شنیدنی
#قابل_تأمل
🎥 (کلیپ شماره۲۶۴)
⏰۱'/۲۱"
✅@safine_s
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04E
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ لَمّا سُئلَ عَنِ العِلمِ:
أربَعُ كَلِماتٍ:
أن تَعبُدَ اللّه َ بِقَدرِ حاجَتِكَ إلَيهِ،
و أن تَعصِيَهُ بِقَدرِ صَبرِكَ عَلى النّارِ،
و أن تَعمَلَ لِدُنياكَ بِقَدرِ عُمرِكَ فيها،
و أن تَعمَلَ لاِخِرَتِكَ بِقَدرِ بَقائكَ فيها.
⬅️ حضرت امیر صلوات الله علیه در پاسخ به اين پرسش كه: علم چيست؟ فرمود:
چهار جمله:
اين كه خدا را به اندازه نيازى كه به او دارى عبادت كنى،
به اندازه طاقتى كه در برابر آتش دارى نافرمانيش كنى،
براى دنيايت به اندازه عمرى كه در آن دارى كار كنى
و براى آخرتت به اندازه مدّتى كه در آن هستى كار كنى.
📚 تنبیه الخواطر (ورّام): ج۲، ص۳۷
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04E
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
⬅️ شخصی نزد امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام آمد و گفت:
از شما ۴ سؤال دارم.
حضرت فرمود: بپرس اگرچه ۴۰ سؤال باشد.
آن مرد گفت:
به من بگویید واجب چیست و واجبتر کدام است؟
نزدیک چیست و نزدیکتر کدام است؟
عجیب چیست و عجیبتر کدام است؟
سخت چیست و سختتر کدام است؟
حضرت فرمودند:
واجب طاعت خداست و واجبتر ترک گناهان.
نزدیک قیامت است و نزدیکتر مرگ.
عجیب دنیاست و عجیبتر علاقه داشتن به این دنیا.
سخت قبر است و سختتر رفتن به آن بدون زاد و توشه.
✅ جاء رجل إلى أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب علیهما السلام فقال:
أسألك عن أربع مسائل،
فقال: سل و إن كانت أربعين.
فقال: ما الواجب، و ما الأوجب؟
و ما القريب، و ما الأقرب؟
و ما العجيب، و ما الأعجب؟
و ما الصعب، و ما الأصعب؟
قال علیه السلام:
أمّا الواجب فطاعة اللّه تعالى، و أمّا الأوجب فترك الذنوب.
و أمّا القريب فالقيامة، و الأقرب منها الموت.
و أمّا العجيب فالدنيا، و الأعجب منها حبّ الدّنيا.
و أمّا الصعب فالقبر، و الأصعب منه الذهاب بلا زاد.
📚 مواعظ عددیه (مشکینی): ص٣۴۰
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04E
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ قد ضَلَّ مَنِ انخَدَعَ لِدَواعِي الهَوى.
⬅️ كسى كه فريفتهی دعوتكنندگانِ به هوا و هوس شود، قطعاً گمراه شود.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۴۹۲
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04E
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَن آتاهُ اللّه ُ مالاً فَلْيَصِلْ بهِ القَرابَةَ، و لْيُحسِنْ مِنهُ الضِّيافَةَ.
⬅️ هر كس خداوند به او ثروتى دهد، بايد با آن به خويشانش رسيدگى كند و مهماندارى نمايد.
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۱۴۲
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ لَمّا رُئيَ حَزينا فسُئلَ عن عِلَّتِهِ:
لِسَبعٍ أتَتْ لَم يَضِفْ إلَينا ضَيفٌ.
⬅️ آنگاه كه ايشان را غمگين يافتند و علت را جويا شدند فرمود:
هفت روز است كه مهمانى بر ما وارد نشده است.
📚 مناقب (ابن شهر آشوب): ج۲، ص۷۳
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04E
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إِنْ کَانَتْ لَکَ یَدٌ عِنْدَ إِنْسَانٍ فَلَا تُفْسِدْهَا بِکَثْرَةِ الْمِنَنِ وَ الذِّکْرِ لَهَا.
⬅ اگر به کسی کمکى کردهاى، آن را با منت نهادن زیاد و پیوسته یادآورى کردن، نابود مکن!
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ج۱، ص۳۰۱
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04E