✳️ بسیار بسیار تاملبرانگیز...
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام روزی به يكى از شاگردان خود فرمود:
✅ قال لبعض تلاميذه يوماً: أيّ شيء تعلّمت منّي؟
قال له: يا مولاي ثمان مسائل،
قال له عليه السلام: قصها عليّ لأعرفها...
⬅️ (در این مدت) از من چه چيز ياد گرفتهاى؟!
عرض كرد: ای مولای من، هشت مطلب مهم را.
حضرت فرمود: برایم آنها را بيان كن؟
عرض كرد: نخست، چون ديدم هر محبی هنگام مردن از محبوبش جدا میشود، پس همتم را در چیزی قرار دادم که از من جدا نمیشود، بلکه در تنهایی (قبر و قیامت) مونس من خواهد بود و آن عمل خیر است.
حضرت فرمود: احسنت به خدا صحیح است.
گفت: دوم، ديدم كه جمعى از مردم به حسب و نسب خود افتخار میکنند و جمعى ديگر به مال و اولاد خود، و ديدم در اينها فخرى نيست و تقوا را مایهی افتخار بزرگ یافتم چنان كه خداى تعالى میفرمايد: «بهراستی كه گرامىترینِ شما نزد خداوند، باتقواترينِ شما است (حجرات:۱۳)»، پس سعى و كوشش مینمايم كه نزد خداوند (به سبب تقوا) گرامى باشم،
حضرت فرمود: احسنت به خدا صحیح است. گفت: سوم ديدم كه هر دستهاى از مردم به لهو و لعب و كارهاى بيهوده مشغولند، در حالی كه خداى تعالى فرموده: «هر كس از عظمت مقام پروردگار خائف باشد و خود را از هوا و هوس باز دارد، بهشت مأوى و منزل او است (نازعات:۴۰و۴۱)» از اين جهت كوشش نمودهام كه خود را از لهو و لعب باز دارم و به بندگی خداى سبحان مشغول شوم،
حضرت فرمود: آفرین، به خدا صحیح است.
گفت: چهارم، ديدم هر كسى، در حفظ هر چه را بدست آورده که نزد خودش عزیز است، میكوشد و حال آنکه خدای متعال میفرماید:
«كيست كه به خدا قرض نیکو دهد تا خدا برايش به چندين برابر بيافزايد و پاداشى با لطف و كرامت به او عطا فرمايد (حدید:۱۱)» و دوست داشتم كه آنچه را دارم مضاعف و چند برابرش نمایم، پس هر چه در نظرم گرامی بود در راه خدا انفاق میكنم تا اينكه ذخيرۀ روز حاجت من باشد،
حضرت فرمود: احسنت، به خدا صحیح است.
گفت: پنجم، ديدم كه مردم (براى داشتههای دیگران) به يكديگر حسد میورزند در حالی كه میبینم خداى تعالى فرموده:
«ما آنچه (از مواهب) را كه بايد در زندگانى دنيا به آنها برسد، بينشان تقسیم نمودهايم و بعضى را بر بعضى (در این مواهب دنیا) برترى داديم، تا بعضى از مردم، برخی دیگر را به خدمت گیرند و (البته غافلند) كه رحمت خدا از مال دنيا كه جمع میكنند بسى بهتر است (زخرف:۳۲)»
پس چون دانستم كه رحمت خداوند از آنچه مردم جمع میکنند بهتر است، به کسی حسد نورزيدم و برای آنچه از امور دنیا که از دستم میرود تأسف نمیخورم
حضرت فرمود: احسنت به خدا صحیح است.
گفت: ششم، ديدم كه مردم بر سر دنیا با يكديگر دشمنى میكنند و بغض و كينه يكديگر را در دل دارند، در حالی که دیدم خداى تعالى فرموده: «بهراستى كه شيطان، دشمن سرسخت شما است پس شما هم او را دشمن بداريد (فاطر:۶)» از اين جهت به جای دشمنی با دیگران به دشمنی با شيطان مشغول شدم.
حضرت فرمود: احسنت به خدا صحیح است.
گفت: هفتم، ديدم كه مردم نهایت جدّ و جهد و کوشششان در طلب روزیست، و حال آنکه میبینم خداى سبحان فرموده
«جن و انس را نیافریدم مگر براى اينكه مرا بندگی كنند، و من از ایشان رزق نمیخواهم و نمیخواهم مرا اطعام نمایند، زيرا به راستی و یقیناً که فقط خود خداوند روزى دهنده است و اوست صاحب نيرويى سخت استوار (ذاریات:۵۶تا۵۸)» و يقين دارم كه وعدۀ خدا صدق است به آن وفا میكند، پس به قول او راضى شدم، و خود را به آنچه بر عهدهام گذاشته (یعنی بندگی خدا) مشغول کردم.
حضرت فرمود: احسنت به خدا صحیح است.
گفت: هشتم، ديدم كه بعضى از مردم هميشه از صحت سلامت بدنهایشان سخن میگويند و برخی دیگر درباره زیادی مال و اموالشان داد سخن میدهند و برخی دیگر سخنانی نظیر این امور میگویند، با اينكه همگی مثل هم در واقع ضعيف و ناتوانند، حال آنکه خداى تعالى فرموده: «هر کس تقوای الهی پیشه کند خداوند برای او راه خروجی از (گرفتاریها) قرار میدهد و از جایی که گمان نمیکند او را روزی میدهد و هر کس به خدا توکل کند خدا کقایتش میکند، زیرا که امر خدا بر همه چیز نافذ است...»، پس بر خدا توكّل نمودم و از اتکای به غير او چشم پوشيدم.
حضرت فرمود: به راستی که تورات و انجیل و زبور و قرآن عظیم و سایر کتب آسمانی به این مسائل بازگشت دارند.
📚 ارشاد القلوب (دیلمی): ج۱، ص۳۵۵ به نقل از مجموعه ورّام: ج۱، ص۳۰۳
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m
ثقلین و دیگر هیچ...
✳️ بسیار بسیار تاملبرانگیز... 💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام روزی به يكى از شاگردان خود فرمود:
✳️ متن حدیث شریف فوق:
✅ قال لبعض تلاميذه يوماً: أيّ شيء تعلّمت منّي؟
قال له: يا مولاي ثمان مسائل،
قال له عليه السلام: قصها عليّ لأعرفها،
قال: الاُولى رأيت كلّ محبوب يفارق محبوبه عند الموت، فصرفت همّي إلى ما لا يفارقني بل يؤنسني في وحدتي وهو فعل الخير،
قال: أحسنت والله.
الثانية [قال]: ورأيت قوماً يفخرون بالحسب وآخرين بالمال والولد، وإذا ذلك لا فخر [فيه]، ورأيت الفخر العظيم قوله تعالى: (إنّ أكرمكم عند الله أتقاكم (حجرات:۱۳) فاجتهدت أن أكون عند الله كريماً،
قال: أحسنت والله.
الثالثة قال: رأيت الناس في لهوهم وطربهم، وسمعت قوله تعالى: (وأمّا من خاف مقام ربّه ونهى النفس عن الهوى * فإنّ الجنّة هي المأوى (نازعات:۴۰و۴۱) فاجتهدت في صرف الهوى عن نفسي حتّى استقرّت على طاعة الله تعالى،
قال: أحسنت والله.
الرابعة قال: رأيت كلّ من وجد شيئاً يكرم عنده اجتهد في حفظه، وسمعت قوله تعالى: (من ذا الذي يقرض الله قرضاً حسناً فيضاعفه له وله أجر كريم (حدید:۱۱)) فأحببت المضاعفة ولم أر أحفظ ممّا يكون عنده، وكلّما وجدت شيئاً يكرم عندي وجّهت به إليه ليكون لي ذخراً إلى وقت حاجتي إليه،
قال: أحسنت والله.
الخامسة، قال: رأيت حسد الناس بعضهم لبعض وسمعت قوله تعالى: (نحن قسمنا بينهم معيشتهم في الحياة الدنيا ورفعنا بعضهم فوق بعض درجات ليتّخذ بعضهم بعضاً سخرياً ورحمة ربّك خير ممّا يجمعون (زخرف:۳۲)) فلمّا عرفت انّ رحمة الله خير ممّا يجمعون ما حسدت أحداً، ولا أسفت على ما فاتني،
قال: أحسنت والله.
السادسة، قال: رأيت عداوة الناس بعضهم لبعض في دار الدنيا والحزازات التي في صدورهم، وسمعت قول الله تعالى: (إنّ الشيطان لكم عدوّ فاتّخذوه عدوّاً (فاطر:۶)) فاشتغلت بعداوة الشيطان عن عداوة غيره،
فقال: أحسنت والله.
السابعة، قال: رأيت كدح الناس واجتهادهم في طلب الرزق، وسمعت قوله تعالى: (وما خلقت الجنّ والانس إلاّ ليعبدون * ما اُريد منهم من رزق وما اُريد أن يطعمون * إنّ الله هو الرزّاق ذو القوّة المتين (ذاریات:۵۶تا۵۸)) فعلمت انّ وعده حقّ وقوله صدق، فسكنت إلى وعده، ورضيت بقوله، واشتغلت بما له عليّ عمّا لي عنده،
قال: أحسنت والله.
الثامنة، قال: رأيت قوماً يتّكلون على صحّة أبدانهم، وقوماً على كثرة أموالهم، وقوماً على خلق مثلهم، وسمعت قوله تعالى: (ومن يتّق الله يجعل له مخرجاً ويرزقه من حيث لا يحتسب ومن يتوكّل على الله فهو حسبه إنّ الله بالغ أمره قد جعل لكلّ شيء قدراً (طلاق:۲و۳)). فاتّكلت على الله وزال اتّكالي عن غيره،
قال له: والله إنّ التوراة والانجيل والزبور والفرقان العظيم وسائر الكتب ترجع إلى هذه المسائل.
📚 ارشاد القلوب (دیلمی): ج۱، ص۳۵۵ به نقل از مجموعه ورّام: ج۱، ص۳۰۳
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَن نَظرَ في عُيوبِ النّاسِ فأنْكَرها ثُمّ رَضِيَها لِنَفْسِهِ فذلكَ الأحمَقُ بعَينِهِ.
⬅️ كسى كه عيبهاى ديگران را ببيند و آنها را زشت شمارد، اما همان عيبها را در خود بپسندد، خودِ خودِ احمق است!
📚 نهج البلاغه (سید رضی): حکمت۳۴۹
💠 حضرت عیسی علیه السلام که در وصف احمقی که توان علاجش را ندارد فرمود:
✅ المُعجَبُ برأيهِ و نَفْسِهِ، الّذي يَرى الفَضلَ كُلَّهُ لَه لا علَيهِ، و يُوجِبُ الحقَّ كُلَّهُ لنَفْسِهِ و لا يُوجِبُ علَيها حقّا، فذاكَ الأحمَقُ الّذي لا حِيلةَ في مُداواتِه.
⬅️ خودرأىِ خودپسند، كسى كه همه فضائل را برای خود میداند و برای دیگران در برابر خودش فضیلتی قائل نیست!
خود را صاحب همه حقوق میداند و برای دیگران علیه خودش هیچ حقّی قائل نیست!
اين است آن احمقى كه چارهاى براى درمان او وجود ندارد.
📚 الاختصاص (شیخ مفید): ص۲۲۱
پ.ن:
ریشی سوناک نخستوزیر انگلیس مورّخ ۲ دسامبر ۲۰۲۲ (مصادف با جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱):
British Prime Minister Rishi Sunak met police chiefs on Thursday and pledged to give them whatever powers they require to crack down on disruptive protests.
Ordinary people were having their lives disrupted by environmental protests, which Mr Sunak called “completely unacceptable”.
“This afternoon I sat down with all the police chiefs to make it clear that they have my full support in acting decisively to clamp down on illegal protests," said Mr Sunak, who joined the start of the conference hosted in Downing Street on Thursday.
“It is completely unacceptable that ordinary members of the public are having their lives disrupted by a selfish minority.
“My view is that those who break the law should feel the full force of it, and that’s what I am determined to deliver.”
ریشی سوناک، نخستوزیر بریتانیا روز پنجشنبه با روسای پلیس دیدار کرد و متعهد شد که هر قدرتی را که برای سرکوب اعتراضات اخلالگرانه نیاز دارند به آنها بدهد.
زندگی مردم عادی به دلیل اعتراضات زیست محیطی مختل شده بود که آقای سوناک آن را "کاملا غیرقابل قبول" خواند.
آقای سوناک که به آغاز کنفرانسی که روز پنجشنبه در داونینگ استریت برگزار شد، گفت: «امروز بعدازظهر با همه روسای پلیس نشستم تا روشن کنم که آنها از حمایت کامل من در اقدام قاطعانه برای سرکوب اعتراضات غیرقانونی برخوردارند».
این کاملا غیر قابل قبول است که اعضای عادی مردم زندگی خود را توسط یک اقلیت خودخواه مختل کنند.
"نظر من این است که کسانی که قانون را زیر پا میگذارند باید تمام قدرت آن را احساس کنند و این چیزی است که من مصمم به ارائه آن هستم."
منبع:
https://www.thenationalnews.com/world/uk-news/2022/12/01/sunak-pledges-more-police-powers-to-tackle-just-stop-oil-protests/
همین موجود در ۲۹ نوامبر ۲۰۲۲ (مصادف با ۷ آذر ۱۴۰۱) دربارهی اغتشاشگرانِ ایرانی چنین بیان داشته بود:
“In Iran, women are displaying the most humbling and breathtaking courage, refusing to bow to thuggish, theocratic control,” Mr Sunak said.
“Freedom and openness have always been the most powerful forces for progress. But they have never been achieved by standing still."
آقای سوناک گفت: «در ایران، زنان در عین اینکه مظلوم واقع شدهاند، نفسگیرترین شجاعت را از خود نشان میدهند و از تعظیم در برابر کنترل زورگویان و حکومتِ دینی خودداری میکنند.
«آزادی و اشتیاق برای تغییر، همیشه قدرتمندترین نیرو برای پیشرفت بوده است. اما آنها هرگز با ایستادن به دست نیامدهاند."
منبع:
https://www.thenationalnews.com/world/uk-news/2022/11/28/rishi-sunak-praises-iranian-women-and-footballers-in-foreign-policy-speech/
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m
💠 مولی الموحّدین
سید المتّقین
امام العارفین
امیر المؤمنین
رکن الاولیاء
عماد الصفیاء
اسد الله الغالب
غالب کل غالب
علی بن ابیطالب (علیهما السلام):
✅ مِسكینُ ابنُ آدَم! لَهُ بَطنٌ یَقولُ اِملَأْنی وَ اِلاّ فَضَحْتُكَ وَ اِذا امتَلَأَ یَقولُ فَرِّغنی وَ اِلاّ فَضَحتُكَ وَ هُوَ اَبَداً بَینَ فَضیحَتین!
⬅️ بیچاره بنیآدم!
شكمی دارد كه همواره میگوید مرا پُر كن و اِلاّ رسوایت میكنم،
وقتی كه پرشد میگوید: مرا خالی كن وگرنه تو را مفتضح میكنم
و او همیشه میان (این) دو رسوایی به سر میبرد!
📚 مواعظ عددیه (مشکینی): ص۲۱۱
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m
اصل عاشورا از فاطمیه شروع میشود.mp3
3.73M
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام در مقام مقایسه بین مصیبت کربلا و مصیبت فاطمه زهرا سلام الله علیها:
✅ لاکَیَوم مِحنَتِنا بِکَربلاءِ و إن کَانَ یَومَ السَّقِیفَة، و إحراقِ النّارِ عَلی بَابِ أمِیرِالمُؤمِنین و الحَسَن و الحُسَین و فَاطِمة و زینَب و أمّ کُلثُوم و فِضّة و قتلَ مُحسن بِالرَّفسَةِ
أعظَمُ
و أدهَی
و أمَرّ
لأنّه أصلَ یَومِ العَذابِ.
⬅️ هر چند هیچ روزی مثل روز مصیبت ما در کربلا نیست.
اما روز سقیفه و آتش زدن درب خانه امیرمؤمنان (علیه السّلام) و حسن و حسین و فاطمه و زینب و امّ کلثوم و فضّه و قتل محسن (علیهم السّلام)، در اثر لگدی که [به مادر ما] زدند
بزرگتر
و ناگوارتر
و تلختر است
چرا که آن روز، اصل روز عذاب است.
📚 الهدایة الکبری (ابن حمدان خطیبی): ص۴۱۷
⚫️ فرا رسیدن ایام مصیبت عظمای آل الله بر صاحب عزای حقیقی حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه و همه شیعیان و محبین و ارادتمندانشان تسلیت باد...
⚫️ یا امیر المؤمنين، یا غیرت الله، یا مظلوم...
پ.ن: اکر صحبتهای حجت الاسلام عالی را گوش دادید و اگر چشمانتان بارانی و دلتان شکست، این شما و این توصیهیِ
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
⬅️ اگر دل شکستهای داشتید فرج حضرت را از خدا بخواهید.
@justhadis110
✳️ این افراد قلبهایشان مملوّ از شبهه است!
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام ویژگی کسانی که قلبشان مملوّ از شبهات است و در عین گمراهیِ محض، گمان میکنند که دارند کارهای درست و به حقّی هم انجام میدهند چنین بیان داشتهاند:
✅ يَهْوِي مَعَ اَلْغَافِلِينَ وَ يَغْدُو مَعَ اَلْمُذْنِبِينَ وَ يُجَادِلُ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ يَسْتَحْسِنُ تَمْوِيهَ اَلْمُتْرَفِينَ فَهَؤُلاَءِ قَوْمٌ شَرَحَتْ قُلُوبُهُمْ بِالشُّبْهَةِ.
⬅️ به اهل غفلت تمایل دارد
و با گناهکاران شبنشینی دارد
و با مؤمنین بر سر طاعت و بندگی خدا مجادله میکند
و خلافکاریهای عیاشهای ثروتمند را تحسین میکنند؛
پس به راستی و حقیقتاً که این افراد قلبهایشان مملوّ از شبهه است!
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۱۵۴
پ.ن: وقتی در یک جامعه کسانی با ویژگیهای فوق پیدا شدند، آن جامعه مستعد به وجود آمدن فتنهها میشود، چنان امیر مؤمنان علی علیه السلام میفرماید:
✅ اِحْذَرُوا اَلشُّبْهَةَ فَإِنَّهَا وُضِعَتْ لِلْفِتْنَةِ.
⬅️ از شبهه بر حذر باشید چرا که حقیقتاً شبهه برای فتنهکردن وضع شده است. (عامل به وجود آمدن فتنهها، کارگر افتادن شبهات است!)
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۱۵۴
💠 و در سخن دیگری میفرمایند:
✅ إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا كِتابُ اللهِ.
⬅️ به راستی که آغازِ پيدايش فتنهها، پيروى از هواها و هوسها و بدعتهايى است كه (آشکارا) با كتاب خدا مخالفت دارد.
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۵۰
@justhadis110
✳️ بسیار قابل تأمل:
💠 حضرت امام رضا علیه السلام:
✅ اِذا اَرادَ اللّه ُ اَمْرا سَلَبَ الْعِبادَ عُقولَهُمْ فَاَنْفَذَ اَمْرَهُ وَ تَمَّتْ اِرادَتُهُ فَاِذا اَنْفَذَ اَمْرَهُ رَدَّ اِلى كُلِّ ذى عَقْلٍ عَقْلَهُ فَيَقولُ كَيْفَ ذا؟ وَ مِنْ اَيْنَ ذا؟
⬅️ هر گاه خداوند چيزى را اراده کند، عقلهاى بندگان را از آنها مىگيرد و حكم و ارادهی خود را جاری مىكند و بلافاصله پس از اینکه خواستهی خود را به انجام مىرساند، عقلِ هر صاحب عقلی را به او بر مىگرداند،
آنگاه او مرتب مىگويد:
چگونه و از كجا چنين و چنان شد؟!
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۴۴۲
💠 خداوند متعال به حضرت داوود عليه السلام وحى فرمود:
✅ یا داوُودُ! تُریدُ وَ اُریدُ وَ لایَکُونُ اِلاّ ما اُریدُ، فَاِنَ اَسْلَمْتَ لِما اُریدُ اَعْطَیْتُکَ ما تُریدُ وَ اِنْ لَمْ تُسْلِمْ لِما اُریدُ اَتْعَبْتُکَ فیما تُریدُ وَ لا یَکُونُ اِلاّ ما اُریدُ.
⬅️ اى داوود! تو خواست و ارادهاى داری، من هم خواست و ارادهای، اما جز آنچه من مىخواهم و اراده میکنم در عالم محقق نمىشود.
پس اگر تسلیم آنچه من مىخواهم بشوى، آنچه را هم که تو مىخواهى عطایت مىکنم.
امّا اگر تسلیم آنچه من مى.خواهم نشوى، در آنچه خودت مىخواهى تو را به رنج مىافکنم و در نهایت هم جز آنچه هم که من بخواهم نخواهد شد.
📚 التوحيد (شیخ صدوق): ص۳۷۷
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ إِنَّ رَجُلاً قَامَ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ بِمَا ذَا عَرَفْتَ رَبَّكَ قَالَ بِفَسْخِ اَلْعَزْمِ وَ نَقْضِ اَلْهَمِّ لَمَّا هَمَمْتُ فَحِيلَ بَيْنِي وَ بَيْنَ هَمِّي وَ عَزَمْتُ فَخَالَفَ اَلْقَضَاءُ عَزْمِي عَلِمْتُ أَنَّ اَلْمُدَبِّرَ غَيْرِي.
⬅️ مردى نزد امير مؤمنان على عليه السّلام ايستاد و عرض كرد:
اى امير مؤمنان! به واسطۀ چه چيز پروردگار خود را شناختيد؟
آن حضرت فرمودند: به وسيلۀ از بين رفتن عزم و اراده و شكستهشدن همّ و خواست، زمانى كه تصميم [به انجام كارى] گرفتم، ميان من و تصميم من فاصله انداخت
و زمانى كه عزم به انجام کاری کردم و برای تحقق آن نیز تلاش کردم، قضای الهی با عزم و تلاش من مخالفت نمود (و خواستهام محقق نشد به رغم تلاشم)، پس دانستم ساماندهندۀ كارها، غير از من است.
📚 التوحيد (شیخ صدوق): ص۲۸۸
پ.ن: در کتب لغت در تفاوت همّ و عزم چنین آمده:
فرق همّ با عزم در این است که اهتمام کمتر از عزم است،
هرگاه کسی خود را به کاری مجبور کند و در انجام آن نیز بکوشد و به سوی انجام آن حرکت کند، یعنی عزم کرده است.
امّا کسى که در امری فکر کند، بدون آن که عزم به انجام آن داشته باشد و هنوز برای تحقق آن در عالم خارج اقدامی نکرده باشد، یعنی همّ انجام چیزی را کرده ولی هنوز به مرحله عزم نرسیده است.
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ عُرِفَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ اَلْعَزَائِمِ وَ حَلِّ اَلْعُقُودِ وَ كَشْفِ اَلْبَلِيَّةِ عَمَّنْ أَخْلَصَ اَلنِّيَّةَ.
⬅️ خدای را از بر هم زدن ارادهها و بازشدن گرهها و برطرف کردن بلا و سختی برای کسی که نیت خود را برای او خالص کرده شناختم.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۴۶۵
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ یَا مَنْ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ حُلْ بَیْنِی وَ بَیْنَ التَّعَرُّضِ لِسَخَطِکَ وَ أَقْبِلْ بِقَلْبِی إِلَی طَاعَتِکَ.
⬅️ ای خدایی که میان انسان و قلب او حائل میشود؛
میان من و پرداختن به آنچه موجب خشم تو میشود فاصله بیانداز
و قلبم را به عبادتت متوجّه ساز.
📚 بحار الأنوار (علامه مجلسی): ج۹۱، ص۱۳۲
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ أفضَلُ العِبادَةِ غَلَبَةُ العادَةِ.
⬅️ برترين عبادت، چيره شدن بر عادت است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۸۷
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:
رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله میفرمود:
✅ مَا مِنْ رَجُلٍ يَجْمَعُ عِيَالَهُ وَ يَضَعُ مَائِدَةً بَيْنَ يَدَيْهِ وَ يُسَمِّي وَ يُسَمُّونَ فِي أَوَّلِ اَلطَّعَامِ وَ يَحْمَدُونَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي آخِرِهِ فَتَرْتَفِعُ اَلْمَائِدَةُ حَتَّى يُغْفَرَ لَهُمْ.
⬅️ هیچ مردی نیست که همهی اعضای خانوادهی خود را گِردآوَرَد و سفرهای پهن کند، آنگاه بسم الله بگوید، و آنان نیز بسم الله بگویند و در پایانِ غذا خدا را ستایش نمایند و شکر گویند و سفره را جمع کنند، مگر آنکه همگیِ آنها آمرزیده شوند.
📚 الکافی (ثقة السلام کلینی): ج۶، ص۲۹۶
💠 نیز در تورات آمده است:
✅ اِتَّقِ اَللَّهَ وَ إِذَا شَبِعْتَ فَاذْكُرِ اَلْجَائِعَ.
⬅️ از خدا بترس و هنگامی که سیر شدی گرسنگان را یاد کن.
📚 تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (ورّام بن ابی فراس): ج۱، ص۱۰۲
@justhadis110
💠 از جمله صفات متقین که مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در خطبه وصف متقین برای همّام بیان فرمودند:
✅ ...إِذَا زُكِّيَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا يُقَالُ لَهُ فَيَقُولُ
أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنِّي بِنَفْسِي
اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ
وَ اجْعَلْنِي أَفْضَلَ مِمَّا يَظُنُّونَ
وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُونَ...
⬅️ ...هرگاه مردم يكى از متقین را بستايند، از آنچه در تعريف او گفته شده در هراس افتاده مىگويد:
«من خود را از ديگران بهتر مىشناسم و خداى من، مرا بهتر از من مىشناسد،
بار خدايا، مرا بر آنچه مىگويند محاكمه نفرما،
و بهتر از آن قرارم ده كه مىگويند،
و گناهانى كه نمىدانند بيامرز...
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۱۹۱
@justhadis110
✳️ از گنجهای بهشت است...
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مِنْ کُنُوزِ الْجَنَّهِ الْبِرُّ وَ إِخْفاءُ الْعَمَلِ وَ الصَّبْرُ عَلَی الرَّزایا وَ کِتْمانُ الْمَصائِبِ.
⬅️ از گنجهای بهشت است
نیکی کردن و پنهان نمودن کار نیک
و صبر بر مصیبتها
و نهان کردن گرفتاریها (یعنی عدم شکایت از آنها در نزد خلق خدا).
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۲۰۰
@justhadis110
💠 مردى به نزد حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام آمد، گفت:
پدر و مادرم بهفداى تو يا ابن رسول اللّٰه مرا موعظهای فرما،
پس امام عليه السّلام فرمود:
✅ أَبَانٌ الْأَحْمَرُ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام أَنَّهُ جَاءَ إِلَیْهِ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ
بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی عِظْنِی مَوْعِظَهً
فَقَالَ علیه السلام:
إِنْ کَانَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی قَدْ تَکَفَّلَ بِالرِّزْقِ فَاهْتِمَامُکَ لِمَا ذَا
وَ إِنْ کَانَ الرِّزْقُ مَقْسُوماً فَالْحِرْصُ لِمَا ذَا
وَ إِنْ کَانَ الْحِسَابُ حَقّاً فَالْجَمْعُ لِمَا ذَا
وَ إِنْ کَانَ الْخَلَفُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَقّاً فَالْبُخْلُ لِمَا ذَا
وَ إِنْ کَانَتِ الْعُقُوبَهُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ النَّارَ فَالْمَعْصِیَهُ لِمَا ذَا
وَ إِنْ کَانَ الْمَوْتُ حَقّاً فَالْفَرَحُ لِمَا ذَا
وَ إِنْ کَانَ الْعَرْضُ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَقّاً فَالْمَکْرُ لِمَا ذَا
وَ إِنْ کَانَ الشَّیْطَانُ عَدُوّاً فَالْغَفْلَهُ لِمَا ذَا
وَ إِنْ کَانَ الْمَمَرُّ عَلَی الصِّرَاطِ حَقّاً فَالْعُجْبُ لِمَا ذَا
وَ إِنْ کَانَ کُلُّ شَیْ ءٍ بِقَضَاءٍ وَ قَدَرٍ فَالْحُزْنُ لِمَا ذَا
وَ إِنْ کَانَتِ الدُّنْیَا فَانِیَهً فَالطُّمَأْنِینَهُ إِلَیْهَا لِمَا ذَا.
⬅️ اگر خداوند تبارك و تعالى رزق را بر عهده گرفته است پس دلمشغولى تو براى چيست؟!
🔹 و اگر رزق مقسوم است، پس حرص براى چيست؟!
🔹 و اگر حساب و کتاب حقّ است پس اندوختن مال و منال براى چيست؟!
🔹 و اگر عوض دادن انفاق از جانب خداوند عزّ و جلّ حقّ است، پس بخل براى چيست؟!
🔹 و اگر كيفر از سوى خداوند عزّ و جلّ دوزخ است پس معصيت براى چيست؟
🔹 و اگر مرگ حقّ است، پس شادى غافلانه براى چيست؟
🔹 و اگر عرض اعمال بر خداوند عزّ و جلّ حقّ است، پس مكر براى چيست؟!
🔹 و اگر شيطان دشمن است پس غفلت از او براى چيست؟!
🔹 و اگر گذشتن از صراط حقّ است، پس خودپسندى براى چيست؟!
🔹 و اگر هر چيز وابسته به قضائى از جانب خدا و قَدَر اوست (و هر چه خدا بخواهد تنها همان محقق میشود و خدا نیز جز خیر برای بندهاش نمیخواهد)، پس اندوه براى چيست؟!
🔹 و اگر دنيا فانی است، پس اطمینان و انس به آن براى چيست؟!
📚 من لا یحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۴، ص۳۹۳
@justhadis110
✳️ واقعاً اگر این قدر عظیم است، چطور معمولاً اینقدر راحت مرتکب میشویم و از آن بدتر چطور دقیقاً در اکثر اوقات خلاف آن چیزی که به ما دستور دادند هنگام مواجهه با این اشخاص عکس العمل نشان میدهیم؟!؟!؟!؟!؟
به قول آن عالم ربّانی بزرگوار: خدایا ما که به خودمان رحم نمیکنیم، خودت به ما رحم کن...
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ لا يَدخُلُ الجَنّةَ نَمّامٌ.
⬅️ هیچ سخنچینی به بهشت نمیرود!
📚 الترغيب و الترهيب (قوام السنة): ج۱، ص۴۹۵
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله خطاب به اصحابشان:
✅ أ لا اُخبِرُكُم بشِرارِكُم؟
قالوا: بلى يا رسولَ اللّهِ.
قالَ: المَشّاؤونَ بالنَّميمَةِ، المُفَرِّقونَ بَينَ الأحِبَّةِ.
⬅️ آيا شما را از بدترين افرادتان آگاه نكنم؟ عرض كردند: چرا اى رسول خدا،
حضرت فرمود: كسانى كه سخنچينى مىكنند، آنان كه ميان دوستان جدايى مىافكنند.
📚 الخصال (شیخ صدوق): ص۲۴۹
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ إيّاكَ و النَّميمَةَ؛ فإنّها تَزرَعُ الضَّغينَةَ و تُبَعِّدُ عنِ اللّه ِ و النّاسِ.
⬅️ از سخنچينى پرهيز، كه آن تخم كينه مىافشاند و از خدا و مردم دور مىگرداند.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ح۲۶۶۵
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ إيّاكَ و السُّعاةَ و أهلَ النِّمائمِ، فلا يَلتَزِقَنَّ بكَ أحَدٌ مِنهُم، و لا يَراكَ اللّه ُ يَوما و لا لَيلَةً و أنتَ تَقبَلُ مِنهُم صَرفا و لا عَدلاً، فيَسخَطَ اللّه ُ علَيكَ و يَهتِكَ سِترَكَ.
⬅️ از سعايتكنندگان و سخنچينان بپرهيز و مواظبباش فردى از آنها تو را نلغزاند و مبادا خداوند روزى يا شبى تو را ببيند كه از اين جماعت اظهارنظرى و نقل قولی را بپذيرى
كه در اين صورت خداوند بر تو خشم مىگيرد و رسوا و بىآبرويت مىكند.
📚 بحار الانوار (علامه مجلسی): ج۱۱، ص۱۹۰
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إنّ مِن أكبَرِ السِّحرِ النَّميمَةَ؛ يُفَرَّقُ بها بَينَ المُتَحابَّينِ، و يُجلَبُ العَداوَةُ علَى المُتَصافِيَينِ، و يُسفَكُ بها الدِّماءُ، و يُهدَمُ بها الدُّورُ، و يُكشَفُ بها السُّتورُ، و النَّمّامُ أشَرُّ مَن وَطئَ علَى الأرضِ بقَدَمٍ.
⬅️ سخنچینی از بزرگترين (انواع) سحر و جادو است، (چرا که همانطور که ساحر با سحر خود گاهی میان دوستان جدایی و اختلاف میاندازد، سخنچین) با سخنچينى
ميان دوستان جدايى میافکند،
ياران يكدل را با هم دشمن مىكند،
به واسطه آن خونها ريخته مىشود،
خانهها ويران مىگردد
و پردهها و آبروها و حرمتها دريده مىشود.
آدم سخنچين بدترين كسى است كه روى زمين گام برمىدارد.
📚 بحار الانوار (علامه مجلسی): ج۱۴، ص۲۱
پ.ن: وقتی معصوم میفرماید بدترین کسی است که روی زمین گام برمیدارد، یعنی بدخواهتر و بدتر از آن کسی که غیبت انسان را کرده، آن کسی است که از آن غیبتکننده نزد انسان بدگویی و خبرچینی میکند...
@justhadis110
✳️ گواهی میدهم به درگاهت که خوب خدایی هستی و من بد بندهای هستم...
💠 خدای متعال در حدیث قدسی میفرماید:
✅ اَهْلُ طاعَتى فى ضِيافَتى
وَ أَهْلُ شُكْرى فى زيارَتى
وَ اَهْلُ ذِكْرى فى نِعْمَتى
👈👈 وَ اَهْلُ مَعْصِيَتى لا أُؤْيِسُهُمْ مِنْ رَحْمَتى،
اِنْ تابُوا فَأَنَا حَبيبُهُمْ
وَ اِنْ مَرِضُوا فَأَنا طَبيبُهُمْ،
اُداويهِمْ بِا لْمِحَنِ وَ المَصائِبِ لاُِطَهِّرَهُمْ مِنَ الذُّنُوبِ وَ الْمَعائِبِ.
⬅️ اهل اطاعت من در مهمانى من اند،
اهل شكر و سپاس من در ديدار من اند،
اهل ذكر و ياد من در نعمت من اند،
👈👈 و امّا اهل معصيت و نافرمانى من، آنان را هم از رحمت خويش نااميد نمىكنم.
اگر توبه كنند، حبیب و دوشتشان من هستم،
اگر بيمار شوند، من طبيب آنانم
و با سختیها و مصيبتها آنان را (که قلبهایشان با معاصی مریض و سیاه شده) درمان مىكنم، تا از گناهان و عيبها پاكشان سازم.
📚 الجواهر السنيّه (شیخ حر عاملی): ص۲۸۶
@justhadis110
نفوذ_تدریجی_شیطان_در_وجود_انسان_ها.mp3
2.02M
✳️ همراه با توضیحات حجت الاسلام عالی:
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ یقول اللّه تعالی: إنَّ أدْنی ما أصْنَعُ بِالْعَبْدِ إذا اثَرَ شَهْوَتَهُ عَلی طاعَتی أنْ احَرِّمَهُ لَذیذَ مُناجاتی.
خداوند تعالی میفرماید:
هنگامی که بنده من خواهشهای نفسانی خویش را بر طاعت من ترجیح دهد،
کمترین کیفری که در حق او روا میدارم آن است که او را از لذت مناجات خودم محروم میسازم.
📚 جامع السعادات (ملا محمدمهدی نراقی): ج۳، ص۴۸
💠 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی:
✅ کسی که گناهی را مرتکب میشود و میگوید بعداً توبه میکنم کاملاً در اشتباه است؛ زیرا اصرار بر گناه، گاهی موجب ارتکاب گناه بزرگتر میشود و انسان را به جایی میرساند که بعد از آن موفق به توبه هم نمیشود.
و چه بسا آیات الهی را نیز تکذیب نماید.
«ثم کان عاقبة الذین اساؤوا السوی ان کذبوا بآیات الله و کانوا بها یستهزؤون (روم:۱۰)
عاقبت کار کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کرده و آن را به مسخره میگرفتند».
چنین افرادی قلبشان دیگر قابلیت پذیرش ایمان را از دست میدهد و این بزرگترین خسران است.
شخصی از امت حضرت موسی علیهالسلام به آن حضرت عرض کرد: هرگاه برای مناجات با خدای متعال به کوه طور رفتی سؤال کن: چرا با اینکه زیاد معصیت میکنم خداوند مرا عذاب نمیکند؟
حضرت موسی علیهالسلام برای او خبر آورد که خدای متعال میفرماید:
چرا هر چه تو را عذاب میکنم متوجه نمیشوی؟
گفت: چه عذابی؟
فرمود: اینکه لذت ذکر خود را از کامت بردهام بدترین عذابهاست.
📚 سفینة الصادقین: ص۳۹۲
@justhadis110
4_5958418167079373668.mp3
8.6M
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ عليكم بالزهراء، استغيثوا بإسمها و نادوا مولاتكم فاطمة، وحينئذ تقضى حاجتكم، وتنالون مطلبكم.
⬅️ بر شما باد به حضرت زهرا (سلام الله علیها)، به اسم او استغاثه کنید و مولای خود فاطمه را صدا بزنید تا حاجتهای شما برطرف شود و به مرادتان برسید.
📚 الأسرار الفاطمیة (محمد فاضل مسعودی): ص۳۸
✳️ همراه با ذکر نمونهای از توسل معصومین علیهم السلام به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در کلام حجت الاسلام مسعود عالی در فایل صوتی پیوست:
⬅️ نقل توسل حضرت امام محمد باقر علیه السلام به حضرت زهرا سلام الله علیها هنگامی که تب شدید داشتند.
✅ علی بن ابی حمزة عن أبی ابراهیم... قلت جعلت فداک إن أذنت لی حدّثتک بحدیث عن ابی بصیر عن جدّک أنّه کان إذا وعک استعان بالماء البارد... ثم ینادی حتی یسمع صوته علی باب الدار یا فاطمة بنت محمد...
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۸، ص۱۰۹
@justhadis110
62d62ed898ffb0c5c9d0fd60_7702963021568603.mp3
896.1K
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إذا کانت لک حاجة إلی الله و ضقت بها ذرعا فصل رکعتین فإذا سلّمت کبّر الله ثلاثاً و سبّح تسبیح فاطمة علیها السلام ثم اسجد و قل مائة مرّة يَا مُوَلاَتِي فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي ثم...
⬅️ هر گاه حاجتی داشتی که سینهات از آن تنگ شده، این نماز را بخوان که خداوند آن را انشاءالله برآورده خواهد ساخت، و کیفیت آن چنین است که
باید دو رکعت نماز گزارده و بعد از سلام، سه مرتبه تکبیر گفته و تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام را بخواند،
آنگاه به سجده رفته و صد مرتبه بگوید:
«یا مُولاتی یا فاطِمَةُ اَغیثینی».
(یعنی: ای مولای من ای فاطمهجان به فریادم برس)
سپس جانب راست صورت را بر مهر نهاده و همین ذکر را صد مرتبه،
بعد از آن به سجده رفته و در حال سجده صد مرتبه،
آنگاه جانب چپ را بر مهر نهاده و صد مرتبه
و در نهایت مجدداً پیشانی را بر مهر نهاده و صد و ده مرتبه آنرا بگوید، (که مجموعاً ۵۱۰ مرتبه میشود) و حاجت خود را درخواست نماید.
📚 البلد الأمین (کفعمی): ج۱، ص۱۵۹
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه در خصوص این نماز چنین بیان داشتهاند:
⬅️ این نماز دارای ویژگی فوقالعادهای است که در دیگر نمازهای ائمه وجود ندارد.
زیرا در حال سجده که فقط جایگاه خضوع به درگاه الهی است، به دامان عنایت حضرت فاطمه علیهاالسلام دست توسل زده و از آن حضرت استغاثه میجوییم.
و این سرّ خداست و خدا چنین خواسته است.
هر گاه خداوند را، به حق فاطمه علیها السلام قسم دهیم گویا عرش الهی به لرزه در میآید.
📚 انیس الصادقین: فصل نمازها
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ اَلسَّخِيُّ قَرِيبٌ مِنَ اَللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ اَلنَّاسِ قَرِيبٌ مِنَ اَلْجَنَّةِ بَعِيدٌ مِنَ اَلنَّارِ
وَ اَلْبَخِيلُ بَعِيدٌ مِنَ اَللَّهِ بَعِيدٌ مِنَ اَلنَّاسِ بَعِيدٌ مِنَ اَلْجَنَّةِ قَرِيبٌ مِنَ اَلنَّارِ
وَ اَلْجَاهِلُ اَلسَّخِيُّ أَحَبُّ إِلَى اَللَّهِ مِنَ اَلْعَابِدِ اَلْبَخِيلِ.
⬅️ انسان سخاوتمند به خدا و مردم و بهشت نزدیک است و از آتش دوزخ دور است
و انسان بخیل از خدا و مردم و بهشت دور است و به آتش دوزخ نزدیک است
و جاهل سخاوتمند از عابد بخیل، نزد خدا محبوبتر است.
📚 إرشاد القلوب (دیلمی): ج۱، ص۱۳۶
@justhadis110
✳️ قابل توجّه مدیران!
💠 فرازی از نامهی مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر (منشور حکمرانی تشیّع):
✅ وَ لايَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسىءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَة سَواء، فَاِنَّ فى ذلِكَ تَزْهيداً لاَِهْلِ الاِْحْسانِ فِى الاِْحْسانِ، وَ تَدْريباً لاَِهْلِ الاِْساءَةِ عَلَى الاِْساءَةِ.
⬅️ هرگز نباید نیکوکار و بدکار در نظرت یکسان باشند،
که این کار نیکوکار را در انجام کار نیک بىرغبت،
و موجب خوگرفتن بدکار به بدکاریاش میگردد.
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از نامه ۳۱
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ اِعلَم أنَّ الدُّنيا دارُ بَلِيَّةٍ، لَم يَفرُغ صاحِبُها فيها قَطُّ ساعَةً إلاّ كانَت فَرغَتُهُ عَلَيهِ حَسرَةً يَومَ القِيامَةِ.
⬅️ بدان كه دنيا، بلا خانهاى است كه صاحبش هرگز دَمى در آن فراغت نیافت، مگر اين كه آن فراغت در روز قيامت، مايه حسرت او شد.
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از نامه ۵۹
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ أينَ الَّذينَ بَلَغوا مِنَ الدُّنيا أقاصِيَ الهِمَمِ؟!
⬅️ كجايند آنان كه به دورترين خواستههاى دنيوى رسيدند؟!؟!؟!
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۸۲
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ أَنَا عَلَى رَدِّ مَا لَمْ أَقُلْ أَقْدَرُ مِنِّي عَلَى رَدِّ مَا قُلْتُهُ.
⬅️ من به جبران آنچه بر اثر سکوتم واقع شده تواناترم در مقایسه با جبران آنچه به خاطر سخنگفتنم رخ داده.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۲۶۲
@justhadis110
شیطان و راه هدایت.mp3
3.85M
✳️ توضیحات تأمل برانگیز استاد عالی...
✳️ از احادیث مورد توجه و تأکید آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی:
💠 امام محمد باقر علیه السلام:
✅ سواء علی من خالف هذا الامر صلی او زنی.
⬅️ برای مخالف این امر (ولایت علی بن ابیطالب علیهما السلام) تفاوتی نمیکند، خواه نماز بخواند، خواه زنا کند.
📚 بحار الانوار(مجلسی): ج۲۷، ص۲۳۵ به نقل از ثواب الاعمال (صدوق): ص۲۱۱
💠 امام صادق علیه السلام:
✅ الصراط الذی قال ابلیس لاقعدن لهم صراطک المستقیم ثم لآتینهم من بین ایدیهم الآیة هو علی علیه السلام.
⬅️ مقصود از آن صراطی که ابلیس گفت: قطعاً بر سر راه مستقیم تو در کمین آنها مینشینم در این آیه علی علیه السلام است.
شواهد التنزیل (حاکم حسکانی سنی حنفی): ص۷۹
💠 امام باقر علیه السلام:
✅ عن زرارة قال: قلت له قوله عز و جل-
«لاقعدن لهم صراطک المستقیم »...
فقال ابو جعفر علیه السلام:
یا زرارة انه انما صمد لک و لاصحابک فاما الآخرون فقد فرغ منهم.
⬅️ زراره میگوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم: این سخن خدای عزّوجلّ:
«(شیطان گفت:) قطعاً من بر سر راه مستقيم تو، در كمين آنها مىنشينيم (اعراف:۱۷۶)»
حضرت فرمود: ای زراره! بدون شک ابلیس به کمین تو و اصحاب تو نشسته است و از (گمراهکردن) دیگران فارغ شده است.
📚 کافی (کلینی): ج۸، ص۱۴۵
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ من عمل فی بدعة خلاه الشیطان و العبادة و القی علیه الخشوع و البکاء.
⬅️ هر كس به بدعتى عمل كند، شيطان او را با عبادت تنها مىگذارد و حالت خشوع و گريه بر او مىافكند.
📚 بحار الانوار (مجلسی): ج۶۹، ص۲۱۷
@justhadis110
✳️ به یاد حاج قاسم که از مصادیق این کلام مولی بود...
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ خذوا من اجسادکم فجودوا بها علی انفسکم، و لا تبخلوا بها عنها، فقد قال الله سبحانه: (ان تنصروا الله ینصرکم ویثبت اقدامکم (محمد:۷))،
...فلم یستنصرکم من ذل، ...استنصرکم (و له جنود السماوات و الارض و هو العزیز الحکیم (فتح:۷))، ...و انما اراد ان (یبلوکم ایکم احسن عملا (ملک:۲)) فبادروا باعمالکم...
⬅️ از جسمها و تنهاتان بگیرید و به روح جانتان ببخشید، و در بخشیدن از این جسم به آن روح بخل نورزید، که خدای سبحان فرموده است: (اگر خدا را یاری کنید قطعاً خدا شما را یاری میکند و گامهایتان را استوار میگرداند) ... خدا از روی (عجز و ناتوانی و) ذلت از شما یاری نمیخواهد، از شما یاری خواسته درحالیکه (سپاهیان آسمانها و زمین در فرمان اوست، و نیرومند و حکیم (و قادر مطلق) است)، ... بلکه او خواسته است تا شما را بیازماید (تا برای خودتان مشخص شود) که کدامیک از شما بهتر عمل میکند!
پس به انجام اعمال صالح مبادرت ورزید تا در خانهی خدا با همسایگان خدا باشید.
از کسانی شوید که خدا پیامبران خود را رفیقان آنان کرده،
و فرشتگانش را به زیارتشان برانگیخته،
و بر گوشهایشان حرام کرده تا بانگ آتش دوزخ را بشنوند،
و تنهاشان را بر آتش دوزخ حرام کرده، از اینکه رنجی یا سختیای بدان برسد.
این (توفیق در زمرهی چنین کسانی شدن) فضل خداست که به هرکس بخواهد [و شایسته بداند] میبخشد و خداوند صاحب فضل عظیم است!
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۱۸۲، ص۲۶۷
🔷 شهید حاج قاسم سلیمانی:
⬅️ من در خصوص معنای «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم (محمد:۷)»، به این تذکّر حکیم بزرگ، رهبر عزیزمان برخورد کردم که فرمودند:
اینکه خدا میفرماید: «وَجاهِدوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ (حج:۷۸)» یعنی تو هر چه در چنته و توان داری بیاور!
وقتی این همه توان را آوردیم چه میشود؟
میشود اِن تَنصُرُوا اللهَ، یعنی اینکه، اگر برای انجام کاری، مثلاً ۱۰۰ واحد توان و امکانات و... نیاز است، اما حداکثر توان شما ۱ واحد از آن ۱۰۰ واحد است، اگر در همان یک درصدی که در حیطه اختیار و توان شماست، شما ۱۰۰ درصدِ توان و امکانات خود را بگذارید و هیچ کوتاهی نکنید، آن وقت ما بقی ۹۹ درصد، به دست خدا انجام میشود و این میشود همان یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم.
📚 از کتاب پرواز بغداد-بهشت؛ (اثر محمد جاننثار)
🔹 سردار رحیم نوعی اقدم دربارهی عملیات آزادسازی شهر «دیرالعدس»:
⬅️ جایی که ما بودیم به شدت زیر آتش بود و شرایط خاصی داشت، اما حاج قاسم خودش را به آن منطقه رساند. وقتی آمد، شدت آتش توپخانه و خمپارهها در بالاترین حد خود بود؛ با این حال حاجی، سکینه و آرامش خاصی داشت که من به عینه در وجودش مشاهده کردم.
...وضعیت منطقه را پرسید. بعد هم به بررسی میدانی پرداخت و رفت.
۲۰ دقیقه بعد پیکی از طرف حاج قاسم آمد و یک یادداشت از طرف ایشان به من داد. آن را خواندم. ۸ دستور برایم نوشته و در انتها قید کرده بود که ابوحسین بنویسد آیا میتواند دستورات را اجرا کند یا نه؟
هر چه برانداز کردم، دیدم نمیتوانم. هیچ کدام از آنها قابل اجرا نبود.
تماسی با ایشان گرفتم تا سؤالی را بپرسم. حاجی در آن مکالمه به من گفت:
اگر موفق شوی توکلی که شهید باکری گفته را پیدا کنی، حتماً میتوانی.
قبلتر من نکتهای از شهید باکری را برای حاج قاسم گفته بودم که آقامهدی به ما یاد داد:
اگر کاری به لحاظ عقلی، محاسباتی، نظامی، منطقی و منطقهای غیرممکن باشد، به شرط اخلاص و توکل به خدا، ممکن خواهد شد.
حاج قاسم این نکته را به من یادآور و گوشزد کرد.
شرایط سختی بود. با قلبم به آقا مهدی رجوع کردم و گفتم: میبینی نمیتوانم و شدنی نیست. خودت بگو چه کار کنم؟ ...به جرأت میتوانم بگویم آقا مهدی دست مرا گرفت و گفت: توکل کن.
همان لحظه به خدا توکل کردم و به زبان ترکی با خداوند نجوا کردم...
جواب نامه حاج قاسم را دادم و نوشتم: میتوانم... و به پیک گفتم: برو این نامه را تحویل حاج قاسم بده.
بینی و بینالله هیچ زمینه و امکاناتی فراهم نبود که این اتفاق بیفتد، اما من توکل کردم.
هنوز شرایط سخت و آتش دشمن سنگین و عقبه ما هم بسته بود. هوا که کامل تاریک شد، از خاکریزی که بین ما و دشمن بود، رد شدم و به آن طرف رفتم. در کمال تعجب دیدم دشمن در حال فرار است.
صبح روز بعد وقتی ما یکی از افراد دشمن را که از شب تا روز پنهان شده بود، پیدا کردیم و دلیل فرارشان را پرسیدیم، گفت:
نیروهای ما احساس کردند شما میخواهید دورمان بزنید. به همین خاطر، دستور رسید منطقه را خالی کنیم.
در آن مرحله به من ثابت شد که توکل واقعی و خالصانه غیر ممکن را ممکن میکند.
📚 از کتاب متولّد مارس؛ (اثر علی اکبری زمردیان)
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ قُبحُ الحَصَرِ خَيرٌ مِن جُرحِ الهَذَرِ.
⬅️ زشتىِ درمانده شدن از سخنگفتن، بهتر از زخم و آثار مخرّب بیهودهگویی است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۵۰۲
@justhadis110