eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
326 دنبال‌کننده
46 عکس
43 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: ✅ إنَّما مَثَلُ مَن خَبَرَ الدُّنيا كَمَثَلِ قَومٍ سَفرٍ نَبا بِهِم مَنزِلٌ جَديبٌ فَأَمّوا مَنزِلاً خَصيبا وجَنابا مَريعا، فَاحتَمِلوا وَعثاءَ الطَّريقِ، وفِراقَ الصَّديقِ، وخُشونَةَ السَّفَرِ، وجُشوبَةَ المَطعَمِ، لِيَأتوا سَعَةَ دارِهِم، ومَنزِلَ قَرارِهِم، فَلَيسَ يَجِدونَ لِشَيءٍ مِن ذلِكَ ألَما، ولا يَرَونَ نَفَقَةً فيهِ مَغرَما، ولا شَيءَ أحَبُّ إلَيهِم مِمّا قَرَّبَهُم مِن مَنزِلِهِم، وأدناهُم مِن مَحَلَّتِهِم. ⬅ به راستی که مَثَل كسانى كه دنيا را خوب آزموده‌اند، همانند مسافرانى است كه در سرمنزلى بى‌آب و غیرآباد و پرمشقّت كه قابل ماندن نيست قرار گرفته‌اند و قصد دارند تا به منزلى پرنعمت و به ناحيه‌اى كه در آن آسايش و راحتى است كوچ نمايند. پس مشقت‌هاى راه و دورى دوستان و سختى سفر و ناگوارى غذاها را تحمّل كردند تا به خانه وسيع خويش و سرمنزل قرار و آسايش خويش درآيند و از هيچ‌يك از اين مشكلات، احساس درد و رنج نمى‌كنند و هزينه‌هاى مصرف شده برای رسیدن به مقصد را خسارت نمى‌شمرند و هيچ چيز برايشان محبوب‌تر از آن چيزى نيست كه آنان را به منزلشان نزديك‌تر سازد و به محلشان برساند. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از نامه ۳۱ خطاب به فرزندشان امام حسن مجتبی علیه‌السلام @justhadis110
✳️ پیشنهاد می‌کنم، خیلی با تأمل و درنگ کامل مطالعه بفرماید... 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ دَخَلْتُ عَلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بَعْدَ مَا بُويِعَ بِالْخِلاَفَةِ - وَ هُوَ جَالِسٌ عَلَى حَصِيرٍ صَغِيرٍ لَيْسَ فِي اَلْبَيْتِ غَيْرُهُ فَقُلْتُ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ بِيَدِكَ بَيْتُ اَلْمَالِ وَ لَسْتُ أَرَى فِي بَيْتِكَ شَيْئاً مِمَّا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ اَلْبَيْتُ فَقَالَ يَا اِبْنَ غَفَلَةَ إِنَّ اَللَّبِيبَ لاَ يَتَأَثَّثُ فِي دَارِ اَلنُّقْلَةِ وَ لَنَا دَارٌ قَدْ نَقَلْنَا إِلَيْهَا خَيْرَ مَتَاعِنَا وَ إِنَّا عَنْ قَلِيلٍ إِلَيْهَا صَائِرُونَ. ⬅️ «سويد بن غفله» گويد: پس از آن‌كه مردم با على-عليه السّلام-براى خلافت بيعت كردند، در خانه حضرت بر آن جناب وارد شدم، ديدم حضرت بر حصير كوچكى نشسته در حالى كه در اطاقش غير از آن، چيز ديگرى نبود، عرض كردم: اى امير المؤمنين! اكنون بيت‌المال در دست توست و در خانه هم چيز‌هایی که بدان احتياج دارى نيست؟ حضرت فرمود: اى پسر غفله! شخصی که عقلش درست کار می‌کند، هرگز در خانه‌اى كه بايد از آنجا كوچ كند اثاث بسيار ترتيب نمى‌دهد، براى ما خانۀ امنى است كه بهترين متاع و كالاى خود را به آنجا فرستاديم و به‌زودى خود نيز بدان محل خواهيم رفت. 📚 عدة الداعی (ابن فهد حلی): ص ۱۲۱ پ.ن: (لُب) که به شکل لبیب در حدیث به کار رفته، کلمه‌ای است قرآنی که به عقلی که بدون تأثير از هوا و هوس، به شکل صحیح کار‌ می‌کند اطلاق می‌شود. 🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه: ⬅️ کسی که بخواهد برای همیشه برود مشهد زندگی کند، اگر تمام یا عمده سرمایه‌ و دارایی‌اش را بدهد و در یزد خانه بسازد [پس از ساخت هم نه بتواند اجاره‌اش دهد نه بتواند بفروشد و نه بتواند منفعت دیگری از آن کسب نماید]، به چنین کسی می‌گویند بی‌عقل... 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ حَدُّ العَقلِ الاِنفِصالُ عَنِ الفاني وَ الاِتِّصالُ بِالباقي. ⬅️ مرز عقل و خردمندی، جدايى از ناپايدار و پيوستن به پايدار است. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ح ۴۹۰۵ 💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام: ✅ كُن فِي الدُّنيا كَساكِنِ دارٍ لَيسَت لَهُ، إنَّما يَنتَظِرُ الرَّحيلَ. ⬅️ در دنيا همانند ساكن خانه‌اى باش كه مال او نبوده و منتظر كوچ از آن است. 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۳۹۸ 🔹 خوب یادم هست وقتی اوایل ازدواج رفتیم به خانه‌ای که می‌دانستیم باید کمتر از یک‌سال در آن مستأجر باشیم و زندگی کنیم، همسرم جز وسایل ضروری، حاضر نشد دیگر وسایل جهاز خود را از انباری خارج کند و می‌گفت برای این چند ماه اصلا ارزش ندارد! چقدر هم راحت بودیم! کاش می‌فهمیدیم که کل این زندگی دنیا حقیقتش در برابر آنچه در پیش داریم، نه تنها کمتر از یک‌سال، که کمتر از ساعتی است و این همه برای خود وزر و وبال جمع نمی‌کردیم.‌‌.. ✳️ وقتی از شخص حکیم در لحظات پایانی عمر، طلبِ پند و اندز می‌شود؛ او مهم‌ترین را بر می‌گزیند و بیان می‌دارد... 💠 پندهای حضرت امام حسن مجتبی عليه السلام در دقايقی پيش از شهادت به يكی از شيعيانشان؛ در حالی كه لخته‌های جگر پاره‌پاره‌شان بر تشت مقابل حضرت بود: ✅ إنَّ الدُّنْيا في حَلالِها حِسابٌ، وَ في حَرامِها عِقابٌ، وَ فِي الشُّبَهاتِ عِتابٌ، فَأنْزِلِ الدُّنْيا بِمَنْزَلَةِ الميتَةِ، خُذْ مِنْها ما يَکْفيکَ. ⬅️ چيزهای دنيا اگر حلال باشد حساب و كتاب و مؤاخذه دارد و اگر از حرام به دست آيد عذاب و عقاب دارد و اگر از شبهه‌ناك باشد (كه حلال و حرام آن معلوم نباشد) عتاب و سختی و ناراحتی در پی دارد. پس بايد دنيا را همچون ميته و مرداری بشناسی و فقط به مقدار ضرورت و اضطرار از آن استفاده کنی. 📚 كفاية الاثر (علی بن محمد خزاز): ص۲۲۶ @justhadis110
✳ دو حدیث نبویِ بسیار تأمّل‌برانگیز در باب نقش بی‌جایگزین دعا: 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ رَجُلانِ كانا يَعْمَلانِ عَمَلاً واحِدا، فَيَرى اَحَدُهُما صاحِبَهُ فَوْقَهُ، فَيَقولُ: يا رَبِّ، بِما اَعْطَيْتَهُ وَ كانَ عَمَلُنا واحِدا؟ فَيَقولُ اللّه‌ُ تَبارَكَ وَ تَعالى: سَاَلَنى وَ لَمْ تَسْاَلْنى. ⬅ دو نفر كه هر دو يكسان عمل كرده‌اند، وارد بهشت مى‌شوند، امّا يكى از آن دو ديگرى را برتر از خود مى‌بيند. پس مى‌گويد: پروردگارا ! چرا او را برترى دادى، در حالى كه عمل هر دوى ما يكسان بوده است؟ خداوند تبارك و تعالى مى‌فرمايد: او از من درخواست مى‌كرد و تو درخواست نمى‌كردى. 📚 عدّة الداعى (ابن فهد حلی): ص۳۶ 💠 و در کلام دیگری می‌فرمایند: ✅ إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً يَعْمَلُونَ فَيُعْطِيهِمْ وَ آخَرِينَ يَسْأَلُونَهُ صَادِقِينَ فَيُعْطِيهِمْ - ثُمَّ يَجْمَعُهُمْ فِي اَلْجَنَّةِ فَيَقُولُ اَلَّذِينَ عَمِلُوا رَبَّنَا عَمِلْنَا فَأَعْطَيْتَنَا فِيمَا أَعْطَيْتَ هَؤُلاَءِ فَيَقُولُ هَؤُلاَءِ عِبَادِي أَعْطَيْتُكُمْ أُجُورَكُمْ وَ لَمْ أَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمٰالِكُمْ شَيْئاً وَ سَأَلَنِي هَؤُلاَءِ فَأَعْطَيْتُهُمْ وَ [أَغْنَيْتُهُمْ] وَ هُوَ فَضْلِي. ⬅ به راستی که خداوند متعال به يك سرى از بندگانش در مقابل اعمالشان جزا عطا می‌نماید و به گروه ديگر در برابر درخواست صادقانه‌شان [و نه عملشان]، سپس هر دو گروه را در بهشت جمع مى‌كند، گروه اول مى‌گويند: پروردگارا! ما اهل عمل بوديم، به ما عطا كردى، اما اين‌ها را به چه سبب‌ [در مرتبه ما قرار دادی]؟ خداوند مى‌فرمايد: اينان بندگان من هستند، من اجر و پاداش شما را دادم و از آن چيزى كم نكردم، اما اينان از من [صادقانه] درخواست كردند و من هم از فضل [و رحمت فوق‌العاده‌‌ی] خود به آنان عطا کردم. 📚 عدة الداعی (ابن فهد حلّی): ص۴۲ @justhadis110
✳️ چه می‌شود گفت در برابر این سخن، جز اینکه: فقط حیدر امیرالمؤمنین است... 💠 نسخه‌ای که امیرالمؤمنین علیه‌السلام برای درمان گناهان به عمار یاسر تعلیم فرمودند: ✅ عن عمّار بنِ یاسرٍ: بَینا أنا أمشِی بأرضِ الکوفهِ إذ رأیتُ أمیرَ المؤمنینَ علیّاً علیه السلام جالِساً و عِندَهُ جَماعَهٌ مِنَ الناسِ و هُو یَصِفُ لِکُلِّ إنسانٍ ما یَصلَحُ لَهُ، فقلتُ: یا أمیرَ المؤمنینَ، أ یُوجَدُ عندَکَ‏ دواءُ الذُّنوبِ؟! فقالَ: نَعَم، اجلِسْ، فَجَثَوتُ على رُکْبَتَیّ حتّى تَفَرَّقَ عَنهُ الناسُ ثُمّ أقبَلَ عَلَیَّ فقالَ: خُذْ دواءً أقولُ لکَ. قالَ: قلتُ: قُلْ یا أمیرَ المؤمنینَ، قالَ: علَیکَ بِوَرَقِ الفَقرِ، و عُروقِ الصَّبرِ، و هَلِیلَجِ الکِتمانِ، و بَلیلجِ الرِّضا، و غارِیقونِ الفکرِ، و سُقْمُونِیا الأحزانِ، و اشرَبْهُ بماءِ الأجفانِ، و أغلِهِ فی طِنْجِیرِ القَلَقِ، و دَعهُ تحتَ نِیرانِ الفَرَقِ، ثُمّ صَفِّهِ بمُنخُلِ الأرَقِ، و اشرَبْهُ عَلَى الحَرَقِ، فذاکَ دَواکَ و شِفاکَ یا عَلیلُ. ⬅️ عمار بن یاسر: در شهر کوفه قدم مى‌‏زدم که دیدم امیر المؤمنین على علیه‌السلام نشسته و عدّه‌‏اى از مردم گردش را گرفته‌‏اند و آن حضرت براى اصلاح هر فردى به فراخور حالش نسخه‌‏اى تجویز مى‌‏کند. من عرض کردم: اى امیر المؤمنین! آیا براى گناهان هم‏ دارویى دارید؟! فرمود: آرى، بنشین. من دو زانو نشستم، تا مردم پراکنده شدند؛ پس حضرت رو به من کرد و فرمود: دارویى را که برایت مى‏‌گویم فراهم کن. عرض کردم: یا امیرالمؤمنین بفرمایید. فرمود: برگ فقر، ریشه‌ی صبر، هلیله کتمان، بلیله رضا، غاریقون اندیشه و سقمونیاى اندوه را با آب پلک‌ها [ى چشم خود] مخلوط کن و در دیگ نگرانى و بى‏‌قرارى بجوشان و زیر آتش ترس قرارش ده؛ سپس آن را از صافى بی‌خوابى بگذران و در حالى که [از آتش عشق و فراق‏] مى‏‌سوزى، بنوش. این است دارو و درمان تو، اى دردمند! 📚 مستدرك الوسائل (میرزا حسین نوری): ج۱۲، ص۱۷۱ @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله: ✅ لَو أنَّ جَميعَ الخَلائِقِ اجتَمَعوا عَلى أن يَصرِفوا عَنكَ شَيئا قَد قُدِّرَ لَكَ لَم يَستَطيعوا ولَو أنَّ جَميعَ الخَلائِقِ اجتَمَعوا عَلى أن يَصرِفوا إلَيكَ شَيئا لَم يُقَدَّر لَكَ لَم يَستَطيعوا. ⬅ اگر همه آفرينش جمع گردند تا چيزى را كه براى تو مقدّر شده از تو برگردانند، نمى‌توانند و اگر همه آفرينش دست به دست هم دهند تا چيزى را كه براى تو مقدّر نشده به تو برسانند، نمى‌توانند! 📚 امالی (شیخ طوسی): ج۱، ص۶۷۵ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: ✅ مَن وَثِقَ بِأَنَّ ما قَدَّرَ اللّه ُ لَهُ لَن يَفوتَهُ استَراحَ قَلبُهُ. ⬅ كسى كه مطمئن باشد آنچه خدا برایش مقدر كرده، از او فوت نمى‌شود، دلش آسوده می‌گردد. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۳۶ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه‌ السلام: ✅ إن كُنتَ جازِعا عَلى ما تَفَلَّتَ مِن يَدَيكَ ، فَاجزَع عَلى كُلِّ ما لَم يَصِل إلَيكَ. ⬅ اگر بر آنچه از دست داده‌اى بى‌تابى مى‌كنى، پس بر هر آنچه كه به تو نرسيده نيز بى‌تابى كن. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از نامه ۳۱ @justhadis110
✳️ غبار خاکی، سپر آتش... 💠 روایتی که امام صادق علیه السلام به شیعیان فرمود با آب طلا بنویسد (توی خونه‌هاتون بزنید):👇 ✅ٍ وَ اللَّهِ مَا يُطْعِمُ اللَّهُ النَّارَ قَدَماً تَغَبَّرَتْ فِي زِيَارَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام مَاشِياً كَانَ أَوْ رَاكِباً يَا ابْنَ مَارِدٍ اكْتُبْ هَذَا الْحَدِيثَ بِمَاءِ الذَّهَب‏! ⬅️ به خدا قسم! خداوند عذاب آتش را به قدم‌هایی که در راه زیارت امیرالمؤمنین علیه‌السلام غبارآلود شده باشد، نمی‌چشاند. چه زائر پیاده باشد و چه سواره. 👈 ای پسر مارد! این کلام را با آبِ طلا بنویس. 👉 @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ یا علی؛ للمؤمن أربع خصال: طول السکوت و دوام العمل و حسن الظنّ باللّه عزّوجلّ و الإحتمال للمكروه. ⬅️ ای علی، مؤمن دارای چهار خصلت است: طولانی بودن سکوت، مداومت بر انجام عمل، خوش‌گمانی به خداوند و تحمّل امور ناخوشایند. 📚 رسالة الوصایا (ابن مامقانی شاگرد قطب راوندی): ح ۱۸۱۲/۱۰ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ⬅ از جمله پندهای لقمان به فرزندش این بود: اى پسرم كسى كه عقيده‌اش در موضوع روزى ناقص و ايمانش سست است از اينجا عبرت گيرد كه: خداى تبارك و تعالى در سه حالت به‌جاى او كارش را انجام داده و روزى او را رسانيده با اينكه در هيچ كدام از اين حالات قدرت كسب و چاره‌اى نداشته و بداند كه خداى تبارك و تعالى در حالت چهارم نيز محققاً او را روزى مي‌دهد! اول اين حالات در رحم مادر است كه او را در جاى محكمى محفوظ‍‌ از سرما و گرما روزى داده سپس او را از آن جا بيرون آورده و از شير مادر روزى او را روان كرده، همان شير مادر كفايت او را مي‌كند و او را می‌پروراند و نيرومند می‌كند، بى‌آنكه تاب و توانى داشته باشد، سپس از شير بريده شود و از كسب پدر و مادرش روزى او را حواله كرده و به‌اندازه‌اى دل آنها را بر او مهربان و پر محبت نموده كه در برابر او بى‌اختيارند و در بسيارى از احوال او را بر خود مقدم می‌دارند و چون بزرگ و خردمند گرديد و براى خود دست به كسبی زد، كارش بر او دشوار آيد و به خداوند بدگمان شود و حقوق الهى را در مال خود انكار كند و بر خود و عيال خود تنگ گيرد از ترس كم آمدن روزى و از بدگمانى به خدا و سستى عقيده و ايمان به اينكه خدا در دنيا و آخرت به او عوض می‌دهد اى پسر جانم، اين‌گونه بنده، بد بنده ايست. ✅ كَانَ فِيمَا وَعَظَ بِهِ لُقْمَانُ اِبْنَهُ أَنْ قَالَ لَهُ يَا بُنَيَّ لِيَعْتَبِرْ مَنْ قَصُرَ يَقِينُهُ وَ ضَعُفَتْ نِيَّتُهُ فِي طَلَبِ اَلرِّزْقِ، إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَهُ فِي ثَلاَثَةِ أَحْوَالٍ مِنْ أَمْرِهِ وَ آتَاهُ رِزْقَهُ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ فِي وَاحِدَةٍ مِنْهَا كَسْبٌ وَ لاَ حِيلَةٌ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى سَيَرْزُقُهُ فِي اَلْحَالِ اَلرَّابِعَةِ أَمَّا أَوَّلُ ذَلِكَ فَإِنَّهُ كَانَ فِي رَحِمِ أُمِّهِ يَرْزُقُهُ هُنَاكَ فِي قَرٰارٍ مَكِينٍ حَيْثُ لاَ يُؤْذِيهِ حَرٌّ وَ لاَ بَرْدٌ ثُمَّ أَخْرَجَهُ مِنْ ذَلِكَ وَ أَجْرَى لَهُ رِزْقاً مِنْ لَبَنِ أُمِّهِ يَكْفِيهِ بِهِ وَ يُرَبِّيهِ وَ يَنْعَشُهُ مِنْ غَيْرِ حَوْلٍ بِهِ وَ لاَ قُوَّةٍ ثُمَّ فُطِمَ مِنْ ذَلِكَ فَأَجْرَى لَهُ رِزْقاً مِنْ كَسْبِ أَبَوَيْهِ بِرَأْفَةٍ وَ رَحْمَةٍ لَهُ مِنْ قُلُوبِهِمَا لاَ يَمْلِكَانِ غَيْرَ ذَلِكَ حَتَّى إِنَّهُمَا يُؤْثِرَانِهِ عَلَى أَنْفُسِهِمَا فِي أَحْوَالٍ كَثِيرَةٍ حَتَّى إِذَا كَبِرَ وَ عَقَلَ وَ اِكْتَسَبَ لِنَفْسِهِ ضَاقَ بِهِ أَمْرُهُ وَ ظَنَّ اَلظُّنُونَ بِرَبِّهِ وَ جَحَدَ اَلْحُقُوقَ فِي مَالِهِ وَ قَتَّرَ عَلَى نَفْسِهِ وَ عِيَالِهِ مَخَافَةَ إِقْتَارِ رِزْقٍ وَ سُوءِ يَقِينٍ بِالْخَلَفِ مِنَ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي اَلْعَاجِلِ وَ اَلْآجِلِ فَبِئْسَ اَلْعَبْدُ هَذَا يَا بُنَيَّ. 📚 الخصال (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۲۲ @justhadis110
✳️ به خصوص در این دوره زمانه بسیار حدیث تامّل‌برانگیزیست... 💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام: ✅ مَنْ قَعَدَ فِي مَجْلِسٍ يُسَبُّ فِيهِ إِمَامٌ مِنَ اَلْأَئِمَّةِ يَقْدِرُ عَلَى اَلاِنْتِصَافِ فَلَمْ يَفْعَلْ أَلْبَسَهُ اَللَّهُ اَلذُّلَّ فِي اَلدُّنْيَا وَ عَذَّبَهُ فِي اَلْآخِرَةِ وَ سَلَبَهُ صَالِحَ مَا مَنَّ بِهِ عَلَيْهِ مِنْ مَعْرِفَتِنَا. ⬅️ هر كس در مجلسى بنشيند كه در آن به امامى از ائمه علیهم‌السلام دشنام گويند و مى‌تواند برخيزد ولی برنخیزد، خدا در دنيا او را خوار گرداند و در آخرت عذابش نماید، و آن چيز نيكى كه بدادن آن، بر او منت نهاده (يعنى) معرفت ما را از او بگيرد. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۷۹ @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ سَيَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ لاَ يُنَالُ... اَلْغِنَى إِلاَّ بِالْغَصْبِ وَ اَلْبُخْلِ وَ لاَ اَلْمَحَبَّةُ إِلاَّ بِاسْتِخْرَاجِ اَلدِّينِ وَ اِتِّبَاعِ اَلْهَوَى فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ اَلزَّمَانَ فَصَبَرَ عَلَى اَلْفَقْرِ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْغِنَى وَ صَبَرَ عَلَى اَلْبِغْضَةِ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْمَحَبَّةِ... آتَاهُ اَللَّهُ ثَوَابَ خَمْسِينَ صِدِّيقاً مِمَّنْ صَدَّقَ بِي. ⬅️ به زودی بر شما زمانی فرا می‌رسد که در آن...؛ کسی به ثروت نمی‌رسد، مگر با غصب کردن و بخل ورزیدن و کسی به محبوبیت دست پیدا نمی‌کند مگر با خروج از دین و تبعیت از هواهای نفسانی. پس کسی که آن زمان را درک کرد و بر فقر شکیبایی ورزید، در حالی که می‌توانست (با غصب و بخل) ثروتمند باشد و بر دشمنی (مردم) صبر کرد، با آن‌که می‌توانست (با خروج از دین و تبعیت از هوای نفس) محبوب باشد... در این صورت خداوند به او اجر پنجاه صدّیق از صدّیقانی که مرا (با قلب و زبان و عمل خود) تصدیق کردند عطا می‌نماید. 📚 الکافی (ثقة الاسلام كلينی): ج۲، ص۹۱ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: ✅ الإنصافُ يَستَديمُ المَحَبَّةَ. الإنصافُ يَرفَعُ الخِلافَ، و يُوجِبُ الايتِلافَ. ⬅ انصاف داشتن، محبّت و دوستى را دوام مى‌بخشد. انصاف، اختلافات را از بين مى‌برد و موجب انس و الفت می‌شود. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۵۸ - همان: ص۸۸ پ.ن: بدیهی است، همچنانی که انصاف داشتن در رابطه موجب تداوم محبت و رفع اختلافات و انس و یکدلی می‌شود، به همان نسبت هم بی‌انصافی محبت‌سوز و اختلاف‌افکن و عامل جدایی دل‌هاست... @justhadis110
💠 شخصی نزد امام حسین علیه‌السلام آمد و خدمت ایشان عرض کرد: من انسانی معصیت‌کار هستم و در برابر گناه و معصیت هم توان مقاومت ندارم، مرا اندرزی بدهید! حضرت فرمودند: ✅ اِفعَلْ خَمسَةَ أشياءَ و أذنِبْ ما شِئتَ، فأوَّلُ ذلكَ: لا تَأكُلْ رِزقَ اللّهِ و أذنِبْ ما شِئتَ، و الثّانِي: اُخرُجْ مِن وَلايَةِ اللّهِ و أذنِبْ ما شِئتَ، و الثّالِثُ: اُطلُبْ مَوضِعا لا يَراكَ اللّهُ و أذْنِبْ ما شِئتَ، و الرّابِعُ: إذا جاءَ مَلَكُ المَوتِ لِيَقبِضَ رُوحَكَ، فادْفَعْهُ عَن نَفسِكَ و أذنِبْ ما شِئتَ، و الخامِسُ: إذا أدخَلَكَ مالِكٌ في النّارٍ فلا تَدخُلْ في النّارِ و أذنِبْ ما شِئتَ! ⬅️ پنج كار بكن و آن‌گاه هر چه خواستى گناه كن. اوّل اينکه: روزى خدا را نخور و آن‌گاه هر چه خواهى گناه كن. دوم اينكه: از قلمرو حکومت خدا بيرون شو و آن‌گاه هرچه خواهى گناه كن. سوم اينكه: به جايى برو كه خدا تو را نبيند و آن‌گاه هرچه خواهى گناه كن. چهارم اينكه: هرگاه ملك الموت براى گرفتن جان تو آمد، او را از خودت دور گردان و آن‌گاه هرچه خواهى گناه كن. و پنجم اينكه: هرگاه مالك (مأمورِ دوزخ) تو را به آتش بُرد، داخل آن نشو، و آن‌گاه هرچه خواهى گناه كن! 📚 بحار الأنوار (علامه مجلسی): ج۷۵ ص۱۲۶ - جامع الأخبار (شعیری): ج۱، ص۱۳۰ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ أحْلِفوا الظّالِمَ إذا أرَدْتُم يَمينَهُ بأنّهُ بَريءٌ مِن حَولِ اللّه ِو قُوَّتِهِ، فإنَّهُ إذا حَلفَ بها كاذِبا عُوجِلَ العُقوبةَ، و إذا حَلفَ باللّهِ الّذي لا إلهَ إلاّ هُو لَم يُعاجَلْ؛ لأنّهُ قد وَحّدَ اللّهَ تعالى. ⬅️ هرگاه خواستيد ستمگر را سوگند دهيد، چنين سوگندش دهيد كه بگويد: از حول و قوّه خدا بیزاری می‌جویم. زيرا اگر به دروغ چنين سوگندى ياد كند بى‌درنگ سزايش را خواهد چشيد. اما اگر بگويد: سوگند به خدايى كه جز او خدايى نيست. در كيفر او درنگ خواهد شد؛ زيرا خداوند متعال را به يگانگى ستوده است. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): حکمت ۲۵۳ @justhadis110
💠 حضرت امام رضا علیه السلام: ✅ إِنَّ رَجُلاً فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اَللَّهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ. فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلاَّ مِنْكِ وَ مَا اَلذَّنْبُ إِلاَّ لَكِ؛ قَالَ فَأَوْحَى اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً. ⬅️ مردی از بنی‌اسرائیل، چهل سال خدا را عبادت کرد. بعد از آن، خواست تا با قربانی کردن به خدا تقرب جوید، قربانی کرد، اما قربانی از او قبول نشد. پس با نفس خود گفت: این امر به تو نرسید، مگر از خودت و گناهی نیست، مگر از برای تو. حضرت فرمود: «پس خدای تبارک و تعالی به سوی او وحی فرمود که: این مذمتی که از خودت کردی (و خود را مقصّر دانستی)، از عبادت چهل‌ساله‌ات بهتر است. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۷۴ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ سَهَرُ العُيونِ بِذِكرِ اللّه ِخُلْصانُ العارِفِينَ و حُلوانُ المُقرَّبِينَ. ⬅️ شب‌بیداری چشم‌ها به ذكر خدا، دوستِ صميمى عارفان و شيرينیِ کام مقرّبان است. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۴۰۲ پ.ن: خُلْصان، جمع خِلْص به معنی دوست خالص و صمیمی است. @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ یا علی ...للمرائی ثلاث خصال: یطول الرکوع ذو السجود مع الناس فی الصلاه و یخفف اذا کان وحده و یتواضع للناس و یتکبر علی عیاله وحده و (ان) یکثر عیب الناس... ⬅️ یا علی! ...برای ریا کار سه نشانه است: 1⃣ رکوع و سجود نماز را در حضور مردم طول می‌دهد، ولی هر گاه تنها باشد با بی‌توجهی و سبک به‌جا می‌آورد؛ 2⃣ برای مردم تواضع می‌کند، ولی در تنهایی با خانواده خود تکبر می‌ورزد! 3⃣ از مردم بسیار عیبجویی می‌کند. 📚 وصیت‌های پیامبر صلی‌الله‌علی‌وآله به امیرالمؤمنین علیه‌السلام (سید علی حسینی صدر): ص۱۸۰ - به نقل از رسالة الوصايا (علی بن احمد مشهدی (نسخه خطی))  ⚫️ رحلت جانگداز رحمت للعالمین، اشرف الانبیاء و المرسلین، حبیب خدا، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله تسلیت باد... @juathadis110
💠 حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام: ✅ يا بنَ آدمَ، إنّكَ لم تَزَلْ في هَدمِ عُمرِكَ مُنذُ سَقَطتَ مِن بَطنِ اُمِّكَ، فَخُذْ مِمّا في يَدَيكَ لِما بَينَ يَدَيكَ؛ فإنّ المؤمنَ يَتَزوَّدُ، و الكافِرَ يَتَمتَّعُ. ⬅️ اى فرزند آدم! تو از همان زمان كه از شكم مادرت افتاده‌اى، پيوسته در راه نابودی عمرت قدم بر مى‌دارى. پس، از آنچه در دست دارى براى آنچه در پيش دارى بهره برگير؛ زیرا که مؤمن توشه بر مى‌دارد ولی كافر خوش مى‌گذراند. 📚 نزهة النار (حلوانی): ج۱، ص۷۹ ⚫️ شهادت مظلومانه‌ی سبط اکبر، کریم اهل بیت آقا امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد... @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ يَا عَلِيُّ مِنْ صِفَاتِ اَلْمُؤْمِنِ أَنْ يَكُونَ... لاَ حَسَّاسٌ وَ لاَ جَسَّاسٌ. ⬅️ یا علی! از صفات مؤمن این است که... تفتیش‌گر و تجسّس‌کننده نباشد. 📚 التمحیص (اسکافی کوفی): ص۷۴ @justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ مِنْ صِحَّةِ يَقِينِ اَلْمَرْءِ اَلْمُسْلِمِ أَنْ لاَ يُرْضِيَ اَلنَّاسَ بِسَخَطِ اَللَّهِ. ⬅️ یکی از نشانه‌های یقین صحیح و حقیقی این است که اگر انسان بین دو امر مخیّر شد که در یکی رضای خالق و خشم مخلوق و در دیگری عکس آن باشد، رضای خالق را بر رضای مخلوق ترجیح دهد! 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۵۷ 🔷 بیانات بسیار تأمل‌برانگیز عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی مرتبط با حدیث شریف فوق: ⬅️ متأسفانه بسیاری از ما از دین و از حقایق، تنها در پی یادگرفتن الفاظی هستیم که آن‌ها را به دیگران تحویل دهیم و هیچ‌گاه در صدد این نیستیم که آیا مطالبی که یاد گرفته‌ایم و به حساب خودمان با یادگرفتن آن‌ها خود را مسلمان می‌دانیم اعتقاد قلبی ما شده یا خیر؟! ...پس هان ای عزیز! تنها به یادگرفتن قناعت مکن؛ زیرا یادگرفتن وقتی به انسان نفع می‌دهد که معلومات او توأم با اعتقاد باشد. البته منظور نفع اخروی است و الّا چه بسا افرادی با همین محفوظات، سال‌های سال از منافع دنیوی آن برخوردار و امور خود را به خوبی بگذرانند و مردم، اطرافشان را گرفته، آن‌ها را از بزرگان دین هم بدانند، و همین اجتماع و اعتقاد مردم، امر را بر آن‌ها مشتبه کرده، زودتر به هلاکت معنوی برساندشان. اعتقاد نیز اگر اعتقاد صحیح و جازم باشد ملازم و همراه با عمل است. اگر عمل صحیح، ناشی از اعتقادِ درست باشد، دارای اثر و علامت است؛ روز به روز یقین و شوق به عالم بقا و پشت کردن به دنیا را زیادتر می‌کند، تا جایی که انسان می‌شود «روحانی» و در عین حال که در زندان تن و عالم ناسوت محبوس است قلبش که از برکت اعمال صالح به حیات انسانی زنده شده، با ملاء اعلی در ارتباط است و نمونه‌ای از فیوضات عالم غیب را درک می‌کند. «من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیوة طیبة و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون. (نحل:۹۷) هر كس- از مرد يا زن- كار شايسته كند و مؤمن باشد، قطعاً او را با زندگى پاكيزه‏‌اى، حياتِ [حقيقى‏] بخشيم، و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏‌دادند پاداش خواهيم داد.» پس هر عِلمی برای عَمل است و قیمت هر عِملی به قدر نیت عامل اوست و هر نیتی برای نتیجه است. در این عالم همه فعالیت می‌کنند، لکن اهداف و نیات و در نتیجه آثار مختلف است؛ زیرا از هر عملی اثری در نفس انسان پیدا می‌شود. اگر عمل ظلمانی بود ایجاد ظلمت می‌کند و اگر نورانی بود، اثری دل افروز و نورانی خواهد داشت. و کسی که خود را یافته و با حقیقت خود آشنا شده باشد اثر آن را به وضوح درک خواهد کرد. پس بر ما لازم است که اعمال خود را با میزان شرع سنجیده، خود را و عقاید خود را آزمایش نماییم. مثلاً یکی از نشانه‌های ایمان صحیح و اعتقاد درست این است که اگر انسان بین دو امر مخیر شد که در یکی رضای خالق و سخط و خشم مخلوق و در دیگری عکس آن باشد، رضای خالق را بر رضای مخلوق ترجیه دهد. «من صحة یقین المر المسلم ان لا یرضی الناس بسخط الله.» هم‌چنین کسی که یقین به فنا دنیا داشت نمی‌تواند، بیش از قدر احتیاج برای دنیا کار کند و کسی که یقین به بقا آخرت داشته باشد از عبادت خسته نمی‌گردد... پس خود را امتحان کن قبل از آنکه آزمایش شوی... 📚 سفینة الصادقین: فصل در کسوت روحانیت؛ ص۸۴تا۸۶ @justhadis110
✳️ محکم‌ترین دستگیره‌ی ایمان چیست؟! 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله لِأَصْحَابِهِ أَیُّ عُرَى الْإِیمَانِ أَوْثَقُ؟! فَقَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الصَّلَاةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الزَّكَاةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الصِّیَامُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الْحَجُّ وَ الْعُمْرَةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الْجِهَادُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله لِكُلِّ مَا قُلْتُمْ فَضْلٌ وَ لَیْسَ بِهِ وَ لَكِنْ أَوْثَقُ عُرَى الْإِیمَانِ الْحُبُّ فِى اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِى اللَّهِ وَ تَوَالِى أَوْلِیَاءِ اللَّهِ وَ التَّبَرِّى مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ. ⬅️ رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌و‌آله به‌ اصحابش فرمود: كدامیك از دستاویزهاى ایمان محكم‌تر است؟ گفتند: خدا و رسولش داناترند، و بعضى از آنها گفتند: نماز و برخى گفتند: زكات و بعضى گفتند: روزه و برخى گفتند: حج و عمره و بعضى گفتند: جهاد، رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: برای هر یك از این‌ها كه گفتید فضیلتى است، ولى جوابش پرسش من نیست. محكم‌ترین دستاویز ایمان، دوستى براى خدا و دشمنى براى خدا و تولی به ولایت اولیای خدا و برائت از دشمنان خداست. ✳️ اهمیت و نقش دشمن‌شناسی در محقّق‌شدن و حفظ ایمان: 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ ثَلَاثٌ مِنْ عَلَامَاتِ الْمُؤْمِنِ: عِلْمُهُ بِاللَّهِ وَ مَنْ یُحِبُّ وَ مَنْ یُبْغِضُ. ⬅️ سه چیز از ویژگی‌های مؤمن است: شناختن خدا و شناختن دوستان خدا و شناخت دشمنان خدا. ✳️ عاقبت‌ هواخواهی و طرفداری از منحرفین و اهل معاصی علنی در فتنه‌ها... 💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام: ✅ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّ فِیكَ خَیْراً فَانْظُرْإِلَى قَلْبِكَ، فَإِنْ كَانَ یُحِبُّ أَهْلَ طَاعَةِ اللَّهِ وَ یُبْغِضُ أَهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَفِیكَ خَیْرٌ وَ اللَّهُ یُحِبُّكَ وَ إِنْ كَانَ یُبْغِضُ أَهْلَ طَاعَةِ اللَّهِ وَ یُحِبُّ أَهْلَ مَعْصِیَتِهِ، فَلَیْسَ فِیكَ خَیْرٌ وَ اللَّهُ یُبْغِضُكَ وَ الْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ. ⬅️ هر گاه خواهى بدانى در تو خیرى هست، به دلت نگاه كن، اگر اهل طاعت خدا را دوست و اهل معصیت خدا را دشمن دارد، در تو خیر است و خدا هم تو را دوست دارد، و اگر اهل طاعت خدا را دشمن و اهل معصیت خدا را دوست دارد، در تو خیری نیست و خدا دشمنت دارد، و هر كسى همراه (و محشور) با کسی است که دوستش دارد (و هواخواهش است). ✳️ رابطه‌ی دشمنی برای خدا با اصل دین: 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ كُلُّ مَنْ لَمْ یُحِبَّ عَلَى الدِّینِ وَ لَمْ یُبْغِضْ عَلَى الدِّین فَلَا دِینَ لَهُ. ⬅️ هر کس برای دین خدا دوستی نکند و برای دین خدا دشمنی نکند پس دینی برای او نیست (و اصلاً دین ندارد.) 📚 الکافی (ثقة السلام کلینی): ج۲، ص۱۲۵تا۱۲۷ - باب حب فی الله و بغض فی الله @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ اَلْمُؤْمِنُ دَعِبٌ لَعِبٌ وَ اَلْمُنَافِقُ قَطِبٌ غَضِبٌ. ⬅ مؤمن شوخ و شنگ است، منافق ترشرو و عصبانی. 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۴۹ @justhadis110
✳️ برخی از فرازهای تأمل‌برانگیز از دعای ندبه... 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ ...بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي وَنَفْسِي لَكَ الْوِقاءُ وَالْحِمىٰ... ⬅️ ...پدر و مادر و جانم فدایت شود، می‌خواهم برایت سپر و حصار باشم... ...بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ مُغَيَّبٍ لَمْ يَخْلُ مِنَّا، بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ نازِحٍ مَا نَزَحَ عَنَّا... ...جانم به فدایت، تو پنهان شده‌ای هستی که از میان ما بیرون نیستی، جانم به فدایت، تو دوری هستی که از ما دور نیست... ...بِنَفْسِي أَنْتَ... عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَبْكِيَكَ وَيَخْذُلَكَ الْوَرَىٰ... ...جانم به فدایت‌‌‌... بر من سخت گران است که برای تو گریه کنم، ولی مردم تو را وا‌گذارند و کسی در پی یاری تو نباشد... ...هَلْ إِلَيْكَ يَابْنَ أَحْمَدَ سَبِيلٌ فَتُلْقىٰ؟... ...آیا به سوی تو ای پسر احمد (صلی الله علیه و آله) راهی هست تا ملاقات شوی؟... ...اللّٰهُمَّ... اجْعَلْ صَلاتَنا بِهِ مَقبُولَةً، وَذُنُوبَنا بِهِ مَغْفُورَةً، وَدُعاءَنا بِهِ مُسْتَجاباً؛ وَاجْعَلْ أَرْزاقَنا بِهِ مَبْسُوطَةً، وَهُمُومَنا بِهِ مَكْفِيَّةً، وَحَوَائِجَنا بِهِ مَقْضِيَّةً، وَأَقْبِلْ إِلَيْنا بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ، وَاقْبَلْ تَقَرُّبَنا إِلَيْكَ، وَانْظُرْ إِلَيْنا نَظْرَةً رَحِيمَةً نَسْتَكْمِلُ بِهَا الْكَرامَةَ عِنْدَكَ ثُمَّ لَاتَصْرِفْها عَنَّا بِجُودِكَ، وَاسْقِنا مِنْ حَوْضِ جَدِّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ بِكَأْسِهِ وَبِيَدِهِ رَيّاً رَوِيّاً هَنِيئاً سائِغاً لَاظَمَأَ بَعْدَهُ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. ...خدایا... به واسطه‌ی او نمازمان را بپذیر و گناهانمان را بیامرز و دعاهایمان را مستجاب گردان؛ خدایا روزی‌هایمان را به سبب او گسترده گردان و اندوهمان را به واسطه‌ی او برطرف گردان و حاجت‌هایمان را به واسطه‌ی او برآورده فرما و به سوی ما با جلوه‌ی کَرَمت روی آور و بپذیر که را به سویت تقرّب جوییم و به ما نظر کن نظری مهربانانه که کرامت را نزد تو، به وسیله آن عنایت و توجه به کمال برسانیم و آن نظر مهربانانه را به حق جودت از ما بر مگردان و از حوض جّدش (درود خدا بر او و خاندانش) با جام او به دست او، سیرابمان کن، سیراب‌شدنی کامل و گوارا و خوش که پس از آن تشنگی نباشد، ای مهربان‌ترین مهربانان. 📚 زاد المعاد (علامه مجلسی): ص۳۰۳ - مصباح الزائر (سید بن طاووس): ص۴۴۶ - مفاتیح الجنان (شیخ عباس قمی): اعمال سرداب مقدس سامرا، امر اول دعای ندبه پ.ن: خوش بر احوال کسانی که فراز اول را، راست می‌گویند و عملشان صدق این گفتارشان را که در دعا به حضرت عرضه می‌دارند اثبات می‌کند... @justhadis110
💠 حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در وصف عالمان فاسد: ✅ في صِفَةِ عُلَماءِ السُّوءِ: و هُم أضَرُّ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا مِن جَيشِ يَزيدَ عَلى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليهما السلام و أصحابِهِ، فإنَّهُم يَسلُبونَهُمُ الأرواحَ و الأموالَ، و هؤلاءِ عُلَماءُ السُّوءِ··· يُدخِلونَ الشَّكَّ و الشُّبهَةَ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا فيُضِلّونَهُم. ⬅️ زيان آنها براى شيعيان ناتوان ما (که اطلاعات دینی زیادی ندارند) بيشتر از زيان سپاه يزيد براى حسين بن على عليهما السلام و ياران اوست؛ زيرا آنها جان و مال ايشان را گرفتند ولی اين علماى بدطینت... در دلِ شيعيان ناتوان ما شكّ و شبهه مى‌اندازند و گمراهشان مى‌كنند. 📚 احتجاج (طبرسی): ج۲، ص۴۵۶ ⚫️ شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام، پدر بزرگوار حضرت صاحب الامر ارواحنا لتراب مقدمه فداه به پیشگاه ایشان و همه شیعیان و محبان و ارادتمندانشان تسلیت باد... @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ مَن أمَرَكَ بإصلاحِ نَفسِكَ فهُو أحَقُّ مَن تُطيعُهُ. ⬅️ كسى كه تو را به اصلاح نفست امر کند، سزاوارترين كسى است كه اطاعتش مى‌كنى. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۲۳ @justhadis110