✳️ سه دلیل برای پرهیز از آرزوهای دور و دراز...
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ ...عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
تَجَنَّبُوا اَلْمُنَى فَإِنَّهَا تُذْهِبُ بَهْجَةَ مَا خُوِّلْتُمْ وَ تَسْتَصْغِرُونَ بِهَا مَوَاهِبَ اَللَّهِ تَعَالَى عِنْدَكُمْ وَ تُعْقِبُكُمُ اَلْحَسَرَاتِ فِيمَا وَهَّمْتُمْ بِهِ أَنْفُسَكُمْ.
⬅️ از آرزوها فاصله بگیرید؛ چرا که آرزوها...
شادمانی از داشتههایتان را از بین میبرد،
موهبتهای خداوند (تعالی) را نزدتان کوچک میسازد
و حسرتِ اوهامی که در دلهاتان میساختید را برایتان بهجا میگذارد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۵، ص۸۵
https://eitaa.com/kashkolseyed
@justhadis110
🔷 از یک سو:
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ اللَّهُمَّ...
وَ انْظُرْ إِلَيَّ وَ انْظُرْ لِي فِي جَمِيعِ أُمُورِي،
فَإِنَّكَ إِنْ وَكَلْتَنِي إِلَى نَفْسِي عَجَزْتُ عَنْهَا وَ لَمْ أُقِمْ مَا فِيهِ مَصْلَحَتُهَا،
وَ إِنْ وَكَلْتَنِي إِلَى خَلْقِكَ تَجَهَّمُونِي،
وَ إِنْ أَلْجَأْتَنِي إِلَى قَرَابَتِي حَرَمُونِي،
وَ إِنْ أَعْطَوْا أَعْطَوْا قَلِيلًا نَكِداً، وَ مَنُّوا عَلَيَّ طَويِلاً، وَ ذَمُّوا كَثيِراً.
⬅️ خداوندا...
و به من با نظر رحمت بنگر و در تمام امورم، مصلحتم را در نظر گیر؛
زیرا اگر مرا به خود واگذاری، از دچار عجز و ناتوانی در کارهای میشوم و به کاری که مصلحت من در آن است، اقدام نخواهم کرد؛
و اگر مرا به بندگانت واگذاری، با ترشرویی به من بنگرند؛
و اگر به پناه خویشانم فرستی، محرومم سازند؛
و اگر عطا کنند، عطایی اندک و پر دردسر دهند؛ و بر من منّت بسیار گذارند و بسیار نکوهشم کنند.
📚 صحیفهی سجادیه: فراز سوم از دعای بیست و دوم
🔷 و از سوی دیگر:
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
⬅️ معاوية بن عمار گويد: از حضرت صادق عليه السّلام خواهش كردم كه دعائى براى (وسعت) روزق و روزى به من بياموزد.
پس حضرت دعایی به من آموخت كه، من بهتر از آن براى جلب روزى نديدم،
فرمود بگو:
✅ اَللَّهُمَّ اُرْزُقْنِي مِنْ فَضْلِكَ اَلْوَاسِعِ اَلْحَلاَلِ اَلطَّيِّبِ
رِزْقاً وَاسِعاً حَلاَلاً طَيِّباً
بَلاَغاً لِلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ
صَبّاً صَبّاً هَنِيئاً مَرِيئاً
مِنْ غَيْرِ كَدٍّ وَ لاَ مَنٍّ مِنْ أَحَدِ خَلْقِكَ
إِلاَّ سَعَةً مِنْ فَضْلِكَ اَلْوَاسِعِ
فَإِنَّكَ قُلْتَ «وَ سْئَلُوا اَللّٰهَ مِنْ فَضْلِهِ (نساء:۳۱)»
فَمِنْ فَضْلِكَ أَسْأَلُ وَ مِنْ عَطِيَّتِكَ أَسْأَلُ وَ مِنْ يَدِكَ اَلْمَلْأَى أَسْأَلُ.
⬅️ یعنی:
خداوندا، از فضل گسترده و حلال و پاکیزهات
مرا رزقی وسیع و حلال و پاکیزه عطا فرما
که مرا برساند به جایگاه مطلوب در دنیا و آخرت
و پیوسته بر من فرو ریزد و گوارا و مطبوع باشد؛
بیآنکه متحمّل رنجی شوم یا منت احدی از خلق بر سرم باشد
تنها از جانب فضل گستردهات برسد
زیرا تو خود فرمودهای (از فضل خدا طلب کنید)
پس از فضل تو درخواست میکنم و از عطایای تو خواهانم و از دست و پر و نیکوی تو خواستارم.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۵۵۰
✳️ دعای فوق، از ادعیهی مورد توجّه و تأکید و توصیهی عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی در باب وسعت رزق بود و ایشان تأکید داشتند که این دعای شریف و معتبر، "بسیار مجرّب است."
@justhadis110
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ لَرُبَّ حَرِيصٍ عَلَى أَمْرٍ قَدْ شَقِيَ بِهِ حِينَ أَتَاهُ وَ لَرُبَّ كَارِهٍ لِأَمْرٍ قَدْ سَعِدَ بِهِ حِينَ أَتَاهُ.
⬅️ به جان خودم سوگند، بسا كسى به چيزى بسیار حریص است اما وقتی به دستش آيد، به واسطهی همان بدبخت شود؛
و بسا شخصى كه چيزى را ناخوش دارد اما وقتی به آن برسد، همان باعث سعادتش گردد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۱۳۲
@justhadis110
✳️ هر کاری هم بکنی، مردم باز حرف خواهند زد...
حال، با حرف مردم چه کنیم؟!
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ قال علقمه فقلت للصادق علیه السلام:
یا ابن رسول الله أن الناس ینسبوننا إلی عظائم الأمور و قد ضاقت بذلک صدورنا
فقال علیه السلام:
يَا عَلْقَمَةُ إِنَّ رِضَا اَلنَّاسِ لاَ يُمْلَكُ وَ أَلْسِنَتَهُمْ لاَ تُضْبَطُ وَ كَيْفَ تَسْلَمُونَ مِمَّا لَمْ يَسْلَمْ مِنْهُ أَنْبِيَاءُ اَللَّهِ وَ رُسُلُهُ وَ حُجَجُ اَللَّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَ لَمْ يَنْسُبُوا...
⬅️ علقمه خطاب به امام صادق علیه السلام گفت: يا ابن رسول اللّٰه، مردم به ما امور و گناهانی را نسبت میدهند که ما را آزردهخاطر و غمگین میکند و ما از اين دلتنگ هستيم؛
حضرت فرمود:
اى علقمه هرگز نمیتوان عملکردی داشت که همهی مردم از آن راضی باشند و زبانشان را نیز نمیتوان بست! (هر چه کنید، مردم حرفهای ناروا در مورد شما به زبان خواهند آورد!)
شما چهطور (از گزند زبان مردم) سالم بمانيد در حالی که نه انبیای الهی و نه رسولان الهی و نه حجتهای الهی از گزندش سالم نماندند؟!
مگر يوسف علیه السلام را به زنا متهم نكردند،
مگر ايوب علیه السلام را متهم نکردند که گرفتاریها و بلاهایش نتیجهی گناه خودش است،
مگر داود علیه السلام را متهم نكردند كه دنبال پرندهاى رفت تا زن اوريا را ديد و عاشق او شد و شوهرش را جلوی لشکر فرستاد تا كشته شد و زن او را گرفت،
مگر موسى علیه السلام را متهم نكردند كه عنين است (مردانگی ندارد) و او را آزردند تا خدا از آن بهتانی که مردم به او میزدند تبرئهاش كرد و او نزد خداوند آبرومند بود
مگر همهی انبياء را متهم نكردند كه جادوگرند و دنيا طلب،
مگر مريم دختر عمران را متهم نكردند كه از مرد نجارى بهنام يوسف آبستن شده؟!
مگر پيغمبر ما صلی الله علیه و آله را متهم نكردند كه شاعر و ديوانه است!؟
مگر متهمش نكردند كه عاشق زن زيد بن حارثه شده و كوشيد تا او را بدست آورد،
مگر در روز بدر متهمش نكردند كه يك پتوى سرخ را براى خود از غنيمت برگرفت تا خدا آن قطيفه را عيان كرد و او را تبرئه نمود از خيانت و در قرآن نازل كرد: ((آل عمران:۱۶۱) پيغمبرى نباشد كه از غنيمت بدزدد و هر كه از غنيمت بدزدد روز قيامت در بند آن باشد)
مگر متهمش نكردند كه دربارهی پسر عمش على علیه السلام از روى هوى سخن میگويد (که او جانشین من است) تا خداى عز و جل آنها را تكذيب كرد و فرمود: ((نجم) هرگز از روی هوى و هوس سخن نكند، و هر آنچه گوید چیزی جز وحى كه به وى رسد نیست)،
مگر او را متهم نكردند كه به دروغ خود را رسول خدا میداند تا خدا به او این آیه را نازل فرمود ((انعام:۲۴) پيش از تو رسولانى تكذيب شدند و صبر كردند بر تكذيب خود و آزرده شدند تا يارى خدايشان آمد)
روزى فرمود مرا ديشب به آسمان به معراج بردند، به او در پاسخش گفتند: به خدا همهی شب از بسترش جدا نشده.
و آنچه دربارهی اوصياء گفتند بيش از اينست، مگر سيد اوصياء، علی علیه السلام را متهم نكردند كه دنياجو و سلطنتطلب است و آشوب را بر راحت برمىگزيند و خون مردم را مىريزد و اگر مرد خوبى بود خالد بن وليد مأمور نمیشد گردنش را بزند،
مگر او را متهم نكردند كه میخواست دختر ابى جهل را بر سر فاطمه «عليها السّلام» بگيرد و رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله» سر منبر از او به مسلمانان شكايت كرد و فرمود على میخواهد دختر دشمن خدا را بر سر دختر پيغمبر خدا به زنى بگيرد، هلا فاطمه پاره تن من است و هر كه او را آزارد مرا آزرده و هر كه او را شاد كند مرا شاد كرده و هر كه او را خشمناك سازد مرا خشمناك ساخته؟!
سپس امام صادق فرمود:
اى علقمه چه گفتار عجيبى مردم در باره على «عليه السّلام» دارند يكى او را معبود داند و ديگرى عاصى معبود پندارد
و آنكه او را متهم به معصيت پروردگارد میكند بر او سهلتر است از آنكه دربارهی به ربوبيتش قائل است
اى علقمه، مگر مردم دربارهی خود خداى عز و جل نگفتند که سومى سه تاست (پدر و پسر و روح القدس)
مگر او را مانند خلقش ندانستند؟!
مگر نگفتند كه او دهر است؟
مگر نگفتند كه او چرخ است؟
مگر نگفتند كه جسم است؟
مگر نگفتند كه صورتست،
برتر است خدای عز و جل از آنچه دربارهاش میگویند
اى علقمه، آن زبانهایی كه دربارهی خدا آنچه سزاوار نیست میگویند، چگونه از نكوهش شما بدان چه شما آزرده میشوید باز ايستند
👈 از خدا يارى خواهيد و شكيبا باشيد،
بهراستى زمين از آن خداست و او را به هر كه از بندگانش خواهد بسپارد و عاقبت از آن متقيان است.
بنى اسرائيل هم به موسى گفتند پيش از آنكه تو بيایى در آزار بوديم و پس از آنهم كه آمدى در آزاريم
خداى عز و جل در پاسخشان فرمود: (بگو اى موسى اميد است كه پروردگارتان دشمنان را نابود كند و شما را در زمين به جاى او نهد و بنگرد چه كار خواهيد كرد.)
📚 امالی (شیخ صدوق): ص۱۰۲
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ ثَلَاثٌ مَنْ لَقِیَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِنَّ دَخَلَ الْجَنَّةَ مِنْ أَیِّ بَابٍ شَاءَ مَنْ حَسُنَ خُلُقُهُ وَ خَشِیَ اللَّهَ فِی الْمَغِیبِ وَ الْمَحْضَرِ وَ تَرَكَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً.
⬅️ سه خصلت است كه هر كس خداى عزوجل را با آنها ملاقات كند (با این سه خصلت بمیرد) از هر دری كه خواهد داخل بهشت شود:
كسی كه خلقش نیكو باشد
و در غیبت و حضورِ مردم از خدا بترسد و خشیت داشته باشد
و مجادله نكند، اگرچه حق با او باشد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۰۰
@justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
✳ خواب شب و ورشکستگی ابدی...
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ مَا نَامَ اَللَّیْلَ کُلَّهُ أَحَدٌ إِلاَّ... جَاءَ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ مُفْلِساً.
⬅ هيچ كس تمام شب را نمىخوابد، مگر اينكه... روز قيامت ورشکست وارد محشر مىشود.
📚 ارشاد القلوب (دیلمی): ج۱، ص۹۱
🟢 در کتب لغت مُفلِس چنین ترجمه شده است: نكه ثروت و دارایی او از دست رفته باشد؛ ورشکسته.
🔵 پ.ن۱:
وسط شب که مصطفی برای نماز شب بیدار میشد، همسرش طاقت نمیآورد، میگفت:
“بس است دیگر. استراحت کن، خسته شدی.”
و مصطفی جواب میداد:
“تاجر اگر از سرمایهاش خرج کند، بالاخره ورشکست میشود، باید سود در بیاورد که زندگیش بگذرد.
ما اگر قرار باشد نماز شب نخوانیم ورشکست میشویم.”
🔵 پ.ن۲:
در شبی خوابی دیدم، در بخشی از خواب، مرا به اتاقی بردند که نامهی عملم را شخصی بسیار با هیبت داشت بررسی میکرد؛ برگشت به من گفت:
با این همه سرمایه که به تو دادیم، چه جور خودت رو اینطوری به ورشکستی کشوندی؟!
مقصود از ورشکست شدن را درست و دقیق نفهمیدم، تا این حدیث شریف با ترجمهی دقیق مُفلِس به چشمم خورد...
@justhadis110
💠 مولی امیر المؤمنین علی علیه السلام:
✅ إنّكُم إلى إجراءِ ما أعطَيتُم أشَدُّ حاجَةً مِن السّائلِ إلى ما أخَذَ مِنكُم.
⬅️ به راستى كه شما محتاجترید به کمککردن، نسبت به نیازمندی که کمک شما را دریافت میکند.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ح۸۵۷۳
پ.ن: این حدیث شریف یکی از ده حدیثی است که بیشترین تأثیر را در زندگی من و نگاهم به مسائل داشته است...
یه خاطره از این حدیث نقل میکنم براتون.
یه شب در دوران دانشجویی، نزدیک ساعتهای 9، داشتم میرفتم خونه، سر راه از کنار لونا پارک همدان داشتم رد میشدم، دیدم یه پسر بچه حدود 9 یا 10 ساله داره توپ بادی کوچیک میفروشه، اونوقتِ شب وسط زمستون سردِ پِلِرمهی همدانِ اونزمان (حوالی سال 88)! با خودم گفتم عجب غیرت و مردونگیای داره، داره نون بازوی خودش رو میخوره! یاد این حدیث افتادم، برای همینم رفتم تا یه توپ ازش بخرم،
گفتم چنده توپات؟
گفت 500
- گفتم یه دونه بده، بدش یه 2000 تومنی بهش دادم و بلافاصله گفتم یا علی و برگشتم که برم.
بعد بلافاصله اون بزرگمردِ کوچک، انگار که بهش توهین شده باشه، داد زد:
آی آقا!! وایسا باقی پولتو بگیر!!
بازم تو دلم بهش گفتم دمت گرم، دمِ غیرتت گرم، ایکاش یه ذره از این مرامتم من داشتم؛
برگشتم و بهش گفتم امام علی رو میشناسی؟!
یه نگاهِ عجیبی بهم کرد، به این معنا که وا اینم سوالِ که میپرسی؟!
سینَش رو داد جلو و گفت: معلومه که میشناسم!
بعد حدیث بالا رو براش خوندم و گفتم، اگه میشه بر من منت بزار و پول رو قبولش کن،
بزرگمرد کوچکِ ما یه لبخند معصومانه که حکایت از رضایتش داشت به من زد گفت: باشه اشکالی نداره، دستت درد نکنه!
و من خدا را سپاس گفتم که این پیک رحمتش رو سر راهم قرار داد...
@justhadis110
4_6046157356729894648.mp3
4.33M
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ ایاکم و الفرقة فإن الشاذ من الناس للشیطان، کما أن الشاذ من الغنم للذئب.
⬅️ از تفرقه بپرهیزید، زیرا شخص تکرو، شکار شیطان است، همانگونه که گوسفند تکرو، طعمه گرگ است.
📚 شرح نهج البلاغه (ابن ابیالحدید): ج۸، ص۱۱۲
پ.ن: حفظ ایمان در آخرالزمان در گرو بودن در اجتماع مؤمنین و ربط قلبی و ظاهری داشتن با گروه مؤمنانی است که آن گروه مؤمنان تابع عالمی ربّانیاند!
دینداری تکی به خصوص در آخرالزمان، نهایتاً لقمه شیطان است...
✳️ توضیحات جالب توجه حجت الاسلام مسعود عالی در خصوص حدیث فوق در فایل صوتی پیوست...
✳️ تفرقه، مهمترین ابزار صید شیطان
لقمه و نان:
شیطان هیچ راهِ رخنهای مطمئنتر و مؤثرتر از ایجاد جدایی بین انسانها ندارد.
هر وقت میخواهد دو انسان را صید کند، اول آن دو را از هم جدا میکند،
شما نیز هر وقت میخواهید نانی را مصرف کنید، اول لقمه لقمهاش میکنید تا از گلویتان پایین برود.
تفرقه میاندازید در یک نان و آن را به سی چهل لقمه تقسیم میکنید و بعد هر لقمهای را به دندان میدهید تا آن را بکوبد و له کند و بعد به شکلی که خودش میخواهد در میآورد تا بتواند آن را ببلعد؛ قدم اولِ خوردن، تکهتکه کردن است.
هر چیز را که نتوانستی تکهتکه کنی نمیخوری!
اگر برای شما گوشتی بیاورند که هرچه تلاش کنی نتوانی آن را با دندان یا با دست تکه کنی از خیرش میگذری و رهایش میکنی!
شیطان هم اگر نتوانست جمعیتی را تکهتکه کند مأیوس میشود و میرود...!
📚 تمثیلات سیاسی اجتماعی (محی الدین حائری شیرازی - دفتر نشر معارف): ج۱، ص۲۴
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ الدُّنيا مُطَلَّقةُ الأكياسِ.
⬅️ دنيا، مطلّقهی زيركان است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۳۴
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إِنَّ اَللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ يُذَكِّرُهُ اَلاِسْتِغْفَارَ
وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَةٍ لِيُنْسِيَهُ اَلاِسْتِغْفَارَ وَ يَتَمَادَى بِهَا
وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ:
«سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لاٰ يَعْلَمُونَ (اعزاف:۱۸۲)» بِالنِّعَمِ عِنْدَ اَلْمَعَاصِي.
⬅️ به راستی که چون خداوند خیر بندهاى را بخواهد و آن بنده گناهى مرتكب شود، خدا به دنبال آن گناه، او را (در همین دنیا، زود) كيفرى میدهد و استغفار را نیز به ياد او میاندازد،
اما چون براى بندهاى بدى خواهد و او گناهى كند، خدا به دنبالش نعمتى به او دهد تا استغفار را از ياد او ببرد و به آن حال (معصیت و غفلت) ادامه دهد،
و اين است گفتار خداى عز و جل
«به تدريج و آهستگى آنها را غافلگير كنيم از راهی كه ندانند» (اعراف:۱۸۲)
يعنى از طریق (دادن) نعمت هنگام (ارتكاب) گناهان.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۴۵۲
@justhadis110
✳️ وقتی خداوند خير بندهاى را بخواهد...
💠 حضرت امام هادی علیه السلام
✅ إِنَّ اَللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً إِذَا عُوتِبَ قَبِلَ.
⬅️ وقتی خداوند خير بندهاى را بخواهد، هرگاه از او عذرخواهى شود بپذيرد.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۴۸۱
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلى الله عليه و آله:
✅ ذَروا المِراءَ فإنَّ المؤمنَ لا يُماري، ذَروا المِراءَ فإنّ المُماري قد تَمَّت خَسارَتُهُ.
⬅️ مجادله را رها كنيد؛ زيرا مؤمن مجادله نمىكند؛ مجادله را رها كنيد؛ زيرا مجادلهگر قطعاً زيان مىبيند.
📚 بحار الأنوار (عللمه مجلسی): ج۵۴، ص۱۳۸
💠 مولی امیرالمؤمنین على عليه السلام:
✅ إيّاكُم و المِراءَ و الخُصومَةَ؛ فإنّهُما يُمرِضانِ القُلوبَ علَى الإخوانِ، و يَنبُتُ علَيهما النِّفاقُ.
⬅️ از مجادله و ستيزه كردن بپرهيزيد؛
زيرا اين دو كار دلها را نسبت به برادران بيمار مىكنند و
👈👈👈 نفاق مىرويانند.
📚 الكافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۰۰
💠 مولی امیرالمؤمنین على عليه السلام:
✅ مَن صَحَّ يَقينُهُ زَهِدَ في المِراءِ.
⬅️ كسى كه يقينش صحیح باشد، به مجادله بىرغبت است.
📚 غرر الحكم (تمیمی آمدی): حکمت ۸۷۰۹
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
✅ إيّاكَ و المِراءَ فإنّهُ يُحبِطُ عَملَكَ
و إيّاكَ و الجِدالَ فإنّهُ يُوبِقُكَ
و إيّاكَ و كَثرَةَ الخُصوماتِ فإنّها تُبعِدُكَ مِن اللّه.
⬅️ از مجادله كردن بپرهيز كه اين كار عمل تو را بر باد مىدهد
و از جرّ و بحث كردن بپرهيز كه اين كار تو را هلاك مىگرداند
و زياد ستيزه و دشمنی مكن؛ زيرا كه تو را از خدا دور مىكند.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۳۰۹
💠 حضرت امام هادى عليه السلام:
✅ المِراءُ يُفسِدُ الصَّداقَةَ القَديمَةَ، و يَحلُلُ العُقدَةَ الوَثيقَةَ، و أقلُّ ما فيهِ أن تَكونَ فيهِ المُغالَبةُ، و المُغالَبةُ اُسُّ أسبابِ القَطيعَةِ.
⬅️ مجادله كردن، دوستى ديرين را از بين مىبرد
و پيوند استوار را از هم مىگسلد
و كمترين چيزى كه در مجادله هست، چيرهجويى است
و چيرهجويى، خود عامل اصلى قطع رابطه است.
📚 أعلام الدين (دیلمی): ص۳۱۱
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلى الله عليه و آله:
✅ لا يَستَكمِلُ عَبدٌ حَقيقَةَ الإيمانِ حتّى يَدَعَ المِراءَ و إن كانَ مُحِقّا.
⬅️ هيچ بندهاى كاملاً به حقيقت ايمان نرسد، مگر آن گاه كه مجادله را رها كند، هرچند بر حق باشد.
📚 منية المريد (شهید ثانی): ص۱۷۱
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلى الله عليه و آله:
✅ مَن تَركَ المِراءَ و هُو مُحِقٌّ بُنِيَ لَهُ بَيتٌ في أعلَى الجَنّةِ، و مَن تَركَ المِراءَ و هُو مُبطِلٌ بُنيَ لَهُ بَيتٌ في رَبَضِ الجَنّةِ.
⬅️ كسى كه حق با او باشد و با اين حال مجادله را رها كند، خانهاى در بالاى بهشت برايش ساخته مىشود
و كسى كه وقتى حق با او نيست مجادله نكند، خانهاى در حومه بهشت برايش ساخته مىشود.
📚 منية المريد (شهید ثانی): ص۱۷۰
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
✅ وَصِيّةُ وَرَقةَ بنِ نَوفَلٍ لخَديجَةَ بنتِ خُوَيلِدٍ عليها السلام إذا دَخَلَ علَيها يَقولُ لَها: يا بِنتَ أخي، لا تُمارِي جاهِلاً و لا عالِما؛ فإنّكِ مَتى مارَيتِ جاهِلاً آذاكِ ، و مَتى مارَيتِ عالِما مَنعَكِ عِلمَهُ.
⬅️ ورقة بن نوفل هرگاه نزد خديجه دخت خويلد عليها السلام مىرفت، به او سفارش مىكرد:
اى دختر برادرم!
با نادان و دانا مجادله مكن؛
زيرا اگر با نادان مجادله كنى، تو را مىآزارد
👈👈 و اگر با دانا مجادله كنى، دانش خود را از تو دريغ مىدارد.
📚 امالی (شیخ طوسی: ص۳۰۲
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَن كَثُرَ مِراؤهُ بالباطلِ دامَ عَماؤهُ عنِ الحَقِّ.
⬅️ كسى كه به ناحق مجادله بسيار كند،
👈👈👈 كورى او از [درك] حق دوام يابد.
📚 غرر الحكم (تمیمی آمدی): حکمت ۸۸۵۳
@justhadis110