فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ #بقره۴
⭐ یادگیری قرائت فصیح و حفظ فقط همین آیه ذخیره بزرگی برای زندگی ما خواهد شد.
💠 گزیده تفسیر :
در این آیه دو مصداق دیگر غیب را بیان می کند ، رسالت و معاد
در دو آیه ۳ و ۴ پنج ویژگی بیان می کند که ارکان تقوا هستند(یعنی بدون آنها رسیدن به مقام تقوا ممکن نیست) و رسیدن به این مقام نفسانی و عملی شرط لازم برای بهره مندی از هدایت الهی هست .
🔸️ ایمان به غیب - اقامه نماز - انفاق - ایمان به قرآن و کتب آسمانی و احادیث قدسی( و پیامبران) - ایمان به معاد
۵ ویژگی متقین هست.
🔹️طبعاً اگر کسی قرآن را قبول داشته باشد پیامبر و فرشته را هم قبول دارد.
- ایمان به غیب همان ایمان به مبدا (خدا) هست
- ایمان به کتب همان ایمان به مسیر(رسالت) هست
- ایمان به آخرت همان ایمان به مقصد(معاد) هست.
که این ۳ اصول دین را تشکیل می دهد.
- اما نماز و انفاق مانند دو پای قدرتمندی هست که به مومنین به خدا(غیب) قدرت حرکت در مسیر(رسالت) که همان عمل به تکالیف الهی هست را میدهد تا آنها را سالم به مقصد(آخرت) برساند.
🌀 مفهوم کلمات
● آخرت = قیامت وجهان بعد از مرگ - متضاد آن دنیا است
● یوقنون = یقین علم ثابت و قطعی هست که اولا شک پذیر نباشد ثانیا مایه آرامش درونی باشد.
● اُنزلَ = فروفرستادن کتب آسمانی و احادیث قدسی
منظور این نیست که قرآن در عالم بالا بوده آن را به دنیا فرستادیم و دیگر در عالم بالا نیست همانطور که وقتی استادی تدریس می کند علم را منتقل می کند و خودش هم از علم خالی نمی شود .
@tafsiran
⭐ جلسه تفسیر حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله)- سوره یقره آیه ۲
■متقین بلاشک از قرآن هدایت خواهند گرفت
○تقوا یعنی پرهیز با حرکت نه پرهیز با سکون، یک وقت هست شما در حال سکون پرهیز میکنید، یعنی برو در خانهات بنشین و کاری به کار چیزی نداشته باش و با رانندگی نکردن پرهیز کن به این که به کوه نخوری و از دره پرتاپ نشوی، پرهیز از کوهنوردی کردن، حرکت نکردن در خارزارها که خارهای مغیلان دامن شما را نگیرد، این یک جور پرهیز است و اسلام این را به شما توصیه نمیکند. بلکه میگوید در سینهی قضایا و واقعیتها با حوادث روبرو بشوید و در عین حال پرهیز کنید. مثل رانندهای که رانندگی میکند اما پرهیز هم میکند و این پرهیز همان است که گفته شد، مراقبت کردن و مواظب خود بودن.
قرآن کریم میگوید: «هدی للمتقین»(۲)؛ نمیگوید «هدی للمؤمنین». «هدی للمتّقین»؛ یعنی اگر یک نفر باشد که دین هم نداشته باشد، اما تقوا داشته باشد - ممکن است کسی دین نداشته باشد، اما به همین معنایی که گفتم، تقوا داشته باشد - او بلاشک از قرآن هدایت خواهد گرفت و مؤمن خواهد شد. اما اگر مؤمن تقوا نداشته باشد، احتمالاً در ایمان هم پایدار نیست. بستگی به شانسش دارد: اگر در فضای خوبی قرار گرفت، در ایمان باقی میماند؛ اگر در فضای خوبی قرار نگرفت، در ایمان باقی نمیماند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️ یقیمون الصلوه....
حضور قلب در نماز مصداق اقامه نماز....
گفتاری از #استاد_عالی
✍ کانال قرآنی تفسیران
https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 أُولَـٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ #بقره۵
یادگیری قرائت فصیح و حفظ فقط همین یک آیه می تواند ذخیره ای نزد پروردگار باشد.
💠 گزیده تفسیر؛
تقوا انسان را مستحق هدایت الهی می کند ، ایمان به خدا و قرآن را در وجودش بارور می سازد و انسان مومن با تمسک به ارتباط با پروردگار و گسترش این ارتباط به بطن جامعه(اقامه نماز) و ترویج عملی کمک دائمی به همدیگر(انفاق)(که طبعا زیر پرچم ولایت امکان پذیر است) به مقصد نهایی که همان رستگاری(فلاح) هست می رسد به شرطی که این تقوا در اراده و عمل انسان مستمر باشد و نه موقت.
🔅سوال : حالا که تقوا این همه برکت دارد ، چگونه میتوان به تقوا رسید؟
راه رسیدن به تقوا عبادت است. اگر عبادات ما منجر به تقوا و دوری ما از گناه نشود حتما یا خالصانه نیست یا ناقص و نادرست انجام میشود.
تقوا موجب ایمان آوردن نمی شود چون ایمان ریشه فطری و عقلانی دارد اما باعث بارور شدن و رشد ایمان میشود.
🚥 مفهوم کلمات :
○ المفلحون : از فلاح است ، وقتی چیزی را با کار از شرّ رها میکنند و به خیر می رسانند می گویند فلاح یعنی رستگاری - علت اینکه به کشاورز فلاح می گویند این است که زمین را از حالت بایِر رها می کند و به آبادی می رساند.
○ علی هدیً = بر هدایت ، متقین بر هدایت هستند یعنی براساس هدایت عمل می کنند ، پایه عملکرد متقین هدایت الهی است.
نوعی برتری در متقیان نسبت به هدایت را القا می کند ، در عوض در مورد ضلالت از فی استفاده می کند (فی ضلال مبین) که اینجا یعنی ضلالت بر آنان چیرگی دارد.
○ هم = به معنی آنان است ولی اینجا نوعی پایه قرار دادن برای اولئک هست که تفسیر ادبی دارد.
علت اینکه دو تا اولئک اومده چون هدایت یک چیزی است و فلاح و رستگاری امر دیگر
17.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 هدایت،غنا و نجات فقط از پروردگار هست...
شرح حدیث از آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)
✍کانال قرآنی تفسیران
@tafsiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #بقره۶
با چند بار گوش دادن به ترتیل استاد قرائت فصیح آیه را یاد میگیریم و سپس آیه را حفظ می کنیم ، حفظ همین یک آیه غنیمت و ان شاالله موجب رضایت الهی میشود.
💠 گزیده تفسیر
قرآن برای هدایت همه انسانهاست ولی متقین راه بهرمندی از هدایت الهی را بر خود هموار می کنند و کافران این راه را بر خود می بندند لذا علت تاثیرناپذیری کافران عناد خودشان هست و نه نداشتن خاصیت هدایت در قرآن
✔دو نوع کفر داریم کفر عنادی ، کفر بسیط.
۱- اگر کسی کفر بسیط دارد این کفر حاصل غفلت و ندانستن هست ، این نوع کفر با انذار قابل رفع هست.
۲- اما کسی که دچار کفر عنادی هست خود این فرد به صورت عمد درِ هدایت را به روی خود می بندد و لذا انذار کردن آنها با انذار نکردنشان یکی هست و اثری ندارد.
🚥 مفهوم کلمات
انذرتهم = انذار بیم دادن با سخن هست. متضاد آن تبشیر به معنی نوید دادن هست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قرآن را با حزن بخوانید
کلامی از #استاد_پناهیان
✍کانال قرآنی تفسیران
https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #بقره۷
خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ بقرة - 7
خداوند بر دلها و بر گوش آنان مهر زده است و در برابر چشمانشان پردهاى است و عذاب بزرگى در انتظار آنهاست. بقرة - 7
🔅یادگیری قرائت فصیح و حفظ همین یک آیه مغتنم است.
💠 گزیده تفسیر
◇مراد از قلب و سمع و بصر همان دل و گوش و چشم باطنی هست که از ابزارهای عقل هستند .
خداوند بدلیل اینکه کافران اصولاً قصدی برای ایمان ندارند و در برابر هر نشانه یا گفتار که به سمت حق و ایمان رهنمون کند ، روی گردان هستند ، به کیفر این حالتشان ابزارهای درک آنها را مسدود می کند و چون علم مقدمه ایمان هست، طبیعتا به ایمان نمی رسند .
¤ یعنی پروردگار همان اول ابتدائاً بر دلشان مهر نمی زند بلکه نشانه های الهی وقتی به آنها عرضه شد و آنها به جای توجه و شنیدن گارد گرفتند یا تمسخر کردند یا بدلیل ترس از از دست دادن منافع جبهه گرفتند تازه آنوقت خداوند به دلشان مهر می زند.
طبیعی هست که وقتی انسان مسیر ایمان را نپیماید ، به عذاب بزرگی دچار می شود.
🚥 مفهوم کلمات
□ ختم = در مقابل فتح (آغاز کردن و گشودن) به معنی پایان دادن و کامل کردن است.
به مهر زدن هم ترجمه میشود چون وقتی مهر بر نامه زده میشود که تمام شده باشد.
□ سمعهم= شنوایی آنها ، شکل مفرد دارد ولی بدلیل مصدر بودن معنای جمع میرساند.
سمع به شنیدن اشاره دارد و اُذُن به خود گوش
□ ابصارهم = دیده هایشان ، بینایی آنها
بصر به دیدن و عین به خود چشم اشاره دارد.
غشاوه = پوشش فراگیر و احاطه کننده که میتواند مادی یا معنوی باشد.
□ لهم = اینجا درست که به معنی "برای آنها "ست ولی میخواهد اختصاص را برساند یعنی "عذابی مخصوص آنها"
🌔 سوال قرآنی: چه کسانی به شرایطی می رسند که چشم و گوش و دلشان بسته میشود و قابلیت رسیدن به ایمان را از دست می دهند؟
پاسخ: با توجه به آیات قرآن دلایل زیر باعث چنان حالتی خواهد شد؛
🎯متکبر جبار یعنی کسی که با خودبرتر بینی میخواهد خواسته و حرف ناحق خودش را به کرسی بنشاند.
🎯معتدین یا کسانی که از حق تجاوز می کنند و به حقوق الهی یا مردم دست درازی دارند.
🎯کسانی که هوای نفس خود را می پرستند و لذّتجویی برای آنان اولویت دارد
🎯کسانی که قدمشان در راه حق ثابت نیست و آنقدر لغزش دارند که بالاخره می افتند
🎯 ثبات در گناه کردن
🎯ثبات در عقیده،اخلاق و عمل باطل
🎯کسانی که جهان بعد از مرگ را قبول نمی کنند.
✍کانال قرآنی تفسیران
@tafsiran
1️⃣ بسته شدن دل و چشم وگوش دارای درجات هست یعنی ممکن است مومنین هم به میزان گناهانشون درجاتی از آن را داشته باشند که باید با استغفار و انابه و جبران آن را برطرف کنند(همانطور که امیرالمومنین در پاسخ فردی که گفت نمی توانم برای نماز شب بیدار شوم گفت گناهانت نمی گذارد) اما وعده عذاب عظیم به کافرانی هست که خداوند قوای ادراکی آنها را کامل بسته هست.
2️⃣ ما هر چقدر عقربه دلمان را به سمت حق بگردانیم همانقدر از آن بهره مند میشویم و هر چقدر جهتگیری قلبمان به سمت باطل باشد از درک روشنای ایمان باز می مانیم برای همین است که اولیا خدا علاوه بر اینکه نسبت به گناهان کوچک حساس بودند بلکه نسبت به زمینه های گناه هم توجه داشتند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #بقره۸
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ بقرة - 8
و گروهى از مردم کسانى هستند که مىگویند: «به خدا و روز قیامت ایمان آوردهایم!» در حالى که ایمان نیاوردهاند. بقرة - 8
🔅 یادگیری قرائت فصیح و حفظ فقط همین یک آیه مایه جلب رحمت الهی هست.
@tafsiran
💠 گزیده تفسیر
منافقان که در باطن کافرند ، هرچند در برخی احکام با کافران و مشرکان شریکند ، لیکن از کافران تبهکارتر و زیانبارترند و از این رو قرآن کریم آنان را بدتر از کافران می داند .
خدای سبحان در آیات متعدد به افشای منافقان پرداخته از کفر آنان نسبت به مبدا ، رسالت و معاد و از ریای آنان در نماز و انفاق پرده بر می دارد . هدف منافقان از اظهار ایمان؛
۱- جاسوسی برای کافران
۲- بهره مندی از مزایای( اجتماعی ،مالی،سیاسی)بیشتر
۳- محافظت از منافع خود(پول،شغل،آبرو) در برابر خطرات احتمالی
🚥 مفهوم کلمات
□ الناس = ناس هم ردیف انسان ، انس و بشر است و در آیات مختلف اشاره به گروههای مختلف دارد (همه گروه مردم) است چه کافر، چه منافق و چه باتقوا و چه مشرک
□ من یقول = مَن معنای جمع میدهد" کسانی هستند که می گویند" یا "کسانی که می گویند"
قول = حرف زبانی - اینجا سخنی که با تلفظ زبانی از دهان خارج میشود
□ و ما هم بمومنین= یعنی(منافقان) مطلقا مومن نیستند،نبودند و نخواهند بود