➖تعصبات قبیله ای در کربلا
حسن المثنی
حسن المثنی فرزند امام حسن علیه السلام است و داماد امام حسین علیه السلام(1)
حسن المثنی هیچ وقت ادعاء امامت نکرد(2) و عاقبت بخیر شد لذا در منابع شیعه با وی با ترضی یاد میشود(3)
و سالها بعد در مدینه از دنیا رفت
🛑وَ كَانَ اَلْحَسَنُ بْنُ اَلْحَسَنِ قَدْ حَضَرَ مَعَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اَلطَّفَّ فَلَمَّا قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ أُسِرَ اَلْبَاقُونَ مِنْ أَهْلِهِ جَاءَهُ أَسْمَاءُ بْنُ خَارِجَةَ فَانْتَزَعَهُ مِنْ بَيْنِ اَلْأَسْرَى وَ قَالَ وَ اَللَّهِ لاَ يُوصَلُ إِلَى اِبْنِ خَوْلَةَ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ دَعُوا لِأَبِي حَسَّانَ اِبْنَ أُخْتِهِ (4)
🔰حسن المثنی در کربلا با امام حسین علیه السلام حاضر بود زمانی که امامحسین علیه السلام شهید شد و مابقی بنی هاشم به اسارت رفتند.
اسماء بن خارجة بن عتبة بن عصير كه به ابي حسان ملقب بود در نزد عمر بن سعد حاضر بود،
حسن مثنی را از بین اسراء بیرون کشید و گفت بخدا قسم نمیگذارم پسر خواهر مرا ببرید.
عمر سعد ملعون گفت: حسن المثنی را به ابی حّسان ببخشید( حسن مثنی را نکشید).
👈ابی حّسان رئیس قبیله فزاری بود.
و مادر حسن المثنی خَوْلَه بنت منظور بن زَبّان فَزاری بود
👈دقت کنید کار ابی حسان و عمر سعد علیهما اللعنه و العذاب در روی مودت نبوده است بلکه از روی تعصبات قبیله ای بود
📚:منابع
1: الارشاد ج 2 ص2۵
2: الارشاد ج۲ص۲۶
3: الارشاد ج ۲ ص ۲۵
4: کشف الغمة ج۱ ص۵۷۹
🖤اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن (ع)🖤
امام صادق(ع) به شخصی به نام علی چنین فرمود:
یا عَلِیُّ، زُرِ الحُسَینَ(ع) ولا تَدَعهُ.
قالَ: قُلتُ: ما لِمَن أتاهُ مِنَ الثَّوابِ؟
قالَ: مَن أتاهُ ماشِیا کَتَبَ اللّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطوَهٍ حَسَنَهً، ومَحا عَنهُ سَیِّئَهً، ورَفَعَ لَهُ دَرَجَهً، فَإِذا أتاهُ وَکَّلَ اللّهُ بِهِ مَلَکَینِ یَکتُبانِ ما خَرَجَ مِن فیهِ مِن خَیرٍ، ولا یَکتُبانِ ما یَخرُجُ مِن فیهِ مِن شَرٍّ ولا غَیرِ ذلِکَ، فَإِذَا انصَرَفَ وَدَّعوهُ، وقالوا: یا وَلِیَّ اللّهِ! مَغفورا لَکَ، أنتَ مِن حِزبِ اللّهِ وحِزبِ رَسولِهِ وحِزبِ أهلِ بَیتِ رَسولِهِ، وَاللّهِ، لا تَرَى النّارَ بِعَینِکَ أبَدا، ولا تَراکَ ولا تَطعَمُکَ أبَدا.
اى على! حسین(ع) را زیارت کن و آن را وا مگذار.
گفتم: پاداش کسى که به زیارتش مى رود، چیست؟
فرمود: هر کس پیاده به آن جا برود،
خداوند، در برابر هر گامش، حَسَنه اى برایش ثبت مى کند و گناهى را از او مى زُداید و درجه اى او را بالا مى بَرد،
و چون به قبر مى رسد، خداوند، دو فرشته بر او مى گمارد که هر چه خیر از دهانش بیرون آید، مى نویسند و هر چه شر و غیر آن [مانند لغو و بیهوده گویى ] بیرون آید، نادیده مى گیرند،
و چون باز گردد، با او وداع مى کنند و به او مى گویند:” اى دوست خدا! آمرزیده اى. تو، جزو حزب خدا، حزب پیامبر خدا و حزب خاندان پیامبرش هستى. به خدا سوگند، هرگز، آتش را با چشمانت نخواهى دید و آن نیز تو را نخواهد دید و به [سوزاندن ] تو، طمع نخواهد داشت"
کامل الزیارات: ص ۲۵۵ ح ۳۸۳
#امام_حسین
#اربعین
#محرم
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
➖تعصبات قبیله ای در کربلا
حضرت علی اکبر علیه السلام
🛑قالوا له : إن لك قرابة من أمير المؤمنين ـ يعنون يزيد اللعين ـ يريدون : أن ميمونة بنت أبي سفيان جدته لأمه أم ليلى بنت مرة ، وامها ميمونة بنت أبي سفيان
قالوا له : فإن شئت آمنّاك ، وصرت الى الدنيا.
قال لهم علي عليهالسلام : قرابة رسول الله صلىاللهعليهوآله
أحق أن ترعى
🔰لشکریان یزید لعین خطاب به حضرت علی اکبر علیه السلام گفتند:
تو با یزید لعین نسبت فامیلی داری_چون مادر حضرت علی اکبر علیه السلام، لیلی بود که لیلی دختر میمونه و میمونه دختر ابوسفیان بود(یعنی لیلی نوه دختری ابوسفیان بود)_
لشکریان لعین گفتند: اگر دوست داشتنی در امان هستی و به هرجائی دنیا بخواهی برو.
حضرت علی اکبر علیه السلام فرمودند:
قرابت و فامیلی رسول خدا صلی الله علیه و آله برای ما بهتر است
📚: شرح الأخبار قاضي نعمان ج 3ص153
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیسی: بساط کشف حجاب در کشور جمع خواهد شد
😭😭😭😭😭
انشالله
📌نتیجه #تبلیغات_اموی
طبق گزارش #مسعودی:
يكى از دوستان ما كه اهل علم بود مي گفت:
در انجمنى در #شام درباره #ابو بكر، #عمر، #على و #معاويه سخن مي گفتيم و سخنان اهل علم را ياد مي كرديم؛ جمعى از عامه مي آمدند و سخنان ما را مي شنيدند.
يكى از آنان كه از ديگران خردمندتر بود و ريش بزرگتری داشت، روزى به من گفت:
چقدر در باره #على و معاويه و فلان و فلان حرف ميزنيد. گفتم:
تو در اين باب چه نظر دارى؟ گفت: در باره كى؟ گفتم: در باره على چه ميگوئى؟ گفت:
مگر او پدر #فاطمه نيست؟
گفتم: فاطمه كى بود؟ گفت: زن #پيامبر و دختر #عايشه و خواهر معاويه بود. گفتم حكايت على چگونه بود؟ گفت: در جنگ #حنين با پيامبر كشته شد.
📚مسعودی، مروج الذهب، ج2، ص33.
🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨
#انقلاب هزاران هزار خدمات داشته، اما رسانه ها ان را بی اثر می کنند.
➖چندتا نکته در مورد روایت شریف عرض کنم
نکته1⃣
در متن روایت فرموده بودند:
🔺كَانُوا يَنْزِعُونَ الْمَلَاحِفَ عَنْ ظُهُورِنَا(1)
🔰هرچه در خیمهها بود را با زور چپاول کردند، حتی روپوشها(چادرها)یمان را نیز از دوشمان کشیدند.»
👇ملاحف در لغت👇
🔺اللِّحَاف و المِلْحَفُ و المِلْحَفَة: اللِّباس الذی فوق سائر اللباس»(2)
🔰اللحاف و المحلف و ملحفه به معنای لباسی است که روی تمام لباس ها انداخته میشود(چون زنان عرب چند پوشش داشتند و پوشش اخر که همانند چادر بوده است ملحفه نام داشته است لذا برداشتن ملحفه به معنای بی حجاب بودن نیست)
نکته 2⃣
🔺فَجَعَلَ رَجُلٌ يَفُضُّ الْخَلْخَالَيْنِ مِنْ رِجْلِي وَ هُوَ يَبْكِي. فَقُلْتُ: مَا يُبْكِيكَ يَا عَدُوَّ اللَّهِ؟ فَقَالَ: كَيْفَ لَا أَبْكِي وَ أَنَا أَسْلُبُ ابْنَةَ رَسُولِ اللَّهِ.(3)
🔰مردی آن دو خلخال را از پایم شکست تا ببرد و در همانحال گریه میکرد.
گفتم: چه چیز تو را به گریه واداشته است، ای دشمن خدا؟
گفت: چهطور گریه نکنم، درحالیکه دختر رسول خدا را غارت میکنم
👈آیا این قسمت روایت دلالت بر این میکند که شیعیان در لشکر ابن زیاد لعین بودند؟
خیر
زیرا:
اولا: فاطمه بنت الحسین علیهما السلام آن مرد را عدوِّ الله خطاب میکند
ثانیا: شخص در جواب فاطمه بنت الحسین علیهما السلام میگوید:أَنَا أَسْلُبُ ابْنَةَ رَسُولِ اللَّهِ من در حال دزدیدن خلخال پای دختر پیامیر صلی الله علیه و اله هستم.
👈در حالی که اگر شخص دزد شیعه بود باید میگفت انا اسلب ابْنَةَ الامام.
چون وجوب احترامِ ائمه علیهم السلام برای اهل سنت بخاطر انتسابشان به پیامبر صلی الله علیه و آله هستند و برای شیعیان بخاطر امامت است.
نکته3⃣
شخصی که دزدی میکند ولی گریه میکند چرا به کربلاء امده است؟( جواب از کتاب انساب الاشراف در پست بعدی انشاءالله)
نکته 4⃣
👈اما باید دقت شود که بر خلاف شخص دزدِ در روایت که قائل به حرمت داشتن آل الله علیهم السلام است.
تعداد زیادی نیز در لشکر ابن زیاد لعین بودند که با بغض اهل البیت علیهم السلام به جنگ امام حسین علیه السلامامده بودند.
به طور مثال👇
🔺ثُمَّ بَرَزَ مِنْ عَسْكَرِ عُمَرَ بْنِ سَعْدٍ رَجُلٌ آخَرُ يُقَالُ لَهُ تَمِيمُ بْنُ حُصَيْنٍ اَلْفَزَارِيُّ فَنَادَى يَا حُسَيْنُ وَ يَا أَصْحَابَ حُسَيْنٍ أَ مَا تَرَوْنَ إِلَى مَاءِ اَلْفُرَاتِ يَلُوحُ كَأَنَّهُ بُطُونُ اَلْحَيَّاتِ وَ اَللَّهِ لاَ ذُقْتُمْ مِنْهُ قَطْرَةً حَتَّى تَذُوقُوا اَلْمَوْتَ جَزَعاً(۴)
🔰مرد ديگرى بنام تميم بن حصين فزارى از عسكر عمر بن سعد بيرون آمد و جار كشيد اى حسين و ياران حسين آب فرات را ببينيد كه چون شكم ماهى موج زند بخدا قطرهاى از آن نچشيد تا از بيتابى جان دهيد،
📚: منابع
1:الأمالي (للصدوق)، ص۱۶۴
2: لسان العرب، ج 9، ص 314
3:الامالی لصدوق ص۱۶۴
۴: الامالی لصدوق ۱۵۰
➖چگونگی زیاد شدن لشکر عبیدالله ملعون در کربلاء(ایجاد ترس و رعب در کوفه)
🛑ثُمَّ دعا ابْن زياد كثير بْن شهاب الحارثي ومحمد بْن الأشعث ابن قيس والقعقاع بن سويد بن عبد الرحمان المنقري وأسماء بْن خارجة الفزاري وَقَالَ:
طوفوا فِي النَّاس فمروهم بالطاعة والاستقامة، وخوفوهم عواقب الأمور والفتنة والمعصية، وحثوهم على العسكرة (كذا) فخرجوا فعزروا وداروا بالْكُوفَة.
ثُمَّ لحقوا بِهِ غير كثير بْن شهاب فإنه كَانَ مبالغا يدور بالْكُوفَة يأمر النَّاس بالجماعة، ويحذرهم الفتنة والفرقة ويخذل عَن الْحُسَيْن!!! وسرح ابْن زياد أيضًا حصين بْن تميم فِي الأربعة الآلاف الَّذِينَ كانوا مَعَهُ إِلَى الْحُسَيْن بعد شخوص عمر بْن سعد بيوم أَوْ يومين.
ووجه أَيْضًا إِلَى الْحُسَيْن حجار بْن أبجر العجلي فِي ألف.
وتمارض شَبَث بْن رَبْعِيّ فبعث إِلَيْهِ فدعاه وعزم عَلَيْهِ أن يشخص إِلَى الْحُسَيْن فِي ألف ففعل.
وَكَانَ الرَّجُل يبعث فِي ألف فلا يصل إلا في ثلاث مائة وأربع مائة وأقل من ذَلِكَ كراهة منهم لهذا الوجه.
ووجه أيضا يزيد بن الحرث بْن يزيد بْن رويم فِي ألف أَوْ أقل.
ثُمَّ إن ابْن زياد استخلف عَلَى الْكُوفَة عَمْرو بْن حريث، وأمر القعقاع بْن سويد بن عبد الرحمان بْن بجير المنقري بالتطواف بالْكُوفَة فِي خيل فوجد رجلا من همدان قد قدم يطلب ميراثا لَهُ بالْكُوفَة، فأتى بِهِ ابْن زياد فقتله، فلم يبق بالْكُوفَة محتلم إِلا خرج إِلَى العسكر بالنخيلة........
ووضع ابْن زياد المناظر عَلَى الْكُوفَة لئلا يجوز أحد من العسكر مخافة لأن يلحق الْحُسَيْن مغيثا لَهُ، ورتب المسالح حولها وجعل على حرس الكوفة زحر بْن قَيْس الْجُعْفِيّ
ورتب بينه وبين عسكر عمر بْن سعد خيلا مضمرة مقدحة فكان خبر مَا قبله يأتيه فِي كُلّ وقت
🔰وقتی ابن زیاد، عمر بن سعد را از منطقه حمام اعین [به کربلا فرستاد] به همه مردم دستور داد که در اردوگاه نخیله گرد آیند سپس کثیر بن شهاب حارثی و محمد بن اشعث بن قیس و قعقاع بن سوید بن عبدالرحمن منقری و اسماء بن خارجه فزاری را طلبید
و [به آنها گفت]: در بین مردم(در کوفه) گردش کنید و آنها را به اطاعت و استقامت دعوت کنید و از عواقب امور و فتنهانگیزی و سرکشی بترسانید و آنها را به پیوستن به لشکر تشویق کنید.
آنها نیز چنین کردند و در کوفه گردیدند [و مردم را به جنگ تشویق کردند] و سپس به ابن زیاد پیوستند، مگر کثیر بن شهاب؛ زیرا او همچنان در کوفه میگشت و مردم را به پیوستن به جماعت تشویق میکرد و از فتنه انگیزی و تفرقه و یاری حسین میترساند.
ابن زیاد بعد از اینکه یک روز یا دو روز از اقامت عمر سعد در کربلا میگذشت، حصین بن تمیم را به همراه چهار هزار نفر به جنگ با حسین فرستاد. همچنین حجار ابن ابجر عجلی، شبث بن ربعی و یزید بن حارث بن یزید را هرکدام با هزار نفر به کربلا فرستاد.
[شبث ابتدا خود را به بیماری زد، اما با فشار ابن زیاد، حرکت کرد].
اما از هر هزار نفری که به کربلا فرستاده میشد، کمتر از سیصد یا چهار صد نفر از آنها به آنجا میرفتند؛ زیرا بسیاری از آنها از شرکت کردن در قتل حسین (علیهالسّلام) کراهت داشته، بی رغبتی نشان میدادند. سپس ابن زیاد، خود به نخیله رفت و عمرو بن حریث را جانشین خود در کوفه قرار داد و صبح و ظهر و شام گروههای بیست، سی، پنجاه تا صد نفری را برای تقویت عمر بن سعد [به کربلا] میفرستاد؛ و به قعقاع بن سوید بن عبدالرحمان دستور داد تا با گروهی از سربازان در اطراف کوفه بگردند(برای پیدا کردن کسانی که از جنگ با امام حسین علیه السلام به نخلستان های اطراف کوفه گریخته بودند).
آنان ضمن جست و جو، فردی همدانی را یافتند که به طلب میراث خود به کوفه آمده بود.
او را نزد عبیدالله بن زیاد بردند؛ ابن زیاد نیز او را کشت، و از مردم زهرچشم گرفت. (چون فرمان جنگ عمومی عبیدالله شامل کوفیان میشد در حالی که آن شخص شامی بود)
این اقدام باعث شد هیچ فرد بالغی جرئت ماندن در کوفه را پیدا نکند. همچنین او جاسوسهایی را در کوفه گماشت تا کسی از لشکریان تخلف نکند و مبادا کسی به کاروان حسین ملحق شده، او را یاری کند. در اطراف کوفه نیز بدین منظور، گروههای مسلح و پاسگاههایی قرار داده بود. فرمانده این نگهبانان و گروههای مسلح، زحر بن قیس جعفی بود.
ابن زیاد بین خود و عمر بن سعد سوارانی پنهانی مستقر کرده بود که هر اتفاقی بیفتد، وی سریعاً خبردار شود
📚: انساب الاشراف ج 3 ص179
➖منع آب نُمود تفکر عثمانی در کربلاء
🛑قالوا: وورد كتاب ابن زياد على عمر بن سعد، ان امنع الحسين واصحابه الماء، فلا يذوقوا منه حسوة كما فعلوا بالتقى عثمان بن عفان.(1)
🔰نامه ای از طرف عبیدالله ملعون به ابن سعد ملعون رسید: آب را از حسین و اصحاب حسین منع کن تا یک قطره از آن آب ننوشند همانگونه که بر آن مرد تقی و پرهیزگار عثمان بن عفان کردند
👇 منع آب در صفین👇
🛑فقال الوليد ابن عقبه: امنعهم الماء كما منعوه عثمان بن عفان رضى الله عنه، حصروه اربعين صباحا يمنعونه برد الماء، و لين الطعام، اقتلهم(2)
🔰ولید بن عقبه به معاویه گفت: آب را از آنان( لشگر امیرالمومنین علیه السلام در جنگ صفین) منع کن همانگونه که آنان آب را از عثمان بن عفان منع کردند که او را ۴۰ روز محاصره کردند و از رسیدن آب خنگ و غذا لین به او ممانعت کردند، پس آنان را بکش.
👇نکته👇
رفتار سیاسی ای که عثمانی مذهبان بعد از عثمان اتخاذ کردند،
این بود که همچنان که عثمان با لب تشنه کشته شد شیعیان را نیز باید با لب تشنه بکشند و این عمل به عنوان شعار و مشخصه عمل سیاسی عثمانی مذهبان در تاریخ شناخته شد و البته ادعایی که هنوز ثابت نشده است بلکه در منابع اهل سنت به صراحت بیان شده است که امیر المومنین علیه السلام به عثمان آب رساندید
ادامه دارد انشاءالله
✍عیسوند
📚منابع:
1:الأخبار الطوال ج1ص255
2تاريخ الأمم و الملوك ج4 ص 572
امام سجاد عليه السلام:
خَيْرُ مَفاتيحِ الاُمورِ الصِّدقُ وَ خَيْرُ خَواتيمِهَا الْوَفاءُ؛
بهترين شروع كارها صداقت و راستگويى و بهترين پايان آنها وفا است.
[بحارالأنوار، ج 78، ص 161]
#شهادت_امام_سجاد
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
⚫️⚫️⚫️⚫️
▪️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ سَيِّدِ الْعابِدِينَ الَّذِي اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِكَ، وَجَعَلْتَ مِنْهُ أَئِمَّةَ الْهُدَى الَّذِينَ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ، اخْتَرْتَهُ لِنَفْسِكَ، وَطَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَاصْطَفَيْتَهُ وَجَعَلْتَهُ هادِياً مَهْدِيّاً . اللّٰهُمَّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ حَتَّىٰ تَبْلُغَ بِهِ مَا تَقَرُّ بِهِ عَيْنُهُ فِي الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.
▪️ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سید الساجدین، زین العابدین، امام سجاد علیه السلام از همه شما عزیزان التماس دعا داریم.
امام صادق عليهالسلام:
مَن ماتَ مُنتظِرا لهذا الأمرِ كانَ كَمَنْ كانَ مَع القائمِ في فُسْطاطِهِ ، لا بَلْ كانَ بمنزلةِ الضّاربِ بينَ يدَي رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله بالسَّيفِ
هر كه در حال انتظار اين امر (ظهور قائم) بميرد، همچون كسى است كه با قائم در خيمه او باشد؛ نه، بلكه به مانند كسى است كه پيشاپيش پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شمشير میزند.
#امام_زمان
بحارالأنوار: ۵۲/۱۴۶/۶۹
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin