📌پاسخ به شبه ای قدیمی
به تازگی شبه ای قدیمی را برای رواج آن به آقای دکتر الهی قمشه ای نسبت داده اند که آیات الهی هم تائید می کند که هر قومی باید از پیامبر خود تبعیت کند و محمدبن عبدالله پیامبر اعراب عربستان است.
پاسخ:
قرآن کریم آیات متعددی دارد که گاهی عام و گاهی اشاره به وضعیت جامعه می کند. در اطلاق آیات به این امر اشاره شده است که اسلام برای همه بشریت است و باید از پیامبر اعظم اطاعت کنند:
⬅️وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ.
و ما تو را برای همه مردم جز مژده رسان و بیم دهنده نفرستادیم، ولی بیشتر مردم [به این واقعیت] معرفت و آگاهی ندارند.
⬅️وَما أَرسَلنا مِن رَسولٍ إِلّا لِيُطاعَ بِإِذنِ اللَّهِ ۚ وَلَو أَنَّهُم إِذ ظَلَموا أَنفُسَهُم جاءوكَ فَاستَغفَرُوا اللَّهَ وَاستَغفَرَ لَهُمُ الرَّسولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوّابًا رَحيمًا
ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر برای این که به فرمان خدا، از وی اطاعت شود. و اگر این مخالفان، هنگامی که به خود ستم میکردند (و فرمانهای خدا را زیر پا میگذاردند)، به نزد تو میآمدند؛ و از خدا طلب آمرزش میکردند؛ و پیامبر هم برای آنها استغفار میکرد؛ خدا را توبه پذیر و مهربان مییافتند
➖پیامبر صلی الله علیه و اله ستون دین
🛑جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَبْلَ مَوْتِهِ بِثَلَاثٍ سَلَامُ اللَّهِ عَلَيْكَ يَا أَبَا الرَّيْحَانَتَيْنِ أُوصِيكَ بِرَيْحَانَتَيَّ مِنَ الدُّنْيَا فَعَنْ قَلِيلٍ يَنْهَدُّ رُكْنَاكَ وَ اللَّهُ خَلِيفَتِي عَلَيْكَ فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ عَلِيٌّ ع هَذَا أَحَدُ رُكْنَيَّ الَّذِي قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ ص فَلَمَّا مَاتَتْ فَاطِمَةُ ع قَالَ عَلِيٌّ ع هَذَا الرُّكْنُ الثَّانِي الَّذِي قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص.
🔰 جابر بن عبد اللَّه گويد شنيدم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سه روز پيش از وفاتش به على (علیه السلام) ميفرمود: درود بر تو اى پدر دو گل من، تو را بدو ريحانه دنياى خود سفارش كنم( امام حسن و امام حسین علیهما السلام) به همين زودى دو ستون تو ويران شوند و خدا خليفه منست بر تو، چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وفات كرد فرمود اين يك ستون من بود كه رسول خدا به من فرمود چون فاطمه وفات كرد فرمود اين ستون دوم است كه رسول خدا فرمود.
📚: الأمالي( للصدوق)،ص: 135
🖤السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن (ع)🖤
#امام_زمان عجل الله تعالی فرجه:
من دعاگوی هر مومنی هستم که پس از ذکر مصائب حضرت سید الشهداء علیه السلام برای تعجیل فرج و تأیید من دعا کند.
مکیال المکارم، بخش 6، ذیل قسمت 29
#امام_زمان
@kalam_maesoumin
🍇 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🍎 و من كلام له (عليه السلام)
قالوا لما انتهت إلي أمير المؤمنين عليه السلام أنباء السقيفة بعد وفاة رسول الله صلي الله عليه وآله، قال عليه السلام ما قالت الأنصار قالوا قالت منا أمير و منكم أمير قال عليه السلام فَهَلَّا احْتَجَجْتُمْ عَلَيْهِمْ بِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه وآله وَصَّي بِأَنْ يُحْسَنَ إِلَي مُحْسِنِهِمْ وَ يُتَجَاوَزَ عَنْ مُسِيئِهِمْ قَالُوا وَ مَا فِي هَذَا مِنَ الْحُجَّةِ عَلَيْهِمْ فَقَالَ عليه السلام لَوْ كَانَ الْإِمَامَةُ فِيهِمْ لَمْ تَكُنِ الْوَصِيَّةُ بِهِمْ ثُمَّ قَالَ عليه السلام فَمَا ذَا قَالَتْ قُرَيْشٌ قَالُوا احْتَجَّتْ بِأَنَّهَا شَجَرَةُ الرَّسُولِ صلي الله عليه وآله فَقَالَ عليه السلام احْتَجُّوا بِالشَّجَرَةِ وَ أَضَاعُوا الثَّمَرَةَ
🍏 ردّ استدلال انصار و قریش نسبت به امامت در سقیفه :
وقتی در 28 صفر سال 11 هجری ماجرای سقیفه را به امام رساندند پرسید: انصار چه گفتند پاسخ شنید كه انصار گفتند: زمامداری از ما، و رهبری از شما مهاجرین انتخاب گردد. پس امام علیه السّلام فرمود: چرا با آنها به این آیه قرآن استدلال نكردید كه پیامبر (ص) درباره انصار سفارش فرمود: با نیكان آنها به نیكی رفتار كنید و از بدكاران آنها درگذرید! پرسیدند چگونه این حدیث انصار را از زمامداری دور می كند؟ پاسخ داد: اگر زمامداری و حكومت در آنان بود، سفارش كردن درباره آنها معنایی نداشت. سپس پرسید، قریش در سقیفه چه گفتند؟ جواب دادند: قریش می گفتند ما از درخت رسالتیم، امام (ع) فرمود: به درخت رسالت استدلال كردند!! اما میوه اش را ضایع ساختند.
📚 #نهج_البلاغه ، #خطبه ۶۷
#امام_صادق علیه السّلام فرمودند:
(روز قیامت) زن زیبا را که به خاطر زیبایی اش در فتنه افتاده است، و فریب زیبائی اش را خورده (و به بی حجابی و بی عفتی و گناه آلوده شده)، برای حساب می آورند. پس به خدا می گوید، خدایا، تو خود مرا زیبا خلق کردی و به سبب آن در فتنه افتادم. پس حضرت مریم – سلام الله علیها – را حاضر می کنند و ندا داده می شود: آیا تو زیباتری یا مریم؟ ما او را در نهایت زیبائی آفریدیم، امّا او گناه نکرد.
بحارالانوار، ج ۱۲، ص ۲۴۱»
#حجاب #حیا
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
امام حسن علیه السلام: مانند پیامبر صلی الله علیه و آله شهید میشوم
🔰 روِیَ عَنِ الصَّادِق عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام: أَنَّ الْحَسَنَ علیه السلام قَالَ لِأَهْلِ بَیْتِهِ إِنِّی أَمُوتُ بِالسَّمِّ کَمَا مَاتَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله
🔸از امام صادق صلوات الله علیه از اجدادشان روایت شده است که امام حسن مجتبی علیه السلام به خانواده خود فرمود: من همانند رسول الله صلی الله علیه و آله با سَمّ از دنیا میروم.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار ج ۴۴ ص ۱۵۳
#شهادت_امام_حسن_مجتبی
#شهادت_امام_حسن
#شهادت_پیامبر_اکرم
@kalam_maesoumin
📌اهمیت امر امامت
امام #رضا علیهالسلام فرمود:
رحمت خدا بر آن بندهای كه امر ما را زنده گرداند. عرض كردم: چگونه امر شما زنده میگردد؟ امام فرمود:
#تعاليم ما را فرا میگیرد و آنها را به مردم #میآموزد؛ زيرا مردم اگر زیباییهای سخن ما را بدانند، بیگمان از ما #پيروى میکنند.
📚شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج۱، ص۳۰۷.
💢سیره رفتاری امام رضا (ع)؛ گزارههایی برای تمام بشریت
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹ما از امام رضا (ع) سه نوع گزارههای معرفتی داریم. برخی از این گزارهها درون مذهبی است یعنی برای مفاهمه و دیالوگ میان دو شیعه به کار میآید مانند گزارههای مربوط به احکام شرعی و مقامات ائمه (ع). دسته دیگر گزارهها، درون دینی است یعنی یک طرف صحبت ما میتواند مسلمان غیرامامی باشد یعنی گفتوگو میان شیعه و سنی یا گفتگو میان شیعه و زیدی. قسم سوم که مربوط به همه ائمه (ع) است و در عصر امام رضا (ع) پررنگ و برجسته است، گزارههایی برای تمام بشریت است. بسیاری از گزارههایی که ما از امام رضا (ع) داریم حتی سنت رفتاری امام رضا (ع) از این قبیل است که متاسفانه این بخش را پررنگ نمیکنیم و کمتر به معارف انسانی ائمه بویژه امام رضا (ع) که میتواند برای امروز همه جوامع مفید باشد، توجه میکنیم.
🔸زمانی که امام در خراسان بودند، والی نیشابور به مامون مینویسد که یک زرتشتی در قلمرو ما فوت شده است و مال زیادی از خود برجای گذاشته است که بین نیازمندان تقسیم شود. ما آنها را بین فقرای مسلمان نیشابور پخش کردیم. مامون با امام رضا (ع) مشورت میکند یا نامه را به ایشان میدهد، امام رضا(ع) میفرمایند: کار صحیحی نکرده است. چون وقتی یک زرتشتی وصیت یا وقف میکند برای همکیشان فقیر خود این وصیت یا وقف را انجام میدهد بنابراین به والی نیشابور میرسانند که معادل مالی که از این زرتشتی به فقرای مسلمان داده است به فقرای همکیش وی دهد.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73193
10.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نگرانی پیامبر برای بچه های ما..