📌شهادت مسلم بن عقیل
#خیانت سران قبائل و افراد با نفوذ #کوفه و تهدیدهاي عبیدالله بن زیاد و مزدورانش، سبب پراکندگی مردم از اطراف مسلم شد. مسلم پس از دستگیري در 9 ذيحجه سال 60 قمري نامه اي را براي امام حسین(ع) نوشت که در منزل #زُباله به دست امام رسید.
ابن زیاد به مسلم #اهانت زیادي کرد و او و امام #حسین(ع) را متهم به ایجاد تفرقه بین مسلمانان نمود. مسلم نیز در پاسخ عملکرد بنی امیه را ظالمانه خواند و هدف از #نهضت حسینی را اجراي #عدالت در بین مردم دانست. ابن زیاد گفت:
او را بالاي قصر ببرید و گردنش را بزنید و جسدش را به دنبال سرش پایین بیندازید.
➖روزههای حرام
🛑قال رسول الله "صلی الله علیه و آله":
يَا عَلِيُّ صَوْمُ يَوْمِ الْفِطْرِ حَرَامٌ
وَ صَوْمُ يَوْمِ الْأَضْحَى حَرَامٌ
وَ صَوْمُ الْوِصَالِ حَرَامٌ
وَ صَوْمُ الصَّمْتِ حَرَامٌ
وَ صَوْمُ نَذْرِ الْمَعْصِيَةِ حَرَامٌ
وَ صَوْمُ الدَّهْرِ حَرَامٌ
🔰رسول خدا "صلی الله علیه و آله":
یاعلی!
روزه روز (عید) فطر حرام است
و روزه روز (عید) قربان حرام است
و روزه وصال (متّصل کردن روزهای روزه داری بی افطار شب) حرام است
و روزه صمت (روزه صمت یعنی سکوت مطلق و حرف نزدن) حرام است
و روزه نذر معصیت حرام است
و روزه دهر (تمام سال) حرام است.
📚: الفقیه ج۴ص۳۶۶
آیت الله فاضل لنکرانی:
🔷 یک ضرب المثلی هم هست که میگویند تا «هُمْ فیها خالِدُون» به نظر می رسد ریشه اش همین بحث است که آیة_الکرسی چه مقدار است !
🔶 شهید ثانی در شرح بر ارشاد میفرماید «الظاهر أن المراد بآیة الکرسی الآیة التی تذکر فیها الکرسی»
ظاهراً همین یک آیه است «اللهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ .... حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ»
که به قول شهید ثانی لفظ کرسی در آن وجود دارد.
🔹 مرحوم محقق اردبیلی در مجمع الفائدة و البرهان همین نظر را دارد .
🔸 بعضی از شارحین اصول کافی مثل ملاصالحمازندرانی میگوید:
الظاهر که آیة الکرسی همین یک آیه است.
🔸 ما وقتی کلمات را میبینیم فقط تنها دلیلی که برای اضافهی این دو تا آیه تا «هُمْ فیها خالِدُون» هست مربوط به نماز غدیر است، یا یوم مباهله است. از این فراتر نمیرود.
یعنی ما یک روایتی که دلالت بر این داشته باشد که آیة الکرسی سه آیه است نداریم.
در نماز مباهله و نماز غدیر آمده که آیة الکرسی با دو آیهی بعد بخوانیم و اتفاقاً وقتی روایت را مراجعه میکنیم در روایات اصلاً تفکیک شده بین آیة الکرسی و این دو آیه .
🌷🌷🌷🌷🌷
➖اندوهی به وسعت هزاران عید ..
🛑 عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِینَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ" علیه السلام" قَالَ قَالَ:
یَا عَبْدَ اللَّهِ مَا مِنْ عِیدٍ لِلْمُسْلِمِینَ أَضْحًی وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ یَتَجَدَّدُ فِیهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ "صلی الله علیه و آله" حُزْنٌ قُلْتُ فَلِمَ قَالَ لِأَنَّهُمْ یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی یَدِ غَیْرِهِمْ.)1
🔰حنّان بن سدیر از عبد اللَّه بن دینار، از امام باقر "علیه السّلام "نقل کرده که آن جناب فرمودند:
ای عبد اللَّه! هیچ عیدی برای مسلمین نمی آید چه قربان و چه فطر مگر آنکه برای آل محمّد "علیهم السّلام" حزن و اندوه تجدید میشود.
عبد اللَّه میگوید: عرضه داشتم برای چه ؟!
حضرت فرمودند: چون میبینند که حقّشان در دست دیگری است .
✍توضیح مرحوم علامه مجلسی "رضوان الله تعالی علیه" مینویسد👇
🛑«لأن العيد إنما وضع ليجتمع الناس عند الإمام و يأخذوا عنه معالم دينهم فإذا رأوا أئمة الضلال غاصبين لحقوقهم يضلون الناس عن الصراط المستقيم يحزنون لما يصيب الناس من الهلاك و الضلال لا لأنفسهم فإنهم في جميع الحالات فائزون بأعظم السعادات.)2
🔰 حکمت عید برای این است که مردم گِرد امام معصوم آیند و معالم دینشان را از ایشان اخذ کنند، اما اهل بیت علیهم السلام وقتی میبینند که حقشان در دست سرانِ گمراهی است و مردم را از صراط مستقیم منحرف میکنند و به هلاکت و ضلالت میکِشانند، محزون میشوند. لذا این حزن بخاطر خودشان نیست، چراکه آنان در اوج سعادتند.
⬅️ مرحوم شیخ حرّ عاملی" رضوان الله علیه "
در وسائل الشیعۀ یکی از تکالیف روز عید فطر و عید قربان را میفرمایند :
🔺بَابُ اسْتِحْبَابِ اسْتِشْعَارِ الْحُزْنِ فِي الْعِيدَيْنِ لِاغْتِصَابِ آلِ مُحَمَّدٍ حَقِّهِمْ .)3
🔰إستحباب غمگینی در دو عید فطر و قربان، به دلیل آن که حقّ آل محمد" صلوات الله علیهم اجمعین،" غصب شده است .
✍کلام علامه مجلسی (ره) در توضیح این روایت:👇
🔺يدل على استحباب إظهار الحزن في العيدين عند استيلاء أئمة الضلال و مغلوبية أئمة الهدى" صلوات الله عليهم")4
🔰این روایت دلالت دارد بر مستحب بودن اظهار غم و اندوه در عیدفطر و قربان در روزگار تسلط ائمه ی گمراهی و مغلوبیت ائمه ی هدایت "صلوات الله علیهم" وقتی بزرگان اصحاب ائمه معصومین (علیه السلام) چنین رفتار کرده اند به علاوه اینکه اظهار اندوه اقتدایی است به ائمه (علیه السلام) آنچنان که نقل شده در هر عیدی به خاطر دیدن حقِ خویش در دست دیگران غم و اندوه شان تجدید می شود.
📚:منابع
1: الفقیه ج۱ ص۵۱۱
2: مرآة العقول ج ۱۶ص۴۱۱
3: وسائل الشیعه ج۷ ص ۴۷۷
4: بحارالأنوار ج ۸۸ ص۱۳۵
📌غزه مظلوم
در #عیدقربان مسلمانان کشورهای اسلامی #جشن گرفتن و #قربانی کردند و آن طرف تر در #غزه عده ای قربانی #صهیونیسم شدن.
ملتی که درد غزه و نفرت صهیونیستی نداشته باشد، محکوم به بردگی و بندگی #استکبار است.
شیعیانی هم که درد غزه و روح #مبارزه با #ظلم ندارند، نمی توانند منتظر واقعی #امام_زمان(عح) باشند.
🔴 خدا رحمت کند آقای مشکینی را
انتخابات را تشبیه می کرد به #کربلا و می فرمود:
✅صحنه انتخابات #صحنه_کربلا است.
☑️کسی که در انتخابات شرکت نمی کند گویا دارد یزید را #یاری می کند.
☑️کسی که در #انتخابات شرکت می کند ولی رای سفید می دهد انگار در کربلا است ولی کاری نمی کند و هدفی ندارد تیر به سوی هدف خاصی نمی اندازد
☑️کسی که به غیر صالح رأی می دهد گویا دارد علیه امام حسین شمشیر می زند.
☑️کسی که می گردد و اصلح را انتخاب می کند گویا دارد از امام حسین دفاع می کند.
🌷رأی مسئولیت آور است. با دقت و بصیرت رأی دهیم.🙏
7.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
+ به غریبه ها نگید حالِ بدتون رو :)
به صاحبش بگید....❤️
#امام_زمان
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
📌 #غدیر را فراموش نکنیم
محمدبن نَوفِل صَيرَفى گويد:
«نزد هَيثَم بن حبيب صَيرفى بودم كه #ابوحنيفه یا همان نُعمان بن ثابت بر ما وارد شد؛ ما از #على بن ابىطالب(ع) ياد كرديم و درباره ماجراى #غديرخُم سخن به ميان آمد. ابوحنيفه گفت:
من به ياران خود گفته ام: نزد اينان(شيعيان) به صحّت خبر ماجراى غديرخُم اعتراف نكنيد؛ زیرا شما را محكوم مى كنند.»
📚شیخ مفید، الامالی، ص26.
😡😡😡😡