➖ آنان به عمل پدرانشان راضی بودند
🛑 عَنْ عَبْدِ السَّلَامِبْنِصَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِلْإِمَامُ اَلرِّضَا صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : یَا ابْنَرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) مَا تَقُولُ فِی حَدِیثٍ رُوِیَ عَنِ الإمامُ الصَّادِقِ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ أَنَّهُ قَالَ إِذَا خَرَجَ القائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قَتَلَ ذَرَارِیَّ قَتَلَهًِْ الإمامُ الْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ بِفِعَالِ آبَائِهَا فَقَالَ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : هُوَ کَذَلِکَ فَقُلْتُ وَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری مَا مَعْنَاهُ قَالَ صدَقَ اللَّهُ فِی جَمِیعِ أَقْوَالِهِ وَ لَکِنْ ذَرَارِیُّ قَتَلَهًِْ الإمامُ الْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ یَرْضَوْنَ بِفِعَالِ آبَائِهِمْ وَ یَفْتَخِرُونَ بِهَا وَ مَنْ رَضِیَ شَیْئاً کَانَ کَمَنْ أَتَاهُ وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا قُتِلَ بِالْمَشْرِقِ فَرَضِیَ بِقَتْلِهِ رَجُلٌ بِالْمَغْرِبِ لَکَانَ الرَّاضِی عِنْدَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ شَرِیکَ الْقَاتِلِ وَ إِنَّمَا یَقْتُلُهُمُ القائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) إِذَا خَرَجَ لِرِضَاهُمْ بِفِعْلِ آبَائِهِمْ قَالَ قُلْتُ لَهُ بِأَیِّ شَیْءٍ یَبْدَأُ القائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مِنْکُمْ إِذَا قَامَ قَالَ یَبْدَأُ بِبَنِی شَیْبَهًَْ فَیَقْطَعُ أَیْدِیَهُمْ لِأَنَّهُمْ سُرَّاقُ بَیْتِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ.
🔰 عبدالسّلام هروی گوید: به امام رضا صلوات الله علیه عرض کردم : در مورد این حدیث :
«هنگامیکه حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خروج کند، نسل و ذرّیّهی قاتلان امام حسین صلوات اللَّه علیه را بهواسطهی آنچه پدرانشان انجام دادند به قتل میرساند، که از امام صادق صلوات اللَّه علیه روایت شده چه می گویید»؟
فرمودند : «بله، همینطور است». عرض کردم: «پس معنای این کلام خداوند عزّوجلّ: وَ لاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی چیست»؟
آن حضرت فرمودند : «خدای بلند مرتبه در تمامی سخنان خویش راست می گوید ولکن طوایفی که پدرانشان امام حسین صلوات اللَّه علیه را به قتل رساندند، از اعمال پدرانشان راضی هستند و به آن افتخار میکنند و کسی که به کاری راضی باشد، مثل کسی است که آن کار را انجام داده باشد. اگر شخصی در مشرق کشته شده باشد و شخصی دیگر در مغرب زمین از آن قتل راضی باشد، نزد خدای عزّوجلّ شریک قتل محسوب میشود و اگر هنگامیکه حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خروج کند، آنان را به قتل برساند، به این دلیل است که آنان به عمل پدرانشان راضی بودند».
به آن حضرت عرض کردم: «امام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که از خاندان شماست، خروج خویش را با چه کسانی آغاز میکند»؟
فرمودند : «با بنیشیبه آغاز میکند و دستان ایشان را قطع میکند، زیرا آنان سارقان خانه خدای عزّوجلّ هستند».
📚:علل الشرایع، ج۱، ص۲۲۹
از فتح تاریخی تا فتح تاریخ.pdf
420.2K
محرم 1445
مقاله یازدهم:
از فتح تاریخی تا فتح تاریخ
مورد مطالعه حسین بن علی(ع)
✍️ حسین عزیزی
فصلنامه پژوهشنامه تاریخ اسلام، ش24، سال 1395
🏇 فاتحان تاریخی کسانیاند که قلمروها گشودهاند و سرزمینها گرفتهاند؛ اما فاتحان تاریخ کسانی هستند که به جای سرزمین، دل و دفترها را گشوده و از خویش، نامی نیک به جای نهادهاند. آنان راهبر تاریخاند و در سرزمین قلبها و قلمها جاویدند.
🚩 حسین بن علی(ع) و یزید بن معاویه، دو نمونه شاخص از این دوگانگی تاریخی به شمار میروند.
بیگمان، امام حسین(ع) و بسیاری از یارانش به ظاهر شکست خوردند، اما دل و دفتر تاریخ به گونهای دیگر رقم خورد و از او «فاتحِ تاریخ» ساخت و عاشورا برای همیشه، الگوی «پیروزی خون بر شمشیر» شد.
🖇 شواهدی پرشمار، این فتح بیمانند را تأیید میکنند؛ اما در این مجال، تنها سه شاهد تاریخی مورد گفتوگو قرار گرفته است: «ادبیات شعر عاشورایی»، «ادبیات تاریخی» و «سوگ جاوید و اشک جاری در شهادت او».
🖤اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن (ع)🖤
قالَ مولانا الحسین علیهالسلام:
وَ حَقیقٌ عَلَى اللّهِ اَنْ لا یَاْتیَنى مَکْرُوبٌ اِلاّ اَرُدُّهُ وَ اَقْلِبُهُ اِلى اَهْلِهِ مَسْرورا
#امام_حسین علیه السلام:
◾️هیچ گرفتاری مرا زیارت نمیکند مگر آنکه خداوند گرفتاریش را برطرف کرده و شادمانش میکند.
ثواب الاعمال، ص319
#محرم
#اربعین
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
امام صادق علیهالسلام:
ایمان خود را قبل از ظهور تکمیل کنید
چون در لحظات ظهور ایمانها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار میگیرد.
اصول کافی، ج ۶، ص ۳۶۰
#امام_زمان
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
🖤اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن (ع)🖤
امام صادق علیه السلام:
مَن خَرَجَ مِن مَنزِلِهِ یُریدُ زِیارَهَ الحُسَینِ بنِ عَلِیِّ بنِ أبی طالِبٍ علیهماالسلام، إن کانَ ماشِیا کَتَبَ اللّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطوَهٍ حَسَنَهً، وحَطَّ بِها عَنهُ سَیِّئَهً، حَتّى إذا صارَ بِالحائِرِ کَتَبَهُ اللّهُ مِنَ المُفلِحینَ، وإذا قَضى مَناسِکَهُ کَتَبَهُ اللّهُ مِنَ الفائِزینَ، حَتّى إذا أرادَ الانصِرافَ أتاهُ مَلَکٌ، فَقالَ لَهُ: أنَا رَسولُ اللّهِ، رَبُّکُ یُقرِئُکَ السَّلامَ، ویَقولُ لَکَ: استَأنِفِ العَمَلَ، فَقَد غُفِرَ لَکَ ما مَضى.
هر کس از خانه اش به قصد زیارت حسین بن على بن ابى طالب(ع) بیرون آید، اگر پیاده باشد،
خداوند، براى هر گامش حَسَنه اى را مى نویسد
و زشتکارى اى را از او مى زُداید،
و چون به حرم حسین(ع) رسید، خداوند، او را جزو رستگاران مى نویسد،
و چون زیارتش را به پایان برَد، خداوند، او را از رهایى یافتگان مى نویسد،
و چون بخواهد باز گردد، فرشته اى نزد او مى آید و به او مى گوید:" من، پیام آور خدایم. خداوند، به تو سلام مى رساند و مى فرماید: عمل، از سر گیر که گذشته ات آمرزیده شد
تهذیب الأحکام: ج ۶ ص ۴۳ ح ۸۹
#محرم
#اربعین
#امام_حسین
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
➖خطاب زهیر بن القین به امام حسین علیه السلام
🛑ثم تكلم «زهير بن القين البجلي» ، فقال: و اللّه، يا ابن رسول اللّه لوددت أني قتلت فيك ثم نشرت، حتى اقتل فيك ألف مرّة، و أن اللّه قد دفع القتل عنك، و عن هؤلاء الفتية من إخوتك؛ و ولدك؛ و أهل بيتك
🔰بعد از اینکه امام حسین علیه السلام خطاب به اصحاب فرمودند که این قوم هدفشان من. هستم و شما می توانید برگردید‼️
زهیر در جواب گفتند:
من دوست دارم در راه شما کشته شوم سپس همچون خاکستر منتشر شوم.
تا اینکه هزار بار این کار تکرار بشود
تا خداوند مرگ را از شما و اهل بیت شما دور کند
📚: مقتل خوارزمی ج1 ص 350
مداحی آنلاین - تذکراتی در رابطه با محرم - استاد فاطمی نیا.mp3
5.25M
🏴تذکراتی درباره محرم
🔹 سخنرانی بسیار شنیدنی
🎙آیت الله فاطمی نیا
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔆 شایعه کرده اند که واقعه کربلا صحت ندارد و اولین بار هشتصد سال پیش یک فرد دروغگو آن را روایت کرده است.
👆 پاسخ را در تصویر ببینید
#أَیْنَ_الطّالِبُ_بِدَمِ_الْمَقْتُولِ_بِکَرْبَلاءَ
#لبیک_یا_خامنه_ای
📌 بازنشر کلیه مطالب جهت روشنگری عموم مردم ، با ذکر #صلوات ، بدون ذکر منبع هم مجاز است.
امام صادق علیهالسلام:
لا یَنْبَغی لِلْمَراَةِ اَنْ تُجَمِّرَ ثَوْبَها اِذا خَرَجَتْ مِنْ بَیْتِها
شایسته نیست که زن مسلمان، آنگاه که از خانه خویش بیرون میرود، لباس خود را وسیله جلب توجّه دیگران نماید.
کافی: ج ۵، ص ۵۱۹
#حجاب
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin