💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّ الْكَافِرَ لَيَدْعُو فِي حَاجَتِهِ فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَجِّلُوا حَاجَتَهُ بُغْضاً لِصَوْتِهِ وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَدْعُو فِي حَاجَتِهِ فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَخِّرُوا حَاجَتَهُ شَوْقاً إِلَى صَوْتِهِ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ دَعَوْتَنِي فِي كَذَا وَ كَذَا فَأَخَّرْتُ إِجَابَتَكَ وَ ثَوَابُكَ كَذَا وَ كَذَا قَالَ فَيَتَمَنَّى الْمُؤْمِنُ أَنَّهُ لَمْ يُسْتَجَبْ لَهُ دَعْوَةٌ فِي الدُّنْيَا فِيمَا يَرَى مِنْ حُسْنِ الثَّوَابِ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
همانا كافر حاجتى را درخواست مىكند، خداوند عزّ و جلّ (به ملايكه) گويد: در بر آوردن حاجت او عجله كنيد، به جهت ناخوش آيندى از صدايش.
و همانا مؤمن حاجتى را در خواست مىكند، خداوند عز و جلّ (به ملايكه) گويد: بر آوردن خواستهاش را به عقب اندازيد، به جهت شوق بر شنيدن صدايش.
پس چون قيامت بر پا شود، خداوند (به بنده مؤمن) گويد: چنين و چنان خواستهاى از من داشتى و من خواستهات را عقب انداختم و (در مقابل) ثواب تو را چنين و چنان قرار دادم.
سپس حضرت فرمود: مؤمن آرزو مىنمايد كه اى كاش هيچ موقع در دنيا دعايش مستجاب نشده بود، به جهت پاداش نيكى كه برايش وجود دارد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث68
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَجَابَهُ فَشَخَصَ بَصَرِي نَحْوَهُ إِعْجَاباً بِهَا قَالَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ لِخَلْقِهِ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
همانا مؤمن هنگامى كه خداوند عزّ و جلّ را بخواند اجابت می شود.
راوى گويد: پس چشم من از روى تعجّب به حضرت خيره گرديد.
سپس ایشان فرمود: در حقيقت خداوند توسعه دهنده (امور) بر بندگانش مىباشد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث69
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنِ ابْنِ أَبِي الْبِلَادِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ بَعْضِ أَهْلِ الْعِلْمِ قَالَ: إِذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ صَعِدَ مَلَكَاهُ فَقَالا يَا رَبِّ مَاتَ فُلَانٌ فَيَقُولُ انْزِلَا فَصَلِّيَا عَلَيْهِ عِنْدَ قَبْرِهِ وَ هَلِّلَانِي وَ كَبِّرَانِي إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ اكْتُبَا مَا تَعْمَلَانِ لَهُ.
ابن ابى بلاد از پدرش، از بعضى از اهل علم نقل مىكند كه فرمود:
هنگامى كه مؤمن بميرد، دو (مامور) فرشتهاش به بالا رفته و گويند: اى پروردگارا! فلانى فوت نمود، خداوند گويد: فرود آييد و بر او- كنار قبرش- نماز بخوانيد؛ و تا قيامت لا اله الّا اللّه و تكبير بگوييد و آنچه انجام مىدهيد برايش ثبت كنيد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث70
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً عَصَمَهُ وَ جَعَلَ غِنَاهُ فِي نَفْسِهِ وَ جَعَلَ ثَوَابَهُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَ إِذَا أَبْغَضَهُ وَكَلَهُ إِلَى نَفْسِهِ وَ جَعَلَ فَقْرَهُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
همانا خداوند متعال چنانچه بندهاى را دوست بدارد او را در پناه خويش قرار داده است؛ و بىنيازيش را در وجودش مقرّر نموده و پاداش (اعمالش) را در برابر ديدگانش قرار مىدهد.
و چنانچه بندهاى را مبغوض و دشمن بدارد او را به خودش رها نموده و در فقر و تنگدستى قرارش مىدهد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث72
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 ابْنُ أَبِي الْبِلَادِ وَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ الْعَبْدَ لَيَدْعُو فَيَقُولُ الرَّبُّ عَزَّ وَ جَلَّ يَا جَبْرَئِيلُ احْبِسْهُ بِحَاجَتِهِ فَأَوْقِفْهَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ شَوْقاً إِلَى صَوْتِهِ.
فرزند ابى البلاد از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل كند كه حضرت) فرمود:
همانا بندهاى كه خواستهاى را به درگاه خداوند طلب نمايد، پروردگار عزّ و جلّ خطاب به جبرئيل كند و گويد: حاجت و خواستهاش را محبوس دار، پس حاجتش بين آسمان و زمين نگهدارى و متوقّف مىشود، به جهت اشتياق بر صداى اين بنده.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث73
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ إِنَّ هَلَاكَ الرَّجُلِ لَمِنْ ثَلْمِ الدِّينِ.
صفوان جمّال گفت:
شنيدم كه امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ مىفرمود: همانا هلاكت شخص به جهت بد نام و رسوا كردن دين خواهد بود.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث75
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ عَمَلَ الْمُؤْمِنِ يَذْهَبُ فَيُمَهِّدُ لَهُ فِي الْجَنَّةِ كَمَا يُرْسِلُ الرَّجُلُ بِغُلَامِهِ فَيَفْرُشُ لَهُ ثُمَّ تَلَا وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِأَنْفُسِهِمْ يَمْهَدُونَ.از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
همانا عمل مؤمن بالا مىرود و در بهشت برايش آماده خواهد ماند، همان طورى كه شخصى توسّط نوكرش (فرش و قالى را) بفرستد (در محلى) و او برايش فرش نمايد، سپس حضرت تلاوت نمود: «هر كس عمل نيك و صالحى انجام دهد براى خودش پس انداز و آماده خواهد بود».
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث76
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: كَمَا لَا يَنْفَعُ مَعَ الشِّرْكِ شَيْءٌ فَلَا يَضُرُّ مَعَ الْإِيمَانِ شَيْءٌ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
همان طورى كه با حالت شرك هيچ چيزى سودى ندارد، همچنين با حالت ايمان هيچ چيزى ضرر نخواهد داشت.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث79
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَمُوتُ فِي غُرْبَةٍ مِنَ الْأَرْضِ فَيَغِيبُ عَنْهُ بَوَاكِيهِ إِلَّا بَكَتْهُ بِقَاعُ الْأَرْضِ الَّتِي كَانَ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَيْهَا وَ بَكَتْهُ أَثْوَابُهُ وَ بَكَتْهُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ الَّتِي كَانَ يَصْعَدُ بِهَا عَمَلُهُ وَ بَكَاهُ الْمَلَكَانِ الْمُوَكَّلَانِ بِهِ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
مؤمنى نيست كه در سر زمين غُربت بميرد و گريه كننده اى نداشته باشد، مگر بُقعه هايى كه در آن عبادت و پرستش خدا را انجام مىداده، براى او گريه مىكنند، همچنين لباسهايش و مسير درب هايى كه اعمالش بدانجا بالا مىرفته؛ و نيز دو فرشته همراهش، همه بر او مىگريند.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۸۱
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ خَلْقاً ضَنَّ بِهِمْ عَنِ الْبَلَاءِ خَلَقَهُمْ فِي عَافِيَةٍ وَ أَحْيَاهُمْ فِي عَافِيَةٍ وَ أَمَاتَهُمْ فِي عَافِيَةٍ وَ أَدْخَلَهُمُ الْجَنَّةَ فِي عَافِيَةٍ.
از اسحاق بن عمّار (نقل شده كه) گفت: از آن حضرت شنيدم كه مىفرمود:
همانا خداوند عزّ و جلّ گروهى را (با يك ويژگى خاصّى) آفريد كه بلاها و آزمايشات را بر آنها دريغ داشت، آنها را در كمال عافيت (ايمان) آفريد و با آن حالت زنده نگه مىدارد؛ و با همان حالت مىميراند و وارد بهشت مىگرداند.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۸۳
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ بَنُو أَبٍ وَ أُمٍّ فَإِذَا ضَرَبَ عَلَى رَجُلٍ مِنْهُمْ عِرْقٌ سَهِرَ الْآخَرُونَ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
مؤمنان با هم برادر و فرزندان يك پدر و مادرند، پس اگر آسيبى به رگ يكى از ايشان وارد و فلج گردد، همه براى او بيدار و ناراحتند.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۸۴
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْ أَحَدِهِمَا علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ كَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِذَا سَقَطَ مِنْهُ شَيْءٌ تَدَاعَى سَائِرُ الْجَسَدِ.
از يكى از دو امام حضرت باقر العلوم وصادق آل محمّد عليهما السلام نقل شده است كه فرمود:
مؤمن برادر مؤمن است همچون يك جسم، كه چنانچه عضوى از آن ساقط و از كار افتاد تمام اعضاى بدن احساس ناراحتى نمايند.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۸۵
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ كَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِذَا اشْتَكَى شَيْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذَلِكَ فِي سَائِرِ جَسَدِهِ لِأَنَّ أَرْوَاحَهُمْ مِنْ رُوحِ اللَّهِ تَعَالَى وَ إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
مؤمن برادر مؤمن است همچون يك جسم، هر گاه يكى از اعضاى بدن ناراحتى پيدا كند به تمام اعضا و اجزا سرايت نموده، به جهت آنكه ارواح مؤمنين از روح خداوند متعال بر گرفته شده است؛ همانا اتصال و ارتباط ارواح مؤمنين با روح خداوند قوى و محكمتر است از اتصال نور شعاع خورشيد نسبت به خورشيد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۸۶
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: تَنَفَّسْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ ثُمَّ قُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ هَمٌّ يُصِيبُنِي مِنْ غَيْرِ مُصِيبَةٍ تُصِيبُنِي أَوْ أَمْرٍ يَنْزِلُ بِي حَتَّى تَعْرِفُ ذَلِكَ أَهْلِي فِي وَجْهِي وَ يَعْرِفُهُ صَدِيقِي فَقَالَ نَعَمْ يَا جَابِرُ قُلْتُ مَا ذَلِكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ
قَالَ وَ مَا تَصْنَعُ بِهِ قُلْتُ أُحِبُّ أَنْ أَعْلَمَهُ فَقَالَ يَا جَابِرُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ طِينِ الْجِنَانِ وَ أَجْرَى بِهِمْ مِنْ رِيحِ الْجَنَّةِ رُوحَهُ فَكَذَلِكَ الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ لِأَبِيهِ وَ أُمِّهِ فَإِذَا أَصَابَ رُوحاً مِنْ تِلْكَ الْأَرْوَاحِ فِي بَلْدَةٍ مِنَ الْبُلْدَانِ شَيْءٌ حَزِنَتْ [خَرِبَتْ] هَذِهِ الْأَرْوَاحُ لِأَنَّهَا مِنْهَا.
از جابر (نقل شده است) كه: گفت:
در محضر امام باقر عَلَيْهِ السَّلَامُ نفسى عيمق كشيدم و گفتم: اى فرزند رسول خدا! غم و اندوه بر من وارد مىشود بدون آن كه مصيبتى ببينم، يا آن كه مشكلى دچارم مىگردد كه خانواده و دوستانم متوجّه آن مىشوند.
حضرت فرمود: بلى اى جابر! (چنين است).
عرضه داشتم: علّت و سبب آن چيست؟
فرمود: مىخواهى چه كنى؟ گفتم: مىخواهم بدانم.
فرمود: اى جابر! خداوند را مؤمنين از سرشت بهشتيان آفريده و از باد بهشت بر آن دميده است، بنابر اين مؤمن برادر مؤمن و از يك پدر و مادرند و هر گاه در سرزمينى حادثهاى بر يكى از ارواح وارد شود، همه ارواح محزون و درهم مىگردند.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۸۷
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: الْأَرْوَاحُ جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ تَلْتَقِي فَتَتَشَامُّ كَمَا تَتَشَامُّ الْخَيْلُ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا ائْتَلَفَ وَ مَا تَنَاكَرَ مِنْهَا اخْتَلَفَ وَ لَوْ أَنَّ مُؤْمِناً جَاءَ إِلَى مَسْجِدٍ فِيهِ أُنَاسٌ كَثِيرٌ لَيْسَ فِيهِمْ إِلَّا مُؤْمِنٌ وَاحِدٌ لَمَالَتْ رُوحُهُ إِلَى ذَلِكَ الْمُؤْمِنِ حَتَّى يَجْلِسَ إِلَيْهِ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
ارواح (در بدنها) سربازانى آماده و مجهّز هستند كه با يكديگر برخورد و ملاقات دارند، مانند اسبها كه همديگر را استشمام مىكنند، پس هرگاه يكديگر را بشناسند، با او مأنوس مىگردند.
ولى چنانچه منكر يكديگر گردند و اظهار نا آشنايى كنند، اختلاف نموده و جدا شوند؛ و اگر مؤمنى وارد مسجدى شود كه افراد بسيارى در آن حضور دارند و در جمع ايشان فقط يك نفر مؤمن باشد، روح و روان او به سمت آن مؤمن تمايل مىيابد تا آن كه كنارش بنشيند.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۸۹
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا وَ اللَّهِ لَا يَكُونُ [الْمُؤْمِنُ] مُؤْمِناً أَبَداً حَتَّى يَكُونَ لِأَخِيهِ مِثْلَ الْجَسَدِ إِذَا ضَرَبَ عَلَيْهِ عِرْقٌ وَاحِدٌ تَدَاعَتْ لَهُ سَائِرُ عُرُوقِهِ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
نه، سوگند به خدا! هرگز مؤمن به مرحله ايمان نمىرسد مگر آن كه نسبت به برادرش همچون جسمى باشد كه چنانچه آسيبى بر يكى از رگها و اعضاى او وارد آيد، همه رگها و اعضا با آن همنوا گردد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۹۰
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْهُ علیه السلام قَالَ: لِكُلِّ شَيْءٍ شَيْءٌ يَسْتَرِيحُ إِلَيْهِ وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ يَسْتَرِيحُ إِلَى أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ كَمَا يَسْتَرِيحُ الطَّيْرُ إِلَى شَكْلِهِ.
از او [امام صادق] عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
براى هر شی ای، چیزی وجود دارد كه به وسيله آن آسايش مىيابد؛ و همانا مؤمن به وسيله برادر مؤمن خود آسايش می یابد، همان طورى كه پرنده با هم نوع خود انس و آسايش دارد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۹۱
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنِ الْمُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا حَقُّ الْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ قَالَ إِنِّي عَلَيْهِ شَفِيقٌ إِنِّي أَخَافُ أَنْ تَعْلَمَ وَ لَا تَعْمَلَ وَ تُضَيِّعَ وَ لَا تَحْفَظَ قَالَ فَقُلْتُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ قَالَ لِلْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ سَبْعَةُ حُقُوقٍ وَاجِبَةٍ وَ لَيْسَ مِنْهَا حَقٌّ إِلَّا وَ هُوَ وَاجِبٌ عَلَى أَخِيهِ إِنْ ضَيَّعَ مِنْهَا حَقّاً خَرَجَ مِنْ وَلَايَةِ اللَّهِ وَ تَرَكَ طَاعَتَهُ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ فِيهَا نَصِيبٌ أَيْسَرُ حَقٍّ مِنْهَا أَنْ تُحِبَّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ وَ أَنْ تَكْرَهَ لَهُ مَا تَكْرَهُهُ لِنَفْسِكَ وَ الثَّانِي أَنْ تُعِينَهُ بِنَفْسِكَ وَ مَالِكَ وَ لِسَانِكَ وَ يَدَيْكَ وَ رِجْلَيْكَ وَ الثَّالِثُ أَنْ تَتَّبِعَ رِضَاهُ وَ تَجْتَنِبَ سَخَطَهُ وَ تُطِيعَ أَمْرَهُ وَ الرَّابِعُ أَنْ تَكُونَ عَيْنَهُ وَ دَلِيلَهُ وَ مِرْآتَهُ وَ الْخَامِسُ أَنْ لَا تَشْبَعَ وَ يَجُوعَ وَ تَرْوَى وَ يَظْمَأَ وَ تَكْتَسِيَ وَ يَعْرَى وَ السَّادِسُ أَنْ يَكُونَ لَكَ خَادِمٌ وَ لَيْسَ لَهُ خَادِمٌ وَ لَكَ امْرَأَةٌ تَقُومُ عَلَيْكَ وَ لَيْسَ لَهُ امْرَأَةٌ تَقُومُ عَلَيْهِ أَنْ تَبْعَثَ خَادِمَكَ يَغْسِلُ ثِيَابَهُ وَ يَصْنَعُ طَعَامَهُ وَ يُهَيِّئُ فِرَاشَهُ وَ السَّابِعُ أَنْ تُبِرَّ قَسَمَهُ وَ تُجِيبَ دَعْوَتَهُ وَ تَعُودَ مَرْضَتَهُ وَ تَشْهَدَ جَنَازَتَهُ وَ إِنْ كَانَتْ لَهُ حَاجَةٌ تُبَادِرُ مُبَادَرَةً إِلَى قَضَائِهَا وَ لَا تُكَلِّفْهُ أَنْ يَسْأَلَكَهَا فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ وَصَلْتَ وَلَايَتَكَ بِوَلَايَتِهِ وَ وَلَايَتَهُ بِوَلَايَتِكَ.
از معلّى بن خنيس نقل شده است كه گفت:
در محضر امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ عرضه داشتم: حق مؤمن بر مؤمن چيست؟
حضرت فرمود: همانا من نسبت به تو دلسوزم، مى ترسم فراگيرى و عمل نكنى و بدون آن كه رعايت نمايى از دست بدهى. اظهار داشتم: تحولى و نيرويى نيست مگر به وسيله خداوند متعال.
فرمود: مؤمن هفت نوع حق بر مؤمن دارد كه واجب مى باشد. چنانچه يكى از آنها پايمال گردد از ولايت خداوند خارج گشته و ترك طاعت او كرده است و هيچ حظ و بهره اى از آن نمى برد.
(اولين و) و ساده ترين حقوق اين است كه آن چه را براى خود دوست دارى براى او دوست داشته باشى و آنچه براى خود ناپسند و زشت مىدانى براى او هم ناپسند دانى.
دوم او را (با تمام وجود اعم از) جسم مال و ثروت، زبان، دست و پا كمك نموده و دريغ نورزى.
سوم: در خوشنود شدن او گام بردارى و از هر گونه ايجاد ناراحتى برايش اجتناب نموده و فرمانبر خواسته هاى (مشروع) او باشى.
چهارم چشم بينا راهنماى آشنا و آئينه (روشن و بيانگر عيبها و زشتىهاى او) باشى.
پنجم مبادا تو سير باشى و او گرسنه، تو سير آب و او تشنه، تو پوشيده از لباس و او برهنه باشد! ششم تو داراى خدمتكار و او بدون خادم، تو داراى همسر باشى كه در امور زندگى تو را كمك و يار باشد ولى او بدون همسر و بدون يار باشد، (پس اگر چنين حالتى باشد) خادم خود را نزد او فرست تا لباسهايش را بشويد، خوراكش را آماده سازد، فرش و رختخواب او را مهيّا نمايد.
هفتم سوگند او را تصديق، دعوتش را اجابت، در مريضى و ناراحتيش عيادت و دلجويى در تجهيز و تشييع جنازه اش همكارى و مشايعت نمايى، و چنانچه خواسته اى داشته باشد بر انجام آن مبادرت نموده، و مبادا كارى كنى كه مجبور شود رو بيندازد و تقاضاى كمك نمايد. اگر چنين حقوقى را رعايت نمايى ولايت تو با او و او با تو پيوسته و محكم گشته است.
همچنين از معلى به اين مضمون روايت شده و در آن آمده است: پس اگر چنين كارى را انجام دهى پيوند ولايت و محبت تو به ولايت خداوند تحقق يافته است.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۹۳
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْ عِيسَى بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَا وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي يَعْفُورٍ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ طَلْحَةَ فَقَالَ ع ابْتِدَاءً يَا ابْنَ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص سِتُّ خِصَالٍ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عَنْ يَمِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ ابْنُ أَبِي يَعْفُورٍ وَ مَا هِيَ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ يُحِبُّ الْمَرْءُ الْمُسْلِمُ لِأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِأَعَزِّ أَهْلِهِ وَ يَكْرَهُ الْمَرْءُ الْمُسْلِمُ لِأَخِيهِ مَا يَكْرَهُ لِأَعَزِّ أَهْلِهِ وَ يُنَاصِحُهُ الْوَلَايَةَ فَبَكَى ابْنُ أَبِي يَعْفُورٍ وَ قَالَ كَيْفَ يُنَاصِحُهُ الْوَلَايَةَ قَالَ يَا ابْنَ أَبِي يَعْفُورٍ إِذَا كَانَ مِنْهُ بِتِلْكَ الْمَنْزِلَةِ بَثَّهُ هَمَّهُ يَهُمُّ لِهَمِّهِ وَ فَرِحَ لِفَرَحِهِ إِنْ هُوَ فَرِحَ وَ حَزِنَ لِحُزْنِهِ إِنْ هُوَ حَزِنَ فَإِنْ كَانَ عِنْدَهُ مَا يُفَرِّجُ عَنْهُ فَرَّجَ عَنْهُ وَ إِلَّا دَعَا اللَّهَ لَهُ قَالَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ثَلَاثٌ لَكُمْ وَ ثَلَاثٌ لَنَا أَنْ تَعْرِفُوا فَضْلَنَا وَ أَنْ تَطَئُوا أَعْقَابَنَا وَ تَنْظُرُوا عَاقِبَتَنَا فَمَنْ كَانَ هَكَذَا كَانَ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ فَيَسْتَضِيئُ بِنُورِهِمُ مَنْ هُوَ أَسْفَلُ مِنْهُمْ فَأَمَّا الَّذِينَ عَنْ يَمِينِ اللَّهِ فَلَوْ أَنَّهُمْ يَرَاهُمْ مَنْ دُونَهُمْ لَمْ يَهْنِئْهُمُ الْعَيْشُ مِمَّا يَرَوْنَ مِنْ فَضْلِهِمْ فَقَالَ ابْنُ أَبِي يَعْفُورٍ مَا لَهُمْ فَمَا يَرَوْنَهُمْ وَ هُمْ عَنْ يَمِينِ اللَّهِ قَالَ يَا ابْنَ أَبِي يَعْفُورٍ إِنَّهُمْ مَحْجُوبُونَ بِنُورِ اللَّهِ أَ مَا بَلَغَكَ حَدِيثُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ يَقُولُ إِنَّ الْمُؤْمِنِينَ عَنْ يَمِينِ اللَّهِ وَ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وُجُوهُهُمْ أَبْيَضُ مِنَ الثَّلْجِ وَ أَضْوَأُ مِنَ الشَّمْسِ الضَّاحِيَةِ فَيَسْأَلُ السَّائِلُ مَنْ هَؤُلَاءِ فَيُقَالُ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ تَحَابُّوا فِي جَلَالِ اللَّهِ.
از عيسى بن ابى منصور نقل شده است كه گفت:
من و عبد الله بن ابى يعفور و عبد الله بن طلحه در محضر امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ بوديم كه حضرت بدون مقدمه فرمود: اى فرزند ابى يعفور! رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرموده است: شش خصلت است كه هر كس متصّف به آن باشد در محضر خداوند عزّ و جلّ و در سمت راست (عرش) خدا قرار دارد.
ابن ابى يعفور عرضه داشت: فدايت گردم، آن خصلتها چيست؟
حضرت فرمود: شخص مسلمان بايد آن چه را كه براى عزيزترين خانواده اش دوست مىدارد براى برادر (ايمانى) خود نيز دوست داشته، و برايش ناپسند بدارد آن چه را كه براى عزيزترين اهل خويش ناپسند مىدارد.
پس ابن ابى يعفور گريست و گفت: چگونه ولايت آنها مؤثر و نتيجه بخش خواهد بود؟
فرمود: اى فرزند ابى يعفور! هنگامى مؤمن در چنان منزلتى باشد غم و اندوه او منتشر يافته و براى اندوه برادرش اندوهناك و براى شادى او، شادمان مىگردد. اگر او را خوشحال ديد شاد و اگر محزون يافت غمگين مى شود و چنانچه توان گشايشى برايش باشد از او رفع مشكل نمايد و گرنه برايش دعا مىكند.
سپس امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ فرمود: سه چيز براى شما و سه چيز هم براى ما: اين كه فضايل و مناقب ما (اهل بيت رسالت) را بشناسيد، موقعيّت آيندگان ما را درك و هموار نماييد و نهايت برنامه ها و عواقب ما را با دقّت نظر نماييد. كسى كه چنين باشد در محضر خداوند قرار دارد، پس ديگران كه در پيشگاه خداوند در مرحله اى پايين باشند از نور اين افراد استفاده مىنمايند.
و امّا آن اشخاصى كه در سمت راست (عرش) خدا قرار دارند، اگر افراد پايينتر ايشان را بنگرند زندگى برايشان گوارا نخواهد شد، به جهت فضايل و مناقبى كه در ايشان مىبينند.
ابن ابى يعفور اظهار داشت: ايشان را چه مىشود كه نمىتوانند اشخاصى را كه در كنار و سمت راست (عرش) الهى قرار دارند، ببينند!؟
حضرت فرمود: اى فرزند ابى يعفور! به جهت نور الهى، ايشان را حجاب گرفته است، آيا حديث رسول خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ به تو نرسيده است كه مىفرمود: مؤمنين در سمت راست (عرش) خدا و در محضر نور خدا مىباشند، صورتهايشان از برف سفيدتر و از خورشيد تابناك تابندهتر است، پس سايلى سؤال مىكند كه اينان چه كسانى هستند؟
در پاسخ گفته مىشود: اينان كسانى هستند كه براى رضاى خداوند نسبت بيكديگر صميميّت داشته و عشق مىورزيدند.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۹۴
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: وَ اللَّهِ مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْءٍ أَفْضَلَ مِنْ أَدَاءِ حَقِّ الْمُؤْمِنِ فَقَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ أَفْضَلُ حَقّاً مِنَ الْكَعْبَةِ وَ قَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ أَخُو الْمُؤْمِنِ عَيْنُهُ وَ دَلِيلُهُ فَلَا يَخُونُهُ وَ لَا يَخْذُلُهُ وَ مِنْ حَقِّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ أَنْ لَا يَشْبَعَ وَ يَجُوعُ أَخُوهُ وَ لَا يَرْوَى وَ يَعْطَشُ أَخُوهُ وَ لَا يَلْبَسُ وَ يَعْرَى أَخُوهُ وَ مَا أَعْظَمَ حَقَّ الْمُسْلِمِ عَلَى أَخِيهِ الْمُسْلِمِ وَ قَالَ أَحْبِبْ لِأَخِيكَ الْمُسْلِمِ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ وَ إِذَا احْتَجْتَ فَسَلْهُ وَ إِذَا سَأَلَكَ فَأَعْطِهِ وَ لَا تَمَلَّهُ خَيْراً وَ لَا يَمَلَّهُ لَكَ كُنْ لَهُ ظَهِيراً فَإِنَّهُ لَكَ ظَهِيرٌ إِذَا غَابَ فَاحْفَظْهُ فِي غَيْبَتِهِ وَ إِنْ شَهِدَ زُرْهُ وَ أَجْلِلْهُ وَ أَكْرِمْهُ فَإِنَّهُ مِنْكَ وَ أَنْتَ مِنْهُ وَ إِنْ كَانَ عَاتِباً فَلَا تُفَارِقْهُ حَتَّى تَسُلَّ سَخِيمَتَهُ وَ إِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ فَاحْمَدِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِنِ ابْتُلِيَ فَأَعْطِهِ وَ تَحَمَّلْ عَنْهُ وَ أَعِنْهُ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
به خدا سوگند! كه خداوند به چيزى و برنامه اى با فضيلت تر از اداى حقّ مؤمن پرستش نگرديده است.
و فرمود: (عظمت و) حقّ مؤمن از كعبه والاتر است.
و فرمود: مؤمن برادر مؤمن، ديدبان و راهنماى او است، نبايد به او خيانت كند و نبايد سبب زلّت و خوارى او گردد، بعضى از حقوق مسلمان بر برادرش اين است كه نبايد او سير و برادرش گرسنه، او سيرآب و برادرش تشنه، او پوشيده و برادرش برهنه باشد؛ و چه حقّى افضل از حقّ برادر مسلمان مىباشد؟!
و فرمود: آنچه را كه براى خود دوست مىدارى براى برادر مسلمانت دوست بدار، چنانچه نيازمند شدى از او كمك بخواه؛ و اگر او از تو تقاضايى داشت عطايش كن و او را آزرده خاطر مگردان، پشتيبان او باش همچنان كه او پشتيبان تو مىباشد، اگر از نزد تو غايب گردد حافظ (آبرو و موقعيّت) او باش؛ و اگر حضور داشته باشد از او ديدن كن و تجليلش نما و گراميش دار، چون كه او از تو و تو او هستى؛ و اگر خسته و درمانده است رهايش نكن تا وقتى كه آرامش يابد؛ و اگر خيرى به او رسيد شكر خدا گو؛ و چنانچه بلايى دچارش گردد، كمكش نما تا آسايش يابد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۹۵
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ يَحِقُّ عَلَيْهِ نَصِيحَتُهُ وَ مُوَاسَاتُهُ وَ مَنْعُ عَدُوِّهِ مِنْهُ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
مؤمن برادر مؤمن است، سزاوار است كه او را نصيحت نموده، با او همدردى كند و مدافع او باشد؛ و مانع از (تجاوز) دشمنش باشد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۹۶
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْءٍ أَفْضَلَ مِنْ أَدَاءِ حَقِّ الْمُؤْمِنِ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
خداوند عزّ و جلّ به وسیله چيزى با فضيلت تر از اداى حقّ مؤمن پرستش نشده است.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۹۷
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لَا يَخُونُهُ وَ لَا يَخْذُلُهُ وَ لَا يَعِيبُهُ وَ لَا يَحْرِمُهُ وَ لَا يَغْتَابُهُ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
پيامبر اكرم صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فرموده است: مسلمان برادر مسلمان مىباشد، نه به او خيانت مىكند و نه سبب ذلّت او مىگردد و نه از او عيب جويى مىكند و نه محرومش مىنمايد و نه غيبت و بد گويى او مىكند.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۹۸
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام أَنَّ نَفَراً مِنَ الْمُسْلِمِينَ خَرَجُوا فِي سَفَرٍ لَهُمْ فَأَضَلُّوا الطَّرِيقَ فَأَصَابَهُمْ عَطَشٌ شَدِيدٌ فَتَيَمَّمُوا وَ لَزِمُوا أُصُولَ الشَّجَرِ فَجَاءَهُمْ شَيْخٌ عَلَيْهِ ثِيَابٌ بِيضٌ فَقَالَ قُومُوا لَا بَأْسَ عَلَيْكُمْ هَذَا الْمَاءُ قَالَ فَقَامُوا وَ شَرِبُوا فَأُرْوُوا فَقَالُوا لَهُ مَنْ أَنْتَ رَحِمَكَ اللَّهُ قَالَ أَنَا مِنَ الْجِنِّ الَّذِينَ بَايَعُوا رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه إِنِّي سَمِعْتُهُ يَقُولُ الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ عَيْنُهُ وَ دَلِيلُهُ فَلَمْ تَكُونُوا تَضِيعُوا بِحَضْرَتِي.
از امام باقر عَلَيْهِ السَّلَامُ نقل شده است كه فرمود:
تعدادى از مسلمانان به قصد مسافرت از ديار خود حركت كردند (بعد از مدتى) راه را گم كردند. تشنگى شديدى بر آنها عارض شد، پس تيمم نموده و زير سايه درختى پناه گرفتند. در اين بين پير مردى كه لباس سفيد پوشيده بود وارد شد و گفت: از جاى خود برخيزيد اين آب (در اختيار شما).
پس از جاى خود برخاستند و چون آب آشاميدند و سيراب گشتند، گفتند: خدا تو را رحمت نمايد تو كيستى؟
گفت من از جنيانى هستم كه با رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بيعت كردند، همانا از رسول خدا شنيدم كه فرمود: مؤمن برادر مؤمن است، چشم و راهنماى او مىباشد. شما با حضور من راه را گم نمىكنيد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۹۹
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْمٍ عِنْدَهُمْ فُضُولٌ وَ بِإِخْوَانِهِمْ حَاجَةٌ شَدِيدَةٌ وَ لَيْسَ تَسَعُهُمُ الزَّكَاةُ وَ مَا يَسَعُهُمْ أَنْ يَشْبَعُوا وَ يَجُوعَ إِخْوَانُهُمْ فَإِنَّ الزَّمَانَ شَدِيدٌ فَقَالَ الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لَا يَظْلِمُهُ وَ لَا يَخْذُلُهُ وَ لَا يَحْرِمُهُ وَ يَحِقُّ عَلَى الْمُسْلِمِينَ الِاجْتِهَادُ لَهُ وَ التَّوَاصُلُ عَلَى الْعَطْفِ وَ الْمُوَاسَاةُ لِأَهْلِ الْحَاجَةِ وَ التَّعَطُّفُ مِنْكُمْ يَكُونُونَ عَلَى أَمْرِ اللَّهِ رُحَمَاءَ بَيْنَهُمْ مُتَرَاحِمِينَ مُهِمِّينَ لِمَا غَابَ عَنْكُمْ مِنْ أَمْرِهِمْ عَلَى مَا مَضَى عَلَيْهِ مَعْشَرُ الْأَنْصَارِ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه.
از سماعة (بن مهران) نقل شده است كه گفت:
از آن حضرت سؤال كردم در باره گروهى كه وسايل اضافى دارند، در حالى كه برادرانشان سخت نيازمندند، آن گروه زكات (و خُمسى) ندارند كه برادرانشان را سير و از آنان رفع نياز كنند، موقعيّت بسيار حسّاس است؟
حضرت فرمود: مسلمان برادر مسلمان است، نه به او ظلم مىكند و نه ذليل و محرومش مىنمايد. وظيفه مسلمانان است كه با مهربانى براى رفع نياز آنان تلاش نمايند و با آنها مواسات داشته باشد. عشق ورزى شما نسبت به ايشان يك وظيفه الهى است، كه بر يكديگر مهربان و دلسوز باشيد، همان طورى كه گذشتگان از انصار در زمان حضرت رسول صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ چنين بودند.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث۱۰۱
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar