⭕️ سوال
⁉️ چرا خداوند انسانهای گناهکار را آفرید؟
🔰 پاسخ
🔸 ابتدا باید این نکته را بیان کنیم که خداوند هیچ کاری را بدون هدف انجام نمیدهد. بدون شک آفرینش تمام موجودات دارای هدف است.
🔹 خداوند کمال و خیر محض است؛ بنابراین هیچ آفریدهی بد و ناپسندی در خلقت او وجود ندارد.
🔸 بدون شک در عالم دنیا آفات و شروری نیز وجود دارد؛ زلزلهها، بیماریها و... از این جمله هستند؛ اما این حوادث اصل کلی خیر بودن آفرینش خداوند را زیر سوال نمیبرد.
🔹 یکی از مهمترین شاخصههای انسان، اراده و اختیار است. فرشتگان و حیوانات از اراده و اختیار انسانی برخوردار نیستند.
🔸 این شاخصه انسانی موجب شده است که برخی انسانها بر خلاف دستورات دین عمل کرده و خود را به هلاکت بیاندازند.
🔹 یکی از جنبههای کمال انسانی همین قدرت انتخاب اوست. اگر خداوند به طور کلی اراده را از انسان میگرفت تمام آدمیان در راه صحیح حرکت میکردند. اما در این صورت دیگر انسان فرقی با سایر موجود نداشت.
🔹 اگر انسان بدون اختیار رفتار و کردار درست را انجام دهد، دیگر مستحق پاداش و ثواب نخواهد بود. زمانی میتوانیم از تکامل و رشد انسان سخن بگوییم که کارهای او براساس اراده و انتخاب خودش باشد.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید.
https://btid.org/fa/news/193525
📎 #مباحث_خداشناسی
📎 #ایران_مقتدر
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
♨️ @kalamema
29.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 #پادکست
⁉️ چرا در اسلام اجازه به چند همسری داده شده است؟ آیا این بی عدالتی به همسران نیست؟
🎙 استاد قرائتی
🔗https://btid.org/fa/video/205798
📎 #امام_زمان
📎 #ایران_مقتدر
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
♨️ @kalamema
⭕️ سوال
⁉️ آیا خداوند متعال برای افعال خود و به خصوص خلقت موجودات هدف دارد یا خیر؟
🔰 بسیاری از علمای اشاعره معتقدند خداوند متعال در افعال خود هدفی را دنبال نمیکند و کارهای او بدون هدف است. زیرا اگر فاعل، برای فعل خود هدف داشته باشد، حتما نقصی دارد که با این فعل میخواهد نقص خود را برطرف کرده و کامل گردد و خداوند هیچ نقصی ندارد، پس هیچ هدفی هم ندارد.
👈 عدلیه که عبارتند از امامیه و معتزله معتقدند: اگر خداوند حکیم، از افعال خود هدف نداشته باشد، مشکل دیگری به وجود میآید و آن اینکه لازم میآید خداوند حکیم، کاری عبث و بیهوده انجام دهد؛ چرا که هر عملی که هدفی را به دنبال نداشته باشد، عبث و بیهوده خواهد بود، و شخص حکیم هرگز کار لغو و بیهوده انجام نمیدهد.
🔶 لذا برای حل این مشکل علمای شیعه میگویند: غرض از فعل دو گونه است؛ گاهی هدف به فاعل و ذات او بر میگردد، مثلا انسان گرسنه میشود و برای رفع گرسنگی خود به سراغ غذا میرود؛ گاهی هم هدف اصلا به فاعل بر نمیگردد، بلکه فاعل هیچ نیازی به فعل ندارد و خود او کامل است، اما هدفش به خود فعل و خلق بر میگردد، به طور مثال میتوان معلمی را فرض کرد که از تعلیم دانشآموزان هیچ هدفی را دنبال نمیکند، جز رشد و تعالی خود آنها؛ چرا که خود او با این تدریس هیچ سودی نمیبرد و هرگز بر علم او نیز افزوده نمیشود.
✅ هدف خداوند متعال از خلقت نیز از همین نوع است، یعنی خود او کامل بوده و بینیاز مطلق است و جامع جمیع کمالات، لذا «حکیم» هم هست، پس هرگز کار لغو و بیهوده انجام نمیدهد. اما هدف او از خلقت به فعلش بر میگردد نه به خود او؛ یعنی او میخواهد انسان که اشرف مخلوقات است رشد کرده و خود، مسیر سعادت را بپیماید و تعالی وجودی پیدا کند.
🔺 قرآن کریم نیز در آیات متعددی به این مساله اشاره کرده و میفرماید: «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُون»(مومنون-115): آيا گمان كردهايد كه ما شما را بيهوده آفريدهايم و به سوى ما بازگشت نخواهيد كرد.
___________________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/15303
📎 #ایران_مقتدر
📎 #مباحث_خداشناسی
📎 #توحید_افعالی_دو
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
♨️ @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 #استوری
💢 الگوی زنان غربی
🎙 مقام معظم رهبری
📎 #ایران_مقتدر
🌐 https://btid.org/fa/video/231826
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
♨️ @kalamema
8.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 #پادکست_اعتقادی
⁉️ چگونه می توان به باطن نماز دست پیدا کرد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #ایران_مقتدر
📎 #جان_فدا
https://btid.org/fa
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
♨️ @kalamema
📆 تقویم روز
📌 سه شنبه
☀️ ۲۰ دی ۱۴۰۱ هجری شمسی
🌙 ۱۷ جمادي الثاني ۱۴۴۴ هجری قمری
🎄 10 ژوئن 2023 میلادی
✨ مناسبت روز :
. شهادت میرزا تقی خان امیر کبیر (۱۲۳۰ هـ.ش)
📎 #ایران_مقتدر
🔸 https://btid.org/fa
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
♨️ @kalamema
💢 ترغیب به زهد و نهی از غفلت
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 ازْهَدْ فِي الدُّنْيَا، يُبَصِّرْكَ اللَّهُ عَوْرَاتِهَا.
🔹زهد و بى اعتنايى به (زرق و برق) دنيا پيشه كن تا خداوند چشم تو را براى ديدن عيوب آن بينا سازد.
📚 حکمت 391 نهج البلاغه
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
♨️ @kalamema
10.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید
💢 اسلام ما را وادار به تفکر میکند
🎙 حجت الاسلام پناهیان
📎 #ایران_مقتدر
🌐 https://btid.org/fa/video/231511
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
♨️ @kalamema
🍀 #اطّلاع_نگاشت | راهکارهای تقویت اراده
🔻 حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام میفرماید: «ضَادُّوا التَّوَانِیَ بِالْعَزْمِ»؛ «با عزم و اراده به جنگ سستی بروید».
🔹 راهکارهای تقویّت اراده:
1️⃣ فراموش کردن شکستهای قبل
2️⃣ تمرکز بر موضوعی خاص
3️⃣ مطالعه زندگینامه افراد موفّق
4️⃣ یادداشت کارهای روزانه
5️⃣ شروع از کارهای کوچک
6️⃣ به کارگیری اصل تدریج
📚 غررالحکم، ص427.
📎 #ایران_مقتدر
https://btid.org/fa/photogallery/232214
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
♨️ @kalamema
9.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : یک فرهنگ غلط غیر دینی اما رایج !
🎙 استاد قمی
🔗 لینک
https://btid.org/fa
📎 #ایران_مقتدر
📎 #معارف_اخلاقی
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
♨️ @kalamema
❌ #شبهه
❓بر اساس توحید افعالی، فاعل تمام افعال عالم در نهایت خداوند است، پس فاعل افعال زشت و معصیت گنهکاران نیز خداوند خواهد بود؟
🔷روشن است با اينکه خداوند حقيقتاً فاعل تمام افعال است، اما نمیتوان او را گنهکار و فاعل کارهای زشت دانست. پس باید شبهه را بررسی کنیم.
🔹برای پاسخ به این سؤال میتوان پاسخی علمی و فنی و نیز پاسخی ساده داد.
🔸ازاینرو ابتدا سراغ بیان علمی رفته، میگوییم برخی از مفاهیم بر اموری بدون ارتباط با امور دیگر اطلاق میشوند؛ مانند «سيب» که ما بدون در نظر گرفتن مفهوم دیگری، مراد و کاربرد این مفهوم را میفهمیم؛ اما دسته دیگری نیز وجود دارد که این چنین نیستند و باید در کاربردشان رابطه آن مفهوم را با امور ديگر در نظر بگیریم؛ مانند «پدر» که باید رابطه مرد با همسرش و فرزندی که به دنیا آمده را در نظر بگیریم تا بتوانیم این مفهوم را به کار ببریم.
🔶 با توجه به مطالب بالا، مفاهيم گناه و زشت، از مفاهيم دسته دوماند و از رابطه افعال با امور ديگر به دست میآیند و بدون مقایسه و در نظر گرفتن چندین امر استفاده درست ندارند. گناه از عناوینى است که از مقایسه کارهاى ارادى انسان با دستورات خدا، که همان اراده تشریعى اوست، انتزاع میشود و این موارد (یعنی در نظر گرفتن عبد، دستور خدا و مخالفت با دستور او)، در مورد انسان قابل طرح است؛ نه خدایی که نه دستوردهندهای دارد و نه مخالفت برایش قابل فرض است.
🟩 نتیجه اینکه بر اساس توحید افعالی هم گنهکار و هم خداوند، فاعل اين فعل بهصورت مستقیم و غیرمستقیم هستند؛ اما اين گناه تنها نسبت به فاعلی که در انجام دادن آن با فرمان خداوند مخالفت کرده است، گناه ناميده میشود؛ نه بهطور مطلق و نسبت به هرکسی و از جمله خدا. انسان وقتی با فرمان الهی مخالفت میکند، گنهکار نامیده میشود.
🟩 پاسخ ساده این مطلب نیز با این مثال روشن میشود: در ذهن خود، انسانی دارای اختیار را تصور کنيد که با آگاهی و اختيار خود، طناب به گردن خود میآویزد و میميرد. گرچه انجامدهنده اين کار هم، آن انسان ذهنی است و هم شما که در ذهن خود به او وجود دادهايد، اما کسی که آگاهانه به خود ضرر میزند، سزاوار نکوهش است؛ نه شما که او را به وجود آوردهاید. درنتیجه عمل خودکشی، نسبت به او گناه و فعلی زشت شمرده شده؛ نه نسبت به شما.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر کلیک کنید:
https://btid.org/fa/news/231545
📎 #ایران_مقتدر
📎 #توحید_افعالی_سه
📎 #مباحث_خداشناسی
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
♨️ @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 #پادکست_اعتقادی
⁉️ آیا در برزخ سرما و گرما وجود دارد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #ایران_مقتدر
📎 #معاد_شناسی
https://btid.org/fa
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
♨️ @kalamema