1_244746184.docx
17K
سیاستهای کلی سلامت
ابلاغی مقام معظم رهبری
93/1/18
@kamalteb
🔹عطر شیخ کهنسال
گفتند علت مرگ جوان اهل انزلی، بوییدن عطری است که شیخ کهنسال به بینی بیمار زده است،
اولا این جوان که کرونا از قبل داشته، پس چگونه عطر علت مرگش شده؟؟
دوما شیخ که درمان نمیکرده تا بحث مداخله در درمان رو مطرح کردید
سوما چرا بقیه که عطر استفاده کردند، چیزی نشده؟
چهارما از استعفای رییس علوم پزشکی اصفهان چه خبر؟
🔻هر دم از این باغ بری میرسد
سازمان ملل از ارسال تجهیزات پزشکی به ایران خبر داد!!!
🔹 آژانس پناهندگان سازمان ملل در تارنمای اختصاصی خود از ارسال بیش از ۴ تن کمکهای پزشکی و درمانی موردنیاز ایران، جهت مقابله با ویروس کرونا خبر داد.
🔹 طبق اعلام این نهاد بینالمللی یک فروند هواپیما از آلمان حامل کمکهای درمانی و بهداشتی پس از پرواز از شهر فرانکفورت آلمان، در فرودگاه امام خمینی فرود آمده، محمولههایی نظیر ماسک، دستکش و داروهای ضروری برای مبارزه با ویروس کرونا از هواپیما بارگیری شده است.
خدایا خودت ما را از دست این نادانان نجات بده
✅ @kamalteb
🔻هر دم از این باغ بری میرسد
سازمان ملل از ارسال تجهیزات پزشکی به ایران خبر داد!!!
🔹 آژانس پناهندگان سازمان ملل در تارنمای اختصاصی خود از ارسال بیش از ۴ تن کمکهای پزشکی و درمانی موردنیاز ایران، جهت مقابله با ویروس کرونا خبر داد.
🔹 طبق اعلام این نهاد بینالمللی یک فروند هواپیما از آلمان حامل کمکهای درمانی و بهداشتی پس از پرواز از شهر فرانکفورت آلمان، در فرودگاه امام خمینی فرود آمده، محمولههایی نظیر ماسک، دستکش و داروهای ضروری برای مبارزه با ویروس کرونا از هواپیما بارگیری شده است.
خدایا خودت ما را از دست این نادانان نجات بده
✅ @kamalteb
سند ملی گیاهان دارویی.docx
32K
سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی
مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔹سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی
مصوبه «سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی»، به استناد قسمت الف بند ۵ ـ ۱ فصل پنجم نقشه جامع علمی کشور، در جلسه ۷۳۵ مورخ 1392/4/25 شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس پیشنهاد مورخ 1392/2/10 شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید، و برای اجرا و تهیه آیین نامه های اجرایی به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد دانشگاهی، مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری ابلاغ گردید.
متاسفانه با گذشت 6 سال از این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیچ خبری از تهیه قوانین مربوطه و اجرا نیست.
#سند_ملی_گیاهان_دارویی_و_طب_سنتی
@kamalteb
🔻جهانپور: باید از طب سنتی به عنوان طب مکمل استفاده شود
سخنگوی وزارت بهداشت:
🔹باید از طب سنتی به عنوان طب مکمل استفاده شود.
🔹این طب با دیرینه هزاران ساله، می تواند در زمینه حفظ سلامت و پیشگیری و حتی در بنبستهای طب جدید به کار آید.
😳😳😳😳
✅ @kamalteb
💥 یک #احتمال و فرضیه این است که اشاعۀ بیماری #کرونا در جهان، با هدفِ عبور دادنِ ملتها از نظم فعلیِ تمدنی بهسمتِ حکمرانیِ بلامنازع مجازی باشد.
💥 جوانانِ آتشبهاختیار بستر تأیید یا رد این قبیل فرضیهها را فراهم کنند.
💥 ویروس کرونا برخلاف همۀ طراحیها، میتواند ضربههای مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند.
🔵 آیتالله میرباقری:
بیماریای که اخیراً فراگیر شده و به یک ابتلای بزرگ برای جامعه جهانی تبدیل شده، از نظرِ اجتماعی و تمدنی، یک پدیدۀ چندوجهی است نه یکوجهی. ما با یک امرِ میانرشتهای و بلکه #فرارشتهای مواجه هستیم که نباید یک وجهۀ آن غلبه پیدا کند و باید ابعاد مختلف این پدیده به شکلِ جدی موردِ تأمل قرار بگیرد. وجهی از این پدیده، جنبۀ بهداشتی است که مربوط به دانشهای وابسته به پزشکی است. وجه دیگر مربوط به حوزه علوم انسانی و علومِ شناختی و همچنین دانشهای تمدنی و فلسفه تاریخ و حوزۀ رسانه و امثال اینها است. حتی جنبۀ امنیتی و #جنگ_بیولوژیکی هم مورد توجه قرار گرفته و آمادگیهایی برای مقابله با این تهدید فراهم شده است.
امروز این بیماری با تهدیدِ سلامت بشر و مخیر کردن بشر بین انتخاب سلامتی یا انتخاب پیوستارهای کنونی، فضای سیاست، فرهنگ و اقتصادِ جهانی را بهشدت تحتتأثیر قرار داده و نوعی گسست اجتماعی ایجاد کرده است، به طوری که بعضی از صاحبنظران جهانی دربارۀ دنیای #پساکرونا شروع به نظریهپردازی کردهاند. این حوادث نشان میدهد که این واقعه، جدیتر و فراتر از یک پدیدۀ یکبُعدیِ بهداشتی و پزشکی است.
به نظر میرسد با در نظر گرفتنِ گستردگی و بزرگیِ این واقعه، و فرضِ پایداریِ این شرایط، این احتمال وجود دارد که در کنارِ همۀ جنبههایی که عرض شد، مقصد جدیتر و بزرگتری هم در پشتصحنه وجود داشته باشد و آن، عبور دادنِ جامعه جهانی از نظم کنونیِ زندگی به یک سامان و نظم جدید است.
دربارۀ این جنبه، دو احتمال هست و ما باید این احتمالاتِ مختلف را در نظر بگیریم و طراحیهای خود را متناسب با آنها دنبال کنیم. #احتمال_اول این است که واقعاً در امتداد این واقعه، فضای عبور از نظم مادیِ مدرن، به نظم معنوی و نظمِ تحتتأثیرِ هدایتهای الهی و در جهتِ غلبۀ ولایت حقه به وجود بیاید؛ یعنی این پدیدهها یک امری تلقی شود که تحت تدبیر ولی الله الاعظم (عج) جامعه جهانی را بهتدریج از نظمِ مادی و سیطرۀ قدرتها بهسمتِ یک نظمِ معنوی و رهایی از تسلط مادی سیر دهد.
#اما در نقطۀ مقابل، این هم محتمل است که مهلت شیطان هنوز تمام نشده باشد و خدای متعال مهلتی به شیاطینِ جن و انس داده باشد و دستگاه ابلیس و شیاطین انس از این فرصت استفاده کنند و با طراحیهای بزرگ و پنهان در پشتِ صحنه، بهدنبالِ تغییر مفهوم و سازوکارهای حُکمرانی بر جهان و ایجاد یک نظم پیچیدهتر مادی، یعنی عبور از حاکمیت کنونیِ قدرتهای مادی بر جهان بهسمتِ حاکمیت مجازی و #حکمرانی_مجازی و سایبری باشند که فضایی مدیریتپذیرتر، خشکتر و سختتر است.
این طراحیها ممکن است توسط دستهای پشتِ صحنۀ قدرت در جهان انجام شود؛ کمااینکه #دستهای_پشت_صحنه در بعد از جنگ جهانی، صحنه را به گونهای مدیریت کردند که جامعه بشری را به پذیرشِ یک حاکمیت جهانی، و محدود کردن اختیارات دولت_ملتها، واداشتند و تحت عنوانِ سازوکارهایی برای تحقق صلح پایدار، سازمانهای بینالمللی از جمله سازمان ملل و زیرمجموعههای آن را بر جهان حاکم کردند و فضایی از رعب و هراس و اضطراب و گریز از جنگ را در جامعه جهانی به وجود آوردند. آنها آسیب را به حدّی گسترده کردند که حتی کشورهایی که مستقیماً درگیر آن جنگها نبودند، به پذیرش این نظم جهانی و سیطره قدرتها از طریقِ شبکۀ سازمانهای بینالمللی تن بدهند.
میدانید بیش از هفتاد میلیون کشتۀ رسمی در آن جنگها بوده که بسیاری از آنها مربوط به کشورهای درگیر است، ولی در ورای آن، کشورهایی که درگیر جنگ جهانی نبودند، شاید دهها میلیون کشتههای خاموش دادهاند و این هم طراحی همان کسانی بوده که این جنگها را هدایت میکردند تا بتوانند آن کشورها را هم به نقطۀ پذیرشِ این نظم نوین جهانی بر محور قدرتهای برندۀ جنگ برسانند و نیز آنها را در نقطۀ آسیبپذیری قرار بدهند که مسلط بر اوضاع نشوند.
علیایّحال، همانطور که بحرانِ جنگ جهانی اول و دوم، بستر جامعه جهانی را برای پذیرش یک نظم جدید با ادعای صلح پایدار مهیا کرد، این فضای ناامنِ کنونی هم میتواند جامعه جهانی را برای پذیرش یک پیشنهاد جدید برای تحققِ یک نظم مادی و ایجاد #حکمرانی_مجازی مهیا کند. @mirbaqeri_ir
ص ۱ از ۲ ⬇️
ص ۲ از ۲ ⬆️
این دورکاریها و این تعطیل کردن تجمعات حقیقی و عبور از #جامعۀ_حقیقی به #جامعۀ_مجازی و ایجاد بستر برای پذیرشِ حلوفصل امور (تحصیل، اشتغال و سایر ارتباطات اجتماعی) در فضای مجازی، و قرائن فراوان دیگر بهویژه قرار گرفتن در شرایطِ یک رزمایش بزرگِ زیست در فضای مجازی، که آخرین مقاومتها در برابرِ آن در حال فروریختن است و...، مؤیداتی بر این احتمال است که شاید چنین پشتِ صحنهای وجود دارد تا بتوانند سیطره بلامنازع مجازی بر جهان پیدا کنند. گمان من این است که این بیانی که رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در روز عید مبعث فرمودند و اشاره کردند که ما در فضای مجازی هم باید قوی بشویم، شاید با توجه به این نکته بوده باشد.
این احتمال و فرضیه ممکن است معارضاتی داشته باشد، از جمله اینکه اگر چنین مقاصدی در کار باشد، پس چرا این بیماری دامن اروپا و آمریکا را هم گرفته است؟ در پاسخ باید گفت: منافاتی ندارد، چون در جنگ جهانی هم کل جامعۀ جهانی ناامن شد و جهان به سمتی کشیده شد که شعار نظم نوین و صلح پایدار را بپذیرند.
به هر حال، ما باید احتمالات و فرضیهها، بهخصوص احتمالات و #فرضیههای_بزرگ و استراتژیک را در نظر بگیریم و صحت و سُقم آنها را دنبال کنیم و برنامهریزی و رزمایشِ متناسب برای مواجهۀ فعال و هوشمندانه با آن انجام دهیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. نباید فرضیههای بزرگ را صرفاً با چند قرینۀ خُردِ مخالف رد کرد. البته این فرض هم دور از نظر نیست که این ویروسِ منحوس اما هوشمند، از همان آغاز هم با هدفِ ایجاد گسست اجتماعی از یک طرف، و شکلدهی به پیوست و انسجامِ مجازی و کلبۀ الکترونیکی از طرف دیگر، مهندسی و مدیریت شده باشد.
به نظر میرسد اگر آن نهادها و ساختارهایی که باید پشتیبانیِ فکری کنند، شکل گرفته بود و مسیر خودش را طی میکرد، امروز میتوانست دربارۀ این مسائل، نظر کارشناسی بدهد، ولی تلقی حقیر این است که اکنون، شبکۀ نیروهای جوان و فعال و بهخصوص نیروهای #آتش_به_اختیار، و نخبگان، فضاهای اندیشهورزی در این زمینهها را باید بهسرعت فراهم کنند و بستر #تأیید_یا_رد این فرضیهها را بررسی کنند و سپس بهدنبال یک طراحی همهجانبه و سازوکار جامعی در مقابلِ این پدیده، با ابعادی که برای آن مفروض است، داشته باشند و در برنامههای خود، علاوه بر حوزه بهداشت و حوزه جنگهای بیولوژیکی که بخشی از کار هستند، به این فرضیهها هم توجه کنند. اگر مقیاس این بحران، عبور دادنِ جامعه جهانی بهسمتِ یک حکمرانی بلامنازع جدید باشد و ظرفیت چنین تصرفاتی فراهم آمده باشد، باید تحرکات و اقدامات متناسب با آن طراحی و عملیاتی شود و این کار نیاز به فعالیتهایی در لایههای مختلفِ بنیادی، راهبردی و برنامهریزیهای عملیاتی دارد و بعد اقدام گسترده در صف بهصورت یک شبکه منسجم انجام بگیرد.
شکی نیست که تابآوری جامعه دینی در برابر این ابتلا بسیار بیشتر از جامعه مادی و مدرن است. این ویروس میتواند برخلاف همۀ طراحیها، ضربههای مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند. این ویروس میتواند به ظهور شکافها و ضعفهای فراوانِ مستتر در نظم مدرن (از جمله اصالت منافع فردی) منتهی گردد. از طرف دیگر، امروز، تمدن غرب یک تمدنِ بیرقیب نیست. در رقابت تمدنی بین جبهۀ غرب و جبهۀ اسلام، اگر مقاومت کنیم و موضعگیری و برخورد آگاهانه و فعال در مقابلِ طراحیهای غیرانسانی غرب داشته باشیم، نتیجۀ متفاوتی رقم خواهد خورد و فروپاشیِ تمدن غرب تسریع خواهد شد.
راه ما آماده شدن برای مواجهه با احتمالات است و این آمادگی چیزی نیست جز #قوی_شدن در عرصههای مختلف اقتصادی، مجازی، علمی و فرهنگی. (۱۳۹۹/۱/۱۰)
☑️ @mirbaqeri_ir
🔹سیزده به در، خرافه ای فراگیر
درباره ریشه سیزده به در دو فرض وجود دارد، یا ریشه آن را می دانیم که معمولا به نحوست دانستن عدد سیزده، جشن پیورم یهودیان درباره کشتار ایرانین، جشن های باستانی و ... نسبت می دهند و یا ریشه آن را نمیدانیم. در هر دو حالت، فراگیر شدن یک سنت و حمایت قانون و حکومت و حواشی آن، بدون ارزیابی معرفتی، اجتماعی و سنخیت سنجی آن با مبانی دینی و فرهنگ بومی صحیح نیست. در چندین روایت، وجود معرفت و بصیرت برای هر گونه عمل و اقدام، ضروری شمرده شده است. (1) از طرفی در چند سال گذشته مقام معظم رهبری بر بی فایده و مضر بودن تعطیلات زیاد ابتدای سال تاکید داشتند.(2) واقعا عیبی بزرگ است که یک ملت، روزی را به نام طبیعت نام گذاری کردند که ریشه آن را نمی دانند و صرفا با بهانه دوستی با طبیعت و همنشینی با خانواده از یک عمل جاهلی تبعیت می کنند. هر کس از سنت هر قومی تبعیت کند، جزو آنان شمرده می شود(3)
پیشنهاد جایگزین من، این است که تعطیلات نوروز به هفت روز تقلیل یابد و روز هفتم به نام روز طبیعت نام گذاری شود.
م. بصیری
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پی نوشت ها:
(1).عن علی (علیه السلام) قال:
«یا کمیل ما من حرکه الا و انت محتاج فیها الی معرفه»
«تحف العقول ص: 171»
علی «علیه السلام» به "کمیل ابن زیاد" فرمودند:
«هیچ حرکتی و فعالیتی نیست مگر آنکه تو در انجام آن به علم و معرفت نیاز داری»
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : العامِلُ عَلى غَيرِ بَصيرَةٍ كَالسّائرِ عَلى غَيرِ الطَّريقِ ، و لا يَزيدُهُ سُرعَةُ السَّيرِ مِنَ الطَّريقِ إلاّ بُعدا .
الأمالي للصدوق : 507/705
امام صادق عليه السلام : كسى كه بدون بينش عمل كند، همچون كسى است كه در بيراهه رود، چنين كسى هر چه تندتر رود، از راه دورتر مى افتد.
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مَن عَمِلَ عَلى غَيرِ عِلمٍ كانَ ما يُفسِدُ أكثَرَ مِمّا يُصلِحُ
المحاسن : 1/314/621
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : كسى كه بدون شناخت عمل كند، خراب كردنش بيشتر از درست كردن اوست.
(2)یک تذکّر هم در باب مسائل مربوط به فروردین عرض کنیم: اوّلاً این تعطیلات طولانی و بیدلیل، هیچ منطق عقلایی ندارد. وضع خوبی نیست که اوّلِ سال، روزهای متوالی - گاهی دو هفته و گاهی بیشتر - همه چرخهای فعّالیت در کشور از حرکت بیفتد. خلاف مقرّرات هم هست، طبق مقرّرات تعطیلیها محدود است. ما در ایّام سال، تعطیلی زیاد داریم که این به زیان کشور است. در بعضی از کشورهای دنیا، طبق فهرستی که مشاهده میکردم، همه تعطیلات رسمی در طول سال از پنج، شش روز تجاوز نمیکند. لکن ما تعطیلیهایمان بسیار زیاد است. علاوه بر آن هم عدّهای با بیتوجّهی و بیاعتنایی خود به کار، علم، تحصیل و به اشتغالات روزمرّه زندگی و کارهای اداری و سازندگی، بر این تعطیلات اضافه هم میکنند؛ آنهم در آغاز سال. بالاخره در اوّلِ سال، اوّلِ یک دوره جدید مالی و کاری است. توصیه مؤکّدِ بنده این است که هم مسؤولین و هم آحاد مردم عزیزمان تصمیم بگیرند این تعطیلات را کم کنند. این همه تعطیلاتِ پیدرپی، زیانهایی به بار میآورد که هر چند در اوّل کار محسوس نیست، لکن نتایج آن برای همه زیانبار است. خطبه های نماز جمعه 1381/1/16
(3) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوَاْ إِن تُطِيعُواْ الَّذِينَ كَفَرُواْ يَرُدُّوكُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ فَتَنقَلِبُواْ خَاسِرِينَ
آلعمران (۳)، آیه ۱۴۹.
ای کسانی که ایمان آوردهاید اگر از کسانی که کفر ورزیدهاند، اطاعت کنید شما را به گذشتههایتان باز میگردانند و سرانجام زیانکار خواهید شد.
عن ابی عبدالله ـ عليهالسلام ـ قال: «اوحی الله عزوجل الی نبی من انبیائه قل للمومنین: لاتلبسوا لباس اعدائی و لاتطعموا طعام اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدائی کما هم اعدائی»؛
علل الشرایع، شیخ صدوق، ج ۲، ص ۳۴۸.
امام صادق علیهالسلام فرمود: خداوند به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود: به مؤمنان بگو که لباس دشمنان مرا نپوشید و طعام دشمنان مرا نخورید و راههای دشمنان مرا نپیمایید وگرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهید رفت.
@kamalteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درمان بیماران کرونایی با متد طب سنتی
شبکه افق، برنامه انارستان
@kamalteb