15- لطف سرّ و باطن انسانی ، به جهت سنخیت با حقایق لطیف موجب این می شود که حقایق برای انسان به معارف تبدیل شود و در جان انسان به سرعت متمثل شود و نقش بندد . به عبارتی آنچه باعث می شود که حقیقت برای انسان ، معرفت شود لطافت است . لطافت ، آن حلقۀ وصل تبدیل حقیقت به معرفت است . از اینرو انسان وقتی لطافتی پیدا می کند باعث می شود که به خاطر لطافت ،صیرورت وجودی پیدا کند و با وجود صیرورت وجودی ، صیرورت علمی و معرفتی هم پیدا کند . پس اگر سوال شود که چگونه حقیقت های فی نفسه ،حقیقت « لغیره » و « لنا » می شود؟ باید گفت لطافت است که حقیقت را برای ما می کند و حقیقت ،همان « ما » می شویم و وقتی حقیقت « ما » شدیم ازاینرو حقیقت معرفت می شود از اینرو جان ما می شود حقیقت که وقتی جان ، حقیقت شد در اینصورت می شود معرفت . حدّ فاصل میان حقیقت و معرفت ، لطافت است . به محضی که جان ما لطیف می شود ، جان می شود حقیقت و در آن صورت ، می شودمعرفت .
16- بر اثر لطافت جان انسان ، حقایق برای انسان منکشف می شود که در اینصورت می توان گفت لطافت بر سه قسم است :
اولا : لطافت علمی و معرفتی : لطافت موجب این می شود که علم و معرفت برای انسان حاصل آید .
ثانیا : لطافت احوالی : بر اثر انکشاف حقایق ، احوالاتی برای انسان رخ می دهد .
ثالثا : لطافت اعمالی : براثر اتصال و اتحاد با ملکوت حقایق و احوالاتی که برای او به دست می آید ،انسان دارای اعمالی می شود که ناشی از آن معرفت و احوال می شود . می توان چنین فاعلی را « فاعل بالاتحاد » و یا فاعل « بالاتصال » نامید .
17- برای لطافت علمی ، معینی به نام فکر لطیف نیازاست و برای لطافت احوالی ، معینی به نام عشق عفیف نیازاست که ابن سینا این دو معین را برای تلطیف سرّ مطرح نموده است . به نظر می رسد او ریشه ای ترین عامل را برای لطافت مطرح نموده است . لطافت سرّ و باطنِ انسانی ، اتصال معرفتی پدید می آوردو همین اتصال معرفتی ،نتایج احوالی به بار می آورد و نتایج احوالی ، نتایج اعمالی رقم می زند . ( فاعل بالایمان ، عمل اش صالح است ) . حال ریشه ای ترین کمک ها را به ریاضت کشیده برای ایجاد لطافت سرّ و باطن ، فکر لطیف در ایجاد و اتصال معرفتی و عشق عفیف ، در ایجاد احوالات خوش سلوکی رقم زند .
تفکر و عشق دو مولفه ای است که بسیار به ریاضت کشیده کمک می کند . اگر کسی ریاضت بکشد و از فکر خالی باشد و طعم عشق را نچشیده باشد ، ریاضت اش مفید واقع نمی شود .
18- ریاضت که موجب ازمیان رفتن حجب می باشد و در نتیجه مناسبت و سنخیّت پدید می آورد ، موجب لطافت انسان می شود و راه لطافت ازریاضت می گذرد .
#نمط_نه_اشارات
19- زهد حقیقی که معین برای دور ساختن غیر حقّ از مسیر انتخاب حقّ می باشد ، در واقع به معنای زهدی است که در منظومۀ عرفان عارف مطرح است . عرفان عارف باعث می شود که زهدی آن در خدمت اقبال به حقّ آن باشد .
20- عبادت در منظومۀ عارف ، به گونه ای است که هم بدن را به خدمت می آورد و هم نفس را ؛ چون عبادت در منظومه عارف ، ابتداء در منظومۀ ریاضت است و به جهت این که می خواهد ریاضت حاصل آید و تطویع نفس اماره را پدید آورد ، به گونه ای است که همۀ داشتۀ خود را به خدمت اقبال به حقّ تعالی می آورد . یک نوع عرضۀ داشته ها به حقّ تعالی ، عبادت است و این باعث می شود که انسان باداشتۀ خود به خدمت حقّ تعالی رود . ( سجد لک سوادی و خیالی و فوادی )
21- تأثیر لحن بر نفس و در مطیع ساختن نفس امّاره برای نفس مطمئنه بدین بیان است : در ابتداء نفس را به اعجاب می کشاند وپس از آن نفس در اینکه بخواهد استعمال قوای خود داشته باشد ، به غفلت می افتد ودر مرتبۀ سوم به عنوان نتیجه قوای انسانی تابع می شود .
22- لحن در صورتی موثر می افتد که فاعل ، فاعلِ بالریاضه و بالسلوک باشد . لحن ، می تواند معین وکمک کار باشدتا انسان به غرض خود که تطویع نفس اماره است ، دست یابد . از اینرو لحن و نوا و آهنگ را باید در این منظومه دید و در این منظومه معنا نمود تا در این منظومه معنا نکنیم نمی توانیم بفهمیم چه لحن و چه آهنگ و چه نوایی مدّ نظر است .
#نمط_نه_اشارات
23- ریاضت معین می خواهد و بدون معین ، تسهیل ریاضت نمی شود.
24- معینِ ریاضت ، اولاً باید بااصل ریاضت سازگار باشد ؛ نباید به گونه ای باشد که با اصل ریاضت در تنافی باشد و باید به گونه ای باشد که موجب دمیدن در عقلانیت را رقم بزند . ثانیا ً : باید معتدل در کمیّت و کیفیت باشد و باید به گونه ای باشد که ریاضت را دچار مشکل نکند و ازمیان برندارد.
25- هر چه در نفسانیت و حیوانیت بدمد در اینصورت در تنافی با ریاضت است از اینرو عشق حیوانی ، نه تنها معینِ ریاضت نیست و بلکه منافی ریاضت است .
26- انسان باید به توحید در همّت برسد و راه دستیابی به توحید در همّت ، توحید در عشق و محبّت است .
27- عشق ، ازجمله مهم ترین میان بُرهاست و باعث می شود که به راحتی ازبسیاری از اموری اِعراض برای انسان می سازد، منقطع باشد و عشق ، نیاز به اِعراض را منتفی می کند و بلکه به طور طبیعی انقطاع حاصل شده است .
28- کسانی با عفّت عاشق اند ( عشق عفیف ) ،مستعدّ دستیابی به عشق حقیقی اند. ازاینرو رحم و خدمت به خلق را باید ترویج داد و منفعت گرایی را حذف نمود.
29- کسانی که از عشق عفیف برخوردارند به طور طبیعی ، از خیلی ازامور دنیوی دست برداشته اند و همین است که استعداد برای عشق حقیقی را فراهم نموده است .
#نمط_نه_اشارات
001_00.6.31 موضوع کلام،اسامی کلام.mp3
26.68M
#کلام_جدید
موضوع علم کلام
جلسه اول
042_ 00.6.31 اشارات نمط نهم فصل ثامن.mp3
13.8M
#نمط_نه_اشارات
مقامات العارفین
الفصل الثامن
جلسه چهل و دوم
انا لله و انا اليه راجعون
⚫️ روح ملکوتی حضرت علامه ذوالفنون آية الله حسن حسنزاده آملی به لقاء الله پیوست.
.
⚫️ إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
◾️رحلت حضرت استاد بزرگ حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) را خدمت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) ، رهبر معظم انقلاب ، مراجع عظام و علما ، طلاب و عموم شیعیان تسلیت عرض می نماییم.
#علامه_حسن_زاده_آملی
@kanoon_tafakor
حضرت آیتالله العظمی خامنهای حفظه الله در پیامی درگذشت آیتالله علامه حسنزاده آملی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسنزادهی آملی رحمةاللهعلیه را دریافت کردم. این روحانی دانشمند و ذوفنون از جملهی چهرههای نادر و فاخری بود که نمونههای معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را مینوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهرهمند میسازد. نوشتهها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود انشاءالله. اینجانب به همهی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۴ مهر ۱۴۰۰
#علامه_حسن_زاده_آملی
@kanoon_tafakor
007_00.7.3 مرحله ۱۱ الفصل الثانی.mp3
17.35M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الحادیه_عشر_فی_علم_و_العالم_و_المعلوم
الفصل الثانی
جلسه هفتم
008_00.7.4فصل دوم مرحله یازدهم.mp3
15.09M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الحادیه_عشر_فی_علم_و_العالم_و_المعلوم
الفصل الثانی
جلسه هشتم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#علامه_حسن_زاده_آملی
توصیفات علامه جوادی آملی برای مرحوم علامه حسن زاده آملی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#علامه_حسن_زاده_آملی
💠 پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله حسن زاده آملی
تاریخ: 1400/07/04
#علامه_حسن_زاده_آملی
علامه حسن زاده ره:
برای سنگ و گِل، جان و دل را از دست ندهید...
#راهبردهای_حاکمیت_دین
💠باید برنامهای برای بازگشت و رجوع سازی و ایجاد احساس نیاز به وجود آوریم:
1️⃣باید انگیزه ایجاد کنیم:
🔹 راه ایجاد انگیزه این است که افراد را متوجه نیازشان بکنیم و نیز راه متوجه کردن به نیاز در مرحله اول غنی بودن خودمان است و در مرحله دوم باید این غنا ظهور و بروز پیدا کند.
🔹چرا که تنها با همین ظهور و بروز است که آدم هایی که با آنها کار میکنیم به فقر خودشان و نیازشان پی می برند چون انسان کمال طلب است درپی توجه به نیازش دنبال رفع نیاز راه میافتد.
🔹تنها راه برطرف کردن نیاز، ارتباط و اتصال است که راهش، مطیع شرع و دین و خداوند متعال شدن است.
❇️ آیا توجه خالی به نیاز برای به خدا رسیدن کافیست؟
🌿خیر، بلکه باید یک مربی چنان غنایی داشته باشد که در اوج غنای، در اوج مهربانی هم باشد تا مردم ببینند که او میتواند انیس و تکیه گاه مطمئنی آنها باشد و با مربی احساس نزدیکی کنند.
🌿چراکه صرف اینکه یک مربی در اوج غنا باشد این باعث دوری و ترس و یک حجاب بین شخص غنی و شخص فقیر میشود، لذا باید این خلع و دوری را با مهربانی غنی از بین برد تا فقیر با غنی انس پیدا کند و این باعث می شود که مردم نسبت به مرجعیت رفتاری، گفتاری، عملی، اخلاقی و معنوی یک مربی احساس نیاز کنند
⬅️پس هر کسی که میخواهد در حوزه تربیت افراد، مخصوصاً کودکان کار کند باید از نظر دانشی و علمی و هم در مهربانی غنی و قوی باشد.
⏳#ادامه_دارد.....
📝#حجت_الاسلام_منصوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•°🌱
#علامه_حسن_زاده_آملی
خودت را آلوده نکن ابد در پیش داریم
recording-20210815-145334.mp3
29.12M
#توصیه_های_تشکیلاتی
حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی منصوری زیده عزه
جلسه اول
recording-20210815-161434.mp3
16.48M
#توصیه_های_تشکیلاتی
حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی منصوری زیده عزه
جلسه دوم
003_ توصیه های تشکیلاتی.mp3
4.8M
#توصیه_های_تشکیلاتی
حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی منصوری زیده عزه
جلسه سوم
004_توصیه های تشکیلاتی.mp3
18.02M
#توصیه_های_تشکیلاتی
حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی منصوری زیده عزه
جلسه چهارم
005_00.5.30-1 توصیه های تشکیلاتی.mp3
36.45M
#توصیه_های_تشکیلاتی
حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی منصوری زیده عزه
جلسه پنجم
006_00.5.30-2 توصیه های تشکیلاتی.mp3
17.07M
#توصیه_های_تشکیلاتی
حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی منصوری زیده عزه
جلسه ششم
007_توصیه های تشکیلاتی .mp3
15.38M
#توصیه_های_تشکیلاتی
حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی منصوری زیده عزه
جلسه هفتم
008_توصیه های تشکیلاتی.mp3
25.96M
#توصیه_های_تشکیلاتی
حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی منصوری زیده عزه
جلسه هشتم