eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
424 ویدیو
142 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ❌❌❌کلاس فصوص اساس الحکومه الفائق امروز شنبه برگزار نمی شود
. 💠تعریف روشنفکر 🔷 🔷در اينجا روشنفكر به معناي حقيقي لفظ و با همان خصوصياتي كه در غرب به وجود آمد امكان ظهور ندارد، چرا كه اصلاً روشنفكري جز در آن شرايط و مقتضيات تاريخي كه غرب تجربه كرده است به وجود نمي آيد و در اينجا هر چه هست جز سايه و انعكاسي از آن وجود نيست. 💠
047_01.7.23 برهان امکان وجوب.mp3
19.1M
براهین اثبات وجودخدا 🔹برهان امکان و وجوب جلسه چهل و هفتم
بسم الله الرحمن الرحیم قابل توجه دوستان ❌به جهت کسالت ، درس های صبح ( فصوص ، اساس الحکومه ، الفائق ) برگزار نمی گردد .❌
ما گنه کار، گنه کار، گنه کار، اما روز محشر ز تو امّید شفاعت داریم
048_01.7.24 برهان امکان وجوب.mp3
24.01M
براهین اثبات وجودخدا 🔹برهان امکان و وجوب جلسه چهل و هشتم
باید پذیرفت كه سینما بتواند گاه به مثابه «رویای صادقه» جهان فردا و سرنوشت انسان را در پیش چشم ما بگشاید … و مگر چنین نبوده است؟ «حسی غریب» بشر امروز را نسبت به عاقبت خویش تذكر بخشیده است و اگرچه این تذكر ضمنی هرگز فرصت نیافته كه به خودآگاهی برسد، اما فیلم‌ها توانسته‌اند آینه‌ی این حس غریب باشند و در چشمِ آگاهان، پرده از سرنوشت محتوم بشر بردارند. آوینی
اگر دین حق با رفاه‌طلبی و بدون قیام و جهاد حفظ مي‌شد، حسین بن علي‌(ع) كه از ما عاقل‌تر بود هرگز خون خود را به پای آن نمي‌ریخت تكلیف ما را حضرت سیدالشهدا (ع) تعیین فرموده است و چشمه‌ی جوشان خون مبارك او منشأ حیات رضوانی انسان و همه‌ی آفرینش است. آوینی
بسم الله الرحمن الرحیم قابل توجه دوستان ❌به جهت کسالت ، درس های صبح ( فصوص ، اساس الحکومه ، الفائق ) برگزار نمی گردد .❌
بترسید از آن‌ وقتی‌ که پیر شوید و حسرت‌ بخورید که چه‌ کارهایۍ می توانستید انجام‌ دهید ولی انجام ندادید!
🥀 🔻چه زیبا گفت؛ شهادت بارانیست که بر هر کس نمی بارد. شهادت همان لباس تک سایزیست که باید انسان خود را اندازه آن کند...! این لباس اندازه هر کس نمی‌شود..
‌‌آزادی در نفی همه‌ی تعلقات است جز تعلق به حقیقت؛ که عین ذات انسان است. وجود انسان در این تعلق است که معنا می‌گیرد و بنابراین، آزادی و اختیارِ انسان، تکلیف اوست در قبال حقیقت، نه حق او برای ولنگاری و رهایی از همه‌ی تعهـدات!
احساس مسئولیت ( ۱) یکی از معضلات و مشکلات اصلی ما نبود احساس مسئولیت است که انواع و اقسام کم کاری و بیکاری و بد کاری ها را برای ما رقم زده است . بدین جهت ما به تحلیل مختصری از نامه امیرالمومنین علی علیه السلام به مالک اشتر می پردازیم تا نوع تعامل یک مسئول در ارتباط با مردم مشخص گردد . امیرالمومنین علیه السلام مالک اشتر را حاکم مصر کرده است و به او فرمان داده است که در مدیریت خود اینگونه باید به پیش رود تا از پس مسئولیت بر آید . امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید من مالک را حاکم قرار داده ام تا بتواند امور زیر را اجرا کند : ✅مدیریت اقتصادی داشته باشد و جهت آن مالیات جمع آوری کند ( جبایه خراجها ) ✅مدیریت بین الملل داشته باشد و در پی آن مدیریت نظامی کند و در نتیجه با دشمنان جهاد کند ( جهاد عدوها ) ✅مدیریت سیاسی داشته باشد و بتواند کار مردمش را به صلاح آورد ( استصلاح اهلها ) ✅مدیریت شهری داشته باشد و بتواند شهر خودش را به آبادانی بکشاند ( عماره بلادها )
بسم الله الرحمن الرحیم قابل توجه دوستان ❌به جهت کسالت ، درس های ( اساس الحکومه ، الفائق ) امروز سه شنبه برگزار نمی گردد .❌
احساس مسئولیت ( ۲ ) ✳️ با تقواها احساس مسئولیت دارند ✅ امیرالمومنین علی علیه السلام مالک اشتر را که حاکم مصر قرار داده است ، به اودستور می دهد که باید تقوای الهی را رعایت کند . 🔴 تا انسان نخواهد حق خدا را بدهد نمی تواند آن طور که باید و شاید مسئولیت خود را انجام دهد و اصلا قبل از آن اصلا احساس مسئولیت ندارد . حس مسئولیت فقط از کسانی بر می خیزد که خدا را ببینند و حق خدا را بدهند . 🔴 انسان های که خدا را نمی بینند ، مسئولیت ها را نمی فهمند و یک کودنی در فهم مسئولیت دارند و بسیار زحمت دارد که به آنها بفهمانیم که فلان مسئولیت را دارند . ✅ تقوا و رعایت جانب حق تعالی باعث می شود که اطاعت از حق تعالی را بر هر چیزی ترجیح دهد و اطاعت از حق را توهمی نبیند بلکه مستند به آن چیزی بکند که در کتابش آمده است . 🔴 تا اطاعت از حق تعالی را بر اطاعت از نفس خود مقدم نیندازد و تا بنایش تبعیت از کتاب خدا نباشد ، نمی تواند احساس مسئولیت با تمام جوانب و از هر جهت داشته باشد . ✅اگر حرف خدا در کتابش را در زندگی ضایع کردیم نباید انتظاری جز بدبختی و بیچارگی داشته باشیم و اگر حرف خدا که در کتابش انعکاس پیدا کرده به میدان آمد ، آن موقع احساس مسئولیت ها و در پی آن انجام مسئولیت ها به میدان می آید و انسان به آنچه باید می رسد . ✅بدبختی انسان در نداشتن احساس مسئولیت و عدم انجام حیطه مسئولیتها است و سعادت و خوشبختی انسان هم در احساس مسئولیت و انجام حیطه مسئولیتها است . 👈مسئولیت ها در کتاب خدا انعکاس یافته و حس مسئولیت و انجام و فعالیت در حیطه مسئولیت را تقوای الهی فعال می کند . ( امره بتقوی الله و ایثار طاعته و اتباع ما امر به فی کتابه من فرائضه و سننه التی لا یسعد احد الا باتباعها و لا یشقی الا مع جحودها و اضاعتها ) ۵۳
احساس مسئولیت ( ۳ ) ✳️منبع قرار دادن کتاب نفسانی نه کتاب خدا هنگام حس مسئولیت بدون پشتوانه تقوا✳️ ✅ بدون تقوا یا اصلا احساس مسئولیتی نیست و یا اگر هم باشد منبع الهام گیری در کیفیت پیشبرد مسئولیت را نفس و نفسانیت و هوی و هوس قرار می دهد . از اینرو با توهم ناشی از هوی و هوس ، مسئولیت خود را به پیش می برد و همه جانبه نمی تواند به انجام مسئولیت بپردازد . ❌ عده ای که احساس مسئولیت برخاسته از هوی و هوس دارند ، در مسئولیت خود دچار خطای در تشخیص و تصمیم و انجام هستند . اینها از کتاب خودشان تبعیت می کنند نه از کتاب خدا . مسئولیت ها و نوع مسئولیت ها و کیفیت آن در کتاب خدا آمده ولی این به کتاب نفس و نفسانیت خود مراجعه می کند چرا که مانع مراجعه به کتاب نفسانیت خود ، تقواست که باعث می شود آنها را به کتاب خدا سوق دهد . باید انسان از محوریت بخشی به کتاب نفسانی خودش خارج شود و کتاب الهی را محور قرار دهد که آن لازمه تقوا است . ✅ با تقوا می توانیم از شر مسئولیت هایی که در آن کم کاری و بدکاری و بیکاری است ، نجات پیدا کنیم . مسئولیت بی تقوا ، مسئول کم کار و بیکار و بدکار پر مدعا و پر توجیه می سازد و حتی گاهی از ادعایش است که دیگر پاسخگویی ندارد و حالت سکوت می گیرد چرا که تنها خودش را حق به جانب می بیند . ( امره بتقوی الله و ایثار طاعته و اتباع ما امر به فی کتابه من فرائضه و سننه التی لا یسعد احد الا باتباعها و لا یشقی الا مع جحودها و اضاعتها ) ۵۳
049_01.7..25 برهان امکان ووجوب.mp3
22.24M
براهین اثبات وجودخدا 🔹برهان امکان و وجوب جلسه چهل و نهم
050_01.7.26 برهان امکان ووجوب.mp3
25.72M
براهین اثبات وجودخدا 🔹برهان امکان و وجوب جلسه پنجاهم
✳️بهترین شاگرد امام 🔻در آستانه سالروز شهادت /١ مرحوم سید مصطفی خمینی (ره) یکی از شخصیت های بالقوه و بالفعل اسلام بود. روزی که ایشان شهید شدند، در حدود سنین ۴۸-۴۷ سالگی بودند و در آن سن جزء ممتاز ترین کسانی بود که در حوزه های علمیه قم، نجف، مشهد و ... وجود داشت. بنده ایشان را به عنوان یک چهره برجسته حوزه علميه قم از سالها قبل می شناختم. وقتی به قم رفته بودیم، در درس فقه و اصول امام، ممتاز ترین کسی که بر طبق سنت و شیوه درسهای حوزه علمیه، گستاخانه با امام از مباحث علمی دم می زد و اشکال می کرد، او بود. ایشان اگر نگوییم بهترین شاگردان، جزء بهترین شاگردان درس امام(س) بود، و در عین حال خود یک مدرس معروف بود و فلسفه و فقه درس می داد. او به عنوان یک چهره برجسته در میان طلاب، فضلا و مدرسین حوزه، معروف بود. (بیانات مقام معظم رهبری ۶٨.٨.١؛ یادها و یادمان‌ها، ص ۴٠)