eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
442 ویدیو
144 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
026_03.1.26 مرحله۵، ماهیت، کلیت و جزئیت.mp3
8.39M
مرحله ماهیت ( فصل کلی و جزئی ) توضیح کلیت و جزئیت جلسه بیست و ششم
recording-20240328-065943.mp3
9.85M
حدیث خوانی حدیث خوانی اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب حب الدنیا جلسه شصت و پنجم
159_03.1.25 قاعده بسیط الحقیقه.mp3
8.3M
🔹توحید احدیّت ؛ توضیح قاعده بسیط الحقبقه کل الاشیا جلسه یکصد و پنجاه و نهم
027_03.1.26 نرحله ۵ ماهیت ملاک سوم.mp3
9.08M
مرحله ماهیت ( فصل کلی و جزئی ) توضیح کلیت و جزئیت جلسه بیست وهفتم
160_03.1.26 توحید ، قاعده بسیط الحقیقه، دلیل اول.mp3
9.75M
🔹توحید احدیّت ؛ توضیح قاعده بسیط الحقبقه کل الاشیا دلیل اول جلسه یکصد و شصت
161_03.1.27 توحید، بسیط الحقیقه، دلیل اول.mp3
10.33M
🔹توحید احدیّت ؛ توضیح قاعده بسیط الحقبقه کل الاشیا دلیل اول جلسه یکصد و شصت و یکم
027_03.1.27 قاعده حدوث، ادله.mp3
8.03M
🔹قاعده کل حادث زمانی مسبوق بقوه و ماده تحمل تلک القوه ادله قاعده حدوث جلسه بیست و هفتم
062_03.1.27 شرح منازل السائرین.mp3
10.04M
شرح منازل السائرین جلسه شصت و دوم
028_ 03.1.27مرحله۵، کلیت و جزئیت.mp3
12.26M
مرحله ماهیت ( فصل کلی و جزئی ) توضیح کلیت و جزئیت جلسه بیست وهشتم
✳️بخشی از نظرات علامه طباطبایی در علّت غایی 🟢نظر بدوی : فاعلی که کاری را انجام می دهد : اگر کاری انجام می دهد و فعلی دارد ، در واقع به خاطر غایتی است که در آن کار و فعل است و با فعل به دنبال آن غایت می گردد . ✔️الف ) از اینرو گاهی فعل ، غایتی غیر از خودش ندارد و لذا وقتی فاعل ، می خواهد آن کار را انجام دهد به حقیقت آن فعل ( وجود برترِ آن ) نگاه می کند و آن کار را انجام می دهد . حقیقتِ آن فعل ( وجودِ برتر آن ) ، غایتی است که آن فعل ، در فاعلِ خود دنبال می کند و فاعل هم به خاطر آن حقیقت که غایتِ فعل است ، کار را انجام می دهد . در واقع حقیقتِ فعل در فاعل است و فاعل ، اگر آن فعل را ایجاد می کند به خاطر حقیقتِ آن است که در خودِ فاعل می باشد و به عبارتی خودِ فاعل می باشد . از اینرو حقیقه الفعل ، که در فاعل است ، غایه الفعل است و در عین حال غایه الفاعل فی فعله ( غایت فاعلی = علّت غائی ) یعنی اگر بگویند چرا فاعل آن کار را انجام داد ؟ می گویند به خاطر حقیقتِ فعل که خودِ فاعل باشد . ✔️ب ) اگر فعل غایتی غیر از خودش دارد اینجاست که فاعل ، وقتی می خواهد آن کار را انجام دهد به غایت آن فعل نگاه می کند و کار را به خاطر آن انجام می دهد و اگر بگویند چرا این کار را کردی می گوید چون غایتی دارد که به خاطر آن کار را انجام دادم . این غایه الفعل که المترتب علی الفعل است ، علت برای فعل فاعل می باشد . 🟢در نظر دقیق : فاعلی که کار را انجام می دهد به خاطر خودش کار را انجام می دهد و در واقع مراد و مطلوب اش خودش می باشد. ✔️الف ) فاعل ناقص و مستکمل ، چون خود را مستکمل می بیند کار انجام می دهد : اگر آن فاعل ، ناقص و مستکمل باشد ؛ خودش را که کامل نیست ،کامل می بیند و به عبارتی خودش را که فاعل کار خاص نیست مثلاً نویسنده نیست ؛ فاعل ( یعنی نویسنده ) می بیند و می خواهد خودش را در این موقعیت بیاید ازا ینرو اگر کاری را انجام می دهد ، غایت کار را اولا و بالذات نمی خواهد و بلکه غایت کار را به جهت این می خواهد که خودش را کامل بییند و با آن خودش را کامل کند پس این کار را انجام می دهد به خاطر خودش و علّت کار و دلیل کار ، چیزی جز خودش نمی باشد. و به خاطر خودش است که کار را انجام می دهد . ✔️ب ) فاعلِ کامل ، چون خود را کامل می بیند ، کار را انجام می دهد : اگر آن فاعل ، کامل باشد چون کامل است کار را انجام می دهد . اگر کامل باشد چون حقیقه الفعل در خودش هست و به عبارتی خودش حقیقت و وجود برتر فعل است از اینرو کار را انجام می دهد ؛ یعنی اگر پرسیده شود فاعل چرا این کار را کرد و چرا این فعل را پدید آورد ؟ گفته می شود که چون کامل است و خودش را کامل دید ؛ دقیقا در مقابل فاعل مستکمل که اگر گفته شود که چرا این فعل را پدید آورد ؟ گفته می شود که چون خودش را مستکمل دید . فاعل کامل ، خودش را کامل می بیند و کار را انجام می دهد و فاعل مستکمل، خودش را مستکمل می بیند و کار را انجام می دهد .