باشد و می خواهد از منزل بیرون رود و قرار بر ماندن ندارد چون میزبان نیست و بلکه مهمان است و مهمان هم رفتنی است .
دانش را باید ماندگار کرد و آن چه که آن را ماندگار می کند جدیّت است و تبلور جدیّت هم در مباحثه و نوشتن و تفکر و ایجاد پرسش در برابر آن است . این باعث می شود که آرام آرام عقل تعین یافتۀ تربیتی شکل بگیرد که اگر شکل گرفت آن موقع است که تفکر تربیتی به صحنه می آید و دقائقی را به رخ می کشاند .
عده ای با موانعی اجازۀ شکل گیری تفکر تربیتی و قبل از آن عقل تربیتی را نمی دهند به این که بازیگوشی می کنند و برای خود خلوت قرار نمی دهند ؛ همیشه سرِ آنها شلوغ است ؛ به اینکه یا دائما در شبکه های مجازی به سر می برند و یا اینکه کوچکترین فرصتی که پیدا می کنند به دنبال سفر و یا تفریح هایی هستند و یا بر خود واجب می دانند که حرف بزنند و هر مسئله ای را موضوع بحث خود قرار می دهند و حتی گاهی آن قدر شخص از خود بی خود می شود که همۀ حرف هایش مربوط به پایین تنه می شود که دیگر این آقا آن قدر مشغولیت دارد که مشغولیت هایش اینگونه شده است ؛ حال برای چنین کسی حتی اگر مطالعات تربیتی هم باشد ، رشدی در آن نیست چون تفکر تربیتی وجود ندارد و دلیل اینکه رشد تربیتی نیست ، چون عقل تربیتی در صفحۀ جان این شخص وجود ندارد و دلیل نبودِ عقل تربیتی هم این است که خلوتی نداشت تا دستاوردهای تربیتی را ساخته و پرداخته کند تا آرام آرام عقل تربیتی برای آن شکل گیرد . آنچه که عقل تربیتی می سازد ، دانش تربیتی است و لذا دانش تربیتی را خوب پذیرایی داشته باشید که دلش بخواهد چند شب در منزل جان شما بماند که اگر خوشش آمد و متناسب دید ، بیاید با شما شریک شود و زمین بیشتری را سرِ زمین شما بکند و ساختمان وسیع تری را علَم کنند و خود در نهایت به مشاع ، شریک بشود .
در خلوت تربیتی خود چیزی غیر از دانش تربیتی ، تجربۀ تربیتی ، مباحثۀ تربیتی ، گفتگوی تربیتی را راه ندهید تا عقل تربیتی شکل بگیرد و ثمرۀ آن تفکر تربیتی گردد .
دائم بر سر مسئله ای تربیتی اندیشه و تفکر داشته باشید تا خلوت تربیتی را مستحکم تر کند که در اینصورت راه بیشتر و سریعتر برای پیدایی عقل تربیتی فراهم آید . اولویت قائل شوید تا عقل بتواند تعین یافتگی در حوزۀ تربیت را پیدا کند . هرکاری را در تنافی با تعین یافتگی عقل در حوزۀ تربیت هست را کنار بگذارید تا راه تعین یافتگی عقل باز شود .
باید گفت با چنین تعین یافتگی عقل و تفکر تربیتی که برای عقل به ثمر می آید ، عالَمی در پیش چشمان انسان گشوده می شود که همه چیز در چنین عالَمی به تفسیر می آید .
کسی از استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر میپرسد : اگر کسی از شما بپرسد که سید محمدباقر صدر چطور سید محمدباقر صدر شد، چه پاسخی میدهید؟شهید صدر : محمدباقر صدر یعنی ١٠درصد مطالعه و ٩٠درصد اندیشیدن.شما در روز چند ساعت مطالعه میکنید؟شهید صدر: این طور نپرس. بپرس: در شبانهروز چند ساعت را با کتاب سپری میکنی؟این دو سؤال چه فرقی با هم دارند؟شهید صدر: اگر از من بپرسی در روز چند ساعت مطالعه میکنی، خواهم گفت روزی ٨ یا ١٠ ساعت. اما اگر از من سؤال کنی که چند ساعت با کتاب هستی، خواهم گفت: در تمام مدت بیداری با کتاب هستم؛ وقتی در خیابان راه میروم، وقتی در مغازه گوشتفروشی منتظرم، وقتی سر سفره غذا نشستهام، وقتی در بسترم و میخواهم بخوابم، در همه این حالات مسئلهای در ذهنم هست و به حل آن فکر میکنم. بنابراین من همیشه با کتاب هستم؛ کتاب با من زندگی میکند و من هم با کتاب زندگی میکنم.( السیرة والمسیرة فی حقائق و وثائق، ج٢، ص٢٩٢.)
این مثالی بود در حوزۀ تربیت و می شود در حوزه های دیگر هم چنین فرایندی را تعریف نمود .
@kanoon_tafakor
May 11
98.01.26(ج۱۲).mp3
50.6M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
من احداث بدیع...
جلسه دوازدهم
👇👇👇
(ج۹) جعل 98.8.11.mp3
13.93M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
جعل بسیط و جعل مرکب(ترکیبی_ تالیفی)
جلسه نهم
98.8.11(ج۷)ورود پیشینی به موضوع فلسفه.mp3
13.16M
#نهایه_الحکمه
#المدخل
_ورود پیشینی به موضوع فلسفه
جلسه هفتم
98.8.12(ج۸)ورود پسینی به موضوع فلسفه.mp3
11.12M
#نهایه_الحکمه
#المدخل
_ورود پسینی موضوع فلسفه
جلسه هشتم
98.8.13(ج۹)بداهت تصدیقی و تصوری موضوع فلسفه.mp3
9.49M
#نهایه_الحکمه
#المدخل
_ بداهت تصوری و تصدیقی موضوع فلسفه
جلسه نهم
98.8.12 (ج۱۰)متن فصل اول مرحله۷.mp3
8.09M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
توضیح و تطبیق متن فصل ۱
جلسه دهم
98.8.13(ج۱۱)توضیح مجعول علت چیست و کیست.mp3
9.5M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
توضیح امکان فقری و امکان ماهوی و اینکه مجعول علت وجود است
جلسه یازدهم
(ج۱۳)98.02.08.mp3
11.47M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و من احداث بدیع...
جلسه سیزدهم
98.8.11(۱۴ج).mp3
7.81M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
لم یلد فیکون فی العز مشارکا
جلسه چهاردهم
98.8.12(ج۱۵).mp3
8.27M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
لم یلد فیکون فی العز مشارکا
جلسه پانزدهم
98.8.13(۱۶ج).mp3
6.68M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
لم یلد فیکون فی العز مشارکا
جلسه شانزدهم
فراز لم یلد.docx
18.5K
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
لم یلد فیکون فی العز مشارکا
متن جلسه چهاردهم و پانزدهم
توضیح تصوری لم یلد.docx
38.1K
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
لم یلد فیکون فی العز مشارکا
متن جلسه شانزدهم
98.8.15(ج۲)فصل اول از مقاله اول تصدیق یقینی..mp3
13.16M
#برهان_شفا
مقاله اولی فصل اول
_تصدیق یقینی
_تصدیق شبه یقینی
_تصدیق مضمونی
جلسه دوم
98.8.14(ج۱۰)مفهوم بداهت وجود بدیهیست.mp3
11.09M
#نهایه_الحکمه
#المدخل
_ مفهوم وجود بدیهی است
جلسه دهم
98.8.14(ج۱۲) فصل ثانی مرحله۷ انقسامات علت.mp3
8.38M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الثانی فی انقسامات العله
علت تامه و ناقصه
علت واحد و کثیر(متعدد)
و...
جلسه دوازدهم
98.8.14(ج۵)تعریف جوهر و عرض.mp3
3.91M
#آشنایی_با_نظام_حکمت_مشاء
#مشاء_جوهر_و_عرض
تعریف جوهر و عرض
جوهر: وجوده لا فی الموضوع
عرض: وجوده فی الموضوع
جلسه پنجم