98.10.2(ج۳۳)الواحد لا یصدر الاعن الواحد.mp3
8.25M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الرابع:قاعده الواحد
_توضیح قاعده الواحد
الواحد لایصدر الا عن الواحد
جلسه سی و سسو
98.10.3(ج۳۴)فصل ۵،استحاله دور و تسلسل.mp3
9.03M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الخامس
استحاله دور و تسلسل
جلسه سی و چهارم
98.10.3(ج۱۷).mp3
18.79M
#آشنایی_با_نظام_حکمت_مشاء
#مشاء_جوهر_و_عرض
اثبات جسم
اثبات جسم از راه دلیل لمی
جلسه هفدهم
98.10.2(ج۳۴)مطلب ششم.mp3
7.86M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم یقع علیه فی الاوهام فتقدره شبحا ماثلا
مطلب ششم
جلسه سی و چهارم
98.10.7(ج۳۵)مطلب ششم.mp3
8.23M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم یقع علیه فی الاوهام فتقدره شبحا ماثلا
مطلب ششم
جلسه سی و پنجم
98.10.7(ج۳۷)عرض ذاتی از دیدگاه صدرا.mp3
9.95M
#نهایه_الحکمه
#المدخل
_ عرض ذاتی از دیدگاه صدرا (ره)
جلسه سی و هفتم
98.10.7(ج۳۵)استحاله دور و تسلسل.mp3
7.56M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الخامس
استحاله دور و تسلسل
جلسه سی و پنجم
چکیده جلسه نهم تفسیر المیزان سوره حمد ...
موضوع :
تفسیر حمد و توضیح زندگی حامدانه
• اگر انسان بخواهد در حوزه ی انسانیت خود بماند باید حامدانه زندگی کند ،انسان یعنی آن حی حامد ،کسی که زنده است ولی حامدانه زندگی می کند.
• زندگی حامدانه متفرع بر زیبا انگاری در نظام هستی است ،زیبا انگاری در زندگی.
• خداوند متعال نه اسم قبیح دارد نه اسم حسن،خداوند متعال اسم احسن دارد ، ولله الاسماء الحسنی ،خدای متعال بهترین صفات را دارد چه کمی و چه کیفی ،یعنی هر صفتی در نظر گرفته شود بهترینش مال خداست .
• این خدایی که زیباست،زیبا آفرین است ،آن هم به زیبایی زیبا آفرین است، پس حمد مال اوست و جای دیگر نباید حمد کرد .
• زندگی انسان مالامال زیبایی است حتی در خشم هم زیبایی گذاشته شده است،در زشت ترین ها هم زیبایی گذاشته شده است؛ از آن جهت که انسان تخلف کرده و آن عمل را مرتکب شده است ،زشت است ولی از آن جهت که حول و قوه ی انجام این فعل را دارد زیباست.
• علم و اطلاعات با هم تفاوت دارند؛علم جایگاهش روح و جان انسان است ولی اطلاعات جایگاهش ذهن است، سعی شود اطلاعات کسب شده نسبت به حمد تبدیل به علم به حمد شود.
• ال در الحمدلله یعنی همه ی حمدها و اصلا جنس حمد مال خداست، یعنی اگر شخصی هم حمد می شود این حمد خداست ، او که از خودش چیزی ندارد او رقم زده ی خداست ،کاردستی خداست،نوشته ی خداست ،این اسمش توحید در حمد است .
• اگر انسان بفهمد الحمدلله به چه معناست ،موحد در حمد شده است ،اگر بتواند حمد لله بکند مسیر برای ایاک نعبد و ایاک نستعین باز می شود.
• ندیدن زیبایی های دیگران و اهل تشکر نبودن از دیگران در قبال کارهایشان مساوی است با نبود فرهنگ حامدانه.
• سیاق سوره حمد به این صورت است که اول آن حمد است،میانه ی آن اظهار عبودیت است، قسمت آخر آن دعاست.خداوند در این سوره ادب عبودیت را به بنده می آموزد لذا در نماز که اوج عبودیت است سوره ی حمد گذاشته شده است .
• رویه ی تربیتی ما باید عوض شود،باید ریشه ای باشد ،باید کسب تقوا کنیم تا با اطلاعاتی که به دست می آوریم تربیت شویم چرا که اگر بی تقوا باشیم از ضابطه ها بیرون می زنیم.
• تمام مفاهیم سوره حمد برای تربیت کردن مهم است و صرف مفاهیم تربیتی و راهکارها کارآمد نیست.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
فراز لم تقع علیه الاوهام.docx
88.1K
متن توحید صدوق
فراز
لم یقع علیه الاوهام
#توحید_صدوق
98.10.8(۳۶ج).mp3
9.93M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم یقع علیه فی الاوهام فتقدره شبحا ماثلا
مطلب ششم
جلسه سی و ششم
چکیده جلسه دهم تفسیر المیزان سوره حمد ....
موضوع جلسه:
توضیح حمد،حمد مطلق و حمد مقید
• انسان روح خداوندی دارد که همان فطرتش هست، همین باعث می شود که درک زیبایی کند و هر قدر روح خداوندی و فطرت تقویت شود درک زیبایی اش افزون می شود ؛ یعنی ادراک زیبایی درک بلند وفهم متعالی می خواهد لذا ممکن است شخص زیبایی های دم دستی را بفهمد ولی زیبایی های رفیع و مرتفع را نه.
• تا وقتی تعلقات انسان به دنیا کم نشود و به سمت قطع تعلق نرود ،فهم زیبایی حاصل نمی شود.
• اگر انسان بخواهدفرهنگ حمد پیدا کند باید ارتقاء یابد ،باید کمی تعلق پیدا کند ،باید قطع تعلق پیدا کند،هر قدر تعلقات کمتر باشد دیدن بیشتر می شود و در نتیجه فهم زیبایی هم بیشتر و بالاتر می شود.
• اگر انسان برخلاف آن چه شریعت می گوید عمل کرد تعلقش زیاد می شود .
• زیبایی از مقوله ی محسوس نیست بلکه باید آن را از دل محسوسات بیرون کشید ،لذا درک زیبایی هوش ملکوتی،گوش ملکوتی ،چشم ملکوتی حتی شامه ی ملکوتی می خواهد.
• حمد توصیف است چون فهم زیبایی هاست ،از طرف دیگر شرط حمد ارتقا پیدا کردن است پس شرط توصیف هم ارتقا است ،"سبحان الله عما یصفون الا عبادالله المخلصین" .مخلَصین کسانی هستند که خدا برای خودش خالص کرده است ،خالص خدایی هستند.
• خلوص به معنای اخلاص نیست ، بلکه یعنی اگر انسان ارتقا پیدا نکند و بخواهد وصف کند وصف کردنش ناقص است لذا به خاطر این نقص باید عذرخواهی کند، که مقام شما بالاتر است لذا حمد انسان همواره با تسبیح همراه است.
• خداوند حمد مطلق را فقط برای مخلَصین به کار برده است و همواره حمد خود را منزّه از حمد حامدان دانسته است ،در قرآن به غیر از سوره ی حمد، الحمدلله مطلق گفته نشده مگر برای انبیا و مخلَصین .
اگر انسان در سوره ی حمد میگوید الحمدلله در حالی که مخلَص نیست، از آن جهت است که خدای متعال خواسته او را تادیب کند به ادب عبودیت،لذا اجازه داده در ذیل یک مخلَص او هم بگوید الحمدلله رب العالمین.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
باسلام خدمت دوستان عزیز
🔹صوتهای تدریس
حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی منصوری
را در کانال " کانون تفکر" دنبال کنید.
#فلسفه_فلسفه(سطح مقدماتی)
#بدایه الحکمه
#فلسفه_علم
#آشنایی_با_نظام_حکمت_مشاء
#ارزش علم و علم آموزی
#توحید_صدوق
#گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#کفایه_الاصول
#اصولی_برای_بهتر_زندگی_کردن
#مدیریت_بلا_و_ابتلا_در_زندگی
#نهایه_الحکمه
#برهان_شفا
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
🔹آدرس کانال:
@kanoon_tafakor
May 11
نکات تربیتی از منظر المیزان.mp3
8.04M
نکات تربیتی از منظر کتاب شریف المیزان
حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری "زیده عزه"
@kanoon_tafakor