eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
424 ویدیو
142 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
020_02.3.16 اصول کافی باب زهد.mp3
18.22M
حدیث خوانی اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب ذم الدنیا و الزهد فیها جلسه بیستم
recording-20230610-104303.mp3
7.94M
حدیث خوانی اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب ذم الدنیا و الزهد فیها جلسه بیست و یکم
حدیث خوانی 21 خرداد.mp3
12.94M
حدیث خوانی اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب ذم الدنیا و الزهد فیها جلسه بیست و دوم
خلاصه جلسه ۲۲ ( بخش اول ) «بَابُ ذَمِّ الدُّنْيَا وَ الزُّهْدِ فِیهَا» 🔰اصول کافى جلد3 صفحه: 198 روایة: 13 🔸مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِی أَيُّوبَ الْخَزَّازِ عَنْ أَبِی عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِى جَعْفَرٍ ع حَدِّثْنِى بِمَا أَنْتَفِعُ بِهِ فَقَالَ يَا أَبَا عُبَيْدَةَ أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ لَمْ يُكْثِرْ إِنْسَانٌ ذِكْرَ الْمَوْتِ إِلَّا زَهِدَ فِى الدُّنْيَا ترجمه : 🔹ابوعبیده خزاء گوید: به امام باقر (ع) عرض کردم: حدیثى به من بفرمایید که از آن سود ببرم فرمودند: اى ابا عبیده، بسیار یاد مرگ کن، زیرا شخصى از مرگ بسیار یاد نکند، جز آنکه بدنیا بى‏رغبت شود،(زاهد نسبت به دنیا باشد) 🔸ذِكْرَ الْمَوْتِ؛جهت معرفتی زُهد است... 🔹فهم مرگ،یک فرصت است؛تعلقات را کم می کند... 🔸أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛یعنی متذکر واقعیت های فانی بشوید... 🔹به انتقال ها متذکر شوید؛تذکر به انتقال ها زُهد می آورد... 🔸 تذکر به انتقال زمینه ساز زُهد برای انسان است... 🔹أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛یک مواقعی فردی است و موجب تقلیل دلبستگی هااست،دلبستگی را کم می‌کند و از بین می‌برد.. 🔸أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛یک مواقعی اجتماعی و حاکمیتی است یعنی باید آن را در همه عرصه ها بیاورید؛ (در عرصه های سیاسی،فرهنگی،اقتصادی،معماری و تبلیغات و...) 🔹دنیا جای دلبستن نیست که گفته اند:زاهد باشید،لذا زُهد بر اساس واقعیت است نه بر اساس توهُم... 🔸هر آنچه که؛کمک بکند،انسان به سمت واقعیت برود،این ارزشمند است. ✳️یکی از چیزهایی که کمک می‌کند،انسان ها به سمت واقعیت ها بروند؛ «ذِكْرَ الْمَوْتِ» است،زُهد می آورد و انسان را آماده می سازد.
﷽ خلاصه جلسه ۲۲ ( بخش دوم ) «بَابُ ذَمِّ الدُّنْيَا وَ الزُّهْدِ فِیهَا» 🔰اصول کافى جلد3 صفحه: 198 روایة: 14 🔸عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنِ الْحَكَمِ بْنِ أَيْمَنَ عَنْ دَاوُدَ الْأَبْزَارِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع مَلَكٌ يُنَادِی كُلَّ يَوْمٍ ابْنَ آدَمَ لِدْ لِلْمَوْتِ وَ اجْمَعْ لِلْفَنَاءِ وَ ابْنِ لِلْخَرَابِ 🔹ترجمه : امام باقر (ع) فرمود: فرشته‏اى هر روز فریاد مى‏کشد: آدمیزاد براى مردن بزاى و براى نابودى گردآور و براى خراب شدن بساز. ✳️توجه:عاقبت اندیشی زُهد می آورد؛تمرکز بر عاقبت راه را باز می کند... 🔸یکی از عواملی که بسیار در حوزه اندیشه و زندگی مهم است؛عاقبت اندیشی است. (انسان ها بتوانند عاقبت کارهایشان را ببینند) 🔹عاقبت اندیشی انسان را متوجه می‌کند که؛چقدر دل بدهد و چقدر دل ندهد؛به چه میزان قلب خود را به صحنه بیاورد. 🔸این روایت:از راه های ایجاد زُهد است؛قلب را معتدل،کنترل و بالانس می‌کند... 🔹تنها انگیزه کار در دنیا اگر دنیوی باشد،زُهد کیفیت را پایین می‌آورد ولی تنها انگیزه کار این نیست و وظیفه گرایی و تکلیف گرایی مسئله دیگری است.. 🔸زُهد موقعی کیفیت کار را پایین نمی آورد که انگیزه شخص بیش از دنیا باشد؛و اصلا کسانی زاهد می‌شوند که انگیزه آنها بیش از دنیا باشد.. 🔹عشق زُهد را بالا می‌برد؛و زُهد حتماً انگیزه ای بیش از دنیا می خواهد.. 🔸اگر انگیزه تو بشود:مردم،خدا و آخرت؛یعنی دلبستن تو بیش از دنیاست؛هرچند عملکرد تو در دنیا باشد ولی طبق دنیا نیست... 🔹فَالْمَغْبُونُ مَنْ حُرِمَ حَظَّهُ مِنَ الْ‏آخِرَةِ بدبخت و بیچاره کسی است که حَضِ خودش را از آخرت از دست داده است‌‌... 🔸لذا می‌توان گفت:هیچ وقت دنیاگراها نمی‌توانند زاهد باشند،چرا؟! بخاطر اینکه تمام انگیزشان دنیاست‌‌‌...
﷽ خلاصه جلسه هشتم «بَابُ ذَمِّ الدُّنْيَا وَ الزُّهْدِ فِیهَا» 🔰اصول کافى جلد3 صفحه: 193 روایة: 1 🔶مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْهَيْثَمِ بْنِ وَاقِدٍ الْحَرِیرِيِّ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنْيَا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فِى قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُيُوبَ الدُّنْيَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنَ الدُّنْيَا سَالِماً إِلَى دَارِ السَّلَامِ 🔷ترجمه : امام صادق (ع) فرمود: کسیکه بدنیا زاهد و بى‏رغبت باشد، خدا حکمت را در قلبش بر جا دارد و زبانشرا بآن گویا سازد، و او را به عیبهاى دنیا و درد و دوایش بینا گرداند، و او را از دنیا سالم بیرون کند و ببهشت دارالسلام درآورد. 🔸کسی می‌تواند به دارالسلام برود که سالم باشد؛ (بین متحرک و غایت باید سنخیت باشد) 🔹انسان ها در دنیا باید به حکمت برسند؛ حکمت یک نوع استحکام اندیشه و عمل است... 🔸زُهد؛در مقابل تعلقات دنیاست که انسان را کور می‌کند... 🔹زُهد انسان را بینا می کند،مدیریت دنیا با زُهد معنا پیدا می‌کند... 🔸اخلاص زُهد می آورد، قلب را له حکمت می کشاند در نتیجه مملکت حکیمانه به میدان می آید... 🔹تعلقات دنیوی اجازه دیدن نمی دهد و نمی گذارد حقایق فهم شود... 🔸چرا زُهد سلامت قلب می آورد؟! بخاطر اینکه حد وسط زُهد و سلامت قلب اخلاص است... 🔹خاصیت زُهد این است؛ احدی غیر از خدای متعال را نمی‌گذارد،باشد بنابراین موجب سلامت قلب می شود... 🔸خاصیت اخلاص: جا برای غیر نمی‌گذارد و در تقابل با شرک است... 🔹نتیجه ی اخلاص زُهد می‌شود و زُهد باید در همه امور وارد شود...
مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 14020320.MP3
9.2M
مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 14020320 پنجاه و پنجم
مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 14020321.MP3
9.51M
مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 14020321 پنجاه و ششم
023_02.3.22 اصول کافی باب زهد.mp3
16.85M
حدیث خوانی اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب ذم الدنیا و الزهد فیها جلسه بیست و سوم
024_02.3.23 اصول کافی،باب زهد.mp3
7.7M
حدیث خوانی اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب ذم الدنیا و الزهد فیها جلسه بیست وچهارم
خلاصه جلسه ۲۴ حدیث خوانی 🔰اصول کافى جلد3 صفحه: 198 روایة: 15 ✳️عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبَانٍ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ص إِنَّ الدُّنْيَا قَدِ ارْتَحَلَتْ مُدْبِرَةً وَ إِنَّ الْ‏آخِرَةَ قَدِ ارْتَحَلَتْ مُقْبِلَةً وَ لِكُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا بَنُونَ فَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الْ‏آخِرَةِ وَ لَا تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الدُّنْيَا أَلَا وَ كُونُوا مِنَ الزَّاهِدِینَ فِى الدُّنْيَا الرَّاغِبِینَ فِى الْ‏آخِرَةِ أَلَا إِنَّ الزَّاهِدِینَ فِى الدُّنْيَا اتَّخَذُوا الْأَرْضَ بِسَاطاً وَ التُّرَابَ فِرَاشاً وَ الْمَاءَ طِیباً وَ قُرِّضُوا مِنَ الدُّنْيَا تَقْرِیضاً أَلَا وَ مَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ رَجَعَ عَنِ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنْيَا هَانَتْ عَلَيْهِ الْمَصَائِبُ أَلَا إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً كَمَنْ رَأَى أَهْلَ الْجَنَّةِ فِى الْجَنَّةِ مُخَلَّدِینَ وَ كَمَنْ رَأَى أَهْلَ النَّارِ فِى النَّارِ مُعَذَّبِینَ شُرُورُهُمْ مَأْمُونَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ أَنْفُسُهُمْ عَفِیفَةٌ وَ حَوَائِجُهُمْ خَفِیفَةٌ صَبَرُوا أَيَّاماً قَلِیلَةً فَصَارُوا بِعُقْبَى رَاحَةٍ طَوِیلَةٍ أَمَّا اللَّيْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَجْرِى دُمُوعُهُمْ عَلَى خُدُودِهِمْ وَ هُمْ يَجْأَرُونَ إِلَى رَبِّهِمْ يَسْعَوْنَ فِى فَكَاكِ رِقَابِهِمْ وَ أَمَّا النَّهَارَ فَحُلَمَاءُ عُلَمَاءُ بَرَرَةٌ أَتْقِيَاءُ كَأَنَّهُمْ الْقِدَاحُ قَدْ بَرَاهُمُ الْخَوْفُ مِنَ الْعِبَادَةِ يَنْظُرُ إِلَيْهِمُ النَّاظِرُ فَيَقُولُ مَرْضَى وَ مَا بِالْقَوْمِ مِنْ مَرَضٍ أَمْ خُولِطُوا فَقَدْ خَالَطَ الْقَوْمَ أَمْرٌ عَظِیمٌ مِنْ ذِكْرِ النَّارِ وَ مَا فِیهَا ❇️ترجمه : على بن الحسین صلوات الله علیهما فرمود دنیا پشت کرد، کوچ مى‏کند و آخرت روى آورده مى‏آید و براى هر یک از ایندو فرزندانى است، شما از این فرزندان آخرت باشید و از فرزندان دنیا نباشید و از زاهدین در دنیا و راغبین در آخرت باشید. همانا زاهدین در دنیا زمین را بستر خود گرفتند و خاک را فرش و آب را بوى خوش خود و خویشتن را از دنیا قیچى کردند. همانا خدا را بندگانى است که گویا اهل بهشت ار جاویدان در بهشت دیده و اهل دوزخ را در دوزخ گرفتار عذاب دیده‏اند، مردم از شر آنها در امانند، دلشان غمگین است، عفت نفس دارند، حاجاتشان سبک است، چند روزى صبر کردند و بااستراحت طولانى قیامت رسیدند. اما شب گامهایشان براى عبادت صف کشیده، اشکهایشان بر چهره جاریست و بپروردگار خویش پناه بردند و براى آزادى خود (از آتش دوزخ) کوشش کنند. و اما روز خویشتن دارانى باشند، دانشمند، نیکوکار و پرهیزگار، در لاغرى مانند چوبه تیرى که ترس از عبادت آنها را تراشیده، هر که به آنها نگرد، گوید بیمارند - در صورتى که بیمارى ندارند - یا گویند دیوانه‏اند، در صورتیکه به امر بزرگى که یاد آتش دوزخ و وضع آن است گرفتارند. ♦️زُهد و رغبت همیشه همراه یکدیگر هستند،هرچند دو حیث مختلف باشند... ♦️زُهد از چیزی و رغبت به چیزی است؛یعنی وقتی زُهد نسبت به چیزی وجود دارد حتما رغبت به چیز دیگری هم وجود دارد... ♦️انسان های زاهد متوجه کم بودن دنیا و ابدی بودن آخرت هستند... ♦️مقوله زُهد باعث تمرکز در حوزه علاقه می‌شود... ♦️رغبت،شوق و علاقه زُهد می آورد و همان زُهد نیز علاقه و رغبت و شوق به همراه دارد... ♦️انسان های زاهد ذهنشان جلی دیگری مشغول است لذا رفتار متفاوتی هم دارند...
🌀 جوانِ مرا اصلاح و هدایت کرد! 📝 هدایت مردم با خرید میوه! 🔸 جناب آقای حسين مدرسى مى‌گويد: يكى از دوستان از قول ميوه فروشى واقع در خيابان آزادى ـ نزدیک منزل [مرحوم] حاجى میرزا علی آقا فلسفی تنکابنی ـ مى‌گفت: 🔺 «رفتار حضرت ايشان، جوان مرا متحول كرد و او را از بدبينى به ناحق نسبت به روحانيون و از بى دينى به ديندارى برگرداند. از وضع او نگران بودم، ولى اينک خوشحالم كه نجات يافته است. 🔻 ماجرا از اين قرار بود كه حاجى آقا گاهى از مغازه ما ميوه مى‌خريدند. هرگاه تشريف مى‌آوردند، من پاكت به دست با اشتياق جلو مى‌دويدم كه بهترين ميوه را تقديم ايشان بكنم. پاكت را با اصرار از من مى‌گرفتند و مى‌گفتند: من خودم بلد هستم ميوه برچينم. ✅ آن گاه يک دانه ميوه خوب، يک دانه متوسط و يک دانه ميوه نامرغوب در پاكت مى‌گذاشتند! من جلو مى‌پريدم و مى‌گفتم: حاجى آقا چه مى‌كنيد، چرا ميوه خوب بر نمى‌داريد؟ حاجى آقا بدون توجه به درخواست من، كار خود را ادامه مى‌دادند و مى‌فرمودند: ديگران هم حقى دارند. ♨️ جوان من كه ايستاده بود و نظاره مى‌كرد، پس از رفتن ايشان با شگفتى به من گفت: آيا چنين آدمى ممكن است؟! ✅ همين مشاهده او را اصلاح كرد و حالا نماز مى‌خواند، آن هم به جماعت.»
(خلاصه جلسه ۲۳ حدیث خوانی) 🔰اصول کافى جلد3 صفحه: 198 روایة: 15 ✳️عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبَانٍ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ص إِنَّ الدُّنْيَا قَدِ ارْتَحَلَتْ مُدْبِرَةً وَ إِنَّ الْ‏آخِرَةَ قَدِ ارْتَحَلَتْ مُقْبِلَةً وَ لِكُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا بَنُونَ فَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الْ‏آخِرَةِ وَ لَا تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الدُّنْيَا أَلَا وَ كُونُوا مِنَ الزَّاهِدِینَ فِى الدُّنْيَا الرَّاغِبِینَ فِى الْ‏آخِرَةِ أَلَا إِنَّ الزَّاهِدِینَ فِى الدُّنْيَا اتَّخَذُوا الْأَرْضَ بِسَاطاً وَ التُّرَابَ فِرَاشاً وَ الْمَاءَ طِیباً وَ قُرِّضُوا مِنَ الدُّنْيَا تَقْرِیضاً أَلَا وَ مَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ رَجَعَ عَنِ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنْيَا هَانَتْ عَلَيْهِ الْمَصَائِبُ أَلَا إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً كَمَنْ رَأَى أَهْلَ الْجَنَّةِ فِى الْجَنَّةِ مُخَلَّدِینَ وَ كَمَنْ رَأَى أَهْلَ النَّارِ فِى النَّارِ مُعَذَّبِینَ شُرُورُهُمْ مَأْمُونَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ أَنْفُسُهُمْ عَفِیفَةٌ وَ حَوَائِجُهُمْ خَفِیفَةٌ صَبَرُوا أَيَّاماً قَلِیلَةً فَصَارُوا بِعُقْبَى رَاحَةٍ طَوِیلَةٍ أَمَّا اللَّيْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَجْرِى دُمُوعُهُمْ عَلَى خُدُودِهِمْ وَ هُمْ يَجْأَرُونَ إِلَى رَبِّهِمْ يَسْعَوْنَ فِى فَكَاكِ رِقَابِهِمْ وَ أَمَّا النَّهَارَ فَحُلَمَاءُ عُلَمَاءُ بَرَرَةٌ أَتْقِيَاءُ كَأَنَّهُمْ الْقِدَاحُ قَدْ بَرَاهُمُ الْخَوْفُ مِنَ الْعِبَادَةِ يَنْظُرُ إِلَيْهِمُ النَّاظِرُ فَيَقُولُ مَرْضَى وَ مَا بِالْقَوْمِ مِنْ مَرَضٍ أَمْ خُولِطُوا فَقَدْ خَالَطَ الْقَوْمَ أَمْرٌ عَظِیمٌ مِنْ ذِكْرِ النَّارِ وَ مَا فِیهَا ❇️ترجمه : على بن الحسین صلوات الله علیهما فرمود دنیا پشت کرد، کوچ مى‏کند و آخرت روى آورده مى‏آید و براى هر یک از ایندو فرزندانى است، شما از این فرزندان آخرت باشید و از فرزندان دنیا نباشید و از زاهدین در دنیا و راغبین در آخرت باشید. همانا زاهدین در دنیا زمین را بستر خود گرفتند و خاک را فرش و آب را بوى خوش خود و خویشتن را از دنیا قیچى کردند. همانا خدا را بندگانى است که گویا اهل بهشت ار جاویدان در بهشت دیده و اهل دوزخ را در دوزخ گرفتار عذاب دیده‏اند، مردم از شر آنها در امانند، دلشان غمگین است، عفت نفس دارند، حاجاتشان سبک است، چند روزى صبر کردند و باستراحت طولانى قیامت رسیدند. اما شب گامهایشان براى عبادت براى عبادت صف کشیده، اشکهایشان بر چهره جاریست و بپروردگار خویش پناه بردند و براى آزادى خود (از آتش دوزخ) کوشش کنند. و اما روز خویشتن دارانى باشند، دانشمند، نیکوکار و پرهیزگار، در لاغرى مانند چوبه تیرى که ترس از عبادت آنها را تراشیده، هر که بآنها نگرد، گوید بیمارند - در صورتى که بیمارى ندارند - یا گویند دیوانه‏اند، در صورتیکه بامر بزرگى که یاد آتش دوزخ و وضع آنست گرفتارند. 🔷هنگامی که دارید جمعی را تشکیل می دهید بدانیدآخر این جمع فنا است پس اندازه جمع حاضر نشوید بیش از جمع ظاهر شوید‌‌‌... 🔷در این روایت میفرماید:طوری با مال و بنون رفتار کنید که باقیات الصالحات شما بشوند... 🔷الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا(۴۶ کهف) 🔷در بستر زُهد می‌شود به بیش از کار انگیزه داشت... 🔷سطح ما با زُهد بیش از کار می شود لذا با زُهد می شود تمام کارها را در منظومه آورد... 🔷زُهد هنر آوردن کارها در ساختار است... 🔷وَ يَزيدُ اللهُ الَّذينَ اهْتَدَوْا هُدىً وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ مَرَدًّا(۷۶مریم) 🔹ترجمه:و كسانى كه پذيراى هدايت شوند، خداوند بر هدايتشان مى‌افزايد؛ و آثار ماندگار شايسته‌اى كه [از انسان] باقى مى‌ماند، ثوابش در پيشگاه پروردگارت بهتر، و عاقبتش نيكوتر است. 🔷دنیا و آخرت آمیختگی دارد... حرکت،جمع وجود و عدم است،انسانی که حرکت می‌کند جمع بین دنیا و آخرت است... 🔹به میزانی که انسان حرکت می‌کند آخرتی می‌شود و دنیایی بودنش از بین می رود...(تَشابُک بین دنیا و آخرت است) 🔹دنیا با حرکتش به سمت حذف شدن می رود... 🔷زُهاد از ابناالآخرت هستند‌... 🔹زُهد کاری می کند که نسبت انسان و سنخیتش با دنیا کم شود... 🔷کسی که در دنیا زاهد باشد مصائبش در دنیا آسان می شود... 🔹هرچقدر تعلقات سنگین باشد مصیبت ها سنگین تر است و هرچه تعلقات کمتر مصیبتها نیز کمتر خواهد بود‌... 🔷کسانی که متوجه قالو انا لله و انا الیه راجعون هستند انسان های زاهدی هستند... 🔷شریعت یک هنر است و یک مهارت در زندگی ایجاد می کند‌‌...
My recording 31 (5).mp3
18.58M
جلسه شصت و دوم نهایه الحکمه ( اصالت وجود ؛ مقدمات تصوریه ؛ تحلیل عقلی )
My recording 32 (4).mp3
13.3M
جلسه شصت و سوم نهایه الحکمه ( اصالت وجود ؛ مقدمات تصوریه ؛ تقدم و تأخر تحلیلی ؛ تقدم و تأخر بالحقیقه و المجاز ؛ قبول اتصافی و انفعالی)
💠 نماز توبه یکشنبه ماه ذی‌القعده 🔻«انس‌بن‌مالک» می‌گوید: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در یکشنبۀ ماه ذی‌قعده از منزل بیرون آمدند و فرمودند: ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه می‌خواهیم توبه کنیم. فرمود: ‌‌‌ 1⃣ غسل کنید؛ 2⃣ و وضو بگیرید؛ 3⃣ و چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) _در هر رکعت یک بار «سوره حمد»،‌ سه بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین (سوره فلق و سوره ناس) را یک بار_ بخوانید؛ 4⃣ سپس (پس‌از اتمام ٤ ركعت نماز) ۷۰ بار استغفار کنید 5⃣ و آن را به «لا حولَ و لا قوةَ الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛ 6⃣ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت». ‌‌‌ 🔸 سپس رسول خدا (ص) فرمود: هر بنده‌ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‌شود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد... ‌‌‌📘 اين روايت در كتاب اقبال‌الاعمال ذكر شده و در كتاب المراقبات و همچنين مفاتيح‌الجنان به آن اشاره شده است.
💢نماز استیجاری برای خریدن تاریخ تمدن ویل دورانت! 🔺طلاب با تعطیلی دروس، از درس و بحث فاصله نگیرند ✔️استاد شیخ جواد مروی: 🔹مرحوم پدرم، از مرحوم آيت‌الله شیخ هاشم قزوینی استاد علی الاطلاق حوزه علمیه مشهد، نقل می‌کرد، نزدیک محرم که درس‌ها در آستانه تعطیل شدن بود، این نکته را بیان می‌کردند که آقایان و فضلا، حوزه و طلبه تعطیلی ندارند؛ متاسفانه امروز تعطیل بودن دروس به عنوان تعطیلی کامل تلقی می‌شود. 🔸گاهی آرزو می‌کردیم دروس تعطیل شود، تا فرصت پیش مطالعه و پیش مباحثه داشته باشیم و بتوانیم به تحقیقات حاشیه‌ای و سایر مطالعات برسیم... گاهی بعضی از طلبه‌ها با تعطیلات دروس، تلاش علمی را کلا کنار می‌گذارند، در صورتی که آیت‌الله سبحانی از شهید مطهری میزان مطالعه ایشان را سوال کرده بودند که شهید مطهری می‌فرمایند: «همین قدر بگویم در حد مرگ مطالعه و تحقیق می‌کنم.» 🔹آیت‌الله سید کاظم حائری می‌فرمود: شهید صدر قبل از نوشتن اقتصادنا، برای خریدن تاریخ تمدن ویل دورانت که به عربی با عنوان قصّة الحضاره در ۴۳ جلد ترجمه شده بود، نماز استیجاری گرفت‌، تا با پولش، بتواند آن کتاب را بخرد، چون معتقد بود که قبل نوشتن اقتصادنا باید مباحث اجتماعی را خوب بفهمد. @kanoon_tafakor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴سخنان تامل برانگیز قالیباف: در تنظیم قانون حجاب حرف همه اقشار باید شنیده شود/ اگر قانونی تصویب کنیم که قابلیت اجرا نداشته باشد، جامعه منفعل می‌شود ♦️رئیس مجلس:باید کاری انجام دهیم که نظرات همۀ صاحب‌نظران موافق و مخالف را بشنویم. حتماً باید نظرات برخی از مخالفان هم بشنویم. حاضران در این جلسه، همه در جبهۀ انقلاب تعریف می‌شوند. اما بخشی از جامعه هم وجود دارد که حرف دیگری دارند. حرف آن‌ها را هم باید بشنویم! اگر قانونی تصویب کنیم که قابلیت اجرا نداشته باشد، خود این به‌شکلی بدتر جامعه را به انفعال می‌کشاند
۳۱ خرداد ۱۳۶۰ سالروز شهادت شهید دکتر مصطفی چمران گرامی باد. 🌹محل شهادت دهلاویه
پیام حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ ۱ تیر ۱۳۶۰ به مناسبت شهادت دکتر مصطفی چمران 👇 بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏ إنا للَّه و إنا إلیه راجعون‏ شهادت انسان ‏ساز سردار پر افتخار اسلام و مجاهد بیدار و متعهد راه تعالی و پیوستن به ملأ اعلی‏، دکتر مصطفی چمران را به پیشگاه ولی عصر- ارواحنا فداه- تسلیت و تبریک عرض می ‏کنم. تسلیت از آن رو که ملت شهیدپرور ما سربازی را از دست داد که در جبهه‏ های نبرد با باطل، چه در لبنان و چه در ایران حماسه می ‏آفرید و سرلوحه مرام او اسلام عزیز و پیروزی حق بر باطل بود. او جنگجویی پرهیزکار و معلمی متعهد بود که کشور اسلامی ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت. و تبریک از آن رو که اسلام بزرگ چنین فرزندانی تقدیم ملتها و توده ‏های مستضعف می‏ کند و سردارانی همچون او در دامن تربیت خود پرورش می ‏دهد. مگر چنین نیست که زندگی عقیده و جهاد در راه آن است. چمران عزیز با عقیده پاک خالص غیر وابسته به دستجات و گروه های سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد را در راه آن از آغاز زندگی شروع و با آن ختم کرد. او در حیات با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد. او با سرافرازی زیست و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید. هنر آن است که بی ‏هیاهوهای سیاسی و خودنمایی های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند نه هوی‏، و این هنر مردان خداست. او در پیشگاه خدای بزرگ با آبرو رفت. روانش شاد و یادش بخیر. و اما، ما می ‏توانیم چنین هنری داشته باشیم؟ با خداست که دستمان را بگیرد و از ظلمات جهالت و نفسانیت برهاند. من این ضایعه را به ملت شریف ایران و لبنان، بلکه به ملتهای مسلمان و قوای مسلح و رزمندگان در راه حق و به خاندان این مجاهد عزیز تسلیت عرض می ‏کنم و از خداوند تعالی رحمت برای او و صبر و اجر برای بازماندگان محترمش خواهانم. روح اللَّه الموسوی الخمینی‏ (منبع: صحیفه امام، ج‏۱۴، ص: ۴۷۸)
230522_1515.mp3
16.54M
جلسه شصت و چهارم نهایه الحکمه ( اصالت وجود ؛ مقدمات تصوریه ؛ قبول اتصافی و انفعالی ؛ ترکیب حقیقی و اعتباری )
230529_1032.mp3
24.04M
جلسه شصت و پنجم نهایه الحکمه ( اصالت وجود ؛ مقدمات تصوریه ؛ ترکیب حقیقی و اعتباری ؛ اتحاد مابالذات و ما بالعرض )
230529_1154.mp3
12M
جلسه شصت و ششم نهایه الحکمه ( اصالت وجود ؛ مقدمات تصدیقیه )
شهید اولdarsvarehآیت الله جوادی.mp3
251.9K
🎙 آیت الله جوادی آملی دام عزه 🔸 مرحوم شهید اول مستحضرید ـ این کسی که متن لمعه و دروس و ذکریٰ را نوشت ـ ایشان سالیان متمادی فقه خوانده و فلسفه را نزد مرحوم حکیم رازی صاحب محاکمات خوانده است. مدتها مرحوم شهید اول فلسفه را در دمشق نزد همین قطب الدین رازی خواند؛ لذا هم حکیم، هم فقیه و هم متکلم بود. 🔻 تا شما آقایان میتوانید از تدریس شرح لمعه فاصله نگیرید؛ اگر کسی واقعاً بتواند شرح لمعه را تدریس کند، به طوری که از شهید بتواند دفاع علمی کند، این عمل یقیناً متجزّی است؛ نه اینکه شرح لمعه را ترجمه کند! نه اینکه اگر اشکالی بر شرح لمعه کردند او بماند! اگر اینطور بود، او فقط واگوکننده شرح لمعه است. در شرح حال بزرگان می‌گویند فلان فقیه در حوزه اصفهان شرح لمعه تدریس می‌کرد! 🗓 تفسیر سوره مبارکه غافر ۱۳۹۳/۱۰/۲۹