035_02.10.2 شرح منازل السائرین.mp3
9.89M
#منازل_السائرین
مقدمات منازل السائرین ( فلسفه عرفان عملی )
جلسه سی و پنجم
049_02.10.2.اصول کافی،زهد.mp3
4.88M
حدیث خوانی
اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب ذم الدنیا و الزهد فیها
#اصول_کافی
#حدیث_خوانی
جلسه چهل ونهم
آیت الله العظمی جوادی آملی:
میبینید شما در اين مهدكودک اين بچهها مشغول بازی اند، سروصدا در مهدكودک زياد است، هر كس يكی از اين بچه ها را صدا بزند، اين مشغول بازی است گوش نمیدهد؛ اما وقتی مادر يكی از اين كودكان آمد، اين كودک را به اسم صدا زد، اين كودک میبیند اين صدا آشناست، اين غريبه نيست فوراً برمیگردد نگاه میکند. صدای قرآن برای فطرت ما، گوش جان ما آشناست، حرف بيگانه نيست، حرفی میزند كه دل آن حرف را میپذیرد.
درس اخلاق ٩۵/١/۲۶
008_02.10.3 حرکت،قاعده کل حادث زمانی.mp3
6.52M
#حرکت
#نهایه_الحکمه
#المرحله_التاسعه_فی_القوه_و_الفعل
🔹قاعده کل حادث زمانی مسبوق بقوه و ماده تحمل تلک القوه
استدلال اول
جلسه هشتم
138_02.10.3 توحید،معنای احدیت و واحدیت.mp3
11.55M
#نهایه_الحکمه
#مرحله_دوازدهم
#الهیات_بمعنی_الاخص
🔹توحید
توحید
معنای احدیت و واحدیت
جلسه یکصد و سی و هشتم
036_02.10.3 شرح منازل السائرین.mp3
8.96M
#منازل_السائرین
مقدمات منازل السائرین ( فلسفه عرفان عملی )
جلسه سی و ششم
050_02.10.3 اصول کافی،زهد.mp3
6.8M
حدیث خوانی
اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب ذم الدنیا و الزهد فیها
#اصول_کافی
#حدیث_خوانی
جلسه پنجاهم
139_02.10.4 توحید،معنای احدیت و واحدیت.mp3
10.86M
#نهایه_الحکمه
#مرحله_دوازدهم
#الهیات_بمعنی_الاخص
🔹توحید
توحید
معنای احدیت و واحدیت
جلسه یکصد و سی و نهم
008_02.10.2 مرحله ۵،ماهیت.mp3
7.61M
نهایه الحکمه
#مرحله_پنجم_ماهیت
#دوره_دوم_نهایه_الحکمه
جلسه هشتم
009_02.10.4 مرحله ۵ ،ماهیت.mp3
8.3M
نهایه الحکمه
#مرحله_پنجم_ماهیت
#دوره_دوم_نهایه_الحکمه
جلسه نهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیه الله العظمی خامنه ای حفظه الله:
🔹رویکرد تمدن غربی در مبحث بسیار مهم و حیاتی زن در دو عامل سودجویی و لذتجویی خلاصه میشود.
@kanoon_tafakor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آيت الله العظمی جوادی آملی:
◾️به مناسبت وفات حضرت ام البنین علیها السلام
۱۴۰۲/۵/۴
@kanoon_tafakor
516_28644646432545.m4a
21.77M
💠 مواجه با واقعیت
🔰 وقتی میخواهیم با #واقعیت روبرو بشویم، از سکوی واقعیت ورود پیدا کنیم و دسترسی به واقعیت پیدا کنیم یا بنشینیم به روی سکوی ذهن و جان و از این منظر با واقعیت روبرو شویم.
🔹 مسئلهای که کانت مطرح کرد، یک فضای معرفتشناسانهای بود که نتایج معرفتشناسانهای را بالا آورد.
🔺 ما در مواجه با واقعیت، ادبیاتی به نام ادبیات #وظیفه و #تکلیف نیاز داریم، ولی برخی مواقع است که نمیتوانیم با واقعیت مواجه شویم تا برسیم به مقولههایی همچون وظیفه یا تکلیف...
🔺 لذا برای ما سخت میشود که وظیفه یا تکلیف چیست؟
❇️ یکی از معضلات و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم میکنیم این است که دچار #جهاد_میلی هستیم؛ یعنی سریع تشخیص میدهم که باید این کار را انجام دهیم و این کار را انجام میدهیم و زمانی که #ریشهیابی میکنیم، متوجه میشویم کاری که انجام دادهایم براساس تمایلاتمان بوده است.
✅ محوریترین بحثی که بایستی به آن توجه کرد، مسئله کنترل و مدیریت حب و بغض است.
🔻 طیکردن راه و مسیر #شهداء در کنترل تمایلات.
🔻 تجزیه و تحلیل واقعیت از نگاه شهداء.
🏷 استاد منصوری
📍 هیئت اباصالح عج قم
@heyatabasalehqom
بسم الله الرحمن الرحیم
🏷سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین منصوری
📍هیئت اباصالح(عج) قم
🗓تاریخ: 1402/10/01
💠 چگونگی مواجهه با واقعیت و تشخیص وظیفه
🔰مواجهه با واقعیت:
در مواجهه با #واقعیت باید از دریچه حقیقت با آن برخورد شود، نه از دریچه ذهن و جان و طبق حب و بغض های اولیه، در غیر این صورت دچار خود خوری و پشیمانی میشود.
🔻برای مواجه با واقعیت به یک ادبیاتی نیاز است که آن ادبیات، ادبیات #وظیفه، ادبیات #تکلیف است ولی وقتی کلا نمیشود با واقعیت مواجه شد، دیگر چیزی نیست تا برسد به مقوله وظیفه و تکلیف.
🔸جهاد میلی:
یکی از معضلاتی که با آن دست و پنجه نرم می شود این است که دچار #جهاد_میلی شدهایم. جهاد میلی یعنی خیلی سریع تشخیص داده میشود، این کار انجام شود، آن کار را انجام شود و وقتی ریشه یابی میشود می بینیم [این تشخیص وظیفه] بر اساس تمایلات است نه بر اساس یک واقعیت، واقعیت چیز دیگری را می گوید.
🔹مانع رسیدن به واقعیت:
نفسانیت و انانیت انسان، حجاب بین او و واقعیت و حقیقت است؛ این خیلی مهم است که آیا وظیفه و تکلیفی که معین شده است #تشخیص_صحیح است یا خیر؟ آیا از سکوی حقیقت، یا از سکوی جان، وظیفه و تکلیف تشخیص داده شده است. خیلی اوقات تشخیص وظیفهی از دریچه ذهن است، و با حب و بغض های اولیهی واقعیت تحلیل میشود. تشخیص وظیفه بوسیله جان واقعیت نیست صرفا در این مواجهه با واقعیت یک عینکی به چشم زده شده است و واقعیت تحلیل میشود.
🛑 یکی از چیزهایی که باید به آن توجه شود، تا وقتی واقعیت از سکوی حب و بغضها تحلیل بشود این فاصلهی بین شخص و حقیقت را وجود دارد و اجازه نمیدهد شخص از واقعیت به حب و بغض برسد ، از حب و بغض به واقعیت میرسد و تا شخص یکبار دیگر متولد نشود و حب و بغضهای خود را بر اساس واقعیت تنظیم نکند، شخص متوجه نمیشود در واقعیت چیست.
❇️باید بجایی رسید که به حب و بغضهای متأخر از واقعیت دست پیدا کرد نه حب و بغضهای متقدم بر واقعیت. حب و بغضهای متقدم اجازه نمیدهد شخص متوجه واقعیت شود! لذا فرعون از جانش حرف میزد و از وجودش به واقعیت میرسید. انسان دوست دارد آنطور که میخواهد به واقعیت برسد، اینجاست که میگویند، هوا و هوس مانع دستیابی به واقعیت است. و اگر بر سر سفره هوا و هوس بنیشند از واقعیت فاصله میگیرد، دچار #وظیفه_میلی میشود و دچار جهاد میلی میشود؛ لذاست که انسان نیازمند تعادل و کنترل حب و بغض است.
1⃣
@heyatabasalehqom
در ادامه...
🔐راه حل:
♦️ رسیدن به صمدانیت:
حالا باید برای مقابله با این دیدگاه چه عملکردی داشت؟
در اینجا نیاز به یک حب و بغض ثانویه است، شخص نیاز دارد یک حب و بغض جدید داشته باشد؛ اینجاست که میفرماید (هل الدین الا الحب و البغض) که اگر شخص به حب و بغض برگرفته از واقعیت برسد به یک صمدانیت میرسد، که اگر به صمدانیت برسد، دیگر خود خوری نمیکند.
⭕️حجاب غلیظ:
فضای قم یک فضای سنگینی است، قم دچار حجاب غلیظی است، همین سختی تشخیص وظیفه را دوچندان میکند و اجازه رسیدن به حقیقت را به این راحتی به کسی نمیدهد.
✅ محوری ترین اصل:
#محوریترین_اصل مسئله کنترل و تنظیم جریان حب و بغض است؛ یعنی انسان چکار کند که وقتی سر سفره حب و بغض نشسته است، دقیقا همان حب و بغضی باشد که برگرفته از حقیقت است.
مسئلهی اصلی این است که فرد خیلی اوقات به صمدانیت نمیرسد، کارهای زیادی میکند ولی در درون دل ترس و واهمه دارد، حزن دارد، نمیتواند دلخوشی به کار هایش داشته باشد.
♦️ مسیر شهدا:
اینجا یکی از مسیرهای حل مسئله، #مسیرشهدا است، این خیلی میتواند به انسان کمک کند، چون در کنترل تمایلات شهدا سرعت خیلی زیادی دارند و انسان باید یکبار از نگاه شهدا واقعیت را تجزیه و تحلیل کند، ببیند که شهدا چکار کردند، چه مسیری را طی کردند؛ امثال همین شهید صدرزاده ها که هم سن و سال خودمان بودند و دیگر شهدا که وقتی خودشان را در تعامل با واقعیت قرار دادند خیلی راحت توانستند پیش بروند. یکی از بهترین راه مواجهه با حب و بغضها همین #جهاد است، همین #مبارزه با نفس است. طلاب و روحانیون نگاه کنند، مبارزه با نفس در فضای علمی برایشان [طلاب] سبک و سیاق دیگری دارد، نسبت به مبارزه با نفس مردم عادی، اگر این مبارزه با نفس را نداشته باشند روز به روز از واقعیت دور میشوند و بعد بیست سال یا سی سال شخص میبیند از مسیر رفتهاش، پشیمان است.
همانطور که علامه طباطبایی میفرماید من اگر به قبل برگردم بازهم همان کاری را میکنم که تا الان انجام دادهام.
❇️توسل به اهل بیت در این راه:
این را انسا باید از حضرات معصومین(علیه السلام) بخواهد، از حضرت معصومه(علیهما السلام) بخواهد که حب و بغض خودش را بتواند کنترل کند و واقعا همانطور مانند علامه باشد و بعد از طی مسیر زندگیاش از گذشتهی خود پشیمان نباشد، اگر به این مرحله برسد یعنی از واقعیت به حب و بغض رسیدهاست و این درست است.
2⃣
@heyatabasalehqom
2_144200951316735393.mp3
20.37M
صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر معظم انقلاب حفظه الله در دیدار اقشار مختلف بانوان.
۱۴۰۲/۱۰/۶ مورخ
077_02.10.6 کلام جدید،قلمرو دین.mp3
12.85M
#کلام_جدید
قلمرو و گستره دین
جلسه هفتاد و هفتم
ph020916-35.mp3
21.7M
نهایه الحکمه ( فرع هفتم اصالت وجود ؛ نفس الامر )
#دوره_دوم_نهایه_الحکمه
16 آذر
جلسه یکصد و هفتم
ph020917-36.mp3
13.78M
نهایه الحکمه ( فرع هفتم اصالت وجود ؛ نفس الامر )
#دوره_دوم_نهایه_الحکمه
17 آذر
جلسه یکصد و هشتم
recording-20231219-143410.mp3
12.36M
نهایه الحکمه ( فرع هفتم اصالت وجود ؛ نفس الامر )
#دوره_دوم_نهایه_الحکمه
جلسه یکصد و نهم
recording-20231219-154236.mp3
6.54M
نهایه الحکمه ( فرع هفتم اصالت وجود ؛ نفس الامر )
#دوره_دوم_نهایه_الحکمه
یکصد و دهم
🔺🔺تذکر:
🔹دروس جدید سال ۱۴۰۳_۱۴۰۲ تحصیلی👇
خدمت دوستان عرض می شود جهت سهولت در پیدا کردن صوت درسی که مدنظر دارید از #هشتک استفاده کنید
🔹نهایه دوره اول👇
#نهایه_الحکمه
#مرحله_دوازدهم
#الفصل_الثالث_فی_ان_الوجود_حقیقه_مشککه
#المرحله_التاسعه_فی_القوه_و_الفعل
🔹نهایه دور دوم👇
#دوره_دوم_نهایه_الحکمه
🔹دروس دیگر👇
#کلام_جدید
#نفس_شفا
#السیاسه_المدنیه
#حدیث_خوانی
#منازل_السائرین
#اسفار_جلد_ششم
#الشخص_الاعتباری
@kanoon_tafakor