eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
424 ویدیو
142 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیه الله العظمی خامنه ای حفظه الله: 🔹رویکرد تمدن غربی در مبحث بسیار مهم و حیاتی زن در دو عامل سودجویی و لذت‌جویی خلاصه می‌شود. @kanoon_tafakor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آيت الله العظمی جوادی آملی: ◾️به مناسبت وفات حضرت ام البنین علیها السلام ۱۴۰۲/۵/۴ @kanoon_tafakor
516_28644646432545.m4a
21.77M
💠 مواجه با واقعیت 🔰 وقتی می‌خواهیم با روبرو بشویم، از سکوی واقعیت ورود پیدا کنیم و دسترسی به واقعیت پیدا کنیم یا بنشینیم به روی سکوی ذهن و جان و از این منظر با واقعیت روبرو شویم. 🔹 مسئله‌ای که کانت مطرح کرد، یک فضای معرفت‌شناسانه‌ای بود که نتایج معرفت‌شناسانه‌ای را بالا آورد. 🔺 ما در مواجه با واقعیت، ادبیاتی به نام ادبیات و نیاز داریم، ولی برخی مواقع است که نمی‌توانیم با واقعیت مواجه شویم تا برسیم به مقوله‌هایی همچون وظیفه یا تکلیف... 🔺 لذا برای ما سخت می‌شود که وظیفه یا تکلیف چیست؟ ❇️ یکی از معضلات و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم این است که دچار هستیم؛ یعنی سریع تشخیص می‌دهم که باید این کار را انجام دهیم و این کار را انجام می‌دهیم و زمانی که می‌کنیم، متوجه می‌شویم کاری که انجام داده‌ایم براساس تمایلاتمان بوده است. ✅ محوری‌ترین بحثی که بایستی به آن توجه کرد، مسئله کنترل و مدیریت حب و بغض است. 🔻 طی‌کردن راه و مسیر در کنترل تمایلات. 🔻 تجزیه و تحلیل واقعیت از نگاه شهداء. 🏷 استاد منصوری 📍 هیئت اباصالح عج قم @heyatabasalehqom
بسم الله الرحمن الرحیم 🏷سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین منصوری 📍هیئت اباصالح(عج) قم 🗓تاریخ: 1402/10/01 💠 چگونگی مواجهه با واقعیت و تشخیص وظیفه 🔰مواجهه با واقعیت: در مواجهه با باید از دریچه حقیقت با آن برخورد شود، نه از دریچه ذهن و جان و طبق حب و بغض های اولیه، در غیر این صورت دچار خود خوری و پشیمانی می‌شود. 🔻برای مواجه با واقعیت به یک ادبیاتی نیاز است که آن ادبیات، ادبیات ، ادبیات است ولی وقتی کلا نمی‌شود با واقعیت مواجه شد، دیگر چیزی نیست تا برسد به مقوله وظیفه و تکلیف. 🔸جهاد میلی: یکی از معضلاتی که با آن دست و پنجه نرم می شود این است که دچار شده‌ایم. جهاد میلی یعنی خیلی سریع تشخیص داده می‌شود، این کار انجام شود، آن کار را انجام شود و وقتی ریشه یابی می‌شود می بینیم [این تشخیص وظیفه] بر اساس تمایلات است نه بر اساس یک واقعیت، واقعیت چیز دیگری را می گوید.‌‌‌‌ 🔹مانع رسیدن به واقعیت: نفسانیت و انانیت انسان، حجاب بین او و واقعیت و حقیقت است؛ این خیلی مهم است که آیا وظیفه و تکلیفی که معین شده است است یا خیر؟ آیا از سکوی حقیقت، یا از سکوی جان، وظیفه و تکلیف تشخیص داده شده است. خیلی اوقات تشخیص وظیفه‌ی از دریچه ذهن است، و با حب و بغض های اولیه‌‌ی واقعیت تحلیل میشود. تشخیص وظیفه بوسیله جان واقعیت نیست صرفا در این مواجهه با واقعیت یک عینکی به چشم زده‌ شده است و واقعیت تحلیل میشود. 🛑 یکی از چیزهایی که باید به آن توجه شود، تا وقتی واقعیت از سکوی حب و بغض‌ها تحلیل بشود این فاصله‌ی بین شخص و حقیقت را وجود دارد و اجازه نمی‌دهد شخص از واقعیت به حب و بغض برسد ، از حب و بغض به واقعیت میرسد و تا شخص یکبار دیگر متولد نشود و حب و بغض‌های خود را بر اساس واقعیت تنظیم نکند، شخص متوجه نمیشود در واقعیت چیست. ❇️باید بجایی رسید که به حب و بغض‌های متأخر از واقعیت دست پیدا کرد نه حب و بغض‌های متقدم بر واقعیت. حب و بغض‌های متقدم اجازه نمی‌دهد شخص متوجه واقعیت شود! لذا فرعون از جانش حرف می‌زد و از وجودش به واقعیت می‌رسید. انسان دوست دارد آنطور که میخواهد به واقعیت برسد، اینجاست که می‌گویند، هوا و هوس مانع دستیابی به واقعیت است. و اگر بر سر سفره هوا و هوس بنیشند از واقعیت فاصله می‌گیرد، دچار می‌شود و دچار جهاد میلی می‌شود؛ لذاست که انسان نیازمند تعادل و کنترل حب و بغض است. 1⃣ @heyatabasalehqom
در ادامه... 🔐راه حل: ♦️ رسیدن به صمدانیت: حالا باید برای مقابله با این دیدگاه چه عملکردی داشت؟ در اینجا نیاز به یک حب و بغض ثانویه است، شخص نیاز دارد یک حب و بغض جدید داشته باشد؛ اینجاست که می‌فرماید (هل الدین الا الحب و البغض) که اگر شخص به حب و بغض برگرفته از واقعیت برسد به یک صمدانیت می‌رسد، که اگر به صمدانیت برسد، دیگر خود خوری نمی‌کند. ⭕️حجاب غلیظ: فضای قم یک فضای سنگینی است، قم دچار حجاب غلیظی است، همین سختی تشخیص وظیفه را دوچندان می‌کند و اجازه رسیدن به حقیقت را به این راحتی به کسی نمی‌دهد. ✅ محوری ترین اصل: مسئله کنترل و تنظیم جریان حب و بغض است؛ یعنی انسان چکار کند که وقتی سر سفره حب و بغض نشسته‌ است، دقیقا همان حب و بغضی باشد که برگرفته از حقیقت است. مسئله‌ی اصلی این است که فرد خیلی اوقات به صمدانیت نمی‌رسد، کارهای زیادی می‌کند ولی در درون دل ترس و واهمه دارد، حزن دارد، نمی‌تواند دلخوشی به کار هایش داشته باشد. ♦️ مسیر شهدا: اینجا یکی از مسیر‌های حل مسئله، است، این خیلی می‌تواند به انسان کمک کند، چون در کنترل تمایلات شهدا سرعت خیلی زیادی دارند و انسان باید یکبار از نگاه شهدا واقعیت را تجزیه و تحلیل کند، ببیند که شهدا چکار کردند، چه مسیری را طی کردند؛ امثال همین شهید صدرزاده ها که هم سن و سال خودمان بودند و دیگر شهدا که وقتی خودشان را در تعامل با واقعیت قرار دادند خیلی راحت توانستند پیش بروند. یکی از بهترین راه‌ مواجهه با حب و بغض‌ها همین است، همین با نفس است. طلاب و روحانیون نگاه کنند، مبارزه با نفس در فضای علمی برایشان [طلاب] سبک و سیاق دیگری دارد، نسبت به مبارزه با نفس مردم عادی، اگر این مبارزه با نفس را نداشته باشند روز به روز از واقعیت دور می‌شوند و بعد بیست سال یا سی سال شخص می‌بیند از مسیر رفته‌اش، پشیمان است. همانطور که علامه طباطبایی می‌فرماید من اگر به قبل برگردم بازهم همان کاری را می‌کنم که تا الان انجام داده‌ام. ❇️توسل به اهل بیت در این راه: این را انسا باید از حضرات معصومین(علیه السلام) بخواهد، از حضرت معصومه(علیهما السلام) بخواهد که حب و بغض خودش را بتواند کنترل کند و واقعا همانطور مانند علامه باشد و بعد از طی مسیر زندگی‌اش از گذشته‌ی خود پشیمان نباشد، اگر به این مرحله برسد یعنی از واقعیت به حب و بغض رسیده‌است و این درست است. 2⃣ @heyatabasalehqom
2_144200951316735393.mp3
20.37M
صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر معظم انقلاب حفظه الله در دیدار اقشار مختلف بانوان. ۱۴۰۲/۱۰/۶ مورخ
077_02.10.6 کلام جدید،قلمرو دین.mp3
12.85M
قلمرو و گستره دین جلسه هفتاد و هفتم
ph020916-35.mp3
21.7M
نهایه الحکمه ( فرع هفتم اصالت وجود ؛ نفس الامر ) 16 آذر جلسه یکصد و هفتم
ph020917-36.mp3
13.78M
نهایه الحکمه ( فرع هفتم اصالت وجود ؛ نفس الامر ) 17 آذر جلسه یکصد و هشتم
recording-20231219-143410.mp3
12.36M
نهایه الحکمه ( فرع هفتم اصالت وجود ؛ نفس الامر ) جلسه یکصد و نهم
recording-20231219-154236.mp3
6.54M
نهایه الحکمه ( فرع هفتم اصالت وجود ؛ نفس الامر ) یکصد و دهم
🔺🔺تذکر: 🔹دروس جدید سال ۱۴۰۳_۱۴۰۲ تحصیلی👇 خدمت دوستان عرض می شود جهت سهولت در پیدا کردن صوت درسی که مدنظر دارید از استفاده کنید 🔹نهایه دوره اول👇 🔹نهایه دور دوم👇 🔹دروس دیگر👇 @kanoon_tafakor
اقامۀ نماز رهبر انقلاب بر پیکر سید رضی 🔹رهبر انقلاب صبح امروز با حضور در کنار پیکر سردار شهید سید رضی موسوی و قرائت فاتحه، بر پیکر او نماز اقامه کردند. 🔹رهبر انقلاب با تسلیت به خانوادۀ شهید و قدردانی از جهاد خستگی‌ناپذیر سیدرضی برای او همنشینی با اوصیاء و اولیاء الهی و علو درجات مسئلت کردند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
آیت الله العظمی جوادی آملی:

🔸 ما ابراهیم زاده ایم! ما خلیل زاده ایم! خدای ناکرده شایسته ما نیست که این طرف یا آن طرف برویم و [خود را] ارزان بفروشیم... . ذرّه ای از اسلام اگر در ما بود؛ کشور بهتر از این بود!
037_02.10.5 شرح منازل السائرین.mp3
8.72M
مقدمات منازل السائرین ( فلسفه عرفان عملی ) جلسه سی و هفتم
024_02.10.5 اسفار،جلد ششم.mp3
7.43M
الهیات بمعنی الاخص جلسه بیستم و چهارم
🇮🇷نهم دی روز بصیرت ومیثاق امت با ولایت گرامی باد.
‌038_02.10.9 شرح منازل السائرین.mp3
9.98M
مقدمات منازل السائرین ( فلسفه عرفان عملی ) شاخصه های عرفان صادق ( واقعیت ؛ هدایت ؛ غایت ) جلسه سی و هشتم
اميرالمؤمنين علی عليه‌السلام می فرمایند: اِنَّمـَا الْبـَصـيـرُ مـَنْ سـَمـِعَ فـَتـَفـَكَّرَ وَ نـَظـَرَ فـَاءَبـْصـَرَ وَانْتَفَعَ بِالْعِبَرِ، ثُمَّ سَلَكَ جَدَداً واضِحاً ❇️ انـسـان بـا بـصـيـرت كـسى است كه بشنود و خوب بينديشد و بنگرد و ببيند و از تجارب دنيا بهره گيرد، سپس در راه روشن حركت كند. 📚 نهج‌البلاغه ، خ ۱۵۲، ص ۴۷۴ @kanoon_tafakor
025_02.10.9 اسفار جلد ششم.mp3
11.44M
الهیات بمعنی الاخص ( تبیین برهان صدیقین صدرایی ) جلسه بیستم و پنجم