eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.4هزار ویدیو
586 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معاصرت فلسفه اسلامی چگونه ممکن است؟ سیدحمید طالب‌زاده امروز به نظر می‌رسد فلسفه اسلامی راهی می‌رود و تاریخ راهی دیگر. اهالی فلسفه اسلامی نحوی سخن می‌گویند که دیگر تخاطبی با آدمیان ندارد. دکتر حمید طالب‌زاده در این قطعه می‌گوید فلسفه از آن جهت که تلاش برای بیان طرحی کلی از هستی است، تنها می‌تواند مفسر امر تکین باشد، نه عین آن. در فارابی فلسفه با باطن نبوت وحدت می‌یابد و آن امر تکین به کلیات فرو کاسته می‌شود. با انقطاع فلسفه از نقطه آغازین خود که ارتباط با امر تکین است، فلسفه به امری انتزاعی تبدیل می‌شود و امکان معاصرت را از دست می‌دهد. وحی و نبوت آن امر تکین است که فلسفه در تلاش دائم برای تفسیر آن در قالب کلیات، حیات می‌یابد و می‌تواند نسبتی با زمان داشته باشد. ⭕️ فیلم کامل را در سایت سیمافکر ببینید: simafekr.com/post/197 @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
16.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سرنوشت و در فلسفه فارابی دکتر سیدحمید طالب‌زاده مشهور است که فلسفه اسلامی بعد از فارابی در سیاست و حکمت عملی دچار رکود شد و تقریباً هیچ اثر تازه‌ای در این حوزه به وجود نیامد. دکتر حمید طالب‌زاده اینجا به چرایی این مسئله می‌پردازد و معتقد است که این وضعیت، در همان نقطه تأسیس فلسفه در فارابی رخ داده است. بر این اساس، فلسفه اسلامی در ساحت نظر تبدیل به کلیاتی انتزاعی شد که فارغ از زمان، در درون خود بسط و گسترش یافت. اما آنچه در حوزه عمل با آن روبروییم، بدل‌شدن سیاست و اخلاق به شریعت و مجموعه احکام عملی است که در آن، باید آنچه در زمان رخ می‌دهد، به مبادی ثابتی بازگردانده شود. در نتیجه، این دو امر انتزاعیِ فراتاریخی مستقل از هم ادامه پیدا می‌کنند و نمی‌توانند گذشت زمان را دریابند. ⭕️ فیلم کامل را در سایت سیمافکر ببینید: simafekr.com/post/197 @KanooneQarbshenasiAnisheIslami
🔷 ایدۀ تاسیس 🔸شماره یکم نقدنامه علوم انسانی 👤 دبیر علمی این شماره (فلسفه): محمدرضا هدایتی 📝 با آثاری از: رضا داوری اردکانی، سیدحمیدطالب‌زاده، فاطمه شهیدی، سیدمحمدتقی چاووشی، محمدتقی طباطبایی، علی مرادخانی و... 🔃 و ترجمۀ بخش‌هایی از کتاب «تحصیل‌السعادة» فارابی برای نخستین‌بار 🔰 راه‌های تهیۀ نقدنامه: 1- کتابفر‌وشی‌های «حکمت» و «مولی» در تهران و «شهر کتاب» و «طه» در قم 2- درج پیغام برای 09355643099 در پیام‌رسان‌های تلگرام و بله 🆔 @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
مابعدالطبیعه و امر سیاسی در فلسفه اسلامی سخنرانی سیدحمید طالب‌زاده در نشست «مابعدالطبیعه و امر سیاسی در فلسفه اسلامی؛ گفت‌وگو درباره مقاله دکتر طالب‌زاده در شماره یکم نقدنامه علوم انسانی» - آبان ۱۴۰۲ ⭕️ فیلم کامل را در سایت سیمافکر ببینید: simafekr.com/post/197 @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔖حرکت میرزا کوچک خان، یک حرکت صد در صد ایرانی و اسلامی است. (رهبر معظم انقلاب اسلامی) 📆۱۱ آذر سالگرد شهادت قهرمانانه روحانی مجاهد، میرزا کوچک خان جنگلی
21.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باید ایده جهان را از نو بسازیم محمدهادی محمودی در علم و سیاست امروز، هرکس می‌خواهد نامی داشته باشد باید به جهان به نحو تازه‌ای بیاندیشد. کسی نمی‌تواند درکی از جهان داشته باشد، مادامی که به درک رخداد آن نائل نشود. چنین درکی به ما می‌گوید نقطه‌ای وجود دارد که حامل نظم جهان است. محمدهادی محمودی اینجا می‌گوید سیاست ما با استقبال از وضع متزلزل این مفهوم در دوره مدرن، ائتلاف‌های منطقه‌ای را به عنوان جایگزین طرح کرده است. پیگیری ائتلاف‌های منطقه‌ای آنگونه که محمودی می‌گوید، درکی از سیاست است که بی‌نیاز از بازاندیشی «ایده» جهان است.بازاندیشی ایده جهان، در گرو ساختن ایده جهان از نوست. ⭕️این نشست ۲۵ آبان به مناسبت روز جهانی فلسفه، در فرهنگسرای اندیشه برگزار شده است. 🎥 فیلم کامل: simafekr.com/post/203 @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
10.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا باید به فلسفه‌ی سیاسی توجه کنیم؟ مصطفی زالی عدالت، یکی از آشناترین واژگان سیاسی ایران معاصر است. لزوم برقراری آن، همواره به قدری بدیهی در نظر آمده که گویی جایی را برای هیچگونه قید و شرطی باقی نگذاشته است. اما دقیقا در چنین موقعیتی است که ما از اندیشیدن به مفهوم عدالت و نسبت‌اش با حیات تاریخی خود باز مانده‌ایم؛ گویا عدالت، چیزی است معین و متصلب که نسبتی با ضرباهنگ زندگی سیاسی و اجتماعی ندارد. مصطفی زالی در این سخنرانی می‌گوید برای رسیدن به مفهوم عدالت، ناچار از داشتن ایده‌ای برای دولت‌ایم. باید نسبت امر عمومی و خصوصی مشخص باشد تا به قصد برقراری عدالت، امکانی برای مداخله در امور داشته باشیم. او اشاره می‌کند که فقه و فلسفه‌ی ما، علی‌رغم تاریخ طولانی مواجهه با چنین مسئله‌ای، هرگز مواجهه‌ای درخور، با آن نداشته‌اند. ما توجهی به فلسفه‌ی سیاسی نداشته‌ایم و فقه‌مان هم مسئله‌ی دولت را در کانون توجه خود قرار نداده است؛ در حالیکه این دولت است که امکان برقراری عدالت را فراهم می‌کند. ⭕️این نشست ۲۵ آبان به مناسبت روز جهانی فلسفه، در فرهنگسرای اندیشه برگزار شده است. 🎥 فیلم کامل: https://simafekr.com/post/200
23.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️معرفی یگان‌های ویژه صهیونیستی در جنگ غزه 🔸سایرت متکل یکی از یگان‌های ویژه ارتش صهیونیستی است که در دهه 50 میلادی شکل گرفت، اعضای این یگان در شکار انسان‌ مهارت خاصی دارند و حتی اهداف خود را در کشورهای دیگر شناسایی می‌کنند. 🔹آریل شارون، ایهود باراک، یوناتان نتانیاهو و حتی بنیامین نتانیاهو، از جمله اعضای سابق سایرت متکل هستند. 🔸سایرت یالاهوم هم یگان رزمی - مهندسی صهیونیست‌هاست، آنها دارای واحدی هستند که تخصصشان، نفوذ به تونل‌های مقاومت و انهدام آنهاست؛ این یگان نقش کلیدی در جنگ امروز غزه داشته است. 🆔 @ofogh_tv | 🇵🇸
⭕️ پیامدهای استعمار 📃 ترجمه‌ی مقاله‌ای از سایت worldatlas 📌به آدرس: https://www.worldatlas.com/history/what-is-colonialism.html 📝 استعمار تأثیری ماندگار بر ملت‌های مستعمره بر جای گذاشته است؛ و اجتماعی، اقتصادی و از جمله‌ی تبعات استعمار هستند. بهره‌برداری از منابع و نیروی کار در سرزمین‌های استعماری، که اغلب منجر به تخریب محیط زیست و فقیرشدن جمعیت‌های بومی می‌شود نیز به پیامدهای استعمار مربوط می‌شود. استعمارگران، غالبا منابع ارزشمندی مانند مواد معدنی، الوار و محصولات کشاورزی را به نفع خود استخراج می‌کردند و باعث می‌شدند که سرزمین‌های مستعمره از نظر اقتصادی آسیب‌پذیر گردند. برای نمونه، حاشیه‌های اقیانوس آرام، پس از خالی‌شدن از فسفر به جزایر غیرقابل سکونت تبدیل شدند. 📝 مضاف‌براین، به تحمیل فرهنگ‌ها، زبان‌ها و مذاهب بیگانه نیز منتهی شده است؛ این تحمیل، اغلب مقارن با ازدست‌دادن فرهنگ‌ها و سنت‌های بومی بوده است. امپریالیسم فرهنگی، هویت‌های محلی را فرسوده کرده و جمعیت‌های بومی را به حاشیه رانده است. جوامع مستعمره غالباً در امتداد خطوط نژادی طبقه‌بندی شده‌اند؛ بدین‌ترتیب شکاف‌های اجتماعی تشدید شده و نارضایتی در میان استعمارشدگان رو به فزونی نهاده است. 📝 ، زاینده‌ی بی‌ثباتی و درگیری سیاسی، هم در طی استعمار و هم پس از آن بوده است. استعمارگران، اغلب از تاکتیک‌های «تفرقه‌ بینداز و حکومت کن» (divide-and-rule) استفاده می‌کردند. تفاوت‌های قومی و مذهبی را برای حفظ کنترل، دستکاری می‌کردند؛ این تاکتیک غالبات به پیدایش تنش‌های پایدار بین جوامع منجر شده است. بسیاری از کشورهای تازه‌استقلال‌یافته، که از فرآیند استعمارزدایی به وجود آمده‌اند، با این تقسیمات و میراث حکومت استعماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ چالش‌های سیاسی و اجتماعی مداوم و دامنه‌دار در این جوامع، محصول این امر است. 📚 ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/2616786977C2e661f8a72 🌐 https://t.me/doranejadid 🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اولیائک
7.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا: 📍عملیات توقیف کشتی اسرائیلی به خوبی برنامه‌ریزی شده بود، اثر انگشت ایران در همه جای این عملیات دیده می‌شود و من برای آموزشی که مجریان این عملیات دیده‌اند ارزش بالایی قائلم... 🆔 @Kavoshmedia