eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
🌒 دلیل نامگذاری ماه رمضان 🔻پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله: إنّما سُمِّيَ الرَّمَضانُ لأنّهُ يَرمَضُ الذُّنوبَ 🔅 رمضان را رمضان ناميده‌اند چون گناهان را می‌سوزاند. 📚 كنز العمّال: ۲۳۶۸۸
سلسله جلسات استاد سید علی حسینی خامنه‌ای مشهد مقدس – مسجد امام حسن مجتبی علیه‎‌السلام رمضان المبارک ۱۳۵۳ شمسی این جلسات در طول ماه مبارک رمضان توسط حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۵۳ شمسی ایراد گردیده اند. این سلسله جلسات در کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» پیاده سازی شده است. انتشارات صهبا از ابتدای ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۲،صوت جلسات را به طور منظم بارگزاری خواهد کرد که شنیدن این سلسله جلسات با صدای رهبر معظم انقلاب توفیقیست برای معرفت افزایی اصیل دینی. لینک سایت صهبا برای دسترسی به صوت ها: http://jahadi.ir/sahba/صوت-طرح-کلی-اندیشه-اسلامی-در-قرآن/
💢آینده جوامع و نقش دین در ساخت جامعه واحد جهانی💢 🔹تحلیلی که شهید مطهری از مدنی‌بالطبع بودن انسان ارائه می‌دهد و آن را به فطرت و خلقت تکوینی او ارجاع می‌دهد ()، تأثیرات مهمی در مدعای ایشان در و دارد. 🔹ایشان معتقد است که از نتایج پذیرش اصالت فطرت و پذیرفتن این مطلب که انسان به حکم فطرت و طبیعت خود، اجتماعی است، این است که بپذیریم که اجتماعی بودن انسان و به صورتِ جامعه در آمدنِ او و دارای روحِ جمعی شدنش، سرچشمه گرفته از اوست. برای اینکه به کمال لایق خود برسد، گرایش اجتماعی و شکل‌دهی روح جمعی را دارد و لذا روح جمعی به منزله‌ی وسیله‌ای است که نوع انسان را به کمال نهایی خود می رساند و به نحوی در خدمت فطرت نوعی انسان است. (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جامعه و تاريخ)، ج‏2، ص: 357) 🔹البتّه شهید مطهری توضیح می‌پذیرد که همان‌طور كه يك فرد گاه از مسير فطرت منحرف مى‌شود و احياناً مسخ مى‏‌گردد، جامعه نيز همين طور است، ولی این انحراف و تنوّع جامعه‌ها از قبيل تنوّع اخلاقى افراد است كه به هر حال از كادر نوعيّت انسان بيرون نيست. پس جامعه‌‏ها و تمدّن‌ها و فرهنگ‌ها و بالأخره روح‌هاى جمعىِ حاكم بر جامعه ‌ها با همه اختلاف شكل‌ها و رنگ‌ها، بالأخره رنگ نوعيّت انسانى دارند و ماهيّتى غير انسانى ندارند. (همان) 🔹لذا ایشان در هر صورت، بین جوامع فطری (حق) و غیرفطری (باطل)، اشتراک و پیوندی قائل است. این تحلیل، به ایشان امکان می‌دهد: 1️⃣ اول اینکه ، تبدیل شدن آن به یک است: ⬇️ "بديهى است بنا بر نظريّه اصالت فطرت و اينكه وجود اجتماعى انسان و زندگى اجتماعى او و بالأخره روح جمعى جامعه وسيله‌اى است كه فطرت نوعى انسان براى وصول به كمال نهايى خود انتخاب كرده است، بايد گفت جامعه‌‏ها و تمدّن‌ها و فرهنگ‌ها به سوى يگانه شدن، متّحد الشّكل شدن و در نهايت امر در يكديگر ادغام شدن سير مى‌كنند و آينده جوامع انسانى، است كه در آن همه ارزش‌هاى امكانى انسانيّت به فعليّت مى‏ رسد و انسان به كمال حقيقى و سعادت واقعى خود و بالأخره به انسانيّت اصيل خود خواهد رسيد. از نظر قرآن اين مطلب مسلّم است كه حكومت نهايى حكومت حق و نابود شدن يكسره باطل است و عاقبت از آن تقوا و متّقيان است." (همان،ص: 359) 2️⃣ دوم اینکه دین اسلام با نفی عوامل فرعی تکوّن روح جمعی مانند (قومیت) و و مبتنی ساختن روح جمعی بر در شناخت صحيح از نظام كلّى وجود و ساختن شخصيّت روحى و اخلاقى انسانها بر اساس همان جهان‌‏بينی، این امکان را در اختیار دارد که پایه‌گذاری فرهنگى و روح جمعیِ نوينی کند که در عین اینکه است، و باشد. ایشان در رد نظریه می‌گوید:⬇️ " آنچه در گذشته پيرامون نظريّه اسلام درباره يگانگى و چندگانگى ماهيّت جامعه‌ها و درباره اينكه سير طبيعى و تكوينى جامعه‌ها به سوى جامعه يگانه و فرهنگ يگانه است و برنامه اساسى اسلام استقرار نهايى چنين فرهنگ و چنين جامعه‌‏اى است بيان كرديم، كافى است كه نظريّه فوق (قومیتی بودن فرهنگ اسلام) را مردود سازد. ، بر اساس چنين ديدى درباره آينده اسلام و انسان و جهان است." (همان، ص: 367) 🔹نکته قابل توجه این است ایشان بر اساس نظریه اعتباریات و تابع شرایط زمانی و مکانی دانستن ادراکات عملی، در جامعه واحد دینی را بر اساس شرایط متفاوت زمانی و مکانی می‌پذیرد، ولی معتقد است که این تنوع و تفاوت جوامع، مخلّ به وحدت جوامعی که دین اسلام بر اساس جهان بینی توحیدی به دنبال آن است، نیست. ⬇️ "ما در اصول فلسفه درباره اطلاق و نسبيّت اصول انديشه بحث كرده‏‌ايم و ثابت كرده‏‌ايم آنچه نسبى است علوم و ادراكات اعتبارى و عملى است. اين ادراكات است كه در فرهنگ‌هاى مختلف بر حسب شرايط مختلف زمانى و مكانى، مختلف است و اين ادراكات است كه واقعيّتى ماوراى خود كه از آنها حكايت كند و معيار حقّ و باطل و صحيح و غلط بودن آنها باشد، ندارند. امّا علوم و ادراكات و انديشه‌‏هاى نظرى كه فلسفه و علوم نظرى انسان را مى‌‏سازند، همچون اصول جهان‏‌بينى مذهب و اصول اوّليه اخلاق، اصولى ثابت و مطلق و غير نسبى مى‌‏باشند. در اينجا متأسّفانه بيش از اين نمی‌توانيم سخن را دنبال نماييم‏." (همان،ص: 366) ❇️تاریخ نگارش:1399/2/10 https://eitaa.com/joinchat/3967942701C3d57d3b16b https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
🔴دانشگاه علوم اسلامی رضوی -پوهشی 🔰اولین همایش ملی قرآن و انسان مدرن، مهر ۹۹" در تاریخ 30 مهر 99 توسط دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد در محل دانشگاه این شهربرگزار می گردد. ✳️✅آخرين مهلت ارسال اصل مقالات: 30 شهریور 99 ✳️✅موضوعات قرآن، انسان مدرن و انسان محوری قرآن، انسان مدرن و عقلانیت عملی و نظری قرآن، انسان مدرن و معنویت و عرفان قرآن، انسان مدرن و سلامت روان قرآن، انسان مدرن و اخلاق حرفه ای قرآن، انسان مدرن و سبک زندگی قرآن، انسان مدرن و مطلوب های اجتماعی: امنیت رفاه اجتماعی نظم آزادی عدالت قرآن، انسان مدرن و مطلوب های اجتماعی فردی: ثروت، قدرت، علم، جاه و مقام کانال https://eitaa.com/pajoohesh_razavi
🔺جدیدترین اثر مکتوب حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد وکیلی منتشر شد 📘« ریسمان محبّت» سیری در حقیقت صلوات ▫️ این کتاب موجز که در پنج فصل و 96 صفحه به زیور طبع آراسته شده، حقیقتِ ذکرِ شریف صلوات و فلسفه تاثیرگذاری آن در انسان مورد بررسی و مداقّه قرار گرفته و به سوالاتی پیرامون این ذکر شریف پاسخ داده شده است. ▫️برخی از عناوین کتاب عبارتند از: معنای صلوات فرستادن ملائک و بندگان به حضرت | دلیل صلوات بر محمد و آل محمد | آیا صلوات تاثیری بر تعالی پیامبر دارد؟ | تفاوت صلوات مرسوم با دیگر انواع صلوات | آثار دنیوی و اخروی صلوات | توضیح آیةالله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی درباره صلوات 👈 دریافت رایگان فایل PDF کتاب: bit.ly/3aV065q 📚 مشاهده مجموعه آثار چاپ شده استاد وکیلی: towhid.org/book
: بعضى از يهود كه از روى سرزنش به امام علیه السلام عرض كردند: (شما هنوز پيغمبرتان را دفن نكرده بوديد درباره او اختلاف كرديد). «امام عليه السلام در پاسخ فرمود: ما درباره او اختلاف نكرديم، بلكه در آنچه از طرف او به ما رسيده بود در امر خلافت اختلاف كرديم؛ ولى شما در حيات موسى پس از عبور از دریای سرخ (با مشاهده آن همه معجزات) هنوز پاهايتان خشك نشده بود به پيامبرتان گفتيد: براى ما بتى قرار بده، همانگونه كه آنها (اشاره به بت پرستانى است كه بر سر راهشان بودند) بتهايى دارند و موسى به شما گفت: شما جمعيت نادانى هستيد. (چراكه اين همه معجزات را ديده ايد و هنوز در اصل توحيد فرو مانده ايد) حکمت۳۱۷نهج البلاغه
1_191480174.mp3
21.1M
💠 در محضر قرآن 💠بازخوانی«» در کلام موضوع: ایمان (1) 🎙 بشنوید: اطاعت كنيد از الله و پيامبر(ص) ❇️ مشخصات دوره: استاد: حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای حفظه الله 🌸خلاصه جلسات ماه‌رمضانی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال۵۳ در مشهد 🗂 ۲۸ جلسه 💾 میانگین حجم فایلها: ۱۲ مگابایت ⏰ میانگین زمان جلسات: ۱۰ دقیقه 🔰 زمان بارگزاری فایل ها: 🌙در ماه رمضان 🔺 هر روز صبح 1⃣ @corona_bye
06_Jalase-3.mp3
16.74M
💠 در محضر قرآن 💠بازخوانی«» در کلام موضوع : ایمان از روی آگاهی ❇️ مشخصات دوره: 🎙 استاد: حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای حفظه الله 🌸خلاصه جلسات ماه‌رمضانی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال۵۳ در مشهد 🗂 ۲۸ جلسه 💾 میانگین حجم فایلها: ۱۲ مگابایت ⏰ میانگین زمان جلسات: ۱۰ دقیقه 🔰 زمان بارگزاری فایل ها: 🌙در ماه رمضان 🔺 هر روز صبح 3⃣ @corona_bye
جلسه چهارم _ سامانه جامع فراگیری الکترونیک دفتر فناوری حوزه علمیه خراسان.mp3
21.11M
💠 در محضر قرآن 💠بازخوانی«» در کلام موضوع : ایمان زاینده و همراه با تعهدات عملی ❇️ مشخصات دوره: 🎙 استاد: حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای حفظه الله 🌸خلاصه جلسات ماه‌رمضانی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال۵۳ در مشهد 🗂 ۲۸ جلسه 💾 میانگین حجم فایلها: ۱۲ مگابایت ⏰ میانگین زمان جلسات: ۱۰ دقیقه 🔰 زمان بارگزاری فایل ها: 🌙در ماه رمضان 🔺 هر روز صبح 4⃣ @corona_bye
08_Jalase-5.mp3
20.39M
💠 در محضر قرآن 💠بازخوانی«» در کلام موضوع : ایمان و پایبندی به تعهدات ❇️ مشخصات دوره: 🎙 استاد: حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای حفظه الله 🌸خلاصه جلسات ماه‌رمضانی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال۵۳ در مشهد 🗂 ۲۸ جلسه 💾 میانگین حجم فایلها: ۱۲ مگابایت ⏰ میانگین زمان جلسات: ۱۰ دقیقه 🔰 زمان بارگزاری فایل ها: 🌙در ماه رمضان 🔺 هر روز صبح 5⃣ @corona_bye
05_Jalase-2.mp3
21.04M
💠 در محضر قرآن 💠بازخوانی«» در کلام موضوع : ایمان (2) ❇️ مشخصات دوره: 🎙 استاد: حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای حفظه الله 🌸خلاصه جلسات ماه‌رمضانی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال۵۳ در مشهد 🗂 ۲۸ جلسه 💾 میانگین حجم فایلها: ۱۲ مگابایت ⏰ میانگین زمان جلسات: ۱۰ دقیقه 🔰 زمان بارگزاری فایل ها: 🌙در ماه رمضان 🔺 هر روز صبح 2⃣ @corona_bye
09_Jalase-6.mp3
16.43M
💠 در محضر قرآن 💠بازخوانی«» در کلام موضوع : نوید (1) ❇️ مشخصات دوره: 🎙 استاد: حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای حفظه الله 🌸خلاصه جلسات ماه‌رمضانی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال۵۳ در مشهد 🗂 ۲۸ جلسه 💾 میانگین حجم فایلها: ۱۲ مگابایت ⏰ میانگین زمان جلسات: ۱۰ دقیقه 🔰 زمان بارگزاری فایل ها: 🌙در ماه رمضان 🔺 هر روز صبح 6⃣ @corona_bye
📔کتاب «فلسفه تحول تاریخ» به قلم دکتر موسی نجفی و با پیشگفتاری از دکتر رضا داوری اردکانی با موضوع روش استنباط عقلانیت تاریخی و تحول علوم انسانی بر اساس مقایسه و نقد سنت ابن خلدونی با بسط حکمت نو صدرایی است به تعبیر دکتر داوری نویسنده این کتاب قصد راهیابی به فهمی جدید از تاریخ و بنای دانش تاریخی جدیدی با جوهر اسلامی را دارد. دکتر نجفی نویسنده این اثر نیز معتقد است این کتاب حاصل نوعی جمع بندی و تلاش علمی است که بعد از مطالعه در متن تاریخ، قوانین حاکم بر تاریخ، اصول تحولات اجتماعی، اندیشه سیاسی و تحقیق پیرامون حوزه تمدن اسلامی خواسته افق جدیدی را ولو به ابهام ترسیم کند. این پژوهش در چهار فصل و یک ضمیمه ارائه شده و با توجه به بین رشته ای بودن موضوع و گستردگی حوزه تحقیق به نوعی خاص مطالب را ارائه می دهد. به بیان دیگر نویسنده تلاش کرده تا بیش از پاسخگویی طرح مسئله داشته باشد، با این نگاه که این صورت مسئله می تواند ما را به رسیدن به طلیعه نوعی «علم جدید اسلامی» برای شناخت تحولات دنیای اسلامی و نسبت هر یک از علوم با همدیگر و با ذات فرهنگ و جامعه اسلامی نزدیک کند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔆 (11) 🎙 🔰 اتکا تمدن نوین غربی بر اندیشه های اسلامی / دوران طلایی تاریخ در کلمات ویل دورانت 🔷 تمدّن عظيم و حيرت انگيز جديد اروپايى كه چشمها را خيره و عقلها را حيران كرده است و امروز بر سراسر جهان سيطره دارد، به اقرار و اعتراف محقّقين بی‌غرض غربى، بيش از هر چيز ديگر از تمدّن با شكوه اسلامى مايه گرفته است. 🔹 مى‏ گويد: «بعضيها [از اروپاييان‏] عار دارند كه اقرار كنند كه يك قوم كافر و ملحدى [يعنى مسلمانان‏] سبب شده اروپاى مسيحى از حال توحّش و جهالت خارج گردد، و لذا آن را مكتوم نگاه مى‏ دارند، ولى اين نظر به درجه‏اى بى‏اساس و تأسّف آور است كه به آسانى مى ‏توان آن را ردّ نمود ... نفوذ اخلاقى همين اعراب زاييده اسلام، آن اقوام وحشى اروپا را كه سلطنت روم را زير و زبر نمودند، داخل در طريق آدميّت نمود و نيز آنان دروازه علوم و فنون و فلسفه را كه از آن بكلّى بی‌خبر بودند به روى آنها باز كرد و تا ششصد سال استاد ما اروپاييان بودند». 🔹ويل دورانت در تاريخ تمدّن مى‏گويد: 🔸«پيدايش و اضمحلال تمدّن اسلامى از حوادث بزرگ تاريخ است. اسلام طىّ پنج قرن، از سال 81 هجرى تا 597 هجرى، از لحاظ نيرو و نظم و بسط قلمرو و اخلاق نيك و تكامل سطح زندگانى و قوانين منصفانه انسانى و تساهل دينى [احترام به عقايد و افكار ديگران‏] و ادبيّات و تحقيق علمى و علوم و طبّ و فلسفه پيشاهنگ جهان بود». 🔸 «دنياى اسلام در جهان مسيحى نفوذهاى گونه‏ گون داشت. اروپا از ديار اسلام غذاها و شربتها و دارو و درمان و اسلحه و نشانهاى خانوادگى، سليقه و ذوق هنرى، ابزار و رسوم صنعت و تجارت، قوانين و رسوم دريانوردى را فرا گرفت و غالبا لغات آن را نيز از مسلمانان اقتباس كرد. 🔸علماى عرب [مسلمان‏] رياضيات و طبيعيات و شيمى و هيأت و طبّ يونان را حفظ كردند و به كمال رسانيدند و ميراث يونان را كه بسيار غنی تر شده بود، به اروپا انتقال دادند ... فيلسوفان عرب [مسلمان‏] مؤلّفات ارسطو را براى اروپاى مسيحى حفظ و ضمنا تحريف كردند. و از مشرق بر پرتو افكندند و صلاحيّتشان چون يونانيان مورد اعتماد بود ... اين نفوذ [اسلامى‏] از راه بازرگانى و جنگهاى صليبى و ترجمه هزاران كتاب از عربى به لاتين و مسافرتهاى دانشورانى از قبيل و و ادلارد باثى به اندلس اسلامى انجام گرفت». 🔆و هم او میگوید: 👌🏼 «تنها به دورانهاى طلايى تاريخ، يك جامعه مبتوانسته است در مدّتى كوتاه اين همه مردان معروف در زمينه سياست و تعليم و ادبيّات و لغت و جغرافيا و تاريخ و رياضيات و هيأت و شيمى و فلسفه و طبّ و مانند آنها كه در چهار قرن اسلام، از هارون الرّشيد تا ابن رشد بوده‏اند، به وجود آورد. قسمتى از اين فعاليّت درخشان از ميراث يونان مايه گرفت؛ امّا قسمت اعظم آن، بخصوص در سياست و شعر و هنر، ابتكارات گرانبها بود». 📚مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏1، ص 349 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا ما در چرخه بسته رادیکالیسم افتاده‌ایم؟ 🔹️پرویز امینی معتقد است رادیکالیسم و تندروی یکی از گره‌های اصلی تاریخی ما از مشروطه تا امروز بوده. میگوید شیخ فضل‌الله نوری در واکنش به تندروی سکولارهای مشروطه، ضد مشروطه شد و اسلام ستیزی کسروی، باعث ظهور نواب صفوی شد و در نهایت تندروی دوم خردادیها، آیت‌الله مصباح یزدی را از فضای حوزوی به فضای سیاسی کشاند. به عبارتی رادیکالیسم غربگرا و مدرن در این صد و چند سال باعث شده رادیکالیسم مذهبی هم در مقابلش در مقام دفاع از دین شکل بگیرد و خود را در قامت نیرویی سیاسی بسیج کند. به عبارتی تندروهای ضد مذهبی، تندروهای مذهبی را به میدان آورده و ترکیب این دو‌نیرو مانع از حرکت رو به جلوی ما شده. تز امینی را میتوان محافظه‌کاری عقلانی نامید.
30.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گفتگوی علی علیزاده با دکتر پرویز امینی ایراد اساسی سازمان حکمرانی ایران کجاست؟ 🔹پرویز امینی معتقد است بخشهای مختلف قدرت در جمهوری اسلامی، از مجلس تا قوه قضاییه و صداوسیما و شورای نگهبان و قوه مجریه، دچار مشکلات ریشه‌ای هستند. امینی میگوید در حالیکه سازمان حکمرانی ما دارای ایرادهای اساسی است، تغییر رییس جمهور از احمدی نژاد به روحانی و از روحانی به یک نفر دیگر مشکلات ما را حل نمیکند. پرویز امینی ریشه اصلی بحران سازمان حکمرانی را نداشتن هرگونه نظریه حکمرانی میداند.
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
🎥#کلیپ_تصویری گفتگوی علی علیزاده با دکتر پرویز امینی ایراد اساسی سازمان حکمرانی ایران کجاست؟ 🔹پر
پرویز امینی، تحلیل گر و استاد جامعه شناسی سیاسی، نویسنده کتاب‌های «جامعه شناسي 22 خرداد» و «مهار قدرت در مردم سالاري ديني» است. اميني از بنیانگذاران اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي سراسر كشور بوده و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی و دکترای علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد تهران است.
116560_12950515360.pdf
242.4K
مقاله ی علمی پژوهشی مسئله مشروعیت در نظریه ی مردم سالاری دینی آیت الله خامنه ای ✍دکتر پرویز امینی ✍ دکتر محمدباقر خرّمشاد https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
تبيين نظريه مردم سالاري ديني.pdf
618.7K
مقاله ی علمی پژوهشی الگویی (پیشنهادی) برای تبیین نظریه ی مردم سالاری دینی آیت الله خامنه ای ✍دکتر پرویز امینی ✍ دکتر محمدباقر خرّمشاد https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
پرویز امینی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به اینکه آیا پس از دوران کرونا چین قدرت اول و هژمون در دنیا خواهد شد؟ 👇 چین نه تنها الآن بلکه هیچوقت قدرت برتر و هژمون در دنیا و نظام بین الملل نخواهد شد، زیرا برتریخواهی فقط متکی به قدرت سخت نیست که قدرت اقتصادی باشد و در جهان جدید قدرت نرم یعنی انگارهها، ارزشها و الگوهای زندگی که بخواهد مطلوب بشر باشد، بخش مهمی از آن است. اینها در مدل چینی مفقود است و هیچ کشوری در دنیا نیست که شبیه چین باشد یعنی تمام مناسبات، ساختارها،ارزشها و سازماندهیهای جمعی آن شبیه به چین باشد و این یعنی چین الگوی قابل تبعیتی نیست. تمدنشناس بزرگی که تحولات تمدنی را بررسی کرده، عنصر اصلی تحولات تمدنی را عنصر معنوی میداند و چین این موقعیت را ندارد. در حال حاضر میبینید که هیچ کشوری شبیه چین عمل نمیکند. الگوهایی مانند چین برای کشورهایی مثل ما نه مطلوب است و نه ممکن. برای جامعهای مثل ما فقط اینکه خروجیهایی مانند نرخ رشد اقتصادی 11 درصد باقی بماند، کافی نیست و مسیرهای طی شدن آن هم مهم است. همچنین قابل تحمل نیست که حزبی ساختار قدرت را در دست دارد لذا مناسبات درون جامعه چین قابل الگوبرداری نیست. حتی الگوی کشورهای نزدیک به چین مانند کره جنوبی و ژاپن نیز چینی نبوده است. @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
4_5838949507097693134.pdf
700.9K
✅ متن کامل گفت‌وگوی پرویز امینی با خبرگزاری تسنیم 🔻 آیا جهان پس از کرونا واقعاً متفاوت خواهد بود؟ 🔻 تحلیل‌های اخیر درباره پساکرونا تا چه اندازه قابل اعتناست؟ 🔻 کرونا نظم جهان را تغییر می‌دهد؟ 🔻 ایران پساکرونا به سمت سکولاریسم می‌رود؟ 🔻 آیا چین به قدرت برتر و هژمون دنیا تبدیل می‌شود؟ 🔻 کرونا جبّار است یا دموكرات؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🎙 ♨️پیشنهاد مهم شهید مطهری♨️ 🔷در اينجا من پيشنهادى دارم كه براى پيشرفت و ما بسيار مفيد است. اين را قبلًا مرحوم آيت اللَّه حاج شيخ عبد الكريم يزدى اعلى اللَّه مقامه فرموده‏اند و من پيشنهاد ايشان را عرض مى‏كنم. @bineshemotahar_qom 🔷ايشان گفته بودند چه لزومى دارد كه مردم در همه مسائل از يك نفر تقليد كنند. بهتر اين است كه قسمتهاى تخصصى در فقه قرار دهند، يعنى هر دسته‏اى بعد از آنكه يك دوره فقه عمومى را ديدند و اطلاع پيدا كردند، تخصص خود را در يك قسمت معين قرار دهند و مردم هم در همان قسمت تخصصى از آنها تقليد كنند. 🔷مثلًا بعضى رشته تخصصى خود را عبادات قرار دهند و بعضى و بعضى سياسات و بعضى (احكام به اصطلاح فقه)، همان طورى كه در طب اين كار شده و رشته‏هاى تخصصى پيش آمده‏ است. @bineshemotahar_qom 📚کتاب ولایت فقیه و روحانیت http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
🎙 🔰 (1) 🔷 ويل دورانت از كسانى است كه اين خلأ (آرمان و معنویت) را حس مى‏كند و ادبيات و فلسفه و هنر را براى پر كردن آن پيشنهاد میكند، می‌گوید: «ضرر و خسرانى كه متوجه مدارس و دانشگاه هاى ماست، بيشتر از نظريه‏ تربيتى است كه تربيت را سازگار كردن انسان با محيط خود تعريف كرده است. اين تعريف، مرده و مكانيكى است و از فلسفه «» برخاسته است و هر ذهن و روح خلّاق از آن متنفر است. نتيجه اين شده كه مدارس ما از علوم نظرى و مكانيكى پر شده است و از موضوعات و و و كه به قول خودشان بى ‏فايده است خالى مانده است. @bineshemotahar_qom تربيتى كه فقط علمى باشد محصولش جز ابزار چيزى نيست، شخص را از زيبايى بيگانه مى‏سازد و او را از حكمت جدا میکند. براى دنيا بهتر آن بود كه اسپنسر كتابى نمینوشت.» 📚مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏2، ص 35 @KanooneQarbshenasiAndisheIslami