eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 در فصل بهار، دلبسته به خودِ پديده‌ها نشويم و لذت و ابتهاج ما ابتهاج به پديده‌ها نباشد؛ چون اين پديده‌ها آفِل و غروب‌كننده هستند. 🔹 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «در فصل بهار كه طبيعت از نو، خرم و با نشاط می‌شود و همه ما به دامن طبيعت می‌رويم، مواظب باشيم كه دلبسته به خود پديده‌ها نشويم و لذت و ابتهاج ما ابتهاج به پديده‌ها نباشد؛ چون اين پديده‌ها آفِل و غروب‌كننده هستند و اگر به آنها دل بستيم، در متن طلوعشان، در دل ما غصه و حُزن را سبز می‌كنند! ابتهاج ما ابتهاج به آيات الله باشد. كسی كه دلخوش به آيات است، می‌بيند که آيات خدا افول‌پذير نيستند؛ بلکه آيه‌ای می‌رود و آيه ديگری جايگزين آن می‌شود و اصلاً نوع انبساطش، انبساط ديگری است.». «كسی كه در بهار به زيبايی بهار تكيه می‌كند، او حتماً بايد غصه پاييز را بخورد. به‌خصوص آدمی كه چهار فصل را با هم می‌بيند، در همان بهار غصه پاييز را می‌خورد، نه اينكه پاييز كه رسيد، تازه غصه سراغ انسان بيايد! اگر ما به تكيه‌گاهی تكيه كنيم كه نمی‌تواند آدم را نگه دارد، مضطرب می‌شويم. ناامنی‌های ما به‌خاطر شرك است؛ ما وقتی به غيرخدا تكيه می‌كنيم، مستحق ناامنی و اضطراب هستيم؛ چون اين تكيه‌گاه، تكيه‌گاه حقیقی نيست و عامل اضطراب ما است». ☑️ @mirbaqeri
📺 امشب، ساعت ۲۳، شبکه چهار بازپخش گفتگو با دكتر نجفقلى حبيبى، مؤسس دانشگاه‌هاى تربيت مدرس و علوم قضايى ايران، همراه با بحثی داغ پیرامون اخراج دکتر سیدجواد طباطبایی، دکتر ناصر کاتوزیان و دکتر عباس میلانی از دانشگاه تهران 🔻نظام باید آزادی‌های پس از بیان‌ را تضمین کند و متولیان امنیتی سعه صدر بیشتری داشته باشند. https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | اروپا از پشت خنجر میزند 🔻 رهبرانقلاب در حرم مطهر رضوی: غربی‌ها نشان دادند که نمیتوان از آنها انتظار کمک داشت؛ ... انتظار خنجر‌ازپشت‌زدن میتوان داشت، [امّا] انتظار کمک و صداقت و همراهی نمیشود داشت. 🎬 بخشی از کارنامه اروپا؛ 🔻در آسیا، در آفریقا، در آمریکای لاتین👇 🔸️ استعمار کشورها 🔻 در قبال ایران👇 🔹️ شروع ضربه به ایران از قاجار 🔸️ دخالت در قتل امیرکبیر 🔹️ روی کار آوردن رضاخان و ساقط کردن دولت مصدّق 🔸️ کمک به صدّام در جنگ تحمیلی 🔹️ تحریم ایران 🔸️ خیانت به ایران در برجام ☝️ در این صورت: از اینها هیچ توقّعی نمیشود داشت. ۹۸/۱/۱ 🔺️ بر اساس این بخش از بیانات رهبرانقلاب، پایگاه Khamenei.ir نماهنگ "اروپا از پشت خنجر میزند" را منتشر میکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| حرف تقی‌زاده‌ها به کرسی نخواهد نشست 🌺 رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی: 👈 کسانی که افکار، #سبک_زندگی، روش‌های غربی و لغات غربی را به طور پیوسته در داخل تزریق و پمپاژ می‌کنند، در ادبیات و افکار و دانشگاه‌ها و مدارس ما، اینها همین تقی‌زاده‌های جدید هستند. ⚠️ اینهایی که پشت سر سند ۲۰۳۰ می‌ایستند - #سند۲۰۳۰ یعنی برگرداندن #سبک_زندگی اسلامی به زندگی غربی - اینها همان تقی‌زاده‌های امروز هستند. 🌸 البته امروز به توفیق الهی جوان‌های مومن و مردم انقلابی ما نخواهند گذاشت این تقی‌زاده‌ها حرف شان به کرسی بنشیند. ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ ❣️ @Khamenei_Reyhaneh
درختوارۀ بیانیۀ گام دوم.pdf
192.5K
📝 «گذشته، حال و آیندهٔ» انقلاب اسلامی 🔴 درختوارهٔ «بیانیهٔ گام دوم» ⏺ حدوث و بقای انقلاب اسلامی 1⃣ فتوحات گذشته انقلاب اسلامی 🔹 برکات و پیشرفت‌ها 🔹پیشروی در مبارزه 2⃣ شرایط کنونی انقلاب اسلامی 🔹آسیب‌ها و چالش‌ها 🔹ظرفیت‌های مهم 3⃣ مسیر آینده انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ گزارش باورنکردنی از #کره_جنوبی ❌ آرزوی دختران کره ای:فرار از کشور ❌ "جهنم کره" اصطلاحی رایج برای جوانان #کره که این کشور را جهنمی سوزان تفسیر می کند. پرونده کره باز خواهد شد... @kharej2025
. ♻️ عصر جدید یا عصر دلقک‌ها 🔹 نگاهی متفاوت به برنامه نوروزی «عصر جدید» سیما 🔰 عصر جدید، برنامه ایست که استعدادهای برتر رشته های مختلف را کشف می کند و نمایش می دهد. اما بعد از دیدن چند برنامه، مخاطب این مسابقه، چه چیزهایی را به عنوان استعداد خواهد شناخت؟ با نگاهی به برنامه های پخش شده، مواردی که بیشترین تکرار را داشته اند می شماریم: توانایی های عجیب و غریب ذهنی (مثل محاسبات ریاضی، حافظه و...) توانایی های خاص جسمی و ورزشی (مثل حرکات رزمی، دوچرخه سواری و...) توانایی های خارق العاده خدادادی (مثل چسبیدن اشیاء به بدن) خوانندگی مجری گری بازیگری استندآپ کمدی احتمالا چیز خیلی بیشتری نمی‌توانید به این فهرست اضافه کنید. یک بار دیگر فهرست را مرور کنید، به نظر شما کسی که طی دو سال گذشته مثلاً 10 اختراع علمی داشته است، صاحب استعداد نیست؟ یا کسی که توانسته با دست خالی 15 شغل ایجاد کند، کارش کمتر از شکستن چوب با بدن است؟ توانایی تدریس خوب به نحوی که دانش آموزان شیفته درس و مدرسه شوند، چه نسبتی با استندآپ کمدی دارد؟ می‌بینیم که عصر جدید به طور جدی معنای کلمه «استعداد» را در یک مجرای مشخص قرار می‌دهد. بدیهی است که در برنامه، هرگز سایر انواع استعداد نفی نمی‌شوند و چه بسا گاهی نیز مورد تأکید قرار می‌گیرند، اما همانطور که در بخش بدیهیات رسانه ای گفته شد، چیزی که رسانه به آن می‌پردازد، مهم می‌شود و چیزی که به آن پرداخته نشود، از اهمیت می افتد. گویی عصر جدید، بیشتر به چیزی «استعداد» می‌گوید که برای سیرک مناسب باشد! شاید این لفظ، تند به نظر بیاید، اما احتمالا با مرور آن چه در برنامه می‌بینید و مقایسه آن با سیرک هایی که از تلویزیون دیده اید، تصدیق خواهید کرد. اینجا خوب است برای مشخص شدن این مفهوم، یک مقایسه دیگر را هم پیشنهاد دهم. به نظر شما تفاوت برنامه «عصر جدید» با «مسابقه محله» در چیست؟ دکور فاخر؟ هزینه زیاد؟ مجریان و داوران؟ آیا ذات این دو برنامه با هم تفاوتی دارد؟ هر دو به نوعی «شیرین کاری» های مخاطبان را نمایش می دهند؛ حالا اگر یکی شان اسم «استعداد» بر این «شیرین کاری ها» بگذارد، چیزی به ارزش هایش اضافه نمی شود! مخاطبی که خوره عصر جدید باشد، حتماً یک معیار ارزش دهی جدید در ذهنش (خودآگاه یا ناخودآگاه) شکل خواهد گرفت: «عجیب بودن ارزش است» شما تصور کنید که بلدید خیلی خوب و عادی دوچرخه سواری کنید. حتما هر چهار ضربدر قرمز شما با این استعداد شگرفتان روشن خواهد شد. کسانی امتیاز می‌گیرند که بتوانند با دوچرخه پشتک بزنند. کار عادی اصلا هنر نیست. ممکن است بگویید اساس برنامه بر نمایش کارهای پیچیده و متفاوت است؛ و پاسخ بگیرید به همین دلیل، این برنامه «عادی بودن و عالی بودن» را به تدریج از ارزش می اندازد، و «عجیب بودن» را معیار خوبی می کند. یکی از شرکت کنندگان مسابقه، با حافظه عجیب خود اسم همه شهرهای هر استان را حفظ بود، عدد پی را تا دوهزار رقم اعشار حفظ بود، جدول مندلیف و چیزهای دیگری را هم از بر کرده بود. این مرد بزرگوار تلاش کرده بود چیزهایی حفظ کند که همه بگویند «عجب چیزی حفظ کرده» ولو این که هزار و نهصد و هشتاد و پنجمین رقم عدد پی به درد هیچ درازگوشی نخورد، اما حفظش خوب است، چون عجیب است. اما حفظ قرآن عجیب نیست، بنابراین اهمیتی هم به آن نداده است. شما مخاطب گرامی هم نتیجه می گیرید که اگر حافظه دارید با آن چیزی حفظ کنید که تعجب بیافریند، اگر قدرت بدنی دارید، آن را در راهی خرج کنید که چشم های دیگران را از حدقه در بیاورد. استفاده از این استعدادها در راهی که مفید است، مفید نیست! با این حساب، چرا باید موتورسوارانی را که در خیابان «تک چرخ» می زنند سرزنش کنیم... ✍ علی اصغر جوشقان‌نژاد متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید👇 parhang.ir.domains.blog.ir/post/381
yon.ir/sobh11 🎤 لینک های دسترسی به فایل های صوتی دوره آموزشی : 1️⃣ کارگاه اول : اندیشه های پنهان ❇️ استاد : حجت الاسلام علا الدین اسکندری ⭕️ yon.ir/skandari1 💠💠💠💠 2️⃣کارگاه دوم : مدیریت راهبردی ❇️ استاد : دکتر مهدی تلوری ⭕️ yon.ir/telvari11 💠💠💠💠 3️⃣ کارگاه سوم : دین فطری ❇️ اساتید : حجج اسلام محسنی و عظیمی ⭕️جلسه توجیهی : ⭕️ yon.ir/mohs1 ⭕️ جلسه کارگاهی : ⭕️ yon.ir/azimi11 💠💠💠💠 4️⃣ کارگاه چهارم : جریان شناسی سیاسی شیعه ❇️ استاد : حجت الاسلام جواد سلیمانی ⭕️ yon.ir/solami 💠💠💠💠 5️⃣ کارگاه پنجم : بینش تمدنی ❇️ استاد : دکتر فرزاد جهان بین ⭕️ yon.ir/jahabin 💠💠💠💠 6️⃣ کارگاه ششم : مدیریت فرهنگی ❇️ استاد : حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد ⭕️ yon.ir/anjavi 💠💠💠💠 7️⃣ کارگاه هفتم : ولایت فقیه و حکومت اسلامی ❇️ استاد : حجت الاسلام دکتر شبان نیاء ⭕️ yon.ir/shabannia 💠💠💠💠 8️⃣ کارگاه هشتم : منظومه فکری انقلاب اسلامی ❇️ استاد : حجت الاسلام علی خاک رنگین ⭕️ yon.ir/khakrang 💠💠💠💠 9️⃣ کارگاه نهم : شبهات ولایت فقیه ❇️ استاد : حجت الاسلام دکتر باقرزاده ⭕️ yon.ir/bagherz 💠💠💠💠 🔟 کارگاه دهم : انسان و ابدیت ( مهدویت ) ❇️ استاد : دکتر محمد شجاعی ⭕️ yon.ir/shijaee 💠💠💠💠 کانال های اطلاع رسانی 👇👇👇 🆔 https://t.me/tamhid_ir 🆔 https://eitaa.com/tamhid_ir
🔴"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ" "اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، از خدا اطاعت كنيد و از پيامبر اطاعت كنيد و اعمال خويش را باطل مسازيد!" (آیه 33 سوره محمد) 💠حضرت امام مهدي عليه السلام؛ "إنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً رَحمَةً لِلعالَمينَ و تَمَّمَ بِهِ نِعمَتَهُ" "خداوند محمّد را برانگيخت تا رحمتي براي جهانيان باشد و نعمت خود را تمام كند!" 💠مقام معظم هبری؛ "مسئله‌ی بعثت و پدید آمدن این حادثه‌ی الهی، مهم‌ترین مسئله‌ای است که در طول عمر طولانی بشریت، برای او اتفاق افتاده است. در سرنوشت انسان و تاریخ بشر، هیچ حادثه‌ای به‌قدر این حادثه مؤثر نبوده و هیچ لطفی از طرف پروردگار عالم، به عظمت این لطف و فضل برای انسان‌ها، وجود نداشته است!" #تمدن_نوین_اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم کانال دین فطری در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی برای دسترسی آسان به محتوای آموزشی و همچنین اطلاع رسانی نسبت به دوره های آموزشی راه اندازی شده است. علاقمندان می توانند از طریق آدرس های زیر به این کانال ها دسترسی داشته باشند: پیام رسان سروش: https://sapp.ir/dinefetri.ir پیام رسان آی گپ: https://iGap.net/dinefetri پیام رسان بله: https://ble.im/dinefetri_ir پیام رسان گپ: https://gap.im/dinefetri.ir پیام رسان ایتا: https://eitaa.com/dinefetri پیام رسان تلگرام: https://t.me/dinefetri_azimi پیام رسان واتس آپ: https://chat.whatsapp.com/If2WByxnsZhB1HO0qgrM44 برای ثبت نام در دوره غیر حضوری آموزش دین فطری ویژه مبلغین، مدرسان و اساتید دانشگاه، دبیران و معلمان دینی و امور تربیتی مدارس، و مربیان کانون های فرهنگی در لینک زیر مراجعه نمایید: www.dinefetri.com
4_5848144898934442461.pdf
450.6K
‍‍ 🔘عالمی دیگر، آدمی دیگر 🔻 🔹برای اینکه جهان کنونی و شیوه‌ی زندگیش دگرگون شود، باید به فکر عالمی دیگر و آدمی دیگر بود؛ یعنی باید جهانی دیگر با انسانی دیگر در افق درک اهل نظر ظاهر شود. با توجه و تعرض به آن افق است که شاید شیوه‌ی زندگی مردمان بتدریج بی تکلف و بدون زحمت تغییر کند. خلاصه کنیم، در جهانی که اکنون دائر است، شرایط پارسایی فراهم نیست و کسانی که همه‌ی آن شرایط در وجودشان جمع باشد، اگر باشند، تعدادشان بسیار اندک است. پس به جای اینکه نگران طرز خور و خواب مردمان باشیم، نگران فکر و فرهنگ در این جهان باشیم و بدانیم که شیوه‌ی کنونی زندگی در همه جا شيوه‌ی زندگی غربی است اگر بتوانیم به باطن تاريخ غربی رسوخ کنیم شرط مهم و عمده آزادی برایمان فراهم می شود، در این صورت می توان فارغ از سودای من و ما، شیوه‌ی تازهای پیش گرفت که در آن صفا بر کدورت، و راستی بر دروغ، و اعتماد بر سوء ظن، و مهر و معرفت بر کین توزی، و رعایت انصاف بر تعدی و اجحاف، و همدلی و همزبانی بر تحکم، و ادای وظیفه بر رفع تكلیف، و .... مقدم باشد، اکنون عصر دگرگونی آغاز شده است. این دگرگونی باید از جایی که داعی دگرگونی در آن به سر می برد و از وجود او آغاز شود. 🔗 متن کامل را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
✅ استاد شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر: من احساس می‌کنم که تفاوت ظریف میان اسلام به‌عنوان یک دین با دیگر نظام‌ها دقیقاً در همین نقطه است؛ چه‌اینکه مهم‌ترین ویژگی اسلام، خودسازی بی‌پایان آن است؛ خودسازی که فرد و گروه را کنترل می‌کند و همواره آن دو را به کتاب خدا عرضه می‌دارد؛ خودسازی که عمر فرد را از عمر اسلام جدا می‌کند؛ وقتی من عمر خودم را از عمر دینم جدا می‌کنم، آرام می‌شوم و شتابان پی نتیجه نمی‌دوم که خودش به اندازه خواهد آمد. خدا نیز از من برای پیروزی حساب نخواهد کشید، بلکه «صدق» مرا محاسبه می‌کند؛ که او خود، در کتابش فرموده است : «لِيَجْزِيَ اللهُ الصّادِقينَ بِصِدْقِهِم؛ تا خداوند صادقان را به‌خاطر صدقشان پاداش دهد»[١] و «وَ مَا النّصْرُ إِلّا مِنْ عِنْدِ اللهِ؛ و پيروزى تنها از جانب خداوند تواناى حكيم است»[٢]. [١] احزاب: ٢۴. [٢] آل‌عمران: ١٢۶. 🔸بارقه‌ها، ص ٢۶٠. 🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر: 🆔 @shahidsadr https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
4_5778601930938910100.mp3
1.76M
💚 السلام عليك يا صاحب الزمان 💚 🎵" چو مهدی بیاید، گلستان شود... " " تغییرات بسیار زیبا و شگفت انگیز، با ظهور امام زمان (علیه السلام)، در اخلاق و رفتار مردم، و تفاوت زیاد آن، با دوران قبل از ظهور آن حضرت... " "حجت الاسلام والمسلمین عالی" https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰گزیده‌ای از کلاس دکتر #حجة‌الاسلام‌رضا‌اسلامی #تاریخ‌فقه‌و‌اجتهاد 🔻🔻🔻 💠صحبت از تاریخ اجتهاد یعنی صحبت از تاریخ فقه، تاریخ اصول استنباط، حدیث‌شناسی و حتی بحثهای کلامی... 🔻🔻🔻 📽/این در‌س‌گفتار به زودی در #بسته‌مجازی‌بهاره‌تاریخ‌علوم ارائه خواهد شد. 🔻🔻🔻 @afaghehekmat
mahe shaaban.mp3
8.33M
🎧 قطعه صوتی از استاد میرباقری درباره بهره‌های ما از ماه شعبان (۲۱ دقیقه) ☑ @mirbaqeri
⚡️به مناسبت سالروز شهادت آوینی 📺🎞🖥 اکران مستند (ما و مرتضی) سه شنبه 20 فروردین 1398 ساعت 20:30 سالن آمفی تئاتر کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
♦️تمدن مدرن و تکنولوژی♦️ 🔹نگاه شهید آوینی به تمدن مدرن مهدی نصیری 🔺نگاه آوینی به تکنولوژی مدرن از نگاه مشهور عمیقا فاصله داشته و مخالف نظریه بی طرف و خنثی بودن تکنولوژی مدرن است. 🔺او شکاف و تفاوتی ماهوی و کیفی و نه صرفا کمّی بین تکنولوژی مدرن با تکنولوژی سنتی می بیند و تکنولوژی مدرن را حامل فرهنگ و کارکردها و تاثیرات ويژه ای می داند که با کارکرد و تاثیرات تکنولوژی سنتی بسیار متفاوت است. از نظر آوینی و همه کسانی که خنثایی و بی طرفی تکنولوژی مدرن را افسانه می دانند، تکنولوژی مدرن منشأ ایجاد جامعه و عالم و آدم جدیدی در قیاس با جامعه سنتی ماقبل مدرن بوده است اگر چه همچنان نقاط مشترکی بین جامعه مدرن و سنتی یافت شود. او اساسا تمدن مدرن را انحرافی از مسیرتعادل می داند.
4_5855035602730223421.pdf
211.1K
‍‍ 🔘 اسلام در سرزمین ایران 🔻 🔹کربن قبل از هر چیز یک فیلسوف است و این نکته ای است که نباید هرگز از نظر دور داشت. و اگر او توانسته است یک شرق شناس برجسته شود، دست کم یکی از دلایل اصلی آن این است که وی دانش آموخته فلسفه بود. اساسا یکی از ضعف های اصلی اکثر اسلام شناسان کنونی فرانسوی، و نیز شرق شناسان غربی به طور کلی، همین امر است که پایه تحصیل فلسفی ندارند، و البته ما در اینجا فلسفه را به معنایی وسیع در نظر می‌گیریم که نه تنها به فلسفه بحثی محدود نمی شود، بلکه عرفان نظری را هم در بر می‌گیرد. 🔹کربن زمانی تحقیقات درباره مکتب تشیع را در بطن تحقیقات اسلام شناسی قرار داد که شناخت غرب از اسلام بیشتر از طریق متون اهل سنت بود و غالبا به عنوان فرقه ای بدعت گزار و سیاسی معرفی شده بود. وی در اواخر حیات خویش، آنگاه که پس از یک عمر طلب و کاوش عاشقانه در عرفان و حکمت اسلامی بیش از پیش به پختگی رسیده بود، عصاره‌ای از مهم ترین پژوهش های خود را در مجموعه ای چهار جلدی تحت عنوان ,En Islam iranien aspects spirituels et philosophiques منتشر کرد. 🔹کربن در نقطه مقابل آنانی است که دم از ملی گرایی، خواه نمونه عربی یا ایرانی آن، می زنند و در فریب «غرور ملی» گرفتار می آیند. وی در ورای عالم ماده و تاریخ که مکان تغیر و تبدلهاست، میان ایران قبل و بعد از اسلام وحدت درونی می بیند، امری که مدیون نگاه پدیدارشناسانه و فلسفه حضوری وی است. درست در ادامه نقل قول مذکور در فوق که تأکید می کرد که عالم اسلام واحدی همگن نیست، چنین ادامه می دهد :
«با آنکه آثار بسیاری در زمینه شناخت آثار باستانی و هنرهای ایران قبل و بعد اسلام در دسترس علاقه مندان است، متأسفانه به ندرت بتوان کتابی یافت که به سؤال پرسشگر کنجکاو پیرامون «محرک‌های» وجدان ایرانی که نقش آفرین آن صور است، پاسخ دهد. در اندرون جامعه اسلامی، عالم ایرانی از همان آغاز مشتمل بر مجموعه ای واجد گرایش ها و مشخصه های خاص خود بوده است و تنها با ملاحظه این نکته که عالم معنوی ایرانی، قبل و بعد از اسلام، یک کل را تشکیل می داده است، می توان آن مميزات ویژه را شناخت. ایران اسلامی، به نحو اتم، زادگاه بزرگترین فیلسوفان و عارفان اسلام بوده است. در نزد اینان، اندیشه نظری با ثمره و نتایج عملی آن پیوندی ناگسستنی دارد . اما نه در خصوص آنچه که ما امروزه محیط اجتماعی می نامیم، بلکه در خصوص آن کلیت عینی که انسان آن را از جوهرةی خویش تغذیه می کند و در ورای مرزهای زندگی دنیوی قرار دارد، یعنی عالم معنوی انسان».