✅ حجاریان؛ بوالهوسی تئوریک و دکترین محافظهکاری (بخش اول)
🔴 جناب حجاریان در آخرین مطلب خود، اصلاحطلبان را به دو گروه تقریرگران حقیقت یا اصلاحطلبان حداکثری و تقلیلگران مرارت یا اصلاحطلبان حداقلی تقسیم کرده است و تلاش کرده بین این دو گروه تلفیقی نیز ایجاد کند.
🔴 این تقسیمبندی بیش از آنکه ناظر به مفاهیم جاافتاده جامعهشناسی سیاسی درباره گروهها و مجموعههای سیاسی و بدنه هوادار آنها باشد و نیز قابلتطبیق بر تجربه تاریخی جریان اصلاحات در دو دهه گذشته باشد، ناظر به تقسیم قدیسان و مصلحان اجتماعی بشر است. بنابراین این حرف زیادی غیرواقعی و غیرقابلهضم است که گروهی از اصلاحطلبان مقصد و مقصود خود را در امر سیاسی، کاهش رنج مردم قرار دادهاند.
🔴 نگاهی به وضعیت تراژیک و تلخ اقتصادی و اجتماعی کنونی ملت ایران در دوره دولت روحانی بهعنوان شریک سیاسی آنها نشان میدهد که نهتنها این ادعا از بیخ و بن محلی از اعراب ندارد بلکه آنچه واقعیت دارد، تکثیر مرارت و فلاکت و تحمیل آن به مردم از سوی اصلاحطلبان است. سطح فلاکتی که امروز از سوی دولت متحد اصلاحطلبان بر مردم تحمیل شده است، بسیار فراتر از بدترین پیشبینیهاست.
🔴 ادعای تقریر حقیقت اصلاحطلبان در امر سیاسی نیز خیلی بیاعتبارتر از آن است که چندان به چون و چرا نیاز داشته باشد. حوادث سال ۸۸ و تحمیل آن همه هزینه بر جامعه و قرار دادن مردم در برابر هم، به چالش کشاندن اساس مردمسالاری و روندهای دموکراتیک، تضعیف منافع ملی و کاهش اقتدار کشور در برابر تهدید و تحمیل خارجی، به اسم تقلب، در حالی که قویترین دلیلها برای تقلب در انتخابات، تئوری داماد لرستان و فرزند آذربایجان بود و هم جناب حجاریان علنی و جناب خاتمی غیرعلنی و بسیاری دیگر از این جریان از آخوندی در همان آغاز و امثال عطریانفر در همین اخیر تا بقیه منکر تقلب در انتخابات بودند و هستند، واقعیت این ادعا را آشکار میکند.
🔴 البته نمیتوان منکر وجود برخی افراد در این جریان شد که دغدغه حقیقت یا کاهش رنج مردم دارند اما این عده، استثنا بر قاعدهاند و بنابر قاعده و ادبیات رایج علمی در این حوزه و نیز تجربه اصلاحطلبی در ایران، این جریان به دو دسته «قدرتطلبان حداکثری» و «قدرتطلبان حداقلی» قابلتقسیم هستند که بر ادوار ظهور تاریخی این جریان نیز قابل تطبیق است.
🔴 در دوره دوم خرداد ۷۶ این جریان پس از تصاحب دولت در خرداد ۷۶، شوراها و شهرداریها در ۷۷ و مجلس ششم در ۷۸، ملهم از گرامشی و با شعار فتح سنگر به سنگر قدرت دنبال توسعه و افزایش قدرت بیشتر خود و تابع کردن سایر بخشها به خود بود که مصداق همین قدرتطلبی حداکثری است.
🔴 در دوران بعد از احمدینژاد در سالهای ۸۴ با هاشمی و از سال ۸۸ با موسوی و ۹۲ و ۹۶ با روحانی پیوند خوردند که در حکم مصداق قدرتطلبی حداقلی آنهاست. دورهای که این جریان را از برج بلند خروج از حاکمیت در قدرتطلبی حداکثری به تعبیر حجاریان در حکم دندانههای کلید روحانی تقلیل داد و تحقیر کرد.
🔴 اما اصلاحطلبان از نظر چگونگی تعقیب این قدرت و یا به تعبیری نسبتی که اصلاحطلبان با حاکمیت داشتهاند به سه شاخه تقسیم میشوند.
🔻 دسته نخست «اصلاحطلبان» اصلاحات که بهرغم برخی تفاوتها با حاکمیت، مقاصد سیاسی خود را در چارچوب ساختار جمهوری اسلامی پیگیری میکنند.
🔻 دسته دوم «رادیکال»های اصلاحات که خواهان دگرگونی در حاکمیت جمهوری اسلامیاند و مشی سیاسی در چارچوب قواعد و مناسبات جمهوری اسلامی را قبول ندارند.
🔻 دسته سوم «بلاتکلیفان یا منفعتگرایانهای سیاسی» اصلاحاتند که از یک طرف مثل دسته دوم معتقد به دگرگونی در ساختار جمهوری اسلامیاند (حجاریان در همین نوشته جمهوری اسلامی را یک گام مانده به فاشیسم میداند) و همزمان میخواهند مثل دسته اول از مواهب حضور در مناصب و موقعیتهای قدرت بهرهمند شوند. بنابراین با تناقض نظر و عمل روبهرو هستند و دائما بین اپوزیسیون و پوزیسیون بودن در نوسانند که یکی از مصادیق آن همین جناب حجاریان است که حتی در همین چند ماه اخیر گاهی موضع اپوزیسیون و گاهی موضع پوزیسیون داشته است. گاهی سیاستورزی را در قواره جمهوری اسلامی مثل دسته دوم ناممکن و گاهی مثل دسته اول اصلاحطلبان را برای حضور در انتخابات بسیج میکند گاهی با نفی و نقد خاتمی، اصلاحات گنجیپسند را پیشنهاد میکند اما گاهی دیگر تا هاشمیرفسنجانی و حتی تا دندانههای کلید روحانی اصلاحات را تنزل میدهد.
✳️ ادامه دارد...
✅ حجاریان؛ بوالهوسی تئوریک و دکترین محافظهکاری (بخش دوم و پایانی)
🔴 این نوع پراکتیس سیاسی متزلزل و متلون و غیراصولی، ریشه در ضایعهای در حوزه روشنفکری دارد که من به آن «بوالهوسی تئوریک» میگویم که بهجای یک تأمل عمیق و منسجم در یک حوزه خاص و محدود و مشخص و نیز استمرار مطالعاتی در آن حوزه و نیز جرح و تعدیل آرای خود در معرض نقد دیگران و تجربه اجتماعی، به شکل سطحی و دمدستی با مسائل مواجه میشوند و در حوزه تفکر و امر سیاسی مد زده هستند.
🔴 روزگاری که مارکسیسم، بهقول معروف تو بورس بود، اینجا روشنفکری چپ میکرد، شوروی فروپاشید، روشنفکری راست یا دستکم فرانکفورتی و هابرماسی شد. پستمدرن به #تب_اندیشه تبدیل شد، اینجا نیز #حقیقت و #علم و #اخلاق و #سوبژکتیویته و... انکار شد. جهانی شدن مد شد، ترم و اصطلاح جهانیشدن و جهانیسازی و... مثل تنقلات به مصرف روزانه تبدیل شد. خلاصه درباره موضوعات مختلف براساس شرایط و اقتضائات اظهارنظرهای متفاوت و متناقض میکنند و دائما بین قطبهای مختلف یک موضوع در هروله هستند که دود آسیبهای این «صورت تفکر» در ایران به چشم مردم رفته است.
🔴 با اینکه با دکترین محافظهکاری همدلی نظری و شخصیتی ندارم اما معتقدم #محافظهکاران در معنای درست خود (نه برداشت ننگآلودی که در ایران از آن است) تجویزی دارند که خیلی به درد امثال حجاریان و کلیت روشنفکری در ایران میخورد. محافظهکاران بهجای نظریهپردازیهای خلقالساعه و بنیانکن در اصلاح و حل مسائل اجتماعی، بر «خرد و عقل عملی» تأکید دارند. خرد عملی از نهادها، هنجارها و ایدهآلهای اجتماعیای دفاع میکند که در تجربه تاریخی جوامع و در دل چالشها و بحرانها مثل نهاد خانواده، نهاد دین، نهاد مالکیت خصوصی و هنجار ازدواج سنتی، فرزندآوری و... کارایی و کارآمدی خود را اثبات کردهاند و با تحولات دفعی نهادها و هنجارهای جاافتاده براساس تئوریهای انتزاعی و خلقالساعه مخالفند. در واقع روح آموزه محافظهکاری میتواند همچون سدی در برابر نسخهپیچیهای خلقالساعه و ساز ناکوک تغییرات بیتامل و کممایه روشنفکری ایران مقاومت کند.
🔴 دکترین محافظهکاری و تاکیدی که بر درنگ آمیز کردن تفکر و خویشتنداری در شکل دادن به تحولات میکند، خیلی به کار روشنفکران ما میآید که فکر میکنند در یک سخنرانی یک ساعته میتوانند طومار وضع موجود را بهنفع وضع مطلوبی بههم بریزند و جامعهای نابسامان را به جامعهای بسامان تبدیل کنند.در هر لحظه که به آنها رجوع کنید و هر پرسشی که داشته باشید، علیالحساب چند پاسخ آماده در اختیار دارند. آنچنان بهسادگی و سرراست مسائل غامض اجتماعی را حلاجی و تحلیل و راهحلهای درنهایت وضوح و آسان در اختیارت میگذارند که مثل معجزه میماند. برای مسائلی که بشر در طول تاریخ از حل و فصل آنها بازمانده است، راهحلهای یکشبه دارند و تأکید میکنند با عمل به توصیههای آنها به طرفهالعینی میتوان موانع و مشکلات را پشت سر گذاشت. یا با فهرستهای سیتایی از مسائل و راهحلها در حوزههای مختلف به مشکلات دیرپا، پایان داد.
🔴 دکترین محافظهکاری در تاربخ معاصر ایران هیچگاه نتوانست به یک جریان باثبات و دارای پایگاه اجتماعی و موقعیت سیاسی تبدیل شود تا نوعی بالانسر عمل سیاسی و درنگ آمیز کردن تفکر در ایران شود و صحنه سیاسی و اجتماعی ایران را از تاخت و تاز رادیکالیسم چپ و رادیکالیسم راست محافظت و مصون نگه دارد. (جناب حجاریان خود مصداقی از تجربه هر دو رادیکالیسم است). آرای سرهم بندی شده و نسخههای عملی سادهسازی شده روشنفکرها و سیاسیون رادیکال در عرصه عمومی و اداره جامعه، یکایک مصرف میشدند و بعد از نافرجام شدن باز روز از نو و روزی از نو آغاز میشد و این چرخه فشل فکر و عمل سیاسی از سر گرفته میشد.
🔴 نتیجه اینکه امروز بعد این همه سال، چه آنهایی که ادعای نمایندگی آزادی و چه آنهایی که ادعای نمایندگی عدالت و چه آنهایی که توسعه و رفاه را غایت اداره جامعه میدانند، فاقد حتی یک تئوری منسجم حکمرانی بر این اساس و قابل کاربست در ایرانند و حتی در برابر مسائل مبتلابه جامعه، در فقر ایدههای حکمرانی راهگشا و موثرند؛ با اینکه بیش از صد سال است در این باره حرف میزنند و قلمفرسایی میکنند.
👤دکتر پرویز امینی
✳️ منبع: فرهیختگان
📸 جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) در حال برگزاری است. ۹۹/۸/۳
💻 @Khamenei_ir
#نقد_کتاب
#فعالیت_اعضا
🔶 حجت الاسلام #محسن_مهاجرنیا در نشست نقد کتاب عنوان کرد:
🔰 دوره معصومین مانند عصر پیامبر(ص) دوره نصوص است نه اجتهاد
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/mohajjerrr
🆔 @iictchannel
#مناسبتی
🔶 مقام معظم رهبری:
🔰 از لحاظ جنس و فلز شخصیتی؛ حاج آقا مصطفی نسخه دوم خودامام بود
🆔 @iictchannel
#یادنامه
📌 #پیشنهاد_ویژه
🔶 به بهانه سالگشت برگزاری کنگره خدمات علمی و انقلابی آقا مصطفی خمینی(ره) توسط پژوهشگاه
🔰 بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در جمع دست اندرکاران کنگره
⚜️ مشروح بیانات:
🌐 farsi.khamenei.ir/speech-content?id=37975
🆔 @iictchannel
🔰 نکته مهم انتخابات امریکا برای سیاست امروز ما
✅اگر دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب را در تناوب قدرت تا حدودی شبیه دو حزب امریکایی دمکرات و جمهوریخواه فرض کنیم ، زمانی که منتخب یک حزب برای چهار سال و یا هشت سال مستاجر کاخ سفید می شود، مسئولیت این دوره حاکمیت را مجموعه پیروز انتخابات به عهده گرفته و نهایتا مشکلات و ضعف ها را در پایان کار نمی تواند به گردن حزب رقیب بیندازد و لذا حاکمان فعلی کاخ سفید باید پاسخگوی دوره ریاست خود باشند ۰ از این زاویه است که در عملکرد چهار سال اخیر اوضاع امریکا ، نامزد دمکرات غالبا حمله می کند و رئیس دولت وقت ( هر چه هم هتاک و بی ادب و وقیح باشد ) باید از خود دفاع نماید و در این دادگاه ملی افکار عمومی در جایگاه متهم قرار بگیرد ۰ البته بخاطر بی تقوایی سیاسی و فساد و بی اخلاقی فردی رایج در غرب این قماش دولت مردان (به جای دو قطبی سازی های کاذب و یا مثال از تاریخ امریکا) بیشتر بر روی نقاط ضعف مالی و یا شخصی رقیب انگشت می گذارند ولی همه اینها دلیلی برای فرار از پاسخ گویی عملکرد دولت مستقر نمی باشد ۰
🔴درست مانند طبیبی که با قول بهبودی بیمار شروع به تجویز نموده و حالا که مریض بدتر شده نمی تواند بهانه تراشی کرده و از مسئولیت طفره رفته و یا فرار به جلو نماید و یا طبیب دیگری را مقصر بداند۰
🔵این مثال سیاسی امریکا تا حدودی می تواند مسئله امروز ما و البته مشق خوبی برای پاستور نشینان و دوستانشان در هر دوره ای باشد ۰ البته در درجات پائین تر شامل صندلی سبز بهارستان و بهارستان نشینان هم می شود ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousana
اولویت در همه تصمیم گیری ها، سلامت مردم است
رهبر انقلاب با اشاره به جنبههای سلامتمحور، امنیتی و اقتصادی تصمیمگیریها درباره کرونا و احتمال تعارض این جنبه ها با یکدیگر، تأکید کردند: از آنجا که جنبههای امنیتی و اقتصادی نیز نشأت گرفته از همین بیماری است، بنابراین اصل و اولویت در تصمیمگیریها، سلامت مردم است.
🖥 @Khamenei_ir
🔰 دستور امروز رهبر انقلاب خطاب به دولت برای رسیدگی به بیکارشدگان در اثر کرونا
👈 رهبر انقلاب صبح امروز: افرادی در این قضیه کرونا بیکار میشوند که بعضی از اینها بیمهی بیکاری هم ندارند. اینجا تأمین اجتماعی وظیفه دارد که در این زمینه وارد بشود. البته این هم از آن جاهایی است که خیرین میتوانند کمک کنند و این از افضل قربات و افضل نفقات است.
🖥 @Khamenei_ir
رهبر انقلاب: اگر زودتر بیماران شناسایی شوند تلفات بیماری به یکدهم میرسد
رهبر انقلاب صبح امروز در جلسه با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در حسینیهی امام خمینی:
باید کاری شود که گرفتارها در همان روزهای اول و دوم شناسایی بشوند و معالجه بشوند. از طرف افراد وارد و متخصص به من گفته شده که اگر این کار انجام بگیرد تلفات به یک دهم میرسد، این خیلی مهم است. ما هر کاری بتوانیم در این زمینه بکنیم باید انجام بدهیم.
@Khamenei_ir
دعا، توسل و استغفار برای دفع بلا، اهمیت معجزهواری دارد. همه آنچه برای مقابله با کرونا گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها، جان و روح میبخشد پروردگار متعال است که باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد.
🖥 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بخشی از مناظره بایدن و ترامپ:
🔻نژادپرستی در آمریکا نهادینه شده...!
☑️ @Kavoshplus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺وقتی استعمارگران دنیای قدیم، مرزهای دنیای امروز را کشیدند
👈🏻 بعد از جنگ جهانی، انگلستان برای مرزبندیهای جدید به ویژه در سوریه و لبنان، نمیتوانست از قدرت فرانسه چشمپوشی کند، به همین دلیل هر طور بود میخواست سهم این کشور اروپایی را هم لحاظ کند، مذاکراتی پشت پرده در حال شکل گرفتن بود که مرزهای دنیای جدید را شکل میداد
🎥 مستند «پسران سعود» به تاریخچه ایجاد عربستان سعودی در پی از هم پاشیدن امپراتوری عثمانی و تقسیم مناطق قدرت انگلستان و فرانسه و ایجاد کشورهای عربی نظیر عراق، سوریه، لبنان و فلسطین می پردازد
⏯ تماشای فایل کامل این مستند در آپارات
https://aparat.com/v/6n0XT%D9%BE
🆔@ofogh_tv
🔰 امتحان سخت
🔹روسا هر جا هستند، در هر کشوری هستند، دولتمردان در هر کشوری که هستند و در هر جا که هستند باید بدانند که رسیدن به این مقام، امتحانی الهی بوده است و سخت امتحانی است
📅 امام خمینی(ره) | ۷ دی ۱۳۵۹
✅ @EMAM_COM
💠 نقش ایجابی ائمه علیهمالسلام در مبارزه با انحرافات
🏴 شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام تسلیت باد
🔸 شهید صدر در بررسی تاریخ اهلبیت علیهمالسلام به نگاه جامع و کلنگر به زندگی و تاریخ ائمه علیهمالسلام فرامیخواند تا از کجفهمیها و سوءاستفاده از گزارههای جزئی تاریخ ائمه جلوگیری کند. او در ایام تعطیلی حوزه به مناسبت شهادت یا ولادت ائمه به بررسی تاریخ زندگانی ایشان میپرداخت تا ماهیت نقش ایشان و رسالتی را که برعهده داشتند را در این نگاه جامع، روشن کند.
🔹 حاصل این سخنرانیها در کتاب امامان اهلبیت علیهمالسلام جمعآوری شده است. برای نمونه شهید صدر در تبیین نقش ایجابی ائمه علیهمالسلام میگوید:
همچنین نقش ایجابی امامان علیهمالسلام در پُربارسازی عقیدتی امت نمود مییابد که از سویی با شخصیت رسالتی و فکری ایشان صورت میپذیرفت و از دیگر سو با ایستادگی ایشان در برابر جریانهای فکریِ خطرساز برای رسالت و فروپاشاندن آنها در آغاز شکلگیریشان.
درواقع امامان علیهمالسلام از چنان دانش همهجانبه و فراگیری برخوردار بودهاند که ایشان را توانا میساخته تا این آغازهای خطرناک را احساس کنند و کارآمدی و پیامدهای منفی آنها را برآورد کنند و برای از میانبردنشان برنامه بریزند.
ما در پرتو این نقش، اقدام امام حسن عسکری علیهالسلام را تفسیر میکنیم. ایشان در مدینه بود که از پروژه تألیف کتابی بهقلم کندی درباره تناقضات قرآن در عراق آگاه شد. ایشان بهوسیله برخی از منتسبان به مکتب کندی با او در ارتباط شد و این تلاش را بیفرجام نمود و مکتب کندی را قانع کرد که بر خطاست.
امامان اهلبیت، ص١٢٨
🆔@shahidsadr
8 ربیع الأوّل
1 ـ شهادت امام عسكری علیه السلام
#امام_حسن_عسکری علیه السلام در سال 260 هـ در سن 28 سالگی به دست معتمد عبّاسی به شهادت رسید. (1)
قول دیگر 13 محرّم است. (2) معتمد به عباسیّین سفارش می کرد که بر آن حضرت تنگ بگیرند. او و معتز و مهتدی چندین مرتبه امام عسکری علیه السلام را حبس کردند. (3)
آن حضرت 22 ساله بودند که امام هادی علیه السلام به شهادت رسیدند، و مدّت امامت آن حضرت شش سال بود. در شبی که فردای آن روز به شهادت رسیدند نامه های زیادی به مردم مدینه نوشته بودند.
هنگام نماز صبح، بعد از آن که امام عصر علیه السلام آن حضرت را وضو دادند و جوشانده ای به حضرتش دادند، به شهادت رسیدند. (4)
وقتی مردم سامرّا با خبر شدند، همه بازار ها بسته شد و مردم کنار منزل آن حضرت جمع شدند.
وزراء و اتباع خلیفه و بنی هاشم و علویّات داخل منزل بودند. در سامرّا صدای شیون و گریه از هر سو به گوش می رسید و قیامتی بر پا شده بود. (5)
امام زمان علیه السلام آن حضرت را غسل داده بعد از کفن آن حضرت بدن مطهّر را جهت نماز آوردند.
جعفر برادر حضرت جلو آمد که بر بدن مبارک نماز بخواند. همین که خواست تکبیر بگوید امام زمان علیه السلام در حالی که طفلی گندمگون، پیچیده موی، گشاده دندان مانند پاره ماه بود از حجره بیرون آمد و ردای جعفر را کِشید و او را از آن مکان دور کرد و بر پدر بزرگوارش نماز خواند و آن حضرت را نزد قبر پدر بزرگوارش حضرت هادی علیه السلام دفن نمودند. (6)
جعفر این واقعه را برای معتمد نقل کرد. همه جا را در جستجوی حضرت گشتند، ولی اثری از آن حضرت ندیدند.
در سال شهادت امام عسکری علیه السلام _ سال 260 هـ _ محدّث جلیل جناب فضل بن شاذان نیشابوری از دنیا رحلت فرمود. او صاحب 180 تألیف است و امام عسکری علیه السلام سه بار بر او رحمت فرستاده اند. (7)
📚 منابع :
1. کافی : ج 1، ص 503. و ... .
2. تهذیب المقال : ج 3، ص 532. و ... .
3. کافی : ج 1، ص 513. و ... .
4. کمال الدّین : ص 473. و ... .
5. کافی : ج 1، ص 505. و ... .
6. کمال الدّین : ص 475. و ... .
7. اختیار معرفة الرّجال : ج 2، ص 821 ـ 817. و ... .
«محفل زمانه شناسی»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بخشی از مناظره بایدن و ترامپ:
📍افسردگی، اعتیاد و مصرف الکل به سطح بیسابقهای رسیده...!
☑️ @Kavoshplus
🕯يَا أَبا مُحَمَّدٍ، يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ
أَيُّهَا الزَّكِىُّ الْعَسْكَرِىُّ ، يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ..
💔آجرکاللهیاصاحبالزمان(عج)
شهادت #امام_حسن_عسکری علیه السلام تسلیت باد.💔
#تسلیت
✅ #امام_حسن_عسکری(ع):
◾️در مقام ادب همین بس که آنچه برای دیگران نمی پسندی، خود از آن دوری کنی
📚 مسند الامام العسکری، ص288)
🏴 شهادت یازدهمین سپهر فروزان آسمان امامت و ولایت حضرت #امام_حسن_عسکری(ع) تسلیت باد
نحوه بکارگیری انفال ریشه تمام بیعدالتیها و کلید حل معضلات
دکتر حسین کچویان
(قسمت ۱ از ۲)
مکرراً شنیده ایم که نظام اقتصادی اسلامی، نظامی است که نه همچون نظام سرمایه داری و نه همچون نظام سوسیالیستی است. گفته شده است که نظام اسلامی نظیر نظام سرمایه داری نیست که افراد می توانند بدون هیچ محدودیتی، ثروت اندوزی کرده و از طریق کار بدون قید و بند در قلمروی اقتصاد تولید ثروت نموده و آنرا تملک کنند که تنها وظیفه آنان پرداخت مالیات مقرر تعیین شده توسط دولت باشد که آنهم قابل قیاس با ثروت تحصیل شده و دارایی موجود شخص از طریق فعالیتهای اقتصادی فرد سرمایه دار نیست! از آنطرف نیز نظام اسلامی چون نظام سوسیالیستی نیست که مالکیت خصوصی در آن به رسمیت شناخته نشده و افراد مالک محصولات تولیده شده توسط خودشان نباشند و نتوانند مالک خانه و زمین یا کارخانه و شرکت خود باشند! نظامی که در آن دولت، مالک بزرگی است که بر تمامی منابع ثروت و تولیدات افراد جامعه سلطه ملکی و مالی دارد، قطعا نظام اقتصادی اسلامی نیست کما اینکه نظامی که در آن حدی بر ثروت اندوزی و کار افراد وجود نداشته و هر آنچه می خواهند بدون قید و حدی تولید و تملک می کنند، نظام اقتصادی اسلام نیست!
اما سوال مهمتر این است که نظام اقتصادی اسلام و آنچه آنرا از این دو نظام متمایز می کند، در کجاست؟ در این خصوص نظریاتی مطرح بوده که بدون مخالف نبوده است مثل آن نظریاتی که قائل به گذاشتن حد بر ثروت و دارایی هستند. اما به نظر می رسد مهمترین وجه تمایز ساختاری اقتصاد اسلامی که موجب تمایز آن با دو نظام دیگر می شود در مساله انفال قرار دارد. انفال، مطابق نظر فقهی حضرت امام (ره) تمام اموالی است که فاقد رب یا مالک است که شامل زمین های موات اعم از شهری و غیر شهری، معادن از جمله نفت، دریاها، رودخانه ها و... بغیر از اموال منقول در آنها مثل پرندگان و حیوانات دیگر است. انفال به یک معنا سرچشمه کلیه ثروتهاست. در سرمایه داری با انفال، مثل مال خصوصی و در سوسیالیسم با اموال خصوصی نظیر انفال یا مال حکومتی عمل می گردد. در اسلام تفکیک دقیقی بین مال حکومت یا امام و مال خصوصی وجود دارد. بررسی مجملی در نظامات اقتصادی نشان می دهد هم ویژگی و هم سرچشمه بدبختیها و خیرات نظامات مختلف به نوع تعامل آنها با انفال برمی گردد. در نظام اسلامی بعد از انقلاب اسلامی نیز نحوه تعامل با انفال سرچشمه کلیه فسادها، نابرابریها، تبعیضات طبقاتی و مشکلاتی است که اکنون کشور با آن مواجه است. نوع توزیع انفال یا به تعبیری منابع عمومی مثل زمینها، منابع و سایر اموال دولتی از اساس مبتنی بر روابط ناسالم و غیرعادلانه بوده است. آنچه در مورد امضاهای طلایی گفته می شود نیز بخش مهم و عمده آن نیز به اموال دولتی برمی گردد. چه بسیار زمینها، اموال و منابعی که به افراد مختلف داده شد، به بهانه تاسیس مدرسه، بیمارستان یا سایر خدمات خیر و عمومی اما عملاً بدل به ملک خصوصی گردید و صاحب آنرا صاحب ثروتهای افسانه ای و بادآورده کرد. آنچه که اخیراً در جریان دادگاه های مختلف افشا شده است، بخوبی نشان می دهد که آغاز و منشای اصلی فساد از مدیرانی است که بر انفال یا اموال دولتی سلطه و اقتدار یا مدیریت داشته اند. به جرات می توان گفت که در کشور شاید نتوان باندازه انگشتان دست، افراد در هیچ قشری از تاجر و کارخانه دار تا پزشکان و دارندگان مجموعه های فرهنگی سرمایه دار و ثروتمندی را پیدا کرد که ثروت وی ناشی از بهره تبعیض آمیز از اموال عمومی یا دولتی نباشد. به همین دلیل در کشور ما دعوای بر سر مالکیت دولتی و خصوصی دعوایی مسخره و تصنعی است. در کشور ما دعوای احاله اقتصاد به مردم در واقع دعوای بهره برداری طالمانه و تبعیض آمیز از اموال مردم است. بخش خصوصی مشکلش صرفا این است که چرا بهره بیشتر و بی حساب و ناعادلانه از این اموال بدست نمی آورد یا به وی داده نمی شود! به هیچ وجه مساله این بخش، این نیست که در فعالیت های اقتصادی آزاد گذاشته شود، بلکه دعوای آن این است که چرا این یا آن سرمایه دار از این منابع بیشتر بهره می برد و به آن دیگری کمتر داده می شود. به همین دلیل در این کشور هیچ کاری که در آن منابع دولتی به میزان زیاد و مسرفانه به کارگرفته نشود، به هیچ وجه مورد اقبال بخش خصوصی نخواهد بود. البته این به معنای متهم سازی بخش خصوصی نیست، بلکه بخش دولتی نیز بیش از بخش خصوصی مسئول است و در واقع با بیان درست، «خصوصی» و «دولتی» نقش هایی است که با هدف واحدی بین افراد دست به دست می شود! از اینرو می توان گفت که تمام نزاعی که در کشور میان گروههای سیاسی در جریان است نیز در اصل نزاع بر سر همین اموال است؛ یک دلیل قاطع و مشخص آن نیز وضع شرکتهای دولتی است که با مصرف نزدیک به ۷۰ درصد بودجه، مالیاتهایی زیر ده درصد پرداخت می کنند و اکثراً زیان ده هستند.
https://ble.ir/tammolat https://instagram.com/dr.kachooyan
نحوه بکارگیری انفال ریشه تمام بیعدالتیها و کلید حل معضلات
دکتر حسین کچویان
(قسمت ۲ از ۲)
اما با وجود اینکه این شرکتها محل انواع فساد اقتصادی و اجتماعی بوده و مشکل آنها از زمان هاشمی رفسنجانی موضوع بحث بوده و همه بر ضرورت اصلاح آن تاکید داشته اند، از آن زمان تاکنون هیچ دولتی ولو باصطلاح مدافعان پروپا قرص بخش خصوصی و لیبرالترین آنها از جمله دولتهای اول و دوم روحانی نیز در صدد اصلاح این مشکل برنیامده اند چرا که این شرکتها منبع اصلی حیف و میل و چپاول منابع بیت المال و انفال است و دولتهای مختلف از آنها برای تسهیم منافع قدرت بین خود و اعوان و انصار یا آقازاده ها استفاده می کنند! عمده ترین تلاشی که در این سالها از زمان هاشمی رفسنجانی برای تخفیف مشکل شرکتهای دولتی انجام گرفته است، خصوصی سازی آنها از طریق فروش این شرکتها به باصطلاح بخش خصوصی است که قصه پرغصه آنرا همه می دانیم که در حقیقت اختصاصی سازی این شرکتها بود و خود راهی شد برای چپاول این شرکتها و تصاحب زمینها و اموال آنها از طریق زد و بند و زدن چوب حراج به آنها و فروش شان به ثمن بخس و به تعطیلی کشاندن آنها که دیگر حتی همان منافع اندک حاصله از آن برای عموم نیز از بین رفت! گرچه این به معنای اتهام زنی به تمامی افراد درگیر در این فعالیتها یا مدیران شرکتهای دولتی و انتساب نیات سوء به تمامی آنها نیست، هرچند واقعیت عینی خود بیانگر بسیاری از حقایق است!
به نظر می رسد که برگشت تعادل به کشور و رفع وضعیت شدیدا ناعادلانه کنونی در گروی برگشت انفال به وضعیت اولیه خود و توزیع آن بر مبانی اسلامی یا قسط و عدل است. از این پس تنها باید گروهی را در کشور صادق و صاحب صلاحیت تلقی کرد که طرح مشخصی برای اعاده انفال به تاراج رفته به هر بهانه ای داشته و سیاست روشنی نیز برای تعامل آتی با آن ارائه دهد و الا هر سخن دیگر صرف ادعای واهی و غیر موثر در چاره سازی اوضاع کنونی است! مخصوصا بدون داشتن سیاست و برنامه ای مشخص برای جلوگیری از تکرار اعمال و رویه های سوء گذشته در بهره برداری تبعیض آمیز و ظالمانه از انفال و هم چنین تضمین استفاده غیر تبعیض آمیز و همراه قسط و عدل از این منابع، نه امکان بازگشت تعادل و سلامت به کشور وجود دارد و نه اینکه می توان گردش درست امور و بالندگی اقتصاد و امور کشور را در مسیر اهداف انقلاب اسلامی انتظار داشت!
https://ble.ir/tammolat https://instagram.com/dr.kachooyan
4_5951905579319429322.mp3
9.23M
🍃ای که دلخوشیه ...
السلام علیک یا اباالمهدي
#امام_حسن_عسکری علیه السلام
🎤 #مهدی_حسینی
👌فوق زیبا
🔴گلچین بهترین #مداحی های روز
♨️ @Madhee_nab
#نشست
#فضای_مجازی
⚠️ در نشست علمی "دلالتهای #بیانیه_گام_دوم در ساحت حکمرانی فضای مجازی" عنوان شد:
🔰 جایگاه فضای مجازی در بیانیه گام دوم کجاست؟
🔻 دکتر #عزیز_نجف_پور:
🔶 جامعه ایرانی در عرصه فضای مجازی در مرحله پیشاانقلاب به سر میبرد و باید #انقلاب مجازی انجام دهد
🔻 حجت الاسلام دکتر #هاشمیان:
🔶 حکمرانی از طریق #فضای_مجازی امکان مشارکت و نظارت گستردهتر مردم در امور #حکمرانی را فراهم می کند
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/gamedovoom
🆔 @iictchannel
Aviny.mp3
19.36M
💠 شهید آوینی:
✍ جزء نگری در طب، #دیوانگی است و به خدا [قسم] جنون است!!!
👌 بنابراین تغییراتی که در بدن حادث میشوند، به عللی برمیگردند که ابتدا باید آن #علل را شناسایی کرد....
👨⚕ علم جدید همیشه و بلااستثناء در همه موارد [به جای درست کردن ابرو] #چشم را کور میکند!!!!
👈 من در بررسی امراض مختلف و معالجات این ها به این رسیده ام که روش معالجات این ها #مضحک و #خنده دار است و سراپا #جهل است ...
🌱کانال سبک زندگی طیب
https://eitaa.com/joinchat/2627469312Ce79e470920