سلام علیکم مطالب زیر از دو سایت پرسمان دانشجویی تحت نظر نهاد رهبری و همچنین سایت هدانا دریافت گردیده است
اقوال فقها درباره کارمزد قرض الحسنه فقهای امامیه دربارة جواز و عدم جواز شرط کارمزد در عقد قرض، آرای متفاوتی دارند. برخی این کار را جایز دانسته، و برخی دیگر حکم به حرمت آن داده اند. در این قسمت، به بیان اقوال موجود در این خصوص و ادلّة آنها می پردازیم. قول اول: جواز گروهی از فقها دریافت کارمزد مشروط در عقد قرض را جایز می دانند. آیات عظام، امام خمینی€ (۱۴۲۲ق، ج۲، ص۱۳۰و۲۹۸)، فاضل لنکرانی (بی تا، ص۲۷۲) و مکارم شیرازی (۱۴۲۷ق، ج۱، ص۱۹۷) از قائلین این نظریه می باشند. گفتنی است که این گروه از فقها، دریافت کارمزد را به طور مطلق جایز نمی دانند، بلکه وجود سه شرط زیر را برای جواز آنچه به عنوان کارمزد دریافت می گردد، الزامی دانسته اند: الف. حقیقتاً کارمزد باشد و بهانه و پوششی برای دریافت ربا محسوب نگردد. ب. به مقدار متعارف(به اندازه مخارج صرف شده)، باشد نه بیشتر. ج. با توافق و رضایت طرفین صورت گیرد.
قول دوم: حرمت گروه دیگری از فقها همچون آیات عظام موسوی گلپایگانی (۱۴۰۹ق، ج۲، ص۸۹)، بهجت (۱۴۲۸ق، ج۳، ص۱۸۹و۳۶۲)، میرزا جواد تبریزی (بی تا، ص۲۸۱)، صافی گلپایگانی (۱۴۱۷ق، ج۲، ص۳۰۲) و سیستانی دریافت کارمزد مشروط در قرض را از مصادیق ربای حرام می دانند. این گروه نیز برای نظریه خود دلایل زیر را ارائه می دهند: ۱. چنانچه وجوهی که قرض داده می شود، ملک صندوق یا مشترک بین صندوق و اشخاص باشد، شرط پرداخت کارمزد، به نفع صندوق بوده و داخل در عنوان جرّ منفعت می باشد و چنین چیزی موجب ربوی شدن قرض می گردد (صافی، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۳۰۱). در تأیید دلیل مزبور، گفتنی است که چنانچه هزینة فرصت وقت خود قرض دهنده جزو مخارج و هزینه های وام محسوب گردد و مبلغ آن از قرض گیرنده دریافت شود، چنین چیزی از مصادیق بارز منفعت خواهد بود. شرط شدن آن در عقد قرض، موجب ربوی شدن آن می شود
. نتیجه اینکه، درصدی کردن کارمزد نسبت به مبلغ قرض از توجیه قابل قبولی برخوردار نیست. امام خمینی€ در پاسخ به سؤالی دربارة حکم دریافت درصد بسیار کم (مانند ۱%) به عنوان کارمزد توسط صندوق هاى قرض الحسنه برای تأمین مخارج صندوق می فرمایند: درصد، کارمزد نیست هرچند کم باشد و بهرة پول حرام است، گرچه به اسم کارمزد گرفته شود (موسوی خمینی، ۱۴۲۲ق، ج۲، ص۲۹۷
لازم به ذکر است کارمزد خدمات بانکی مثل انتقال وجه بدون اشکال است، در نوشتار حاضر حکم دریافت کارمزد از وام قرض الحسنه از نظر مراجع مورد بررسی قرار می گیرد.
كارمزد بانك – صندوق قرض الحسنه
سوال: گرفتن درصد بسيار كم (مانند ۱ % ) به عنوان كارمزد توسط صندوق هاى قرض الحسنه، به منظور تأمين مخارج صندوق، چه حكمى دارد؟
پاسخ:
آيات عظام امام، خامنه اى، فاضل، مكارم و نورى: گرفتن بهره وام – زياد باشد يا كم حرام است ؛ هر چند به اسم كارمزد باشد. اما اگر آنچه گرفته مى شود، در حقيقت براى مخارج صندوق و حقوق كارمندان باشد (به مقدار متعارف )، با توافق دو طرف اشكال ندارد.
آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى، صافى و وحيد: گرفتن كارمزد حرام است ؛ هر چند آنچه كه گرفته مى شود، در حقيقت براى مخارج صندوق و حقوق كارمندان باشد.
[۱]. امام، استفتاءات، ج ۲، قرض، س ۳۹ ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س ۱۷۸۶ ؛ مكارم، استفتاءات، ج ۱،۶۶۵ و توضيح المسائل، م ۴۲۷ ؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۰۸۸ ؛ نورى، استفتاءات، ج ۱، س ۵۷۶.
[۲] . تبريزى، استفتاءات، س ۱۲۶۶ ؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۲، س ۱۲۸۵.
( منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان / رساله دانشجویی.)
سرآغاز صحبت به نام خداست
كه بخشنده و مهربان كبریاست
ستایش بود خاص آن كردگار
كه باشد دو گیتى از او برقرار
كه بخشنده و مهربان است نیز
بود صاحب عرصه رستخیز
تو را مى پرستیم تنها و بس
نداریم یاور به غیر از تو كس
مرا كن هدایت به راه درست
به آن كس كه مُنعم ز نعمات تست
نه آنان كه خشمت برآنان رواست
نه آنان كه هستند گمره ز راست
🍃🌸بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم🌸🍃
# الهی_به_امید_همه_مهربانیت...🌺🍃
🍃🌹اللهم عجل لولیک الفرج بحق حضرت زینب سلام الله علیها🌹🍃
#کُلُّنٰا_قٰاسِمِ_سُلِیْمٰانی...🌹🍃
@kanoonpormehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلم تنگ است
دلم می سوزد از باغی که میسوزد
نه دیداری
نه بیداری
نه دستی از سر یاری
مرا آشفته می دارد
چنین آشفته بازاری
@kanoonpormehr
#نکته_تربیتی
✴️ اشتباه بین #استقلال و #استبداد‼️
⭕️یکی از #نگرانیهای خانواده ها، #اشتباهی است که فرزند بین استقلال با استبداد مرتکب میشود.
💎برخی از نوجوانان تصور میکنند که میتوان با اصرار بر اجرایی شدن خواستههای خویش، فزونخواهی مالی، #آزادی_طلبی خارج از #چارچوبهای خانوادگی و نیز تاکید افراطی بر داشتن حریم خصوصی، میتواند گامهای استقلال را بردارند؛ در حالی که واقعیت شکل دیگری دارد.
❇️ استقلال فرزند به معنای #رهایی او از تمام قانون های خانوادگی نیست؛ همانگونه که دیگر افراد جامعه در قلمرو قوانین اجتماعی دچار محدودیتهای منطقی هستند.
👈مسئله تداخل میان استقلال و خودرأی بودن، گاهی جنگ قدرتی را در رابطهها ایجاد میکند و فرزندان به دستاویزهای #خطرناکی چون گرایش به دود، قلیان، ترک منزل و نیز ترک تحصیل متوسل میشوند.
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@kanoonpormehr
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
#نکته_تربیتی
🍃🌸ایجاد #فرصتهای کنترل شده برای #تجربه کردن💢🔻
🔷اگر می خواهید فرزند خود را برای یک #حضور_اجتماعی_موفق آماده کنید، پس در کنار نظارتی که بر او دارید، کار را شروع کنید.
🍁 نوجوانهایی که فرصتهای تجربه #کنترل شده را در اختیار دارند، میلی به طغیان در وجودشان نیست و میتوانند به صورت #منطقی هم خواستههای خود مانند حضور اجتماعی را دنبال کنند و هم #چارچوبهای از پیش تعیین شده را به خوبی مراعات نمایند.
✅ در ابتدا با همراهی خانواده و پس از آن با #مدیریت_فردی خویش میتواند استفاده #بهینه و به دور از #آسیب از امکانات را در زندگی خود تجربه کند.
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@kanoonpormehr
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
27.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات خانواده متعالی
زندگی برای خدا❤️
#استاد_پناهیان
@kanoonpormehr
این حکایتو با دقت بخونید
دو برادر بودن کت و شلوار میفروختن یکی احمد یکی محمود
احمد مسوول جذب مشتری بود و محمود قیمت میداد و همیشه آخر مغازه مینشست مشتری که میومد احمد با زبان بازی جنس را نشون میداد و زمان قیمت از محمود میپرسید داداش قیمت چنده؟
محمود میپرسید کدوم یکی؟ احمد میگفت کت شلوار مشکی دگمه طلایی جلیقه دار.
محمود میگفت 820 تومان ولی احمد باز میپرسید چند؟ دوباره محمود بلندتر میگفت 820 تومن.
احمد به مشتری میگفت 520 تومن. مشتری که خودش قیمت 820 شنیده بود با عجله 520 میداد و میخرید همه فکر میکردن احمد کر است ولی حقیقت این بود که قیمت کت و شلوار در واقع 420 بوده ولی مردم به خیال یک خرید خوب زود میخریدن
الان سایپا و ایرانخودرو شدن احمد و محمود👌
🌸🌸🌸🌸 @kanoonpormehr