eitaa logo
کانون پر مهر خانواده
1.7هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
5.1هزار ویدیو
114 فایل
آموزش برای تمامی اعضا خانواده مباحث مشاوره قبل و بعد از ازدواج تحت نظرکانون تشکیل وتقویت خانواده مهر آفرین استان اصفهان (دولت آباد) کپی از مطالب کانال با ذکر صلوات بلا مانع ارتباط با ادمین @Ramazanian7 تبادل و تبلیغات ارزان @Ramazanian7
مشاهده در ایتا
دانلود
اما اگر میخواهید ازدواج درستی داشته باشید و البته اگر میخواهید که بالاخره ازدواج کنید و بازیچه دست رسانه ها نشده و فرصت های خوب را چه دختر چه پسر یکی یکی از دست ندهید بجای مبنا قرار دادن خوشگلی چشم طرف، به طرز نگاهش توجه کنید بجای مبنا قرار دادن صدایش،طرز حرف زدنش را
باور کنید شعار نیست! در جلسه خواستگاری ظاهر کلی طرف را نبینید که با همان نگاه اول بگویید زشت بود یا زیبا! فرصت دهید به خودتان به حرکات طرف مقابلتان توجه کنید به طرز راه رفتنش به طرز حرکات دستانش آدم با این ظرافت ها عاشق میشود! حتی اگر کل دنیا به او بگویند زشت!
: کلمات کلیدی:حقوق , شوهر , زن سوال:لطفاً در مورد آیین همسرداری و رابطه زن و مرد و حقوق آن ها و پیوند زناشویی از نظر قرآن و روایات توضیح دهید . جواب:دین مقّدس اسلام ، برای این که کانون خانوادگی و پیوند زناشویی ، با گرمی و نشاط ، اداره شود ، و زندگی با لطف و صفا و مهر و محبت ، سپری گردد ، برای هر یک از زن و مرد ، حقوقی مقرّر و دستوراتی صادر فرموده است ، که اگر به این دستورات عمل می شد ، زندگی زناشویی ، نشاط فراوانی پیدا می کرد . امام باقر(علیه السلام) در این باره فرموده اند: «زنی خدمت رسول خدا(صلی الله علیه وآله) رسید ، و عرض کرد حق مرد به همسرش چیست ؟ حضرت فرمود: زن باید از همسر خود اطاعت کند: از مال او بدون اجازه وی صدقه ندهد ، حتی روزه مستحبی بدون اذن وی نگیرد ، برای استمتاع خود را در اختیار شوهر قرار دهد ، و بدون اذن وی از خانه خارج نشود .»۱ اسلام برای زنی که از شوهر خود اطاعت نماید ، پاداش و اجر فراوانی قائل شده است . هم چنین امام صادق(علیه السلام)فرموده اند: «زنی که نمازهای یومیه را بخواند ، و روزه ماه رمضان را بگیرد ، و در صورت استطاعت ، حج خانه خدا را به جا آورد ، و از شوهر خود اطاعت کند ، و حق علی(علیه السلام)را بشناسد ،(یعنی شیعه باشد) از هر یک از ابواب بهشت که مایل باشد می تواند داخل بهشت گردد .۲ اسلام در برابر خدمتی که زن به شوهر می کند و کارهایی که در محیط خانه ، برای شوهر و فرزندان خود انجام می دهد ، نیز اجر فراوانی مقرر فرموده است . رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود:«هر زنی که به همسر خود هفت روز خدمت کند ، خداوند هفت درب جهنم را به روی او می بندد ، و هشت درب بهشت را در روز قیامت به روی او می گشاید که از هر درب مایل باشد می تواند داخل گردد .»۳ هم چنین آن حضرت در روایت دیگر فرموده اند: «همواره جبرئیل مرا نسبت به زنان سفارش می کرد ، که پنداشتم طلاق زن اصلاً جایز نیست ، مگر در صورتی که مرتکب جرم و گناهی آشکار گردد .»۴ در حدیث دیگری آن حضرت فرمود: «بهترین شما کسانی هستند که برای زنان و دختران خود خیر باشند ، و با آنان رفتار خوب داشته باشند .»۵ در مقابل روایاتی آمده است که اگر زنی شوهر خود را در اثر رفتار بد به خشم آورد ، عبادت او قبول نمی شود . امام صادق(علیه السلام) در این باره فرموده اند: هر زنی که شب را سپری کند ، در حالی که شوهر از او ناراضی باشد ، خداوند نماز او را قبول نمی کند ، تا این که رضایت وی را به دست آورد .۶ به طور کلی دستورات اسلام در مورد آیین همسرداری را می توان به سه دسته تقسیم کرد: ۱ .حقوق مرد بر زن ، که آن ها عبارتند از: الف ـ اطاعت زن از شوهر در غیر معصیت . در سوره بقره آمده است: «وَلِلرِّجَالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَة;(بقره ،۲۲۸); «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَی بَعْض وَبِمَآ أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِم;(نساء ،۳۴) مردها سرپرست زنان هستند ، به خاطر امتیازاتی که خداوند به آن ها عطا کرده و به دلیل تعهدّات مالی که به عهده گرفته اند .» اسلام ضمن این که زن و مرد را ، از بسیاری جهات برابر دانسته ، ملاک برتری را تنها به تقوا می داند: «یَـأَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَر وَ أُنثَی وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَ قَبَآئلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُم;(حجرات ،۱۳) ای مردم ! ما شما را از نسل مرد و زنی ]آدم و حوا [آفریدیم و شما را قبایل و طوایف مختلفی قرار دادیم تا یک دیگر را بشناسید; همانا گرامی ترین شما نزد خداوند کسی است که با تقواتر باشد .» لکن بنا به مصالحی ، اداره امور خانواده ، به عهده شوهر گذاشته ، چون عواطف زن از مرد بیش تر است ، و مرد از نظر فکر و اندیشه ، و در اداره امور خانواده ، به نیروی تفکر بیش تری نیاز دارد . ب ـ زن باید شوهر خود را گرامی دارد و از احترام و تجلیل او کوتاهی نکند ، آبروی او را در حضور و غیاب او حفظ کند ، و با خشونت و ترش رویی و بد زبانی ، او را آزار ندهد . زنی را که می داند شوهر از آمدن او به منزل کراهت دارد ، به منزل راه ندهد; خود را برای استمتاع در اختیار شوهر قرار دهد ، اسلام به اندازه ای به این حق عنایت دارد که عدم تمکین را موجب ناشزه شدن زن می داند و در صورت تحقق نشوز ، حق نفقه زن نیز ساقط می شود . حقوق زن بر مرد: ۱ . بر شوهر واجب است مخارج همسر خود را براساس شأن خود تأمین کند که شامل خوراک ، پوشاک ، اثاث منزل ، و سایر نیازهای زندگی که مطابق شئون زن است ، می باشد . ۲ . مهر یکی از حقوق زن است که بر مرد واجب است هر موقع زن آن را طلب کرد ، پرداخت کند: «وَءَاتُواْ النِّسَآءَ صَدُقَـاتِهِنَّ نِحْلَةً;(نساء ،۴) مهر زنان را ]به طور کامل [به آن ها بپردازید .» ۳ . عدالت را در همه شئون زندگی رعایت کند ، به خصوص در آن جا که مرد دارای دو همسر باشد . ۴ . از اشتباه ها و لغزش های زن صرف نظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.📚🍍. عاشق "شدن" مسئله ای نیست؛ عاشق "ماندن" مسئله‌ی ماست: بقای عشق، نه بُروز عشق. هر نوجوانی هم گرفتار هیجانات عاشقانه می‌شود؛ اما آیا عاشق هم می‌مانَد؟ عشق به اعتبارِ مقدارِ دوامش عشق است نه شدتِ ظهورش... + نادرابراهیمی 📚..یک_عاشقانه‌ی_آرام !!!! 😇🤔 @kanoonpormehr
.📚📝. 10ویژگی کسانی که کتاب نمیخوانند: ‌1)خیلی راحت تحت تأثیر تبلیغات پوچ قرار می‌گیرند. 2)حرف‌های تکراری می‌زنند. 3)دایره‌ی واژگان آنها بسیار محدود است. 4)خود را نمی‌شناسند. 5)با هیجانات و احساسات زندگی می‌کنند. 6)بخش استدلالی ذهن آنها تقریباً تعطیل است. 7) استعداد عوام‌گرا شدن را پیدا می‌کنند. 8)قوای عقلی آنها پرورش نیافته است. 9)بر آنچه می‌گویند خیلی کنترل ندارند. 10)گوش کردن به‌دیگران را نمی‌آموزند. تو برنامه های روزانتون حتما کتاب رو قرار بدین اون موقع زندگی کردن تو دنیاهای مختلف رو تجربه میکنین.. @kanoonpormehr
🌷🌷🌷 حکایت واقعی زیبا و پندآموز زود قضاوت نکن خانم معلمی تعریف می‌کرد: در مدرسه ابتدایی بودم، مدتی بود تعدادی از بچه‌ها را برای یک سرود آماده می‌کردم. به نیت اینکه آخر سال مراسمی گرفته شود برایشان. پدر و مادرشان هم دعوت مراسمند و بچه‌ها در مقابل معلمان و اولیا سرود را اجرا کنند. چندین بار تمرین کردیم و سرود رو کامل یاد گرفتند. روز مراسم بچه‌ها را آوردم و مرتبشان کردم. باهم در مقابل اولیا و معلمان شروع به خواندن سرود کردند. ناگهان دختری از جمع جدا شد و بجای خواندن سرود شروع کرد به حرکت جلوی جمع. دست و پا تکان می‌داد و خودش رو عقب جلو می‌کرد و حرکات عجیبی انجام می‌داد. بچه‌ها هم سرود را می‌خواندن و ریز می‌خندیدند، کمی مانده بود بخاطر خنده‌شان هرچه ریسیده بودم پنبه شود. سرم از غصه سنگین شده بود و نمی‌تونستم جلوی چشم مردم یک تنبیه حسابیش هم بکنم. خب چرا این بچه این کار رو می‌کنه، چرا شرم نمی‌کنه از رفتارش؟ این که قبلش بچه زرنگ و عاقلی بود!! نمونه خوبی و تو دل بروی بچه‌ها بود!! رفتم روبرویش، بهش اشاراتی کردم، هیچی نمی‌فهمید به قدری عصبانی‌ام کرده بود که آب دهانم را نمی‌توانستم قورت دهم. خونسردی خود را حفظ کردم، آرام رفتم سراغش و دستش را گرفتم، انگار جیوه بود خودش را از دستم رها کرد و رفت آن طرف‌تر و دوباره شروع کرد! فضا پر از خنده حاضران شده بود، همه سیر خندیدند. نگاهی گرداندنم، مدیر را دیدم، رنگش عوض شده بود، از عصبانیت و شرم عرق‌هایش سرازیر بود. از صندلیش بلند شد و آمد کنارم، سرش را نزدیک کرد و گفت: فقط این مراسم تمام شود، ببین با این بچه چکار کنم؟! اخراجش می‌کنم، تا عمر دارد نباید برگردد مدرسه، من هم کمی روغنش را زیاد کردم تا اخراج آن دانش‌آموز حتمی شود. حالا آنی که کنارم بود زنی بود، مادر بچه، رفته بود جلو و تمام جوگیر شده بود. بسیار پرشور می‌خندید و کف می‌زد، دخترک هم با تشویق مادر گرمتر از پیش شده بود. همین که سرود تمام شد پریدم بالای سن و بازوی بچه را گرفتم و گفتم: چرا اینجوری کردی؟! چرا با رفقایت سرود را نخواندی؟! دخترک جواب داد: آخر مادرم اینجاست، برای مادرم این‌کار را می‌کردم!! معلم گفت: با این جوابش بیشتر عصبانی شده و توی دلم گفتم: آخر ندید بَدید همه مثل تو مادر یا پدرشان اینجاست، چرا آنها اینچنین نمی‌کنند و خود را لوس نمی‌کنند؟! چشمام گرد شد و خواستم پایین بکشمش که گفت: آموزگار صبر کن بگذار مادرم متوجه نشود، خودم توضیح می‌دهم؛ مادر من مثل بقیه مادرها نیست، مادر من "کرولال" است، چیزی نمی‌شنود و من با آن حرکاتم شادی و کلمات زیبای سرود را برایش ترجمه می‌کردم. تا او هم مثل بقیه مادران این شادی را حس کند! این کار من رقص و پایکوبی نبود، این زبان اشاره است، زبان کرولال‌ها همین که این حرف‌ها را زد از جا جهیدم، دست خودم نبود با صدای بلند گریستم، و دختر را محکم بغل کردم!! آفرین دختر، چقدر باهوش، مادرش چقدر برایش عزیز، ببین به چه چیزی فکر کرده!!! فضای مراسم پر شد از پچ‌پچ و درگوشی حرف زدن و... تا اینکه همه موضوع را فهمیدند،، نه تنها من که هرکس آنجا بود از اولیا و معلمان همه را گریاند!! از همه جالبتر اینکه مدیر آمد و عنوان دانش‌آموز نمونه را به او عطا کرد!!! با مادرش دست همدیگر را گرفتند و رفتند، گاهی جلوتر از مادرش می‌رفت و مثل بزغاله برای مادرش جست و خیز می‌کرد تا مادرش را شاد کند!! درس این داستان این بود: زود عصبانی نشو، زود از کوره در نرو، تلاش کن زود قضاوت نکنی، صبر کن تا همه‌ی زوایا برایت روشن شود تا ماجرا را درست بفهمی!! @kanoonpormehr 🌷🌷🌷
کلمات کلیدی:کفر , مثال های قرآن , آسیه بنت مزاحم , ایمان , همسر لوط , همسر نوح سوال:چرا خداوند متعال از همسر فرعون مثالی برای مؤمنان و از همسر نوح و لوط(علیهما السلام) مثالی برای کافران زده است ؟ جواب:انتخاب چهار زن به عنوان الگوهای مثبت و منفی در این آیات، دلیل بر انحصار معرفی الگو برای مؤمنان و کافران نیست؛ زیرا در سراسر قرآن، الگوهای دیگری اعم از الگوهای زن یا مرد نیز معرفی شده‏اند. این که در این دو آیه کریمه چهار زن برای کافران و مؤمنان مَثَل زده شده است، به اقتضاء سیاق آیات قبل است. سخن در آغاز سوره از زنان پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و افشای راز آن حضرت از سوی بعضی از همسران وی است. در آیات مورد بحث با اشاره به ماجرای مذکور برای این که درس عملی زنده‏ای به آن‏ها بدهد به ذکر سرنوشت فشرده دو نفر از زنان بی تقوا که در خانه دو پیامبر بزرگ خدا بودند، و سرنوشت دو زن مؤمن و ایثارگر که یکی از آن‏ها در خانه یکی از جبارترین مردان تاریخ بود می‏پردازد. پیام این دو آیه شریفه آن است که عمل بد و خیانت که در نهایت شقاوت، هلاکت و جهنم را به دنبال دارد از هر کس سربزند تفاوت ندارد هر چند وابسته و متصل به یک پیامبر باشد؛ و از طرف دیگر عمل خوب که به دنبالش سعادت و رستگاری را در پی دارد نیز تفاوتی نمی‏کند از سوی چه کسی باشد، و لو همسر بزرگترین ظالمان مانند فرعون باشد. در پایان شایسته است متذکر شویم که، خیانت همسران پیامبران هرگز انحراف از جاده عفت نبوده است؛ زیرا هرگز همسر هیچ پیامبری آلوده به بی عفتی نشده است. پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: «همسر هیچ پیامبری هرگز آلوده عمل منافی عفت نشد».۱ +================= ۱. بحارالانوار، علامه مجلسی رحمه‏الله ج ۱۱، ص ۳۰۷، موسسة الوفاء / ر.ک، تفسیر نمونه، آیت اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۲۴، ص ۲۷۰ ـ ۳۰۷، دارالکتب الاسلامیة / ترجمه المیزان، علامه طباطبایی رحمه‏الله، ج ۱۹، ص ۶۹۱ ـ ۶۹۶، بنیاد علمی و فکری علامه رحمه‏الله. نرم افزار پرسمانهای قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تصور کنید خانه تان آتش گرفته و شما دو لیوان در دست دارید؛ اولی آب و دومی نفت، کدام لیوان را روی آتش خالی می کنید؟ داد زدن، تهدید کردن، تمسخر، توهین و تحقیر کردن، انتقاد کردن، کتک زدن، قهرکردن و محروم کردن کودک مانند لیوان نفت دردست شما باعث شعله ور شدن آتش خشم شما و فرزندتان خواهد شد . اما همدلی، درک متقابل، احترام، عشق، گوش دادن، آموزش دادن امیدوار بودن، آرام بودن، مدیریت رفتار خود را داشتن همان لیوان آبی است که نه تنها آتش را خاموش می کند، که به شما توانایی حل مشکلات را خواهد داد . فراموش نکنید شما قدرت انتخاب دارید. لیوان آب را انتخاب می کنید یا لیوان نفت را؟ @kanoonpormehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❔خداوند در سوره رعد می فرماید آگاه باش که تنها با یاد خدا دلها آرام گیرد. ولی در سوره روم می فرماید همسرانی که در کنارش آرام گیرید. آیا مگر آرامش حقیقی فقط از آن خدا یعنی با ذکر خدا نیست ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که یاد خداوند و عمل به فرامین الهی موجب آرامش روحی و روانی انسان می گردد ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « آنها كسانى هستند كه ايمان آورده‏ اند و دلهايشان به ياد خدا مطمئن (و آرام) است، آگاه باشيد با ياد خدا دلها آرامش مى ‏يابد » ( رعد 28) ❕آرامش با یاد خداوند و عمل به فرامین الهی از جنبه های ذیل محقق می شود ؛ 1⃣گاهى اضطراب و نگرانى به خاطر آينده تاريك و مبهمى است كه در برابر فكر انسان خودنمايى مى ‏كند، احتمال زوال نعمتها، گرفتارى در چنگال دشمن، ضعف و بيمارى و ناتوانى و درماندگى، و احتياج، همه اينها آدمى را رنج مى‏ دهد، اما ايمان به خداوند قادر متعال، خداوند رحيم و مهربان، خدايى كه همواره كفالت بندگان خويش را بر عهده دارد مى ‏تواند اين گونه نگرانيها را از ميان ببرد و به او آرامش دهد كه تو در برابر حوادث آينده درمانده نيستى، خدايى دارى توانا، قادر و مهربان. 2⃣ گاه گذشته تاريك زندگى فكر انسان را به خود مشغول مى‏ دارد و همواره او را نگران مى‏ سازد، نگرانى از گناهانى كه انجام داده، از كوتاهيها و لغزشها، اما توجه به اينكه خداوند، غفار، توبه پذير و رحيم و غفور است، به او آرامش می دهد . 3⃣ضعف و ناتوانى انسان در برابر عوامل طبيعى و گاه در مقابل انبوه دشمنان داخلى و خارجى، او را نگران مى ‏سازد اما هنگامى كه به ياد خدا مى‏ افتد و متكى به قدرت و رحمت او مى ‏شود، با خود مى‏گويد آرى من تنها نيستم، من در سايه خدا، بى ‏نهايت قدرت دارم . 4⃣گاهى نيز ريشه نگراني هاى آزار دهنده انسان، احساس پوچى زندگى و بى‏ هدف بودن آن است ولى آن كسى كه به خدا ايمان دارد، و مسير تكاملى زندگى را به عنوان يك هدف بزرگ پذيرفته است، نه از زندگى احساس پوچى مى‏ كند، و نه همچون افراد بى‏ هدف و مردد، سرگردان و مضطرب است. 5⃣ عامل ديگر نگرانى آن است كه انسان گاهى براى رسيدن به يك هدف زحمت زيادى را متحمل مى‏ شود، اما كسى را نمى ‏بيند كه براى زحمت او ارج نهد و قدردانى و تشكر كند، اين ناسپاسى او را شديدا رنج مى‏ دهد و در يك حالت اضطراب و نگرانى فرو مى‏ برد، اما هنگامى كه احساس كند كسى از تمام تلاشها و كوششهايش آگاه است، و به همه آنها ارج مى ‏نهد و براى همه پاداش مى‏ دهد ديگر چه جاى نگرانى و ناآرامى است؟ 6⃣سوء ظن‏ها و توهمها و خيالات پوچ يكى ديگر از عوامل نگرانى است كه بسيارى از مردم در زندگى خود از آن رنج مى ‏برند، ولى چگونه مى‏ توان انكار كرد كه توجه به خدا و لطف بى‏ پايان او و دستور به حسن ظن كه وظيفه هر فرد با ايمانى است اين حالت رنج‏ آور را از بين مى‏ برد و آرامش و اطمينان جاى آن را مى ‏گيرد. 7⃣ دنيا پرستى و دلباختگى در برابر زرق و برق زندگى مادى يكى از بزرگترين عوامل اضطراب و نگرانى انسانها بوده و هست، اما ايمان به خدا و توجه به آزادگى مؤمن كه هميشه با" زهد و پارسايى سازنده" و عدم اسارت در چنگال زرق و برق زندگى مادى همراه است به همه اين اضطرابها پايان مى‏ دهد . 8⃣يك عامل مهم ديگر براى نگرانى ترس و وحشت از مرگ است كه هميشه روح انسانها را آزار مى ‏داده است و از آنجا كه امكان مرگ تنها در سنين بالا نيست بلكه در سنين ديگر مخصوصا به هنگام بيماريها، جنگها، ناامنيها وجود دارد، اين نگرانى مى ‏تواند عمومى باشد.ولى اگر ما از نظر جهان بينى مرگ را به معنى فنا و نيستى و پايان همه چيز بدانيم (همانگونه كه ماديون جهان مى‏ پندارند) اين اضطراب و نگرانى كاملا بجا است، و بايد از چنين مرگى كه نقطه پايان همه آرزوها و موفقيتها و خواستهاى انسان است ترسيد، اما هر گاه در سايه ايمان به خدا و عمل به فرامین او ، مرگ را دريچه ‏اى به يك زندگى وسيعتر و والاتر بدانيم، و گذشتن از گذرگاه مرگ را همچون عبور از دالان زندان و رسيدن به يك فضاى آزاد بشمريم ديگر اين نگرانى بى ‏معنى است، بلكه چنين مرگى- هر گاه در مسير انجام وظيفه بوده باشد- دوست داشتنى و خواستنى است . 📚تفسیر نمونه ج 10 ص 210 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌نکته قابل توجه آن است که عمل کردن به فرامین الهی و ذکر عملی خداوند است که نتائج فوق را در بر دارد و موجب آرامش قلب و روح انسان می گردد ، و منظور در آيه فوق از ذكر خدا كه مايه آرامش دلها است تنها اين نيست كه نام او را بر زبان آورد و مكرر تسبيح و تهليل و تكبير گويد، بلكه منظور آن است‏ که عملا با اجرایی کردن فرامین الهی خداوند را یاد کند چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر كس از خداوند فرمان بَرد خدا را ياد كرده است » 📚بحار الانوار ج 77 ص 86 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « منظور من از ياد خدا، گفتن سبحان اللَّه و الحمدللَّه و لا إله إلّااللَّه و اللَّه أكبر، نيست. گر چه اين هم ذكر است، اما منظور، به ياد خدا بودن هنگام رو به رو شدن با طاعت يا معصيت خداست » 📚بحار الانوار ج 93 ص 154 👌بنابراین عمل کردن به فرامین الهی ، موجب آرامش می شود ، کسی که نماز می خواند ، به فقیر صدقه می دهد ، صله رحم می کند و سایر فرامین الهی را اجرایی می کند ، احساس می کند هر یک از این فرامین در خود آرامشی دارند که پس از آنکه انسان به آن عمل می کند از آرامش بهره مند می شود و تمام این آرامش ها بازگشت می کند به آرامش با یاد خداوند و عمل کردن به فرامین او . ❕یکی از فرامین خداوند ، دستور به ازدواج کردن با همسران شایسته است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 13 باب 1 ❕ازدواج کردن و عمل به فرمان خداوند در این رابطه موجب آرامش انسان می گردد ، چنان که فرمود ؛ « از نشانه های او این است که همسرانی از جنس خود شما برای شما آفرید تا در کنار آنها آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد » 🔶روم 21 ❕در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛ « این آرامش از اینجا ناشی می شود که این دو جنس مکمل یکدیگر و مایه شکوفائی و نشاط و پرورش یکدیگر می باشند بطوری که هر یک بدون دیگری ناقص است، و طبیعی است که میان یک موجود و مکمل وجود او چنین جاذبه نیرومندی وجود داشته باشد و از اینجا می توان نتیجه گرفت آنها که پشت پا به این سنت الهی می زنند وجود ناقصی دارند، چرا که یک مرحله تکاملی آنها متوقف شده (مگر آنکه به راستی شرائط خاص و ضرورتی ایجاب تجرد کند) . 👌به هر حال این آرامش و سکونت هم از نظر است، و هم از نظر هم از جنبه و هم ، بیماریهائی که به خاطر ترک ازدواج برای جسم انسان پیش می آید قابل انکار نیست همچنین عدم تعادل روحی و ناآرامیهای روانی که افراد مجرد با آن دست به گریبانند کم و بیش بر همه روشن است . ❕از نظر اجتماعی افراد مجرد کمتر احساس مسئولیت می کنند و به همین جهت انتحار و در میان مجردان بیشتر دیده می شود، و جنایات هولناک نیز از آنها بیشتر سرمیزند . 👌هنگامی که انسان از مرحله تجرد گام به مرحله زندگی خانوادگی می گذارد شخصیت تازهای در خود می یابد، و احساس مسئولیت بیشتری می کند و این است معنی احساس ‍ آرامش در ازدواج » 📚تفسیر نمونه ج16 ص391 👌بنابراین اگر ازدواج موجب آرامش است ، چون از مصادق عمل کردن به فرمان الهی است و بازگشت می کند به یاد خداوند و آرامش گرفتن با عمل کردن به دستورات خداوند و هیچ گونه تضادی بین آرامش با ازدواج با آرامش با یاد خدا نیست ، چرا که ازدواج از مصادیق یاد خداوند است و به خاطر همین موجب آرامش می شود . 🍁@kanoonpormehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅خواب ✍امروزه خیلی از مردم از مشکلات بی‌خوابی و کم خوابی رنج می‌برند. علت اصلی این مساله این است که سبک زندگی ما مناسب با بدن ما نیست. خداوند متعال عشاء ( سیاهی شب ) را برای خوابیدن و بین الطلوعین ( ابتدای اذان صبح تا طلوع آفتاب ) را برای بیداری قرار داده است. اما عموم مردم تا نزدیک نیمه شب بیدار و روز‌ها را می‌خوابند. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: خواب صبحگاهی شوم است، روزی را طرد و رنگ پوست را زرد و زشت و دگرگون خواهد کرد و این خواب، خواب هر آدم شومی است؛ زیرا خداوند متعال روزی را بین طلوع فجر و طلوع خورشید تقسیم می‌کند. پس، از این خواب برحذر باش. 📚 من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۰۲ از طرفی خواب قبل از ظهر که به خواب قیلوله شهرت دارد و سنت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله است، ترک شده و این باعث می‌شود ضررهای زیادی به بدن وارد شود. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: شخصی به خدمت حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و عرض كرد که من حافظه قوی داشتم و اكنون فراموشی بر من غالب شده است. حضرت فرمودند كه آیا خواب قیلوله می‌كردی و حال ترک كرده‌ای؟ گفت: بلی. حضرت فرمودند كه باز خواب قیلوله بكن. چنان كرد و حافظه‌اش برگشت. 📚 حلیة المتقین، ص ۱۷۰ 🍏
بعضی آدم ها در ظاهرشان عیوب قابل توجهی دارند اما حرکاتشان آنقدر جذاب است نگاهشان آنقدر نافذ است که آدم میگوید صبح تا شب خیره خیره نگاهش کنم... @kanoonpormehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراقب شرایط درونت باش... اگر عصبانی هستی.. اگر حسادت می‌کنی... اگر اشتیاق به جر وبحث داری... اگر حالت دفاعی داری... اگر نیاز به محق بودن داری... اگر رنج عاطفی داری... اگر... هر چه هست، متوجه آن باش و واقعیتِ لحظه را بشناس، اين تجربه تو نيست كه به تو شكل مي‌دهد، بلكه تو با درك تجربه‌ات، به خودت شكل مي‌دهي... خردمند با نفس خویش در نبرد است و نادان با دیگران! تنها فروتنی می‌تواند نَفْس را نابود کند. نَفْس ترا از خدا دور می‌کند. در به سمت خداوند باز است، اما درگاه آن بسیار کوتاه است. برای ورود باید خم شد. 🌸🌸🌸🌸 @kanoonpormehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کلمات کلیدی:خدا , ذکر , مرد , زن , آرامش سوال:با توجه به آیه ۲۱ سوره روم که آرامش و انس و راحتی را بین زن و مرد دانسته، چرا برخی جاها آرامش را یاد خدا می داند؟ چگونه این دو مطلب با هم سازگاری دارد؟ دیگر آن که چرا خداوند مایه آرامش را در زن و شوهر قرار داده و منحصراً در یاد خود قرار نداده است؟ جواب:برای قسمت نخست پرسش شما دو جواب وجود دارد، نخست آن که: آرام و سکونی که در آیه ۲۱ سوره روم مطرح شده غیر از آرامش و اطمینانی است که در آیه ۲۸ سوره رعد آمده است، توضیح این که خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره روم می فرماید: «خداوند از جنس خود شما همسرانی آفرید تا در کنار او آرام بگیرید.» خداوند متعال این مضمون را با کلمه «سکن» آورده که به معنای ثبوت شیء پس از تحرّک است; خانه را هم که «مسکن» می گویند برای آن است که انسان به آن جا می رسد، از حرکت باز ایستاده و در آن می آرامد. در این آیه شریفه اشاره به این دارد که انسان مجرّد که در جامعه در حیرت و سرگردانی به سر می برد و به جهت نداشتن همسر، جا و مسکن مشخصی ندارد، با گرفتن همسر از سرگردانی و بلاتکلیفی خارج می شود و در کنار همسر خود آرام و قرار می گیرد. از نظر اجتماعی هم مردم چنین برداشتی را دارند که ازدواج سبب تعادل و آرامش و قرار زن و شوهر است. این آیه، به آرامشی بیش از این اشاره ندارد; به همین جهت «مسکون» را به افراد نسبت می دهند نه به دل یا قلب. امّا در آیه شریف «أَلاَ بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئنُّ الْقُلُوبُ ;(رعد،۲۸) آگاه باشید با یاد خدا دل آرامش می یابد»، در این آیه شریفه نخست آن که خداوند از ماده «أمن» ـ که در باب افتعال تبدیل به اطمینان شده ـ استفاده فرموده که به معنای طمأنینه نفس و برطرف شدن ترس و وحشت است، دوم آن که این زوال خوف را به قلوب نسبت می دهد که نشان گر آرامش جسمی یا اجتماعی نیست، بلکه مقصود آن است که در انسان در باطن آرامش معنوی و الهی پیدا می کند.۱ سوم آن که: بر فرض که آرامش در هر دو آیه به یک معنا باشد (آرامش روحی و معنوی)، هیچ ایرادی ندارد که این آرامش دو عامل داشته باشد، یکی «یاد خدا» و دیگری «همسر» و خداوند متعال در هر یک از دو آیه، به یکی از عامل ها اشاره فرموده باشد، زیرا در هر یک از دو آیه، حصری به چشم نمی خورد تا ما به جمع بین دو آیه مجبور شویم. امّا این مطلب که چرا خداوند متعال آرامش را به طور انحصاری در یاد خود قرار نداد، بلکه در وجود همسر نیز قرار داد، از آن چه گذشت، روشن می شود که: ۱. آرامش قلبی تنها از یاد خدا حاصل می شود و عامل دیگری ندارد و آن چه از وجود همسر به دست می آید، آرامش اجتماعی است; به تعبیر دیگر آن چه به برکت یاد خدا نصیب جان و روان انسان می شود غیر از چیزی است که به سبب وجود همسر نصیب انسان می گردد و به این دو هم از نظر مادی و هم از نظر متعلق غیر از یک دیگر هستند، یعنی هم جنس آرامش در هر یک متفاوت است و هم محل آن چه آرامش به آن تعلق گرفته است، آن آرامشی که از یاد خدا بر دل و روح انسان حاکم می شود، مخصوص یاد خداست و هیچ چیزی جای آن را نمی گیرد. ـ بر فرض که آرامش در هر دو به یک معنا باشد ـ شاید خداوند برای زندگی زناشویی، آن قدر اهمیّت قائل بوده که برای ترغیب انسان ها به آن، یکی از بهترین نتیجه ها را ـ که ایجاد آرامش باشد ـ در آن قرار داده است، تا انسان ها با وجود همه مشکلاتی که در زندگی خانوادگی وجود دارد، با جان و دل آن را پذیرا باشند. ____________________________________________ ۱. مفردات الفاظ القرآن، راغب اصفهانی، ص ۹۰ـ۴۱۷، نشر دارالقلم دمشق / تفسیر نمونه، آیت اللّه‏ ناصر مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۶، ص ۳۹۲، و ج ۱۰، ص ۲۱۰ـ۲۱۱، نشر دارالقلم الاسلامیة. نرم افزار پرسمانهای قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این متن فوق العادست ینی محشره 👤 دکتر علی شریعتی در بیکرانه ی زندگی دو چیز افسونم کرد ، رنگ آبی آسمان که می بینم و میدانم نیست و خدایی که نمی بینم و میدانم هست. درشگفتم که سلام آغاز هر دیدار است.. ولی در نماز پایان است، شاید این بدان معناس که پایان نماز آغاز دیدار است خدایا بفهمانم که بی تو چه میشوم اما نشانم نده!!! خدایا هم بفهمانم و هم نشانم بده که با تو چه خواهم شد ﮐﻔـﺶِ ﮐﻮﺩﮐﻲ ﺭﺍ ﺩﺭﯾﺎ ﺑﺮﺩ . ﮐﻮﺩﮎ ﺭﻭﯼ ﺳﺎﺣﻞ نوﺷﺖ : ﺩﺭﯾﺎﯼ ﺩﺯﺩ.. آنطرﻑ ﺗﺮ ﻣﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺻﯿﺪ ﺧﻮﺑﯽ ﺩﺍﺷﺖ ﺭﻭﯼ ﻣﺎﺳﻪ ﻫﺎ ﻧﻮﺷﺖ : ﺩﺭﯾﺎﯼ ﺳﺨﺎﻭﺗﻤﻨﺪ.. ﺟﻮﺍﻧﻲ ﻏﺮﻕ ﺷﺪ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﻧﻮﺷﺖ : ﺩﺭﻳﺎﻱ ﻗﺎﺗﻞ.. ﭘﻴﺮﻣﺮﺩﻱ ﻣﺮﻭﺍﺭﻳﺪﻱ ﺻﻴﺪ ﻛﺮﺩ ﻧﻮﺷﺖ : ﺩﺭﻳﺎﻱ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ . ﻣﻮﺟﯽ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺷﺴﺖ. ﺩﺭﯾﺎ ﺁﺭﺍﻡ ﮔﻔﺖ : "ﺑﻪ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺍﻋﺘﻨﺎ ﻧﻜﻦ ﺍﮔﺮﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯽ ﺩﺭﯾﺎ ﺑﺎﺷﯽ". بر آنچه گذشت, آنچه شکست, آنچه نشد... حسرت نخور ؛زندگی اگر آسان بود با گریه آغاز نمیشد ..... 🌸🌸🌸🌸 @kanoonpormehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵فواید دعوا و مشاجره _دعواهای فرزندان باهم برای تسلط بر دیگری به سرعت و چابکی‌شان می‌افزاید _مشاجراتشان باعث می شود که به تفاوت میان «زیرک» و «موذی، پی ببرند _در عصبانیتهای روزمره فرا می گیرند که چگونه خود را در جامعه مطرح سازند و از خود دفاع یا با یکدیگر مصالحه کنند _برخی اوقات غبطه آنها به تواناییهای ویژه دیگران، انگیزه ای می شود برای پشتکار و تلاش آنان و دست یافتنشان به موفقیت. اینها بهترین نتایج رقابت در میان خواهر و برادرهاست و بدترین آن، به گفته والدین، سرخوردگی جدی یک یا هر دو کودک و آثار سوء دائمی آن است. 🔴رقابت از کجا آغاز می گردد؟ بنظر میرسد کارشناسان این رشته، در این مورد اتفاق نظر دارند که منشاء حسادت خواهر و برادرها به یکدیگر در میل شدید هر یک به دستیابی به عشق انحصاری والدین نهفته است. چرا این نیاز به یکتایی وجود دارد؟ زیرا تمام چیزهایی که کودک برای بقا و بالیدن به آن نیاز دارد، مثل غذا، سرپناه، محبت، نوازش، احساس هویت، احساس باارزش و خاص بودن، از پدر و مادر، این سرچشمه های حیرت انگیز، نشأت می گیرد. این گرمای زندگی بخش عشق والدین و تشویق آنهاست که کودکی را قادر می سازد تا با شایستگی و مهارت و به آرامی، بر محیط اطرافش چیره شود. چرا باید حضور خواهر و برادرهای دیگر بر زندگیشان سایه افکند؟ چون آنها آنچه را که او برای خوشبختی نیاز دارد تهدید می کنند. حضور کودک با کودکانی دیگر در خانواده به معنای دست یافتن به امتیازات کمتری است. یعنی صرف وقت کمتری با پدر و مادر (بتنهایی)، توجه کمتر پدر و مادر به ناکامیهای او، تشویق کمتر برای موفقیتها و از تمام اینها وحشتناک تر اینکه چون مامان و بابا این همه عشق و توجه و اشتیاق به خواهر یا برادرم ابراز می کنند، پس شاید او برایشان ارزش بیشتری دارد و اگر او برایشان با ارزشتر است پس من کم ارزشترم و اگر من کمتر عزیزم پس با مشکلی جدی روبه رویم.» تعجبی ندارد که بچه ها تا این حد با خشونت، برای «اول بودن» یا بهترین بودن» میجنگند. جای تعجب نیست که آنها تمام انرژیشان را برای "بیشتر" یا «بیشترین» یا بهتر بگوییم «همه چیز داشتن» بسیج می کنند. امنیت در این است که صاحب همه مامان، همه بابا، همه اسباب بازیها، همه غذاها و همه جاها شوی. چه وظیفه شگفت انگیز و دشواری بر دوش پدر و مادرهاست! آنها باید راهی بیابند که هریک از کودکان احساس امنیت، مستثنی بودن و محبوبیت کنند. آنها لازم است که به رقبای جوان کمک کنند تا به مزایای شریک شدن و همکاری پی ببرند. آنها باید مقدمات کار را به گونه ای تدارک ببینند که خواهر و برادرها بتوانند در آینده حامی و عامل خوشبختی یکدیگر باشند. 📚 کتاب خواهر و برادرهای سازگار join @kanoonpormehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام باعث شد نگاه مردم به دین به کلی متحول شود ️ رهبر انقلاب: 🔹یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود. مردم دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی یا حدّاکثر احوال شخصی میدانستند؛ فقط همین مسئله یا نماز و روزه و وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ وظیفه‌ی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها میدانستند. 🔹امام برای دین رسالتِ نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها را تعریف کرد، نگاه مردم به دین بکلّی متحوّل شد. 🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ ╭═ ❁ 🍃 ๑ 🇮🇷 ๑ 🍃 ❁ ═╮  🌸🌸 ╰═ ❁ 🍃 ๑ 🇮🇷 ๑ 🍃 ❁ ═╯@kanoonpormehr