eitaa logo
🌷دارالقرآن سردار شهید جنگروی دانشگاه امام حسین علیه السلام
797 دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
39 فایل
🔶برگزار کننده: 🔷دوره های تخصصی حفظ قرآن 🔷دوره های تخصصی حفظ نهج البلاغه 🔷فصیح خوانی 🔷تجوید و صوت و لحن 🔷تفسیر و تدبر و مفاهیم 🔷حفظ خردسالان 🔷 روخوانی خردسالان 🔺 ویژه: خواهران، برادران،خردسالان 📱شماره تماس:09198359943 🆔 @eh8359
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑🛑 توجه... توجه🛑🛑 با سلام و احترام ❌کلاس حفظ خردسالان سرکار خانم ناطقی، در دو ساعت ۱۴ و ۱۵:۱۵ امروز، ۹۹/۱۲/۱۹ برگزار نمی گردد.❌ _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃____ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃__________🍃🌷🍃___
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 سوره بقره، آیه ۱۷۷ 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿 🌹۞ لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّآئِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَآءِ وَالضَّرَّآءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰٓئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ نیكی این نیست كه روی خود را به سوی مشرق و مغرب كنید، بلكه نیكی‌ [واقعی و كامل، كه شایسته است در همه امور شما ملاك قرار گیرد، منش و رفتار] كسانی است كه به خدا و روز قیامت و فرشتگان و كتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورده‌اند، و ثروتشان را با آنكه دوست دارند به خویشان و یتیمان و درماندگان و در راه ماندگان و نیازمندان و [در راه آزادی‌] بردگان می‌دهند، و نماز را [با همه شرایطش‌] برپای می‌دارند، و زكات می‌پردازند، و چون پیمان بندند به پیمان خویش وفادارند، و در تنگدستی و تهیدستی و رنج و بیماری و هنگام جنگ شكیبایند؛ اینانند كه [در دین‌داری و پیروی از حق‌] راست گفتند، و اینانند كه پرهیزكارند. 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿 _🍃🌷🍃_______🍃🌷🍃_____ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃__________🍃🌷🍃___
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿 🌹آيه ١٧٧-شأن نزول: چون تغيير قبله سر و صداى زيادى در ميان مردم به خصوص يهود و نصارى به راه انداخت، يهود كه بزرگترين سند افتخار خود (پيروى مسلمين از قبله آنان) را از دست داده بودند زبان به اعتراض گشودند، كه قرآن در آيۀ ١٤٢ با جملۀ (سَيَقُولُ السُّفَهاءُ) به آن اشاره كرده است. اين آيه نازل گرديد و تأييد كرد كه اين همه گفتگو در مسألۀ قبله صحيح نيست بلكه مهمّ‌تر از قبله مسائل ديگرى است كه معيار ارزش انسانهاست و بايد به آنها توجّه شود و آن مسائل را در اين آيه شرح داده است. 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸 _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃____ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿 🌹تفسير: ريشه و اساس همۀ نيكيها: در تفسير آيات تغيير قبله گذشت كه مخالفين اسلام از يك سو و تازه مسلمانان از سوى ديگر چه سر و صدايى پيرامون تغيير قبله به راه انداختند. اين آيه روى سخن را به اين گروهها كرده، مى‌گويد: «نيكى تنها اين نيست كه به هنگام نماز صورت خود را به سوى شرق و غرب كنيد و تمام وقت خود را صرف اين مسألۀ نماييد» (لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ) . 🌹قرآن سپس به بيان مهمّترين اصول نيكيها در ناحيهء ايمان و اخلاق و عمل ضمن بيان شش عنوان پرداخته چنين مى‌گويد: «بلكه نيكى (نيكوكار) كسانى هستند كه به خدا و روز آخر و فرشتگان و كتابهاى آسمانى و پيامبران ايمان آورده‌اند» (وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ) . 🌹پس از ايمان، به مسألۀ انفاق و ايثار و بخششهاى مالى اشاره مى‌كند، و مى‌گويد: «مال خود را با تمام علاقه‌اى كه به آن دارند به خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و واماندگان در راه، و سائلان و بردگان مى‌دهند» (وَ آتَى الْمالَ عَلى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ السّائِلِينَ وَ فِي الرِّقابِ) . بدون شك گذشتن از مال و ثروت براى همه كس كار آسانى نيست. چرا كه حبّ آن تقريباً در همۀ دلها است، و تعبير عَلى حُبِّهِ نيز اشاره به همين حقيقت است كه آنها در برابر اين خواستۀ دل براى رضاى خدا مقاومت مى‌كنند. 🌹 سوّمين اصل از اصول نيكيها را برپا داشتن نماز مى‌شمرد و مى‌گويد: «آنها نماز را برپا مى‌دارند» (وَ أَقامَ الصَّلاةَ) . 🌹چهارمين برنامه آنها را اداى زكات و حقوق واجب مالى ذكر كرده، مى‌گويد: «آنها زكات را مى‌پردازند» (وَ آتَى الزَّكاةَ) . بسيارند افرادى كه در پاره‌اى از موارد حاضرند به مستمندان كمك كنند امّا در اداى حقوق واجب سهل‌انگار مى‌باشند، و به عكس گروهى غير از اداى حقوق واجب به هيچ گونه كمك ديگرى تن در نمى‌دهند، آيۀ فوق نيكوكار را كسى مى‌داند كه در هر دو ميدان انجام وظيفه كند. 🌹 پنجمين ويژگى آنها را وفاى به عهد مى‌شمرد، و مى‌گويد: «كسانى هستند كه به عهد خويش به هنگامى كه پيمان مى‌بندند وفا مى‌كنند» (وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا) . چرا كه سرمايۀ زندگى اجتماعى اعتماد متقابل افراد جامعه است. 🌹 لذا در روايات اسلامى چنين مى‌خوانيم كه مسلمانان موظّفند سه برنامه را در مورد همه انجام دهند، خواه طرف مقابل، مسلمان باشد يا كافر، نيكوكار باشد يا بدكار، و آن سه عبارتند از: وفاى به عهد، اداى امانت و احترام به پدر و مادر. 🌹و بالاخره ششمين و آخرين برنامه اين گروه نيكوكار را چنين شرح مى‌دهد: «كسانى هستند كه در هنگام محروميّت و فقر، و به هنگام بيمارى و درد، و همچنين در موقع جنگ با دشمن، صبر و استقامت به خرج مى‌دهند، و در برابر اين حوادث زانو نمى‌زنند» (وَ الصّابِرِينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ) . 🌹و در پايان آيه به عنوان جمع بندى و تأكيد بر شش صفت عالى گذشته مى‌گويد: «آنها كسانى هستند كه راست مى‌گويند و آنان پرهيزكارانند» (أُولئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ) . راستگويى آنها از اينجا روشن مى‌شود كه اعمال و رفتارشان از هر نظر با اعتقاد و ايمانشان هماهنگ است، و تقوا و پرهيزكاريشان از اينجا معلوم مى‌شود كه آنها هم وظيفۀ خود را در برابر «اللّه» و هم در برابر نيازمندان و محرومان و كلّ جامعۀ انسانى و هم در برابر خويشتن خويش انجام مى‌دهند. جالب اين كه شش صفت برجسته فوق هم شامل اصول اعتقادى و اخلاقى و هم برنامه‌هاى عملى است. 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸 _🍃🌷🍃_______🍃🌷🍃_____ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃____
💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿 🌱سوره بقره ــ آیه ۱۷۸ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَىٰ بِالْأُنْثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَآءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ ای اهل ایمان! در مورد كشته‌شدگان بر شما قصاص مقرّر شده: آزاد در برابر آزاد، برده در برابر برده، زن در برابر زن. پس كسی كه [مرتكب قتل شده چنانچه‌] از سوی برادر [دینی‌] اش [كه ولیِّ مقتول است‌] مورد چیزی از عفو قرار گرفت [كه به جای قصاص، خون‌بها پرداخت كند] پس پیروی از روش پسندیده [نسبت به وضع مادّی قاتل بر عهده عفو كننده است‌]، و پرداخت خون‌بها با نیكی و خوش‌رویی [بر عهده قاتل است‌]. این [حكم‌] تخفیف و رحمتی است از سوی پروردگارتان؛ پس هر كه بعد از عفو، تجاوز كند [و به قصاص قاتل برخیزد] برای او عذابی دردناك است. 💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿 _🍃🌷🍃_______🍃🌷🍃____ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿 🌱آيه ١٧٨- شأن نزول: عادت عرب جاهلى بر اين بود كه اگر كسى از قبيلۀ آنها كشته مى‌شد تصميم مى‌گرفتند تا آنجا كه قدرت دارند از قبيلۀ قاتل بكشند، و اين فكر تا آنجا پيش رفته بود كه حاضر بودند به خاطر كشته شدن يك فرد تمام طايفۀ قاتل را نابود كنند اين آيه نازل شد و حكم عادلانۀ قصاص را بيان كرد. 🌱 اين حكم اسلامى، در واقع حدّ وسطى بود ميان دو حكم مختلف كه آن زمان وجود داشت بعضى قصاص را لازم مى‌دانستند و بعضى تنها ديه را لازم مى‌شمردند، اسلام قصاص را در صورت عدم رضايت اولياى مقتول، و ديه را به هنگام رضايت طرفين قرار داد. 💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿 _🍃🌷🍃_______🍃🌷🍃____ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃____
💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿 🌱تفسير: قصاص مايۀ حيات شماست! از اين آيه به بعد يك سلسله از احكام اسلامى مطرح مى‌شود: 🌱 نخست از مسألۀ حفظ احترام خونها آغاز مى‌كند، و خط بطلان بر آداب و سنن جاهلى مى‌كشد، مؤمنان را مخاطب قرار داده چنين مى‌گويد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد حكم قصاص در مورد كشتگان بر شما نوشته شده است» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصاصُ فِي الْقَتْلى) . انتخاب واژۀ «قصاص» نشان مى‌دهد كه اولياء مقتول حق دارند نسبت به قاتل همان را انجام دهند كه او مرتكب شده. ولى به اين مقدار قناعت نكرده، در دنبالۀ آيه مسألۀ مساوات را با صراحت بيشتر مطرح مى‌كند و مى‌گويد: «آزاد در برابر آزاد، برده در برابر برده، و زن در برابر زن» (الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى بِالْأُنْثى) . 🌱 البتّه اين مسأله دليل بر برترى خون مرد نسبت به زن نيست و توضيح آن خواهد آمد. 🌱 سپس براى اين كه روشن شود كه مسألۀ قصاص حقّى براى اولياى مقتول است و هرگز يك حكم الزامى نيست، و اگر مايل باشند مى‌توانند قاتل را ببخشند و خونبها بگيرند، يا اصلاً خونبها هم نگيرند، اضافه مى‌كند: «اگر كسى از ناحيۀ برادر دينى خود مورد عفو قرار گيرد (و حكم قصاص با رضايت طرفين تبديل به خونبها گردد) بايد از روش پسنديده‌اى پيروى كند (و براى پرداخت ديه طرف را در فشار نگذارد) و او هم در پرداختن ديه كوتاهى نكند» (فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَداءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسانٍ) . 🌱در پايان آيه براى تأكيد و توجّه دادن به اين امر كه تجاوز از حدّ از ناحيه هر كس بوده باشد مجازات شديد دارد مى‌گويد: «اين تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگارتان، و كسى كه بعد از آن از حدّ خود تجاوز كند عذاب دردناكى در انتظار او است» (ذلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ رَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدى بَعْدَ ذلِكَ فَلَهُ عَذابٌ أَلِيمٌ) . 🌱اين دستور عادلانه «قصاص» و «عفو» از يك سو، روش فاسد عصر جاهليّت را كه همچون دژخيمان عصر فضا، گاه در برابر يك نفر صدها نفر را به خاك و خون مى‌كشيدند محكوم مى‌كند. 🌱 از سوى ديگر راه عفو را به روى مردم نمى‌بندد، 🌱و از سوى سوّم مى‌گويد بعد از برنامه عفو و گرفتن خونبها هيچ يك از طرفين حقّ تعدّى ندارند، بر خلاف اقوام جاهلى كه اولياى مقتول گاهى بعد از عفو و حتّى گرفتن خونبها قاتل را مى‌كشتند! 🌱امّا جنايتكارانى كه به جنايت خود افتخار مى‌كنند و از آن ندامت و پشيمانى ندارند نه شايستۀ نام برادرند و نه مستحقّ عفو و گذشت! 💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿 _🍃🌷🍃_______🍃🌷🍃____ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦋امام رضا عليه السلام فرمودند:🦋 فى قَوْلِهِ تَعالى: (فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَميلَ) ـ درباره آيه «...پس گذشت كن، گذشتى زيبا» فرمودند: مقصود، گذشت بدون مجازات و تندى و سرزنش است أعلام الدين، صفحه۳۰۷. _🍃🌷🍃_______🍃🌷🍃_____ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
💐رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : حَسبُ الرَّجُلِ مِن دِینِهِ ،کَثرَهُ مُحافَظَتِهِ على إقامَهِ الصَّلَواتِ . ( حدیث درباره ) 💐پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : در دیندارى مرد همین بس ، که بر گزاردن ها بسیار مواظبت کند . 📚تنبیه الخواطر : ۲ / ۱۲۲ منتخب میزان الحکمه : ۳۲۸ 📿 🤲 _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃____ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃____ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌