eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
327 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴صد و نود و هفتم ✳️ : 📚متن: يا مولاي يا أمير المؤمنين هذا يوم الأحد و هو يومك و باسمك و أنا ضيفك فيه و جارك فأضفني يا مولاي و أجرني‏ 🔰سوالات: 🔸در زیارات سایر ائمه در ایام هفته چنین تعبیری مشاهده می شود. چرا عبارت هذا يوم الأحد حشو نیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و نود و هشت ✳️ : 📚متن: عَنِ الرِّضَا (ع) قَالَ: مَثَلُ الِاسْتِغْفَارِ مَثَلُ وَرَقٍ عَلَى شَجَرَةٍ تُحَرَّكُ فَيَتَنَاثَرُ وَ الْمُسْتَغْفِرُ مِنْ ذَنْبٍ وَ يَفْعَلُهُ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِرَبِّهِ 🔰سوالات: 🔸ارکان تشبیه را در جمله اول تظبیق نمایید و جمله دوم خبر را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و نود و نهم ✳️ : 📚متن: آن زمان کارزوی دیدن جانم باشد در نظر نقش رخ خوب تو تصویر کنم 🔰سوالات: 🔸غرض اصلی از القای این خبر توسط مرحوم خواجه چیست؟ عبارت چگونه بر این غرض دلالت دارد؟(بیان منطقی و بلاغی) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین دویستم ✳️ : 📚متن: أَنْقَصُ النّاسِ عقلاً مَن ظَلَمَ دونه و لَمْ یَصْفَحْ عَمَّنِ اعْتَذَرَ إِلَیْهِ 🔰سوالات: 🔸نقش دون، چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و دوم ✳️ و : 📚متن: رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: أبَى اللَّهُ أن يَقبَلَ عَمَلَ صاحِبِ بِدعَةٍ حَتَّى يَدعُ بِدعَتَهُ 🔰سؤالات: 🔸۱. بحث کنید که مراد از عمل، همه ی اعمال است یا خصوص عملی که فرد ان را مقرون بدعت انجام می‌دهد؟ 🔸۲. آیا خبر فوق بر بطلان عبادت مقرون به بدعت دلالت دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و یکم ✳️ : 📚متن: رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: اِئتِ المَعرُوفَ وَ اجتَنِبِ المُنكَرَ وَ انظُر ما يُعجِبُ أذنَكَ أن يَقول لَكَ القَومُ إذا قُمتَ مِن عِندِهِم فَأتِه وَ انظُرِ الَّذي تَكرَه أن يَقولَ لَكَ القَومُ إذا قُمتَ مِن عِندِهِم فَاجتَنِبهُ 🔰سؤالات: 🔸جمله«انظُر ما يُعجِبُ أذنَكَ أن يَقول لَكَ القَومُ إذا قُمتَ مِن عِندِهِم فَأتِه» را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
14.jpg
439.2K
🔴 تمرین دویست و سوم ✳️ : 📚متن: با توجه به عکس فوق 🔰سؤالات: 🔸چرا استصحاب مکث امام در حالت رکوع، جاری نمی‌شود؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و چهارم ✳️ و : 📚متن: برخی از فقهای عامه گفته‌اند: لاَ خِلاَفَ بَيْنَ الْفُقَهَاءِ فِي أَنَّهُ إِذَا اجْتَمَعَ رِجَالٌ، وَصِبْيَانٌ، وَخَنَاثَى، وَنِسَاءٌ، فِي صَلاَةِ الْجَمَاعَةِ، تَقَدَّمَ الرِّجَال، ثُمَّ الصِّبْيَانُ، ثُمَّ الْخَنَاثَى، ثُمَّ النِّسَاءُ 🔰سؤالات: 🔸چه توجیه اصولی و فقهی برای ترتیب فوق به ذهنتان می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
15.jpg
129.7K
🔴 تمرین دویست و پنجم ✳️ : 📚متن: فقهای شیعه، سد ذرایع را حجت نمی‌دانند. 🔰سؤالات: 🔸چه توجیهی برای فتوای فوق به نظرتان می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
16.jpg
466.8K
🔴 تمرین دویست و ششم ✳️ : 📚متن: ذیل فتوی، معامله‌های مجهول الحال را بدون اشکال دانسته است در حالی که اصولیون فرموده‌اند در امور هامه، برائت جاری نمی‌شود. 🔰سؤالات: 🔸چه به نظر شما می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفتم ✳️ : 📚متن: أما وصيتي فالله لا تشركوا به شيئاً و محمدا صلى الله عليه و آله و سلم فلا تضيعوا سنته 🔰سؤالات: 🔸۱. چه توجیهی برای خبر واقع شدن جمله انشائیه دارید؟ 🔸2. رابط مبتدا از جمله خبر چیست؟ 🔸3. طبق قواعد باب اشتغال، حکم الله و محمد چیست؟ در فرض نصب، ناصب چه می‌تواند باشد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هشتم ✳️ : 📚متن: در تمرین دویست و ششم 🔰سؤالات: 🔸۱. مراد از حرمت، وضعی است یا تکلیفی یا هر دو؟ 🔸۲. اگر بعد از خرید، بداند طرف معامله صهیونیستی بوده حکم معامله و تصرفات لاحق چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و نهم ✳️ و : 📚متن: الناس من خوف الذل متعجلوا الذل 🔰سؤالات: 🔸1. در خبر شریف دو مورد عدول از اصل پیدا کنید. یک مصداق برای ایجاز و یک مصداق برای اطناب. 🔸2. غرض از هر کدام از عدول‌ها را بیابید. 🔸3. مبحث تقسیمات استعاره را در متعجلوا الذل تطبیق کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و دهم ✳️ : 📚متن: قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم : الخصلة الواحدة تكون في الرجل يصلح الله له بها عمله كله 🔰سؤالات: 🔸چرا تکون به عنوان متعلق ظرفی که نقش حال یا نعت دارد، حذف نشده است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و یازدهم ✳️ : 📚متن: قالَ رَسولُ صَلى الله عليهِ وسلم : «... كل الناس يغدو ، فبائع نفسه فمعتقها أو موبقها» و در کتب شیعه وارد شده «: الناس غاديان ؛ فغاد مبتاع نفسه فمعتقها، و غاد بائع نفسه فموبقها» 🔰سؤالات: 🔸متن فوق را ترکیب نمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و دوازدهم ✳️ و و : 📚متن: إنما الدنيا كالسم يأكله من لا يعرفه إن العبد إذا مات قالت الملائكة ما قدم و قال الناس ما أخر فقدموا فضلا يكن لكم و لا تؤخروا كلا يكن عليكم‏ 🔰سؤالات: 🔸1) انقسامات تشبیه را در جمله نخست تطبیق کنید. 🔸2) علت فصل در إن العبد .... الخ؟ 🔸3) ترکیب دو جمله‌ی آخر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و سیزدهم ✳️ : 📚متن: فإن أحدكم لاقي الله وقائل له ما أقول لكم : ألم أجعل لك سمعا وبصرا ؟ فيقول : بلى . ألم أجعل لك مالا و ولدا ؟ فيقول : بلى . فقال : أين ما قدمت لنفسك ؟ فینظر قدامه وبعده ، وعن يمينه وعن شماله ، ثم لا يجد شيئا يقي به وجهه جهنم ، ليق أحدكم وجهه النار ولو بشق تمرة ، فان لم يجد فبكلمة طيبة ، فإني لا أخاف عليكم الفاقة ، فإن الله ناصركم ومعطيكم حتى تسير الظعينة فيما بين يثرب والحيرة ما تخاف على مطيتها السرق 🔰سؤالات: 🔸1. در خبر شریف یکی از محل نزاع های کوفیون و بصریون را در بحث خبر مبتدا کشف و تطبیق کنید.(از سیوطی، می توانید استفاده کنید.) 🔸2. نقش قدام و متعلق بکلمة چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و چهاردهم ✳️ : 📚متن: در شرح لمعه، کتاب الاجارة، آخر بحث اجیر خاص می فرماید:«لو حاز شيئا من المباحات بنية التملك ملكه» الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج‌4، ص: 347‌ 🔰سؤالات: 🔸این دو دلیل را طوری معنا و تطبیق کرده و رابطه آن ها را کشف کنید که حکم «ملکه» استنباط شود. الف) یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود ب) من‏ سبق‏ الى ما لا يسبقه إليه مسلم‏ فهو أحق به‏ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و پانزدهم ✳️ : 📚متن: قَالَتْ الرُّبَيِّعُ بِنْتُ مُعَوِّذِ بْنِ عَفْرَاءَ جَاءَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَدَخَلَ حِينَ بُنِيَ عَلَيَّ فَجَلَسَ عَلَى فِرَاشِي كَمَجْلِسِكَ مِنِّي فَجَعَلَتْ جُوَيْرِيَاتٌ لَنَا يَضْرِبْنَ بِالدُّفِّ وَيَنْدُبْنَ مَنْ قُتِلَ مِنْ آبَائِي يَوْمَ بَدْرٍ إِذْ قَالَتْ إِحْدَاهُنَّ وَفِينَا نَبِيٌّ يَعْلَمُ مَا فِي غَدٍ فَقَالَ دَعِي هَذِهِ وَقُولِي بِالَّذِي كُنْتِ تَقُولِينَ 🔰سؤالات: با اغماض از وضع خبر 🔸۱. نقش کمجلسک منی؟ 🔸۲. نقش جمله یضربن؟ 🔸۳. تجزیه جویریات و إذ؟ 🔸۴. یک اشراب (تضمین) در خبر پیدا کنید. 🔸۵. یک تنازع در خبر پیدا کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شانزدهم ✳️ : 📚متن: فرض کنید ما سه کاسه داریم به نام های الف، ب و ج که می دانیم یکی از الف و ب غصبی است. دو قطره خون از بالا افتاد و می‌دانیم که یکی از آن دو در کاسه ای افتاده که غصبی است و نمی‌دانیم دیگری در کاسه ج افتاد و یا در یکی از دو کاسه دیگر. 🔰سؤالات: 🔸حکم شرب کاسه ج و نیز نماز گزاردن در لباس ملاقی با آن چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هجدهم ✳️ : 📚متن: ما أهول اللهم ما نشاهده من ملكوتك و ما أحقر ذلك فيما غاب عنا من عظيم سلطانك. 🔸1. در عبارت یک استعمال خلاف ضوابط مذکور در نحو نحات بیابید. 🔸2. معنای«فی»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفدهم ✳️ و و : 📚متن: ما الإنسان لو لا اللسان إلا صورة ممثلة أو بهيمة مهملة 🔰سؤالات: 🔸1. خبر را ترکیب کنید. 🔸2. غرض از قالب القای روایت را تعیین کنید. 🔸3. نوع انفصال مذکور در روایت شریفه را مشخص کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و نوزدهم ✳️ و : 📚متن: رب ما أحرصني على ما زهدتني فيه‏ و حثثتني عليه إن لم تعني على دنياي بزهد و على آخرتي بتقوى هلكت رب دعتني دواعي الدنيا من حرث النساء و البنين فأجبتهما سريعا و ركنت إليها طائعا و دعتني دواعي الآخرة من الزهد و الاجتهاد فكبوت لها و لم أسارع إليها مسارعتي إلى الحطام الهامد و الهشيم البائد و السراب الذاهب عن قليل رب خوفتني‏ و شوقتني و احتججت علي فما خفتك حق خوفك و أخاف أن أكون قد تثبطت عن السعي لك و تهاونت بشي‏ء من احتجاجك‏ 🔰سؤالات: 🔸1. چه توجیهی برای معنای جمع زهدتنی و حثثتنی علیه به ذهنتان میرسد؟ 🔸2. نقش مسارعة و حق چیست؟ 🔸3. معنای باب در تثبطت و تهاونت کدام است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و بیستم ✳️ : 📚متن: اللهم اجعل درجاتي في الجنان رفيعة و أعوذ بك رب من رفيع المطعم و المشرب و أعوذ بك من شر ما أعلم و من شر ما لا أعلم و أعوذ بك من الفواحش كلها ما ظهر منها و ما بطن و أعوذ بك رب أن أشتري الجهل بالعلم كما اشترى غيري أو السفه بالحلم أو الجزع بالصبر أو الضلالة بالهدى أو الكفر بالإيمان‏ 🔰سؤالات: 🔸1. چرا بین جمله اجعل درجاتی فی الجنان الرفیعة و جمله بعد وصل اتفاق افتاده با اینکه ظاهرا جامعی در مسند ندارند؟ 🔸2. علت تقیید بخش اول «اعوذ» چهارم به کما اشتری غیری به خلاف سایر بخش ها و «اعوذ»ها چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و بیست و یکم ✳️ : 📚متن: لأنا من فتنة السراء أخوف‏ عليكم من فتنة الضراء، إنكم ابتليتم بفتنة الضراء فصبرتم و إن الدنيا حلوة خضرة. 🔰سؤالات: 🔸چه ارتباط معنایی(جامع) بین جمله آخر خبر با جملات سابق وجود دارد که وصل شده است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov