◽️استاد فاضل لنکرانی:
🔹طلبه تا #روش_اجتهادی به دستش نیاید نمیتواند #فقیه شود. ارزش بزرگ مکاسب در این است که انسان روش اجتهادی شیخ را به دست میآورد و آن را با روش اجتهادی شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه حلی، مرحوم نراقی و شهیدین مقایسه میکند و یکی را انتخاب میکند.
https://b2n.ir/n39900
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅#منبع_شناسی_اجتهادپژوهی
انتشار کتاب الگوریتم اجتهاد (جلد اول)
🔹جلد اول کتاب الگوریتم اجتهاد به قلم استاد #واسطی، توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
🔹این کتاب دربردارنده روششناسی استنباطی در سه محور مسئلهیابی، دلیلیابی و قرینهیابی است.
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی فقه تربیتی.pdf
373.8K
✅ مقاله #روش_شناسی فقه تربیتی استاد #اعرافی
🔹نویسندگان: مهدی فتحی، حمیدرضا طوسی
http://journals.miu.ac.ir/article_6727.html
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
📣 دروس «موسسه فقه اقتصادی طیبات» در سال تحصیلی ١۴٠۲ _ ١۴٠۱
🔹درس خارج فقه معاصر بورس و بازارهای مالی
🔸درس خارج فقه شخصیت حقوقی
🔹درس خارج فقه پول و بانک
🔸درس خارج فقه ربای قرضی و جاهلی با تطبیق بر معاملات جدید(بانک، بورس، بیمه و...)
🔹درس فقه تخصصی اقتصاد دولت
🔸درس فقه تخصصی آشنایی با علم اقتصاد
🔹درس فقه مبنای اقتصاد دولت
🖇لینک ثبت نام: http://yun.ir/tyb
⏳مهلت ثبت نام: تا 8 مهرماه 1401
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#دروس_فراموش_شده
#کارورزی_اجتهاد
😔وقتی برنامه دروس سال تحصیلی را در کانال اجتهاد مرور میکردم
📒نکته جالب و تاسف باری نظرم را جلب کرد.
از بین ۱۵ استاد مطرح جامعه حوزوی
فقط چهار استاد
👨🏫 کلاس درس تفسیر قرآن و حدیث داشتند
مگر دو منبع فیاض و اصیل اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم
قرآن و حدیث نیست 😳
از اینجا مشخص میشود علت عدم توازن محتوایی که طلاب (مبلغان جامعه) بعد از سرشاری از فقه و اصول دارند و خلا محتوای معرفتی که احساس میشود.(فضای عمومی آموزش حوزه مد نظر است و این بمعنای نبود طلاب فاضل نیست.)
😭مهجوریت قرآن عظیم متاسفانه از خود حوزه شروع میشود آب از سرچشمه گل آلود است.
در نجف سالها قبل به فقیهی گفته شد چرا درس تفسیر قرآن برگزار نمی کنید از آن طفره رفته بودند وقتی گفته شد فلانی درس تفسیر برگزار کرده است فرمودند فلانی تضحیه کرده است.
حتی فقاهت مصطلح نیز بر مدار قرآن و روایات می چرخد.
اگر طلبه بر روی قرآن و حدیث تسلط داشت، فقاهت جامع(فقه اکبر و اصغر) نصیبش میشود👉
✅کارورزی و مشق اجتهاد مصطلح نیز باید در قرآن و روایات اتفاق بیفتد.
با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمیشود و از دور شناگر ماهر در دریای معارف قرآن و حدیث ساخته نمیشود.
امید است که در آینده درس تفسیر قرآن و شرح حدیث فراگیر شود.
🌏✅✅@karvarzi_eghtehad
این خادم قرآن
از مدیران مدارس و مسئولین آموزش
در ابتدای سال تحصیلی
تقاضا دارم
به قرآن به دیده درس جنبی ننگرند😢
و برای تفسیر قرآن و کافی شریف
در کنار دروس دیگر وقت بگذارند
✅قرآن نیز باید کلاس داشته باشد مباحثه داشته باشد و مطالعه و تحقیق
چرا که
خشت اول گر نهد معمار کج
تا ثریا می رود دیوار کج
من نمیدانم
مسئولین محترم چطور می خواهند جواب شکایت رسولخدا صلی الله علیه و آله و سلم را بدهند.
وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا(30) فرقان
حواسمان باشد که
معنای کلمه (اتخذوا) و (مهجور ) چیست؟
در اتخاذ از معنای باب بوی تعمد می آید یعنی ما عمدا قرآن را کنار گذاشتیم؟
در کلمه مهجور با متروک فرق دارد یعنی ما با قرآن قهر کردیم؟
🌏✅✅@karvarzi_eghtehad
🌀#مجموعه_جلسات 《چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟》
🎙استاد سیدمحمد هاشمی
📌این جلسات در تاریخ ۹/۲۹ الی ۱۰/۶ در روزهای دوشنبه به صورت مجازی در ۴جلسه برگزار شد.
✅اهم موضوعات مطرح شده:
🔹آشنایی با روش تفسیری علامه طباطبایی
🔹آشنایی با ساختار تفسیر المیزان
🔹چگونگی آغاز مطالعه تفسیر المیزان
🔹چگونگی رسیدن به جهان بینی اسلامی با تمرکز بر تفسیر المیزان
🔹مروری بر مهمترین مباحث المیزان
⬇️فیلم و صوت جلسات را از لینک زیر تهیه فرمایید👇👇👇
m-almorsalaat.ir/courses/almizan1
m-almorsalaat.ir/courses/almizan1
🌐مدرسه مجازی المرسلات👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
✅ استاد #علیدوست: برخی دروس متد و #روش_اجتهاد نمیدهند
🔹اگر کسی ۳۰ سال درس خارج برود (برای اینکه) استفاده کند، یا درس مشكل دارد، یا شاگرد مشكل دارد، یا هر دو مشكل دارند. برای چه سی سال درس خارج میروی؟!
🔹این برای این است که درس نتوانسته متد و روش بدهد و الا اگر درس از یک روش متابعت کند، دیگر شاگرد بعد از حالا من مثل بعضیها نمیگویم «چهار،پنج، شش سال درس خارج بروی مجتهد میشوی»، نه، حالا آن هم مثلاً افراط باشد؛ اما دیگر در یک استعداد متوسط به بالا، باید با ۱۱ سال، ۱۲ سال دیگر مستقل شود، مستغنی شود، روشها را دربیاورد، حالا از یک استاد یا از چند استاد.
https://mfos.ir/item-class-tahsil-movafagh-6/
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
🔔 معرفی سلسله دروس خارج «فقه نظامهای اسلامی» سال تحصیلی ١۴٠۲ _ ١۴٠۱
📝برای ثبت نام در سامانه نجاح به نشانی www.login.ismc.ir مراجعه نمایید.
☎️ اطلاعات بیشتر و پاسخگویی: 09103949296
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ابعاد فقهی و اجتماعی حجاب
✔️استاد حمید پارسانیا
🔹باید بین دو بعد اجتماعی و فقهی حجاب تفکیک انجام شود، بعد فقهی، کار فقیهانه است و فقه در معنای مصطلح یک واقعیت معرفتی و علمی در حوزههای علمیه ما است که یک حوزه زنده معرفتی است و یک مرجعیتی در جامعه دارند و بر اساس همین مرجعیت عمل میکنند.
🔸یکزمان، بحث مدیریت اجتماعی و اجرای فقه است، اجرای فقه گاهی در حوزه زندگی شخصی است و در هنگام اجرا تزاحمها و اولویتهایی وجود دارد و خود فرد، موضوع را تشخیص میدهد و مدیریت میکند.
🔹گاهی حوزه زندگی اجتماعی است و در قلمرو زندگی اجتماعی تحقق عمل فقهی مسائل و احکام متناسب و متناظر با خود را دارد و آن احکام از نوع احکام فقهی نیست بلکه احکام حکومتی است. مدیریت اجرای فقه کاملاً قواعد، مسیر و ضوابط مربوط به خود را دارد، اگر بخواهیم تفاوت احکام این دو حوزه را مشخص کنیم چیزی شبیه تفاوت میان فقه و قانون است.
🔸امربهمعروف و نهی از منکر تا جایی در حوزه فردی اعمال شود که اثر منفی نداشته باشد؛ یعنی تا جایی که میشود باید اجرا کرد، در حوزه اجتماعی نیز همین است و شناخت اینکه کجا قابلیت اجرا دارد یک شناخت فقهی نیست. حوزه اجرا نیاز به روانشناسی اجتماعی و جستجو کردن عوامل دیگر دارد، جامعه و رسانه باید بتوانند بین این دو قلمرو تفکیک قائل شوند، در این صورت متدینان و متشرعین هم وظیفه خود را میدانند.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/f09727
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢درس خارج مقتلخوانی در واقع لوث کردن درس خارج است/ خروجی درس خارج باید اجتهاد باشد/ درس خارج بیش از ۱۰ سال بیمعناست
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹گاهی دروسی مانند درس خارج مقتلخوانی و … را در حوزه راه میاندازند که در واقع لوث کردن درس خارج است. الان در حوزه نجف فقط خارج فقه و اصول وجود دارد و نباید خیلی دایره را مانند نجف تنگ کنیم و نه مانند حوزه قم بدون حد و مرز باشد. البته دروسی چون خارج تفسیر، خارج حدیث، خارج کلام هم در حوزه لازم است و باعث سست شدن درس خارج نیست.
🔸باید برایند و نتیجه درس خارج، اجتهاد باشد، یعنی اگر درس خارجی وجود داشته باشد که انسان به اجتهاد نرسد یا فاعلیت فاعل یا قابلیت قابل، دچار اشکال بوده است. درس خارج فقه که به انسان مهارت و روش بیاموزد درس خارج موفقی است،
🔹اینکه کسی که ۳۰ سال درس خارج برود و مجتهد نشود یا خودش مشکل دارد یا استادش یا هر دو؛ وگرنه درس خارج بیش از ده تا دوازده سال زمان لازم ندارد.
🔸گاهی برخی مباحث به تعبیری مزاحگونه مانند فقه آسانسور و فقه عرض و طول خیابان و… مطرح میشود که به هیچ وجه شایسته نیست و در برخی محیطهای علمی مورد تمسخر قرار میگیرد، ولی موضوعشناسی و استفاده از کارشناسان در تبیین موضوعات مختلف مانند بورس و فقه هنر و سینما بسیار مهم و مفید است.
👈 گزارش نشست «بایستههای ورود به درس خارج» را در «اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/j26830
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌷💫اجتهاد چیست؟💎
تحلیل علمی و ساده ابعاد اجتهاد 👆👆👆
اگر این تحلیل را بخواهیم شرح دهیم
یک دوره دوساله در سه فصل دراسی
1⃣قواعد کاربردی علوم پایه (۱۶۰ قاعده)
2⃣مهارتهای اجتهاد (۱۰۰ مهارت)
3⃣الگوریتم گام به گام اجتهاد (۱۰۰گام)
جلوه میکند
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
❇️#منبع_شناسی_اجتهادپژوهی
شماره ششم دوفصلنامه علمی تخصصی مصباح الفقاهه منتشر شد.
🔺 در شماره ششم این نشریه مقالههایی با عناوین
1⃣ «رویکردی انتقادی به آیات «فاعتبروا یا اولی الابصار»و«الذین یستبطونه منهم» در حجیت بخشی به قیاس » به همت حججاسلام و المسلمین محمدمهدی یزدانی و سید سعید مرتضوی
2⃣ « تحلیل زیاده و نقیصه روایات فقهی از منظر صاحب جواهر» به همت حجج اسلام و المسلمین سید علی دلبری، سید جعفر علوی و علی اکبر حبیبی مهر
3⃣ «واکاوی لزوم یا جواز معاطات در صورت دین بودن یکی از عوضین» به نگارش حجتالاسلام دکتر رضا حق پناه ، آزاده قاسمی و صدیقه محمدحسنی به چاپ رسیده است.
همچنین مقالات
4⃣ «تحلیل و بررسی تطبیقی حکم امامت فاسق نزد مذاهب اسلامی» به همت حجج اسلام و المسلمین محسن ملکی ابرده، محمدحسن ربانی بیرجندی و محمد رستمیان
5⃣ « ضوابط الغای خصوصیت از منظر امام خمینی (ره)» اثر حجج اسلام سیدموسی صدر، بلال شاکری و مرتضی ملک نژاد یزدی
6⃣ «عقل و روش استنباط شریعت از آن» به تحریر حجج اسلام و المسلمین سیدحسن تبادکانی، مصطفی پیوندی و رضا گرمهگی
نیز، در این شماره منتشرشده است.
🔺 علاقهمندان ميتوانند آثار خود را با رعايت شرايط مندرج در بخش «راهنماي نويسندگان» در سامانه دو فصلنامه به آدرس http://muf.journals.hozehkh.com/ ارسال نمايند و برای کسب اطلاعات بیشتر در ساعات اداری با شماره 32230941-051 تماس بگيرند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🔸تذکّرات آیتالله العظمی شبیری زنجانی(مدّ ظلّه) دربارۀ برنامۀ آموزشی جدید حوزههای علمیّه
آیتالله العظمی شبیری زنجانی با اشاره به جایگاه علمی رفیع شیخ انصاری و آخوند خراسانی و کتابهای «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» دربارۀ کماعتنایی به این کتابها در برنامۀ آموزشی جدید حوزههای علمیّه اظهار نگرانی کردند.
متن بیانات معظّمٌله، بدین شرح است:
مقام علمی مرحوم شیخ انصاری تا بدانجا بود که بزرگانی همچون میرزای شیرازی گوشزد میکردند که نمیتوان بهآسانی از کنار نظرات ایشان عبور کرد. مؤسّس حوزۀ علمیّۀ قم، مرحوم آیتالله العظمی حائری، ضمن نقل داستانی از مرحوم میرزای شیرازی اشاره کردند که: «میرزا به توضیح عبارتی از بحث طهارتِ شیخ انصاری پرداخت که ما آن را نفهمیده بودیم.»
در درس شیخ انصاری، بسیاری از فحول مجتهدین حضور داشتند و ایشان در مقابل مقام علمی شیخ، خاضع بودند.
«رسائل» شیخ انصاری از کتب ارزشمند اصولی است که مؤلّف، خود در اواخر عمر، آن را بهعنوان کتاب سطح تدریس میکردهاست. ویژگیهای علمی مهمّ این کتاب و ارزش والای آن و پذیرش کتاب در جامعۀ حوزوی، سبب شده که این کتاب بهطور طبیعی بهعنوان متن درسی و محور تحقیق قرار گیرد.
کتاب «کفایة الأصول» هم، از همان زمان مؤلّف، مورد توجّه علما قرار گرفتهاست. از مرحوم آقا رضی شیرازی شنیدم که مرحوم میرزا محمّدتقی شیرازی، در زمان حیات مرحوم آخوند، «کفایه» را تدریس میکردهاست؛ موقعیّت والای علمی میرزا محمّدتقی شیرازی نیز، بر اهل فضل پوشیده نیست.
از مرحوم آقا شیخ عبدالکریم خوئینی -که شاگرد مرحوم آخوند و مرحوم شریعت اصفهانی بود- شنیدم که میگفت: «منزل آقای شریعت اصفهانی، نزدیک محلّ تدریس آخوند بود و ایشان از پشتبام منزل به درس مرحوم آخوند گوش میکرد. صبحها که به درس آقای شریعت میرفتم، مطالب آخوند را سادهتر بیان میکرد و ما آنجا، تازه مطالب آخوند را میفهمیدیم.» کسانی همچون آقای شریعت، با آن جلالت، اینگونه با مطالب مرحوم آخوند برخورد میکردند.
دیگر بزرگان معاصر مرحوم آخوند نیز، مقام علمی ایشان را پذیرفته بودند؛ حتّی شنیدم که عالم بزرگ اهل معنای معاصر ایشان، مرحوم شیخ علیمحمّد نجفآبادی (متوفّای 1۳۳۲) در روز وفات خویش مایل بوده که از «کفایه» مرحوم آخوند، مطالبی برای وی بخوانند تا او بشنود.
توجّه خاصّ علماء به «کفایة الأصول» سبب شده که این کتاب، متن درسی و جایگزین کتب پیشین گردد و در این میان، هیچ الزامی در کار نبودهاست.
تکامل نظام آموزشی حوزه و ارتقای آن، سودمند است؛ امّا باید توجّه داشت که این صحیح نیست که به هر قیمتی، تحوّل در نظام آموزشی صورت پذیرد؛ بلکه مهمّ، ارتقای متون آموزشی است و تا وقتی که کتب علمی، در سطح بالاتری از «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» تدوین نشده که مورد پذیرش حوزههای علمیّه قرار گیرد، جایگزینکردن کتابهای دیگر، تنها افت تحصیلی را به دنبال دارد.
توجّه به این نکته لازم است که تدریس متون ارزشمند پیشین، این امتیاز را نیز دارد که طلّاب میتوانند از سالها تجربۀ اساتید گرانقدری که این کتب را با دقّت و حوصله تدریس کردهاند و بر زوایای آنها اشراف کامل دارند، بهرهمند شوند.
از سوی دیگر، این سه کتاب، سالها مورد توجّه و اعتنای بزرگان بوده و از زوایای گوناگون، بررسی و تحقیق شدهاند و علاوه بر حواشی و شروح بسیاری که در توضیح و تبیین و نقد مطالب این کتابها نگارش یافته، محور درسهای خارج فقهای برجسته در فقه و اصول بودهاند و جایگزینکردن آنها با متون دیگر -که به هیچوجه، این ویژگیها را ندارند- بهمعنای محرومساختن طلّاب و جامعۀ علمی از دهها سال پژوهش و تحقیق است و به تضعیف بنیانهای علمی حوزهها میانجامد و خسارت جبرانناپذیری به همراه دارد.
@zanjani_net
🔸 سلسله نشست های علمی«نظام اسلامی و مسئولیت اجتماعی»
🎙 با حضور:
حجت الاسلام دکتر #عبدالحسین_خسروپناه (عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه)
دکتر #عزیز_نجف_پور
(رئیس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه)
⏰ دوشنبه ۲۵ مهرماه ساعت ۹ صبح
❇️ حضور به صورت مجازی:
➡️ b2n.ir/emamiauec
#تبلیغ
🆔 @iictchannel
❌ نظر آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم درباره تحول در متون درسی: تغییر #رسائل و #کفایه ضروری است زیرا علم اصول پیشرفت کرده است.
❌ ایشان کتاب «الکافي في أصول الفقه» را برای اینکه جایگزین کتب اصول سطوح عالی شود نوشتند و در مقدمه در مورد دو کتاب رسائل و کفایه و بعد از تمجید از دو مولف بزرگ آن (ره) تصریح کردند: «غير أن تطور العلم في هذه المدة الطويلة [گذشت یک قرن از کفایه] بفضل أعلام التحقيق الذين برزوا في الساحة، يفرض الحاجة لكتاب يخلفهما يتناسب مع ذلك التطور المشرّف، و يحاول التخلص من سلبيات الكتابين [الرسائل و الکفایة]، و أهمها عدم تناسبهما في العرض، و عدم وفاء الكتاب الأول بدورة أصولية كاملة، و الاختصار المشفوع بالتعقيد و غموض البيان في الكتاب الثاني [الکفایة]».
❌ در بخشی دیگر از مقدمه الکافی با غصه به وضع حوزه (ظاهرا مراد حوزه نجف است) اشاره کرده و می فرمایند: «یکی از دلایل اینکه تغییری در کتب درسی رخ نمیدهد این است که حوزه مدیریت مرکزی ندارد و لذا بیش از یک قرن این کتب تغییری نکرد و اگر هم گاهی کتابی نوشته میشد، ساختار کتاب درسی نداشت و معطوف به بیان نظریات یک بزرگی بوده است». ایشان در پایان و در کمال ناراحتی مینویسند: «و كانت وجهة نظرنا أن نجاح مشروع التجديد بعد غياب القرار المركزي في الحوزات يخضع لعوامل كثيرة و ملابسات معقدة لا تتسنى السيطرة عليها و لا الإحاطة بها، قد يكون أهمها خلوص النية مع اللّه تعالى الذي منه فيض التوفيق و التسديد».
📚 منبع: الکافي في أصول الفقه ١: ٥ - ١٠
👈 متن کامل عربی و ترجمه فارسی👇
https://b2n.ir/w47734
https://b2n.ir/z27270
#فقه_تمدنی
#تمدن_سازی_اسلامی
📒فقه تمدنی و تمدن سازی اسلامی
چگونه محقق میشود⁉️
تمدن حداقل 0⃣5⃣سیستم دارد
0⃣1⃣کلان سیستم و
0⃣4⃣ زیر سیستم
در صورتی تمدن اسلامی در جامعه
در معرض تحقق قرار می گیرد
که حداقل به تعداد این سیستمها درس خارج فقه تمدنی
با رویکرد پاسخگوئی به شبکه مسائل آن سیستم برگزار شود🌺
😊خوشبختانه حرکت به سمت تمدن سازی با ارشادات حضرت آقا چند سالی که شروع شده است
اما
همچنان نیاز به نگرش سیستمی فرایندمحور
در استنباط مسائل مستحدثه تمدنی
احساس میشود 😔
🌷📣ارمغان نگرش سیستمی 👇👇
1⃣دقیق سازی فرآیند استنباط احکام
2⃣سرعت بخشی به این فرآیند
3⃣جامعیت نگاه به موضوعات و مسائل
4⃣کاهش درصد احتمال خطا
خواهد بود انشالله
البته ناگفته پیداست
که برخی از این ابرسیستمها زیر سیستمهای فراوانی دارد که برای پردازش کلان سیستم، تولید آنها نیز ضروری است.
مانند اینکه سیستم اقتصادی اسلام مشتمل است بر سیستم بانکداری اسلامی، سیستم بورس در اسلام، سیستم اقتصاد شهری، سیستم اقتصاد مقاومتی، سیستم بازار در اسلام، سیستم اشتغال(کسب حلال)، سیستم تولید و توزیع کارآمد، سیستم عرضه و تقاضا، سیستم کنترل و نظارت، سیستم تولید ثروت، سیستم تسهیل مبادله و واسطه در تجارت، سیستم واردات و صادرات، سیستم کشاورزی و ...
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🌀 اصلاح شاخص نخبگان
💠 امام خامنهای
⚜ شاخص ارزیابی نخبه را اصلاح کنیم ⚜
⛔️ امروز شاخص ارزیابی استاد و نخبه غالباً مقالات است؛ این درست نیست.
✅ شاخصها را «حلّ مسئله» قرار بدهید.
👈🏻 نخبگان حقیقی را دریابیم...
#امام_حوزه
#نخبگان
#شاخص_نخبگان
کارورزی اجتهاد تمدنی
🌀 اصلاح شاخص نخبگان 💠 امام خامنهای ⚜ شاخص ارزیابی نخبه را اصلاح کنیم ⚜ ⛔️ امروز شاخص ارزیابی اس
به به چقدر دقیق و عالی کاربردی آسیب شناسانه🙏🙏💐🌷
اللهم احفظه من کل بلیه
زوائد15.mp3
1.71M
#پادکست #زوائد_اصول
🔻 یکی از آسیب های جدی پرداختن به زوائد غیر از اتلاف عمر، به خطر افتادن سلامت ذهن است و انسان دچار #تفکر انتزاعی می شود.
✔️ بایستی ما تفکرمان مبتنی بر واقعیت باشد نه مبتنی بر فرض ها.
⬅️ حوزه ما #حوزه انتزاعیات است نه واقعیات. همه چیز در دنیای پیرامونی ما تغییر کرده است اما حوزه ما همچنان در آن منش قدیمی خود گیر کرده است.
🆔 @tahavol_howze
مناهج صناعة الإستنباط الفقهي ، بحوث الشيخ محمد السند - نازك الحسناوي.pdf
28.79M
📚#منبع_شناسی_اجتهادپژوهی
دانلود کتاب «مناهج صناعة الاستنباط الفقهي»
📌تقریر مباحث استاد شیخ محمد سند
✍️به قلم نازك الحسناوي
📖صفحات: 608
🗂ناشر: مؤسسه امام صادق(ع). تهران 1400
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 برنامه دروس خارج «فقه اقتصادی» حوزه علمیه خراسان
👤استاد حمید درایتی
📗دین و قرض
🏛مدرسه آیتالله خویی(ره) فاز جدید
⏰8:15 صبح
👤 استاد احمد مروی
📘احتکار
🏛حرم مطهر رضوی مدرسه علمیه دو درب
⏰7 صبح
👤 استاد سیدمحمدرضا حسینی آملی
📒خمس معادن
🏛مدرسه علمیه امام صادق(ع)
⏰ 9 صبح
👤 استاد علی قربانی
📕فقه بورس(شرکتهای تجاری و مدنی)
🏛مدرسه آیتالله خویی(ره) فاز جدید
⏰9:30 صبح
👤 استاد غلامرضا باقریکیا
📙مضاربه
🏛مدرسه علمیه نواب
⏰9 صبح
👤 استاد غلامرضا مغیسه
📔خمس
🏛مدرسه اهل البیت (علیهمالسلام)
⏰8:30 صبح
👤 استاد محمدجواد انصاریان
📗مضاربه
🏛مدرسه آیتالله خویی(ره) فاز جدید
⏰10:15صبح
🏛مجتمع منتظرالمهدی
⏰بعد از نماز مغرب و عشاء
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⁉️📚یک سئوال مهم👇
اگر قرار باشد شما که دغدغه مند مدینه فاضله اسلامی هستید،
یک قطعه از پازل تمدن اسلامی را تولید کنید
کدام سیستم و مدل مورد نیاز تمدن را تولید و تدوین میکنید؟
سیستمهای یک تمدن ۵۰ سیستم است که نیاز به مهارت نظریه پردازی دارد
اما پیش نیاز نظریه پردازی تمدنی،
اجتهاد جواهری است.
کلیدهای تحصیل اجتهاد جواهری
عبارتند از:👇👇
✅قواعد کاربردی علوم پایه
✅مهارتهای اجتهاد بصورت شفاف
✅الگوریتم و مراحل گام به گام اجتهاد
📣آنچه تا کنون از این کلیدها
در کانال کارورزی اجتهاد تمدنی بارگذاری شده است 👇
📚برخی از مهارتها در کانال بارگذاری شده است مانند سندشناسی، تطورشناسی، مرادشناسی،
📚 فهرست کامل و ریز مهارتها در ۴ رویکرد ادبی (حدود ۳۰ مهارت اصلی)
📚فهرست کامل مهارتهای اجتهاد بارگذاری شده است.
📚الگوریتم فاز ادبی الگوریتم اجتهاد (یعنی دوره فشرده الگوریتم لغوی، صرفی، نحوی و بلاغی فرآیند اجتهاد)
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad