May 11
🙏🎁💐بسم الله الرحمن الرحیم 🌷
با عنایت و توجهات خاصه حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بنا بر مشق اجتهاد و تمرین و ممارست اجتهاد است.🙏
البته نه مباحث پیچیده علوم مختلف بگونه ای که راه و مسیر مجتهد شدن بر طلبه جویا و پویا دشوار گردد
✅بلکه اصل و اساس قواعد و اصول کاربردی علوم مورد نیاز در فرآیند اجتهاد و استنباط احکام شرعی مد نظر است.📒
اللهم ارزقنا فهم القرآن و السنه و الخدمه لهما🌷
May 11
💐با سلام و عرض ادب و احترام
محضر همه دوستان اعزه اساتید طلاب محترم و جویا و کوشا و پویای حوزه علمیه خراسان و همه نقاط کشور🌺
انشاء الله
بنا براینست 👇💡
در این کانال قواعد مهم و کاربردی علوم مورد نیاز اجتهاد و
در حقیقت شیوه های استنباط 🔍احکام و معارف از منابع دینی
بصورت آسان و کاربردی
همراه با تطبیق و مثال
در این اتاق مباحثه 📣
عرضه گردد📒
🌷مقام معظم رهبری:
یک نکته راجع به «درس خواندن» عرض میکنم:
درس را جدّی بگیرید؛ درس فقه را جدّی بگیرید. ببینید!
عالِم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛
از کجا؟
از کتاب و سنّت و عقل؛ این است دیگر؛ بخشیاش مربوط به عقل است، بخشیاش هم مربوط به کتاب و سنّت و نقل است؛
خب باید بداند که چه جوری باید به دست بیاورد؛
این همان اجتهاد است.
⁉️اجتهاد یعنی چگونگی استفادهی این معارف از منابعش؛
یعنی متُدِ -به تعبیر فرنگی که بنده اصرار دارم [استفاده] نکنم امّا اینجا ناچارم- استفادهی حقایق و معارف از منابعش؛ این اجتهاد است.🙏🙏🎁
💐مژده به جویندگان روشهای کاربردی
و فراریان از مطالب تئوری محض
این کانال هدف و برنامه اش
اصول و قواعد کاربردی و مهم
به تعبیر دیگر
مهمترین و گسترده ترین روشهای استنباط احکام
از منابع
ادله اربعه و اصول عملیه و قواعد دیگر
خواهد بود انشاالله 🙏🙏😊
💐✅مژده به عاشقان گسترش شریعت غراء
اجتهاد
یعنی
مهارت و تخصص پاسخگویی به نیازهای روز بشر
آسان است بشرط اینکه
روشمند
هدفمند
مدقانه
پیگیری شود🎁
اجتهاد آرزوی دست نایافتنی نیست
بلکه در دسترس است
بشرط تلاش و دقت و سرعت و تمرکز😃
👇کلید موفقیت در مسیر اجتهاد👇
✅تمرکز بر قواعد پایه علوم پایه و سنتی حوزه است.✅
به نظر می رسد
آنچه که از مباحث روش شناسی اجتهاد در سطح کشور مطرح است
😅از آفت پراکنده کاری و
پرداختن به حواشی بجای متون
بدور نیستند
و بهمین جهت پس از این همه هزینه های گوناگون
خروجی ملموسی نداشته اند😢
از قدیم گفته اند:
👈👈علیکم بالمتون لا بالحواشی👉👉
ابتدا اصول اصلی و پایه را بسازیم
شناژ اجتهاد طلاب را پایه ریزی کنیم
سپس
در علوم انسانی اسلامی و تمدن سازی و نیازهای روز بشر
نظریه پردازی کنید🙏🙏
🎁مدیریت گروه تحقیقاتی پیشگامان مدینه فاضله
و گروه تبلیغی تحقیقاتی مبلغ موفق
بر این باور است که 👇
تبلیغ صحیح و تاثیرگذار دین
بدون اجتهاد و تحقیق محال است😳
مبلّغ
یا باید مجتهد باشد و یا محقق
در غیر اینصورت
بجای تبلیغ نظر خدا
تبلیغ نظر خود میکند 😱
بنابراین
حتی طلابی که نمی خواهند مجتهد شوند
زیبنده است که
در حد لازم و ضروری
مقدمات و شیوه های اجتهاد
و بخصوص با
روش تحلیل روایات و
روش برداشت از قرآن
آشنایی لازم را حاصل نمایند 🌷💐🙏
🌏✅✅ @karvarzi_eghtehad
👈قابل توجه علاقمندان به مشق اجتهاد👉
دوره مقدماتی کارورزی اجتهاد قاعده محور
بصورت صوت
و خلاصه آن بصورت متنی
بارگذاری خواهد شد انشاالله 🎁💐🙏
💐ضمنا از همه اساتید، پژوهشگران و طلاب عزیزی که ما را در پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی خادمین دین ( طلاب عزیز) با نظرات و انتقادات سازنده خود تسدید و تائید مینمایند
کمال تشکر و قدردانی را دارم🙏🌷🎁
آیدی مدیر کانال
جهت ارسال نظرات پیشنهادات و انتقادات
@Shasanrafatizadeh
🌏🎁💐
💢 درس خارج باید طلبه محور باشد نه استاد محور/ بازخوانی یک تجربه موفق در تدریس #درس_خارج
✔️ بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه / استاد حسن معلمی🔻
🔹 در طول ده تا دوازده سال میتوان به یک طلبه، با وجود استعداد متوسط به بالا و در حد دیپلم، توان #اجتهاد داد و بعد از آن باید وارد رشتههای تخصصی شود، خلاف آن چیزی که الآن دارد اتفاق میافتد.
🔹 الآن این مشکل در امتحانات درس خارج مطرح است، که شخص درس خارج میرود، ولی بلد نیست عبارت را درست بخواند، چون جایی از او این را نخواستهاند. همیشه استاد خودش درس را گفته و بر روی عبارت هم تطبیق داده و اصلاً مجال فکر کردن به طلبه نداده است.
🔹 خود طلبه میتواند هشتاد درصد متون را بفهمد. در آن بیست درصدی هم که اشکال دارد، اجازه دهیم گیر کند و متوقف شود، سپس بیاید مطرح کند تا جواب بگیرد. این خیلی بیشتر به دلش میچسبد.
🔹 درسهای خارج عمومی، استادش خیلی با عظمت است، ولی چون شیوهاش نارساست، فایدهای ندارد.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/201907
🔷کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
💠 @howzehamozesh
💢 آموزش ما طوری نیست که طلاب را برای درس خارج آماده کند/ باید درس خارج را مرحلهبندی کنیم
✔️ بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه / استاد محمدتقی هادیزاده🔻
🔹 اگر طلبه در درس خارج به خوبی پیش برود، یک اتفاق دیگر هم برای طلبه مستعد رخ میدهد و آن، نظریهپردازی در عرصه فقهی یا اصولی است که با برگزیدن مبنا تفاوت دارد.
🔹 امروزه یک بخش از آسیبهایی که طلاب و در مرحله بعد، حوزه و در ادامه، اجتماع، گرفتارش است، به این دلیل است که آنچه در حوزه، محور فعالیت و کار و تلاش قرار میگیرد، با نیاز جامعه فاصله دارد یا در اندازه نیاز جامعه نیست.
🔹 الآن آنچه به یک طلبه از آموزش حوزه القاء میشود، این است که اگر میخواهی استاد خوب باشی، باید روزی چند ساعت تدریس کنی و به خوبی از پس تدریس کفایه برآیی. او دیگر فرصت این را ندارد که وقتی بگذارد که به چهار تا طلبه رسیدگی، و با آنها گفتوگو کند و به طلبهای سر بزند که سر درسش میآید و ببیند چه وضعیتی دارد و مشکلش چیست و از حوزه چه میفهمد.
#درباره_درس_خارج
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/607649
🔷کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
💠 @howzehamozesh
لا عمل كالتّحقيق
هیچ کاری چون تحقیق و حقیقت جویی نیست
#امام_علی_علیه_السلام
#معجم_الفاظ_غررالحکم_صفحه249
در نشر احادیث کمک کنید و دوستان خود را به کانال دعوت کنید🌹🌹
🆔👉 @hadisgram1
فرآیند حکمشناسی در استنباط
( دوره 6، شماره 19، تابستان 1399،مقاله 9 )
نویسندگان:
سید محمدباقر قدمی 1 رضا میهن دوست 2
1 پژوهشگر و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد. مشهد – ایران
2 پژوهشگر و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد و دانشجوی دکتری فقه جزایی دانشگاه علوم اسلامی رضوی. مشهد – ایران
چکیده:
مدتی است که در مجامع علمی، اصطلاح الگوریتم مطرح شده است. این اصطلاح، به معنای فرآیندسازی هر عملیاتی است.
از آنجا علم فقه، دارای عملیات استنباط است، میتوان گفت استنباط فقهی، دارای الگوریتم است.
این الگوریتم استنباط فقهی را باید از علم اصول طلب نمود؛ چرا که رسالت علم اصول، فراهمسازی قواعد کلی استنباط فقهی و فرآیندسازی آنها است.
در واقع، الگوریتم به مثابه یک دستگاه استنباطی است که توسط علم اصول، مستدلّ و نظریهپردازی میشود و در اختیار فقیه قرار میگیرد.
البته فقهاء در مباحث فقهی، نگاهی الگوریتمیک به استنباط حکم شرعی داشتهاند؛ اما آنرا به صورت شفاف بیان نکردند؛ از اینرو الگوریتم پیشنهادی این جستار، شفافسازی الگوریتم ارتکازی فقهاء محسوب میشود.
خروجی این الگوریتم، حکم شرعی و تعیین مرتبه آن است؛ یعنی الگوریتم استنباط باید به این سوال پاسخ دهد که آیا حکم، جعل شده است یا خیر؟ و اگر جعل شده است، آیا به مرتبه فعلیت رسیده است یا خیر؟ و اگر به مرتبه فعلیت رسیده است، آیا به مرتبه تنجز هم رسیده است یا خیر؟ از اینرو، الگوریتم پیشنهادی بر اساس همین مراتب حکم پیریزی شده است.
لذا در این نوشتار با استفاده از منابع کتابخانه ای و بر اساس روش توصیفی تحلیلی به بررسی عملکرد فقها پرداخته شده است تا بدین وسیله الگوریتم استنباطی ایشان استخراج شود.
کلیدواژهها:
استنباط الگوریتم استنباط فرآیندسازی اصول فقه حکم شرعی
دریافت فایل مقاله:
لینک صفحه مقاله در سامانه نشریه:
http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_69136.html
💠 تنها کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
🆔 @howzehamozesh
✅ مقایسه دو #مکتب_اصلی در فقه
🔹مقایسه مکتب فقه قناعت (مکتب تجمیع ظنون، قم) و مکتب فقه صناعت (مکتب تطبیق قواعد، نجف)
▫️منبع: مقاله مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی، به قلم استاد علیدوست و محمدجواد لطفی
▫️یادداشت مرتبط: مقایسه دو مکتب بنیادین در روش اجتهاد
💠 تنها کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
🆔 @howzehamozesh