هدایت شده از کانون اندیشه جوان
46.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فقه کارآمد
🔷شهید صدر در اولین جلسه درس خود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفتند که "امروز تمام آمال و آرزوهای انبیا محقق شد" این بیان شامل نگاه حداکثری به فقه است اما نقش امام خمینی(ره) در ایجاد نگاه حداکثری به فقه چیست و این نگاه چه خصوصیاتی دارد؟
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و هشتم برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون ببینید.
#فقه
#کالک
#دانشگاه
#فقه_سیاسی
#حمید_رضا_میررکنی
#تشکل_های_دانشجویی
#سید_محمد_صادق_میرحسینی
#گفتگو_های_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
از بهترین چاپهای موجود از #نهج_البلاغه ، که استاد ادیب دکتر شیخ قیس العطار بر اساس چهار نسخه کهن متن کتاب را ارائه نموده است.
بجای رجوع به نهج البلاغه چاپ صبحی صالح و چاپ محمد عبده ، به این چاپ مراجعه کنید.
✍حجت الاسلام ابوالفضل #حافظیان بابلی
🗃نشر دار زین العابدین (ع)
۷۴۴صفحه
💠کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
💥جزو اذان نیست اما شعار شیعه است
آية الله شیخ مرتضی انصاری در دفاع از عقاید شیعه پافشاری میکرد. یکبار والی بغداد بخشنامه کرد که مؤذنهای مساجد شیعیان نباید در اذان «اشهد ان علي ولي الله» را بگویند. بمحض خبر به شیخ رسید به طلبهها فرمود: «وسایل سفر را آماده کنید تا به جایی برویم که بتوانیم اعمال مذهبی خود را آزادانه انجام دهیم.
همین که خبر مهاجرت شیخ انصاری از نجف به گوش مردم شهر رسید. همگی دست از کار کشیدند و گفتند: «ما هم با شیخ از عراق بیرون خواهیم رفت، این جریان هنگامه ای در نجف برپا کرد. سلطان عثمانی از کار حاکم بغداد ناراحت گردید و او را احضار و از کار برکنار کرد. بدین ترتیب، اوضاع شهر نجف آرام شد. وقتی به شیخ گفتند: شهادت بر ولایت امیرالمؤمنین جزو اذان نیست، چرا جناب عالی در این موضوع این گونه پافشاری کردید؟ فرمودند: اگر در این مسأله ساکت میماندم، ممکن بود فرمانروایان دولت عثمانی، سخت گیریهای دیگری نیز بر ما روا دارند که سرانجام بدی
داشته باشد. [۱]
[۱]: استاد الفقهاء ص ۱۴۴
📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، ص۶۵۵
#شیخ_انصاری
#تراجم_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
هدایت شده از اندیشکده فکر فردا
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
❇️ اندیشکده فکر فردا و دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی برگزار میکنند:
💥سلسله نشست های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی.💥
✅ با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و فعالان حوزه عفاف و حجاب.
🗓 زمان: 6 بهمن تا 20 اسفندماه 1401 (حوزه علمیه قم)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
📝 همچنین اندیشوران و پژوهشگران محترم میتوانند تا تاریخ ۲۰ اسفند ایدههای خود در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را ارسال کنند.
🔰در پایان از ایدههای برگزیده تقدیر خواهد شد.
💢 طرحهای خود را به لینک زیر ارسال فرمایید:
📮https://eitaa.com/joinchat/1819803948Cabfe3ec831
🔺🔺🔺🔺🔺🔺
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔@fekrefarda
🆔@D_gofteman
💥طرز تفكر فلسفى در بيانات پيشوايان شيعه
🎤 #علامه_طباطبایی :
🔹چنانكه براى آنان كه در جوامع حديث تتبّعى دارند روشن است، بياناتى كه در اين زمينه وارد شده است، بسيار بوده و هر متتبّعى به صدها حديث از اين قبيل مىتواند دست يابد، ولى ما از هر باب به عنوان نمونه، يكى دو حديث يا خطبه، انتخاب نموده و به عنوان «مختار» وارد مىكنيم، و اجمالًا به مورد نظر، يعنى به اينكه كلام منقول، مربوط به كدام مسئله از مسائل ماوراءالطبيعه است، اشاره مىكنيم. بديهى است كه استيفاى بحث در مقاصد اين بيانات و توضيح كامل آنها بحثهاى طولانى كه در صدها صفحه نمىگنجد، لازم داشته، و از ياراى گفتوگو در اين چند صفحه بيرون است.
🔻تنها چيزى كه بايد در اين بيانات، به سوى آن كاملًا عطف توجه نمود؛ سه چيز است:
1. تنظيم استدلالى سخن، و ترتيب قياس و نتيجه كه در بيانات مذكوره مشهود است.
2. يك رشته اصطلاحاتى كه در لسان عربى سابقه نداشته و مخصوصاً وقتى به وجود آمدهاند كه هنوز اصطلاحات فلسفى گذشتگان در ميان عربها شيوع و انتشار نيافته بود.
3. اين بيانات در فلسفه الهى، يك رشته مطالب و مسائلى را حل مىكند كه علاوه بر اينكه در ميان مسلمين مطرح نشده بوده، و در ميان اعراب مفهوم نبوده، اساساً در ميان كلمات فلاسفه قبل از اسلام، كه كتبشان به عربى نقل شده، عنوانى ندارد، و در آثار حكماى اسلام كه از عرب و عجم پيدا شده، و آثارى از خود گذاشتهاند، يافت نمىشود. اين مسائل، همان طور در حال ابهام مانده، و هر يك از شراح و باحثين به حسب گمان خود تفسيرى مىكردند، تا تدريجاً راه آنها تا حدى روشن و در قرن يازده هجرى حل شده، و مفهوم گرديد. مانند مسئله وحدت حقه در واجب و مسئله اينكه ثبوت وجود واجبى، همان ثبوت وحدت اوست، و مسئله اينكه واجب معلوم بالذات است و مسئله اينكه واجب خود به خود و بلاواسطه شناخته مىشود، و همه چيز با واجب شناخته مىشود، نه به عكس، و نظاير اين مسائل ... اينها يك سلسله مسائلى هستند كه با گذشتن قرنهاى زيادى از صدر اسلام، حل نشده سهل است، حتى در كلمات و آثار فضلاى امّت از طبقات مختلفه صحابه و تابعين، و فقها و متكلّمين و محدّثين و حكماى اسلام، نمونهاى هم از آنها در دست نيست. اينك روايات مورد بحث[۲۰نمونه]: ...
☀️6. از كلام پيشواى اول:
أوّل الدين معرفته، و كمال معرفته التصديق به، و كمال التصديق به توحيده، و كمال توحيده الإخلاص له، و كمال الإخلاص له، نفي الصفات عنه، لشهادة كلّ صفة أنّها غيرالموصوف و شهادة كلّ موصوف أنّه غير الصفة، فمَن وصف اللَّه فقد قرنه، و من قرنه فقد ثنّاه، و من ثنّاه فقد جزّأه، ومن جزّأه فقد جهله، و من جهله فقد أشار إليه و من أشار إليه فقد حدّه، و من حدّه فقد عدّه...[خطبه۱ نهج البلاغه]
⚡️...ماحصل سخن اينكه: اول دين اين است كه انسان خدايى را اثبات كرده، و مورد اعتقاد قرار دهد، چنين كسى خدا را به خدايى شناخته و به آن معرفت پيدا كرده است، و معرفت فىنفسه، مختلف و متفاوت مىباشد، و كمال آن اين است كه آثارى بر او مترتب شده، و كشف از تحقّق وى نمايد.
پس معرفت خدا به خدايى، وقتى كامل مىشود كه انسان نسبت به وى، در مقام خضوع برآمده، و داخلًا و خارجاً براى او كرنش كند.
🔹و اين تصديق عملى، وقتى كامل خواهد شد كه خدا را در خدايى خود يگانه قرار دهد، وگرنه تعدد و اشتراك پيدا كرده و تصديق مزبور، به حسب تعدد خدايان مفروض (تبعّض) پيدا خواهد كرد.
و توحيد وقتى كامل خواهد شد، كه او را در يگانگى خود خالص قرار دهيم، به نحوى كه هيچگونه شائبه كثرت، و عارضه تركّب و تعدّد، روا نداشته باشيم. وگرنه خدايى كه مبدأ هر آفرينش و رفع كننده هر نياز و حاجتى فرض شده، خود نيازمند و محتاج به اجزاى مفروضه خود خواهد بود.
و اخلاص توحيد، وقتى كامل خواهد شد كه صفاتى جز ذات، در وى اثبات نكنيم، زيرا هر يك از صفت و موصوف، بىترديد، دلالت بر مغايرت با ديگرى دارد؛ و لازم اين مغايرت، تركّب و تعدّد مىباشد.
و جمله «فمن وصف اللَّه فقد قرنه» تا آخر كلام، بيان محذور مغايرت موصوف و صفت است، و ماحصلش اين كه: وصف كردن ذات او با صفتى، نزديك قرار دادن صفت است بذات، يا به عكس، و لازم نزديكى، دوتايى انداختن، و لازم دوتايى انداختن، تجزيه و پارهپاره نمودن اوست.
و لازم تجزيه كردن وى، جهالت و گم كردن اوست (يعنى موصوف غير از مقصود است) و لازم جهالت و گم كردن، اين است كه با وصف از كنار به وى اشاره شود، و لازم اين اشاره مبنى بر جدايى و انقطاع، محدود قرار دادن او و لازم محدود قرار دادنش، معدود قراردادن و به شماره درآوردن اوست. البته خدايى كه امكان شماره در حقّش بيايد، منحصر بودنش به يك عدد، از يك علت بيرون از خودش، بايد تأمين شود و چيزى كه معلول و نيازمند ديگرى شود، خدايى را نسزد...
📚شيعه(مباحثه علامه طباطبایی با هانری کربن)،ص۱۲۰
#کلام_اسلامی
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
🟡 @kashkolenab 🌹
کشکول ناب حوزوی
📜علوم تجربی و خداباوری در گفتگو با پرفسور مهدی #گلشنی 🔹بنده از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۰ میلادی در دانشگاه ب
📚کتاب «خداباوری و خداناباوری» اثر دکتر قاسم #پورحسن از سوی انتشارات صراط منتشر شد.
🔸️ کشکمش میان خداباوری و خداناباوری امروزه تبدیل به یکی از مهمترین موضوعات شده و بسیاری از قلمروهای اندیشه ای را تحت تاثیر قرار داده است. الحاد امری تاریخی است اما در دوره کنونی با صریح ترین و روشن ترین معنا از الحاد روبرو هستیم. در معنای عام، خداناباوری به " نداشتن هر نوع باوری به خدا" و نیز به " داشتن این باور که خدایی وجود ندارد" ، بکار میرود لذا با دو نوع خداناباوری ایجابی و سلبی روبرو هستیم. الحاد محدود به مناقشه در باب براهین علیه یا له خدا نمیشود بلکه دارای ساحات گسترده ای است. براهین علیه بقاء و جاودانگی نفس، ادله وجود شرور در عالم، جایگزینی علم و تلقی علم محوری نیز بخشی از جریان الحاد بشمار می آید. نباید الحاد را محدود در کتاب ساعت ساز نابینا یا پندار خدا داوکینز دانست و از پندار دین و آینده #فروید چشم پوشید.
💎 اطلاعات بیشتر در گفتگو با مولف👉
#فلسفه_اسلامی
#کلام_جدید
#جریان_آتئیسم
#هاوکینگ
#داوکینز
🔰کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
💥برنامه نکوداشت آیت الله شیخ حسین اوسطی از علمای تهران
معظم له ظاهرا در مدرسه عالی شهید مطهری تدریس دارند و همچنین در مسجد قدس واقع در خیابان نیروی هوایی اقامه نماز جماعت می کنند.
مراسم نکوداشت چهارشنبه شب ۱۰ اسفند در مسجد قدس واقع در خیابان پیروزی تقاطع خیابان اول نیروی هوایی برگزار میشود.
📚معرفی و خرید برخی از تالیفات 👉
سلسله جلسات تفسیر نهج البلاغه 👉
اجازه نامه امام خمینی ره 👉
#علمای_تهران
#معرفی_اساتید
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺استاد سید رسول #موسوی_تهرانی و آیت الله سید احمد موسوی #مددی #مجالسات_علما 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @
جناب استاد حاج سید رسول #موسوی_تهرانی را تقریباً همۀ طلاب ـ حتی آنهایی که ایشان را از نزدیک ندیدهاند ـ میشناسند. میفرمودند: "یک بار در صحن حرم مطهر حضرت معصومه (س) مشغول صحبت با کسی بودم. وقتی از او جدا شدم طلبهای جلو آمد و پرسید: حاج آقا موسوی تهرانی؟ گفتم: بله، از کجا شناختید؟ گفت: به من گفته بودند: عمامۀ کوچکی میبندد و به همه سلام میکند. دیدم تنها کسی که با این مشخصات همخوانی دارد شمایید."
خیلیها نمیدانم کجا بزرگ شدهاند که الفبای آداب اسلامی («من التواضع أن تسلّم علی کلّ من لقیت» و امثال آن) را هم بلد نیستند. خداوند سایۀ ایشان و سایر بقیة السلف را بر سر حوزههای علمیه مستدام بدارد.
✍عرفانیان
#خاطرات_علما
#سیره_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
15.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 ما اقتصاددانان در اندیشههای لیبرالیسم و سرمایهداری لیبرال زندانی شدهایم!
دکتر مسعود #درخشان(اقتصاددان):
⚠️ذهن یک مسلمان را چنان شکل میدهند که کافر شده است اما نماز هم میخواند. شیطان بر اساس علم عمل میکند. غرب و شرق، یعنی کسانی که ما را در چارچوب اندیشههای خود زندانی کردند. زندان را تحت عنوان آزادی به ما فروختند! مارکس یک نابغه نادان بود.
#نئولیبرالیسم
@profderakhshan
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌹 @kashkolenab
مسئله شناسی و بارش فکری(استاداسلامپور).mp3
24.51M
💥نکات طلایی از مسئلهشناسی و بارش فکری
▫️شناسایی دقیق مسئله
▫️تعریف مسئلهشناسی
▫️مؤلفههای مسئلهشناسی
▫️گام به گام مسئله شناسی
▫️جامعیت جواب سؤال با: چه؟چرا؟چگونه؟
🎤 استاد حسن اسلامپور کریمی
#مشاوره_طلبگی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
📚 #معرفی_کتاب الحصون المنیعة فی طبقات الشیعة
✍️شیخ علی #کاشف_الغطاء
🔻شیخ #آقا_بزرگ تهرانی درباره این کتاب آورده است :
الحصون المنيعة في طبقات الشيعة ، للشيخ على بن الشيخ محمد رضا بن الشيخ موسى ، أكبر أولاد الشيخ جعفر كاشف الغطاء المولود حدود ( 1268 ) والمتوفى غرة المحرم( 1350 ) مؤسس المكتبة التي هي أنفس مكتبات النجف بل العراق اليوم ، كان جماعا للكتب طيلة عمره الطويل واستنسخ كثيرا منها بخطه وله أيضا تصانيف اخر منها " سمير الحاضر "شبه الكشكول في خمس مجلدات كبار ، و " الحصون المنيعة " هذا في عشر مجلدات بخطه وهي نسخة الأصل المسودة ويزيد كل مجلد على خمسين ألف بيت ، جمع فيه العلماء والشعراء ، والأطباء ، وسائر الأعاظم من الشيعة بغير ترتيب...
📚الذریعه جلد 7 صفحه 25
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
هنر در مطابقت با واقعیت- گفتگو شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی .pdf
228K
💥گفتگوی شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی در
#مقاله "هنر در مطابقت با واقعیت"
✂️بخشی از اشاره اول مقاله شهید آوینی:
...وجود مبارک ایشان که باران است؛ ما را امید بود که شورهزار نباشیم.
سوالات ما بسیار بود که از پیش نوشته بودیم و تقدیم داشتیم. سوالات آن همه بود که مزاحمت ما، هر چند هفته یک بار مکرر شود، اما وقت ایشان تنگ بود و بهتر بگوییم، سعادت ما نایار و روزیمان تنگ...
#آوینی
#هنر_اسلامی
#جوادی_آملی
🟡کشکول ناب حوزوی🔻
🟦 @kashkolenab