هنر در مطابقت با واقعیت- گفتگو شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی .pdf
228K
💥گفتگوی شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی در
#مقاله "هنر در مطابقت با واقعیت"
✂️بخشی از اشاره اول مقاله شهید آوینی:
...وجود مبارک ایشان که باران است؛ ما را امید بود که شورهزار نباشیم.
سوالات ما بسیار بود که از پیش نوشته بودیم و تقدیم داشتیم. سوالات آن همه بود که مزاحمت ما، هر چند هفته یک بار مکرر شود، اما وقت ایشان تنگ بود و بهتر بگوییم، سعادت ما نایار و روزیمان تنگ...
#آوینی
#هنر_اسلامی
#جوادی_آملی
🟡کشکول ناب حوزوی🔻
🟦 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥خاطره ای از جلسه #مناظره میرزا مهدی آشتیانی با توده ای ها
🎤آیت الله محمدرضا #ربانی_تربتی(ره)
در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
به مناسبت مجلس بزرگداشت استادش فیلسوفِ شرق مرحوم #میرزا_مهدی_آشتیانی ۱۳۷۹
🌐 http://hakimrabbani.ir
#خاطرات_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥خلاصهای از بیانات پرفسور مهدی #گلشنی در نشست «تغییر جهتگیری علم در دهههای اخیر» 🏢خانه اندیشهو
💥سخت کوشی سنتی و تنبلی مدرن!
🎤دکتر مهدی #گلشنی:
...اخیراً کتاب «شیخ بهایی» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است، ببینید چه ابعادی از این شیخ مخفی مانده است. در این زمینه دکتر نصر نامه نوشته بودند که واقعاً #شیخ_بهایی در محیط ما مظلوم واقع شده است. نکته مهم دیگر سختکوشی دانشمندان مسلمان در کسب معرفت بود که خیلی سختکوش بودند و نمیخواستند شاگرد تنبل بار بیایند. ابوریحان خاطرهای نوشته که یکی از شاگردان از او پرسیده بود، استاد! چرا شما برای این مواردی که گفتید، مثال نزدید؟ او پاسخ میدهد: من میخواهم آدمهای نکتهدان خودشان دنبال مثال بروند و پرورش یابند.
«رازی» کتابی با نام جامع الجوامع نوشته و در خاطراتش نوشته است که ۱۵ سال روی این کتاب به قدری کار کردهام که دستان و چشمانم از کار و از نور افتادند و مطالب را برایم میخواندند تا کتاب را تمام کنم. او مینویسد ۴۰ سال دنبال کتابی بهعنوان مرجع میگشتم. یعنی میخواهم بگویم کاوش و جستوجو خیلی مهم است و هر جا که میتوانستند میرفتند تا علم بیابند. مسافرتهای #شهید_ثانی که طراز اول شیعه بود را مطالعه کنید و ببینید به چه کشورهایی مسافرت کرده بود. دانشمندان قدیمی ما، خیلی فعال بودند و خیلی تلاش میکردند اما الان چنین چیزی نیست و الان متأسفانه جهان اسلام فقط مقلد غرب است و کمتر نوآوری نداریم...
📆۱۰ اسفند ۱۴۰۱
🌐متن کامل👉
#بیرونی
#علم_و_دین
#زکریای_رازی
#تمدن_اسلامی
🌷 کشکول ناب حوزوی👇
🍀 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥گفتگوی شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی در #مقاله "هنر در مطابقت با واقعیت" ✂️بخشی از اشاره اول م
💥هنر متعالی
🎤آیت الله #جوادی_آملی :
🔹اما «بهترین هنرها» آن است که «جامع همه کمالات» باشد، یعنی در عین حال که سمع و بصر را تغذیه میکند خیال و وهم را رعایت کند «حرمت عقل» را نیز مینگرد. یعنی هنر کامل آن طور نیست که حرمت عقل را رعایت نکند. افعال انسان بیان روحیات و مکنونات اوست. بیان معرفی از حضرت امیر سلام علیه رسیده که (المرء محبوء تحت لسانه) یعنی هر کس زیر زبانش نهفته است. و یا همان مثال معروفی که گفتهاند اگر تلنگری به کاسه سفالی برسد معلوم میدارد که پخته است یا گل خام است، سالم است یا ترک خورده؛ و اگر ترک دارد، این ترک از درون اوست یا از بیرونش. سخن نیز نشان میدهد که آن صاحب سخن صادق است یا کاذب. هنر و صنعت نیز همین طور است؛ علم نیز. یک طبیب که نسخه مینویسد نیز اگر هوالشافی معتقد باشد نسخهاش پیام دارد و اگر نه … اگر به (اذا مرضتم و هو یشفیکم) معتقد نباشد و فی المثل عنوان کند که شفا به خواص ذاتی دارو باز میگردد، طبش پیام ندارد. در اسلام هنری که پیام نداشته باشد «مطلوب» نیست نظیر زنگ ناقوس نیست که دالان ورودی عبادت مسیحیها باشد. آنچه دالان ورودی عبادت ماست (اذان است و اقامه) که شعاری دارای پیام و معناست. اگر هنری واقعاً بتواند همه لذات را تأمین کند، اعم از لذات مربوط به سامعه و باصره، خیال و وهم و یا لذات مختص به قوه عقل، هنری است کامل. ممکن است خواننده خوبی باشد ولی شعری را بخواند بیمحتوا. این خواننده اگر شعر با محتوایی بخواند هم سامعه را تغذیه کرده و هم قوه عاقله را حرمت نهاده. همین معنا در شعر نیز هست. در نثر هم، در نقاشی هم و … در خطاطی هم این معنا هست. آنگاه هنر، رسالت خویش را خواهد یافت و همه خواهند پذیرفت، نهتنها یک گروه مخصوص.
🔸یکی از بشارتهایی که حضرت امیرالمؤمنین (ع) به مردم با ایمان میدهد این است که میفرماید اگر کار خیر کردید وارد بهشت میشوید که خطیب و قاری و خواننده آن بهشت، حضرت داود سلام الله علیه باشد. خوب این هنری است که همچون نعمتی برای بهشتیان مطرح شده است. در آنجا «لذات عقلی» تأمین میشود. بهشتیان از صدای خوش لذت میبرند آن طور که در نهج البلاغه آمده است، اما صوتی که عاقله را نیز در کنار سامعه تغذیه کند نه آنکه رفیق نیمهراه باشد؛ سامعه را تغذیه کند و قوه عاقله را برنجاند. ممکن است انسان صحنهای را تماشا کند و باصرهاش لذت ببرد گوش به آهنگی بسپارد و سامعهاش غرق لذت شود؛ اما چون پیام ندارد آن هنر «گویا» نیست، «صامت» است و «گنگ». حرف ندارد. اما اگر انسان بخواهد نیروهای داخلیاش را هماهنگ کند به اذن خدا شدنی است چرا که قرآن همین طور است قرآن «مثل» دارد، امثالی که توحید را بیان میدارد و معاد را … و از قرآن در عین حال که قوه عاقله لذت میبرد، سامعه نیز بیبهره نیست و اگر هنری این چنین باشد بهرههایی که، خردمندان از این هنر میبرند بیش از آن است که دیگران میبرند و اگر نه، هنر بهره نابخردان است. هنر اگر لذات متناسب با همه قوای مدرکه را تأمین کند خردمندان بیشتر لذت میبرند چرا که انسان خردمند فراتر از لذات مربوط به سامعه و باصره و وهم و خیال از لذات عقلی نیز بهرهمند میشود؛ حال آنکه غیر خردمند تنها در محدوده سمع و بصر میماند. فی المثل اگر شعر پر محتوایی خوانده شود آنکه اهل درک نیست فقط لذت سمعی دارد اما اهل درک، هم از لذت سمعی برخوردار است و هم از لذت عقلی. هنرهایی که بر پشتوانه بینش توحیدی اتکا ندارند تنها در محدوده قوای حسی عمل میکنند و با عقل بیگانهاند.
✂️برشی از گفتگو شهید آوینی با آیت الله جوادی آملی👉
#فلسفه_هنر
#هنر_اسلامی
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
🟡کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥خاطره ای از جلسه #مناظره میرزا مهدی آشتیانی با توده ای ها 🎤آیت الله محمدرضا #ربانی_تربتی(ره) در ا
rabbani.mp3
3.78M
🔺️خاطره ای از مرحوم آیت الله شیخ محمّدرضا #ربانی_تربتی(ره)
🎤استاد سید رضا اسحاق نیا
#خاطرات_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
❓آیا خداوند ماهیت دارد؟👆
📚ص۲۱۷ از کتاب تأملاتی تحلیلی - انتقادی پیرامون فلسفه دین ، حجت الاسلام سید جابر موسوی راد
✍پ.ن: استاد غلامرضا #فیاضی و استاد سید کمال حیدری برخلاف جمهور فلاسفه قائل اند که خداوند ماهیت دارد. چکیده استدلالشان در متن بالا موجود است.
#فلسفه_اسلامی
#کلام_اسلامی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥حقیقت لا اله الا الله + خاطره ای از مرحوم شیخ غلامحسین دارابی 🎤بیان شیرین آیت الله اسماعیل پور قمش
لا يخفى أن الاشتغال بالمباحث الاستدلالية هو الذي يوجب بلوغ المستعد إلى درجة الاجتهاد و أظن ان هذا المعنى في مبحث الطهارة يحصل للطلبة أسرع من مباحثة سائر كتب الفقه لان البحث فيها مركب من العبادية و العرفية
✍ آیت الله اسماعیل پور قمشه ای(ره)
📚المعالم المأثورة ۱، ص۸
#مشاوره_طلبگی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
استفاده از علوم بشری.mp3
3.03M
💥برداشت غلط برخی از روایت «شَرِّقا اَو غَرِّبا...» / معنای گرفتن مظروف (علم) و رها کردن ظرف/توجه به مقام نوری اهلبیت ع
🎤استاد #مفیدی
حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ ، قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ فِيرُوزَانَ اَلْقُمِّيُّ ، قَالَ أَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى ، عَنِ اَلْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ ، عَنِ اَلْحَجَّالِ ، عَنْ أَبِي مَرْيَمَ اَلْأَنْصَارِيِّ ، قَالَ: قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) قُلْ لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ وَ اَلْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ شَرْقاً أَوْ غَرْباً لَنْ تَجِدَا عِلْماً صَحِيحاً إِلاَّ شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ .
📚اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی) ج ۱، ص ۲۰۹
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟣 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥اول کلام بعد فلسفه حضرت آیتالله #بهجت (ره) : «برای تحصیل فلسفه، ابتدا تعلّم علم کلام و بررسی روا
💥فلسفه و حکمت را باید پیشِ استاد خواند
❇️باید کسانی باشند که سلسله اساتیدشان به #ملاصدرا و #خواجه و #ابن_سینا و #فارابی برسد.
🔹 از قول یکی از بزرگان نقل می کنند که ما وقتی معاد اسفار را پیش حضرت امام (قدس سره) می خواندیم، به گونه ای آن را بیان می فرمودند که همین معادی بود که همه مردم به آن اعتقاد دارند.
🔶فلسفه وقتی تشریح و هضم بشود، هیچ مخالفتی با کتاب و سنت ندارد. کسی که فلسفه را پیش استاد نخواند، مثل شیخ احمد احسائی، مبدا گمراهی ها می شود.
🔷فلسفه و عرفان، در حقیقت خدمتگزار کتاب و سنت است و در حقیقت این ها دو طفلند که قرآن و عترت قیّم آنها هستند.
🔻حکمای قدیم، حرف را به طور روشن نمی گفتند بلکه در لابلای اصطلاحات میگفتند تا باعث انحراف اعتقادی مردم نشود. مثلا میرداماد به گونه ای در قبسات حرف زده است که جز اهلش، هیچ کس نمی تواند بفهمد که او چه می خواهد بگوید، «سخن سربسته گفتی با حریفان».
🌟 #علامه_طباطبایی می فرمود: هندی ها چهار صد رساله دارند که مضامین عرفانی لطیفی در آنها هست؛ اما این ها چون نفهمیدند که مقصود عارف چیست، بت پرست شدند.
📚شرح منظومه آیت الله #انصاری_شیرازی، ج1، ص۷۴۷
#مشاوره_طلبگی
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
💥الآن مجبورم!
🎤آیت الله امینی گلستانی(ره):
🔹نجف رفتن بنده به اعجاز حضرت بود، به یاد دارم زمانی گرسنگی به من فشار زیادی آورده بود کتاب «حیات القلوب» با جلد چرمی داشتم که آن را باز کردم تا مطالعه کنم و گرسنگی فراموش شود!
.
🔶کتاب را که باز کردم، دیدم یکچهارم «مُهر نان» که در آن زمان به هر «مُهری» چهار نان میدادند در لای کتاب هست، بااینکه سهم امام نمیخوردم و با مزد صحافی در نجف زندگی میکردم، تا این مهر را دیدم، گفتم خدایا بااینکه عهد کردهام سهم امام نخورم؛ اما الآن مجبورم.
.
🔹یک نانوایی نزدیک دفتر آیتالله حکیم بود و مهر را به او دادم؛ تعجب کرد چون من تابهحال از آن مهرها استفاده نکرده بودم، یک نان به من داد و من یک ریال سبزی قرض کردم، و شستم و باعجله لقمه نانی را بریدم خواستم بخورم که درب اتاق من را زدند.
.
🔶گفتم تفضل! دیدم عرب سیاه چهره و لاغر و سبز چشمی وارد شد و به زبان عربی گفت؛ من گرسنه هستم، دارم از گرسنگی میمیرم به من کمک کن، من آن لقمه نانی را که بعد از سه روز پیداکرده بودم به او دادم، گفتم نزد من غیر از این چیزی نیست بفرمایید بخورید، او هم آمد و آن نان را یکی دو لقمه کرد و خورد. من سرم را به دیوار گذاشتم، به خود گفتم، نزد مولا امیرالمؤمنین بروم.
.
🔹به حرم مولا مشرف شدم و خیلی جسورانه به حضرت عرض کردم، یا امیرالمؤمنین من را آوردهاید اینجا که از گرسنگی بمیرم؟ من الآن سه روز است که گرسنهام، لقمه نانی پیدا کردم و آن را هم جوان عربی خورد.
.
🔶گریهام گرفت، به منزل که برگشتم، نیم ساعت طول نکشید که دیدم دوباره درب حجره را زدند، خیال کردم دوباره عربی است، گفتم تفضل، درب را که باز کرد دیدم آقای محترمی در لباس روحانیت است، اجازه خواست، گفتم بفرمایید، وارد شد و نشست، دستش را داخل جیبش برد و مبلغی را روی میز مطالعه من گذاشت
.
🔹گفت: این را آقای شیخ نصرالله خلخالی که در آن زمان نماینده آیتالله #بروجردی در نجف و تاجر بازار بود برای تو فرستاده است، فرمود؛ که دیگر نرو از امیرالمؤمنین گلایه کن، این درحالی بود که مراجعه من به بعد از ظهر ساعت سه بود و خلوت بود و خصوصی گریه کردم و کسی متوجه من نبود! حالا ببینید آن مرد با حضرت چه ارتباطی داشت، گفت این را خرج کنید و از امیرالمؤمنین گلایه نکنید. به پول آن زمان پانصد تومان پول بود که پول زیادی بود، من هم این مقام را از آن بزرگوار دیدم.
🤲نثار روح آیت الله امینی گلستانی که چند ماه پیش به رحمت خدا رفتند صلواتی و فاتحه ای هدیه کنیم🤲
#خاطرات_علما
#سیره_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥اشرافیگری مذهبی!
هاشمی رفسنجانی تحت تاثیر غربزدگانی که به وی نزدیک شده بودند و تکنوکرات های حزب و جریان کارگزاران را تشکیل دادند که اکنون بیش از هفتاد درصد قدرت و شبکه های اقتصادی دولتی و خصوصی را از طریق شرکت های معظم دولتی و خصولتی در اختیار دارند ، مسبب اشرافیت مذهبی در کشور هستند.
هاشمی رفسنجانی با تئوریزه کردن اشرافیت مذهبی در کشور، باعث تغییر ریل انقلاب به این سمت و سو شد؟ امام علی علیه السلام میفرمایند من با عدالت، فقر و رنج مردم را از بین بردم . الگوهای توسعه غربی و روشنفکرانه هیچگاه به توسعه نمی انجامد و نمونه آن ۸ سال گفتمان توسعه بود که رنانی ها، نیلی ها، نوبخت ها، زیباکلام ها و سریع القلم ها و ظریف ها بر کشور حاکم بودند. ما نیازمند الگوی پیشرفت بومی بر سه پایه دانش محوری، استفاده از تجربیات تکنیکی شرق و غرب توسعه یافته و عدالت محور بر پایه اقتصاد مقاومتی و هستیم.
دکترحمیدرضا مقصودی
#قنبریان
#عدالت_اسلامی
#مبارزه_با_اشرافی_گری
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥يكى از جهاتى كه درباره مرحوم #مجلسى مورد توجه قرار نگرفته است، اين است که:
🔸سيد على خان مدنى از نظر طبقه و سن در رديف شاگردان مرحوم مجلسى است و با سيد نعمت الله جزائرى همسن و همطبقه است و مرحوم مجلسى نيز در موقعيت رياست قرار دارد. با اين اوصاف مرحوم مجلسى در بحارالأنوار از "سلافة العصر سيد على خان" با احترام ياد و از او مطلب نقل مى كند و در اين باره هيچ أنانيّتى ندارد.
🔹اگر سيد على خان شاگرد مجلسى بود، ممكن بود نقل كردن از او به خودش بازگردد، ولى سيد على خان، نه شاگرد وى است، نه قوم و خويش وى و نه جزء حزب وى، مع ذلك چون آدم ملايى است و كتابش خوب و قابل استفاده، دليلى نمىبيند كه از وى نقل نكند.
✅اينها نشاندهنده اين است كه ايشان از اين اوهام و افكار و أنانيت، به دور بود.
📚جرعه ای از دریا، آیت الله #شبیری_زنجانی، ج2، ص317
#تراجم_علما
#سیره_علما
#سید_علیخان
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
هدایت شده از خبرگزاری شبستان
📸 بزرگداشت آیتالله سیدعلی مقدمقوچانی در مسجد علوی
🌐 Shabestan.ir
🆔️ @shabestannewsagency
💥استدلال بعضی به قرآن برای مشروعیت سرمایه داری و اشرافیت!!
✍آیت الله #مظاهری:
🔸برخی پول پرستان ادعائی دارند و برای خیال خرافی خود به آیاتی نیز تمسک جسته اند که هر مسلمان آگاهی را متأثر میسازد. و براستی نیز جای تأسف و تأثر است که قرآن عزیز کتاب انسان ساز خدای متعال چنین بازیچه ی هوی و هوس مشتی غربزده ی سودجو و کور و کرانی سراپا جهل شود! آنان گاهی این آیه شریفه را ذکر کرده: «و الله فضل بعضکم علی بعض فی الرزق» [۱] (خداوند بعضی از شما را بر بعضی دیگر در مال و روزی برتری داده است)... و میگویند فقر و غنی تقدیر الهی است و خدا خواسته است که برخی فقیر باشند اگر خدا میخواست به آنها هم عطا میکرد!!
✅ این پندار بی اساس را قرآن عیناً از برخی مترفین خرافه گو در صدر اسلام نقل میفرماید: «وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ یَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ» [۲] (وقتی به آنان گفته شود از آنچه خداوند به شما عطا فرموده انفاق کنید کافران به مؤمنان میگویند آیا کسانی را اطعام کنیم که اگر خدا میخواست آنان را اطعام میکرد)
🔹قرآن کریم در آیه ی «و الله فضل بعضکم علی بعض» به یک نکته طبیعی اشاره میفرماید و آن اینکه مردم در استعداد و هوش و فعالیت یکسان نیستند پس ناچار درآمدشان نیز یکسان نخواهد بود. ولی این قبیل آیات در مقام آن نیست که بیان کند وظیفه مردم درحالیکه از نظر طبیعی مختلفند چیست؛ البته در ذیل برخی از همین آیات وظیفه را نیز تعیین فرموده است چنانکه در ذیل همین آیه میفرماید «فما الذین فضلوا برادی رزقهم علی ما ملکت ایمانهم فهم فیه سواءا فبنعمه الله یجحدون» [۳] (ولی آنان از رزق خود بزیردستان نمی دهند تا در معیشت و زندگی مساوی شوند، آیا اینان نعمت خدا را نادیده گرفته و کفران میورزند؟ ).
🔻تمامی این آیه شریفه دلالت دارد:
الف - انسانها چون در استعداد متفاوت خلق شده اند بنابراین در بهره و درآمد نیز متفاوت میشوند.
ب - افرادی که برتری دارند باید از درآمد و سود خود به دیگران بدهند تا همه در رفاه باشند.
ج - آنانکه بخل ورزند و موجب اختلاف طبقاتی در معیشت شوند به آنچه پروردگار جهان به آنان عنایت فرموده کفران ورزیده اند.
----------
(۱). سوره ی نحل آیه ۷۳
(۲). سوره ی یس آیه ۴۷
(۳). سوره ی نحل آیه ۷۳
📚 مقایسه ای بین سیستمهای اقتصادی ، جلد ۱ ص۹۲
#اقتصاد_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
💥حاج شيخ عبدالكريم همان شبى كه از دنيا رفت خانواده او شام نداشتند!
✍ آیت الله #نوری_همدانی :
🔹موسّس حوزه مقدّسه قم آيت الله العظمى #حاج_شيخ عبدالكريم حائرى كه در سال ١٢٧٦ در مهرجرد يزد متولّد و در سال ١٣٥٥ قمرى چشم از اين جهان بستعلاوه بر كمالات و امتيازات فراوانى كه داشت از لحاظ زهد و ساده زيستىنيز نمونهاى بود.
🔸 #امام خمينى (ره) در يكى از سخنراني هاى خود فرمودند:
«مرحوم آقاى حاج شيخ عبدالكريمِ ما وقتى كه فوت شد آقا زادههاى او همان شب چيزی نداشتند ، همان شب شام نداشتند.»
🔹او چون مرجع شيعيان بود وجوه شرعيّه فراوانى به ايشان مىرسيد ولىهنگام وفات همه اثاثيهاش به هزار و پانصد تومان نمىرسيد و مبالغىمقروض بود كه طلبكاران همه طلب خود را به آن بزرگوار بخشيدند.
🔸[شیخ #آقا_بزرگ تهرانی] در كتاب نقباء البشر مىگويد:
«حاج شيخ عبدالكريم حائرى با اينكه اموال فراوانى از وجوهشرعيه براى او آورده مىشد ولى او هرگز آنها را پيش خود نگاه نمىداشت و آن اموال را به تجّارى در بازار قم كه از صُلَحاء بودند، تحويل مىداد و در نزد آنها جمع مىشد و در موقع دادنشهريّه طلاّب يا مواقع ديگرى كه لازم مىشد ايشان حوالهمىدادند و پول از آنها گرفته مىشد و مورد تقسيم قرارمىگرفت و يا به مصارف لازم خرج مىشد.»
📚علمای بزرگ اسلام، حسین نوری همدانی ، صفحه 373
#سیره_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کتابشناسی تحلیلی «منتخب الأثر فی الامام الثّانی عَشَر» .pdf
533.3K
📕 #مقاله "کتابشناسی تحلیلی «منتخب الأثر فی الامام الثّانی عَشَر»"
💧چکیده
کتاب مُنتَخبُ الاَثَر فی الامام الثّانی عَشَر نوشته آیتالله لطفالله #صافی_گلپایگانی (ره) که مشتمل بر مباحث مهدوی است، به سبب ویژگیهایش، بهعنوان یکی از منابع مهم روایات مهدوی شناخته میشود. پژوهش پیش رو با روش توصیفی ـ تحلیلی تلاش دارد ضمن تبیین شیوه مؤلف، چرایی و روش تألیف و تحلیل سبک نظاممند اثر، ویژگیهای آن را تبیین نماید. یافتهها حاکی است مؤلف با انتخاب دقیق روایات و بررسی دلالتشان از لحاظ موضوعی آنها را به شیوهای نو دستهبندی کرده و روایات هر موضوع را با ذکر سند از مصادر متقدم گردآوری و با اهتمام به تواتر معنوی، اثبات نموده روایات مهدوی ریشه در مصادر معتبر روایی و نزدیک به عصر معصومان دارند؛ ازاینرو این کتاب، گرایش کلامی ـ تاریخی دارد. مهمترین ویژگیهای منتخب الاثر، قلم روان، نظم و شیوه مبتکرانه، فراوانی روایات، جامعیت، تتبع گسترده مؤلف، اهتمام به تواتر معنوی، توجه به اصل وحدت و تقریب مذاهب، پرهیز از تکرار، گزینش فقیهانه روایات و توجه به آیات مهدویت است که موجب شده این اثر نسبت به دیگر تراث مهدویتی بهعنوان اثری ممتاز به جامعه علمی معرفی شود.
#کلام_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
💥دروس آية الله الشيخ علي المروجي القزويني
🔸خارج الفقه / كتاب النكاح / العيوب الموجبة لخيار الفسخ / م٩٧٠ من المسائل المنتخبة للسيد الخوئي ؛ الساعة ١١ صباحا
🔹خارج الاصول: قاعدة لا ضرر ؛ ١٠ صباحا
🔻في مركز الامام السجاد ع للدراسات الحوزوية. (المبنى الجديد، خلف مجتمع ناشران)
#معرفی_اساتید
✅کشکول ناب حوزوی👇
🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥برنامه نکوداشت آیت الله شیخ حسین اوسطی از علمای تهران معظم له ظاهرا در مدرسه عالی شهید مطهری تدری
مراسم بزرگداشت آیت الله حسین اوسطی در تهران با حضور آیت الله سید محمد امین خراسانی ، استاد شیخ علی قاسمی ، حجت الاسلام سید مسعود خامنه ای ، حجت الاسلام سید محمدرضا علم الهدی(فرزند آیت الله سیدعبدالجواد علم الهدی ره) و بسیاری از اساتید و فرهیختگان دیگر
این مراسم در مسجد قدس برگزار شد.
#مجالسات_علما
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
📌 ١۶ انگاره غلط!
لیبرالها یک سری گزاره غلط دارند که تا از ذهنتان بیرون نکنید استثمارتان میکنند:
١. همه ی کشورها نباید کالاهای زیادی را تولید کنند. بلکه فقط باید هر کالایی را که در آن #مزیت_نسبی دارند تولید کنند
٢. برای توسعه باید #دولت_کوچک شود و همه چیز به بخش خصوصی واگذار شود
٣. رشد نقدینگی همیشه باعث تورم است و هدایت نقدینگی بی معناست
۴. دولت یعنی ناکارآمدی، فساد، رانت و... و #بخش_خصوصی یعنی کارآمدی، بهره وری بالا، رقابت و...
۵. #بازار_آزاد باعث میشود عدالت محقق شود
۶. #عدالت و برابری تعارض دارند
٧. یارانه ها باید حذف شوند و قیمتها آزاد باشند
٨. برای کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت باید به سراغ تولید انبوه برویم
٩. برای تولید انبوه باید تکاثر و تجمیع_ثروت داشته باشیم و این نیازمند #بانک و بورس و...است
١٠. انسان گرگر انسان و همیشه به دنبال نفع مادی شخصی است
١١. #کپی_رایت یک حق است و باعث ایجاد انگیزه میشود
١٢. رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی باعث افزایش اطلاعات و آزادی بیشتر می شوند
١٣. تبلیغات بازرگانی سبب ایجاد رقابت میشود
١۴. تمام ارزش اضافی (سود نهایی) سهم کارآفرین و مدیران است
١۵. کارگران با رضایت خودشان با حقوق پایین کار میکنند و سهمی از سود نمی خواهند
١۶. نفت در حال تمام شدن است و باید زودتر از شر آن خلاص شویم
ادامه دارد...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
💥مراد نحویون از جمله مشهور «ضَرَبَ زیدٌ عمْرًا»
✍آقا محمد علی کرمانشاهی:
🔹آنچه به خاطر قاصر می رسد و احتمال می دهد آن است که: مراد به زید حضرت امیرالمومنین(ع) و مراد به عمرو، عمرو بن عبدود لعین است، و مراد به ضرب همان ضربتی است که آن حضرت در جنگ خندق و احزاب به آن مردود مرتاب زد و به جهنم فرستاد، و حضرت رسالت(صلی الله علیه و آله) در مدح آن حضرت لعل گوهربخش گشاد و فرمود: «لضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین».
🔸و بیان این مدعی آن است که: آن حضرت را چندین اسم بوده از جمله آنها «زید» است چنانچه شیخ صدوق(ره) در کتاب امالی( 482 حدیث 2 ) روایت کرده است.
📚مقامع الفضل، ج1ص472
#ادبیات
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥اشرافیگری مذهبی! هاشمی رفسنجانی تحت تاثیر غربزدگانی که به وی نزدیک شده بودند و تکنوکرات های حزب و
💥 پياده شدنِ مدل سرمايهداري در ایران، بستر شکلگیریِ شکاف طبقاتی و تحميلِ محروميتهای اقتصادی و فرهنگی و محرومیتهای جنسی است!
✍استاد سید منیرالدین حسینیِ هاشمی ره:
«پياده شدنِ مدل سرمايهداري در ایران بستر تحميل محروميتهاي سياسي و فرهنگي شده، و مشکلات اقتصادی و اختلاف طبقاتی بهوجود آورده است.
🔹در ايران، [فرضا]ً ۲۰ درصد از جامعه، هم پول دارند و هم مقام دارند و هم ارضاء جنسي دارند؛ ۳۰ درصد بهصورت متوسط در فشار هستند ولي اينها را تا حدودی دارا هستند. و ۵۰ درصد هم در فقر اقتصادي، فقر جنسي و فقر هويتي زندگي ميكنند. چون آنها دارند تحقيرشان ميكنند! جامعه دارد تحقيرشان ميكند!
🔸بَعد، غرب به اين جمعيت بزرگ (به این ۵۰ درصد) ميگويد: شما آزاديد! شما آدم هستيد! اختيار شما به دست خودتان است! اينها چكاره هستند؟! اين ارزشها هستند كه شما را اينطور محدود كردهاند!!
🔹 يك بار نميگويد «انگيزش مادي» و «اختلاف طبقاتي» و «نظام سرمايهداري» شما را اينطور كرده است! يك بار نميگويد غلط بودنِ «نظامِ توزيع ثروت، قدرت، اطلاعات»، شما را اينگونه كرده است! مرتب میگويد «وابستگي شما به ارزشها» شما را اينطور كرده است!
بنابراين، طبيعي است كه در جامعه ناهنجارهاي تلخي بهوجود آيد كه براي دشمن مايهٔ اميدواري میشود و او میتواند ارزشهاي اسلامی را، بهدليل محروميتهايي كه خودِ نظام سرمايهداري در عمل براي مردم ايجاد كرده است، مورد هجوم قرار بدهد!»
منبع
#نئولیبرالیسم
#عدالت_اسلامی
#اقتصاد_اسلامی
#سید_منیرالدین
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💢بدون این که تغییری در چهره ایشان ایجاد شود، به مسیر خود ادامه دادند!
مرحوم آیت الله #آقا_مجتبی_تهرانی طول مسیر منزل تا مسجد را از بازار پیاده رفت و آمد میکردند. خیلی از بازاریها، خرکچیها و باربرها ایشان را نمیشناختند و من بارها دیده بودم که به ایشان اهانت میکنند. البته خیلیها هم احترام ایشان را نگه میداشتند اما افرادی بودند که نمیشناختند و با روحانیت عناد داشته و دارند.
یک بار یادم میآید حاج آقا از مسجد بر میگشتند، من پشت سر ایشان با فاصله خیلی زیاد راه افتاده بودم تا ایشان نفهمند، میخواستم به رفتار ایشان دقت کنم.
در یک قسمتی از بازار که ایشان از دالانی عبور میکردند وقتی از کنار شخصی رد شدند آن شخص در صورت حاج آقا، به ایشان بیاحترامی کردند و به ایشان لفظ بدی را گفتند که تمام مردم سمت حاج آقا و این فرد برگشتند که ببینند چطور برخورد میکنند و بنده هم خیلی دقت کردم.
حاج آقا بدون این که تغییری در چهرهاشان ایجاد شود و اصلاٌ انگار نه انگار که حرفی زده شده به راهشان ادامه دادند!
📚سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از: مشرق نیوز، میثم مطیعی، ۹۱/۱۱/۲۴
#سیره_علما
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📸 بزرگداشت آیتالله سیدعلی مقدمقوچانی در مسجد علوی 🌐 Shabestan.ir 🆔️ @shabestannewsagency
💥مراسم بزرگداشت آیت الله سید علی مقدم قوچانی از #علمای_تهران
در این مراسم آیتالله شیخ ضیاءالدین نجفی امام جماعت مسجد جامع و حوزه نبی اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و حجتالاسلام سید صدرالدین شریعتی امام جماعت مسجد قبا(خیابان شریعتی) به همراه برخی مسئولین مرکز امور مساجد از آیت الله مقدم قوچانی تجلیل کردند.
آیت الله مقدم قوچانی امام جماعت مسجد علوی (واقع در تهران، خیابان پیروزی، خیابان بستان منش، کوچه شهید بهروز غنیان) می باشند.
#معرفی_اساتید
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab