کشکول ناب حوزوی
▪️انا لله و انا الیه راجعون آیت الله سید باقر آیت میردامادی از علمای تهران و اصفهان دار فانی را ودا
از جمله آثار مرحوم آیت الله سید باقر میردامادی
مرحوم میردامادی ۳۰ جلد کتاب چاپ شده دارد و از مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی نیز اجازه حدیث و امور حسبیه داشتند.
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
⁉️جهانِ دههی هشتادیها چگونه جهانی است؟ چقدر با این دیدگاه موافقید؟
مصطفی ارانی، معلم دبیرستان و دانشآموخته حقوق است و نتایج مشاهداتش را بر مبنای ۲۰ سال تدریس برای دهه هفتادیها و هشتادیها در این یادداشت بیان میکند.
مهمترین ویژگی این نسل «بیتفاوتی» است. حتی شجاعتش هم ناشی از بیتفاوتی است نه نترس بودن به معنایی که ما میفهمیم. ناشی از «به حساب نیاوردن» است. زیست آزادانه جنسیاش هم لزوماً در منطق «آزادی جنسی»
نمیگنجد. ناشی از همان بیتفاوتی است.
این نسل واجد ویژگیهای دیگری نیز هست:
1️⃣ کتاب نخوانده ولی اهل فیلم و سینما است. [به بیان دیگر، روایتگر خوبی است]
2️⃣ مطالعه تئوریک ندارد، ولی زبان بلد است.
3️⃣ در یک شبکه ارتباطی قوی و مستمر با همسالانش زیست میکند که حتی از سوی اکثر ما و حاکمیت مشاهده هم نمیشود چه رسد به نظارت.
به خاطر همین هم وقتی مشاهدهپذیر میشود، حاکمیت را متعجب میکند (مورد تجمع کوروش یا تجمع اسکیت سواران در شیراز) یا وقتی حرف میزند و مینویسد، زبانش را نمیفهمیم.
این شبکه ارتباطی در اینترنت به طور مشخص مبتنی بر سه شبکه اجتماعی یوتیوب، تیک تاک و توییچ (و سایر استریمهای گیم است)
در فضای واقعی هم چون پلتفرم مشترک روزمره دارد (مدرسه و سالهای ابتدای دانشگاه)، همیشه در ارتباط با همسالان است.
4️⃣ احساساتی است که البته کاملاً مطابق سن است و در سایر نسلها هم مشاهده میشود.
5️⃣ و نظام ارزشی همگون ندارد. مثلاً پسرهایشان در مورد حجابِ پارتنرهایشان تقیدی ندارند، ولی به شدت غیرتی هستند. یا آن معیارهایی که برای نسل منِ دهه شصتی به عنوان نماد مردانگی، وجود داشت برایشان بازتولید شده است.
⏹ تقریباً همه اینها خاصیت تربیت این نسل با شبکههای اجتماعی و موبایل است. خاصیت توییتر و اینستاگرام و تیکتاک، لحظهای بودن است. الگوریتم مبتنی بر مومنت است. آدمی که در لحظه است، در عمق غور نمیکند و بیتفاوت میگذرد. غواصی نمیکند. مثل یک قایق فقط عبور میکند. عبور قایق هم البته میتواند موج درست کند. مخصوصا وقتی بخواهی یک دریاچه را آرام نگه داری یا نشان دهی.
من هیچ ارزشگذاری مثبت یا منفی درباره کلیت این نسل ندارم. خوب دارند و بد، مثل نسل ما ولی مشاهده من میگوید که این ویژگیها بینشان عمومی است.
و یک چیز دیگر؛ برای این نسلِ بیتفاوت، تقدس ساختن یک امر محال است. حتی پدر و مادر و معلم هم برایش مقدس نیست؛ چه رسد به بقیه چیزها.
من برای خودم اسمشان را گذاشتم "نسل کوروش" یا "نسل مال" (نام این روزهای پاساژ). نسلی به غایت سکولار حتی در دیندارترینهایشان. نسلی که هر نظامی در ایران باشد، باید تقریبا از سال ۱۴۰۴، با آنها در عرصه عمومی دست و پنجه نرم کند و به عنوان یک نیمچه معلم میگویم! عجب کار سختی!
✴️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📕 #مقاله تازه منتشر شده پندار خواجه نقد پندار سید کمال حیدری درباره شیخ صدوق از دیدگاه شیخ مفید 💧چک
❓رساله رد سهو النبی از شیخ مفید و یا شریف مرتضی؟
✍️ حسن انصاری
رساله رد سهو النبی که علامه مجلسی و شیخ علی صاحب حاشیه در آثارشان نقل کرده اند با وجود آنکه احتمال داده شده تألیفی از شیخ مفید باشد از او نباید باشد. استاد سید محمد رضا حسینی جلالی این اثر را بدون تردید در انتساب آن به شیخ مفید منتشر کرد اما به نظر من این اثر نمی تواند از او باشد. نوع تعابیرش نسبت به شیخ صدوق به قدری تند است که بسیار بعید است آن را شیخ مفید که از روایان شیخ صدوق بود نوشته باشد. نویسنده در این رساله تندترین عبارات ممکن را درباره شیخ صدوق به کار برده و معلوم است هیچ ارادتی به او ندارد. این رساله را به شریف مرتضی هم نسبت داده اند. درست است که چنین رساله ای از مرتضی گواهی نشده (چه ذیل این عنوان و چه ذیل عنوان دیگر آن: جواب اهل الحائر) اما خوب چنین عناوینی به شیخ مفید هم نسبت داده نشده است. تعابیر تند کتاب نسبت به شیخ صدوق با روحیه و دیدگاههای کلامی شریف مرتضی موافق است. او در جاهای دیگر هم انتقادات سختی از قمیان کرده است. از دیگر سو در این رساله قلم و نفس شریف مرتضی کاملا واضح است و اگر کسی با نوشته های او آشنا باشد تردیدی در درستی انتساب نمی کند. خاصه که هم از موضعی کلامی به این بحث پرداخته و هم موضع رساله نسبت به خبر واحد همانی است که در آثار شریف مرتضی می بینیم. این موضع با موضع شیخ مفید تفاوت هایی دارد و خواننده این متن اگر هر دو موضع را بشناسد تردید نمی کند که رساله از شیخ مفید نیست. در آغاز رساله هم نویسنده از شیخ صدوق نه به عنوان شیخ خود بلکه ظاهرا به عنوان شیخ سائل که از حائر بدو نوشته یاد می کند و این نشان می دهد که رساله نمی تواند از شیخ #مفید باشد. حال آنکه سائل خود از شاگردان شیخ #صدوق بوده.
#کتاب_شناسی
#کلام_اسلامی
#تاریخ_کلام
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 پخش مستند «عاشق خمینی(ره)»؛ محصول تازه مؤسسهی پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی
📽 این مستند که بخشی از تصاویر و خاطرات آن برای اولین بار منتشر میشود، دربارهی ارتباط قلبی و مستمر آیتالله خامنهای با حضرت امام خمینی(ره) از شروع مبارزات انقلاب اسلامی تا زمان ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی است.
⏰ زمان پخش این مستند، شنبه ۱۳ خرداد ساعت ۲۲ از رسانه KHAMENEI.IR و شبکهی یک سیما، و یکشنبه ۱۴خرداد،ساعت ۲۰ شبکهی افق و ساعت ۲۲ از شبکهی دو سیما است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما آیت الله سید محمد #وحیدی_شبستری (ره) و #امام خمینی (ره) آیت الله وحیدی در ۱۱/۱۲/۱۳۵۶
دیدار مرحوم #امام خمینی با مرحوم آیت الله سید محمود شاهرودی و مرحوم آیت الله سید حسن بجنوردی(از مراجع نجف)
#مجالسات_علما
💎کشکول ناب🔻
✅ @kashkolenab
💥کارورزی منهجی درس خارج فقه (با تمرکز بر مسأله نقش زمان و مکان در اجتهاد)
🎤استاد حسینی نسب
لینک مشاهده و دانلود فیلم و صوت 👉
#اصول
#فقه_تمدنی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
💥متن پیام تسلیت حضرت آیت الله #گلپایگانی و حضرت آیت الله #مرعشی_نجفی به مناسبت ارتحال #امام خمینی (ره)
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥نگرانی #امام خمینی (ره) از عملکرد اهل علم: 🔹«همیشه نگران آن هستم که مبادا این مردمی که همه چیزشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️فکر میکردید یه روزی دربارهی حوزههای لاکچری صحبت کنیم؟ چرا باید بعضی علما حوزه علمیه اشرافی بسازند؟! نظر طلابو بشنوید👆
⚠️رهبر معظم انقلاب:
اشرافیگری روحانیون، برایشان مضرّ است. آلوده شدن به برخی از پیرایهها و ظواهری که در زندگی معمولی مردم، عادی است، برای روحانیون مضرّ است. طلبه و روحانی، بایستی ساده باشند و مظهر سادگی روحانیت هم، سادگی طلبگی است.
✍پ.ن: ای کاش به جای ساخت مدارس اشرافی، کمی به معیشت طلاب و مستضعفین توجه بیشتر می شد!
#مبارزه_با_اشرافی_گری
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
هدایت شده از رادیو سداد
حرفهای اساسی - قنبریان.mp3
6.18M
برگزیده ای از تازه های نشر کتاب
#معرفی_کتاب
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما حضرت آیت الله #علوی_گرگانی (ره) و مرحوم آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی (از #علمای_ت
⚡عکسی جالب از دفتر مرحوم آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی در تهران
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
هدایت شده از طلاب پاسخگو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تیزر #مستند "بازگشت گمورا"
♦️«بازگشت گمورا»، روایتگر روند عادیسازی فساد جنسی و مشروعیت آزادی جنسی در غرب، ازسال ۱۹۲۰ میلادی تاکنون است.
🔹در این مستند، تأثیر عقاید زیگموند فروید و آلفرد کنزی بر بروز ابتذال، اباحۀ فساد جنسی، مصرفزدگی، تنوعخواهی و سرایت آن به مسائل جنسی درمیان مردمِ آمریکا، بررسی میشود.
عادیشدن خودکشی و بروز بیماریهای روانی در میان مردم آمریکا، برخی از نتایج شیوع بیبندوباری در این کشور است که تحتتأثیر سیاستهای پشتپردۀ آمریکاست. در بخشی از این مستند، فساد جنسی «جان اِفکندی»، رئیسجمهور سابق آمریکا و رابطۀ جنسیاش با «مِرلی مونرو» روایت میشود.
این مستند با بررسی سینما و مرور قوانین سانسور در سینمای آمریکا، تأثیر این صنعت بر وضعیت سبک زندگی مردم آمریکا را تحلیل میکند.
🔸تهیه کننده :
سید جمال عودسیمین
📽مشاهده و دانلود مستند👇
در تلوبیون
در کانال آپارات ما
#زن
#نقد_غرب
#پاسخ_به_شبهات_زنان
💯رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
🌼 @tollabe_pasokhgoo 🌹
کشکول ناب حوزوی
🎤استاد #زمانی_قمشه_ای: 🔸يك گلايه از حوزه هاي علميه دارم آن کم توجهی یا شاید بتوان گفت بی توجهی به ك
🔺منظومه شیخ حر عاملی!؟
🎙استاد #مفیدی یزدی:
از چیزهایی که برای من خیلی عجیب بود برخورد به شرح حال صاحب وسائل بود. صاحب وسائل نمی شود بگویند: اخباری اما محدث بزرگی بودند؛ اصولی نیستند.
حتی در مقدمه وسائل چاپ آل البیت، دیدم آورده اند که در مشهد که ایشان بودند قضاوت می کردند طلبه ای آمد شهادت داد حکم کردند طبقش بعد از مدتی به ایشان خبر دادند که این طلبه، زبده الاصولِ شیخ بهایی می خواند. حکمشان را نقض کردند؛ گفتند طلبه ای که اصول می خواند من طبق شهادتش عمل نمی کنم. یعنی این طور محدثِ قوی در محدث بودن و اصولی نبودن؛کتابی هم دارند فی اصول الائمه یعنی حتی اصول را هم طبق روایات بیان کردند.
خب این طور شخصی که این طور متصلب در علوم و محافظت بر علوم و این هاست برخورد کردم به قلم خودشان در امل الآمل شرح حال خودشان را که می گویند آخرین گامی که برایم طی شد از آن جهلهای در ارتباط با هندسه، این بود که مرحوم صاحب وسائل در امل الآمل در شرح حال خودشان میگویند: من فلانی هستم این کتابها را نوشتم، بعد در ضمن مؤلفاتشان میگویند دو تا منظومه دارم؛ منظومه فی مدائح اهل البیت علیهم السلام، و منظومه فی اصول الهندسه. حالا یک کسی میگوییم یک زمانی جوانی بوده و شعری گفته است، یک وقتی است در کتاب خودشان در شرح حال خودشان، این را می گویند؛ معلوم میشود منظومه را روی حساب گفتند. تا آخر هم قرص بودند در اینکه خوب است.
خب من این را دیدم گفتم این منظومه صاحب وسائل کجاست؟ پرس و جو کردم، بعداً دیدم یک نسخه ای ظاهرا نقل کردند از کتابخانه مرحوم آقای حکیم که در نجف است؛ نسخه خطی. ما دیگر ذهنمان منصرف شد که حالا به کتابخانه آقای حکیم و نجف چطور دسترسی پیدا کنیم؟ گاهی که کسی را می دیدم می گفتم اگر کسی با کتابخانه در تماس است این نسخه منظومه صاحب وسائل در هندسه را پیگیری کند.آخر ایشان چه کار کردند؟ هیچ کس نه خبر دارد.نه استنساخ شده است.نه کسی آن را درس داده است.واقعا ببینید این قدرناشناسی نسبت به کار یک عالم بزرگ است.
در همین مباحثات این جا یک دفعه دیگر این را تکرار کردم که صاحب وسائل چنین منظومه ای دارند.فردایش یکی از آقایان آمدند که من پی دی افش را در اینترنت پیدا کرده ام.به خط خودشان هم هست.گذاشتند و دیدیم فقط نسخه جا به جا شده بود.صفحاتش به هم ریخته بود.نسخه ناجوری بود.شاید هم آب رفته بود.گفتیم عجب این خط خودشان است اما خیلی نسخه ناجور است.
من بعد از فرمایش ایشان امکانات جستجو زیاد شده بود چند سال گذشته بود.انگیزه ای شد دنبالش رفتم.رسیدم به یک سایت سلفی مال سنی ها به نظرم اسمش التراث است. عنوانش است: «منظومه فی الهندسه للرافضی محمد بن الحسن الحر العاملی صاحب الوسائل». نسخه پی دی اف در سایت سنی ها تراث آن جا برخورد کردم. دانلود هم اجازه داده بود. دیدم چه نسخه خوبی.به خط خود صاحب وسائل.بسیار عالی.
حالا این آمد چند سال است حالا ما که سنمان گذشته… این یک بار پیاده شود استنساخ شود، فایلش مباحثه بشود. این ها خیلی عجیب بود برای ما که این طور علما کارشان را انجام داده بودند زحمات را کشیده اند ولی این برهه دویست سیصد سال اخیر قدردانی از زحمات نشده است. از حوزه ها رفته است. طلبه ده سال ۵ سال در حوزه است اسم خیلی از این ها را نشنیده است.
🌐لینک برخی دروس حوزوی ریاضی و طب و هیئت👇
https://eitaa.com/riaziath
دروس هیئت و نجوم و ریاضیات در تلگرام👇
https://t.me/Astrology786
#شیخ_حر
#ریاضیات
#تمدن_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
. ♻️ لحظاتی که نمیتوانید پنهان کنید 🔰حمید رسایی: معمولا در دو مجلس جریانات سیاسی با یکدیگر تلاقی م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️بنده روی مساله فتنه حساسم!
🎤 #رهبر معظم انقلاب:
بنده تقسیم بندی اصولگرا و اصلاحطلب و... را قبول ندارم اما روی فتنه حساسم.
عده ای در مساله فتنه[سال۸۸] سردمداری می کردند
تبرّی از شعار "انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است" لازم بود که در آن روز نکردند!
آن وقت الان دم از امام هم می زنند!
✍️پ.ن: آنهایی که نسبت به فتنه گران ۸۸ بغض و نفرت ندارند یعنی نسبت به آرمان های انقلاب و امام (ره) سست هستند.
#فتنه۸۸
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
Asl-Tasnif-Ketab.mp3
790.5K
💥تفاوت سه اصطلاح «اصل»، «تصنیف» و «کتاب»
🎤آیتالله #شبیری_زنجانی
خارج #اصول 1395/11/19
#علوم_حدیث
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فلسفه و اصول.pdf
866.8K
📙 #مقاله "تبیین دیدگاههای انتقادی امام خمینی در استفاده از روش فلسفی در علم اصول"
💧چکیده💧
رشد هر دانش از جمله علم اصول که از مهمترین ابزارهای استنباط محسوب میشود، علاوه بر نوآوری نیازمند نقد و اصلاح مداوم آن دانش است و نوآوری و نقد علم نیز تنها با حرکت بر اساس مبانی روششناختی آن علم میسر است. یکی از معضلات علم اصول در دو قرن اخیر، خلط روش تحقیق در فلسفه بهعنوان یک علم حقیقی با روش تحقیق در علم اصول بهعنوان علمی اعتباری است. حضرت امام خمینی از اصولیانی است که با تمام توان به نقد روششناختی این آمیخت نادرست پرداخته است. پژوهۀ فرارو در همۀ آثار اصولی ایشان (شامل چهارده جلد آثار دستنگاشت و تقریرات شاگردان) استقرا کرده و انتقادات ایشان را در این زمینه گردآوری و در تحلیلی آماری مشخص کرده نقد حضرت #امام در این مسئله متوجه مرحوم #آخوند_خراسانی است. همچنین در این تحقیق، مبانی نظری الگوی روششناختی یادشده تبیین و به برخی اشکالات وارد بر ایشان در این موضوع نیز پاسخ داده شده است
#اصول
#فلسفه_اسلامی
#زوائد_اصول
🔺بسیار مهم و مفید🔻
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab