💥مناظره بین امام جواد علیه السلام و عالم سنی
✍ استاد شهید #مطهری :
🔹در زمان مأمون خليفه، يك نهضت علمى پيدا شد.
مأمون مجلس مباحثه و مناظره، زياد برقرار مى كرد و خيلى لذت مى برد، چون خودش اهل مطالعه و دانشمند بود و به تمام اديان و مذاهب آزادى مى داد.
🔸مباحثات امام رضا عليه السلام با اصحاب ملل و نحل در همين مجالس مأمون صورت گرفته است.
مجالس زيادى مخصوصا راجع به اهل تسنن و تشيع تشكيل مى داد.
🔹در كتاب « تشريح و محاكمه »كه آن شخصيت ترك به نام قاضى بهلول بهجت افندى نوشت- كه به فارسى ترجمه شده و بسيار كتاب خوب و نفيسى است- مباحثه بين مأمون و علماى اهل تسنن راجع به خلافت نقل شده است.
🔸از جمله يك مباحثه شيعى و سنى ميان حضرت جواد كه هنوز طفل بودند و علماى اهل تسنن برقرار شد.
🔹در آنجا آن عالم اهل تسنن در حرفهايش احاديثى در فضيلت ابو بكر و عمر روايت كرد.
🔸به حضرت عرض كرد:
شما درباره شيخين- ابوبکر و عمر - چه مى گوييد و حال اينكه ما حديث معتبرى از پيغمبر داريم كه فرمود:
ابو بكر و عمر سيدا كهول اهل الجنة
يعنى ابو بكر و عمر دو آقاى پيرمردان اهل بهشتند.
🔹همچنين حديث ديگرى نقل كرد كه :
روزى جبرئيل به پيغمبر نازل شد، از جانب خدا عرض كرد: من از ابو بكر راضى هستم، از ابو بكر بپرس آيا او از من راضى هست يا نه؟
🔸حضرت جواد فرمود: ما منكر فضيلت ابو بكر نيستيم
ولى يك مطلب هست و آن اين است كه همه قبول دارند كه پيغمبر در حجة الوداع فرمود: « كثرت على الكذابة » دروغگويان بر من زياد شده اند، و معيارى در اختيار قرار داد كه : هر حديث را كه از من روايت كردند اول بر قرآن عرضه بداريد، اگر موافق قرآن بود قبول كرده و الا رد كنيد.
🔹قرآن مى گويد تمام اهل بهشت، جوان هستند.
و اما حديث ديگرى كه گفتيد،
خدا در قرآن مى فرمايد:
«و لقد خلقنا الإنسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن أقرب إليه من حبل الوريد» ما انسان را آفريده ايم و از تمام خطورهاى قلبى او آگاه هستيم.
پس چطور مى شود خدايى كه قرآن او را اينطور معرفى مى كند، از پيغمبر بپرسد كه من از فلان بنده راضى هستم، تو از او بپرس كه از من راضى است يا نه؟!
📚مجموعه آثارشهيدمطهرى، ج21، ص، 99-98 (با ویرایش جزئی)
#مناظره
💎کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔺️#نکاتی_از_الغدیر [۱۱]
سُبحانهُۥ وَ تَعَٰلَىٰ عَمَّا يَصِفُونَ
🕋 #علامه_امینی در ج۶ الغدیر به ماجرای ولادت امیرالمومنین صلوات الله علیه در کعبه پرداخته و می گوید :
هذه حقيقة ناصعة أصفق علی إثباتها الفریقان و تضافرت بها الأحاديث و طفحت بها الکتب فلا نعبأ بجلبة رماة القول علی عواهنه .
این حقیقتی است تابناک که شیعه و سنی بر تحقق آن هم داستانند و احادیث در تأیید آن فراوانند و کتابها از آن لبریزند؛ پس به هیاهوی گزافه گویان اعتنا نورزیم. (۱)
📚حاکم نیشابوری گوید :
به تواتر روایت شده که فاطمه بنت اسد ، امیرالمومنین علی بن ابی طالب -کرّم اللّهُ وجهه- را درون کعبه به دنیا آورد.(۲)
🔆 علامه ، شاعرانی که این فضیلت علوی را به نظم کشیدند نام می برد که از جمله آنها "حاج میرزا اسماعیل شیرازی ره" (۳) است. وی در قصیده معروف خود می گوید :
نُــسِخ التأبیدُ مِن نفی تــری
فـــأرانا وجهـــه ربُّ الــوری
ليــت موسی کان فینا فیری
ما تمنّـــاه بطــــورٍ مُـــجهداً
فانثنی عنه بـــکفّی مُــــعدمِ
پیشتر خدا به حضرت موسی (علیه السلام) فرموده بود که هرگز او را نخواهد دید. اما این "هرگز" نسخ شد و پروردگار جهانیان چهره خود را به ما نمود. (۴) کاش موسی میان ما بود و آرزویِ پافشارانه خود در کوه طور را اکنون می دید، که آن روز با دست تهی از آنجا بازگشت.
إن یکُن یُجعل لِلّه البنـــــونْ
و تعالی اللّهُ عمّا یصِفُـــــونْ
فولیدُ البیتِ أحری أن یکونْ
لولیِّ البیـــت حَقّـــــاً ولـــداً
لا عُــــزیرٌ لا و لا ابنُ مریــمِ
اگر بتوان برای خداوند پسران قرار داد - و خداوند از آنچه او را بدان وصف می کنند منزّه است- زاده خانه خدا سزاوارترین کس است که فرزند صاحب این خانه باشد؛ نه عُزیر و نه زاده مریم.
ــــــــــــــــــــــــ
۱. الغدیر ج۶ ص ۲۱ تا ۳۸
۲.المستدرک علی الصحیحین
۳. وی (متوفّی ۱۳۰۵ هـ.ق) پدر مرجع فقید شیعه، آیت الله سید عبدالهادی شیرازی و پسرعموی #میرزای_شیرازی بزرگ رضوان الله علیهم است .
۴. بر مبنای عقائد اسلامی، خداوند جسم نیست تا صورت و شمایل داشته باشد. مراد شاعر، ظهور تامّ و جلوه ی آشکارِ اسماء و صفات الهی است .
#شعر
#الغدیر
▪️کشکول ناب حوزوی🔻
◼ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥هر بیشه گمان مبر که خالی است ✍آیت الله سید کاظم #ارفع: آیت الله حق شناس(ره) بیمار میشود همراه با
🔺️خالی از لطف نیست
✍آیت الله سید کاظم #ارفع :
آیت الله #حق_شناس رحمه الله عليه تعریف میکردند که برای تحصیل به قم رفته بودم، عیال ایشان از یک خانواده ثروتمندی بودند تا حدی که در خانه آنها کلفت و نوکر هم وجود داشته درآمد یک طلبه آن زمان ۳۰ تومان بود، درست تمام این مبلغ را برای اجاره خانه باید به صاحب خانه پرداخت میکردم و دیگر پولی برای گذران زندگی نمی ماند. خیلی دنبال خانه گشتم در این بین، شخصی به من مراجعه کرد و گفت ما منزلی داریم که اجاره بهای آن نیم بهای منزل دیگر است اما به جای بقیه پول، همسر شما باید کمک عیال ماکند و کارهای خانه ما را انجام دهد.
نگران شدم که چگونه قضیه را برای همسرم بیان کنم، خیلی از این جریان دل گرفته
شدم. به همین دلیل به حرم حضرت معصوم (عليها السلام) رفتم و موضوع را با آن بزرگوار مطرح کردم. در حرم خوابم برد. در عالم رؤیا حضرت معصومه (عليها السلام) به من فرمود: میرزا چرا برای این موضوعات کوچک به ما مراجعه میکنی. از ما کارهای بزرگ بخواه برای پیدا کردن خانه برو سر قبر «میرزای قمی» آقای حق شناس گفت سر قبر #میرزای_قمی رفتم و شروع کردم به خواندن سوره یاسین، آخر سوره بود که یکی از دوستان من کنارم نشست و گفت برای یکی از آقایان مسألهای پیش آمده باید برای انجام کاری به تهران برود و مدت طولانی در آن جا بماند. او دنبال شخصی میگردد تا به او اعتماد داشته باشد و خانه اش در قم را به صورت رایگان به او بسپارد. آية الله حق شناس معمولا وقتی از این قبیل خاطرات را نقل میکرد میگفت: ای دنیا خادم کسی شو که خادم خدا باشد اگر کسی خودش را در اختیار ما گذاشت ما هم دنیا را در اختیار او میگذاریم.
📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، ص۱۲۹
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 اینکه در ماجرای موقوفه امینی قزوین که وقف خاص است و اوقاف دخالت خاصی ندارد(البته #ممکن است دخالتهایی داشته باشد) فعلا نمیشود قضاوت کرد اما:
❗️ مشکل اوقاف در کشور ما #تاریکخانه بودن این نهاد است که عملا مجلس هم روی آن نظارت ندارد؛
بارها و بارها در خصوص موقوفات حوزوی اعلام شده این حجم موقوفه چطور به این ثمن بخس واگذار شده و اوقافی که امام با اطلاع گفت بدهید به ما بخش زیادی از مشکلات را حل میکنیم، هنوز مشکلات طلاب را هم حل نکرده است!...
❗️ حوزه توئیت بارها مشکلات اوقاف را گزارش داده است ولی امید چندانی به اصلاح نیست...
@HozeTwit
13.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥«شهید #بهشتی» با چه طـرحی میخواهد ایـــران را از ایدههای اقتصـادی چپ و سرمـــایهداری خلاص کند؟
🎤استاد #قنبریان
🔻برشی از کارگاه یک روزه آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ و سیاستهای کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی
✍پ.ن: متاسفانه خیلی کم به تئوری های اقتصادی شهید بهشتی و شهید صدر و شهید مطهری و مرحوم امام و... توجه شده در حوزه های علمیه
✍پ.ن۲: اگر این حرفها در حوزه رایج بود دیگر کسی جرئت نمیکرد بگوید اقتصاد اسلامی نداریم!! کسی که چنین حرفی میزنه یعنی هیچ از مساله مطلع نیست
#اقتصاد_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥«شهید #بهشتی» با چه طـرحی میخواهد ایـــران را از ایدههای اقتصـادی چپ و سرمـــایهداری خلاص کند؟
⁉️کسی نسخه ای از این کتاب را دارد؟ فایل الکترونیکی اش اگر باشد که بهتر
📚کتاب راه سوم بین کمونیسم و سرمایه داری
✍استاد #شهید_هاشمی_نژاد
اين كتاب متن يك سخنرانی است كه توسط استاد شهید سيد عبدالکریم هاشمی نژاد در مجلس جشنی كه به مناسبت ولادت حضرت رضا (ع) در مدرسه ميرزا جعفر مشهد برگزار گرديده ، ايراد شده است. در اين كتاب استاد شهيد به بررسی اختلافات طبقاتی در جوامع انساني و تاريخ و علل اين امر پرداخته و ضمن برشمردن عوارض و نتايج آن ، اختلافات طبقاتي را تحت سه عنوان كلي ذيل مورد بحث قرار مي دهد :
راه اول : سرمايه داری و انتقاد به روش آن . راه دوم : كمونيسم و انتقاد وارده بر آن .
راه سوم : مواضع اسلام در برابر اختلاقات طبقاتی و راههایی كه برای از بين بردن آن در اسلام پيشنهاد شده است.
ناشر: كتاب فروشي جعفری ، مشهد، 75 صفحه.
#اقتصاد_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
722_2252143598.mp3
1.1M
🚨ماجرای غرب گرایی در ایران و راه مواجهه با غرب
🎤حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
در دنيا غرب صنعت و تکنولوژي و فنون پيشرفت کرده است و آنان به همين وسيله دست به استعمار جوامع ديگر زده اند. ترامپ تفکرات غرب را به صورت عريان بيان مي کند. سخن وي همان تفکر غربي است که وي به صورت عيان بيان مي کند اما سايرين همين انديشه ها را با تسويل و تدليس مطرح مي کنند...
#غرب_شناسی
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔺️#نکاتی_از_الغدیر [۱۲]
چرا شاعر برجسته شیعه در قرن ۸ ، به شعری متعلق به قرن ۳ پاسخ می دهد ؟!
🔆"صفی الدین حلّی" ، شاعر و ادیبِ بلندآوازه شیعه در قرن هشتم است.
از فیروزآبادی مولف "القاموس المحیط" نقل شده است :
...فقرضه أرقّ من سحرالنسیم، و أورق من المحیّا الوسیم، و کان شیعیّاً قُحّاً.
با صفی الدین در شهر بغداد دیدار نمودم، و او را استادی بزرگ و کارشناسی خبره در ادبیات عرب و شعر یافتم . شعرش لطیف تر از نسیم سحر و خرّم تر از رخسار زیبا بود و شیعه ای خالص به شمار می رفت.(۱)
ابن حجر گوید :
او را به رافضی گری متهم می نمودند و در شعرش نیز اشاراتی بدان هست .(۲)
⚠️قصیده بائیّه وی در پاسخ به قصیده "ابن معتزّ عباسی" (۳) و نقد مشروعیتِ خلافت عباسیان، مهم ترین قصیده سیاسی - مذهبی او به شمار می رود.
ابن معتزّ گفته :
ما [ بنی عباس ] میراث دار جامه ی پیامبریم . تا چند حاشیه این جامه را می کشید ؟
ای زادگان دخترش! شما هم خویشاوندان اویید؛ اما عموزادگان به خلافت سزاوارترند.
💠صفی الدین پس از گذشت ۵ قرن، در پاسخ وی گفته است :
أ أنــت تُـــــــفاخـر آل النبــــی
و تجحدها فــــــضل أحسابها؟
بکم باهل المصطــــفی أم بهم
فــــردّ العــــداة بأوصابــــــها؟
أ عنکم نفی الرجــس أم عنهم
لطُـــــهر النفوس و ألبابـــــها؟
أ ماالرجس و الخمر من دابکم
و فــــــرط العبـادة من دابها ؟
وقــلت ورثت ثیــــاب النبــــیّ
فکــــم تجــذبون بأهدابـــــها ؟
وعندک لا یُــــورث الانــــــبیا
فــــــکیف حظیتم بأثوابـــها ؟
فـــــکذّبت نفسک فی الحالتین
و لم تعلم الشـــــهد من صابـها
آیا تو بر خاندان پیامبر فخرفروشی، و برتری افتخارات خانوادگی شان را انکار کنی ؟
مصطفی با شما به مباهله رفت یا با ایشان؛ و دشمنان را با سرخوردگی بازگرداند ؟
آیا خداوند از شما پلیدی را زدود یا از ایشان؛ تا جان و اندیشه شان را پاک سازد ؟
آیا پلید کاری و شراب نوشی شیوه شما نیست و عبادتِ بسیار شیوه آنان ؟
گفتی ما جامه پیامبر را میراث برده ایم؛ تا چند حاشیه اش را می کشید ؟
در نظر تو پیامبران ارث بر جای نمی نهند . پس چگونه شما جامه هاشان را ارث بردید ؟
پس در هر دوحال، دروغ خود را نمایاندی؛ و شهد را از شیره تلخ بازنشناختی.(۴)
ــــــــــــــــــــــــ
۱. مجالس المؤمنين
۲.الدرر الکامنة
۳.وی را که نوه متوکل عباسی است؛ «شاعر بزرگ زمان» گفتهاند، زیرا هیچیک از شاعران معاصرش در تنوع شعر به پای او نمیرسیدهاند. در باب فخر، مایه اصلی اشعار ابن معتزّ، برتر نهادن عباسیان نسبت به علویان است. در این دسته از اشعار، وی در مقام سخنگوی عباسیان، آل علی (ع) را که مغرضانه «آل طالب» مینامد، مخاطب قرار داده، گوید: خاندان علی (ع) با همه فضیلت و کرامتی که دارند، نسبت به حکومت و خلافت که از آغاز از آنِ عباسیان بوده و آن را با شمشیر از چنگ امویان ستادهاند، هیچ ادعایی نباید داشته باشند. [کتاب الأوراق، محمد الصولی؛ بنقل از دائرة المعارف بزرگ اسلامی ج ۴ ص ۶۳۵ ]
۴. الغدیر ج۶، ص ۵۳
#شعر
#علامه_امینی
#الغدیر
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 ماجرای موقوفهای که پسر و عروس جناب آقای خاموشی اجاره کردهاند
📌 مناهج:
🔺 گرچه بحمدالله هیچ کار غیرقانونی انجام نشده است؛ و این واگذاری، زمان ریاست آقای خاموشی بر اوقاف نبوده است و در آن زمان، وی شخصیت مطرحی بوده که مسؤولیت دیگری داشته است؛
✅ اما شاید اکنون معنای سخنان رهبری که - همیشه مؤکدا- مسؤولین را نه تنها به دوری از حرام و خلاف قانون، هشدار دادهاند بلکه حتی به پرهیز از حلال قانونی هم سفارش کردهاند روشن شود.
🔻 برای افکار عمومی جامعه شاید مهم نباشد پسر و عروس رئیس اوقاف چنین اجارهای داشتهاند یا پسر و عروس مسؤولی دیگر در جمهوری اسلامی!
آنچه برایشان مبهم است این است که برای عموم جامعه، چنین مواهب حلال قانونی در دسترس است و چگونه؟ و اگر ممکن است چگونه مطلع شوند؟
✅ و حالا شاید بهتر بفهمیم چرا رهبری همه نزدیکان خویش را حتی از کوچکترین کارهای اقتصادی کاملا قانونی بر حذر داشتهاند.
♨️ این بلوای رسانهای تجربهای شد که مسؤولین کشور، رویهی احتیاطی رهبری را در زندگی خویش و نزدیکانشان الگو قرار دهند؛ چراکه صیانت از نظام مقدس جمهوری اسلامی، مهمتر از هر مسؤولیت و مدیریت و دیگر مواهب حلال قانونی دنیوی است.
و ای کاش مسؤولین (علی الخصوص مسؤولین روحانی) یا مسؤولیت را با تمام شرایطش بپذیرند یا سراغ مواهب حلال دنیا بروند.
💯 امروز بیش از هر زمان دیگری باید مراقب #امید_مردم به انقلاب باشیم؛ که مبادا لطمه ببیند.
#موقوفات
#مسؤولین_روحانی
#بایدهای_مسؤولین_نظام
@Manahejj
عرفان و لغزشگاه تأویل (با نگاهی به تأویلات ابن عربی) .pdf
996.5K
📕 #مقاله "عرفان و لغزشگاه تأویل (با نگاهی به تأویلات ابن عربی)"
✍ آیت الله سید عزالدین حسینی زنجانی(ره)
🗃اشراق بهار و تابستان ۱۳۸۴ شماره ۲ و ۳
مرحوم آیت الله حسینی زنجانی از شاگردان قدیمی درس فلسفه مرحوم امام خمینی و مرحوم علامه طباطبایی بودند و در این مقاله به برخی خطاها و اشتباهات ابن عربی اشاره کرده اند
#عرفان
#عزالدین_زنجانی
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺حذف و تقطیعات شیخ احمد عابدینی در مباحث علمی 🎤 شیخ جواد #ابوالقاسمی 🎬 #مناظره استاد #حسینی_قزوینی
اتفاقا خیلی هم بی سواد نیست منتها مقاصد سیاسی و ایدئولوژیک این افراد اقتضا میکنه گاهی حرفهای روشنفکری بزنن، گاهی حرفهای فقهی و قرآنی و گاهی هم همه باهم در راستای اهداف سیاسی جناح خود!
اولا حجاب تصمیم نیست، تکلیفه، ثانیا شخصی نیست مساله اجتماعیه ، امر شخصی برای داخل خونه هست نه بیرون از خونه و داخل اجتماع ثالثا حکومت در مساله اجتماعی حق داره دخالت کنه و قوانین وضع کنه و تجسس در مسائل خصوصیه که هیچ ربطی به جامعه نداره رابعا کجای آیات قرآن و روایات و فقه این حرفهای شما آمده؟! خجالت بکشید
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab