فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 زندگینامه مختصر آیت الله حاج اقا نورالله نجفی اصفهانی(ره)
#تراجم_علما
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
یک وقتی مرحوم والد ما رضوان الله علیه میفرمودند یکی از این آقازادههای مراجع بزرگ، خیلی با حضرت آیت الله #بروجردی از جهت علمی مخالف بود، به علمیت مرحوم آیت الله بروجردی اعتنایی نداشت، فرمودند یک روزی رفتم منزل ایشان، دیدم کتاب اصول مرحوم آقای بروجردی روی میزش هست، تعجب کردم، گفتم شما که میانهای نداشتی؟ گفت نه دارم میبینم کتاب را و دیدم خیلی جاها از مرحوم نائینی ره قویتر است.
🎙آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی
🔻درس خارج #اصول ۱۲ اسفند۱۴۰۲
#خاطرات_علما
#فاضل_لنکرانی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺سخنان دردمندانه آیت الله سیدحسن #عاملی با اژه ای: مطالبه اول ما از دستگاه قضایی حاکمیت عدالت است “
🚨پیشرفت بدون عدالت!
✍علامه محمدتقی #جعفری (ره):
آن جامعه ای که آگاهی و قدرت بر احقاق حق ناتوانان خود داشته و اعتنائی بآن ندارد، چنین جامعه ای سعادت حیات معقول را حتی در خواب و رؤیا هم نخواهد دید! آن زمامداران و گردانندگان اجتماعات که به احقاق حق ناتوانان با اهمیت حیاتی نمی نگرند، هیچ کاری درباره جوامع خود انجام نمیدهند اگر چه هزاران مظاهر پیشرفت مادی در عرصه طبیعت بوجود بیاورند و مردم آن جوامع پای به ما فوق کهکشانها بگذارند.
📚 تفسیر نهجالبلاغه، جلد 9
#عدالتخواهی
#عدالت_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺حضور علما و اساتید حوزه پای صندوق های رای(۱) ۱: حضرت آیت الله #جوادی_آملی ۲: آیت الله احمد بهشتی ۳
🔺حضور علما و اساتید حوزه پای صندوق های رای(۳)
۱: آیت الله شیخ حسن شریعتی کاشانی
۲: آیت الله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی
۳: آیت الله شیخ محسن فقیهی
۴: آیت الله عبدخدایی
۵: آیت الله میرتقی حسینی گرگانی
۶: استاد محمدحسن ربانی بیرجندی
۷: استاد تقوایی
۸: آیت الله شیخ عباس محفوظی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥نیازمند کمک هستیم چند سالیست در روبیکا کانالی زدیم و پاسخ به سوالات و شبهات می دهیم. نیازمند طلاب
کانال روبیکامون که پاسخ به شبهات و سوالات دینی میدادیم بخاطر اینکه کسی نیست تبادل کنه اعضاش داره کم میشه متاسفانه
کسی اگر تبادل کردن یا مدیریت کانال بلده یا کسی رو میشناسه به ما معرفی کنه، نیازمند تبادل کننده لیستی و تکی تو روبیکا هستیم
جهاد تبیین و تبلیغ در فضای مجازی را جدی بگیریم، بسیاری هستن تو روبیکا که از قشر خاکستری اند ، روبیکا مثل ایتا نیست و نیاز زیادی داره
اگر کسی مایل به همکاری بود ، به آیدی مدیر کانال پیام دهد.
👇
@Kashkoolenab
🔶 طلاب پاسخگو در ایتا👇
eitaa.com/tollabe_pasokhgoo
🌀طلاب پاسخگو در روبیکا🔻
https://rubika.ir/Tollabe_Pasokhgoo
💥خواجه نصیرالدّین طوسی و مردی که وی را کلب بن کلب خوانده بود!
✍ابن شاکر کتبی در فوات الوفیات:
و مِمّا وُقفَ له علیه أنّ ورقةً حضَرَتْ إلیهِ مِن شخصٍ ،مِن جملةِ ما فيها : یا کَلب بن کلب ،فکانَ الجوابُ : أمّا قَولُه یا کَذا فلیسَ بصحیحٍ ،لِأنّ الکلبَ مِنْ ذواتِ الأربعِ ،و هو نابحٌ طویل الأظفار ،و أمّا فمُنتَصبُ القامةِ بادي البشرة ،عریضُ الأظفار ناطقٌ ضاحکٌ ،فهذه الفصول و الخواصّ غیرُ تِلک الفصول و الخواصّ ،و أطالَ في نقضِ کلِّ ما قالَه ،هکذا رَدَّ علیه بحُسنِ طویَّةٍ و تأنِّ غیرِ مُنزَعجٍ ،و لم یَقُلْ في الجوابِ کلمةً قبیحةً.¹
ترجمه:
از جمله مطالبی که مربوط به #خواجه_نصیر است این است که ، ورقه ای از شخصی، به سوی او آمد و از جمله مطالبی که در آن نوشته شده بود این بود که : ای کلب بن کلب و جواب خواجه چنین بود: امّا قول او که فلانی چنین است[کلب بن کلب]صحیح نیست زیرا سگ از چارپایان است و او عوعو کننده و دارای چنگالی دراز است امّا من دارای قامتی راست و پوستی آشکار و دارای ناخنی پهن و ناطق و خندانم و این فصلها¹ و خواصّ² غیر از آن فصلها و خواصّ سگ است. و در نقضِ هرآنچه آن مرد گفته بود به درازا سخن گفت. و این چنین با حُسن سیرت و تأنّی و بدون ناراحتی جواب وی را بداد و در جوابش اصلاً سخنی زشت نگفت.
1_فوات الوفیات ،ابن شاکر الکتبی ،تحقیق الدّکتور احسان عبّاس ،المجلّد الثّالث ،صفحة ۲۴۸
2_مراد فصل و خاصّهٔ منطقی است و مراد از فصل آن است که در جواب أیّ شئٍ في ذاتِه گفته می شود و مراد از عرضِ خاصّ ویا خاصّه آن است که در جواب أیّ شئٍ في عرضِه گفته می شود.
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
💢 این چند روزه کلیپی از سخنان رهبری در شبکه های مجازی، دست به دست می شود که مربوط به دو دهه قبل می باشد. ایشان در این کلیپ می فرمایند که " ننگ است برای یک ملتی که در انتخابات ریاست جمهوری ۳۵درصد، ۴۰درصد شرکت میکنند. پیداست مردم به نظام سیاسىِشون نه اعتماد دارند، نه اعتنا دارند، نه امید دارند... "
معاندین با طرح این شبهه که الان هم در انتخابات جاری کشور، حضور مردم 40 درصدی بوده است، به مقوله عدم اعتماد مردم به نظام دامن می زنند.
💠 به پاسخهایی چند به این شبهه در ذیل اشاره می کنم:
1. رهبر معظم در این سخنرانی، به انتخابات ریاست جمهوری اشاره می کنند که طبعا مربوط به انتخاب عالیترین مقام اجرایی کشور است و انگیزه بیشتری باید برای انتخاب او توسط مردم وجود دارد نه انتخابات پارلمانی که در نوع کشورها، آمار ضعیفتری نسبت به انتخابات ریاست جمهوری دارد. البته بدیهی است در کشورهایی که پارلمانی اداره می شود و مسوولین اجرایی توسط نمایندگان مجلس و احزاب تعیین می شوند، میزان مشارکت در انتخابات مجلس بیشتر و با انگیزه بالاتری است.
با این توصیف، هیچ گاه انتخابات ریاست جمهوری ایران آمار 40 درصدی را تجربه نکرده است و در پایینترین حد مشارکت که انتخابات ریاست جمهوری 1400 است، میزان مشارکت مردم نزدیک به 49 درصد بوده است.
2. اشتباه مسئولین وزارت کشور و سازمان ثبت احوال این است که بر اساس شناسنامه افراد دارای تابعیت ایران که سن آنها ۱۸ سال است، آمار می دهند در حالی که توجه ندارند که در انتخابات مجلس _برخلاف ریاست جمهوری_ ایرانیان ساکن در خارج کشور حق رای ندارند که در این صورت با کسر این واجدین شرایط، شرکت کنندگان در انتخابات جاری کشور به جای 41 درصد، به ۴۸_ ۴۹ درصد می رسد.
3. نباید 41 در صد شرکت کنندگان ایرانی را با موارد مشابه در کشورهای غربی و اروپایی مقایسه کرد. چون در بسیاری از آن کشورها، شرکت نکردن در انتخابات، جریمه های مالی سنگین و بعضا محرومیت از خدمات اجتماعی را در پی دارد ولی در ایران شرکت نکردن جرم نیست و جریمه ندارد. جالب این جاست که رای اجباری اقدامی است که به صورت قانونی در دموکراسی های مدرن و به دلیل پایین آمدن نرخ مشارکت در جامعه تجویز شده است.
4. مضاف بر این همه ، در هیچ از این کشورها، یک جنگ ترکیبی تمام عیار بر علیه نظام سیاسی در کار نبوده و از چند ماه مانده به انتخابات هزاران تحلیل و مصاحبه و جنگ روانی علیه شرکت در انتخابات شکل نگرفته است در حالیکه در کشور ما از ماهها قبل در تمامی شبکه های معاند و با استفاده از تمام ظرفیت رسانه ای،مردم را به عدم حضور و دلسردی نسبت به انتخابات تشویق و تحریک کرده اند که طبعا با توجه به رها بودن فضای مجازی کشور، اذهان بخشی از مردم را مسموم و آلوده کرده است.
5. نکته پایانی این که بی تردید و به هیچ وجه، نمی توان و نباید نقش گله مندی های اقتصادی را در کاهش مشارکت این نوبت انکار نمود که نوعی واکنش اعتراضی به عسرت معیشت است و البته بدیهی است که این متمایز از عدم اعتماد مردم به اصل نظام و یا ضدیت با آن است.
✍️ محمد جعفری
🆔@mjafari_ir
کشکول ناب حوزوی
💥شیخ بهاییِ عصر حضرت آیت الله #شبیری_زنجانی: آقای #شعرانی شیخ بهایی عصر و جامع علوم بود. البته بع
🔺اولین شاخصه علمی علامه #شعرانی (ره) از زبان علامه #حسن_زاده_آملی (ره)
📚کتاب در آسمان معرفت ، تذکره اوحدی از عالمان ربانی، حسن حسن زاده آملی ، ص۱۴۷
#تراجم_علما
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺اولین شاخصه علمی علامه #شعرانی (ره) از زبان علامه #حسن_زاده_آملی (ره) 📚کتاب در آسمان معرفت ، تذکره
🔺دومین و سومین شاخصه علمی علامه #شعرانی (ره) از زبان علامه #حسن_زاده_آملی (ره)
📚کتاب در آسمان معرفت ، تذکره اوحدی از عالمان ربانی، حسن حسن زاده آملی ، ص۱۴۸
#تراجم_علما
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
بررسی نظرات تفسیری شیخ بهایی - 21 دی 1402 - مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.mp3
35.7M
🔺بررسی نظرات تفسیری شیخ بهایی (ره)
🎤استاد مهدوی راد
۲۱دی ۱۴۰۲، مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#شیخ_بهایی
#تفسیر
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اشک آیتالله امامی کاشانی (ره) در آخرین روزهای عمر در حال خواندن روایت از حالات امام زمان(عج)
🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥خطر اختلاف در بین انقلابی ها!
«روزی فردی نزد #شهید_هاشمی_نژاد آمد و گفت: یکی از افراد با نفوذ جامعه درباره شما چنین و چنان گفته است. ایشان با حدس زدن این که او می خواهد اختلاف ایجاد کند، گفت: موضوع را بررسی می کنیم
اگر اشکال در من باشد، آن را برطرف می کنم و گوینده آن سخن را نیز به خداوند وا می گذارم. بدین ترتیب، اجازه نداد که آن فرد با خبرچینی و غیبت میان او و شخص یاد شده، اختلاف ایجاد کند»
📚کتاب، فریادگر شهر شهادت (زندگینامه استاد شهید هاشمی نژاد)، ص 74
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🚨پیشرفت بدون عدالت! ✍علامه محمدتقی #جعفری (ره): آن جامعه ای که آگاهی و قدرت بر احقاق حق ناتوانان خ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️تاثیر بی عدالتی اقتصادی بر فرهنگ جامعه / ریشه بی حجابی
پرویز امینی، استاد دانشگاه:
در شرایط نابرابر شدید طبقه برخوردار به طبقه کمبرخورد میگوید چه لباسی بپوشند و از چه فروشگاهی خرید کنند و چه برندهایی را باید پوشید و به چه چیزهایی باید به جای ارزشهای معنوی تفاخر کرد.
🔹این ریلگذاریای بود که دولت بعد از هاشمی تداوم همان بود و هنوز هم همان است خیلی پیامدهای سنگینی برای ساختار اجتماعی به وجود آورده.
🔸یعنی وقتی ما سراغ ۹۶ یا ۹۸ یا ۱۴۰۱ میرویم، اعتراضات در این دوره نباید فقط در آن لایههای رویین و آنهایی که در حکم جرقه برای شکلگیری اعتراضات بوده دیده شود، بلکه باید بستری که به مرور شکل گرفته را هم دید.
#عدالتخواهی
#عدالت_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
آیت الله شیخ حسین اوسطی و حجت الاسلام سید سعید لواسانی (از اساتید مدرسه عالی شهید مطهری و امام جمعه محبوبِ سابقِ لواسان) و شیخ علی اوسطی در مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله امامی کاشانی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺دومین و سومین شاخصه علمی علامه #شعرانی (ره) از زبان علامه #حسن_زاده_آملی (ره) 📚کتاب در آسمان معرفت
🔺چهارمین شاخصه علمی علامه #شعرانی (ره) از زبان علامه #حسن_زاده_آملی (ره)
📚کتاب در آسمان معرفت ، تذکره اوحدی از عالمان ربانی، حسن حسن زاده آملی ، ص۱۵۰
#تراجم_علما
#خاطرات_علما
#کلام_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
14021215-درس اخلاق.mp3
7.19M
🔺نقل احادیثی جالب + نقل مطلبی از علامه حلی(ره)
🎤آیت الله دیباجی اصفهانی
آخر درس خارج فقه امروز ۱۵ اسفند
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
گونه شناسی رویکردهای تحلیل اجتماعی دین.m4a
8.63M
🔺چهار رویکرد متفکران مسلمان در تحلیل و بررسی جامعه شناختی "دین"
🎙 حجت الاسلام سید مهدی موسوی
۱. رویکرد حکمت عملی: دین به مثابه امر ثبات بخش و نظم بخش (انسجام بخش) به فرد و جامعه
#فارابی، ابن مسکویه، #ابن_سینا، #خواجه_نصیر الدین طوسی، #علامه_طباطبایی، آیت الله #مصباح_یزدی
۲. رویکرد انسان شناسی عرفانی: دین به مثابه امر تعالی بخش و معناساز به فرد و جامعه
ابن عربی، سید حیدر آملی، #ملاصدرا ، آیت الله شاه آبادی، #امام خمینی، علامه #جعفری، آیت الله #جوادی_آملی، حاج آقای پارسانیا (در هستی و هبوط، نماد و اسطوره و جهان های اجتماعی)
۳. رویکرد تاریخی و اجتماعی: دین به مثابه امر رهایی بخش و تحول ساز در فرد و جامعه
ابن خلدون، مقریزی، سید جمال الدین اسدآبادي، سید قطب، آیت الله خامنه ای، جلال الدین فارسی، علی شریعتی، حسن حنفی، طاها عبدالرحمن،
۴. رویکرد فقهی و سیاسی: دین به مثابه امر اداره کننده فرد و جامعه
محقق سبزواری، محقق نراقی، میرزای نائینی، ابوالاعلی مودودی،
نکته:
۱. شهید #مطهری یک رویکرد تلفیقی دارد و به تأمل خیلی بیشتر نیازمند است
۲. این رویکرد شناسی براساس پایگاه نظری ورد متفکران به بحث و غلبه در تحلیلها و تجویزهای ایشان است و به معنای نفی ظرفیت سایر رویکردها نیست. (به عبارت دیگر: بر پایه فعلیت ها است نه برپایه امکانها و ظرفیتها)
#علوم_انسانی_اسلامی
#جامعه_شناسی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab