eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
627 ویدیو
370 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
کتب موجود در یک موکب داخل شهر نجف ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
📚 کتابى که بخاطر پاسخ به یک شبهه ضد تشیع نوشته شد!👆 🔹آیت‌الله سیدحسن صدر، از علمای خاندان صدر در عراق بود که تألیفات مهمی در زمینه پاسخگویی به شبهات مخالفان و معاندان مکتب تشیع به یادگار گذاشته که یکی از آنها كتاب «تأسیس الشیعه الکرام لعلوم الاسلام» است. 🔺برخى از محققان و تاریخ‌نگاران معاصر در مورد انگيزه نگارش این کتاب چنين نوشته‌اند كه جرجى زيدان در كتاب مشهور خود «تاريخ آداب اللغة العربية» در مورد شيعه سخنى به اين مضمون نوشت: «شيعه طايفه‌اى بود كوچک و آثار قابل اعتنايى نداشت و اكنون شيعه‌اى در دنيا وجود ندارد.» 🔸اين شد كه شيخ تهرانی و دو دوست هم‌رديف و هم‌سخنش، یعنی آیت‌الله سيد حسن صدر و شيخ محمدحسین هم‌پيمان و هم‌قسم شدند تا هریک در باب معرفى شيعه كارى را بر عهده گیرند و پاسخ جرجی زیدان را بدهند. بر پايه اين پيمان قرار شد آیت‌الله صدر با نگارش كتابى سهم شيعه در تأسيس و تكميل علوم اسلامى را نشان دهد که این مهم با نگارش كتاب «تأسيس الشيعة الکرام لعلوم الإسلام» محقق شد. 🔘کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab
📝 نامه ۱۲ اندیشکده و نهاد پژوهشی به نمایندگان مجلس: خطر بازگشت رویکردهای احتکار زمین و فشرده سازی شهرها به وزارت راه و شهرسازی. ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی🔻 @setad_memari
💥روش تعامل با کتب روایی عاملی 🎤آیت الله سید احمد : صاحب «وسائل» در یکی از فوائد خاتمۀ «وسائل» تصریح می‌کند که: یک عدّه‌ از کتب بودند، من از اینها نقل نکردم و حاشیه‌ای دارد که در چاپ مربوط به مؤسّسۀ آل البیت ـ حفظهم الله ـ هست و در آن عدّه‌ای از این کتب ـ مثل همین «دعائم الإسلام» و «عوالي اللآلي» ـ را اسم برده که من این کتاب‌ها را قبول ندارم. در «هدایة الأُمّة» هم اسم برده که این کتاب‌ها مورد اعتماد من نیست. ایشان هم در خاتمۀ خودش و هم در باب قضا معیارهای قبول روایات را آورده. مثلاً همین کتاب «دعائم الإسلام» به نظر ایشان سه اشکال اساسی دارد: 1. در «أمل الآمل» نوشته: ایشان امامی و از علمای ما نیست. 2. کتاب مشهور نیست.1️⃣ 3. در اجازات راه ندارد.2️⃣ سعی کرده در «مستدرک الوسائل» به این امور پاسخ دهد... البتّه باید به خاطر داشت هرچند مرحوم حاجی نوری زحمت فراوانی دربارۀ «مستدرک» کشیده، امّا به نظر ما باز هم صدق «مستدرک» بر کتاب مشکل است؛ چون مشکل کار این جاست که ـ چنان که پیش‌تر هم گفتیم ـ «مستدرک وسائل» روایاتی را آورده که خود صاحب «وسائل» قبول ندارد، در حالی که «مستدرک» در اصطلاح روایات کاری است که چیزی از مستدرَکٌ‌منه فوت شده باشد و انسان آن را انجام بدهد. پ.ن: 1️⃣ نظر مرحوم صاحب «وسائل» راجع به حجّيّت خبر این است که: هر خبری که در کتب مشهوره باشد حجّت است، مگر این‌که معارض داشته باشد و یا از آن اعراض کلّی شده باشد. 2️⃣ البتّه این را به‌عنوان نقض سابقاً عرض می کنیم که: مرحوم صاحب «وسائل» از بعضی کتاب‌ها نقل کرده که در اجازات نیستند. یکی همین کتاب «تحف العقول» که هم در اجازات وارد نشده، و هم این‌که علاوه بر مؤلّفش کتاب هم مشهور نیست. بله، زمانی ایشان مشهور شده و سیاق کتاب این‌طور است که از رسول الله (ص) و امیر المؤمنین (ع) شروع می‌شود و دوازده امام را دارد. 🔻خارج فقه ، ۱۳۸۴/۱۲/۱ ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
🔺توصیه مرحوم شیخ بهایی به خواندن زیارت اربعین در روز 19 صفر (ره) در کتابِ «توضیح المقاصد»، می نویسد: «التّاسِعَ عَشَرَ فیهِ ( شهر الصَّفَر) زِیارَةُ الأرْبَعینَ لأبی عَبْدِاللهِ الْحُسَیْنِ علیه السَّلام، وَ هِیَ مَرْوِیَّةٌ عَنِ الصّادِقِ عَلَیْهِ السَّلامُ، وَ وَقْتُها عِنْدَ ارْتِفاعِ النَّهارِ».(توضیح المقاصد، ص6-7) در نوزدهم صفر، وقتی روز بلند شد، زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا علیه السلام، مروی از حضرت صادق علیه السلام خوانده شود. مرحوم محدّث قمی در وقایع الایام می نویسد: «شیخ بهایی در توضیح المقاصد، این روز(روز نوزدهم صفر) را روز اربعین امام حسین علیه السلام قرار داده و علما همه اتفاق دارند که اربعین، بیستم صفر است و شاید نظر شیخ بهایی به این مطلب باشد که از روز قتل امام حسین علیه السلام که حساب شود، تا نوزدهم صفر، چهل روز می شود. سید بن طاووس نیز این مطلب را ایراد فرموده(إقبال ‏الأعمال، ص 66) که چگونه می شود روز بیستم، روز اربعین باشد با آنکه روز قتل، از جمله اربعین است. لکن جواب فرموده که شاید محرّم آن سال، ناقص بوده، لاجرم بیستم شده، یا آنکه چون شهادت امام حسین علیه السلام در آخر روز عاشورا شده، آن روز را حساب نکرده اند».(وقایع الایام، ص 194-195) ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
🔺مقدمه کتاب آیت الله سید علی علامه فانی اصفهانی(ره) در كتاب الإرادة بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الحمدلله الواحدالاحد الفرد الصمد الفاعل لمايشاء بقدرته والحاكم لمايريد بعزته والصَّلاة والسّلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین. أمابعدُ فقدسألنى وكنتُ ضيفاً لعلى بن موسى الرضا (عليه السلام) و ساكنى جواره أدام الله ظلالهم في المشهدالمقدس الرضوى، سماحة الشيخ العلامة و العلیم الفهامه الزاهد الناسك و الورع السالك الفقيه المهذب والنبيه المدرب المولى الحاج میرزا آقا جواد التهرانى أدام الله عمره المبارك. فقال انك قد ذكرت فى قَبَسات العقول انّ لِلارادة اطلاقين فتطلق تارة على الايجاد الابداعى موافقاً لجملة من النصوص الناطقة بانّ الارادة محدَثة - فهى على هذا الاطلاق من صفات الفعل كالاحياء وألاماتة والبسط و القبض - و تطلق أخرى صفةً للذاتٍ في مقابل ألكراهة - موافقاً لمثل قوله تعالى: «يُرِيدُ بِكُم الْيُسْرَ» علماً بانّ جملةَ من العلماء والمحدّثين كالكليني ينكرون صفتية الارادة للذّات فهل هناك من النّصوص ممايدلُّ على الاطلاق الاخير؟ - فوعدتُه دام ظله الشريف بالجواب و قد وفّقنى الله لذلك فاوضَحْتُ ألجوابَ ضمن أمورٍ. لاريب فی أن الله تبارك و تعالى لايقاس بخلقه لانّ مالاحدّ له لايُقاس بالمحدود الامر الاول والمعقول لايدرك بالمحسوس، نعم العقل يدرك بالدرك النّورى أنّ الله هو المُبدع للمبدعات و انّها صنايع الرب الاعلى فالموجودات بأسرها بمالها من الحظوظ افاضات من الفيّاض القديم... 📚آراء آیة الله السید علی العلامة الفاني الإصفهاني حول مبحث الإراده، ص۱ ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
آیت الله جعفری اراکی(عافاه الله) و مرحوم آیت الله العظمی طبق اخبار موثق حال آیت الله جعفری اراکی(از علمای تهران) نسبتا وخیم گزارش شده برای سلامتی ایشان دعا کنیم🤲 ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
موضوع شناسی. مکاسب. شرط اختیار متعاقد.m4a
6.56M
💥روش موضوع شناسی شیخ انصاری 🎤استاد سید محمدرضا واعظی مرحوم شیخ برای موضوع شناسی از هشت روش استفاده کرده اند ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab