شهادت بد موقعی بود برای وطن فروشها
راه افتاده بودند به بهانه ی مهسا امینی ، بی ناموسی و بی غیرتی و بی شرافتی را به نام آزادی عادی کنند، شهادت او اساسی بازی آنها را خراب کرد، همه را بیدار کرد و روحِ شرافت را زنده کرد
مردم عجیب حس میکنند او یکی از اعضای خانواده ی شان بوده
روحش شاد
✅ عضویت در سیاست نیوز
https://eitaa.com/joinchat/3380674572C173c961ec1
▪️معلم، شاگرد را مثل فرزند خودش بداند....‼️
👈رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار معلمان...... ❗️
معلم شاگرد را مثل فرزند خودش بداند. شما در مورد پسر خودتان، دختر خودتان چه آرزوهایی دارید؟ نمیخواهید خوشبخت باشد؟ نمیخواهید سربلند باشد؟ نمیخواهید عاقل باشد؟ نمیخواهید با سواد باشد؟ نمیخواهید رفتار او احترامبرانگیز باشد در جوامع، در خانوادهها؟ انسان راجع به بچهاش این چیزها را میخواهد. عین همینها را از این شاگردتان هم بخواهید.
در خلال درس با رفتار، با کردار، با بیان، ایمان را، صلاح را، صلاحیتهای انسانی را در این شاگرد پرورش بدهید فرض کنید فرزند خودتان است.
۱۴۰۲/۲/۱۲
#دیدار_معلمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
┄┅┅٭❅💠❅٭┅┅┄
🆔در گروه #آینده_بهتر،با"رهروان ولایت" به آدرس ذیل با ما همراه شوید!
👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2522677450C1d0a475e9b
تشییع پیکر شهید سرهنگ علیرضا شهرکی و همسرش
🔹پیش از ظهر امروز، سهشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه، پیکر رئیس پلیس آگاهی سراوان، سرهنگ علیرضا شهرکی و همسرش، که ۱۰ اردیبهشت ماه در حملهای در شهرستان سراوان به شهادت رسیدند، تشییع و به خاک سپرده شدند.
@AkhbareFori
13.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨آیا پلیس در مسئله #حجاب ، فقط با مردم عادی جامعه برخورد میکند؟!!!
🎥| ببینید
🔺از برخورد با سلبریتــیها تــــا #نقره_داغ شدن مُحرکان بیحجابی در اُپال
🔺وقتی اماکن دولتی هم در امان نماندند!
#متشکریم_پلیس
✅نشر حداکثری
🌎@Shakhes3🔜#شاخص
🔴 امام زمانت را بشناس!
🌕 امام صادق علیهالسلام:
امامت را بشناس! زيرا هرگاه امامت را شناختی تقدم يا تأخر اين امر(فرج) زيانت ندهد.
📗کافی، ج۱، ص۳۷۱
🔴 شناخت شناسنامهای امام برای نجات کافی نیست
🌕 همه میدانیم که نام امام زمان چیست، پدر بزرگوارشان چه کسیست، در چه تاریخی متولد شده اند و.. این شناخت لازم است اما کافی نیست! یعنی نمیتواند عامل نجات انسان شود؛ زیرا وقتی زندگانی ائمه را میخوانیم، میبینیم بیشتر کسانی که امامان ما را اذیت یا به شهادت رساندند، بعضا نسبت فامیلی با آنها داشتند و یا کاملا ایشان را میشناختند.از طرفی در دیگر روایات داریم وقتی حضرت ظهور میفرمایند در هیبت جوانی ۳۲الی۴۰ساله خواهند بود؛ به دلیل این ظاهر جوان جاهلان ایشان را منکر میشوند و در دیگر روایات داریم به دلیل صدور برخی اقوال و افعال حکیمانه ازسوی امام که مردم تاب تحمل آنرا ندارند، حضرت را تکذیب میکنند؛ اما دلیل این انکار چیست؟ پاسخ: عدم شناخت ولایت امام است! چیزی که انسان را نجات میدهد شناخت ولایت است. باید بدانیم که ولایت امام زمان همان ولایت حیدر است!
اوخواهدآمد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
{🌹اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفࢪَج🌹}
❤️اَللّهمَّ اجعَل عَواقِبَ اُمورِنا خَیراً❤️
به گروه یاوران ومحبین حضرت ولیعصرعج بپیوندید. 👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1967587596C5cd3e7c975
لطفابه دوستانتان معرفی کنیدمتشکر
«وَ أَمَّا وَجْهُ اَلاِنْتِفَاعِ بِی فِی غَیبَتِی فَکالاِنْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَیبَهَا عَنِ اَلْأَبْصَارِ اَلسَّحَابُ. »:
کیفیّت بهره وری از من در دوران غیبت، مانند کیفیّت بهره وری از آفتاب است هنگامی که ابر آن را از چشم ها پنهان سازد. (بحار الأنوار ج ۷۵ ص ۳۸۰)
❤️ امام زمان (عج)
اوخواهدآمد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
{🌹اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفࢪَج🌹}
❤️اَللّهمَّ اجعَل عَواقِبَ اُمورِنا خَیراً❤️
به گروه یاوران ومحبین حضرت ولیعصرعج بپیوندید. 👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1967587596C5cd3e7c975
لطفابه دوستانتان معرفی کنیدمتشکر
*🔵خبرهای کوتاه 11 اردیبهشت 1402🔵*
🔵 نمایندگیهای ایران در عربستان فعالیتهای اولیه خود را آغاز کردند
سخنگوی وزارت خارجه ایران: در مرحله آغازین از سرگیری فعالیتهای نمایندگیهای دیپلماتیک دو کشور هستیم و اقدامات اجرایی با سرعت درحال انجام دادن است. تیم ما در عربستان مستقر هستند و کارهای اجرایی و تکنیکی با سرعت خوبی درحال انجام است و خوشبین هستیم در سقف زمانی تعیینشده شاهد فعالیتهای کامل نمایندگیهای دو کشور باشیم. ۳ نمایندگی ایران در ریاض و جده (سفارت، کنسولگری و نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی) در گامهای اولیه، فعالیت خود را آغاز کردند.
🔵مریم اسداللهی معروف به آنیشا در تور امنیتی
اعضای یک جلسه تشکیلاتی متشکل از عناصری با سوابق وابستگی به گروهکهای ضد انقلاب مارکسیستی، منافقان و جاسوسان فرانسوی بازداشت شدند. این گروه با هدف طراحی و هماهنگی برای ایجاد تنش در تجمعات کارگری و معلمین و هدایت آنها به سوی اعتصابات سراسری و نیز برجستهسازی مجدد پروژه مسمومیتهای مصنوعی در مدارس گردهم آمده بودند. مریم اسداللهی (معروف به آنیشا) و ریحانه انصاری نیز از افراد دستگیر شده هستند که سال گذشته به دلیل ارتباط و همکاری با دو جاسوس فرانسوی دستگیر شده بودند.
🔵سیاه و سفید نگرشها پیرامون موالید
سرپرست مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: «در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ میزان موالید 3/7 درصد کاهش یافت، افزود: البته شیب کاهش از سنوات قبل کمتر بوده است و عمده کاهش آمار هم مربوط به استانهای تهران، خراسان رضوی و اصفهان بوده است. سیاست یک یا دو بچه کافی است در نگاه مردم تغییر کرده است؛ یعنی کاهش موارد فرزند اول و دوم را شاهد بودیم؛ ولی در فرزند سوم به بعد افزایش موارد را شاهد بودیم که نشاندهنده تغییر الگوی باروری در جامعه است.»
🔵زورمان به سپاه نمیرسد
روز شنبه براندازها تجمعی در لندن برگزار کردند تا به انگلیس فشار بیاورند که سپاه را در لیست تروریستها قرار بدهد اما کارشناس شبکه سعودی اینترنشنال روز گذشته اذعان کرد: انگلیس به تنهایی چنین کاری نمیکند «در شرایطی که نه اتحادیه اروپا پیش قدم میشود نه آمریکا تشویق میکند که سپاه تروریستی اعلام شود، بریتانیا مثل همان موقعیت جغرافیاییاش مثل یک جزیره، خودش را در موقعیتی نمیبیند که بخواهد به تنهایی چنین اقدامی انجام بدهد.»
🔵خانههای خالی در انتظار وضع مالیات
دولت تا ۱۵ شهریورماه به مالکان واحدهای مسکونی خالی فرصت داده تا خانههای خود را به فروش برسانند یا اجاره بدهند؛ در غیر این صورت مشمول مالیات خانههای خالی میشوند. دولت قصد دارد در سال جاری ۲۰۰۰ میلیارد تومان از مالکان خانههای خالی، مالیات اخذ کند. البته مسئولان میگویند که هدف، بالا بردن درآمدهای دولت نیست بلکه افزایش عرضه به منظور کنترل بازار مسکن و اجاره بها هدف غایی محسوب میشود.
🔵قدرشناسی از شهید غیرت
مردم قدرشناس سبزوار عصر یکشنبه در محل شهادت شهید امر به معروف «حمیدرضا الداغی» حاضر شده و محل شهادت وی را گلباران کردند. شهید الداغی شامگاه جمعه هشت اردیبهشت برای جلوگیری از مزاحمت چند جوان برای دو دختر سبزواری، به دست مزاحمان با سلاح سرد مضروب شد و به شهادت رسید.
🔵عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی ادعاهای بیاساس همیشگی خود را تکرار کرد و گفت: به ایران اجازه نخواهیم داد با تروریسم از اطراف ما را خفه کند. نخستوزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که ما علیه تجاوزات ایران و علیه شاخهها و عوامل آنها در منطقه اقدام خواهیم کرد.
🔵احضار الکاظمی توسط دادستانی عراق
شبکه المیادین اعلام کرد که دادستانی عراق مصطفی الکاظمی نخستوزیر سابق این کشور را برای تحقیق در رابطه با عملیات شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس احضار کرد
🔵حمله سایبری به وبگاههای بنادر حیفا و یافا
هکرهای «انانیموس سودان» که اخیراً موفق به هک وبگاههای امنیتی و تسلیحاتی رژیم صهیونیستی شده بودند، در جدیدترین حمله خود وبگاههای بنادر حیفا و یافا را هک کردند.
🔵افزایش یک درصدی «قتل» در کشور
رئیس پلیس آگاهی فراجا: در ۴۴ روز گذشته میانگین روزی ۱۲ نفر به قتل رسیدهاند! در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ آمار مربوط به وقوع «قتل» یک درصد افزایش پیدا کرده است که این موضوع نگرانکننده نیست البته نکته مهم این است که اکثر پروندههای مربوط به قتل کشف میشوند. اکثر قتلها مربوط به نزاع و درگیری است و برخی دیگر هم خانوادگی هستند. در حال حاضر قاتلی که بخواهد از قبل نقشه بکشد و چند نفر را با برنامه به قتل برساند نداریم البته مواردی داریم که در یک خانواده درگیری به وجود آمده و فردی چند نفر را به قتل رسانده است
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
به کانال گفتمان انقلابی بپیوندید ایتا 👇 👇
https://eitaa.com/Revolutionarydiscourse
*🔴منطق روشنگری اجتماعی در عهد انقلابی / بخش اول 🔴*
یکی از بزرگترین خطرها در جامعه این است که صفهای جریانها و نیروهای اجتماعی نسبت به یکدیگر مشخّص نباشند و مؤمنان و منافقان، همه «در یک صف» و «در کنار یکدیگر» قرار گرفته باشند. این وضع، تا هنگامی که جامعه در ثبات و آرامش است، مشکل چندانی ایجاد نمیکند، اما اگر جامعه دچار تکانه و تلاطم شود، بزرگترین صدمهها و آسیبها را از سوی منافقان خواهد دید
۱. جبهه دشمن، شامل سه دسته نیرو است: یکی «دشمنان آشکار و علنی» که مخالفت خود را بهطور صریح بیان میکنند و بیپروا، در برابر ما صفبندی مینمایند و کافر هستند؛ دیگری، «دشمنان پنهان و در پرده» که هرچند مخالف و معارض هستند، اما چهره دوستانه به خود گرفتهاند و در کنار ما و در درون جبهه خودی هستند و از این جهت، همچون کفر مستور و در زیر پرده هستند؛ و در نهایت، «دوستان احمق» که با جهالت و نادانیشان، به جبهه دشمن خدمت میکنند (مرتضی مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۷، ص ۲۰۲؛ همو، پانزده گفتار، صص ۱۲۶-۱۲۵). این در حالی است که اغلب تحلیلهای ما، تنها بر روی دشمنان آشکار و شفاف، متمرکز است و منافقان را بهشمار نمیآوریم و حتّی گاه کتمان میکنیم؛ اما واقعیّت این است که هیچیک بهاندازه این دسته، خطرناک و بنیانبرافکن نیستند. ازاینرو، باید در «دشمنشناسی» خویش، تجدیدنظر کنیم و از دشمنانی که در درون «جبهه خودی» هستند یا دوستانی که دشمنشادکن هستند و آب به آسیاب دشمن میریزند، غفلت نکنیم.
۲. اما درباره «نفاق» باید اینطور توضیح داد که انسان برخلاف حیوان، قدرت بر «تصنّع» و «ظاهرسازی» دارد؛ یعنی میتواند ظاهر خود را برخلاف آنچه که در قلبش میگذرد، بیاراید و به چیزی وانمود کند که در درونش نیست. نفاق نیز نوعی تصنّع است که به قلب و وارونه جلوهدادن حقایق دلالت دارد (همو، پانزده گفتار، ص ۱۲۳). «جو فروشی و گندمنمایی»، کاری است که از انسان ساخته است و این انسان است که میتواند میان «ظاهر» و «باطن» خویش فاصله بیفکند و برونش را از درونش متمایز گرداند. یکی از دلایل وجود پیچیدگی و دشواری در فهم مناسبات انسانی در جهان اجتماعی، همین مسئله است که کنشها، همواره حاکی از معانی ذهنی نیستند و برای فهم نیّات باید از پوستهها و ظواهر عبور کرد و به عمق جهان ذهنیِ کنشگران نفوذ نمود، تا شاید از آنچه که در درونشان میگذرد، اطّلاع یابیم.
۳. همواره جهان انسانی، آغشته به نفاق بوده و انسان به سبب توانایی غریزی خویش، از ظاهرسازی برای پیشبرد منافع خویش استفاده کرده است؛ اما نفاق در عصر کنونی نسبت به گذشته، «هزاران برابر» بیشتر شدهاست؛ چنانکه باید این عصر را «عصر نفاق» نام نهاد (همو، پانزده گفتار، ص ۱۲۲). در واقع، همان طور که عقلانیّت انسان در راستای خیرات و کمالات پیش رفته، در جهت شرور و خباثتها نیز قویتر شدهاست و انسان امروز میتواند با ترفندها و خدعههای بسیار پیچیدهتر نسبت به انسان در دورههای تاریخی گذشته، بفریبد و تظاهر کند. در عصر ما که عصر غلبه تجدّد غربی است، انسان برای کسب لذّات و منافع هرچه بیشتر، ناچار است که ظواهر را حفظ کند و با توجیههای دروغین و پوششهای حقّهآمیز، خباثتها و پلیدیهای خویش را پنهان نگاه دارد.
۴. ریشه کلمه نفاق، «نفق» است و نفق یعنی «راههای پنهان». نافقاء یک راه مخفی است که موش صحرایی در لانهاش ایجاد میکند تا در هنگام خطر و حمله دشمن، از طریق آن بگریزد. در واقع، لانه موش صحرایی دو در دارد: یک در که آشکار است، و معبر دیگری که او آن را تا نزدیکی سطح زمین پیش میبرد و قشر نازکی از از خاک را باقی میگذارد تا در هنگام خطر، بهراحتی آن را بر دارد و بگریزد. انسان منافق نیز اینگونه است: او از جهت، آشکارا در جبهه اسلام قرار دارد و از درِ آن وارد شده، و از جهت دیگر، یک مسیر خروجی از اسلام نیز برای خود طراحی کرده است و این نشانه بیصداقتی و نیرنگبازی اوست (همو، پانزده گفتار، ص ۱۲۴). کسانی که به رفتارهای ظاهریِ منافق مینگرند، لغزش خاصی را در نمییابند و او را همچون مؤمنان تصوّر میکنند؛ اما واقعیت آن است که منافق در زیر پوسته همین رفتارهای موجّه، انگیزهها و رفتارهای پنهانی دارد و میکوشد بدون آنکه بهانهای در اختیار دیگران قرار بدهد، طرحهای خود را به اجرا درآورد. منافق چون مؤمن به حقیقت نیست و دل در گرو آن ندارد، مسیر موازی طراحی میکند و مترصد گریختن و انکار است.
۵. انسان منافق، همواره «ظواهر» را حفظ میکند تا شک و تردید دیگران نسبت به خود تحریک نکند و فقط در زمانی که احساس میکند میتواند ضربه کاری و مؤثّر وارد آورد، خودِ واقعیاش را را آشکار میکند. از جمله عبداللهابنابی و طرافدارانش که تظاهر به اسلام میکردند و در اجتماعات مسلمانان شرکت مینمودند و حتی سهم زکات خویش را نیز میپرداختند و در جنگها نیز حضور داشتند، در جریان جنگ احد که کفار قریش به مدینه حمله کردند – از آنجا که قدرت لشکر دشمن بسیار زیاد بود و این احتمال وجود داشته که مسلمانان شکست بخورند – ناگهان پا پس کشیدند و لشکر مسلمانان را ترک کردند و به مدینه بازگشتند؛ با این تصوّر که خروجشان از جبهه مسلمانان، ضربه سختی را به آنها خواهد زد و شکستشان را قطعی خواهد کرد (همو، آشنایی با قرآن، ج ۷، ص ۱۱۸). پس منافقان، بیپروا و نسنجیده موضعگیری نمیکنند و نمیخواهند در همه موقعیّتها، هویّت خویش را آشکار سازند، بلکه فقط در جایی که «احتمال قوی» میدهند جبهه مسلمانان در آستانه فروپاشی و انهدام قرار گرفته است و دیگر امیدی به بقای آن نیست، طرحها و نیّتهای خود را محقّق میکنند و ضربه میزنند. آنها باید مطمئن شده باشند که در برابر هزینه افشا شدن هویّت خویش، منفعت بزرگی را خواهند برد و آن منفعت هم چیزی جز شکست اسلام نیست. در واقع، آنها وقتی دریافتند که دشمنانِ آشکار، پا در میدان نهاده و کامیاب شدهاند و چند گامی تا پیروزی نماندهاست، ناگهان از تظاهر دست میشویند و ضربه نهایی و پایاندهنده را به قلب جبهه اسلام وارد میآورند.
۶. کاری که منافقان انجام میدهند عبارت است از اینکه «حقیقت / روح / باطنِ» اسلام را از آن میگیرند و اسلام را بهصورت یک «پوسته بدون هسته» در میآورند. در این حال روشن است که دیگر از آن ظاهر نیز کاری ساخته نخواهد بود و همین ظاهر نیز پس از چندی از میان خواهد رفت (همو، پانزده گفتار، ص ۳۱۳). اسلام بهعنوان یک مکتب، «هسته» ای دارد و «پوسته» ای. حقیقت و فلسفه وجودی پوسته این است که هسته از گزندها و آفتها، مصون بماند و اصالت از آنِ هسته است و پوسته بهخودیِخود، موضوعیّت ندارد. اما تودهها و عوام، اغلب به پوسته نظر میافکنند و داوری میکنند. در مقابل، خواصِ متعمّق، ارزشهای بنیادی را ملاک دینداری و تداوم حیات دین در جامعه میانگارند و فریب ظواهر را نمیخورند و بهخوبی میدانند که دشمنان میکوشند جامعه اسلامی را «استحاله» کنند و «حقیقت اسلام» را از میان بردارند و جز پوسته و ظاهری بیخاصیّت و موقّتی از آن باقی نگذارند. این بازیِ خطرناک، بسیار آسانتر و کممقاومتر از تعارض آشکار با اسلام است که مخالفت و هوشیاری تودههای مسلمان را در پی دارد. ازآنجاکه این دگرگونی، خزنده و آرام است، بیشتر افراد جامعه از آن آگاه نمیشوند و تصوّر میکنند دین در جامعه برقرار است، حالآنکه دین بهتدریج در حال زوال و نابودی است و آنچه که آنان به آن دلخوش کردهاند، جز پارهای مناسک و ظواهر بیمحتوا و بیجهت نیست.
۷. در جنگ با کفر، مبارزه با یک جریان مکشوف و ظاهر است، اما مبارزه با نفاق، مبارزه با «کفر مستور» است؛ چراکه نفاق، دو رو دارد: یک رویِ ظاهری که اسلام و مسلمانی است و یک رویِ باطنی دارد که کفر و شیطنت است. در این میان، مسئله این است که «درک لایه باطنی» برای تودههای مردم عادی، بسیار دشوار و گاهی غیرممکن است؛ چون «شعاع درک» آنها از ظاهر فراتر نمیرود و به باطن راه نمییابد. ازاینرو، «مشکلترین مبارزهها»، مبارزه با نفاق است که در حقیقت، مبارزه با «زیرکها» یی است که «احمقها» را وسیله رسیدن به هدفهای خود قرار میدهند. بر این اساس است که مبارزه با نفاق، اغلب با «شکست» روبهرو میشود (همو، جاذبه و دافعه علی، ص ۱۵۶). برای مبارزه با جریان نفاق، باید جامعه را بر ضدّ آن بسیج کرد، درحالیکه چهبسا جامعه، نتواند نفاق را «تشخیص» بدهد و حتی هوادار و مدافع آن باشد. چنین است که مبارزه با نفاق، دشوار میشود و جامعه با آن همراهی نمیکند. ناکامیهای جریانهای نفاقستیز، از همین امر ناشی میشود. نفاق را بهعنوان نفاق ندیدن و نشناختن، موجب میشود که مبارزه شکل نگیرد و جبهه خودی، دچار «تحلیلهای غلط» شود و گمان کند که بدبینی و کینهورزی ما سبب شدهاست که کسانی را منافق بدانیم. در اینجاست که میدان مبارزه از جبهه تقابل با دشمنِ دورو، به درون جبهه خودی کشیده میشود و در جبهه خودی، شکافها و اختلافهای بنیانبرافکن پدید میآیند. تمام مسئله نیز به این واقعیّت باز میگردد که معرفت اجتماعیِ تودههای مردم، ناچیز و سطحی است. آنچه را خواص اهل حقّ در خشت خام میبینند، آنها حتی در آینه نیز نمیبینند. بدین جهت است که خواص اهل حقّ در جبهه مبارزه با نفاق، تهمتها و دشنامها و تحقیرهای فراوانی را از سوی خودیهای احمق متحمّل میشوند و شخصیّت و اعتبار اجتماعیشان، ترور میگردد. 🖊 مهدی جمشیدی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
به کانال گفتمان انقلابی بپیوندید ایتا 👇 👇
https://eitaa.com/Revolutionarydiscourse
*🔴منطق روشنگری اجتماعی در عهد انقلابی / بخش دوم🔴*
یکی از بزرگترین خطرها در جامعه این است که صفهای جریانها و نیروهای اجتماعی نسبت به یکدیگر مشخّص نباشند و مؤمنان و منافقان، همه «در یک صف» و «در کنار یکدیگر» قرار گرفته باشند. این وضع، تا هنگامی که جامعه در ثبات و آرامش است، مشکل چندانی ایجاد نمیکند، اما اگر جامعه دچار تکانه و تلاطم شود، بزرگترین صدمهها و آسیبها را از سوی منافقان خواهد دید
۸- گفته شد که نفاق، همان «کفرِ زیر پرده» است. اکنون باید اضافهکرد که این پردهها دریده نشوند و چهره واقعی نفاق، آشکار نگردد، انسانهای بسیاری فریب خواهند خورد و گرفتار گمراهی خواهند شد. ازاینرو، خطر نفاق از خطر کفر، بیشتر است (همو، پانزده گفتار، ص ۱۳۱). بسیاری از شناختها در متن «واقعیّت» و «عمل» حاصل میشوند و «پیشینی» نیستند. حرکت در امتداد «روند عملی» نیز خواهناخواه، آسیبهایی را در پی دارد و پارههایی از جامعه را گرفتار تلاطمها و نوسانهای مخرّب میکند. بنابراین، شناختی که برخاسته از «عمل» باشد، بیهزینه نیست؛ حالآنکه لازمه کسب شناختهای اجتماعی، قرارگرفتن در مرحله «عمل» و «تجربههای عینی» نیست و میتوان با محاسبهها و سنجشهای متعهدانه، عاقبت راههای نرفته را دریافت.
۹. ناآگاهی افراد جامعه»، یک خطر بزرگ برای جامعه است؛ زیرا دشمن اگر زیرک باشد، از همین «افراد ناآگاه» برای پیشبرد هدفهای خود استفاده میکند و مردم جامعه را بر ضدّ مصالح آن جامعه، بسیج مینماید (همو، آشنایی با قرآن، ج ۴، صص ۳۶-۳۵). ناآگاهان و کسانی که «بیبصیرت» هستند، به خدمت مقاصد دشمن در میآیند و دشمن بهدست خودشان، آنها را به حرکتهایی وامیدارد که مصالحشان را به خطر میافکند. بزرگترین خدمتها از سوی جاهلان به دشمن میشود و آنها هستند که موجب پیشروی دشمن میشوند. ازاینرو، دشمن بهجای اینکه خودش به میدان وارد شود و آشکار، شمشیر برکشد، بر «جهالت مردم» تکیه میکند و آنها را بر میانگیزاند تا آنچنان رفتار کنند که اقتضای منافع اوست. در «جنگ شناختی» که امروز بسیار بر آن تأکید میشود، همین طرح به اجرا میآید.
۱۰. بهاینترتیب، چون هر اندازه در جامعه، «احمق» فراوانتر باشد، بازار «نفاق» نیز پُررونق است، مبارزه با حماقت و احمق، مبارزه با نفاق و منافق نیز هست. احمق، ابزار دست منافقان است و زدودن حماقت او، «خلعسلاحکردن منافق» است (همو، جاذبه و دافعه علی، ص ۱۵۸). در واقعه کربلا، یک عدّه «منافق اندک»، لشگری انبوه از «تودههای مسلمان جاهل و احمق» بر ضدّ امام حسین ساختند (همو، پانزده گفتار، صص ۱۳۹-۱۳۴). آگاهانیدن جامعه و روشنگری و بیدارکردن خفتهها از خواب غفلت و جهالت، شعار و اندیشه جریان متجدّد نیست، بلکه عین سخن و دغدغه ما است. ناآگاهی و فقر شناختی، اهرم فشاری است که همواره جریان متجدّد و غربگرا از آن بر ضدّ جریان انقلابی استفاده کرده و کوشش نموده است با تحلیلها و تفسیرهای وارونه، وضع تفکّر اجتماعی را به نفع خود دگرگون سازد. همین تصوّر که دیانت و انقلابیگری، برخاسته از ناآگاهی و همراه آن است و چنانچه در جهت روشنگری و معرفت ساختارشکنانه گام برداشته شود، وضع به سود عالم تجدّد تغییر خواهد کرد، بر ساخته رسانهای جریان متجدّد و برخلاف واقعیّت است. پس در اینجا نیز از سازوکارهای شناختی و ضدّ تبیینی برای مغشوشکردن ذهنیّت تودههای مردم استفاده شدهاست و شناختهای معوج و معکوس در ذهنشان جاسازی شدهاست.