eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
945 دنبال‌کننده
531 عکس
314 ویدیو
111 فایل
🔴 ادمین کانال: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺علایم🔺 🔸علایم . [ ع َ ی ِ ] جمعِ علامت میباشد ولی این لفظ در عربی استعمال نشده بلکه در فارسی به قانون عربی ساخته شده است. (فرهنگ نظام ). ♦️جمع علامة علام به فتح عین و علامات است. 🔹منبع: دهخدا مصباح المنیر أقرب الموارد @kashkoolfn
🔺اشتقاق صغیر و زیبایی زبان عربی🔺 🔹ج ن ن معنای اصلی آن پوشیده شدن، پنهان شدن است و این معنا در تمامی مشتقاتش جاریست. 🔸جنه به فتح جیم: 🌱بهشت🌱 و معنای پوشیده شدن در او ظاهر ست زیرا ثوابی است که از مسلمانان پوشیده شده است و در آخرت آشکار میشود. 🔸جنه به کسر جیم: اجنه را گویند که معنای پوشیده شدن در او نیز ظاهرست زیرا اجنه از دید خلایق پوشیده شدند و پنهان شدند. 🔸جنه به ضم جیم: سپر و در او نیز ظاهرست زیرا به وسیله سپر ، بدن پوشیده و پنهان میشود. ☘ علی حبه جنة(سپر) قسیم النار و الجنة☘ 🍀وصی المصطفی حقا امام الإنس و الجنة🍀 🔺منبع: مقاییس اللغه نفاءس الفنون ص59 @kashkoolfn
🔻اشتقاق اکبر🔻 🔺(همه در برخورد کردن مشترکند. ) 🔸مس: صرف بر خورد کردن را گویند. 🔹مثل مس میت، مس قران 🔸لمس:مس همراه مکث یعنی برخورد کردن همراه مکث کردن 🔸مسح:مس همراه کشیدن یعنی برخورد کردن همراه کشیدن 🔹مثل مسح سر و پا 📚اقتباس از لغتنامه هاهمچون مقاییس اللغه @kashkoolfn
♦️پس هر مسحی،لمس و مس است. و هر لمسی ، مس است . شکل منطقی☝️☝️☝️
❓سوال : چرا در آیه 101 مائده "أشياء" غیر منصرف آمده است؟ 🌴آیه> يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَ إِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْها وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَليم
🔸جواب: زیرا شیء در ابتدا بر وزن فعلاء(شیءاء) آمده و بعد از آن قلب صورت گرفته است و أشياء شده است یعنی بر وزن لفعاء و غیر منصرف شده( علت غیر منصرف : تانیث "الف ممدود" که به جای دو سبب قرار میگیرد ) و جمع اشیاء،اشاوی هست و افعال بر وزن فعالی جمع بسته نمیشود مثل عذراء که جمعش عذاری است پس اشیاء بر وزن افعال نیست. 🔺منبع : 1)شرح نظام ، احکام قلب ص34 2)مصباح المنیر @kashkoolfn
💐ولادت امام جواد علیه السلام مبارک باد. مولودی میرداماد👇👇👇
🍀پدر علی(علیه السلام)پسر علی(علیه السلام)به جز حسین بن علی(علیهما السلام)=امام محمد تقی(علیه السلام)ملقب به جواد(علیه السلام) 🔸پدر:علی بن موسی(علیهما السلام) ملقب به رضا(علیه السلام) 🔸پسر:علی بن محمد(علیهما السلام) ملقب به هادی (علیه السلام)
🔺مختصری از زندگانی امام محمد تقی علیه السلام🔺 🔸نام: محمّد 🔸لقب: جواد، التقی 🔸کنیه: ابو جعفر 🔸نام پدر: علی 🔸نام مادر: سبیکه وامام رضا ایشان راخیزران نامید. 🔸روز ولادت(ه ق): اختلافیست 10 رجب سال 195 ه ق یا در ماه رمضان 🔸مکان ولادت: مدینه 🔸مدت امامت(ه ق): 17 سال و در 8 سالگی به امامت رسیدند. 🔸مدت عمر(ه ق): 25 سال 🔸روز شهادت(ه ق): 30 ذیقعده سال 220 ه ق 🔸فرمانروایان زمان: مامون و معتصم 🔸قاتل: معتصم 🔸محل دفن: کاظمین - عراق 🔹منبع: منتهی الامال سیره پیشوایان @kashkoolfn
🔺جلوه ای از علم گسترده ی امام علیه السلام🔺👇👇👇 از کتاب سیره پیشوایان
🔺کتب علم اشتقاق🔺 🔸مقدماتی: تحفه طالقانی(شرح شرح امثله)استاد بکان طالقانی 🔸متوسطه: الاشتقاق ابن درید، المزهرسیوطی 🔸نهایی: الاشتقاق سید علی بهبهانی، المشتقات میرزا صادق آقای تبریزی
کتب اشتقاق و فقه اللغه از کتاب تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی👇👇👇
🔺معرفی کتاب تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی استاد علی مومنی🔺👇👇👇
4_5897865175519724458.pdf
262.1K
چکیده مطالب کتاب☝️☝️☝️
🔺رحمان و رحیم به معنی بخشنده🔺 🔸رحمان: رحمت و بخشش عام و فراگیر خداوند راگویند که شامل دوست و دشمن، مؤمن و کافر و ... میشود وبه همیت خاطر در کل قران به صورت مطلق اورده میشود. 🔸رحیم:رحمت و بخشش خاص و ویژه خداوند راگویند و به همین خاطر گاهی در قرآن با قید می آید: وکان بالمؤمنين رحیما 🔹در حدیثی امام صادق علیه السلام میفرمایند: خداوند معبود همه چیز است، نسبت به مخلوقاتش رحمان و نسبت به خصوص مؤمنان رحیم است. 📚برگزیده تفسیر نمونه ج1ص30 @kashkoolfn
🔺لطیف🔺 🔸نفس حرف زدن از رحمت رحمانیه خداوند است اما خوب حرف زدن و حرفهای خوب زدن از رحمت رحیمیه خداوند است. 🔸علامه حسن زاده آملی حفظه الله در الهی نامه خود میفرمایند: الهی به رحمت رحمانیه ات نطقم دادی، به رحمت رحیمیه ات سکوتم بده. 📚شرح طهارت نفس استاد صمدی آملی ص52 @kashkoolfn
🔺اهميت علم تجويد🔺 در اهميت اين علم همين بس كه در تفسير آيه «...ورَتِّلِ القُرءانَ تَرتيلا»(سوره مزمل/73،4) از اميرمؤمنان امام على عليه السلام آورده‌اند كه: «الترتيل تجويد الحروف و معرفة الوقوف» يا «حفظ الوقوف و بيان الحروف». در اين سخن دو محور اساسى براى ترتيل قرآن، ترسيم شده است: يكى تجويد حروف كه ضامِن سلامت الفاظ قرآن است. ديگرى شناخت وقف هاى قرآن كه ضامن سلامت معناى قرآن است. شناخت و رعايت وقوف قرآن، مبتنى بر معرفت عبارات و جمله‌هاست كه در فهم صحيح كلام الهى اثر دارد. قاريان تجويد را به علمى و عملى تقسيم نموده و تجويد علمى به معناى فراگيرى قواعد علم تجويد را واجب كفايى دانسته‌اند اما در تجويد عملى يعنى خواندن قرآن با مراعات قواعد تجويد اختلاف است؛ جمعى مراعات آن را در تلاوت قرآن، واجب و تارك آن را گناهكار و مستحق عقوبت دانسته‌اند.
و در اين راستا به برخى آيات قرآن از جمله آيه شريفه «ورَتِّلِ القُرءانَ تَرتيلا=و قرآن را شمرده و آرام (واضح و با درنگ) بخوان» (سوره مزمل/73، 4) و روايتى از رسول خدا صلى الله عليه و آله: «اقرؤا القرآن بلحون العرب و أصواتها» و اجماع استناد كرده‌اند. برخى ديگر معتقدند مراعات تجويد در مقدار لازم از تلاوت قرآن در فرايض واجب است؛ ولى در ساير موارد واجب نيست. برخى ديگر بسيارى از قواعد تجويد را ساخته و پرداخته علماى تجويد دانسته، با اصرار بر آنها به شكل افراطى مخالفت كرده‌اند. متأخران مراعات قواعد تجويد را در تلاوت قرآن در صورتى كه ترك آن به تغيير در كلمه و فساد معنا بينجامد واجب دانسته‌اند؛ اما رعايت نكات تخصصى تجويد و قواعدى مانند ادغام و اخفاء را كه ترك آن سبب تغيير كلمه و فساد معنا نمى‌شود لازم ندانسته‌اند. فقها رعايت مخارج حروف را در نمازهاى فريضه، لازم مى‌دانند؛ ليكن رعايت نكات تخصصى تجويد و التزام به همه قواعد آن را واجب نمى‌دانند.البته به لحاظ ارائه قرائتى فصيح، براى قاريان ماهر و كارآزموده لازم است تا با جزئيات تجويد به خوبى آشنا باشند. 🔸منبع: http://hafezan.blogsky.com/tajvid1 @kashkoolfn
🔻رئوس ثمانیه علم تجوید🔻
🔸۱. تعریف علم تجوید: 🔺لغت:نیکو کردن چیزی 🔺اصطلاح: عبارت است از تلفظ حروف (عربى) از جايگاه خود، به گونه‌اى كه حق هر حرف از صفات آن و مستحق آن از (احكام) به خوبى ادا و رعايت شود : «التَّجويدُ اِعْطاءُ الْحُرُوفِ حَقَّها مِنْ صِفَة لَها وَ مُسْتَحَقَّها». 🔹حق حرف، كيفيتى است كه قِوام حرف به آن است و آن عبارت از مخرج حرف و صفاتى است كه در نهاد حرف وجود دارد. اين صفات را نمى‌توان از حرف سلب كرد زيرا وجود حرف و تمايز آن از ساير حروف و آواها بر رعايت صفات مذكور مبتنى است؛ مانند صفت جَهْر، شدّت و استعلاء. 🔹مستحق حرف به كيفيت صوتى و آوايى گفته مى‌شود كه در تركيب حروف و پيوند آنها ايجاد مى‌شود. احكام تجويد از قبيل ادغام، مدّ، اخفاء، اقلاب، صله و... از مستحقات حروف‌است. ☘وجه تسمیه علم تجوید:با رعایت این قواعد در واقع آیات کلام الله مجید زیباتر ، نیکوتر و کامل تر تلاوت خواهند شد و لذا به این علم، "علم تجوید قرآن" گفته میشود.
🔸۲. موضوع علم: حروف، آواها و كلمات قرآن به لحاظ آوايى و صوتى است؛ به عبارت ديگر موضوع تجويد، توليد آواها و واج هاى عربى در تلاوت قرآن است. 🔸۳. فایده علم: زیبا ادا کردن حروف و کلمات، استفاده کردن در لغت(التحقیق علامه مصطفوی که بسیار از تجوید برای فرق لغات استفاده کرده اند) و...
🔸۴. واضع و مدون علم: 🔺واضع:پیامبرصلی الله عليه وآله وسلم 🔺مدون : نخستين كسي كه در قرن چهارم هجرت اين علم را به رشتة تحرير درآورده است، ابومزاحم، بن موسي بن عبيد الله بن يحيي بن خاقان خاقاني بغدادي كه از بزرگان اهل سنت بوده كه قصيدة خاقانية وي در علم تجويد نزد دانشمندان مشهور است. او در سال 325 هجري قمري وفات كرده است. 🔸۵. ابواب و مباحث علم: نخست: شناخت مخارج حروف؛ دوم: شناخت صفات حروف؛ سوم: شناخت احکامِ منشعب از ترکیب حروف.
🔸۶. جایگاه علم در میان دیگر علوم: علم تجويد، ناشي و زائيدة علم قرائت و قواعدي است كه، از قرائت قرّ‌اء سبعه استنباط و تدوين گرديده و از مخارج و صفات حروف و سائر دستورهاي نيكوتر شدن تلاوت قرآن مجيد بحث مي‌كند. 🔺بعضی آنرا جزء ادبیات عرب میدانند و بعضی دیگر جزء علوم قرآنی. 🔸۷. غرض و مقصود علم: هدف تجويد توانا ساختن قارى بر تلاوت زيبا و استوار و تلفظ فصيح حروف قرآن‌ كریم و حفظ زبان از اشتباه در تلاوت است. در حقيقت پاسدارى از الفاظ قرآن‌ كريم در بُعد صوتى آن از اهداف اين علم است.