♻️وجه حصر ادله شرعیه در ۴ مورد♻️
📍مشهور اصولی ها معتقدند، موضوع علم اصول، ادله اربعه هست.
✅وجه الحصر(ادله اربعه): أنّ الدليل على الحكم الشرعي إمّا وحي، أو لا، و الأوّل إمّا نوع لفظه معجز، أو لا. الأوّل: الكتاب، و الثاني: السنّة، و غير الوحي إمّا كاشف عن تحقّق وحي، أو لا، الأوّل: الإجماع، و الثاني: دليل العقل.
📍دلیل بر حکم شرعی:
🔸۱. وحیانی:
💠علی سبیل الاعجاز>>> قرآن
💠علی سبیل غیر الاعجاز>>> سنت
🔸۲. غیر وحیانی:
💠کاشف از وحی است>>> اجماع
💠کاشف از وحی نیست>>> عقل
📚منبع: حاشیه بر زبدة الاصول شیخ بهایی ذیل عبارت ادله شرعیه، ص ۸۳
@kashkoolfn
📍اهمیت اصول فقه با ذکر مثال📍
عن زراره سالت اباجعفر علیه السلام عن الرجل ینسی تکبیره الافتتاح، قال: یعید
✅کسی که آگاهی به علومی غیر اصول فقه دارد، میتواند مثلا با علم رجال بگوید: راوی موثق است یا معنای کلمه از حیث ماده و هیئت را بفهمد یا آنرا اعراب گذاری کند ولی نمیتواند بگوید مراد حضرت از یعید، وجوب است یا استحباب؟ وجوب فوری است یا تراخی؟ یکبار کافی است یا تکرار لازم است؟ بین معارضش نمیتواند جمع کند و همهی اینها به خاطر تسلط نداشتن بر علم اصول فقه هست.
@kashkoolfn
❇️به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب تحلیل قسمتی از دعای ماه رجب را خدمت اعضای محترم تقدیم میکنم.👇👇👇
⁉️در دعای شریف عبارت "جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الاخرة" و عبارت "جمیع شرالدنیا و شرالاخرة" آمده است . چرا عبارت دومی را مثل اولی نفرمود❓
✅ جواب عبارت اول:
📍زیرا در عبارت اول، جمیع در دنیا با جمیع در آخرت فرق دارد به عنوان مثال اگر در دنیا 10تا کار خوب داشته باشیم، جمیع خیر دنیا میشود، ولی همین کارها در آخرت 10برابر میشوند(طبق ایه 160 انعام: من جاء بالحسنه فله عشر امثالها)یعنی100تا کار خوب داریم پس جمیع دنیا و اخرت فرق دارند لذا دوباره ذکر کرد همچنین خیر دنیا با آخرت زمین تا آسمان فرق میکند لذا دوباره تکرار کرد.
✅جواب عبارت دوم:
📍جمیع را ذکر نکرد زیرا تعداد گناهان باهم یکی است یعنی 10 گناه انجام شود 10تا در آخرت ثبت میشود(طبق ایه160انعام: من جاء باسیءه فلا یجزی الا مثلها وهم لا یظلمون) ولی در کیفیت فرق دارند لذا شر را ذکر کرد و با این فهماند درست است برای هر گناه یک عذاب هست ولی عذاب و شر دنیوی با اخروی زمین تا آسمان فرق دارند.
🔶نکته لطیف:
📍اگر دقت کنید در آیه فرموده است"جاء ب" یعنی بیاورد(چه خوبی و چه بدی را با خود نگه داشته باشد).
💠در مورد خوبی اگر با گناه و منت و... از بین نرود 10ثواب برای هر کار خوب ثبت میشود. و گناه را اگر توبه نکند و حق الناس و حق الله ادا نکرده باشد با خودش به آخرت میبرد وبه ازای هر گناه یک گناه ثبت میشود.
@kashkoolfn
❗️❗️❗️دقت :
❇️برخی کارهای نامشروع در نظر ما یک گناه است اما در حقیقت و در واقع با این کار دو گناه یا چندین گناه صورت گرفته است از این رو دو تا یا چندتا جزا و عذاب خواهد داشت.
🔹مانند این نمونه:«یَانِسَاءَ النَّبىِِّ مَن یَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینِْ وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ یَسِیرًا»(30/احزاب)؛ اى همسران پیامبر! هر كس از شما كار بسیار زشت آشكارى مرتكب شود عذاب براى او دو چندان خواهد شد، و این كار برای خدا آسان است.
♦️علت این عذاب دو برابر، دو گناهه بودن معصیت های آشکاری است که همسر پیغمبر صلی الله علیه و آله مرتکب می شود:
📍۱. یک گناه همان فعل حرامی است که انجام می دهد.
📍۲. گناه دوم، لطمه زدن به آبرو و حیثیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است. (ر.ک تفسیر نمونه17/283)
❇️بنابراین عذابشان دو چندان است.
💠یا خانمی که در جامعه رعایت نمیکند علاوه بر اینکه که گناهی انجام داده گناه دیگران که منحرف میشن به پای اوست ولی به ازای هرنفر یک گناه. اما کسی که ثواب میکند ودر دیگران تاثیر میگذارد به ازای هر نفر 10 ثواب.
💠 یا مسئولی که خیانت میکند و موجب میشود فسادی در جامعه رخ بدهد علاوه بر گناه خود، گناهانی که در جامعه رخ میدهد نیز به پای او هم نوشته خواهد شد و اگر مسئولی اصلاحی ایجاد میکند و سعادت عده ای را فراهم میکند علاوه بر کار نیکش، نیکی هایی که توسط آن اصلاح به دست مردم انجام میشود برای او نیز ثبت میشود.
@kashkoolfn
❓ مراد از جمیع خير الدنیا و جمیع خیر الاخرة چیست؟
✅ جواب: آنچه که به نظر میرسد این دعا علاوه بر مباحث معرفت شناسی و بیان الطاف خداوند و ...نگاه توحیدی نیز دارد.
🔸 این فراز علاوه بر معنای ظاهری که دارد معنای توحیدی نیز دارد و آن معنا این است که جمیع خیر دنیا و آخرت، همان خداوند متعال است لذا در این دعا علاوه بر حاجاتی که داریم باید خود خدا را از خدا بخواهیم که با جریان یافتن خداوند در قلب و روح خود جمیع خیر دنیا و آخرت نصیب ما شده است.
📍شاید بتوان گفت مراد از دعا نیز همین هست در نتیجه وقتی جمیع خیر، نصیب ما شد تمامی شرور و نقصان از ما منصرف میشود زیرا وقتی انسانی الهی شد و تمام وجودش خدایی شد شرور از او سر نخواهد زد لذا بعد از خیر از خدا خواهان منصرف شدن جمیع شر هستیم.
💠 از ابتدا تا انتهای این دعای عظیم الشأن را میشود با نگاه توحیدی تحلیل کرد
♦️ ماه رجب ماه خداست و این دعا هم نگاه توحیدی دارد و بیانگر این است که در این ماه و در این دعا باید خود خدا را بخواهیم و از او خودش را مسألت کنیم.
☘التماس دعا
@kashkoolfn
📍سیر اجمالی کتب اصول فقه شیعه:
✅التذکرة شیخ مفید>>>الذریعة سید مرتضی >>>عُدة الاصول شیخ طوسی>>> المعارج محقق حلی>>>المبادی علامه حلی >>>النهایة علامه حلی >>> تهذیب الوصول علامه حلی>>> تمهیدالقواعد شهید ثانی>>> المعالم ابن شهید ثانی >>> الزبده شیخ بهایی>>> الوافیة فاضل تونی>>> الفوائد وحید بهبهانی>>>القوانین میرزای قمی>>> مفتاح الاحکام ملااحمد نراقی>>> الفصول اصفهانی>>> فرائد الاصول شیخ انصاری >>> مطارح الانظار شیخ انصاری >>> بدائع الافکار میرزا حبیب الله رشتی>>>التقریرات میرزای شیرازی>>> الکفایه آخوند خراسانی>>> فوائد الاصول اقای نائینی>>> المقالات آغاضياء>>> نهایة الدرایة اصفهانی>>> مصباح الاصول آقای خویی>>> مناهج الوصول مرحوم امام >>> حلقات شهید صدر
✍اقتباس از کتاب الاساس استاد عبدی
@kashkoolfn
✅شعر سید بحر العلوم در اهمیت علم شریف فقه:
🍀و ان علم الفقه في العلوم🍀
🍀كالقمر البازغ في النجوم🍀
🍀بنوره من بعد شمس المعرفة🍀
🍀معالم الدين غدت منكشفة🍀
📚منبع: الدرة النجفیه للسید العلامه بحرالعلوم (قدس سرّه)،ص۵
@kashkoolfn
📍اشعار کتاب مربوط به کتاب طهارت و صلات و ارث میباشد.
🔸نمونه ای از اشعار:
✅كتاب الطهارة:
💧الماء ما سمى (ماء) مطلقا💧
💧 فضلا على الناس طهورا خلقا💧
💧و إنما ينجس لو تغيرا💧
💧من (نجس عينا) طرى فغيرا💧
💧في اللون أو في (الطعم) أو في (الریح)💧
💧 لا غيرها (حسا) على الصحيح💧
✅كتاب الصلاة:
📍ان الصلاة هي أفضل القرب📍
📍و أكمل الطاعات طرا و أحب📍
📍عمود هذا الدين و العنوان📍
📍 لسائر الأعمال و الميزان📍
📍ان قبلت فغيرها بها قبل📍
📍و ان ترد رد كل ما عمل📍
✅کتاب الارث:
💠فموجبات الإرث اما نسب💠
💠يعرف في الناس و أما سبب💠
💠فأول القسمين ذو مراتبا💠
💠فأعن بها تستخرج المطالب💠
💠أولها الإباء و الأود💠
💠و بعدها الاخوة و الأجداد💠
💠و بعدها الأعمام و الأخوال💠
💠كذا جميع الفقهاء قالوا💠
@kashkoolfn
📍المیزان في الفقه📍
🔸مرحوم وحید بهبهانی( قدس سره ) از علم اصول فقه به المیزان في الفقه تعبیر میکنند. همانطور که از علم منطق، تعبیر به المیزان في الفکر میشود.
📚الفوائد الحائریه للوحید البهبهانی، ص۳۳۶
@kashkoolfn
🔸فرق بين خبر و إنشاء🔸
🔸ذكر جماعة: أنّ الفرق بين الخبر و الإنشاء، أنّ الخبر حاكِِ عما في الخارج و الإنشاء موجِد لمعناه بعد أن لم يكن.
🔸و ذكر صاحب الكفاية (قدّس سرّه): أنّ الموضوع له في الخبر و الإنشاء واحد و إنّما الاختلاف في الدواعي، ففي مثل لفظ:بعت أو هي طالق و أشباههما إن استعملت بداعي الإخبار كانت إخبارا و إن استعملت بداعي الإنشاء كانت إنشاء و إنّما الموضوع له فيهما هو ثبوت النسبة.
📚منبع: غاية المامول جواهری: تقریرات مرحوم خویی، ج۱، ص۱۳۶
@kashkoolfn
💠منابع فقه و طُرُق رسیدن به آنها برای کشف احکام الهی💠
✅شیخ مفید (قُدِّسَ سِرُّه):
🔸اعلم انّ اصول الاحکام الشرعیه، ثلاثه اشیاء:
📍۱. کتاب الله سبحانه تعالی
📍۲. سنة نبیّه صلی الله علیه وآله
📍۳. اقوال الائمه الطاهرین من بعده صلوات الله علیهم و سلامه
🔸والطرق الموصله الی علم المشروع في هذه الاصول، ثلاثه:
📍۱. احدها: العقل >>> و هو السبیل الی معرفه حجیه القرآن و دلائل الاخبار
📍۲. الثاني: اللسان >>> و هو السبیل الی المعرفه بمعانی الکلام
📍۳. و ثالثها: الاخبار >>> و هی السبیل الی إثبات أعيان الاصول من الکتاب و السنه و الاقوال الائمه علیهم السلام
📚منبع: مختصر التذکره باصول الفقه، ص۲۸
@kashkoolfn