eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
938 دنبال‌کننده
531 عکس
319 ویدیو
111 فایل
✅طلبه | شاگرد مکتب امام صادق علیه السلام ✅نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام و ترویج مکتب تشیع 📞راه ارتباطی و تبادل و پاسخ‌گویی به سوالات: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
🔸۹. قاعده الاشتراک/ اشتراک التکلیف 💠توضیح: مشترک بودن مخاطبان حاضر در زمان تشریع با مکلفین غايب و د
🔸۱۴. قاعده اعانه علی الاثم و العدوان 💠توضیح: کمک کردن به گناه 📍هدف مرکزی: جلوگیری از گناه 🔸۱۵. قاعده اعراض از ملک 💠توضیح: دست کشیدن از اموال 📍هدف مرکزی: جلوگیری از اسراف 🔸۱۶. قاعده اقامه الحدود الی من الیه الحکم 💠توضیح: اجرای حدود توسط حاکم 📍هدف مرکزی: جلوگیری از هرج و مرج 🔸۱۷. قاعده اقدام 💠توضیح: عدم ضمانت شخص در صورت اقدام طرف مقابل به ضرر 📍هدف مرکزی: تسهیل در معاملات 🔸۱۸. قاعده اقرار العقلاء/اقرار 💠توضیح: اگر فردی اقرار علیه خودش کرد، إعمال آثار آن لازم می‌شود. 📍هدف مرکزی: عدم تضییع حقوق و لو با اعتراف آزادانه و آگاهانه 🔸۱۹. قاعده الاقرب یمنع الابعد 💠توضیح: اگر میتی ورثه نزدیک داشت، ارث به فامیل دورتر نمی‌رسد 📍هدف مرکزی: ملاحظه روابط انسانی 🔸۲۰. قاعده اکراه/رفع التکلیف عن المکره 💠توضیح: اگر فردی را به زور مجبور به کاری کردند، مسئول تبعات آن نخواهد بود. 📍هدف مرکزی: اهمیت آزادی انتخاب و تسهیل در مسئولیت پذیری 🔸۲۱. قاعده الامتناع بالاختیار لاینافی الاختیار 💠توضیح: اگر کسی کاری را انجام داد و تبعاتی بدون اینکه بخواهد برایش رخ داد ایجاد شد، باید مسئولیت تبعات را بپذیرد. 📍هدف مرکزی: ضرورت محاسبه آثار کارها 🔸۲۲. قاعده الاهم فالمهم 💠توضیح: در تصمیم‌ گیری ها، محاسبه نفع و ضرر و ضریب آنها، باید صورت بگیرد. 📍هدف مرکزی: ضرورت محاسبه های عقلانی 📚منبع: الگوریتم اجتهاد واسطی ج۱ ص۴۳۴ @kashkoolfn
🔺فلسفه مضاف🔺 🔸۱.فلسفه = دانش بررسی معادلات وجودی در شبکه هستی (قوانین حاکم بر کلیه موجودات + زیرساخت‌های موجودات + شکل هستی) 🔸۲. معرفت درجه دوم = بررسی یک موضوع یا پدیده، از بیرون (بدون پرداختن به مسائل درونی)،‌ برای تشخیص موقعیت آن نسبت به دیگر موضوعات و پدیده‌ها (بررسی معرفت‌شناسانه) ✅فلسفه مضاف = بررسی چیستی،‌ چرایی و چگونگی یک رشته علمی (مانند فلسفه اقتصاد) یا یک موضوع خاص (مانند فلسفه ذهن) = توصیف و تبیین زیرساخت‌ها، ساختار، آثار و موقعیت یک علم یا یک پدیده، در شبکه علوم یا شبکه موضوعات 💠محورهای مورد بحث در فلسفه‌های مضاف: 📍۱. تعريف علم 📍۲. تبيين موضوع آن 📍۳. تمايز با موارد مشابه 📍۴.تبيين گرايشات مختلف در آن 📍۵. کاركردها و هدف علم 📍۶. مفاهيم و مسائل زیرساختی آن علم (مبادی تصوری و تصدیقی) 📍۷.ساختار علم (نقشه ذهنی محورهای اصلی) 📍۸. تاريخ علم و كشف انگيزه توجه اذهان به اين علم 📍۹. جايگاه علم در طبقه‌بندي علوم و بررسي ارتباط آن با علوم مختلف (سرشاخه‌هاي تغذيه‌كننده وزيرشاخه‌هاي تغذيه‌شونده) 📍۱۰. روش تحقيق در علم 📍۱۱. روش آموزش علم 📍۱۲. وضعيت فعلي اين علم (ضعف، قوت، فرصت، تهديد، اولويت‌ها، مجهولات) 📍۱۳. آينده‌شناسي اين علم 📍۱۴‌. منابع اطلاعاتي اين علم 📍۱۵. شخصيت‌شناسي اين علم 📚منبع: مقاله فلسفه مضاف عبدالحمید واسطی @kashkoolfn
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
🔺فلسفه مضاف🔺 🔸۱.فلسفه = دانش بررسی معادلات وجودی در شبکه هستی (قوانین حاکم بر کلیه موجودات + زیرساخ
🔺تشبیه فلسفه و فلسفه مضاف و علوم به تسبیح🔺 🔸نخ بزرگ: فلسفه 🔸دانه های بزرگ که خودشان تسبیح هستند: علوم 🔸نخ کوچک: فلسفه مضاف 🔸دانه های کوچک: مسائل علوم 💠توضیح بیشتر: ❇️فلسفه>>>فلسفه مضاف( میان رشته ای )>>> علم مورد نظر 📍 لذا فلسفه چون در همه علوم هست، باید موضوعش بدیهی باشد چون قبلترش علمی نداریم که موضوعش این قدر عام باشد و از طرفی علوم تک تک به موضوع خاصی در جهان می‌پردازند ولی فلسفه از بیرون به جهان به دید کلی نگاه می‌کند. ♦️مقایسه فلسفه با سایر علوم و تسری آن به فلسفه مضاف با بیان مثال‌: 🔹علوم دیگر هر یک به بخشی از واقعیت نظر می‌کنند ولی فلسفه به کل آن. 🔅مثال: اگر جهان هستی را به کاخی متشکل از اتاق های متعدد و تالارهای تو در تو و راهرو های بزرگ و حیاط ها و باغ های گوناگون تشبیه کنیم، هر یک از علوم به یکی از این اتاق ها می‌روند و در پی شناسایی ویژگی ها و اشیای داخل همان اتاقند ولی فلسفه از بالا به کل ساختمان نظر دارد و طبعا جای هر اتاق، رابطه آن با دیگر اتاقها و ... را مشخص می‌کند و به اشیاء و مشخصات داخل یک اتاق خاصی نظر ندارد لذا در فلسفه مراتب کل هستی و رابطه هر مرتبه با مرتبه دیگر و ... بررسی می‌شود. 🔰همین امر را در فلسفه مضاف ببریم معنایش این می‌شود که مسائل یک علم هر کدام به جزئی می‌پردازد ولی فلسفه مضاف یک نگاه فرا مساله ای به تمام مسائل علم می‌اندازد. @kashkoolfn
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
🔸۱۴. قاعده اعانه علی الاثم و العدوان 💠توضیح: کمک کردن به گناه 📍هدف مرکزی: جلوگیری از گناه 🔸۱۵.
🔸۲۳. قاعده الائتمان_تصدیق الامین فیما اؤتمن علیه 💠توضیح: اگر کسی امین قرار گرفت، ادعایش در مورد امانت مورد قبول خواهد بود. 📍هدف مرکزی: ترویج قبول امانت و امانت داری 🔸۲۴. قاعده بطلان العباده بکل زیاده و نقیصه 💠توضیح: اگر در عبادت کردن، تغییری ایجاد شود، باطل خواهد بود. 📍هدف مرکزی: اهمیت عمل طبق دستور 🔸۲۵. قاعده بطلان العقد بتعذر الوفاء بمضمونه 💠توضیح: من شروط صحه العقد، القدره علی التسلیم 📍هدف مرکزی: حفظ حقوق در شرایط ایجاد موانع 🔸۲۶. قاعده البناء علی الاکثر 💠توضیح: معنی القاعده عباره عن ان الوظیفه الشرعیه عند الشک بالنسبه الی عدد الرکعات في الصلوات الرباعیه هو تغلیب الطرف الاکثر 📍هدف مرکزی: رفع تحیر و سردرگمی به جا آوردن صلات و ایجاد تمرکز در توجه به خدا 🔸۲۷. قاعده البینه/ حجیة البینه 💠توضیح: برای تشخیص اتفاق افتادن موقعیتی، شهادت دو عادل کفایت می‌کند. 📍هدف مرکزی: اهتمام به عدم تضییع حقوق از طرفی و عدم پذیرش هر ادعایی از طرف دیگر 🔸۲۸. قاعده البینه و الیمین/ البینه علی المدعی و الیمین علی من انکر 💠توضیح: المراد من القاعده هی اعطاء الضابط الاساسی للمحاکمه بین المتخاصمین 📍هدف مرکزی: رفع مشاجره بین افراد 🔸۲۹. قاعده تبعیة العقود للقصود 💠توضیح: هر عقدی برای تحقق تمایل و خواسته ای است، لذا باید نوع عقد با نوع خواسته هماهنگ باشد. 📍هدف مرکزی: دقیق سازی معاملات و روابط 🔸۳۰. قاعده تبعیة النماء للاصل 💠توضیح: معنی القاعده هو انّ النماء( الزیاده و النتاج ) الحاصل من الاموال(الحیوان و البستان و ما شاکلهما) تابع للاصل(ذات المال) في زمن الخیار و في المقبوض بالعقد الفاسد و ما شاکلهما، بالنسبه الی الملکیه 📍هدف مرکزی: رفع تخاصم در ملکیتِ ثمره مال مورد معامله 🔸۳۱. قاعده التجاوز 💠توضیح: معنی القاعده هو انه اذا شک المکلف في تحقق جزء من العبادات بعد تجاوز المحل فلا یعتنی بشکه و لایترتب علی الشک ایّ اثر 📍هدف مرکزی: رفع تحیر و سردرگمی به جا آوردن عبادت و ایجاد تمرکز در توجه به خدا 🔸۳۲‌. قاعده تحجیر 💠توضیح: معنی القاعده بحسب اللغه عباره عن تجمیع الاحجار من الاراضی تجاه الزرع و اما بحسب الاصطلاح الفقهی عباره عن العمل الذی یتحقق في سبیل الوصول الی النتیجه و بکلمه واحده، الاستهداف العملی کتسویه الاراضی لاجل الاحیاء 📍هدف مرکزی: ضرورت رعایت حق اولویت 📚منبع: الگوریتم اجتهاد واسطی ج۱ ص۴۳۵ @kashkoolfn
🔻 در ادبیات عرب نکات و دقائق بسیاری هست. واقعاً علوم ادبی قبلا در بین ما خیلی زیاد مطرح بوده ولی الان متأسفانه از دست ما رفته است. 🔸 یک بخشی از اعجاز قرآن، اعجاز لفظی و چینشی قرآن و حتی نحوه تعلق الفاظ به محتوا و کیفیت استخدام محتوا در قالب الفاظی خاص است که در این‌ها صدها نوع از ظرافت‌های ادبی مراعات شده است؛ 🔹 مثلا یکی از صنایع ادبی صنعت تقابل است. تقابل هم انواع دارد. تقابل در کلمه داریم، تقابل در جمله داریم؛ مثلا در ابتدای سوره هود فرمود «وَ أَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكمْ ثمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلىَ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَ يُؤْتِ كلَّ ذِى فَضْلٍ فَضْلَه‏؛ و ديگر اين كه از پروردگارتان آمرزش بخواهيد سپس به درگاه او روى كنيد تا شما را از بهره‏اى نيكو تا مدتى معين بهره‏مند سازد و به هر صاحب فضيلتى فضل او را عطا كند (هود، ۳). 🔸 در این آیه با یک «ثم» بین استغفار و توبه تفاوت گذاشت تا معلوم شود استغفار و توبه دو تا مسئله هستند. در این آیه شاید یک تقابل ادبی ارائه شده است. 🔹 این طرف فرمود: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيهِ»، این دو را داشته باشید؛ آن طرف ترازو را ببینید که فرمود: «يمَتِّعْكُمْ مَتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى»، به تعبیری این می‌تواند جزای استغفار باشد، و دومی این است «وَيؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ»، این جزای توبه است؛ یعنی توبه است که استعداد را به فعلیت می‌رساند. 🔸 اگر به فعلیت رسیدن تمام استعدادهایت را می خواهی باید تا آخرین حد توبه را بروی. اگر تمتع از نعمت‌ها را می‌خواهی، این کار از استغفار می‌آید و در واقع از استغفار شروع می‌شود. 🔹 همچنین شاید اگر توبه خواستید انجام دهید، باید از استغفار شروع کنید. استغفار هم باید با شرایط باشد، بعد توبه حاصل می شود. در نتیجه رسیدن به آثار استغفار که در قرآن بیان شده است مانند رسیدن به متاع دنیا و مال و فرزند و ازدیاد قوت و ... این‌ها خواص استغفار است. 🔸 منتهی کسی بیشتر می‌خواهد «وَيؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ»، این برکات نتیجه توبه و بازگشت به خداست.‌ ‌ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
#قرآن #ادبیات_عرب #توبه #استغفار 🔻 در ادبیات عرب نکات و دقائق بسیاری هست. واقعاً علوم ادبی قبلا در
💠 راه ورود به حقایق قرآن ❓پرسش: راهکاری عملي براي ورود به حقايق قرآن را بفرمائيد؟ 🔻 پاسخ: سيد علي خان، عالم بزرگ شيعه و شارح صحيفه سجاديه است که در علوم ادبي کار کرده است. او مي فرمايد: از عبارت «غيضَ الْماءُ وَ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ اسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ. هود/۴۴» که بخشي از يک آيه است بيست و هفت نکته ادبي دقيق در آوردم. 🔸 شما نگاه کنيد الان ما اين کلمات را مي خوانيم، ترجمه اش را هم درست متوجه نمي شويم؛ اما او مي گويد من بيست و هفت نکته ادبی در آوردم. 🔹 علاوه بر مراقبه و سحر خیزی، در بخش های مختلف در درک مفاهیم، تفسیر و لغت باید زحمت کشید. در بخش لغت لازم است شما روندي را طي بکنيد، گرچه متأسفانه الان در حوزه ها کمتر به آن پرداخته مي شود؛ ولي شما خودتان می توانيد اين کار را بکنيد.‌ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
بیان1 (احکام آبها1) نهایی.mp3
5.55M
💥و هم اکنون انتظار ها به سر آمد💥 به نام خدا و سلام... ▫️با اولین قسمت از برنامه جذاب و شنیدنی در خدمت شما هستیم.😊 📌 موضوع این قسمت: حوض خونه مادر بزرگ اینا (بررسی احکام آبها) 👈 با ما همراه باشید 👇 😄با جدال آقای فلانی و دانا 😄🤦‍♂️ و با ، احکام آبها 🌊 1⃣تعریف آب مضاف 2⃣ آب مطلق 3⃣خرده احکامی دیگر😁 ▫️کاری از: موسسه جامعة الاحکام ▫️نویسنده: امیر مهدی ▫️ اجرا: امیر مهدی، علیرضا حسن زاده، سجاد قمری ▫️▫️▫️▫️▫️ را دنبال کنید 👇 🆔️ @bayan_j
👓 در حوزه، و اصل! طلبه است!!! همه طلبه هستند! ❗️ محور بحث من در باب حوزه، طلبه‏ است. معتقدم در حوزه، اصل‏ طلبه‏ است! مدرّس، براى طلبه است كه طلبه را تربيت كند و او را تبديل كند به عالم، فقيه، حكيم و مرجع تقليد. طلبه براى مدرّس نيست؛ طلبه براى مرجع تقليد نيست؛ طلبه براى علماى بزرگ نيست! 🔹 عالم بزرگ براى تربيت طلبه است. البته عالم بزرگ، كارهاى ديگر هم دارد؛ افتاء هم ميكند براى مردم؛ اما در نسبتِ حوزه‏‌اى كه نگاه ميكنيم، طلبه است؛ اصل‏ طلبه است. 🔹 همه خدمت‏‌دِهنده به طلبه هستند تا اين نهال ببالد، پرورش پيدا كند و ثمر بدهد! 🗓 دیدار با طلاب خراسان ۲۶اردیبهشت۸۶ نرم افزار حوزه و روحانیت صفحه ۱۲۵۸
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
👓 در حوزه، #محور و اصل! طلبه است!!! همه #خادم طلبه هستند! ❗️ محور بحث من در باب حوزه، طلبه‏ است. مع
🔻 : ✳️ حوزه علمیه را با خود بسازید. ▫️بدون هیچ چیز به دست نمی آید. ی‌مطلوب را باید با مبارزه به دست آورد. البته مبارزه به معنای زنده باد و مرده باد نیست؛معنایش مبارزه ی سیاسی نیست. یعنی تلاش،مجاهدت،گفتن،فکر کردن،همفکری کردن،متشکل شدن. 📚دیدار طلاب حوزه های علمیه استان تهران 96/06/06
[@vahed_tahghigh]14440525.mp3
49.04M
🎙حجةالاسلام و المسلمین استاد « تمحض یا جامعیت در تحصیل و راهکارهای کسب جامعیت. 🕌 مدرسه نورالرضا علیه‌السلام ┄┅══••☘🌷☘••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
21.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آن کوچه ◾️ گفتند حسن چرا زیاد گریه می‌کند! 🏷 مرثیه‌ای از آیت‌الله جوادی‌آملی. 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات
استاد واسطی-خطبه فدکیه.mp3
26.82M
🎙حجةالاسلام والمسلمین استاد واسطی 📝ترجمه خطبه فدکیه 📆شب دوم فاطمیه ۲ دی ماه ۱۴۰۱ مَسْجِد وَ مَکْتَبْ اِمٰامِ صٰادِقْ عَلَیْه‌ِ الْْسَلٰام