🔺ارادت عجیب ام البنین سلام الله علیها به سید الشهدا علیه السلام 🔺
🔸امالبنین در واقعه کربلا حضور نداشت. اما چهار فرزندنش در روز عاشورا در کربلا به شهادت رسیدند.
💠 هنگامی که کاروان اسیران کربلا وارد مدینه شد و او از شهادت فرزندانش باخبر شد، از سرنوشت امام حسین(علیه السلام) پرسید و وقتی خبر شهادت او را شنید، گفت: «ای کاش فرزندانم و تمامی آنچه در زمین است فدای حسین میشد و او زنده میماند.»
🔺شعر حضرت ام البنین سلام الله علیها در رثای حضرت عباس علیه السلام 🔺
🔸امالبنین سلام الله علیها را ادیب و شاعری فصیح و اهل فضل و دانش دانستهاند که در رثای حضرت عباس علیه السلام این اشعار را سروده بود و میخواند:
☘یا من رَاَی العباس کرّ علی جماهیر النقد☘
📍ای که عباس را دیدی، بر انبوه دشمنان فرومایه حمله میکرد
☘و وراه من ابناء حیدرکل لیث ذی لبد☘
📍و در آن هنگام که فرزندان حیدر در کارزار چون شیران در پشت سر وی بودند
☘انبئت اَنّ ابنی اصیب براسه مقطوع ید☘
📍میگویند دست فرزندم قطع شده و بر سرش عمود فرود آمده😭
☘ویلی علی شبلی امال براسه ضرب العمد☘
📍وای بر من، آیا بر فرق شیر شجاعِ من عمود فرود آمد و سر او را کج کرد؟😭
☘لو کان سیفک فی یدیک لما دنا منک احد☘
📍اگر شمشیرت را در دست داشتی😭کسی به تو نزدیک نمیشد.
🔸برای برآورده شدن حاجات خود و همچنین برای بالا بردن نیروی شکیبایی و تحمل مصائب به امالبنین متوسل بشویم ان شاءالله حضرت عنایتی خواهند کرد.
📍التماس دعا
🔺کتاب مادر عشق🔺
🔸خواب دیده بود ماه و سه ستاره از آسمان جدا شدند و بر دامنش نشستند، خوابی که تعبیرش تولد چهار شیرمرد بود که پدرشان، بزرگی از خاندان نبوت بود و مادرشان قرار بود #فاطمهبنتحزام باشد.
❇️ کتاب «#مادرعشق» که روایت داستانی زندگی حضرت #امالبنین(سلام الله علیها) به قلم عطیهسادات صالحیان است، از همین خواب شروع میشود.
♦️فاطمه آشفته از خواب برمیخیزد و خوابش را برای مادرش، ثمامه، تعریف میکند. همزمان، حزام که مشغول پذیرایی از مهمانی عزیز است، خبری برای فاطمه و ثمامه میآورد که نهتنها حال آنها را دگرگون میکند، بلکه زندگی فاطمه را تا ابد با نور پیوند میزند. الحق که «مادر عشق» عنوان برازندهای برای این کتاب است.
استاد واسطی.mp3
7.65M
﷽
⚪️ فقه آرمانشهر و تفاوت نگاه خرد و کلان
▫️ فقه آرمانشهر برای ما طلبهها از نان شب واجبتر است!
▫️ سخنرانی استاد واسطی در همایش دستاوردهای پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی
🔸اولین پیشنیاز برای رسیدن به یک آرمانشهر عینی، «آرمانشهر اندیشی» است. بیش از صد آرمانشهر در تاریخ تفکر از زمان یونان باستان تا سدۀ اخیر گزارش شده که فهرست آنها در این کتاب آمده است. در نیم قرن گذشته دانشِ آیندهپژوهی تلاش کرده است تا با استخراج الگوها از روندها و روابط علّیمعلولی و کشف نقاط تغییر، به تدوین «سناریوها» برای پیشبینی آینده و «روندسازی» برای ایجاد تغییر در آینده بپردازد. جنس آرمانشهرنویسی از جنس آیندهپژوهی با قواعد سناریونویسی برای آیندهسازی است اما «ابَرسناریویی» در مقیاس نظامات اجتماعی.
📍گزارشی از ساختارها و فرآیندهای 9 آرمانشهر در این کتاب آمده است و با ساختارها و فرآیندهای اقتباسشده از نگرش اسلام مقایسه گردیده است.
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
🔸اولین پیشنیاز برای رسیدن به یک آرمانشهر عینی، «آرمانشهر اندیشی» است. بیش از صد آرمانشهر در تاریخ ت
♻️جامعه بسترِ شکوفایی استعدادها در مقیاس کلان است و انسانها برای رشد و تکاملِ خود نیازمند جامعهای بهینه هستند.
💠ایدهپردازی دربارۀ ساختارها و فرایندهای یک جامعۀ بهینه، پدیدۀ «آرمانشهر یا مدینۀ فاضله» را پدید آورده است.
🔰 آرمانشهر شبیهسازی جامعۀ مطلوب با تمام جزئیات و روابط و فرایندهای آن است. کارکردش نیز ارائه نقشۀ راهی برای رسیدن به تمدن مطلوب است.
📍نخستین پیشنیاز برای رسیدن به آرمانشهر عینی «آرمانشهراندیشی» است. در تاریخ تفکر، از زمان یونان باستان تا سدۀ اخیر، بیش از صد آرمانشهر گزارش شده که فهرست آنها در همین تحقیق آمده است.
🔸در نیمقرنِ گذشته دانش آیندهپژوهی تلاش کرده است تا با استخراجِ الگوها از روندها و روابط علّیمعلولی و کشف نقاط تغییر، به تدوین «سناریوها» برای پیشبینی آینده و «روندسازی» برای ایجاد تغییر در آینده بپردازد.
🔹جنس آرمانشهرنویسی از جنس آیندهپژوهی با قواعد سناریونویسی برای آیندهسازی است؛ اما «ابَرسناریویی» در مقیاس نظامات اجتماعی.
❇️آرمانشهرنویس به چند دید و مهارت نیاز دارد:
📌۱. دید و مهارت آیندهنگار (و نه صرفاً آیندهنگر)
📌۲. دید راهبردی
📌۳. دید روشمند و شبکهای
📌۴. مهارت ساختارنویسی
📍۵. مهارت تدوین فرایندها.
🟢بیشترِ کسانی که به تألیف آرمانشهرها اقدام کردهاند، از این چند دستهاند:
💠۱.فیلسوف
💠۲. جامعهشناس
💠۳. روانشناس
💠۴. اقتصاددان
💠۵. معمارهایی که ادراک و تفکر آنها از خُرد به کلان ارتقا یافته است.
🔺 از سوی دیگر، دقیقسازی ادراک و تفکر خود را از کلیات به جزئیات بسط دادهاند.
💠۶. در دهههای اخیر نیز نوآورانِ حیطۀ ارتباطات و صنایع الکترونیکی وارد این عرصه شدهاند. آنان بخشی از جامعههای آینده را براساس پیشرفتهای تکنولوژیک ترسیم کردهاند.
💠۷. همچنین موعودگرایان در مذاهب گوناگون، براساس گزارشهای متون مقدس، تلاش کردهاند تا تصویری از جامعۀ مطلوب نهایی ارائه کنند.
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
♻️جامعه بسترِ شکوفایی استعدادها در مقیاس کلان است و انسانها برای رشد و تکاملِ خود نیازمند جامعهای
♻️آرمانشهرنویسها عموماً آرمانشهرِ خود را در قالب داستان شبیهسازی کردهاند. در این میان، فیلمسازان با استفاده از محتوای متونِ آرمانشهرنویسها به تولید صحنههایی از جامعۀ آینده پرداختهاند.
🔸اقبال کنونی به چشماندازنویسی، تدوین مدلهای توسعه، الگوهای پیشرفت، اسناد بالادستی و سیاستهای کلان، صرفاً نقطۀ شروعی برای آرمانشهراندیشی است. بهسبب کلیبودنشان، فقط تعیین جهت میکند و تصویر عینی از خروجی نهایی ارائه نمیدهد. به همین دلیل، میزان کاراییشان در ایجاد تغییر در جامعه، نامطلوب است.
📔کتاب مطالعۀ تطبیقی آرمانشهرها با هدف ملموسسازی اهمیت آرمانشهرها و چگونگیِ تحلیل آنها شکل گرفته است. در این تحقیق از میان بیش از صد آرمانشهر، ٩ مورد بررسی شده است: آرمانشهر افلاطون، ارسطو، فارابی، توماس مور، اتین کابه، فرانسیس بیکن، خواجه نصیرالدین طوسی، جرج اورول و ترسیم ارائهشده در پروتکلهای یهود (علت انتخاب این موارد در متن تحقیق ذکر شده است).
🔰همچنین از میان حداقل چهل سازۀ لازم برای شکلگیری یک تمدن، به برخی سازههای مطرحتر (مانند اقتصاد و خانواده) پرداخته شده است. در آرمانشهر دهم نیز تلاش شده است تا تصویری اجمالی (نیازمند به تفصیلسازی) از آرمانشهر اسلام با اقتباسی از آیات و روایات در این محورها عرضه شود.
🔹در این پروژه سعی شده است هریک از آرمانشهرها در برخی محورهای مرتبط با سازههای تمدنی، مثلِ خانواده، آموزش، اقتصاد، دفاع، مسکن و کشاورزی تحلیل شوند و براساس منطق اولیۀ طراحی سیستمها، در تحلیل هر سازه (مانند آموزش) موارد زیر استخراج شده است:
📍1. تعیین نقطۀ شروعِ فرایند مطلوب برای تحقق اثر موردنظر
📍2. مراحل حرکت
📍3. مرکز ثقل
📍4. نقاط بحران
📍5. تعیین خروجی سیستم.
✅سپس در مطالعهای تطبیقی، بهگونهای در کنار یکدیگر قرار گیرند که امکان مقایسه وجود داشته باشد تا نقاط ضعف و قوت آنها آشکار گردد. آنگاه، نوع محتواهایِ لازم برای آرمانشهرنویسی، مشخص و جانمایی شود.
👌امید است مطالعه و بررسی این تحقیق، زمینهای برای حرکت بهسمت احیای آرمانشهرنویسی و بهویژه تدوین آرمانشهر براساس نگرش اسلام باشد. سپس از اکتفا به بیان کلیات به شبیهسازی عملیاتیِ صحنههای یک تمدنِ مطلوب ارتقا داده شود.
@kashkoolfn
♻️وجه حصر ادله شرعیه در ۴ مورد♻️
📍مشهور اصولی ها معتقدند، موضوع علم اصول، ادله اربعه هست.
✅وجه الحصر(ادله اربعه): أنّ الدليل على الحكم الشرعي إمّا وحي، أو لا، و الأوّل إمّا نوع لفظه معجز، أو لا. الأوّل: الكتاب، و الثاني: السنّة، و غير الوحي إمّا كاشف عن تحقّق وحي، أو لا، الأوّل: الإجماع، و الثاني: دليل العقل.
📍دلیل بر حکم شرعی:
🔸۱. وحیانی:
💠علی سبیل الاعجاز>>> قرآن
💠علی سبیل غیر الاعجاز>>> سنت
🔸۲. غیر وحیانی:
💠کاشف از وحی است>>> اجماع
💠کاشف از وحی نیست>>> عقل
📚منبع: حاشیه بر زبدة الاصول شیخ بهایی ذیل عبارت ادله شرعیه، ص ۸۳
@kashkoolfn
📍اهمیت اصول فقه با ذکر مثال📍
عن زراره سالت اباجعفر علیه السلام عن الرجل ینسی تکبیره الافتتاح، قال: یعید
✅کسی که آگاهی به علومی غیر اصول فقه دارد، میتواند مثلا با علم رجال بگوید: راوی موثق است یا معنای کلمه از حیث ماده و هیئت را بفهمد یا آنرا اعراب گذاری کند ولی نمیتواند بگوید مراد حضرت از یعید، وجوب است یا استحباب؟ وجوب فوری است یا تراخی؟ یکبار کافی است یا تکرار لازم است؟ بین معارضش نمیتواند جمع کند و همهی اینها به خاطر تسلط نداشتن بر علم اصول فقه هست.
@kashkoolfn
❇️به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب تحلیل قسمتی از دعای ماه رجب را خدمت اعضای محترم تقدیم میکنم.👇👇👇
⁉️در دعای شریف عبارت "جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الاخرة" و عبارت "جمیع شرالدنیا و شرالاخرة" آمده است . چرا عبارت دومی را مثل اولی نفرمود❓
✅ جواب عبارت اول:
📍زیرا در عبارت اول، جمیع در دنیا با جمیع در آخرت فرق دارد به عنوان مثال اگر در دنیا 10تا کار خوب داشته باشیم، جمیع خیر دنیا میشود، ولی همین کارها در آخرت 10برابر میشوند(طبق ایه 160 انعام: من جاء بالحسنه فله عشر امثالها)یعنی100تا کار خوب داریم پس جمیع دنیا و اخرت فرق دارند لذا دوباره ذکر کرد همچنین خیر دنیا با آخرت زمین تا آسمان فرق میکند لذا دوباره تکرار کرد.
✅جواب عبارت دوم:
📍جمیع را ذکر نکرد زیرا تعداد گناهان باهم یکی است یعنی 10 گناه انجام شود 10تا در آخرت ثبت میشود(طبق ایه160انعام: من جاء باسیءه فلا یجزی الا مثلها وهم لا یظلمون) ولی در کیفیت فرق دارند لذا شر را ذکر کرد و با این فهماند درست است برای هر گناه یک عذاب هست ولی عذاب و شر دنیوی با اخروی زمین تا آسمان فرق دارند.
🔶نکته لطیف:
📍اگر دقت کنید در آیه فرموده است"جاء ب" یعنی بیاورد(چه خوبی و چه بدی را با خود نگه داشته باشد).
💠در مورد خوبی اگر با گناه و منت و... از بین نرود 10ثواب برای هر کار خوب ثبت میشود. و گناه را اگر توبه نکند و حق الناس و حق الله ادا نکرده باشد با خودش به آخرت میبرد وبه ازای هر گناه یک گناه ثبت میشود.
@kashkoolfn