🔺تفسیر مختصر سوره بقره🔺
❇️ آیه ۱-۵
♦️آیه یکم
🔸 الم: آراء مختلفی در مورد حروف مقطعه وجود دارد:
🔹۱) توجه میدهد که از همین حروف تهجی و الفبا قرآن تشکیل شده است.
🔹۲) رمز است بین پیامبر و خداوند
🔹 و...
♦️آیه دوم
🔸ذلک الکتاب مطلبش بیان شد.
🔸موضوع قرآن هدایت انسان و هدف قرآن انسان سازی است لذا هرچه موجب هدایت و گمراهی است را بیان میکند.
@kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره بقره🔺
❇️ایه ۱-۵
♦️ آیه دوم
⁉️سوال: چرا فرمود ☘هدی للمتقین☘ پس غیر متقیان چه میشود؟
✅جواب: پیامبر در سه مقطع، کار انذار و دعوت خود را اجرا میکند:
🔸مقطع یکم دعوت عمومی تمامی مردم
🔸مقطع دوم وسوم: پس از دعوت عمومی مردم دو دسته میشوند:
🔹۱) پیامبر را میپذیرند و به سوی او می آیند و تابع پیامبر میشوند》》متقین
(مقطع دوم)
🔹۲) عده ای پیامبر را نمیپذیرند و تصمیم بر مخالفت میکنند》》 گمراهان
(مقطع سوم)
🔻نتیجه
🔸هدایت نیز سه قسم میشود:
🔹۱) عمومی "هدی للناس"
🔹۲) بی ثمر (فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا)
🔹۳) کاملا مفید " هدی للمتقین"
@kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره بقره🔺
❇️آیه ۱-۵
♦️آیه سوم
🔸یقیمون الصلاه:
🔹 اقامه نماز سوای خواندن نماز است یعنی فرد متقی در هر جا حضور یافت آنجا را محیط تقوا و نماز میکند.
🔹نظر دیگر: نماز را با تمام شرایط فقهی و حال معنوی به جا بیاورد.
🔸مما رزقناهم:
من اموالهم نگفت به دو علت:
🔹۱) اموال حرام داده ی خداوند نیست.
🔹۲) از آنجا که همه ی مردم صاحب مال نیستند ، باید هر کس از هر نعمتی که برخوردار است در راه خدا انفاق کند خواه مال یا غیر مال( دانش ، هنر ، بیان ، قلم و ... )باشد.
@kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره بقره🔺
❇️آیه ۱-۵
♦️آیه پنجم
🔸 هدی من ربهم : هدایتی خاص از ناحیه خداوند.
🔸در قرآن کریم دو نوع هدایت داریم:
🔹۱) هدایت اولیه : دعوت عموم مردم
🔹۲) هدایت ثانویه : عطای خداوند به آنها که دعوت و هدایت اولیه را پذیرفته اند.
☘بعضی از مصادیق این نوع هدایت: صفای قلب،رغبت به طاعت، رویاهای صادقه و مکاشفات که ایمان فرد را مستحکم میکند.
✅اتمام صفحه دو قرآن مجید ( آیه ۱-۵)
📚 منبع : تفسیر یک جلدی مبین
@kashkoolfn
🔺توجه ‼️ توجه🔺
🔸با توجه به اهمیت تفسیر قرآن کریم، کانال جدیدی تاسیس نمودیم و در آنجا فقط به بحث تفسیر میپردازیم.
❇️عزیرانی که علاقه مندند از دریای بی کران قرآن کریم استفاده نمایند به ادرس زیر مراجعه نمایند.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4008181781C22dc323b38
@kashkoolfn2_tafsir
🌐ارتباط با مدیر: @ABCDFN
May 11
🔺تملیک و شبه تملیک🔺
🔸یکی از معنای لام تملیک و شبه تملیک میباشد.
⁉️سوال: چه فرقی بین این دو عبارت وجود دارد؟
🔸تملیک: ملیکت مطلق را گویند که هر نوع تصرفی در آن راه دارد(تصرف مطلق)
❇️مثال: وهبتُ لزید دینارًا
🔸شبه تملیک: ملکیت محدود است و نتیجه آن تصرف محدود است و هر گونه تصرفی به صورت مطلق در آن راه ندارد.
❇️مثال: جَعَلَ لَکُم مِن انفسِکُم ازواجًا
📚منبع: پاورقی ۳ بداءه النحو ص۲۴۲
@kashkoolfn
⁉️سوال۱: طبق چه قاعده ای حرف جری به معنای حرف جر دیگر به کار می رود؟
✅جواب: چون فعلی همیشه با حرف جر خاصی به کار میرفته لذا وقتی با حرف جر دیگر به کار برود انرا حمل بر معنای حرف جر اصلی میکنند.
❇️مثال : لاصلّبنّکم فی جذوع النخل ای : علی جذوع النخل
⁉️سوال۲: چرا عرب چنین کاری را انجام میدهد؟
✅جواب: معنای هر دو حرف را قصد کرده است.
♦️به عبارت دقیقتر: هر جا یک حرف به جای حرف دیگر به کار برود باید دنبال دو نکته و مطلب باشیم:
🔹۱) حرف جری که در عبارت به کار رفته وجه معنائیش چیست؟
🔹۲)خود حرفی که همیشه متعدی میشده چه وجهی دارد؟
🔻مثال:
☘فخرج علی قومه فی زینته أی مع زینته☘
قارون خارج شد بر قومش همراه زینتش.
✏️توضیح مثال :
علاوه بر معنای مصاحبت ،معنای ظرفیت را نیز داراست یعنی (فی) این معنا را میرساند که زینت قارون ظرف بوده و خودش مظروف و این معنا زیادی زینت را میرساند که قارون داخل آن غرق شده است ولی معیت و همراهی کثرت اموال و زینت را نمیرساند.
@kashkoolfn
🔺لام تقویت🔺
🔸گاهی لام زائده یا تاکید برای تقویت می آید
🔸لام تقویت: لامی که باعث میشود عامل ضعیف( به سبب دلایلی که بیان میشود) عمل کند در معمول خودش.
🔸دو اصل داریم که هر کدام رعایت نشود عامل در عمل کردن ضعیف میشود و به جهت تقویت در عمل لام تقویت می آورند:
🔹۱) اصل در عوامل فعل است( فرع: اسمیه)
🔹۲) اصل تقدم عامل بر معمولش است.
❇️مثال:
🔹۱) هم لربهم یرهبون
🔹۲) مصدقا لما معکم
🔹۳) انی للحسین ناصرُ(شدت ضعف: هم اسم و هم تاخر دارد)
📚منبع: پاورقی۲ بداءه النحو ص ۲۴۳
@kashkoolfn