☘هندسه روحانی☘
🔸به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ کتاب "هندسه روحانی" رسالهای در فلسفه هنر خوشنویسی به قلم علامه «حسن زاده آملی» منتشر شد.
❇️کتاب هندسه روحانی به قلم علامه حسن زاده آملی و مجموعه مقدمههای مخطوط وی بر کتابهای علمی است که با تلاش حجت الاسلام «سید مرتضی حسینی کمال آبادی»، گردآوری و تعلیق شده است.
🔹وی در این رساله به فلسفه هنر خوشنویسی از منظر دین و فلسفه پرداختهاند و در آنجا خط را به گفته حکیم افلاطون، هندسه روحانی دانستهاند که در قالب ابزار مادی ظهور کرده است. و نام کتاب نیز از همین جمله انتخاب شده است.
🔅قسمت دوم کتاب مجموعه مقدمههای مخطوط ایشان بر کتابهای علمی است. از این مقدمهها در سنت حوزوی با عنوان «تقریظ» یاد میشود. این مقدمهها در محورهای زیر نگاشته شده است:
🔺۱. بیان موضوع کتاب با شرح آیهای از قرآنکریم و روایتی از معصومان (ع)؛
🔺۲. معرفی کتاب حاضر و تشکر از نویسنده آن؛
🔺۳. تشکر از ناشر و دست اندرکاران نشر.
☘زیبایی این نگاشتهها به آن است که با دستخط زیبای حضرت علامه است، به گونهای که ناشران نیازی به حروف چینی نمیدیدند و به چاپ دستخط بسنده میکردند. محقق کتاب علاوه بر گردآوری این مخطوطات بر حروف چینی و حاشیه نگار، نکات و لغات مشکل آن اهتمام داشته اند.
✅این کتاب به صورت فانتزی با حاشیه تذهیب کاری شده به صورت چهار رنگ، همراه با تصاویر کتابها در قطع وزیری با جلد سلفون به اهتمام انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری منتشر و با تلاش مرکز پخش کتابگاه به قیمت ۵۰,۰۰۰ تومان عرضه میشود.
@kashkoolfn
❇️فیض قلم
🔸ناصرالدین انصاری قمی
🔺کتاب حاضر، مجموعه ای از مقالات آیة الله سید مرتضی نجومی کرمانشاهی است که در فاصله زمانی سال های 1360 ـ 1380ش در موضوعات گوناگون کلامی، تاریخی، رجالی، هنری، ادبی و سیاسی نوشته شده است.
❇️در آثار به ثبت رسیده از او میتوان به مجموعه عکسی از آثار خطی او، چند رساله ارزشمند با عناوینی چون رساله بعد معنوی هنر خط اشاره کرد.
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
❇️فیض قلم 🔸ناصرالدین انصاری قمی 🔺کتاب حاضر، مجموعه ای از مقالات آیة الله سید مرتضی نجومی کرمانشاهی ا
🔸او از برترینهای هنر خوشنویسی جهان بود و نزد خطاطان بزرگی همچون هاشم بغدادی به تمرین و ممارست پرداخت تا در انواع خطوط اسلامی خطاطی چیرهدست شد.
🔸او همچنین در تذهیب و تشعیر و تجلید و گل و بوتهسازی آثار جاودانهای پدیدآورد. وی به عنوان یکی از چهرههای ماندگار ایران در عالم هنر، مورد تقدیر قرار گرفت.
🔺ویژگیهای هنری :
🔹او در خصوص ویژگیهای هنری خود و خانوادهاش چنین نوشتهاست: «در خاندان ما هنرهای زیبا جایگاه ویژهای دارد و هنرمند خوشنویس، نقاش و صحاف زیاد داشتهایم، جدم آقای میرزا اسماعیل که در ابتدای کلام ترجمه حال ایشان را آوردم از خوشنویسان بسیر خوبیبودند که انواع خطوط را بسیار استادانه مینوشتند و آثار بسیار ارزشمندی در این زمینه دارند که همراه برادرش آقا میرزا رضای منجم باشی از شاگردان میرزا محمد علی خوشنویس کرمانشاهی بودهاند.» آقا سیف السادات، سید میرزا عبدالرحمن نجومی، سید میرزا محسن و سید محمد صالح سیف السادات، سید نصرالله نجومی و سید میرزا حسن نجومی و سید هادی و مهدی نجومی و آقا سید محمد جواد نجومی پدر گرانقدر وی نیز از هنرمندان این خانواده هستند.
✅او جزء اساتیدخوشنویسی بود و تابلوهای زیبایی از او به جا ماندهاست. او نزد خطاطان بزرگی همچون هاشم بغدادی و احمد نجفی به تمرین و ممارست پرداخت تا در انواع خطوط اسلامی استاد و در خط نسخ و ثلث صاحبنام شد و در تذهیب و تشعیر و تجلید و گل و بوتهسازی آثاری ماندگار پدیدآورد.
🔅در سال ۱۳۵۷ خورشیدی (۱۳۹۸ هجری قمری)، احمد معصومی زنجانی اجازهای عربی در عالم خط برای او نوشت. او لوح تقدیر در نخستین گردهمائی و جشنواره خوشنویسان جهان را از آن خود نمود و نیز به عنوان چهرهٔ ماندگار ایران در عالم هنر مورد تقدیر قرار گرفت.
@kashkoolfn
🔸تابلوی زیبای خوشنویسی به خط مرحوم آیت الله سیدمرتضی حسینی نجومی کرمانشاهی(ره) که به سفارش رهبر فرزانه انقلاب تحریر کردند و بیش از 30 سال است در اتاق دیدارهای خصوصی معظم له نصب است.
@kashkoolfn
☘آموزش خط تحریری☘
🔸ان شاء الله سعی میکنیم هر هفته یک فیلم آموزشی خطاطی با خودکار قرار دهیم.
❇️ فیلم آموزشی 12 جلسه 10 دقیقه ای هست.
✅ امیدوارم با این فیلمها و تمرین روزانه به مدت 15 دقیقه، در نوشته های شما پیشرفتی حاصل بشود.
@kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انسان_سازی
❇️سه عامل که موجب از بین رفتن تمدن میشود:
🔸تخریب
🔹1 ) خانواده
🔹2 ) آموزش
🔹3 ) الگو
@kashkoolfn
#معرفی_کتاب
📚مجموعه ۱۰ جلدی آموزش نویسندگی انتشارات سوره مهر که زیر نظر محسن سلیمانی ترجمه شده، عبارت است از:
🔸«گفتگو نویسی» نوشته گلوریا کمپتون، ترجمه فهیمه سمسار
🔸«صحنهپردازی در رمان» نوشته ریموند آبستفلد، ترجمه عبدالله کریم زاده
🔸«همه چیز درباره نویسندگی خلاق»، نوشته کَرول وایتلی و چارلی شولمن
، ترجمه مهدی غبرایی
🔸«راهنمای نویسندگان درباره ویژگیهای شخصیتها» نوشته دکتر لیندا اِدِلستاین، ترجمه فروزنده داورپناه
🔸«حتماً لازم نیست مشهور باشید تا زندگینامهتان را بنویسید» نوشته استیو زوسمر و ترجمه هاشمی میناباد
🔸«جادوی زاویه دید» نوشته آلیشا راسلی، ترجمه محسن سلیمانی
🔸«طرح و ساختار رمان» نوشته جیمز اسکات بل، ترجمه محسن سلیمانی
🔸«بازنویسی و ویرایش رمان» نوشته جیمز اسکات بل، ترجمه شهرام اقبالزاده
🔸«شخصیت پردازی پویا» نانسی کرس، ترجمه حسن هاشمی میناباد
🔸«خلق شخصیتهایی که کودکان دوستشان دارند» نوشته ایلین ماری آلفین و ترجمه فهیمه محمدسمسار
@kashkoolfn
🔸ارتباط عمومی و ارتباط خصوصی🔸
☘خداوند متعال از یک جهت به همه نظر عمومی دارد و الطافش و مهربانی اش به همه موجودات می رسد و نیازی نیست از ناحیه ما قدمی برداشته شود اما برای بهره مندی از ارتباط خاص و الطاف خاصش، پیش قدم ما هستیم و باید به سمت او برویم تا مهربانی اش بیشتر و بیشتر شود و جزء خواص شویم.
🔅امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم این ویژگی را دارد، چون ولی خداست و متصف به صفات الهی است، یعنی به همه نظر عمومی دارد اما عنایت خاصش به افرادی می رسد که زمینه را فراهم کرده باشند و دل را از محبتش سرشار کرده باشند.
@kashkoolfn
📚کتابشناسی تفصیلی
🔸کار بسیار ستودنی موسسه امام خمینی رحمه الله در کتابشناسی علوم عقلی
🔸در تمامی علوم، چنین چیزی لازم است:
مثلا در ادبیات عرب، اصول، فقه، رجال، درایه، حدیث،اخلاق، تفسیر، طب سنتی، نجوم، ریاضیات، ادبیات فارسی، قواعد فقهی، آیات الاحکام،علوم قرآنی، تاریخ و...
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
🔺جا دارد کتابهایی نيز با این عناوین در هر رشته تالیف شود:
✅مکتب شناسی و روش شناسی بزرگان علم منطق یا اصول یا فلسفه و ...
✅ کتاب شناسی موضوعی: مثلا کتابشناسی رسائل ( روش شیخ، نام بردن تمام شروح و حواشی، معرفی علما و کتبی که شیخ نام می برد، اساتید و شاگردان شیخ و ...)
@kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕کتاب #نا
🔸روایت نابغه ای که نمی شناسیم.
✅«بیشتر از آنچه میخوانید، فکر کنید. اگر به صِرف خواندن عادت کنید، در بین متنها و سطرها محدود میشوید. آنوقت نوآور نمیشوید.»
@kashkoolfn
🔴 نظریه مقاومت طب سنتی؛ سخنی با مخالفان
🔺استاد خسروپناه نوشت:
👈مدتی است بازار مخالفت با طب سنتی رونق گرفته و بسیاری از منتقدان بدون اطلاع و آگاهی از طب سنتی ایرانی به نقدهای غیر علمی و گاه غیر اخلاقی و طعن گونه می پردازند.
شاید توجه به فلسفه طب و تبیین پارادایمهای آن پاسخ به چالش را روشن سازد.
🔸 پارادایم طب مدرن در برابر باکتریها و ویروسها، عبارت از تولید داروهای دفاعی از جمله داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال برای نابودی آنها است یعنی رویکرد تهاجم را در پیش گرفتند و لکن ویروس ها و باکتری ها هوشمندانه جهش یافته و در برابر داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال مقاومت نشان می دادند و خطرناکتر وارد صحنه مبارزه با انسان می شدند.
🔹 پاستور، پارادایم دیگری در برابر این آسیبها پیش گرفت و آن پارادایم مقاوم سازی بدن از طریق واکسن و ورود باکتری و ویروس ضعیف به بدن بود. این رویکرد به دنبال مرگ و نابودی ویروس نبود و لکن ویروس جدید، زحمت دیگری در تولید واکسن جدید برای بشر فراهم می ساخت.
🔸پارادایم طب سنتی بدون جنگ با ویروس و باکتری، مقاوم سازی بدن از هر گونه آسیب است؛ با توصیه های سبک زندگی و چگونگی خوردن و آشامیدن و تجویز داروهای گیاهی تقویت و کمک کننده طبیعت مدبره بدن که هم توان و مقاومت بدن را مقابل هر گونه آسیب میکروبی بالا می برد و هم عفونت ها را زایل می سازد.
🔹این سه پارادایم مبتنی بر مبانی هستی شناختی و طبیعت شناختی و معرفت شناختی و انسان شناختی است. (رک به: فلسفه علوم انسانی و روش شناسی علوم اجتماعی)
🔸این مبانی در طب سنتی اجازه نابودی مخلوقات الهی را نمی دهد و همزیستی مسالمت آمیز بین همه موجودات زنده را با نظریه مقاومت فراهم میسازد و از جنگ و ستیز با طبیعت و حتی شرور طبیعی پرهیز می کند. این رویکرد، نوعی تسخیر طبیعت است که باعث کنار آمدن موجودات طبیعی با بدن انسان می شود. نقش دعا هم در کنترل امور طبیعی و تقویت روحیه انسان در برابر بیماری در چارچوب این مبانی معنا پیدا می کند.
🔹طب سنتی در برابر آسیب ها نه تساهل را می پسندد و نه تهاجم را ؛ بلکه مقاوم سازی کلان را از طریق کمک به طبیعت مدبره بدن دنبال می کند.
🔸غلبه طبیعت گرایی و تجربه گرایی در طب مدرن، باعث شده نه تنها تصرف بلکه به تعبیر هایدگر، تعرض و تهاجم بر طبیعت بالا رود و طبیعت هم جنگ جهانی علیه بشریت راه بیندازد.
نظریه مقاومت در طب سنتی از مبانی عقلانی و اسلامی بدست آمده است و جا دارد در باب آن گفتگوی بیشتری صورت گیرد.
⁉️ مخالفان طب سنتی به جهت ناآگاهی از فلسفه طب و حتی فلسفه طب مدرن، خود و جامعه را از بهره طب سنتی محروم می سازند.
یک حوزوی معممی گمان می کند مدرن یعنی جدید و سنت یعنی قدیم و لذا استفاده از طب سنتی را بازگشت به عصر بوق می خواند؛ در حالیکه نه مدرن به معنای جدید است و نه سنتی به معنای قدیم است. معنای مدرن و سنت را باید در مبانی پیش گفته یافت (ر.ک به: کلام نوین اسلامی و تاریخ فلسفه کاپلستون) و به همین جهت بین علم به معنی ساینس و حکمت تفاوت هست.(رک به: فلسفه فلسفه اسلامی)
🔸سیاستمداری از مسئولان نظام پزشکی با تمسخر و بدون دانستن ظرفیت های طب سنتی، آن را تجویز علفی می نامد و اما چشم بر قراردادهای جنایتبار مافیای دارو و درمان و پولهای زیرمیزی می بندد.
🔹مدیر دیگری هم بی باکانه از تجویز پیوند مدفوع انسان دم می زند و در ادامه ی سیاست دولت منحوس پهلوی اول و با همکاری افراد مدعی علم و فقیر در فلسفه علم به ستیز حداکثری با طب سنتی می پردازد و نسبت به قرارداد کلان و ورود داروهای غیر مصوب جهانی به کشور جهت تست بر مردم مظلوم ایران ساکت می ماند و مشارکت می کند و ننگ بهداشتی بر پیشانی بهداشت ایران می زند و اما همین مدیر اجازه تحقیق و هزینه کرد نسبت به داروهای طب سنتی را نمی دهد و بعد با ترفند فرار به جلو و با ادبیات متبخترانه و ظاهراً بعد از عزل، استعفا می دهد.
💢 این وقایع اخیر نشان از فقدان حکمرانی طب و طبابت در کشور دارد که باید مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را جدی بگیرد.
ناگفته نماند بشر باید از تجربه بشری بهره ببرد و مجموعه دستاوردهای مثبت طب مدرن و سنتی ایرانی و غیرایرانی را برای پیشگیری و درمان بکار گیرد.
میدان کرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره برای گفتگوی علمی و آزاد باز است و هیأت حمایت از کرسیها آمادگی دارد جلسات گفتگو بر پا کند تا حقیقت برای طالبان معرفت روشن گردد.
خداوندا منجی بشریت را برسان که به شدت منتظر و محتاجیم.
✍️ عبدالحسین خسروپناه
اول آذر ۱۳۹۹
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
هدایت شده از پویانویسی
💠 حوزه علمیه از علامه طباطبایی بیاموزد
✍ علی اسفندیار
سرویس دین و اندیشه جوان آنلاین:
«همی گویم و گفتهام بارها»؛ این مصرع سروده شخصیتی حوزوی است، نوشته علامه طباطبایی رحمت الله علیه.
از این شعر پُرشور و شعور، و آن موسیقی فاخری که جناب شهرام ناظری خواندهاند، میتوان بسیار گفت، از ساخت نتها، صدا، اوج و فرودها گرفته تا کلمه کلمه شعر علامه و این که نه آن شعر کهنه میشود و نه آن اثر موسیقیایی به ورطه فراموشی سپرده خواهد شد.
ببینید عزیزان حوزوی! شعر معروف علامه طباطبایی(ره) نمونهای از تأثیرگذاری ادبیات در حوزه هنر است، به گونهای سروده شده است که اگر روی آن موسیقی ساخته نمیشد، این شعر در گستره چشمگیری تکثیر نمیشد. کاری که علامه کرد همان کاری است که امروزه شعر حافظ و مولانا در موسیقی میکنند.
این که در ساحت پژوهش و تولید علم و اثرگذاری بر دانش غرب چه مقدار موفق بودهایم، نمیتوانم قضاوت کنم که استادان فن باید به داوری بنشینند؛ اما در حوزه ادبیات و هنر بیتردید کمکاریهای جبرانناپذیری داشتهایم؛ چرا که به اندازه تأسیس مراکز علمی و دانشگاهی، نتوانستهایم برای مخاطبان فارسی زبان هشتادمیلیونی مرکز و مؤسسه راه بیاندازیم و ادبیات تولید کنیم.
حالا آنچه در دست های ماست میراث پربرگ و باری است و بیشتر خاک خورده؛ ازین رو باید گفت:
حوزهی علمیه امروز، باید در ادبیات به ویژه شعر به بلوغ برسد تا در موسیقی درآید، در مداحی درآید و در لحنها و آوازها بگنجد، باید آنقدر در این وادی نوشت و سرود تا به گوش همگان رسد.
حوزهی علمیه امروز، باید در داستان و رمان حرف نخست را بزند تا به فیلمنامه و سریال و سینما درآید، باید آنقدر نوشت تا به خط تولیدات هنری امروزین رسید، تا آثار حوزویان به دیده همگان بنشیند.
حوزهی علمیه امروز، باید طنزنویس داشته باشد، تا در قالبهای هنری و چند رسانهای جا خوش کند و لبخند بر لب آدمها بنشاند.
حوزهی علمیه امروز، باید برای کودکان آنقدر بنویسد تا محصول آن در برنامههای فاخر تلویزیونی و سرگرمیهای مدبرانه حضور یابد، تا کودک دینی تربیت شود.
حوزهی علمیه امروز، باید در زبان فارسی، همزبان مخاطبانش بشود مخاطبانی که در دل آنها زندگی میکنیم؛ اما در معیارهای همزبانی لکنت داریم.
حوزهی علمیه امروز، باید برای زنان و دختران آنقدر بنویسد و درباره سبک زندگی این جامعهی پُراحساس تولید اثر کند تا فمینیست مجال میدانداری نکند.
این که مدیران و برنامهریزان حوزه، با چند کتاب نگارش و ادبیات فارسی در سطح یک حوزه و یا دو _ سه مؤسسه و مرکز خودجوش، بر توسعه زبان و ادبیات، مهر و موم زدهاند، نشان میدهد به دنبال مفرّی برای ادای دِین به مخاطبان فارسی هستند، این راهبردهای ناشیانه، یا از سر کامل دانستن اقدامات ناقص است یا از سر بدفهمی در برابر ادبیات فارسی و انرژی نهفته در دنیای کلماتش. گمان میرود، حوزه امروز به اندازهی ترجمه متون عربی، از ادبیات فارسی ارتزاق میکند؛ یعنی گفتوگوی یکطرفه با مخاطب امروزینِ هشتادمیلیونی.
حوزه علمیهی امروز، در حوزه فرهنگ دینی و در رویارویی با مخاطبان فارس زبانش به شدت با کمبود متن فاخر روبه رو است؛ وقتی زبان هم را نفهمیم چگونه باور هم را میتوانیم راست و درست کنیم؛ زین روست که زاری ما بر تهاجم فرهنگیِ فرنگ برای مخاطب ایرانی باورپذیر نیست.
از علامه بیاموزیم؛ «همی گویم و گفتهام بارها/بود کیش من مهر دلدارها/ پرستش به مستی است در کیش مهر/ بروناند زین جرگه هشیارها» و به هنر درآییم.
پایان
جوان آنلاین
#پویانویسی
https://eitaa.com/joinchat/3931373574Cca376c3815
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸رهبر انقلاب حفظه الله:
📑 نظامی طراحی شود كه جوان ميل به پژوهش (تعمیق در علم) پيدا كند.
🔺موانع تعمیق و تفکر و پژوهش:
🔸1 ) حفظ محوری
🔸2 ) محتوای زیاد اعم از مفید و غیر مفید
🔸3 ) عدم تناسب زمان تحصیل با محتوا
✅پیشنهاد :
🔸1 )نکات کاربردی تدوین شود
🔸2 ) توسط افراد شاخص آن علم
❗️جوان با استعداد وجود دارد >>> مقتضی موجود.
😔متاسفانه موانع وجود دارد که استعداد ها نابود می شوند.
@kashkoolfn
شرح گلستان سعدی ۱.mp3
19.85M
#شرح_گلستان سعدی شیرازی
جلسه 1️⃣
کلیاتی در باب احوال و اشعار سعدی شیرازی
ح.ش.مهرآیین
۱۵ آذر ۱۳۹۹
🌺 صلوات بر محمد و آل محمد 🌺
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@riyazi123
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
#شرح_گلستان سعدی شیرازی جلسه 1️⃣ کلیاتی در باب احوال و اشعار سعدی شیرازی ح.ش.مهرآیین ۱۵ آذر ۱۳۹۹
🔵🔵حمیدرضا شیرعلی مهرآیین
✅دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی
✅طلبه غیر رسمی
✅مدرس و سخنران و نویسنده
✅مولف ۱۸ عنوان کتاب در زمینه های معرفتی، برهانی و ادبی
🔸تدریس دو کتاب گران سنگ توسط استاد مساله گو
📗شرح نظام
📕شرح جامی
🔹استاد پور مسئله گو از شاگردان ادیب دره صوفی و حجت الاسلام و المسلمین وکیلی حفظهم الله هستند.
📍آدرس کانال شرح نظام
@sharh_nezam
📍آدرس کانال شرح جامی
@Al_Fawaed_Uz_Ziyaiya
◼️ انا لله و انا الیه راجعون
🏴 آیتالله محمد یزدی دعوت حق را لبیک گفت
@kashkoolfn